"..kirjain kuollettaa.."
2. Kor. 3:6
".. joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi".
--
Äitini usein hoki tätä: "Kirjain kuollettaa".
Mutta hän ei ymmärtänyt, mitä tällä tarkoitetaan.
Mitä Paavali tarkoittikaan kirjaimella, joka kuolettaa?
Paavali viittaa tässä profetiaan (Jer. 31:31) uudesta liitosta, anteeksiantamuksen liitosta, jonka Herra oli tekevä kansansa kanssa tulevina päivinä.
Vanhan liiton perustana oli laki eli kirjain. Sen liiton Israel oli rikkonut. Kirjain tarkoittaa lain käskyjä eli kuoleman virkaa (2. Kor. 3:7-11).
Uuden liiton palvelijana Paavalilla on Hengen virka (8). Tätä virkaa hän toimittaa julistamalla evankeliumia.
Lain kirjain siis kuolettaa, mutta Henki antaa elämän evankeliumin kautta.
--
Hebr. 6:1
"Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: PARANNUSTA KUOLLEISTA TÖISTÄ ja uskoa Jumalaan,...".
"..kirjain kuollettaa...".
8
106
Vastaukset
- Usko Toivonen
>> "..kirjain kuollettaa.." >>
Tänä aikana pelastuksen evankeliumin julistus on Suomen maassa paljolti peitossa.
Satunnainen kuulolle tuleva ja pelastuksen evankeliumin julistaminen kohtaavat.
Sanoma rististä, pelastuksen evankeliumi, siinä on Jumalan voima.
Henki tekee eläväksi, kuollut herää unestaan ja nostetaan kuolleesta tilastaan elämään.
37. Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
38. Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
39. Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen;
Joh. 5.
Mutta, kuinka ?
13. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
14. Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
Room. 10.
Nyt viimein jo pois peite pelastuksen evankeliumin julistamiselta.
Julistettakoon sanomaa rististä, ristiinnaulitusta Jumalan Karitsasta, elämä Hengen antajasta!- Usko Toivonen
Korjaus:
Kirjoitin
Satunnainen kuulolle tuleva ja pelastuksen evankeliumin julistaminen kohtaavat.
Piti olla
Satunnainen kuulolle tuleva ja pelastuksen evankeliumin julistaminen kohtaavat liian harvoin.
- Kirjain ja laki
Jos kirjain on laki, niin lain tehtävähän onkin kuolettaa. Paavali kertoo kuolleensa lain kautta laille.
- Usko Toivonen
19. Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
20. ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
21. En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
Gal. 2.
Niin, Paavali puhuu lahjavanhurskauden puolesta. - Laha se on
Usko Toivonen kirjoitti:
19. Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
20. ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
21. En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
Gal. 2.
Niin, Paavali puhuu lahjavanhurskauden puolesta.Niinpä puhuu. Hän sai lahjaksi vanhurskauden kuoltuaan lain kautta laille. Oletko huomannut, että täällä on paljon, paljon ihmisiä, jotka opettavat vanhurskauden saatavan kunhan jotenkikaan uskoo Jeesukseen? Nuo oikein voimalla vastustavat sitä tietoa, että evankeliumi on Jeesus. Paavalihan itse korotti sitä, että hän oli evankeliumilla synnyttänyt Jumalan lapsia. Ei muuten maininnut ikinä sanallaakaan vastustajien kertomaa pienoisevankeliumia.
- lisää........
Laha se on kirjoitti:
Niinpä puhuu. Hän sai lahjaksi vanhurskauden kuoltuaan lain kautta laille. Oletko huomannut, että täällä on paljon, paljon ihmisiä, jotka opettavat vanhurskauden saatavan kunhan jotenkikaan uskoo Jeesukseen? Nuo oikein voimalla vastustavat sitä tietoa, että evankeliumi on Jeesus. Paavalihan itse korotti sitä, että hän oli evankeliumilla synnyttänyt Jumalan lapsia. Ei muuten maininnut ikinä sanallaakaan vastustajien kertomaa pienoisevankeliumia.
Lahja se oli. Jäi kirjain ikävästi johonkin. Opittuani lukemaan eri silmin Paavalia, mitä yleensä täällä luetaan, olen saanut nähdä hänet eritavallakin. Paavalihan opetti vuosikausia samoja ihmisiä evankeliumin opetuksilla. Vaikka tuohon aikaan esim. kymmenen käskyä olivat kaikkien tiedossa, niin silti Paavali niitä toi opetuksessaan. Lapsillekin muistutti neljännestä käskystä, vaikka varmasti noiden lasten vanhemmat olivat käskyt jo opettaneet.
Ei Paavalilla mitään pienoisevankeliumia ollut tarjolla, kuten lukemattomilla tämän päivän julistajilla on. Paavalin aikana järjestettiin opetus kaikille kääntyneille. Nyt on satunnaista opetuksen saanti ja satunnaista onko opetus raamatunmukaista. - Usko Toivonen
lisää........ kirjoitti:
Lahja se oli. Jäi kirjain ikävästi johonkin. Opittuani lukemaan eri silmin Paavalia, mitä yleensä täällä luetaan, olen saanut nähdä hänet eritavallakin. Paavalihan opetti vuosikausia samoja ihmisiä evankeliumin opetuksilla. Vaikka tuohon aikaan esim. kymmenen käskyä olivat kaikkien tiedossa, niin silti Paavali niitä toi opetuksessaan. Lapsillekin muistutti neljännestä käskystä, vaikka varmasti noiden lasten vanhemmat olivat käskyt jo opettaneet.
Ei Paavalilla mitään pienoisevankeliumia ollut tarjolla, kuten lukemattomilla tämän päivän julistajilla on. Paavalin aikana järjestettiin opetus kaikille kääntyneille. Nyt on satunnaista opetuksen saanti ja satunnaista onko opetus raamatunmukaista.Paavali julisti sanomaa rististä, Jumalan voimaa.
Niin kuin tuo ensiksi esilleottamasi tekstikohtakin todistaa.
Gal. 2.
Paavalin vanhurskaus on olla osallinen Jumalan Pojan uskosta, Hänen joka
on rakastanut Paavalia, ja antanut itsensä Paavalin edestä.
Paavalin julistus on suuren evankeliumin julistamista. - Hyvä huomio
Usko Toivonen kirjoitti:
Paavali julisti sanomaa rististä, Jumalan voimaa.
Niin kuin tuo ensiksi esilleottamasi tekstikohtakin todistaa.
Gal. 2.
Paavalin vanhurskaus on olla osallinen Jumalan Pojan uskosta, Hänen joka
on rakastanut Paavalia, ja antanut itsensä Paavalin edestä.
Paavalin julistus on suuren evankeliumin julistamista.Tuo onkin erittäin tärkeä huomioi, että Paavali oli kuollut lain kautta pois laista ja sen minkä eli vielä lihassa, eli Jumalan Pojan uskossa. Ei elänyt enää lihalleen, vaan eli Jeesukselle. Jos Paavali olisi vielä elänyt ilman Jumalan Pojan uskoa, niin hän olisi kuollut syntisenä ja osattomana Jumalan Poikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174926
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2142649Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella341715Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731697- 281634
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon301528Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641227- 1501143
Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme81134Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42962