Kysymys työsuhdeasuntojen verotusmuutoksesta vuodelle 2015

Huolityöläinen

Terve!
Nyt kun verottaja on vaihtanut työsuhdeasuntojen luontaisedun laskentakaavaa niin minulle on jäänyt yksi epäselvyys asiassa. Asun Espoossa työsuhdeasunnossa jonka vuokra on työpaikkani kiinteistöstrategiassa sidottuna verottajan luontaisedun suuruiseksi. Maksan nyt asunnosta noin 800€. Asunnon vuokra lähtee palkastani verojen jälkeen.
Kuitenkin kaikki näkemäni esimerkkilaskelmat tulevista muutoksista menevät niin että asunnon vuokrahinta lasketaan verottajalla palkan päälle tuloina ja tästä lähtee sitten könttinä verot.
Minulla taas ensin lähtee verot palkasta ja sitten tuo 800€. Maksanko minä nyt sitten tulevaisuudessa ensin verot ja sitten 800 ~20% vuokraa?
Eli noin 960€ verot.
Voiko vuokranantaja korottaa vuokraani yhtäkkiä 20% vaikka se olisi sidottu mihin indeksiin?
Sen vielä ymmärtäisin jos minä maksaisin verot yhteenlasketusta palkasta ja asunnonvuokrasta

2

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etujen saaja joskus

      ""800 ~20% vuokraa?""

      Tuo mainittu 20% oli maksimi ja koskee lähinnä arvo alueita. Sinun tapauksessasi voi jopa laskea verotus arvo.

      ""Eli noin 960€ verot. ""

      No ei se noin mene. Jos vuokra/verotus arvo on esim. 960 euroa niin se summa lyödään brutto palkkasi päälle. Se määrää veroprosenttisi ja sen minkä veron maksat 960 eurosta joka sitten vähennetään nettopalkastasi. Todellisuudessa et ole tänäpäivänä maksanut 800 euroa vuokraa vaan siitä ,maksettavan vero osuuden noin puolet vuokrasta. Hivenen päälle. Edellyttää että asunto etu tulee palkan päälle eikä sisälletytä kokonaispalkkaan.

      • Huolityöläinen

        Kiitoksia vastauksesta, mutta mutta.
        Asunnon vuokra vähennetään minun palkastani verojen jälkeen. Aina sama 800€ jos asunto ei olisi työsuhdeasunto, se maksaisi 50% enemmän minulle. Tässä tapauksessa on kyse melko arvokkaasta alueesta, muuten en olisi muutanut tähän. Vuokran perusteena on käytetty verottajan laskemaa luontaisedun arvoa.

        Nyt siis haluan tietää että voiko vuokranantajani vuokraa nostaa 20% kun kerta luontaisedun arvo tulee varmasti nousemaan tässä tapauksessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2822
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2412
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      113
      2129
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1399
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1337
    Aihe