Italian autoteollisuus hyvässä nosteessa

Cafe de Maranello

Alfa Romeo tuo uusia malleja ensi vuodesta alkaen todella kovalla syötöllä

Maserati myy paremmin kuin koskaan, kiitos kuulu toki uudelle Ghiblille

Ferrari myy kalliimpia autoja kuin koskaan ja silti niitä halutaan ja ostetaan

Lamborghini luo parempia urheiluautoja kuin koskaan aikaisemmin

Tulevatko italialaiset ottamaan taas menneiden aikojen paikan parhaiden sporttiautojen valmistajina?

25

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jihuu, älynjuhlaa

      Wauh!

    • osta fiat, saat viat

      Entä se fiiatti ?
      Valtio tukee tuota katastrofi yritystä miljoonilla vuosittain. Yksi Italian suurimpia työnantajia, mutta suunta on vain alaspäin. Milloin loppuu ko. konkurssifirman tarina lopullisesti ?

      • F.I.A.T

        Laitapas linkkiä esille väitteesi tueksi.


      • Minäkin olen joskus ihmetellyt, miten Fiat aina menestyy, vaikka senkin tuotteita on käsittääkseni usein tavalla tai toisella pidetty heikkolaatuisina.
        Monelle muulle valmistajallehan huono laatumaine on käynyt kohtalokkaaksi jo takavuosina.

        Kun vertaa siihen, miten kävi esim. englannin autoteollisuudelle ja heikkoa laatua pidettiin syynä, tuntuu oudolta, että joku Fiat silti on aina menestynyt vaikka tekisikin usein heikkolaatuisiksi moitittuja autoja.

        Vai onko kyse vain siitä että yhtiö toimii niin monella saralla ja tuotanto kannattaa aina taloudellisesti?


      • valtio kustantaa
        M1978 kirjoitti:

        Minäkin olen joskus ihmetellyt, miten Fiat aina menestyy, vaikka senkin tuotteita on käsittääkseni usein tavalla tai toisella pidetty heikkolaatuisina.
        Monelle muulle valmistajallehan huono laatumaine on käynyt kohtalokkaaksi jo takavuosina.

        Kun vertaa siihen, miten kävi esim. englannin autoteollisuudelle ja heikkoa laatua pidettiin syynä, tuntuu oudolta, että joku Fiat silti on aina menestynyt vaikka tekisikin usein heikkolaatuisiksi moitittuja autoja.

        Vai onko kyse vain siitä että yhtiö toimii niin monella saralla ja tuotanto kannattaa aina taloudellisesti?

        Fiatti tekisi karmeaa tappiota ilman ferraria ja muita merkkejä.
        Konsernin parhaat joutuu maksumieheksi fiatille.
        Toinen fiatin pelastaja on Italian valtio. Fiat on suurin työnantaja valtion jälkeen ja Italian ylpeys. Sen ei anneta kaatua ja rahaa kaadetaan säkkikaupalla pohjattomaan kaivoon.

        Lukasin muutama vuosi sitten fiatin uuden toimitusjohtajan haastattelun. Siinä hän mietti että joistakin Italian oliko se 8:sta fiatin autotehtaasta voitaisiin luopua. Asiasta nousi kova meteli ja tehtaita ei voitu sulkea.

        Fiatti voisi hyvin rakentaa autojaan välimeren toisella puolella pilkkahintaan siitä mitä he joutuvat maksamaan makarooneille italiassa. Samoin fiatille riittäisi kokoonpanoon varmasti 2-3 tehokasta autotehdasta, nyt joudutaan väkisin pitämään työllisyyden nimissä liikaa tehtaita pyörimässä ja ihmisiä töissä.
        Päätöntä hommaa, hieman tulee mieleen Suomessa eräs Valtion Rautatiet niminen yhtiö.


      • fiatin salaisuus?
        valtio kustantaa kirjoitti:

        Fiatti tekisi karmeaa tappiota ilman ferraria ja muita merkkejä.
        Konsernin parhaat joutuu maksumieheksi fiatille.
        Toinen fiatin pelastaja on Italian valtio. Fiat on suurin työnantaja valtion jälkeen ja Italian ylpeys. Sen ei anneta kaatua ja rahaa kaadetaan säkkikaupalla pohjattomaan kaivoon.

        Lukasin muutama vuosi sitten fiatin uuden toimitusjohtajan haastattelun. Siinä hän mietti että joistakin Italian oliko se 8:sta fiatin autotehtaasta voitaisiin luopua. Asiasta nousi kova meteli ja tehtaita ei voitu sulkea.

        Fiatti voisi hyvin rakentaa autojaan välimeren toisella puolella pilkkahintaan siitä mitä he joutuvat maksamaan makarooneille italiassa. Samoin fiatille riittäisi kokoonpanoon varmasti 2-3 tehokasta autotehdasta, nyt joudutaan väkisin pitämään työllisyyden nimissä liikaa tehtaita pyörimässä ja ihmisiä töissä.
        Päätöntä hommaa, hieman tulee mieleen Suomessa eräs Valtion Rautatiet niminen yhtiö.

        Ilmeisesti konsernin erikoissektorissa olevat sisarmerkit tuottavat emoyhtiölle. Niitähän on Lancia ja Ferrari ja eikös Maseratikin kuulu tuohon vielä?

        Mutta toisaalta Fiatin omalla nimellä toimiva automerkki tekee kuraa vuodesta toiseen ja eikä siinä vielä kaikki: Heillä oli varaa ostaa Mersulta kenkää saanut Chrysler joka sekään ei 90-00-luvulla juurikaan laadullaan huimannut.


    • jokumuu.

      Alfa Romeolta on viime vuosina luvattu yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista mutta juuri mitään ei tule uunista ulos. Mallisto on surkastunut onnettomaksi tyngäksi siitä mitä se oli vaikkapa vuosituhannen vaihteessa. Sääli vanhaa hienoa merkkiä.

      Eli uskon kun näen.

      • jokumuu.

        Tuo Giulia onkin jo monta vuotta ollut "ensi vuoden tuote".

        Pari muutakin mallia on luvattu:

        MiToon piti tulla takaovet. Ei tullut.
        MiTosta piti tulla GTA-malli. Ei tullut.
        Spiderille piti tulla seuraaja jo ties koska. Ei tullut.
        159:stä piti tehdä GTA-malli. Ei tehty.
        Tuotantoon luvattu katumaasturi Kamal esiteltiin prototyyppinä Genevessä vuonna 2003. Lupauksen kymmenvuotisjuhlia vietettiin viime vuonna, mutta kai se autokin sieltä ihan kohta tulee.

        Tässä asiassa olen kauhian mielelläni väärässä mutta en silti aio pidättää hengitystäni uusien mallien suhteen. Pelkillä pehmoisilla puheilla ei kovin montaa vuotta pidetä ostajien mielenkiintoa yllä.


    • Maserati power

      Maserati olis kova

      Ghibli alkaen Saksassa joku alle 60 000e

    • niin mutta

      Alfa Romeo= Kallis, tyylikäs, epäluotettava vikapommi minkä käyttöikä jää lyhyeksi.

      • mennyt on taika

        Riippuu kenen tekniikkaa siihen tupataan ja koitetaanko tehdä massatuote kaikkien makuun, eli huono Fiat?


      • F.I.A.T

        Eikös volkkari vastaa tätä kuvausta nykyään. Tosin sana tyylikäs pitää jättää pois.


    • Italia/Britti

      Alfa Romeo 159 3.2 neliveto. Aivan uskomattoman hyvä ajaa ja neliveto lähettää suurimman osan voimasta takapyörille joten ajokäytös ensiluokkaista. Eikä tule joka kulmassa vastaan

    • suuret ilot

      Parhaat ajajan autot maailmassa tulevat Baijerista, Stuttgartista ja Italiasta

      • Slipping and sliding

        Jos olisi aina kesäkelit...
        Italiaanoissa kun ei edes pääse sisälle autoon ilman lisätöitä pakkasilla, muusta puhumattakaan. Takavetoisilla ei jaksa leikkiä kuin teinit ja 4-vetoiset vaatii jo johtajan liksan.


      • Slipping and sliding kirjoitti:

        Jos olisi aina kesäkelit...
        Italiaanoissa kun ei edes pääse sisälle autoon ilman lisätöitä pakkasilla, muusta puhumattakaan. Takavetoisilla ei jaksa leikkiä kuin teinit ja 4-vetoiset vaatii jo johtajan liksan.

        Eipä ole ollut meikäläisen Alfassa mitään ongelmia nyt pakkasilla. Minkä takia muuten kaikissa uusissa Skodissa ja Volkkareissa näkyy olevan viimasuojat? Hyytyvätkö ilman niitä?


    • Maserati classics
      • makkaryyni

        Tyylikäs. Olisivat jättäneet konepellin ja takaoven/lokasuojan kanttaukset tekemättä. Pyöreä muoto olisi parempi.


    • ....eikä se unohdu

      Ferraria kokeillut ja upea kokemus....

    • maranello red

      Italialaisista autoista ei pahaa sanottavaa. Niitä katsoo myös mielellään kaduilla. Toisin kuin harmaita VAG konsernin ikäviä autoja

      • nullinkuppi

        Ainakin vikaherkkyys ja luotettavuus on jo samaa luokkaa.


    • Alfa romeo porscje

      Fiat on kyllä ihan täysin pas kaaa semmosia pizza autoja

      Alfa, Ferrari , Maserati = upeita

    • Breziani

      Top Gearissakin sanottiin: "Jos ei ole Alfa Romeota koskaan omistanut niin ei voi olla automies"

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      194
      2035
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1128
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      711
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe