Espoon piispa ilmottautuu arkkipiispan hännystelijäksi

Voi aikoja ja tapoja

Espoon piispa Tapio Luoma näkee, että uskonnollisuus ja sukupuolisuus ovat pohjimmiltaan hyvin lähellä toisiaan. Hänen mukaansa sukupuolisuus on kirkon historiassa liian usein nähty liian kielteisenä asiana.

– Kumpikin on jotain sellaista, mitä ihminen ei aina voi hallita, kontrolloida eikä aina omassa itsessään eritellä ja analysoida. Ne ovat tavallaan selittämättömiä voimia ihmisen sisimmässä. Sekä seksuaalisuuteen että uskoon liittyy kysymys, mikä olen ihmisenä. Molemmissa ollaan paljaana ja haavoittuvana, Luoma määrittelee.

– Sukupuolisuuteen liittyvät asiat ovat kautta historian olleet kirkoille eräänlainen kompastuskivi. Olisi tärkeä nähdä se hyvin positiivisena Jumalan antamana lahjana. On hyvä, että entisaikojen askeettinen ja seksikielteinen ajattelutapa alkaa olla taakse jäänyttä.

4

79

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helppoheikit

Näitä nyt riittää ja tulee hännystelijöitä yhä lisää. Ei ole mukavaa olla vastatuulessa julistamassa totuutta.

• Mutta ongelma tässä asiassa on se, että Jumala ei anna ihmiselle sellaisia lahjoja, jotka hän on tuominnut muualla sanassaan. Raamattu kertoo myös toisesta lahjanantajasta, joka vastustaa Jumalaa. Hän on Lucifer, jota paholaiseksi ja valheen isäksi sanotaan.

Hän todella tekee kaikkensa, että Jumalan asetukset katoaisivat tästä maailmasta. Näitä Jumalan asettaimia ovat avioliitto ja sapatti. Molempiin tuo paholainen on iskenyt kyntensä. Ihmiskäskyin kautta hän tulee ekyttämään koko maailman, jos vain mitenkään onnistuu. Ei ole ollenkaan ihme, että ollaan jo näin pitkällä. Jeesus tulee pian.

• ei huolta

Olet oikeassa, maailmanlopun merkit alkavat ilmestyä. Kuu, eli järki menee auringon, eli Jumalan sanan valkeuden eteen ja tuulee pimeys, kun kuukaan ei anna valo, mutta kuten ennen Egyptissä islaelilaisten keskuudessa, niin vieläkin elävässä kristillisyydessä paistaa aurinko, eikä yksikään piirto Jumalan sanasta katoa;

2.Moos.10:21 Sitten Herra sanoi Moosekselle: "Ojenna kätesi taivasta kohti, niin Egyptin maahan tulee sellainen pimeys, että siihen voi käsin tarttua".
        22 Ja Mooses ojensi kätensä taivasta kohti, ja koko Egyptin maahan tuli synkeä pimeys kolmeksi päiväksi.
        23 Ei kukaan voinut nähdä toistansa, eikä kukaan voinut liikkua paikaltansa kolmeen päivään. Mutta kaikilla israelilaisilla oli valoisata asuinpaikoissansa.

Matt.5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

Matt.28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

• Nuori mies

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 530
      8418
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      4
      3632
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      6
      1975
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      157
      1123
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      756
    6. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      702
    7. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      28
      653
    8. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      60
      650
    9. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      617
    10. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      34
      588
    Aihe