... eli Tuomaan Evankeliumi.
Kuka on lukenut ym. teoksen? Suomenkielisen käännöksen ovat koonneet Pauli Huuhtanen, Antti Marjanen ja Risto Uro.
Egyptistä Nag Hammadista löytyi tekstejä... ja siitä se tarina alkoi.
Kirja kuuluu Jeesuksen syntymän jälkeiseen apokalyftiseen kirjallisuuteen (Pyhiä kirjoja, jotka eivät ole mahtuneet nyky Raamattuun - koska niitä ei oltu silloin vielä löydetty, kun Raamattua koottiin).
Olen lukenut ko. kirjan, mutta haluaisin kommentteja niin uskovaisilta kuin myös uskomattomilta. Ainoa edellytys on - että on tutustunut ko. kirjaan!
Uskaliaasti vain esiin ja kommentteja!
Jeesuksen salaiset sanat...
19
1211
Vastaukset
- kolmas mies
Kerro mitä sellaista tuomaan evankeliumi sisältää että se pitäisi liittää raamatun kaanoniin?
- Keijo Kinnunen
... (18) Oppilaat sanoivat Jeesukselle:"Kerro meille, millainen loppumme on." Jeesus sanoi:"Oletteko jo löytäneet alun, kun kerran kysytte lopusta? Missä on alku, siellä tulee loppukin olemaan. Autuas se, joka tavoittaa alun. Hän saa tuntea myös lopun eikä ole näkevä kuolemaa."
Siunausta... - kolmas mies
Keijo Kinnunen kirjoitti:
... (18) Oppilaat sanoivat Jeesukselle:"Kerro meille, millainen loppumme on." Jeesus sanoi:"Oletteko jo löytäneet alun, kun kerran kysytte lopusta? Missä on alku, siellä tulee loppukin olemaan. Autuas se, joka tavoittaa alun. Hän saa tuntea myös lopun eikä ole näkevä kuolemaa."
Siunausta...oma tulkinasi kyseisestä jakeesta. Ja miten tämä jae vaikuttaa neljän kaanonisen evankeliumin hyvin yhteneväiseen kertomukseen Jeesuksen opetuksista?
- Keijo Kinnunen
kolmas mies kirjoitti:
oma tulkinasi kyseisestä jakeesta. Ja miten tämä jae vaikuttaa neljän kaanonisen evankeliumin hyvin yhteneväiseen kertomukseen Jeesuksen opetuksista?
... syntymästä. Mitä enemmän opimme tietämään niistä ajoista jolloin ajanlaskukin alkoi, olemme lähempänä Jeesuksen tuntemistakin.
Raamattua voi lähestyä monella tapaa. Lukemalla sitä, tai tutkimalla sen aikaista muuta kirjallisuutta, joissa kerrotaan Jeesuksen elämisistä ja olemisista. Ja verrata teoksien tietoja keskenään.
Viittaan virheeseeni (minulla on lukihäiriö). On totta, että luin apokalyftiset kirjat ja kirjoitinkin niin, mutta oikea muoto on toki "apokryftiset kirjat".
Kuitenkin koen voimakkaasti, että ennen mainittu jae viitoittaa ja (minua varsinkin) tutkimaan myös muita ajanlaskumme aikaisia kirjoituksia.
Toisaalla - alempana - joku vastaaja todistaa, että Tuomaan Evankeliumi olisi ollut Nikean kirkolliskokuksen tiedossa - ehkä hyvinkin - mutta lähes täydellinen kirjoitus löytyi Egyptistä monta vuosisataa Jeesuksen kuoleman jälkeen.
Kuten sanottua - en pidä suurena puutteena - ettei Tuomaan Evankeluimia Raamatussa olekaan...
Minulle vain em. kirjan 18 jae on äärettömän tärkeä. Olen koko Raamatun tutkimisen idean vahvistuksen saanut em. jakeesta.
Ja tuloksiakin on tullut. - Tintti
... syntymästä. Mitä enemmän opimme tietämään niistä ajoista jolloin ajanlaskukin alkoi, olemme lähempänä Jeesuksen tuntemistakin.
Raamattua voi lähestyä monella tapaa. Lukemalla sitä, tai tutkimalla sen aikaista muuta kirjallisuutta, joissa kerrotaan Jeesuksen elämisistä ja olemisista. Ja verrata teoksien tietoja keskenään.
Viittaan virheeseeni (minulla on lukihäiriö). On totta, että luin apokalyftiset kirjat ja kirjoitinkin niin, mutta oikea muoto on toki "apokryftiset kirjat".
Kuitenkin koen voimakkaasti, että ennen mainittu jae viitoittaa ja (minua varsinkin) tutkimaan myös muita ajanlaskumme aikaisia kirjoituksia.
Toisaalla - alempana - joku vastaaja todistaa, että Tuomaan Evankeliumi olisi ollut Nikean kirkolliskokuksen tiedossa - ehkä hyvinkin - mutta lähes täydellinen kirjoitus löytyi Egyptistä monta vuosisataa Jeesuksen kuoleman jälkeen.
Kuten sanottua - en pidä suurena puutteena - ettei Tuomaan Evankeluimia Raamatussa olekaan...
Minulle vain em. kirjan 18 jae on äärettömän tärkeä. Olen koko Raamatun tutkimisen idean vahvistuksen saanut em. jakeesta.
Ja tuloksiakin on tullut.Minäkin olen jo jonkin aikaa tuntenut, että seurakunta on palaamassa alkutilaan.
Luin Tuomaan evankeliumin. Jotkin jakeet tuntuivat irrallisilta, olisivat kaivanneet hieman kehyksiä ympärilleen. Ensi lukemalla ei kaikki kyllä avautunut (kuten 7.). Mitään järisyttäviä ristiriitojakaan en sieltä löytänyt. Luetaan uudelleen.
Ei liene sattumaa, että meillä on juuri nykyisenlainen Raamattu. Siitä löytyy kaikki tarpeellinen. Kaikkea Raamatun ulkopuolista on luettava kuin internetin tarjontaa. - Keijo Kinnunen
Tintti kirjoitti:
Minäkin olen jo jonkin aikaa tuntenut, että seurakunta on palaamassa alkutilaan.
Luin Tuomaan evankeliumin. Jotkin jakeet tuntuivat irrallisilta, olisivat kaivanneet hieman kehyksiä ympärilleen. Ensi lukemalla ei kaikki kyllä avautunut (kuten 7.). Mitään järisyttäviä ristiriitojakaan en sieltä löytänyt. Luetaan uudelleen.
Ei liene sattumaa, että meillä on juuri nykyisenlainen Raamattu. Siitä löytyy kaikki tarpeellinen. Kaikkea Raamatun ulkopuolista on luettava kuin internetin tarjontaa.... kaikki viestit, jotka tätä asiaa ovat sivunneet, huomaat, että olen todistanut Raamatun uusi haku- sekä Suomen kielen taajuussanastojen puolesta.
Niin yllättävää kuin onkin - aivan yksinkertaista matematiikkaa apuna käyttäen - olen voinut todistaa ym. kirjoista, että Raamattu on todella Jumalan sanaa ihmisille - ja niin yllättävää kuin onkin Suomen kielen taajussanasto on , matematiikkaa apuna käyttäen, suora jatko Raamatulle.
(60- luvulla matematiikot ja Suomen kielen tutkijat keräsivät ympäri maata radiosta, lehdistöstä, tietokirjallisuudesta (kuin myös uskonnollisesta kirjallisuudesta) satoja tuhansia sanoja ja laittoivat ne tietokoneella taajuusjärjestykseen.
Sanoin tehtiin myös uusimmalle Raamatullemme, joka kirkoliskokouksessa 1992 hyväksyttiin vanhan Raamatun 1937 rinnalla Suomen kirkon viralliseksi Raamatuksi.
