Auton vanha ulkonäkö?

modern times

Mistä vuosimallista alkaen teidän mielestä autot alkavat näyttää vanhalta?
Mietin itse tätä kun mielestäni tällä hetkellä 10v vanhat autotkaan eivät näytä vielä ollenkaan vanhalta, eivät paljon poikkea ulkonäöltään nykyään myynnissä olevista.

Ehkäpä 90-luvun autot alkavat vasta erottua 2000-luvun autoista hieman muodoiltaan yksinkertaisempina mutta silti hyvin modernin näköisiä nekin.

Toista se oli 80-luvulla kun useimmat automerkit siirtyivät takavedosta etuvetoon 70-luvun lopusta alkaen niin 70-luvun kotterot näyttivät jo 80-luvulla ihan museoautoilta.

Etuveto ja CAD-suunnittelu sekä tuulitunnelimittaukset vaikutti niin paljon korimuotoiluunkin, takavedot oli sitäpaitsi useimmiten porrasperäisiä ja uudet etuvedot viistoperäisiä hatchbackeja ja farmareita, toki porrasperäisiäkin oli vielä paljon 80-luvulla, nekin näyttivät selvästi uudemmilta 70-lukulaisiin verrattuna tuulitunnelimuotoilun ansiosta.

Sisustuksetkin olivat 80-luvulla jo paljon hienompia, 70-luvulla kojetaulut oli vielä yksinkertaisia ja lautamaisia mittareiden ja katkaisijoiden "asennustelineitä", ovissa ja seinissä oli vielä paljon peltipintoja sekä varustelu oli lähes olematonta.
80-luvulla kojetaulut olivat jo muovia ja muodokkaita, sisustuksissa kangasta ja muovia kauttaaltaan, ei ollut peltiä näkyvissä, varustelu oli runsasta, sähkölaseja ja keskuslukitusta esiintyi varsinkin Japanilaisissa jne.

Niinpä suhtaudun kauhulla joihinkin uusiin pikkuautoihin joissa on sisustuksessa peltipintaa näkyvissä, kuinka 70-lukulaista! Luulin että pääsimme kalsean kylmistä peltipinnoista eroon jo 80-luvulla...

7

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Studebaker Lark

      Ennen Korean sotaa tehdyt autot näyttävät vanhoilta.
      Sitä nuoremmat on vielä ihan jees.

    • ..................

      Jos jätetään museoautot tämän tarkastelun ulkopuolelle. Pidän vanhoista autoista ja niiden sisustuksista, mutta kun puhutaan uudemmista käyttöpeleistä, niin näkemys on seuraavanlainen.

      Itse ajan 2004 mallin autolla ja edellinen oli 2003. Mulla on mennyt suurinpiirtein 1999 kohdalla raja, että siinä kohtaa autot alkavat näyttämään jo liian vanhoilta. Toki riippuu mallista, onko esitelty 1999 vai onko 1999 jo viimeisimpiä mallisarjoja.

      Mulla kriteereissä kuitenkin on että vähintään etuikkunoiden pitää aueta sähköllä ja ilmastointi on löydyttävä. Ilmastoinnin dissaajia en ymmärrä. Viime kesä oli kuuma viileähkön kesäkuun jälkeen, mutta on ilmastoinnilla muitakin tehtäviä kuin viilennys. Sillä kuivaa kesäsateella mukavasti sisäilman ja pysyvät lasit huurteettomina.

    • ei norsumuovia!

      Jaaha, taas yksi nappula, joka no ollut pikkupentu 80-luvulla = kuolaa siksi sen aikaisia autoja.

      Joiden kojelaudat ovat aika muovin - halvan sellaisen - makuisia kyhäelmiä.

      70-luvulla toki oli vielä ankeampaa ... ja se 70/80 -lukujen kantti kertaa kantti muotoilu on rumaa. Toki tähän aikaan autoja kuolanneiden mielestä se on tätä ainoaa oikeaa.

      Kuitenkin kun mennään vielä vanhempaan kalustoon, niin löytyy taas kauniimpaakin muotoilua. Ja ne peltiset kojelaudatkin saattoi olla hienoja. 70-luvulla autoista alkoi tulla massatuotteita ja niissä ei viitsitty asiaan niin enää panostaa.

      Halpoja muovimöhkäleitä on katseltu jo riittävästi, joten itselleni kelpaisi varsin hyvin retrohenkinen sisustus, jossa on myös peltipintaa tarjolla. Paljon mieluummin näin, kun ankeaa 90-luvun "norsunnahkaa" (harmaata muovia) tai 2000-luvun alun "alumiinia" eli hopeanharmaaksi maalattua muovia.

      • Minäkin olin pikkupentu 80-luvulla.

        Pidin silloin 80-luvun autoja rumina nykyautoina, sensijaan 60-70-luvun autoja ihailin jo silloinkin kuten nykyäänkin.

        Mutta kun aika on kulunut, ovat 80-lukuisetkin alkaneet näyttää ihan hyvältä. Samoin on käynyt 90-lukuisille, kun vertaa 2010-luvun rumiluksiin.


      • M1977
        M1978 kirjoitti:

        Minäkin olin pikkupentu 80-luvulla.

        Pidin silloin 80-luvun autoja rumina nykyautoina, sensijaan 60-70-luvun autoja ihailin jo silloinkin kuten nykyäänkin.

        Mutta kun aika on kulunut, ovat 80-lukuisetkin alkaneet näyttää ihan hyvältä. Samoin on käynyt 90-lukuisille, kun vertaa 2010-luvun rumiluksiin.

        Ritariässän auto oli 80-luvulla jotain uskomatonta. Nyt sellaiseen olisi varaa helposti(2autoksi) Siis vanhalta näyttää esim.vm91 toyota camry. Tuo Trans am on vanhempi mutta muotoilu on jotain muuta.


      • ketjun aloittaja
        M1977 kirjoitti:

        Ritariässän auto oli 80-luvulla jotain uskomatonta. Nyt sellaiseen olisi varaa helposti(2autoksi) Siis vanhalta näyttää esim.vm91 toyota camry. Tuo Trans am on vanhempi mutta muotoilu on jotain muuta.

        Trans-Amin sisarmalli Chevrolet Camaro oli myös ajattoman linjakas 80-luvulla ja pyöristyi vieläkin liukkaamman näköiseksi 90-luvulla. Siihen nähden kammoksun nykyistä Camaroa joka on 60-luvun retrotyylin malli, v1ttu mikä möhkäle, kuin tiiliskivi jota on vähän kirveellä muokattu autoa muistuttavaksi!

        En pidä useimmista nykyautoista, liian sekavaksi ja ylimuotoilluksi on mennyt autojen muotoilu, samoin kojetaulut ovat sekavia enkä varsinkaan pidä niistä purkinpohjamittareista, nekin tuovat mieleen ankean 70-luvun!

        Moni muukin asia minusta oli 80-luvulla juuri parhaiten kohdillaan, siitä on monesti menty vain huonompaan suuntaan mukamas kehityksen nimissä.


      • ketjun aloittaja kirjoitti:

        Trans-Amin sisarmalli Chevrolet Camaro oli myös ajattoman linjakas 80-luvulla ja pyöristyi vieläkin liukkaamman näköiseksi 90-luvulla. Siihen nähden kammoksun nykyistä Camaroa joka on 60-luvun retrotyylin malli, v1ttu mikä möhkäle, kuin tiiliskivi jota on vähän kirveellä muokattu autoa muistuttavaksi!

        En pidä useimmista nykyautoista, liian sekavaksi ja ylimuotoilluksi on mennyt autojen muotoilu, samoin kojetaulut ovat sekavia enkä varsinkaan pidä niistä purkinpohjamittareista, nekin tuovat mieleen ankean 70-luvun!

        Moni muukin asia minusta oli 80-luvulla juuri parhaiten kohdillaan, siitä on monesti menty vain huonompaan suuntaan mukamas kehityksen nimissä.

        80-luvun autoissa ei oikeastaan ollut enää paljon parannettavaa käyttäjän kannalta.

        Kolariturvallisuus nyt tietysti oli varsin heikko vielä monessa autossa, mutta matkustusmukavuus ym. olivat jo aika hyvällä tasolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe