Olen alkanut pohtimaan vegaaniksi ryhtymistä eettisistä syistä (en siis ole sellainen, enkä ole ihan varma onko se terveellistä; pitää tutkia asiaa). Tämä kommentti on kuitenkin vain alustusta, ei tehdä tästä mitään vegaani vs. lihansyöjä paskaprovoilua. Tästä vain tuli mieleen, että onko kannibalismi oikeasti niin paljon kauheampi juttu kuin muu lihansyönti?
Kuitenkin lihansyönnissä/maitotuotannossa etc. on keskeisenä osana ajatus siitä, että "minä" saan käyttää heikompaa elävää olentoa hyväkseni, saadakseni proteiinia/rasvaa/vitamiinia/hivenainetta/makuelämyksiä ja vaikka tämä eläin menettääkin henkensä/tulee raiskatuksi minun takiani, olen oikeutettu tukemaan tätä toimintaa sillä koen olevani kyseisen elävän olennon yläpuolella. Onko kannibalismi oikeasti yhtään poikkeava asia eettisesti jos mietitään rationaalisesti? Siinäkin käytettäisiin hyväksi toista eläintä oman edun vuoksi, se eläin vain sattuisi olemaan omaa lajia.
Jos joku mainitsee sen, että ihminen on älykkäämpi kuin esimerkiksi lehmä argumenttina kannibalismia vastaan, niin missä se raja kulkee? Onko kehitysvammaisen lapsen syöminen hyväksyttävämpää kuin esimerkiksi professorin? Entä olisiko simpanssin syöminen eettisesti väärin, ne kun ovat melko älykkäitä.
Jos koiran syöminen on väärin, onko lohi kuitenkin sallittua? Vai tajuavatko kalat liikaa? Tulisiko syödä vain äyriäisiä ja hyönteisiä? Vai onko meillä oikeutta riistää niidenkään elämää mikäli ne eivät uhkaa meidän henkeämme tai terveyttämme?
Mitä olette mieltä?
LOPPUHUOMAUTUS:
En ole vegaani (ainakaan vielä), en halua syödä ihmistä, en tullut provoamaan, en ole sosio-/psykopaatti, en tullut väittelemään vegaaniudesta. Halusin vain tehdä threadin aiheesta, jotta voitaisiin yhdessä pohtia asiaa.
Kannibalismi - filosofista pohdiskelua I.T.T
54
1283
Vastaukset
- ateistineiti
Jokainen noudattaa omaatuntoaan. Minä olen vähentänyt eläinperäisten tuotteiden käyttöä, en pelkästään eettisistä vaan myös terveydellisistä syitä. Ja eettisiinkin syihin sisältyy minun kohdallani muutakin kuin eläinten oikeudet; lihatuotanto polkee myös heikommin kehittyneiden maiden ihmisten oikeuksia. Ja vaikka kasviteollisuuskin riistäisi heitä, niin se ei heitä yhtä paljon resursseja hukkaan kuin lihateollisuus. En vielä tiedä onko minun mahdollista kääntyä täysin vegaaniksi. Kuitenkin jos/kun käytän maito-liha-kala-tuotteita, pyrin ostamaan paikallista vaikka onkin kalliimpaa. Paikallisten tuotteiden kannattamista pitäisi mainostaa samalla innolla kuin vegaaniutta.
Mielestäni ihminen on älyltään liian kehittynyt tähän maailmaan. Syöväthän muutkin eläimet lihaa, mutta ne eivät koe siitä omatunnon tuskia. Toisaalta ihminen toimii myös oman järkensä mukaan, kun rajoittaa lihansyöntiä, koska maapallon resurssit ovat loppumassa. "Luonnollinen" tapahan tämän ongelman korjaantumiseen on massakato ajan kuluessa, samaan tapaan kuin vaikka sopuleilla ja kaneilla, jos yksilöitä on liikaa ravintoon nähden.
Tuossa vähän pohdintojani lihansyönnistä yleensä. Kannibalismi-kysymys on mielenkiintoinen pohdittava mutta vaikea vastata. Älykkyyttä ei enää voi käyttää kriteerinä ihmisen "ylivoimaisuudelle", koska on todennäköistä että ainakin jotkut valaat ovat älyllisiltä kyvyiltään hyvin lähellä ihmistä, josseivat jopa edellä. Kieltäydyin aikoinani punaisen lihan syönnistä terveyden lisäksi juuri siitä syystä, että en katso voivani määritellä, mikä laji on "riittävän" tyhmä minun lautaselleni. Jotkut lintulajitkin ovat yltäneet korkeisiin suorituksiin älykkyystesteissä, yksi varislaji on ohittanut jopa simpanssin.
Minä olen sitä mieltä, että kaikkein paras vaihtoehto on ryhtyä vegaaniksi, jos sen osaa hoitaa omaa ja varsinkin lastensa terveyttä vaarantamatta. Moni tuntemani ateisti on myös vegaani, joten siitä voisi päätellä, että he ovat samoilla linjoilla kanssasi tässä älykkyyskysymyksessä.- Kalapagos (ei kirj.)
Tässä Peter Singerin ja Richard Dawkinsin pohdinta aiheeseen liittyen.
https://www.youtube.com/watch?v=ti-WcnqUwLM - Kalapagos (ei kirj.)
Olen myös itse miettinyt aihetta. En jaksa kirjailla ajatuksiani uudelleen, joten copypastetan englanninkielisisen vastaukseni yhteen Youtube-videoon:
"I am a meat eater and probably will be for the rest of my life. I care how animals are treated but I am not sure if I am ever going to change my behavior.
Nonetheless I think there is no ethical justification for meat eating. There is no actual need to eat meat in order to survive or in order to get the nutrients one needs. In my opinion this issue should be discussed on taught already in elementary schools. The norm should be changed towards vegetarianism. It is the norm that makes many people meat eat and resist the change.
Fear of change is probably one of the biggest reasons why it takes time. It is very like that meat eating is the slavery of this age and future generations will shake their heads in disbelief and ask, how and why did they act the way they did. Did they not understand.
Yes I am a part of the problem, but at least I recognize the problem." - Kalapagos (ei kirj.)
ateistineitille tiedoksi TheVeganAtheist Youtube -kavanalla käydään läpi juuri tähän aihepiiriin liittyviä kysymyksiä. Hyvä kanava ja perustelut ovat laadukkaita ja oikeasti mietittyjä. Itse en usko, että lihansyöntiä voidaan nykymaailmassa (länsimaissa) perustella rationaalisin syin. Lihansyönti nykymuodossaan on eettisesti hyvin kyseenalainen ilmiö ja siihen olisi syytä kiinnittää selvästi nykyistä enemmän huomiota.
https://www.youtube.com/user/VeganTruth/featured - ateistineiti
Kalapagos (ei kirj.) kirjoitti:
Tässä Peter Singerin ja Richard Dawkinsin pohdinta aiheeseen liittyen.
https://www.youtube.com/watch?v=ti-WcnqUwLMMielenkiintoinen video, kannattaa muidenkin kurkata. Ja videon katsomisen jälkeen voi vain hymyillä sille, että Jumala taisi kieltää nilviäisten syönnin - joihin kuuluvat osterit, jotka kokevat luultavasti vain hyvin vähän jos ollenkaan kipua. Samalla kun pitkälle kehittyneiden lajien, mm. monien nisäkkäiden syöminen oli ok - tai jopa niiden tappaminen pelkästään uhriksi jumalalle.
- ateistineiti
Olen myös itse miettinyt aihetta. En jaksa kirjailla ajatuksiani uudelleen, joten copypastetan englanninkielisisen vastaukseni yhteen Youtube-videoon:
"I am a meat eater and probably will be for the rest of my life. I care how animals are treated but I am not sure if I am ever going to change my behavior.
Nonetheless I think there is no ethical justification for meat eating. There is no actual need to eat meat in order to survive or in order to get the nutrients one needs. In my opinion this issue should be discussed on taught already in elementary schools. The norm should be changed towards vegetarianism. It is the norm that makes many people meat eat and resist the change.
Fear of change is probably one of the biggest reasons why it takes time. It is very like that meat eating is the slavery of this age and future generations will shake their heads in disbelief and ask, how and why did they act the way they did. Did they not understand.
Yes I am a part of the problem, but at least I recognize the problem."Me olemme kaikki aikamme kasvatteja. Psykologiset ja sosiaaliset syyt ovat monelle yhtä suuri tekijä kuin fysiologiset syyt (syönkö lihaa hyvän maun, tottumusten ja muiden ihmisten odotusten vai terveyden vuoksi). Elleivät merkittävämpi tekijä. Kuten monen muunkin asian kanssa, tässäkin suurin muutos varmasti tapahtuisi jos vegaaniudesta keskusteltaisiin enemmän ja ihmiset saisivat tietoa. Vähän sama kuin avioliittokysymyksessä. Asia ei saa hyväksyntää niin kauan kuin valtaosa ei tue sitä, mutta sitten kun "kriittinen piste" kannattavien ja vastustavien lukumäärän suhteen ylitetään, niin muutos voi olla hyvinkin nopea.
Viimeinen kappale on osuva. Samoin kuin me pudistelemme päätämme menneiden aikojen rotusorrolle ja noitavainoille, tulevat todennäköisesti pudistavat päätään meidän lihansyönnillemme ja monille muille asioille, joita me itse vain emme näe. - Kalapagos (ei kirj.)
ateistineiti kirjoitti:
Me olemme kaikki aikamme kasvatteja. Psykologiset ja sosiaaliset syyt ovat monelle yhtä suuri tekijä kuin fysiologiset syyt (syönkö lihaa hyvän maun, tottumusten ja muiden ihmisten odotusten vai terveyden vuoksi). Elleivät merkittävämpi tekijä. Kuten monen muunkin asian kanssa, tässäkin suurin muutos varmasti tapahtuisi jos vegaaniudesta keskusteltaisiin enemmän ja ihmiset saisivat tietoa. Vähän sama kuin avioliittokysymyksessä. Asia ei saa hyväksyntää niin kauan kuin valtaosa ei tue sitä, mutta sitten kun "kriittinen piste" kannattavien ja vastustavien lukumäärän suhteen ylitetään, niin muutos voi olla hyvinkin nopea.
Viimeinen kappale on osuva. Samoin kuin me pudistelemme päätämme menneiden aikojen rotusorrolle ja noitavainoille, tulevat todennäköisesti pudistavat päätään meidän lihansyönnillemme ja monille muille asioille, joita me itse vain emme näe.Itse olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että lapsille pitäisi näyttää/opettaa, mitä lihantuontanto oikeasti on ja millaisia vaikutuksia sillä on. Jokainen syököön lihaa, mutta jokainen myös tietäköön, millaisia seurauksia sillä on. Kaikille koululaisille tulisi näyttää jo pienenä, millaisissa oloissa eläimiä kasvatetaan, teurastetaan jne.
- ateistineiti
Itse olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että lapsille pitäisi näyttää/opettaa, mitä lihantuontanto oikeasti on ja millaisia vaikutuksia sillä on. Jokainen syököön lihaa, mutta jokainen myös tietäköön, millaisia seurauksia sillä on. Kaikille koululaisille tulisi näyttää jo pienenä, millaisissa oloissa eläimiä kasvatetaan, teurastetaan jne.
Olen vähän eri mieltä. Lapsen psyyke on vasta kehittymässä, joten väkivaltaisen ja brutaalin sisällön näyttäminen voi vahingoittaa hänen kehitystään pitkäaikaisesti. Olen kuitenkin sitä mieltä, että lapsille tulisi jo pienenä kertoa mitä lihantuotanto tarkoittaa, sen sijaan että he oppivat lihan ja maidon ym. tuotteiden "tulevan kaupasta". Että liha on alkujaan ollut jotain muuta kuin pala lihaa. Sitten kun ikää tulee lisää niin asioistakin voidaan kertoa realistisemmin.
Kuitenkin tässä herää nyt kysymys, että miten ne lapset, jotka asuvat maatiloilla tai muualla missä teurastus on luonnollinen osa elämää. Miten he kestävät nähdä teurastusta? Vaikea sanoa. "Kulttuurierot" olisi yksi vastaus, en ihan varma onko se perusteltu vastaus. - Kalapagos (ei kirj.)
ateistineiti kirjoitti:
Olen vähän eri mieltä. Lapsen psyyke on vasta kehittymässä, joten väkivaltaisen ja brutaalin sisällön näyttäminen voi vahingoittaa hänen kehitystään pitkäaikaisesti. Olen kuitenkin sitä mieltä, että lapsille tulisi jo pienenä kertoa mitä lihantuotanto tarkoittaa, sen sijaan että he oppivat lihan ja maidon ym. tuotteiden "tulevan kaupasta". Että liha on alkujaan ollut jotain muuta kuin pala lihaa. Sitten kun ikää tulee lisää niin asioistakin voidaan kertoa realistisemmin.
Kuitenkin tässä herää nyt kysymys, että miten ne lapset, jotka asuvat maatiloilla tai muualla missä teurastus on luonnollinen osa elämää. Miten he kestävät nähdä teurastusta? Vaikea sanoa. "Kulttuurierot" olisi yksi vastaus, en ihan varma onko se perusteltu vastaus."Lapsen psyyke on vasta kehittymässä, joten väkivaltaisen ja brutaalin sisällön näyttäminen voi vahingoittaa hänen kehitystään pitkäaikaisesti."
Olen kutakuinkin samaa mieltä. Mutta kirjoittamasi lause kertoo karulla tavalla, mistä on kyse. Jos vastuullinen aikuinen katsoo, että on lapselle vahingollista näyttää asioita, joita tehdään systemaattisesti ja hyväksytysti kaikkialla maailmassa, niin mitä se kertoo toimistamme? Emme hyväksy eläinten kärsimystä, mutta emme myöskään halua kertoa siitä tai näyttää sitä lapsillemme?
Jos tosiasioita ei voida näyttää sellaisina kuin ne ovat niin se viittaa siihen, että meidän teoissamme on jotain vikaa. - ateistineiti
"Lapsen psyyke on vasta kehittymässä, joten väkivaltaisen ja brutaalin sisällön näyttäminen voi vahingoittaa hänen kehitystään pitkäaikaisesti."
Olen kutakuinkin samaa mieltä. Mutta kirjoittamasi lause kertoo karulla tavalla, mistä on kyse. Jos vastuullinen aikuinen katsoo, että on lapselle vahingollista näyttää asioita, joita tehdään systemaattisesti ja hyväksytysti kaikkialla maailmassa, niin mitä se kertoo toimistamme? Emme hyväksy eläinten kärsimystä, mutta emme myöskään halua kertoa siitä tai näyttää sitä lapsillemme?
Jos tosiasioita ei voida näyttää sellaisina kuin ne ovat niin se viittaa siihen, että meidän teoissamme on jotain vikaa."Jos tosiasioita ei voida näyttää sellaisina kuin ne ovat niin se viittaa siihen, että meidän teoissamme on jotain vikaa."
Naulan kantaan. Tämä on nyt samaa sarjaa sen keskustelun kanssa, jota täällä muistaakseni käytiin pääsiäisen aikoihin. Miten voidaan pitää hyvänä ja hyväsyttynä Jeesuksen ristiinnaulitsemista, kun suurin osa nykyvanhemmista ei halua kertoa siitä lapsilleen, ainakaan totuudenmukaisella tavalla. Sen sijaan keskitytään kivanmallisiin kalapuikkoihin ja pääsiäispupuihin. - pumpulissako nykyään
ateistineiti kirjoitti:
Kuitenkin tässä herää nyt kysymys, että miten ne lapset, jotka asuvat maatiloilla tai muualla missä teurastus on luonnollinen osa elämää. Miten he kestävät nähdä teurastusta? Vaikea sanoa. "Kulttuurierot" olisi yksi vastaus, en ihan varma onko se perusteltu vastaus."Olen vähän eri mieltä. Lapsen psyyke on vasta kehittymässä, joten väkivaltaisen ja brutaalin sisällön näyttäminen voi vahingoittaa hänen kehitystään pitkäaikaisesti."
Eipä siitä monta vuosikymmentä ole, kun maataloissa oli tapana teurastaa mullikkat, porsaat ja muut itse. Lapset olivat mukana verta hämmentämässä ja muuten auttamassa. Se oli normaali elämään kuuluva ilmiö. - pumpulissako nykyään
"Lapsen psyyke on vasta kehittymässä, joten väkivaltaisen ja brutaalin sisällön näyttäminen voi vahingoittaa hänen kehitystään pitkäaikaisesti."
Jos tosiasioita ei voida näyttää sellaisina kuin ne ovat niin se viittaa siihen, että meidän teoissamme on jotain vikaa."Emme hyväksy eläinten kärsimystä, mutta emme myöskään halua kertoa siitä tai näyttää sitä lapsillemme? "
Eläimen teurastus ei saa aiheuttaa kärsimystä, Niin lukee laissa. - Kalju Pitkätukka
ateistineiti kirjoitti:
Kuitenkin tässä herää nyt kysymys, että miten ne lapset, jotka asuvat maatiloilla tai muualla missä teurastus on luonnollinen osa elämää. Miten he kestävät nähdä teurastusta? Vaikea sanoa. "Kulttuurierot" olisi yksi vastaus, en ihan varma onko se perusteltu vastaus."Kuitenkin tässä herää nyt kysymys, että miten ne lapset, jotka asuvat maatiloilla tai muualla missä teurastus on luonnollinen osa elämää. Miten he kestävät nähdä teurastusta?"
Harvassa paikassa enää kotona teurastetaan, joskin jonkinverran kotitarveteurastus
on viimeaikoina lisääntynyt(mm.lampaat, belgianjättikanit).
Itse kasvoin pientilalla 70-80- luvuilla ja muistan yhden lehmän teurastuksen, jota
minua ei päästetty seuraamaan.
Aika moni vanhempi ihminen on myös sanonut, että pikkulapsia ei päästetty teurastusta seuraamaan, ei ainakaan varsinaista tappamista ja suolistamista.
Mutta vielä 1980- luvulla saatettiin 10- vuotias poika laittaa lopettamaan kissanpennut seinään heittämällä tai hukuttamaan aikuinen kissa, kovasti
ovat asenteet muuttuneet lempeämmiksi.
Moista pidettäisiin barbaarisena tänä päivänä jopa täällä petähikiän tuppukylässä. - ateistineiti
pumpulissako nykyään kirjoitti:
"Olen vähän eri mieltä. Lapsen psyyke on vasta kehittymässä, joten väkivaltaisen ja brutaalin sisällön näyttäminen voi vahingoittaa hänen kehitystään pitkäaikaisesti."
Eipä siitä monta vuosikymmentä ole, kun maataloissa oli tapana teurastaa mullikkat, porsaat ja muut itse. Lapset olivat mukana verta hämmentämässä ja muuten auttamassa. Se oli normaali elämään kuuluva ilmiö."Eipä siitä monta vuosikymmentä ole, kun maataloissa oli tapana teurastaa mullikkat, porsaat ja muut itse."
Samaa mietin minäkin. Mutta ehkä se kuitenkin olisi liian graafista näyttää nykylapsille videonauhaa esim. teurastuksesta, kun eivät sitä missään ole luonnostaan tottuneet näkemään - toisin kuin lapset ennen vanhaan. Veikkaan että useampi vanhempikin voisi löytää syytä valitukselle. - ateistineiti
Kalju Pitkätukka kirjoitti:
"Kuitenkin tässä herää nyt kysymys, että miten ne lapset, jotka asuvat maatiloilla tai muualla missä teurastus on luonnollinen osa elämää. Miten he kestävät nähdä teurastusta?"
Harvassa paikassa enää kotona teurastetaan, joskin jonkinverran kotitarveteurastus
on viimeaikoina lisääntynyt(mm.lampaat, belgianjättikanit).
Itse kasvoin pientilalla 70-80- luvuilla ja muistan yhden lehmän teurastuksen, jota
minua ei päästetty seuraamaan.
Aika moni vanhempi ihminen on myös sanonut, että pikkulapsia ei päästetty teurastusta seuraamaan, ei ainakaan varsinaista tappamista ja suolistamista.
Mutta vielä 1980- luvulla saatettiin 10- vuotias poika laittaa lopettamaan kissanpennut seinään heittämällä tai hukuttamaan aikuinen kissa, kovasti
ovat asenteet muuttuneet lempeämmiksi.
Moista pidettäisiin barbaarisena tänä päivänä jopa täällä petähikiän tuppukylässä."Moista pidettäisiin barbaarisena tänä päivänä jopa täällä petähikiän tuppukylässä."
Nykyään ottaisi monella aikuisellakin sydämestä lopettaa esim. ei-toivottu kissanpentu (mm. allekirjoittaneella). Ajat ovat tosiaan muuttuneet. - entäs kaikki muu?
"Emme hyväksy eläinten kärsimystä, mutta emme myöskään halua kertoa siitä tai näyttää sitä lapsillemme? "
Eläimen teurastus ei saa aiheuttaa kärsimystä, Niin lukee laissa."Eläimen teurastus ei saa aiheuttaa kärsimystä, Niin lukee laissa."
Teurastus on häviävän pieni osa tuotantoeläinten elämää. - rajansa kaikella
"Emme hyväksy eläinten kärsimystä, mutta emme myöskään halua kertoa siitä tai näyttää sitä lapsillemme? "
Eläimen teurastus ei saa aiheuttaa kärsimystä, Niin lukee laissa.Kun yliopistolla tutkitaan kalojen bakteeri-infektioita, niin viiden sentin pituiset kalanpoikaset pitää lopettaa myrkkyruiskeella ennen kuolemaa. Yksi kerrallaan, kala kalalta.
Miten pilkkikilpailujen kävisi, jos samaa etiikkaa noudatettaisiin normaalielämässä? ateistineiti kirjoitti:
"Moista pidettäisiin barbaarisena tänä päivänä jopa täällä petähikiän tuppukylässä."
Nykyään ottaisi monella aikuisellakin sydämestä lopettaa esim. ei-toivottu kissanpentu (mm. allekirjoittaneella). Ajat ovat tosiaan muuttuneet.Asiat ovat muuttuneet ja monessa suhteessa oikeaan suuntaan, mutta rajansa kaikella.
Itse olen maalta pientilalta, jossa oli muutama lehmänkanttura, pari sikaa, alkuun hevonen ja kanoja. Opin melko pienenä ihan konkreetisesti, mitä tarkoittaa se, että "lentää kuin päätön kana."
Kysyisin, onko lasten suojelu todellisuudelta ja pahan maailman näkemiseltä mennyt jo liian pitkälle.
Itse näin melko pienenä päättömän lentävän kanan lisäksi sekä mummoni että isäni kotona kuolleena. Muistan vieläkin kun tätini vei minut "mummonkammariin" isäni äidin kuoltua ja sanoi, että mummo on ihan samanlainen kuin nukkuessaan. Ei kuolleessa mitään pelättävää ole. Mitään tarumoja minulle ei tuostakaan tapauksesta jäänyt.
Jos joku ei ole vielä lukenut suoranaista -70 luvun kulttikirjaa, kehottaisin lukemaan Konrad Lorenzin kahdeksan kuolemansyntiä. Yksi kuolemansynneistä on tunne-elämän latistuminen, johon osalta myös liika suojelu todellisuudelta johtaa.- Kalapagos (ei kirj.)
entäs kaikki muu? kirjoitti:
"Eläimen teurastus ei saa aiheuttaa kärsimystä, Niin lukee laissa."
Teurastus on häviävän pieni osa tuotantoeläinten elämää.Nimenomaan. Eläinten elinolot ovat se, missä on suurin ongelma. Esimerkiksi sikojen porsitushäkkiä voidaan pitää jonkinlaisena kidutuksena. Eläin ei pysty käytännössä liikkumaan useaan viikkoon, kun sen pitää imettää porsaita. Häkin tarkoitus on estää porsaita jäämästä emokan alle.
http://www.kansanuutiset.fi/images/articleimages/2689494.jpg - ateistineiti
agnoskepo kirjoitti:
Asiat ovat muuttuneet ja monessa suhteessa oikeaan suuntaan, mutta rajansa kaikella.
Itse olen maalta pientilalta, jossa oli muutama lehmänkanttura, pari sikaa, alkuun hevonen ja kanoja. Opin melko pienenä ihan konkreetisesti, mitä tarkoittaa se, että "lentää kuin päätön kana."
Kysyisin, onko lasten suojelu todellisuudelta ja pahan maailman näkemiseltä mennyt jo liian pitkälle.
Itse näin melko pienenä päättömän lentävän kanan lisäksi sekä mummoni että isäni kotona kuolleena. Muistan vieläkin kun tätini vei minut "mummonkammariin" isäni äidin kuoltua ja sanoi, että mummo on ihan samanlainen kuin nukkuessaan. Ei kuolleessa mitään pelättävää ole. Mitään tarumoja minulle ei tuostakaan tapauksesta jäänyt.
Jos joku ei ole vielä lukenut suoranaista -70 luvun kulttikirjaa, kehottaisin lukemaan Konrad Lorenzin kahdeksan kuolemansyntiä. Yksi kuolemansynneistä on tunne-elämän latistuminen, johon osalta myös liika suojelu todellisuudelta johtaa."Kysyisin, onko lasten suojelu todellisuudelta ja pahan maailman näkemiseltä mennyt jo liian pitkälle. Itse näin melko pienenä päättömän lentävän kanan lisäksi sekä mummoni että isäni kotona kuolleena."
"tunne-elämän latistuminen, johon osalta myös liika suojelu todellisuudelta johtaa."
Hyvää pohdintaa. Minäkin olen miettinyt sitä, että millainen vaikutus lasten psyykkiselle kehitykselle toisaalta on sillä, että kuolema on siivottu pois "elävien maailmasta", ihmisten kohdalla sairaaloihin ja eläinten kohdalla teurastamoihin. Varsinkin olen valmis kyseenalaistamaan sen, että vanhemmat ihmiset elävät usein laitoksissa, niin kaukana nuoremmista, että kukaan ei ehdi paikalle kuoleman hetkellä (ja harvoin aikaisemminkaan). Onko kuoleman hyväksyminen osaksi elämää tullut vaikeammaksi, kun sitä ei enää nähdä niin usein? Entä miten te "omavaraisissa" talouksissa eläneet koette, onko eläintä helpompi vai vaikeampi kunnioittaa yksilönä, jos on nähnyt teurastuksia?
- Kalapagos (ei kirj.)
"Tästä vain tuli mieleen, että onko kannibalismi oikeasti niin paljon kauheampi juttu kuin muu lihansyönti?"
Riippuu mistä puhutaan. Muiden ihmisten syöminen heidän kuoltuaan ei liene eettisesti väärin. Muiden ihmisten tappaminen ruoaksi on eettisesti väärin.
Toisekseen, vaikka jokin asia ei olisi eettisesti väärin ei tarkoita, että se olisi järkevää, hyödylllistä tai nautinnollista. Sinä voit juoda isäsi siemennestettä jos haluat, eikä se ole eettisesti väärin. Kysymys on siitä, että miksi kukaan toimisi näin? Sinä voit voidella kasvosi ja vartalosi ulosteilla, eikä se olisi eettisesti väärin.
Kysymys ei ole aina pelkästään etiikasta vaan taustalla on muitakin syitä, kuten hygienia tai paremmat vaihtoehdot. Miksi kukaan edes harkitsisi muiden ihmisten syömistä jos heillä on muuta syötävää.- jbghbhgbhgbgh
"Riippuu mistä puhutaan. Muiden ihmisten syöminen heidän kuoltuaan ei liene eettisesti väärin. Muiden ihmisten tappaminen ruoaksi on eettisesti väärin."
No tietysti moraali on subjektiivista, mutta olen samaa mieltä että muiden ihmisten tappaminen ruuaksi on "väärin". Mutta onko hiukan teennäistä asettaa jokin raja, että ihmistä ei saa tappaa kun se on epäeettistä, mutta vaikka hevosen tappaminen ruuaksi on ihan ok? On mielestäni.
"Kysymys ei ole aina pelkästään etiikasta vaan taustalla on muitakin syitä, kuten hygienia tai paremmat vaihtoehdot. Miksi kukaan edes harkitsisi muiden ihmisten syömistä jos heillä on muuta syötävää."
Eiköhän se ole ihan ihmiskohtaista, kuten esimerkiksi sekin miksi kukaan syö porsasta 15x viikossa vaikka terveyden ja ympäristön kannalta olisikin varmasti parempi syödä 5x soijaa, 5x papusekoitusta, 2x porsasta ja 3x lohta. - Kalapagos (ei kirj.)
jbghbhgbhgbgh kirjoitti:
"Riippuu mistä puhutaan. Muiden ihmisten syöminen heidän kuoltuaan ei liene eettisesti väärin. Muiden ihmisten tappaminen ruoaksi on eettisesti väärin."
No tietysti moraali on subjektiivista, mutta olen samaa mieltä että muiden ihmisten tappaminen ruuaksi on "väärin". Mutta onko hiukan teennäistä asettaa jokin raja, että ihmistä ei saa tappaa kun se on epäeettistä, mutta vaikka hevosen tappaminen ruuaksi on ihan ok? On mielestäni.
"Kysymys ei ole aina pelkästään etiikasta vaan taustalla on muitakin syitä, kuten hygienia tai paremmat vaihtoehdot. Miksi kukaan edes harkitsisi muiden ihmisten syömistä jos heillä on muuta syötävää."
Eiköhän se ole ihan ihmiskohtaista, kuten esimerkiksi sekin miksi kukaan syö porsasta 15x viikossa vaikka terveyden ja ympäristön kannalta olisikin varmasti parempi syödä 5x soijaa, 5x papusekoitusta, 2x porsasta ja 3x lohta."Mutta onko hiukan teennäistä asettaa jokin raja, että ihmistä ei saa tappaa kun se on epäeettistä, mutta vaikka hevosen tappaminen ruuaksi on ihan ok? On mielestäni."
Riippuu tilanteesta. Mielestäni on eettisesti oikein tappaa ja syödä hevonen jos sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa. Hevosen tappaminen ruoaksi tilanteessa, jossa sinulla on vaihtoehto olla tappamatta hevosta on luonnollisesti eettisesti väärin.
"Eiköhän se ole ihan ihmiskohtaista, kuten esimerkiksi sekin miksi kukaan syö porsasta 15x viikossa vaikka terveyden ja ympäristön kannalta olisikin varmasti parempi syödä 5x soijaa, 5x papusekoitusta, 2x porsasta ja 3x lohta."
Esimerkkisi ontuu, koska ruoan syöminen sinällään ei ole tabu. Ihmislihan syöminen on tabu ja siihen on syykin eli ihmisten luontainen inho tappaa lajitovereitaan. Ja toki ympäristön kannalta on olemassa parempia ja huonompia vaihtoehtoja eli jos puhumme ympäristökuormituksesta niin eri vaihtoehdot kuormittavat ympäristöä eri tavoin. Mutta et sinä voi verrata kannibalismia ja papukeiton syömistä keskenään. Tai voit toki, mutta vertaus on kovin huono. - gbvgyhbhkhjnjhn
"Mutta onko hiukan teennäistä asettaa jokin raja, että ihmistä ei saa tappaa kun se on epäeettistä, mutta vaikka hevosen tappaminen ruuaksi on ihan ok? On mielestäni."
Riippuu tilanteesta. Mielestäni on eettisesti oikein tappaa ja syödä hevonen jos sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa. Hevosen tappaminen ruoaksi tilanteessa, jossa sinulla on vaihtoehto olla tappamatta hevosta on luonnollisesti eettisesti väärin.
"Eiköhän se ole ihan ihmiskohtaista, kuten esimerkiksi sekin miksi kukaan syö porsasta 15x viikossa vaikka terveyden ja ympäristön kannalta olisikin varmasti parempi syödä 5x soijaa, 5x papusekoitusta, 2x porsasta ja 3x lohta."
Esimerkkisi ontuu, koska ruoan syöminen sinällään ei ole tabu. Ihmislihan syöminen on tabu ja siihen on syykin eli ihmisten luontainen inho tappaa lajitovereitaan. Ja toki ympäristön kannalta on olemassa parempia ja huonompia vaihtoehtoja eli jos puhumme ympäristökuormituksesta niin eri vaihtoehdot kuormittavat ympäristöä eri tavoin. Mutta et sinä voi verrata kannibalismia ja papukeiton syömistä keskenään. Tai voit toki, mutta vertaus on kovin huono.Mikä merkitys on sillä, mikä on tabu ja mikä ei sen kannalta mikä on oikein ja mikä ei?
Enkä minä verrannut papuja ja kannibalismia missään vaiheessa, olet ymmärtänyt jotain väärin.
"Riippuu tilanteesta. Mielestäni on eettisesti oikein tappaa ja syödä hevonen jos sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa. Hevosen tappaminen ruoaksi tilanteessa, jossa sinulla on vaihtoehto olla tappamatta hevosta on luonnollisesti eettisesti väärin."
Kuten myös on eettisesti oikein tappaa toinen ihminen ruuaksi, mikäli ei ole muuta vaihtoehtoa? - jbghbhgbjhgbhjgjh
gbvgyhbhkhjnjhn kirjoitti:
Mikä merkitys on sillä, mikä on tabu ja mikä ei sen kannalta mikä on oikein ja mikä ei?
Enkä minä verrannut papuja ja kannibalismia missään vaiheessa, olet ymmärtänyt jotain väärin.
"Riippuu tilanteesta. Mielestäni on eettisesti oikein tappaa ja syödä hevonen jos sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa. Hevosen tappaminen ruoaksi tilanteessa, jossa sinulla on vaihtoehto olla tappamatta hevosta on luonnollisesti eettisesti väärin."
Kuten myös on eettisesti oikein tappaa toinen ihminen ruuaksi, mikäli ei ole muuta vaihtoehtoa?Täydennän edellisen viestini tabu-kohtaa. Kysyit, että miksi kukaan söisi ihmislihaa kun on muitakin vaihtoehtoja. Mutta oletko miettinyt sitä, että on ihmisiä, joille ihmislihan syöminen ei olisi tabu ja jotka eivät välittäisi siitä, että se on muille tabu.
Heillä olisi omat syynsä syödä ihmislihaa ja he eivät välittäisi ihmiskunnan yleisistä tabuista.
Muistan nähneeni dokumentin japanilaisesta miehestä, joka tappoi naisen ja söi hänet, koska halusi syödä ihmislihaa. Siinä on esimerkki ihmisestä, joka halusi syödä ihmislihaa eikä välittänyt siitä, että joidenkin mielestä se olisi väärin. Kyseinen henkilö löysi laista porsaanreijät eikä joutunut ymmärtääkseni edes vankilaan. Pikaisella hakemisella veikkaan kaverin nimeksi Issei Sagawa. - Kalapagos (ei kirj.)
gbvgyhbhkhjnjhn kirjoitti:
Mikä merkitys on sillä, mikä on tabu ja mikä ei sen kannalta mikä on oikein ja mikä ei?
Kuten myös on eettisesti oikein tappaa toinen ihminen ruuaksi, mikäli ei ole muuta vaihtoehtoa?"Kuten myös on eettisesti oikein tappaa toinen ihminen ruuaksi, mikäli ei ole muuta vaihtoehtoa?"
Lähtökohtaisesti sanoisin, että yhdelläkään ihmisellä ole oikeutta asettaa omaa arvoaan muiden ihmisten arvon yläpuolelle eli on eettisesti väärin tappaa toisia ihmisiä ruoaksi edes kuoleman uhatessa. Sen sijaan meillä on mielestäni oikeutus asettaa oma arvomme muiden lajien yläpuolelle, mikäli kysymyksessä on meidän elämämme vs. muiden lajien elämä. Tämä ei luonnollisestikaan tarkoita, että meillä on oikeus kohdella muita lajeja, miten haluamme. - hgb ghbhgbhgbhgbgh
"Kuten myös on eettisesti oikein tappaa toinen ihminen ruuaksi, mikäli ei ole muuta vaihtoehtoa?"
Lähtökohtaisesti sanoisin, että yhdelläkään ihmisellä ole oikeutta asettaa omaa arvoaan muiden ihmisten arvon yläpuolelle eli on eettisesti väärin tappaa toisia ihmisiä ruoaksi edes kuoleman uhatessa. Sen sijaan meillä on mielestäni oikeutus asettaa oma arvomme muiden lajien yläpuolelle, mikäli kysymyksessä on meidän elämämme vs. muiden lajien elämä. Tämä ei luonnollisestikaan tarkoita, että meillä on oikeus kohdella muita lajeja, miten haluamme."Lähtökohtaisesti sanoisin, että yhdelläkään ihmisellä ole oikeutta asettaa omaa arvoaan muiden ihmisten arvon yläpuolelle eli on eettisesti väärin tappaa toisia ihmisiä ruoaksi edes kuoleman uhatessa."
Miksi?
"Sen sijaan meillä on mielestäni oikeutus asettaa oma arvomme muiden lajien yläpuolelle, mikäli kysymyksessä on meidän elämämme vs. muiden lajien elämä."
Miksi? - Kalapagos (ei kirj.)
jbghbhgbjhgbhjgjh kirjoitti:
Täydennän edellisen viestini tabu-kohtaa. Kysyit, että miksi kukaan söisi ihmislihaa kun on muitakin vaihtoehtoja. Mutta oletko miettinyt sitä, että on ihmisiä, joille ihmislihan syöminen ei olisi tabu ja jotka eivät välittäisi siitä, että se on muille tabu.
Heillä olisi omat syynsä syödä ihmislihaa ja he eivät välittäisi ihmiskunnan yleisistä tabuista.
Muistan nähneeni dokumentin japanilaisesta miehestä, joka tappoi naisen ja söi hänet, koska halusi syödä ihmislihaa. Siinä on esimerkki ihmisestä, joka halusi syödä ihmislihaa eikä välittänyt siitä, että joidenkin mielestä se olisi väärin. Kyseinen henkilö löysi laista porsaanreijät eikä joutunut ymmärtääkseni edes vankilaan. Pikaisella hakemisella veikkaan kaverin nimeksi Issei Sagawa.Tietenkin aina löytyy mielisairaita yksilöitä, joita ei kiinnosta noudattaa edes ihmislajin kaikista keskeisimpiä normeja. Tämä ei kuitenkaan poista millään tavalla sitä tosiasiaa, että ihmislihan syöminen on tabu käytännössä kaikkialla maailmassa.
- Kalapagos (ei kirj.)
hgb ghbhgbhgbhgbgh kirjoitti:
"Lähtökohtaisesti sanoisin, että yhdelläkään ihmisellä ole oikeutta asettaa omaa arvoaan muiden ihmisten arvon yläpuolelle eli on eettisesti väärin tappaa toisia ihmisiä ruoaksi edes kuoleman uhatessa."
Miksi?
"Sen sijaan meillä on mielestäni oikeutus asettaa oma arvomme muiden lajien yläpuolelle, mikäli kysymyksessä on meidän elämämme vs. muiden lajien elämä."
Miksi?"Miksi?"
Kuten aiemmin totesi niin minun mielestäni jokainen ihminen on lähtökohtaisesti yhtä arvokas. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kenelläkään ei ole oikeutusta vahingoittaa muita vasten heidän tahtoaan.
"Miksi?"
Mikä on vaihtoemme? Kuolla pois? Antaa muiden lajien tappaa meidät? Minulle kysymys on siitä, että jos vastakkain ovat kaksi eläintä ja kysymyksessä on niiden eloonjäämistaistelu niin on eettisesti perusteltua tappaa toinen eläin. Minä en voi ulottaa etiikkaani niin pitkälle, että se johtaisi omaan kuolemaani. - ghbhgbghbhbhgbhgb
Tietenkin aina löytyy mielisairaita yksilöitä, joita ei kiinnosta noudattaa edes ihmislajin kaikista keskeisimpiä normeja. Tämä ei kuitenkaan poista millään tavalla sitä tosiasiaa, että ihmislihan syöminen on tabu käytännössä kaikkialla maailmassa.
Millä perusteella ihmislajin normit ovat sellaisia, että niitä tulisi eettisistä syistä noudattaa?
Meidän normimme on esimerkiksi tappaa eläimiä ilman tarvetta. Ovatko vegaanit mielisairaita, kun he eivät seuraa tätä normia? Onko ihmiskunnan keskeisimpien normien noudattamattomuus automaattisesti mielisairautta? Onko Issei mielisairas vain koska hän ei kokenut eroa ihmisen ja "eläimen" syömisen välillä?
Jos tämä tekee hänestä mielisairaan, onko mielisairaus sitten mikään kovinkaan vakava juttu? - hbbjhbhjbjhbjhbhjbjh
"Miksi?"
Kuten aiemmin totesi niin minun mielestäni jokainen ihminen on lähtökohtaisesti yhtä arvokas. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kenelläkään ei ole oikeutusta vahingoittaa muita vasten heidän tahtoaan.
"Miksi?"
Mikä on vaihtoemme? Kuolla pois? Antaa muiden lajien tappaa meidät? Minulle kysymys on siitä, että jos vastakkain ovat kaksi eläintä ja kysymyksessä on niiden eloonjäämistaistelu niin on eettisesti perusteltua tappaa toinen eläin. Minä en voi ulottaa etiikkaani niin pitkälle, että se johtaisi omaan kuolemaani."Kuten aiemmin totesi niin minun mielestäni jokainen ihminen on lähtökohtaisesti yhtä arvokas. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kenelläkään ei ole oikeutusta vahingoittaa muita vasten heidän tahtoaan."
Mutta? Mihin tämä lähtökohtasi perustuu?
"Mikä on vaihtoemme? Kuolla pois? Antaa muiden lajien tappaa meidät? Minulle kysymys on siitä, että jos vastakkain ovat kaksi eläintä ja kysymyksessä on niiden eloonjäämistaistelu niin on eettisesti perusteltua tappaa toinen eläin. Minä en voi ulottaa etiikkaani niin pitkälle, että se johtaisi omaan kuolemaani."
Toinen ihminen on toinen eläin. Jos voin tappaa delfiinin selvitäkseni (ihan perseestä revitty esimerkki, korvaa millä tahansa kehittyneellä eläimellä halutessasi), miksen voi tappaa ihmistä selvitäkseni? Miksi ulotat etiikkasi niin pitkälle, ettet halua syödä ihmistä selvitäksesi, muttet niin pitkälle, ettet voisi syödä eläintä vain selvitäksesi itse? - Kalapagos (ei kirj.)
ghbhgbghbhbhgbhgb kirjoitti:
Millä perusteella ihmislajin normit ovat sellaisia, että niitä tulisi eettisistä syistä noudattaa?
Meidän normimme on esimerkiksi tappaa eläimiä ilman tarvetta. Ovatko vegaanit mielisairaita, kun he eivät seuraa tätä normia? Onko ihmiskunnan keskeisimpien normien noudattamattomuus automaattisesti mielisairautta? Onko Issei mielisairas vain koska hän ei kokenut eroa ihmisen ja "eläimen" syömisen välillä?
Jos tämä tekee hänestä mielisairaan, onko mielisairaus sitten mikään kovinkaan vakava juttu?Puhuin kaikista keskeisimmistä normeista, millä viittasin muiden ihmisten tappamiseen. Eläinten tappaminen ei ole normi kaikkialla maailmassa eli esimerkiksi Intiassa elää 400 miljoonaa hindua, jotka eivät syö lihaa. Tämän lisäksi lihan massatuotanto on suhteellisen tuore ilmiö, eikä sitä voida pitää keskeisenä ihmiskunnan normina.
"Ovatko vegaanit mielisairaita, kun he eivät seuraa tätä normia?"
Miksi olisivat?
"Onko ihmiskunnan keskeisimpien normien noudattamattomuus automaattisesti mielisairautta?"
Ei.
"Onko Issei mielisairas vain koska hän ei kokenut eroa ihmisen ja "eläimen" syömisen välillä?"
Todennäköisesti on. Ja vaikka ei olisikaan niin ainakin hän on muille ihmisille vaarallinen ja tästä johtuen hänet voidaan tuomita ihmislakien mukaan vankilaan.
"Jos tämä tekee hänestä mielisairaan, onko mielisairaus sitten mikään kovinkaan vakava juttu?"
On se vakava juttu jos ei ymmärrä, että ihmisiä ei saa tappaa vain sen vuoksi, että haluaa syödä heidät. - jhbhjjhbjhbjhbjbhj
Puhuin kaikista keskeisimmistä normeista, millä viittasin muiden ihmisten tappamiseen. Eläinten tappaminen ei ole normi kaikkialla maailmassa eli esimerkiksi Intiassa elää 400 miljoonaa hindua, jotka eivät syö lihaa. Tämän lisäksi lihan massatuotanto on suhteellisen tuore ilmiö, eikä sitä voida pitää keskeisenä ihmiskunnan normina.
"Ovatko vegaanit mielisairaita, kun he eivät seuraa tätä normia?"
Miksi olisivat?
"Onko ihmiskunnan keskeisimpien normien noudattamattomuus automaattisesti mielisairautta?"
Ei.
"Onko Issei mielisairas vain koska hän ei kokenut eroa ihmisen ja "eläimen" syömisen välillä?"
Todennäköisesti on. Ja vaikka ei olisikaan niin ainakin hän on muille ihmisille vaarallinen ja tästä johtuen hänet voidaan tuomita ihmislakien mukaan vankilaan.
"Jos tämä tekee hänestä mielisairaan, onko mielisairaus sitten mikään kovinkaan vakava juttu?"
On se vakava juttu jos ei ymmärrä, että ihmisiä ei saa tappaa vain sen vuoksi, että haluaa syödä heidät."Puhuin kaikista keskeisimmistä normeista, millä viittasin muiden ihmisten tappamiseen. Eläinten tappaminen ei ole normi kaikkialla maailmassa eli esimerkiksi Intiassa elää 400 miljoonaa hindua, jotka eivät syö lihaa. Tämän lisäksi lihan massatuotanto on suhteellisen tuore ilmiö, eikä sitä voida pitää keskeisenä ihmiskunnan normina."
Miksi normeilla on mitään väliä etiikan kannalta?
"Todennäköisesti on. Ja vaikka ei olisikaan niin ainakin hän on muille ihmisille vaarallinen ja tästä johtuen hänet voidaan tuomita ihmislakien mukaan vankilaan."
Tulisiko harrastuksekseen metsästävät tuomita vankilaan, koska he ovat vaaraksi muille eläimille?
"On se vakava juttu jos ei ymmärrä, että ihmisiä ei saa tappaa vain sen vuoksi, että haluaa syödä heidät."
Onko suurin osa suomalaisista mielisairaita kun he eivät tajua ettei eläimiä saa kasvattaa ja tappaa vain sen vuoksi, että haluaa syödä heidät? - ateistineiti
hbbjhbhjbjhbjhbhjbjh kirjoitti:
"Kuten aiemmin totesi niin minun mielestäni jokainen ihminen on lähtökohtaisesti yhtä arvokas. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kenelläkään ei ole oikeutusta vahingoittaa muita vasten heidän tahtoaan."
Mutta? Mihin tämä lähtökohtasi perustuu?
"Mikä on vaihtoemme? Kuolla pois? Antaa muiden lajien tappaa meidät? Minulle kysymys on siitä, että jos vastakkain ovat kaksi eläintä ja kysymyksessä on niiden eloonjäämistaistelu niin on eettisesti perusteltua tappaa toinen eläin. Minä en voi ulottaa etiikkaani niin pitkälle, että se johtaisi omaan kuolemaani."
Toinen ihminen on toinen eläin. Jos voin tappaa delfiinin selvitäkseni (ihan perseestä revitty esimerkki, korvaa millä tahansa kehittyneellä eläimellä halutessasi), miksen voi tappaa ihmistä selvitäkseni? Miksi ulotat etiikkasi niin pitkälle, ettet halua syödä ihmistä selvitäksesi, muttet niin pitkälle, ettet voisi syödä eläintä vain selvitäksesi itse?"Miksi ulotat etiikkasi niin pitkälle, ettet halua syödä ihmistä selvitäksesi, muttet niin pitkälle, ettet voisi syödä eläintä vain selvitäksesi itse?"
Minusta se on luonnollinen ominaisuus ihmiselle, että kannibalismia ei koeta oikeaksi. Ihmisellä on tarve sosiaalisuuteen, joidenkin mukaan jopa niin suuri että ilman ihmiskontakteja kuolee. Se on perimässämme että toisesta ihmisestä pidetään huolta (lähtökohtaisesti, jos olosuhteet ovat riittävän hyvät itsen kannalta eikä käsitys ihmisistä yksilöinä ole hämärtynyt). Oman lajin edustajaan on helpompi samaistua kuin toisen lajin edustajaan, siksi tappamisen etiikka varmaan on joustava muiden lajien kohdalla. En väitä että se olisi oikein.
Kannibalismista voi seurata myös vakavia sairauksia, ehkä siinä syy miksi se on kehittynyt niin vahvasti kielteiseksi käyttäytymismalliksi ihmisellä. Harva varmaan pystyy luontaisia ominaisuuksiaan selittämään. Sen sijaan, vaikka ajatus kannibalismista on minusta iljettävä ja täysin mahdoton hyväksyä, kun istun mukavasti kotisohvallani, niin en mene vannomaan etten söisi myöskin ihmisen lihaa äärioloissa, jos panos olisi oma henki. Mielestäni sinäkään et voi sitä vannoa, jos et ole sentyyppisessä tilanteessa ollut. Esim. joku lentokoneonnettomuus taisi joskus olla, jossa hengissä selvinneet (länsimaiset) söivät kuolleiden (länsimaisten) matkakumppaniensa lihaa. - röyh...
ateistineiti kirjoitti:
"Miksi ulotat etiikkasi niin pitkälle, ettet halua syödä ihmistä selvitäksesi, muttet niin pitkälle, ettet voisi syödä eläintä vain selvitäksesi itse?"
Minusta se on luonnollinen ominaisuus ihmiselle, että kannibalismia ei koeta oikeaksi. Ihmisellä on tarve sosiaalisuuteen, joidenkin mukaan jopa niin suuri että ilman ihmiskontakteja kuolee. Se on perimässämme että toisesta ihmisestä pidetään huolta (lähtökohtaisesti, jos olosuhteet ovat riittävän hyvät itsen kannalta eikä käsitys ihmisistä yksilöinä ole hämärtynyt). Oman lajin edustajaan on helpompi samaistua kuin toisen lajin edustajaan, siksi tappamisen etiikka varmaan on joustava muiden lajien kohdalla. En väitä että se olisi oikein.
Kannibalismista voi seurata myös vakavia sairauksia, ehkä siinä syy miksi se on kehittynyt niin vahvasti kielteiseksi käyttäytymismalliksi ihmisellä. Harva varmaan pystyy luontaisia ominaisuuksiaan selittämään. Sen sijaan, vaikka ajatus kannibalismista on minusta iljettävä ja täysin mahdoton hyväksyä, kun istun mukavasti kotisohvallani, niin en mene vannomaan etten söisi myöskin ihmisen lihaa äärioloissa, jos panos olisi oma henki. Mielestäni sinäkään et voi sitä vannoa, jos et ole sentyyppisessä tilanteessa ollut. Esim. joku lentokoneonnettomuus taisi joskus olla, jossa hengissä selvinneet (länsimaiset) söivät kuolleiden (länsimaisten) matkakumppaniensa lihaa."Minusta se on luonnollinen ominaisuus ihmiselle, että kannibalismia ei koeta oikeaksi."
Luin kerran jostakin erään vanhan intiaaninaisen haastattelun jostakin artikkelista. Tämä nainen kuului heimoon, jonka perinteisiin tapoihin oli kuulunut ruumiin rituaalinen syöminen jonkun kuoltua, mutta laki oli sittemmin kieltänyt kannibalismin rikoksena.
Nainen oli hyvin pahoillaan ja jopa järkyttynyt siitä, että häntä ei enää saisi syödä, vaan hänet tultaisiin hautaamaan maahan, joka oli hänestä kammottavaa. Hänestä syöminen olisi ollut oikein. - ateistineiti
röyh... kirjoitti:
"Minusta se on luonnollinen ominaisuus ihmiselle, että kannibalismia ei koeta oikeaksi."
Luin kerran jostakin erään vanhan intiaaninaisen haastattelun jostakin artikkelista. Tämä nainen kuului heimoon, jonka perinteisiin tapoihin oli kuulunut ruumiin rituaalinen syöminen jonkun kuoltua, mutta laki oli sittemmin kieltänyt kannibalismin rikoksena.
Nainen oli hyvin pahoillaan ja jopa järkyttynyt siitä, että häntä ei enää saisi syödä, vaan hänet tultaisiin hautaamaan maahan, joka oli hänestä kammottavaa. Hänestä syöminen olisi ollut oikein.Poikkeamia kaikista standardeista on aina suuntaan tai toiseen. Tässäkin tapauksessa oli varmaan takana jokin uskonnollinen uskomus? Uskonto saattaa muovata sitä mikä ihmisistä tuntuu normaalilta, hyväksyttävältä, tabulta tai väärältä. Kuitenkin suurin osa maailman ihmisyhteisöistä näyttää pitävän kannibalismia ei-hyväksyttävänä.
- Epäjumalienkieltäjä
röyh... kirjoitti:
"Minusta se on luonnollinen ominaisuus ihmiselle, että kannibalismia ei koeta oikeaksi."
Nainen oli hyvin pahoillaan ja jopa järkyttynyt siitä, että häntä ei enää saisi syödä, vaan hänet tultaisiin hautaamaan maahan, joka oli hänestä kammottavaa. Hänestä syöminen olisi ollut oikein.Tyypillistä on että jos ihmissyöntiä on esiintynyt, niin se on vahvasti ritualisoitua. Tietääkseni missään ei ole ihmisiä metsästetty siinä kuin muutakin riistaa, vaan aina ihmissyöntiin on liittynyt rituaaleja ja sääntöjä.
Vainajiensyönti on oma alalajinsa. Niissä usein vainaja poltetaan ja tuhka sekoitetaan puuroon tai leipään, joka sitten syödään.
- joo-0
Kannibalismista voi seurata ikävä tauti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuru_(tauti) "vaikka tämä eläin menettääkin henkensä/tulee raiskatuksi minun takiani, olen oikeutettu tukemaan tätä toimintaa sillä koen olevani kyseisen elävän olennon yläpuolella. "
Minusta lihaa voi hyvnkin syödä kokematta olevansa kyseisen elävän olennon yläpuolella. Oleelista minusta on eläinten elämän atvon tunnustaminen eli sen tiedostaminen mitä sen lihan päätyminen sinne lautaselle on vaatinut. Se että osaa olla kiitollinen siitä kuinka moni eläin on menettänyt henkensä meidän ravinnoksemme kantaa hyvin pitkälle.
Jokaiselle sinänsä tekisi hyvää nähdä mm. eläimen teurastaminen ja muutenkin eläimen matka elävästä yksilöstä lautaselle asti. Pahinta on pidetään lihatuotteita itsestäänslvyytenä.
"Onko kannibalismi oikeasti yhtään poikkeava asia eettisesti jos mietitään rationaalisesti? Siinäkin käytettäisiin hyväksi toista eläintä oman edun vuoksi, se eläin vain sattuisi olemaan omaa lajia."
Kannibalismin ongelmallisuus tulee hyvin pitkälti siinä että kyse on oman lajin edustajasta. Kohtelemme monella muullakin tavalla omaa lajiamme eri tavalla kuin muita eläimiä, kuten jos vaikkapa eläin kärsii, tämä lopetetaan kun taas jos ihminen kärsii, tämän kärsimystä yritetään vain lievittää.
Ja emmehän me monia eläinlajeja myöskään syö, koirat varmaan selkein esimerkki asiasta kun taas joissain kulttuureissa koirien syöminen on arkipäivää. Kyse on osaltaan siitä että länsimainen ihminen on etäätynyt ruoastaan ja ei voi siksi syödä ystävänä näkemäänsä eläintä tai tämän lajitoveria.
On hyvä muistaa että on täysin luonnollista ja hyväksyttävää että asetamme oman lajimme etusijalle.
Itselläni ei ole mitään kannibalismia vastaan jos liha on vapaaehtoiselta luovuttajalta. Meidän ei tulisi syödä toista ihmistä vastoin tämän tahtoa samoista syistä kuin emme muutenkaan tapa toisimme tai varasta toisiltamme, jos teemme moista toiselle, emme voi puolustaa itseämme mitenkään jos joku haluaa tehdä saman meille.
Asian perusta on se että lupaamme olla tekemättä muille sitä mitä itsemme emme halua tehtävän.
"Jos joku mainitsee sen, että ihminen on älykkäämpi kuin esimerkiksi lehmä argumenttina kannibalismia vastaan, niin missä se raja kulkee?"
Minusta sikäli älyllä ei ole väliä, minusta elämän riistäminen on elämän riistämistä älystä riippumatta, minusta jopa kasvissyöjän tulisi tiedostaa omatunnossaan riistävänsä eläviä asioita. Toki luonnollisesti sinänsä älykin vaikuttaa että se vaikuttaa myös kykyyn kokea kärsimystä joka on moraalisesti se merkittävin seikka.
"Vai onko meillä oikeutta riistää niidenkään elämää mikäli ne eivät uhkaa meidän henkeämme tai terveyttämme?
Mitä olette mieltä?"
Meillä on oikeus siihen koska kykenemme siihen. Toki tietysti moraalisesti asiaan liittyy ongelmansa mutta toisaalta sen kannalta oleellisempaa on se että kärsivätkö kyseiset eläimet, ei se että onko kyseinen toiminta riistämistä vai ei. On selvää että myös että itse eläin hyötyy monin tavoin prosessista vaikka tätä riistäisimmekin.- jhbjhjhbjhb
"Minusta lihaa voi hyvnkin syödä kokematta olevansa kyseisen elävän olennon yläpuolella."
-Kuinka voi tuottaa, tappaa ja syödä eläimiä kokematta olevansa niiden yläpuolella? Miten kukaan kehtaa väittää, ettei koe olevansa eläinten yläpuolella vaikka kokee kuitenkin oikeudekseen tappaa niitä ilman hengenhätää?
"Se että osaa olla kiitollinen siitä kuinka moni eläin on menettänyt henkensä meidän ravinnoksemme kantaa hyvin pitkälle."
-Mitä tarkoitat? Onhan toi tietenkin hyvä ENSIMMÄINEN askel jos sitä seuraa sitten toisena askeleena elinolojen huomattava parantaminen ja kolmantena vegaanius tmv.
Jos taas tuo on mielestäsi jokin hyvä itseisarvo, en ymmärrä lainkaan. Mitä hyötyä on siitä, että ollaan kiitollisia siitä lihasta jos ne eläimet kuitenkin kasvatetaan, tapetaan ja syödään ihan kuten tähänkin asti?
"Kannibalismin ongelmallisuus tulee hyvin pitkälti siinä että kyse on oman lajin edustajasta. Kohtelemme monella muullakin tavalla omaa lajiamme eri tavalla kuin muita eläimiä, kuten jos vaikkapa eläin kärsii, tämä lopetetaan kun taas jos ihminen kärsii, tämän kärsimystä yritetään vain lievittää."
-Se, että kohtelemme oman lajin edustajiamme paremmin ei ole mitään muuta kuin itsekkyyttä. Me ymmärrämme sen, että voimme kohdella jotain lehmiä ihan miten huvittaa, eivätkä ne koskaan pysty taistelemaan vastaan. Sen sijaan toisten ihmisten kohtelu erittäin huonosti johtaa yleensä myös omaan tappioon.
"On hyvä muistaa että on täysin luonnollista ja hyväksyttävää että asetamme oman lajimme etusijalle."
-Luonnollista? Kyllä.
Hyväksyttävää... omaa etua ajatellen? Kyllä.
Hyväksyttävää eettisesti? Tuskin.
"Meidän ei tulisi syödä toista ihmistä vastoin tämän tahtoa samoista syistä kuin emme muutenkaan tapa toisimme tai varasta toisiltamme, jos teemme moista toiselle, emme voi puolustaa itseämme mitenkään jos joku haluaa tehdä saman meille.
Asian perusta on se että lupaamme olla tekemättä muille sitä mitä itsemme emme halua tehtävän."
-Tämä on juurikin esimerkki siitä, ettei meitä oikeasti kiinnosta muu kuin oma nahkamme. Perustelit, ettei saa tehdä pahaa toisille, kun silloin on itse "lainsuojaton". Mutta rivien välistä luoettuna...; sen sijaan eläimiä saa jopa tappaa, se kun ei palaa "karmana" takaisin.
Itse ei-vegaanina koen, että periaatteessa minun murhaamisestani tai kenenkään muun ihmisen murhaamisesta vauhkoaminen on jotenkin helvetin tekopyhää jos mussuttaa sitä euron juustoa Mäkkäristä.
Välillä turhaudun jopa itseeni, kun olen tälläinen itsekäs paska, jota ei AIDOSTI haittaa (tottakai voivottelen jotain ISIS-järjestön pommi-iskuja ja eläinrääkkäystä, mutten aidosti välitä kun en ole valmis tekemään asioille mitään) kaikki nämä epäkohdat. jhbjhjhbjhb kirjoitti:
"Minusta lihaa voi hyvnkin syödä kokematta olevansa kyseisen elävän olennon yläpuolella."
-Kuinka voi tuottaa, tappaa ja syödä eläimiä kokematta olevansa niiden yläpuolella? Miten kukaan kehtaa väittää, ettei koe olevansa eläinten yläpuolella vaikka kokee kuitenkin oikeudekseen tappaa niitä ilman hengenhätää?
"Se että osaa olla kiitollinen siitä kuinka moni eläin on menettänyt henkensä meidän ravinnoksemme kantaa hyvin pitkälle."
-Mitä tarkoitat? Onhan toi tietenkin hyvä ENSIMMÄINEN askel jos sitä seuraa sitten toisena askeleena elinolojen huomattava parantaminen ja kolmantena vegaanius tmv.
Jos taas tuo on mielestäsi jokin hyvä itseisarvo, en ymmärrä lainkaan. Mitä hyötyä on siitä, että ollaan kiitollisia siitä lihasta jos ne eläimet kuitenkin kasvatetaan, tapetaan ja syödään ihan kuten tähänkin asti?
"Kannibalismin ongelmallisuus tulee hyvin pitkälti siinä että kyse on oman lajin edustajasta. Kohtelemme monella muullakin tavalla omaa lajiamme eri tavalla kuin muita eläimiä, kuten jos vaikkapa eläin kärsii, tämä lopetetaan kun taas jos ihminen kärsii, tämän kärsimystä yritetään vain lievittää."
-Se, että kohtelemme oman lajin edustajiamme paremmin ei ole mitään muuta kuin itsekkyyttä. Me ymmärrämme sen, että voimme kohdella jotain lehmiä ihan miten huvittaa, eivätkä ne koskaan pysty taistelemaan vastaan. Sen sijaan toisten ihmisten kohtelu erittäin huonosti johtaa yleensä myös omaan tappioon.
"On hyvä muistaa että on täysin luonnollista ja hyväksyttävää että asetamme oman lajimme etusijalle."
-Luonnollista? Kyllä.
Hyväksyttävää... omaa etua ajatellen? Kyllä.
Hyväksyttävää eettisesti? Tuskin.
"Meidän ei tulisi syödä toista ihmistä vastoin tämän tahtoa samoista syistä kuin emme muutenkaan tapa toisimme tai varasta toisiltamme, jos teemme moista toiselle, emme voi puolustaa itseämme mitenkään jos joku haluaa tehdä saman meille.
Asian perusta on se että lupaamme olla tekemättä muille sitä mitä itsemme emme halua tehtävän."
-Tämä on juurikin esimerkki siitä, ettei meitä oikeasti kiinnosta muu kuin oma nahkamme. Perustelit, ettei saa tehdä pahaa toisille, kun silloin on itse "lainsuojaton". Mutta rivien välistä luoettuna...; sen sijaan eläimiä saa jopa tappaa, se kun ei palaa "karmana" takaisin.
Itse ei-vegaanina koen, että periaatteessa minun murhaamisestani tai kenenkään muun ihmisen murhaamisesta vauhkoaminen on jotenkin helvetin tekopyhää jos mussuttaa sitä euron juustoa Mäkkäristä.
Välillä turhaudun jopa itseeni, kun olen tälläinen itsekäs paska, jota ei AIDOSTI haittaa (tottakai voivottelen jotain ISIS-järjestön pommi-iskuja ja eläinrääkkäystä, mutten aidosti välitä kun en ole valmis tekemään asioille mitään) kaikki nämä epäkohdat."Kuinka voi tuottaa, tappaa ja syödä eläimiä kokematta olevansa niiden yläpuolella?"
Oman lajin tarpeet aina ennen muiden lajien tarpeita, ei siinä ole mitään välttämätöntä tarvetta tuntea ylivertaisuutta, yhtälailla muut lajit laittavat oman lajinsa tarpeet ennen muita.
"Miten kukaan kehtaa väittää, ettei koe olevansa eläinten yläpuolella vaikka kokee kuitenkin oikeudekseen tappaa niitä ilman hengenhätää?"
Samaahan ne eläimetkin tekevät.
"-Mitä tarkoitat? Onhan toi tietenkin hyvä ENSIMMÄINEN askel jos sitä seuraa sitten toisena askeleena elinolojen huomattava parantaminen ja kolmantena vegaanius tmv."
Miksi ihmisten vegaaneiksi pitäisi ruveta? Tietysti lihan syönnin vähentäminen ja ruokavalion monipuolistaminen olisi tarpeen, mutta puhdas vegaanius olisi ihmiskunnalle jopa luonnoton tila.
"Jos taas tuo on mielestäsi jokin hyvä itseisarvo, en ymmärrä lainkaan. Mitä hyötyä on siitä, että ollaan kiitollisia siitä lihasta jos ne eläimet kuitenkin kasvatetaan, tapetaan ja syödään ihan kuten tähänkin asti? "
Kyse on eläinten kunnioittamisesta.
"-Se, että kohtelemme oman lajin edustajiamme paremmin ei ole mitään muuta kuin itsekkyyttä."
Totta, mutta se on elämän vaatimaa itsekkyyttä jota jokainen eläinlaji harjoittaa.
"Me ymmärrämme sen, että voimme kohdella jotain lehmiä ihan miten huvittaa, eivätkä ne koskaan pysty taistelemaan vastaan"
Ei nyt sentään ihan miten huvittaa, meillä on tietyt velvollisuudet niitä eläimiä kohtaan joita syömme, mutta se ei ole velvollisuutemme että olisimme syömättä eläimiä eikä se ettemme saisi tehostaa ravinnonhankintaamme tavalla joka muille lajeille ei ole mahdollista.
"eivätkä ne koskaan pysty taistelemaan vastaan. Sen sijaan toisten ihmisten kohtelu erittäin huonosti johtaa yleensä myös omaan tappioon."
Kysymys on pitkälti siitäkin ettei esim. lehmällä ole yksinkertaisesti tarvetta taistella vastaan jos tätä kohdellaan hyvin. Toki kuoleman kohdatessa tämä voisi haluta taistella vastaan mutta toisaalta ilman tätä oikeutta eläimen kuolemasta voidaan tehdä mahdollisimman nopea ja kivuton.
Lehmä ei kykene kärsimään kohtelustaan läheskään samalla tasolla kuin ihminen vastaavassa tilanteessa.
"Mutta rivien välistä luoettuna...; sen sijaan eläimiä saa jopa tappaa, se kun ei palaa "karmana" takaisin."
Me voimme sopia toisen ihmisen kanssa ettemme vahingoita toisiamme. Mutta toisaalta et voi mitenkään tehdä samaa sopimusta eläimen kanssa. Ja eläinten tappaminen on asia jota monet eläinlajit tekevät, miksei meillä olisi siihen oikeutta?
"Itse ei-vegaanina koen, että periaatteessa minun murhaamisestani tai kenenkään muun ihmisen murhaamisesta vauhkoaminen on jotenkin helvetin tekopyhää jos mussuttaa sitä euron juustoa Mäkkäristä."
Toisaalta melkolailla samoin siihen kasvissyöntiin kuuluu murhaamista, elävän itsekästä hyväksikäyttöä. Jos ei osaa vetää rajaa ihmisen ja eläimen syömisen välille, miten voi sitten vetää rajan eläimen ja kasvismuotoisen elämän syömisen välille.- hgbhgbghbhgb
shadowself kirjoitti:
"Kuinka voi tuottaa, tappaa ja syödä eläimiä kokematta olevansa niiden yläpuolella?"
Oman lajin tarpeet aina ennen muiden lajien tarpeita, ei siinä ole mitään välttämätöntä tarvetta tuntea ylivertaisuutta, yhtälailla muut lajit laittavat oman lajinsa tarpeet ennen muita.
"Miten kukaan kehtaa väittää, ettei koe olevansa eläinten yläpuolella vaikka kokee kuitenkin oikeudekseen tappaa niitä ilman hengenhätää?"
Samaahan ne eläimetkin tekevät.
"-Mitä tarkoitat? Onhan toi tietenkin hyvä ENSIMMÄINEN askel jos sitä seuraa sitten toisena askeleena elinolojen huomattava parantaminen ja kolmantena vegaanius tmv."
Miksi ihmisten vegaaneiksi pitäisi ruveta? Tietysti lihan syönnin vähentäminen ja ruokavalion monipuolistaminen olisi tarpeen, mutta puhdas vegaanius olisi ihmiskunnalle jopa luonnoton tila.
"Jos taas tuo on mielestäsi jokin hyvä itseisarvo, en ymmärrä lainkaan. Mitä hyötyä on siitä, että ollaan kiitollisia siitä lihasta jos ne eläimet kuitenkin kasvatetaan, tapetaan ja syödään ihan kuten tähänkin asti? "
Kyse on eläinten kunnioittamisesta.
"-Se, että kohtelemme oman lajin edustajiamme paremmin ei ole mitään muuta kuin itsekkyyttä."
Totta, mutta se on elämän vaatimaa itsekkyyttä jota jokainen eläinlaji harjoittaa.
"Me ymmärrämme sen, että voimme kohdella jotain lehmiä ihan miten huvittaa, eivätkä ne koskaan pysty taistelemaan vastaan"
Ei nyt sentään ihan miten huvittaa, meillä on tietyt velvollisuudet niitä eläimiä kohtaan joita syömme, mutta se ei ole velvollisuutemme että olisimme syömättä eläimiä eikä se ettemme saisi tehostaa ravinnonhankintaamme tavalla joka muille lajeille ei ole mahdollista.
"eivätkä ne koskaan pysty taistelemaan vastaan. Sen sijaan toisten ihmisten kohtelu erittäin huonosti johtaa yleensä myös omaan tappioon."
Kysymys on pitkälti siitäkin ettei esim. lehmällä ole yksinkertaisesti tarvetta taistella vastaan jos tätä kohdellaan hyvin. Toki kuoleman kohdatessa tämä voisi haluta taistella vastaan mutta toisaalta ilman tätä oikeutta eläimen kuolemasta voidaan tehdä mahdollisimman nopea ja kivuton.
Lehmä ei kykene kärsimään kohtelustaan läheskään samalla tasolla kuin ihminen vastaavassa tilanteessa.
"Mutta rivien välistä luoettuna...; sen sijaan eläimiä saa jopa tappaa, se kun ei palaa "karmana" takaisin."
Me voimme sopia toisen ihmisen kanssa ettemme vahingoita toisiamme. Mutta toisaalta et voi mitenkään tehdä samaa sopimusta eläimen kanssa. Ja eläinten tappaminen on asia jota monet eläinlajit tekevät, miksei meillä olisi siihen oikeutta?
"Itse ei-vegaanina koen, että periaatteessa minun murhaamisestani tai kenenkään muun ihmisen murhaamisesta vauhkoaminen on jotenkin helvetin tekopyhää jos mussuttaa sitä euron juustoa Mäkkäristä."
Toisaalta melkolailla samoin siihen kasvissyöntiin kuuluu murhaamista, elävän itsekästä hyväksikäyttöä. Jos ei osaa vetää rajaa ihmisen ja eläimen syömisen välille, miten voi sitten vetää rajan eläimen ja kasvismuotoisen elämän syömisen välille."Oman lajin tarpeet aina ennen muiden lajien tarpeita, ei siinä ole mitään välttämätöntä tarvetta tuntea ylivertaisuutta, yhtälailla muut lajit laittavat oman lajinsa tarpeet ennen muita."
-Oman lajin tarpeiden asettaminen etusijalle ihan vain sen takia että ne ovat omaa lajia perustuu ajatukseen, "se hyödyttää MINUA". Ymmärrettävää, luonnollista, muttei eettistä.
-Mitä sitten vaikka muut eläimet tekisivätkin niin? Miksi meidän tulee alentua sille tasolle?
"Samaahan ne eläimetkin tekevät."
- –//–
"Miksi ihmisten vegaaneiksi pitäisi ruveta? Tietysti lihan syönnin vähentäminen ja ruokavalion monipuolistaminen olisi tarpeen, mutta puhdas vegaanius olisi ihmiskunnalle jopa luonnoton tila."
-Jos lihansyönti tuottaa vähemmän tuskaa, murhaa ja pahuutta maailmaan kuin vegaanius, kannatan lihansyöntiä eettisestä näkövinkkelistä. Mutta näin tuskin on, joten parempi kysymys olisi: "Miksei ihmisten tulisi ruveta vegaaneiksi?"
-Mitä merkitystä on sillä, että se olisi ihmiskunnalle luonnoton tila? Ihmiskunnalle luonnoton tila olisi myös sellainen, jossa ei olisi sotaa, murhaa, raiskauksia, kiusaamista, pilkkaamista, vihaa ja ahneutta. Vastustaisitko maailmaa, josta puuttuisi noi asiat koska se olisi "luonnoton tila"?
"Kyse on eläinten kunnioittamisesta."
-Mitä merkitystä sillä on, jos se ei johda elinolojen parantamiseen? Ei lehmä ymmärrä eroa syödäänkö se kunnioitettavasti vai oksennuksen seassa jossain Pelkokertoimessa.
"Ei nyt sentään ihan miten huvittaa, meillä on tietyt velvollisuudet niitä eläimiä kohtaan joita syömme, mutta se ei ole velvollisuutemme että olisimme syömättä eläimiä eikä se ettemme saisi tehostaa ravinnonhankintaamme tavalla joka muille lajeille ei ole mahdollista."
-Ei minusta kenelläkään ole mitään objektiivisia velvollisuuksia. Tyttölasten silpominen Somaliassa on hyväksyttyä, eläinten tappaminen ilman aitoa tarvetta (nälänhätää tai itsepuolustusta) on Suomessa hyväksyttyä. Kumpikaan ei ole MINUN mielestäni oikein, mutta valitettavasti yhteiskunnan vahvin osa päättää mikä on hyväksyttyä ja mikä ei, ja molempien maiden vahvimmat ovat päättäneet näiden kauheuksien olevan oikein. Mutta long story short, ei meillä ole yhtään sen enempää velvollisuuksia taata eläimille mitään oikeuksia kuin olla tappamatta niitä. Kukin päättää lopulta mitä itse tekee ja jos kukaan ei pysty estämään, niin tehköön mitä huvittaa.
"Lehmä ei kykene kärsimään kohtelustaan läheskään samalla tasolla kuin ihminen vastaavassa tilanteessa."
-Toisaalta esimerkiksi lehmä kärsii huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi erittäin vakavasti monikehitysvammainen 2-vuotias lapsi. Onko lehmän tappaminen pienempi paha?
"Me voimme sopia toisen ihmisen kanssa ettemme vahingoita toisiamme. Mutta toisaalta et voi mitenkään tehdä samaa sopimusta eläimen kanssa."
-Ei tästä ole mitään epäselvyyttä kenelläkään.
"Ja eläinten tappaminen on asia jota monet eläinlajit tekevät, miksei meillä olisi siihen oikeutta? "
-Onhan meillä oikeus tehdä ihan mitä vain (koska olemme vahvimpia) ja Aadolf Hitlerillä oli oikeus tehdä ihan mitä vain juutalaisille (koska oli vahvempi), mutta miksi tekisimme ellei ole tarvetta?
"Toisaalta melkolailla samoin siihen kasvissyöntiin kuuluu murhaamista, elävän itsekästä hyväksikäyttöä. Jos ei osaa vetää rajaa ihmisen ja eläimen syömisen välille, miten voi sitten vetää rajan eläimen ja kasvismuotoisen elämän syömisen välille."
-Kasviksia voi syödä tappamatta tai satuttamatta kasveja. Kasvissyönti ei automaattisesti sisällä murhaamista tai itsekästä hyväksikäyttöä.
- fukkaatko tammaa?
Eläin "tulee raiskatuksi"?
- hbjhbjhkbjhbjhbjhb
Olen ymmärtänyt, että lehmät laitetaan paksuksi riippumatta omasta tahdostaan, jotta saisimme maitotuotteita.
- fukkaisinko laamaa?
hbjhbjhkbjhbjhbjhb kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että lehmät laitetaan paksuksi riippumatta omasta tahdostaan, jotta saisimme maitotuotteita.
Tämä kannattaakin muistaa aina kun tulee puhe zoofiliasta siinä mielessä, ettei eläimeltä kysytä suostumusta. Olen antanut kertoa itselleni, että jos lehmä pystyy poikimaan, se sietää myös sen että peräkammarin poika sitä ohimennen fukkaisee.
Tässä tehdään sama temppu tanskandoggille - huomatkaa että tämä on eläinlääketiedettä eikä pornoa:
http://www.barnlove.com/movie/68847/female_dane_semen_insert hbjhbjhkbjhbjhbjhb kirjoitti:
"Olen ymmärtänyt, että lehmät laitetaan paksuksi riippumatta omasta tahdostaan, jotta saisimme maitotuotteita."
Näinhän sitä maitoa tosiaan tuotetaan, vaikka kysyttäessä yleensä siitä miksi lehmiä lypsetään, annetaan vastauksella se kuva että lehmät vain itsestään sitä maitoa kokoajan tuottaisivat ja että ihminen tekee lehmille suuren palveluksen lypsämällä näitä
Mutta sikäli on kyllä varsin kyseenalaista että voidaankin asiaa pitää eläimen raiskaamisena. Kuitenkin sikäli helposti moraalisesti ongelmallisin asia lehmien hyödyntämisessä. Tietysti on hyvä muistaa että kyseiset lehmät on toisaalta myös jalostettu kyseistä tarkoitusta varten.
- Epäjumalienkieltäjä
Yksi mittari on ekologinen kestävyys. Osin yllättäen ekologisesti kestävintä lihaa ovat tehotuotetut broilerit ja laiduntava karja. Eli esimerkiksi poroa, Uuden-Seelannin lammasta ja tietenkin broileria. Suomessa listaan kannattaa lisätä hirvi. Kestävä määrä syödylle lihalle on noin 30-40kg / henkilö / vuosi. Sen maapallo kestää nykyisellä ihmismäärällä. Tämä mahdollistaa sangen maltillisen sekasyönnin, mutta on huomattavasti vähemmän kuin suomalaisten keskiarvo.
Myös terveyden kannalta kasvisvoittoinen sekaravinto on ilmeisimmin paras. Kohtuullisesti kaikkea ja kokonaisuutena riittävän niukasti. Lihan rinnalla eläinproteiinia saa tietenkin kalasta ja äyriäisistä. Ekologisesti "halvinta" eläinproteiinia taitavat olla suoraan planktonia syövät simpukat. Eikä niiden henkisiä kärsimyksiäkään tarvitse hirveästi murehtia, kun niillä ei taida olla varsinaisia aivoja ollenkaan. Kuten ei ravuillakaan.
Tuo eettinen puoli on vaikeampi. "Luonnonjärjestys" on joka tapauksessa sellainen, että kaikki eläimet kykenevät lisääntymään eksponentiaalisesti ja siksi suurin osa eläimistä kuolee ennen kuin ne saavuttavat sukukypsyyden. Eli eläimiä joko pitää estää elämästä luonnollisesti (=luonnollisen lisääntymiskierron mukaisesti) tai niiden jälkeläisistä pitää suurin osa tappaa. Tuo tappaminen voi tietenkin tapahtua joko muiden eläinten, tautien tai nälän toimesta eikä välttämättä ihmisen.
Tahdomme tai emme luonto on murhaa ja jos olemme osa sitä, voimme kai "hyvällä omallatunnolla" hoitaa oman osamme murhaamisesta varsinkin jos pidämme huolen, että syömillämme eläimillä olot ennen pataan joutumista ovat tyydyttävät.- fda
"Yksi mittari on ekologinen kestävyys."
Kuulostaa hyvältä. Muistatko mistä olet näitä tietoja saanut? - .-.-.-.
fda kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä. Muistatko mistä olet näitä tietoja saanut?Ei se mitään auta, jos kaikki siirrymme poroa tai hirveä mussuttamaan, vaan nimenomaan lihan kuluttamisen/tuottamisen vähentäminen.
- fda
.-.-.-. kirjoitti:
Ei se mitään auta, jos kaikki siirrymme poroa tai hirveä mussuttamaan, vaan nimenomaan lihan kuluttamisen/tuottamisen vähentäminen.
Ei tuota vaikeuksia minulle nuo rajat, aina vaan parempi jos löytyy jotain parannettavaa. Käsittääkseeni ihmiset eivät koskaan ole syöneet lihaa niin paljon kuin nykyään. Liekö enää tervettäkään?
Kristityilläkin oli pääsiäispaasto etteivät syöneet lihaa 40 päivään, mutta siinäkin on perinne jota eivät enää noudata. Monelle on nykypäivänä vaikeaa olla syömättä lihaa joka aterialla. - Epäjumalienkieltäjä
fda kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä. Muistatko mistä olet näitä tietoja saanut?Viimeisin kerta kun kuulin tuosta 40 kilon "kestävästä" tasosta oli YLE:ltä tullut dokumentti. Muistaakseni "Mitä lihaa söisimme".
- Epäjumalienkieltäjä
.-.-.-. kirjoitti:
Ei se mitään auta, jos kaikki siirrymme poroa tai hirveä mussuttamaan, vaan nimenomaan lihan kuluttamisen/tuottamisen vähentäminen.
Esimerkiksi poro ja kestävällä tavalla metsästetty riista on siinä mielessä ekologisesti "ilmaista" lihaa, että sen tuotanto ei ole muusta ravinnontuotannosta pois. Porojen laitumilla ei vilja kasva ja jos haluamme, että meillä on osapuilleen luonnonvaraisia metsiä, niin kasvissyöjät ylituottavat niissä jälkeläisiä joka tapauksessa. Sama pätee tietenkin kala- ja rapukantoihin.
Ekologisesti kaikkein kalleinta on liha jolle syötetään ihmisravinnoksi kelpaavaa rehua, kuten viljaa ja soijaa.
Pointtini oli se, että maltillinen lihansyönti (esimerkiksi 3 liha-ateriaa viikossa) on vielä ekologisesti ihan kestävää, jos vähän katsoo mitä lihaa syö.
- fda
Olen kokeillut lakto-ovovegatristina olemista, mutta se ei vaikuttanut hyvältä terveyteni kannalta pitkällä juoksulla. Keskityn enemmän siihen että eläin tai kala tulee tuottajalta jonka etiikka ei ole omalta kantiltani kyseenalainen. Sydäntä tms jos ostaa niin silloin ei ole silläkään niin väliä.
Ainakin tottuu kuuntelemaan v*ttuilua kunnon junteilta melkein joka kerta kun jättää lihat syömättä melkeinpä seuran koulutustasosta riippumatta jos ei nykyajan asenteet ole radikaalisti omasta kokeilustani muuttuneet. Varsinkin kukkahattutätien tulisi hyväksyä muualta maahamme muuttavien kannibaalien kannibaalikulttuuri monotonista kulttuuriamme ja yksitoikkoista katukuvaamme rikastuttavana elementtinä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401380Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981335Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891225- 1091095
- 191031
- 641015
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833