No! Innostuin näihin "taajuusjuttuihin" tosissani 90- luvun alussa ja keräsin jokaisesta kirjasta taajuusjärjestystä kuvaavat luettelot. Indekslitään saman arvoiset sanat merkitsin luetteloon ja löysin mielenkiintoisia yhteneväisyyksiä - jopa Uuden ja Vanhan Testamentin "jatkeen" Suomen kielen taajuussanaston sanoista.
Esimerkin omaisesti:
Oikea
Jeesus 216 Tai...
Kirjoittaa
Elämä
Jumala 85
Puhua
... joissa Uuden Testamentin sana on ylhäällä, Vanhan Testamentin alhaalla ja Suomen kielen Taajuussanaston sana indeksi tasalla.
Olen myös tehnyt muutamia laskutoimituksia ja todennut, että koko "systeemi" toimii toivotulla tavalla.
Tämä siksi, että kaikki kirjoitukset voivat todistaa Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen Pyhästä Hengestään - vielä nykyaikanakin - jos vain löydetään oikeat menetelmät.
Tulipa pitkähkö vuodatus... "Suutari" puhuu kengistä - räätäli saksista ja langoista - minä puhun "sanoista" - se on minun "hobbyni"!
JK. Sitä paitsi Jeesus Kristushan = Sana!
... kaikki viestit, jotka tätä asiaa ovat sivunneet, huomaat, että olen todistanut Raamatun uusi haku- sekä Suomen kielen taajuussanastojen puolesta.
Niin yllättävää kuin onkin - aivan yksinkertaista matematiikkaa apuna käyttäen - olen voinut todistaa ym. kirjoista, että Raamattu on todella Jumalan sanaa ihmisille - ja niin yllättävää kuin onkin Suomen kielen taajussanasto on , matematiikkaa apuna käyttäen, suora jatko Raamatulle.
(60- luvulla matematiikot ja Suomen kielen tutkijat keräsivät ympäri maata radiosta, lehdistöstä, tietokirjallisuudesta (kuin myös uskonnollisesta kirjallisuudesta) satoja tuhansia sanoja ja laittoivat ne tietokoneella taajuusjärjestykseen.
Sanoin tehtiin myös uusimmalle Raamatullemme, joka kirkoliskokouksessa 1992 hyväksyttiin vanhan Raamatun 1937 rinnalla Suomen kirkon viralliseksi Raamatuksi.
No! Innostuin näihin "taajuusjuttuihin" tosissani 90- luvun alussa ja keräsin jokaisesta kirjasta taajuusjärjestystä kuvaavat luettelot. Indekslitään saman arvoiset sanat merkitsin luetteloon ja löysin mielenkiintoisia yhteneväisyyksiä - jopa Uuden ja Vanhan Testamentin "jatkeen" Suomen kielen taajuussanaston sanoista.
Esimerkin omaisesti:
Oikea
Jeesus 216 Tai...
Kirjoittaa
Elämä
Jumala 85
Puhua
... joissa Uuden Testamentin sana on ylhäällä, Vanhan Testamentin alhaalla ja Suomen kielen Taajuussanaston sana indeksi tasalla.
Olen myös tehnyt muutamia laskutoimituksia ja todennut, että koko "systeemi" toimii toivotulla tavalla.
Tämä siksi, että kaikki kirjoitukset voivat todistaa Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen Pyhästä Hengestään - vielä nykyaikanakin - jos vain löydetään oikeat menetelmät.
Tulipa pitkähkö vuodatus... "Suutari" puhuu kengistä - räätäli saksista ja langoista - minä puhun "sanoista" - se on minun "hobbyni"!
JK. Sitä paitsi Jeesus Kristushan = Sana!
Siunausta...takerruin tuohon "Jeesus on sana"
Joh.1:1 sanoo : Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli jumala"
(tätä jaetta olen miettinyt paljon)
mielenkiintoista pohdittavaa:
1. Sanalla(logos) oli alku?
2. "Sana oli Jumalan tykönä"( tässä "Jumala" on "ho theos", siis määräävällä artikkelilla "ho", eli viittaa siis persoonaan)
3. "Sana oli Jumala"(tässä "Jumala" on pelkkä "theos", siis yksiköllinen predikatiivi ennen verbiä ja ilman sitä määräävää artikkelia. Tämähän viittaa sitten itse subjektin luonteeseen tai laatuun(jumalallinen), se korostaa Sanan luonnetta.
perusteluja: Maltalaiset joilla oli paljon jumalia luulivat Paavalia Jumalaksi(theos), ilman sitä määräävää artikkelia siis.
perusteluja2: ilm.19:13 - kolmas mies
kolmas mies kirjoitti:
takerruin tuohon "Jeesus on sana"
2. "Sana oli Jumalan tykönä"( tässä "Jumala" on "ho theos", siis määräävällä artikkelilla "ho", eli viittaa siis persoonaan)
3. "Sana oli Jumala"(tässä "Jumala" on pelkkä "theos", siis yksiköllinen predikatiivi ennen verbiä ja ilman sitä määräävää artikkelia. Tämähän viittaa sitten itse subjektin luonteeseen tai laatuun(jumalallinen), se korostaa Sanan luonnetta.
perusteluja: Maltalaiset joilla oli paljon jumalia luulivat Paavalia Jumalaksi(theos), ilman sitä määräävää artikkelia siis.
perusteluja2: ilm.19:13jäi yksi raamatunkohta pois: Apt.28:6(siitä maltalaisten luulosta, "theos")
- kolmas mies
kolmas mies kirjoitti:
takerruin tuohon "Jeesus on sana"
perusteluja2: ilm.19:13kyllähän se tiedetään että Sana on Jeesus(joh1:14) mutta kyse onkin Jeesuksen olemuksesta ja siitä miten Jeesuksen alku(kol.1:13-15) ja tämä jonkinlainen ero Jumalasta sopii käsitykseen jonka mukaan Jeesus on samaa persoonaa Jumalan kanssa. Taisin astua nyt joidenkin varpaille,heh.
- Keijo Kinnunen
kolmas mies kirjoitti:
kyllähän se tiedetään että Sana on Jeesus(joh1:14) mutta kyse onkin Jeesuksen olemuksesta ja siitä miten Jeesuksen alku(kol.1:13-15) ja tämä jonkinlainen ero Jumalasta sopii käsitykseen jonka mukaan Jeesus on samaa persoonaa Jumalan kanssa. Taisin astua nyt joidenkin varpaille,heh.
... olen kyllä ottanut ohjenuoraksi vanhan viisaan toteamuksen aikojen takaa:
- Tärkeintä on saada itsensä "ymmärretyksi"!
Vaikka olisi miljoona ja yksi sanaa käytettävänä, mutta kuulijat eivät ymmärtäisi Sinua tai minua, ei sanoilla olisi mitään merkitystä. Jeesuksella oli aikalaisiin nähden aikamoinen sana-arsenaali. Kaikki sydämessään tajusivat "kertomusten, tarinoiden", joita Hän esitti - merkityksen. Kukin omalla tavallaan - joko loukkaantuen - tai ottaen opikseen.
Olen ymmärtänyt Jeesuksen persoonan siten, että Hän puhui, mitä Jumala Hänelle puhuttavaksi antoi... Sitä kautta Hän oli yhtä Jumalan kanssa.
Suomen kielen taajuussanaston muutamat "jujut", joita olen päässyt tutkimaan, osoittavat eittämättömästi sen, että vielä nykyäänkin Jeesuksen Kristuksen Pyhä Henki vaikuttaa ihmisten keskellä.
Pyhä Henki on "elävä" ja vaikuttaa koko ajan kaikkialla. Olen vakuuttunut, että niin kauan kuin ihmisiä on maapallolla, niin kauan myös Pyhä Henki (Jeesuksen) vaikuttaa elävöittäen ja vahvistaen kaiken laatuisia ihmisiä.
Tämä yllä kirjoitettu ei ole luuloa, vaan vankkaa viisautta - johdatuksen tulosta.
... olen kyllä ottanut ohjenuoraksi vanhan viisaan toteamuksen aikojen takaa:
- Tärkeintä on saada itsensä "ymmärretyksi"!
Vaikka olisi miljoona ja yksi sanaa käytettävänä, mutta kuulijat eivät ymmärtäisi Sinua tai minua, ei sanoilla olisi mitään merkitystä. Jeesuksella oli aikalaisiin nähden aikamoinen sana-arsenaali. Kaikki sydämessään tajusivat "kertomusten, tarinoiden", joita Hän esitti - merkityksen. Kukin omalla tavallaan - joko loukkaantuen - tai ottaen opikseen.
Olen ymmärtänyt Jeesuksen persoonan siten, että Hän puhui, mitä Jumala Hänelle puhuttavaksi antoi... Sitä kautta Hän oli yhtä Jumalan kanssa.
Suomen kielen taajuussanaston muutamat "jujut", joita olen päässyt tutkimaan, osoittavat eittämättömästi sen, että vielä nykyäänkin Jeesuksen Kristuksen Pyhä Henki vaikuttaa ihmisten keskellä.
Pyhä Henki on "elävä" ja vaikuttaa koko ajan kaikkialla. Olen vakuuttunut, että niin kauan kuin ihmisiä on maapallolla, niin kauan myös Pyhä Henki (Jeesuksen) vaikuttaa elävöittäen ja vahvistaen kaiken laatuisia ihmisiä.
Tämä yllä kirjoitettu ei ole luuloa, vaan vankkaa viisautta - johdatuksen tulosta.
Siunausta...mä jätän tällä kertaa tän "Pyhä Henki "- aiheen pois, meidän käsitykset sivuavatläheltä toisiaan mutta on eräs tarkennusta vaativa ero ero. Keskustellaan siitä joskus muulloin, jotta ei mene liian sotkuiseksi. Palataan. Poistun tämän aiheen luota vähäksi aikaa.
- Jerry Falwell
alottaa korjaamalla tietosi ko evankeliumin
historiasta. - Angelboy
Se löytyy internetistäkin suomenkielisenä, ainakin osoitteesta http://www.miseri.edu/users/davies/thomas/tchort.htm, josta löytyy myös paljon muita apokryfisiä kirjoituksia. Niin, se sana siis on apokryfinen, mikään apokalyftinen kirja Tuomaan evankeliumi ei ole.
Se ei pidä paikkaansa, ettei apokryfikirjoja olisi löydetty vielä, kun Raamattua koottiin. Raamattü muodostui usean vuosisadan kuluessa, ja esim. evankeliumit syntyivät kaikki vasta paljon myöhemmin kuin Vanha Testamentti oli tullut jo valmiiksi. Lopullisen muotonsa Raamattu sai katolisen kirkon kirkolliskokouksissa, joiden osanottajat kyllä olivat tietoisia apokryfikirjoista, myös Tuomaan evankeliumista. Tämä selviää mm. siitä, että paavi Gelasiuksen julistuksessa hyväksyttävistä (niistä, joiden tuli olla Raamatussa, ja myös muutamasta sellaisesta, joita ei otettu Raamattuun) ja hylättävistä kirjoista vuodelta 496 mm. se Tuomaan evankeliumi löytyy hylättävien kirjojen listasta. Kuuluisassa Nikean kirkolliskokouksessakin vuonna 325 Tuomaan evankeliumista ja monista muista apokryfikirjoista oltiin kyllä tietoisia.- ***
En päässyt sivulle, tuli vaan ilmoitus; sivua ei löydy. Harmi.
- Keijo Kinnunen
... et selittänyt mielipidettäsi itse kirjasta?
Minulla on "lukihäiriö". Olen lukenut väärin. Tietenkin oikea muoto on apokryftiset kirjat.
Mielestäni ei ole oleellista onko??? Tuomaan Evankeliumi Raamatussa vai ei! Minusta on tärkeätä lukea kaikkea kirjallisuutta joka sivuaa Jeesuksen aikaista elämää.
Loppujen lopuksi??? tärkeintä on se "näkövinkkeli" - millä asiaa tiirataan!
Minun suurimmat "löytöni" perustuvat Raamatun tuntemisessa kuitenkin Raamatun "Uusi haku sanakirjoihin" ja Suomen kielen taajuussanaton taajuusluetteloiden oikein tulkitsemiseen.
Niitäkään ei ollut Nikean kirkolliskokouksen aikoihin. Siitä huolimatta löytöni ovat (ainakin minulle) - sensaatiomaisia.
Jos vanhoista kirjoituksista voidaan löytää selvää logiikkaa uusien tietellisen metodien avulla, ollee selvää, että kaikki vähänkin Jeesuksen elämää sivuavassa on jotain mieltä.
Kiitos mielipiteestäsi! Jään kyllä odottamaan omaa henkilökohtaista panostasi kyselyyni. - Tintti
*** kirjoitti:
En päässyt sivulle, tuli vaan ilmoitus; sivua ei löydy. Harmi.
- Angelboy
... et selittänyt mielipidettäsi itse kirjasta?
Minulla on "lukihäiriö". Olen lukenut väärin. Tietenkin oikea muoto on apokryftiset kirjat.
Mielestäni ei ole oleellista onko??? Tuomaan Evankeliumi Raamatussa vai ei! Minusta on tärkeätä lukea kaikkea kirjallisuutta joka sivuaa Jeesuksen aikaista elämää.
Loppujen lopuksi??? tärkeintä on se "näkövinkkeli" - millä asiaa tiirataan!
Minun suurimmat "löytöni" perustuvat Raamatun tuntemisessa kuitenkin Raamatun "Uusi haku sanakirjoihin" ja Suomen kielen taajuussanaton taajuusluetteloiden oikein tulkitsemiseen.
Niitäkään ei ollut Nikean kirkolliskokouksen aikoihin. Siitä huolimatta löytöni ovat (ainakin minulle) - sensaatiomaisia.
Jos vanhoista kirjoituksista voidaan löytää selvää logiikkaa uusien tietellisen metodien avulla, ollee selvää, että kaikki vähänkin Jeesuksen elämää sivuavassa on jotain mieltä.
Kiitos mielipiteestäsi! Jään kyllä odottamaan omaa henkilökohtaista panostasi kyselyyni.Ihan mielenkiintoinen kirja se on, mutta mitään erityisen tärkeää tai olennaista siinä ei vaikuta olevan, eikä sitä siksi olisi mielestäni tarvetta lisätä Raamattuun. Kirja on täynnä vertauskuvia ym. tulkittavaksi tarkoitettua tekstiä, eikä mitään selityksiä ole, joten suurin osa kirjasta vaatii hyvää tulkintakykyä ja miettimistä. Jakeet ovat aika lailla irrallisia toisistaan. Mutta ihan mielenkiintoista luettavaa kirja siis kuitenkin on, etenkin siksi kun se oli ensimmäisiä evankeliumeja, yhä olemassa olevista todennäköisesti jopa vanhin.
- serubaabel
Tuomaan evankeliumi on kaiketi alunperin kirjoittettu kreikaksi (ei koptiksi) ja sillä on lukuisia rinnakaiskohtia kanonisissa evankeliumeissa. Usein ajatellaan, että Tuomas olisi näistä kirjallisesti riippuvainen...
...mielestäni Tuomasta ei tarvitse liittää raamattuun, mutta jokatapauksessa se on hyvin tärkeä dokumentti varhaisesta kristillisyydestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803