Vaihteiston kestävyys?

s60

Osaako joku sanoa onko Volvo s60 2.4 (170hv) -mallin manuaalivaihteisto huono kestämään?
Jos on niin olisiko automaatti varmempi ratkaisu kestävyyden kannalta?

14

9394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????

      Kyllä se on toisin päin ,jos rikkuakseen on!

    • Autoparta

      Manuaalilaatikkoon joudut tekemään kytkinremontin ennemmin tai myöhemmin. Automaatti kestää auton elinijän, kunhan muistaa vaihdattaa öljyt säännöllisesti.

      Jos aiot vetää peräkärryä, niin sitten suosittelen manuaalia.

      • Ijänpä hyvinkin.

        Jo kirjoitustaidosta näkee kommentin laadun. Onko tullut ajettua kyseinen auto loppuun??

        Jos jossakin on 500 tkm:a ajettuja S60:iä voidaan alkaa vetää johtopäätöksiä eri vaihteistojen kestävyydestä.

        Koko keskustelu taitaa olla provoa, koska aiemmin on palstalla ollut puhetta Volvon jäykästä vaihteensiirrosta kylmänä (joka arvon ajokortittomat lapsukaiset on tavallista kaikissa autoissa) ja siitä raukkaparat on keksinyt tämän kestävyysprovoilun.


      • s60
        Ijänpä hyvinkin. kirjoitti:

        Jo kirjoitustaidosta näkee kommentin laadun. Onko tullut ajettua kyseinen auto loppuun??

        Jos jossakin on 500 tkm:a ajettuja S60:iä voidaan alkaa vetää johtopäätöksiä eri vaihteistojen kestävyydestä.

        Koko keskustelu taitaa olla provoa, koska aiemmin on palstalla ollut puhetta Volvon jäykästä vaihteensiirrosta kylmänä (joka arvon ajokortittomat lapsukaiset on tavallista kaikissa autoissa) ja siitä raukkaparat on keksinyt tämän kestävyysprovoilun.

        Ei kannata olla liian neuroottinen. Eivät kaikki ole provoa.
        Palstan aiempien kommenttien mukaan ongelmia vaihteistoissa/kytkimissä on ollut jo alle 100tkm ajolla.


      • Pah!
        Ijänpä hyvinkin. kirjoitti:

        Jo kirjoitustaidosta näkee kommentin laadun. Onko tullut ajettua kyseinen auto loppuun??

        Jos jossakin on 500 tkm:a ajettuja S60:iä voidaan alkaa vetää johtopäätöksiä eri vaihteistojen kestävyydestä.

        Koko keskustelu taitaa olla provoa, koska aiemmin on palstalla ollut puhetta Volvon jäykästä vaihteensiirrosta kylmänä (joka arvon ajokortittomat lapsukaiset on tavallista kaikissa autoissa) ja siitä raukkaparat on keksinyt tämän kestävyysprovoilun.

        Automaatit kestävät pääsääntöisesti manuaaleja pidempään.


      • 103kw
        s60 kirjoitti:

        Ei kannata olla liian neuroottinen. Eivät kaikki ole provoa.
        Palstan aiempien kommenttien mukaan ongelmia vaihteistoissa/kytkimissä on ollut jo alle 100tkm ajolla.

        Palstan mukaan joo.. Kytkinviat uskon (ja kytkimeen liittyy vaihteiden huono kytkeytyvyys), menihän S60:ssä kytkin rikki TM:n kestotestissä aikanaan.. Mutta kytkinremontti ei kaada ainakaan minun budjettiani. Automaattivaihteiston remontti/vaihto ehkä jo heiluttelisi budjettia:)


      • Tta
        Ijänpä hyvinkin. kirjoitti:

        Jo kirjoitustaidosta näkee kommentin laadun. Onko tullut ajettua kyseinen auto loppuun??

        Jos jossakin on 500 tkm:a ajettuja S60:iä voidaan alkaa vetää johtopäätöksiä eri vaihteistojen kestävyydestä.

        Koko keskustelu taitaa olla provoa, koska aiemmin on palstalla ollut puhetta Volvon jäykästä vaihteensiirrosta kylmänä (joka arvon ajokortittomat lapsukaiset on tavallista kaikissa autoissa) ja siitä raukkaparat on keksinyt tämän kestävyysprovoilun.

        Takerruit yhteen kaverin kirjoitusvirheeseen,ja kommentoit,että "jo kirjoitustaidosta näkee kommentin laadun"

        Ei,ei varmaankaan ole,tai ehkä jo onkin 500 tuhatta ajettuja S60:siä ittellä on 400 Tuhatta ajettu 850:n tdi automaatti,ja ei vian vikaa vaihteistossa.

        Volvon jäykkä vaihteisto(manuaali)on ollut puheen aiheena ennenkin,mutta älä ala yleistämään tällä palstalla olevia,ja asiasta tietäviä henkilöitä,heidän vastauksiensa perusteella "ajokortittomiksi lapsukaisiksi"
        ainakaan sillä perusteella,että kirjoituksessa on ollut virheitä.

        Suomen opettajat on sitä varten,ei volvo palsta.

        Miten on,paljonko ajat itse vuodessa autolla,ja mitä ajoa ( itselle vuodessa tulee tollaset 32-38 tuhatta)

        Järki käteen nyt sullekin,ja hyvää talvea,vaikken tainut itsekkään kirjoittaa niin hyvin,kun olisit halunnut.


    • s60 kuski

      Mulla oli ongelmia S60:n (170 hv, manuaali) vaihteiston kanssa. Ongelmat ilmenivät jo 10000 km:n kohdalla. Pakki ei mennyt kunnolla kylmällä päälle. Loppujen lopuksi syyksi paljastui väärät rasvat vaihdelaatikossa. Oli ilmeisesti yllätys, että autoa käytetään 0 asteen (ja alle) ulkolämpötilassa. Ei todellakaan jäänyt vahva kuva Volvosta ja sen vaihdelaatikkotoimittajasta.

      Rasvojen vaihdon jälkeen ongelmia ei ole ollut (nyt 40000 lasissa), mutta luottamus laatikkoon ei ole kovin korkealla.

    • Kyllähän se vaihteisto kestää, oli se manuaali tai automaatti, kun sitä oikein käyttää ja huoltaa.

      Jos jollain on joskus vaihteisto hajonnut niin se on siitä tullut tänne palstoille ruikuttamaan (tai sitten keksinyt koko jutun provoillakseen). Harvoin kukaan tulee tänne palstalle sanomaan, että vaihteisto toimii ?!&##%&#%&!!!

      Jos jossain testissä leviää laatikko tai tulee muuten joku vika, niin heti aletaan yleistämään ja puhumaan tyyppivioista yms...

      Itse olen omistanut yhden manuaali Volvon ja kaksi automaattia. Jokaisen Volvon olen ajanut aina sinne 300 000km tuntumaan ja vaihtanut uudempaan, eikä yhdessäkään ole ollut koskaan mitään vikaa. Tällä hetkellä v70 -99' automaatilla ja 220 000km, eikä mitään ongelmia. Kaikenlaista muuta pientä laittoa on ollut aina sillon tällöin, mutta siinä vaiheessa kun vaihteisto on paskana, ei autosta ole enää mitään muutakaan jäljellä!

    • Volvo-autoilija

      Ei ole tiedossa, että etuveto-Volvojen käsivaihteistojen kestävyydessä olisi erityistä valittamista. Joissakin 850:n vaihteistoissa on ollut synkronoinnin kulumia, jotka aiheutuvat liian nopeista vaihdoista. Kulumien seurauksena erityisesti ykköstä on vaikea saada päälle pakkasella tai auton ollessa liikkeessä.

      Jos tarkastellaan muita automerkkejä, joissakin on käsivaihteistot tehty hyvin heikoiksi. Jopa niin, että ne eivät hyvälläkään käytöllä kestä, vaan ainakin laakereita on jouduttu vaihtamaan. Joskus myös vaihteensiirron osia.

      Esimerkkejä automalleista, joiden käsivaihteistoissa tuntuu olevan tavallista enemmän vikoja: Mitsubishi Pajero (-1988), Toyota Camry, Fiat Ducato, Saab 9000, Opel Kadett.

      Automaattivaihteisto on oikein (normaalisti) käytettynä ollut melkein aina kestävämpi ja parempi vaihtoehto, ainakin 1980-luvulta alkaen. Automaatit kestävät, koska monimutkaisina ratkaisuina niiden korjaaminen olisi kallista ja vaikuttaisi haitallisesti myyntiin. Automaatteja valmistaa vain muutama taho. Esimerkiksi saksalainen ZF valmistaa niitä niin henkilöautoihin kuin raskaaseen kalustoonkin.

      Monissa Volvoissakin käytetyn ZF 4 HP 22 -mallin esite: http://www01apps.zf.com/kst827/zf_produktdb/produktbild.asp?langID=1&prodID=22

      Automaattivaihteisto voi kestää moitteitta satoja tuhansia kilometrejä. Ainoastaan öljyt on säännöllisesti vaihdettava. Jos taas tämä ainoa huolto laiminlyödään tai vaihteistoa käytetään väärin, kasvaa vaurioiden vaara. Automaattivaihteistojen huollot ja korjaukset vaativat huomattavaa erikoisosaamista.

      Joka tapauksessa uuden auton ostajan ei pitäisi edes harkita käsivaihteistoa, jos automaattikin on saatavissa eikä ole erityisiä syitä, jotka puoltaisivat käsivaihteiston hankintaa.

      • S60

        Näin minäkin sen näen. Kokemusta on molemmista, niin auto- kuin manuaalistakin. Täytyy myöntää, etten tiennyt kuinka vaivaton ja verraton automaattivaihteisto on. Ainakin Volvon 5-pykäläinen vaihtaa tosi huomaamattomasti. Toivon ettei minun enää tarvitse omistaa käsivaihteista.
        Vaimokin pitää siitä erityisesti. Automaatti sopii tietysti parhaiten vääntävään moottoriin parhaiten.


      • masa56

        Autoni on Volvo S60 , 2,4l Turbo Vm 2002.Automaatti.
        Ajettu n 270000 tkm.
        Vaihtaa eteenpäin ajaessa normaalisti . . .mutta pakilla "nytkyttää" ,mutta ei joka kerta kun peruuttaa.
        Auttaako öljynvaihto ?


    • Taitaapiollapaalikamaa

      Kyllä se on valmis!

    • kakkimassa

      Nytkyn nytkyn

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7775
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1975
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe