Motivaation puute

Leijona

Päätinpäs kirjoittaa tänne, jos jollain on joskus ollut samanlaisia kokemuksia. Opiskelen toista vuotta yliopistolla, ja nyt tämän kuluneen 3kk aikana on ollut uskomaton opiskelumotivaation puute. Tämä tarkoittaa lähinnä luennoilta "pinnaamista". Tosin, koulussamme tämä on aika yleistä, mutta itse en osaa suhtautua siihen. Olen aina ollut todella tunnollinen työlleni, mitä se ikinä onkaan. Tällä hetkellä tuntuu että on todella hyvä jos saan edes 10 ov syksyltä.

Muuten päiväni täyttyy harrastuksista, lenkkeily, potkunyrkkeily, salilla käynti, bänditreenit jne jne. Eli kämpässäni en homehdu, mutta koulu tökkii. Tajuan itsekin, että joudun joskus vastaamaan tästä laiskuudesta, mutta haluan siirtää sitä hetkeä aina vaan eteen päin.

Mietin yksikseni että voisiko se johtua siitä, että nyt asun ensimmäistä kertaa yksin? Olen kyllä poissa kotoa asunut jo kohta 4 vuotta, mutta suurimman osan siitä ajasta avoliitossa. Ja nyt eron jälkeen asunut vajaan vuoden yksin. Ainakin muiden kanssa asuttaessa häpesi sitä että jäi vaan aamuisin kotiin nukkumaan, ja se sai todella tekemään töitä. Eli enkö ole liian kypsä ottamaan vastuuta elämästäni? Vai mikä tässä mättää. Onko kellään ollut samanlaisia kokemuksia?

Post Scriptum. Trollit voi sitten mennä kotiinsa (kirjastoaika alkaa jo varmaan teilläkin loppua)

12

1797

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ansku

en tosin kyllä ole yliopistossa mutta amiksessa olen ollut jo kolme kertaa ja aina opinnot jääneet kesken. motivaatiota ei vain riitä. olin kaksi kertaa samassa amiksessa ja enää ei ole asiaa sinne koska pinnasin niin paljon tunneilta. viime syksynä muutin sitten toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja ajattelin että kaikki alkaa sujua,mutta ei. jouluun asti jaksoin ja sitten alkoi pinnaaminen. olin koulussa seitsämän tunnin sijasta puolitoista tuntia.
      muutin sitten toukokuussa takaisin koti paikkakunnalle ja mietin kesän mitä teen ja nyt olen löytänyt jotain mitä jaksan tehdä. olen työmarkkinatuella harjoittelemassa lasten päiväkodilla ja tykkään tosi paljon. ehkä se opiskelu ei ollut mun juttu.

• niin mullakin

Mäkin opiskelen yliopistolla ja asun ensimmäistä kertaa yksin..Asun kaukana kaikista läheisistä ihmisistä (täällä mulla ei ole kavereita) joten elämässäni ei täällä ole muuta kuin opiskelu ja koska ei ole muuta niin ei se opiskelukaan jaksa kiinnostaa. Mulla ei ole harrastuksia, en ole ikinä harrastanut mitään säännöllisesti. Mä aina viime hetkellä ennen kuin oon lähdössä luennolle päätän etten menekään.."kyllä mä ne jutut voin itsekin opiskella"..Varsinkin niissä kursseissa joissa ei tarvitse kirjoitella muistiinpanoja luennoilla. Tällä viikolla olen käynyt yhteensä kolmella luennolla, ja nyt on torstai!
      Pitäis jaksaa lukea tentteihin muttei jaksa oikein kiinnostaa täällä mikään. Pääainekin tuntuu jo väärältä(tuntuu ettei ole muita vaihtoehtoja kuin opettaminen valmistumisen jälkeen ja sitä en halua) ja koitan vaan katsella jos mulle löytyis jotain muuta..Tulispa jo se joululoma. Mut tsemppiä kuitenkin sulle!

• fasu

Jos jonkun kurssin asiat pystyy opiskelemaan hyvin itsekin, niin silloin ei kait tarviikaan ottaa paineita siitä että luennolle ei mene.

Itsekin kävin tänäsyksynä eräällä neljän ov:n kurssilla ehkä 1-2 luennolla ja silti sain kurssin hyvällä arvosanalla läpi. Tästä en paineita ottanut enkä huonoa omatuntoakaan, koska tiesin pystyväni opiskelemaan itse vähemmällä vaivalla kuin luentoja käyden.

Mutta sitten tökkii pahasti sellaisten kurssien kohdalla, joissa oikeastaan pärjää vain luennoilla olleiden materiaalien perusteella. Se sitten jo näkyy siinä, että itse on vaikea opiskella (tai vaatisi ainakin 100 kertaisesti työtä luentoihin verrattuna) ja erästä tuollaista kurssia tuskin edes pääsen läpi, koska en vain osaa ilman niitä luentotietoja.

Toi äskeinen tilanne ja kurssi(t) ottaa tosiaan päähän, mutta itsepähän niin tein. En vain jaksanut mennä kouluun niille tunneille, kun oon vielä töitä tehnyt ja niin paljon muitakin kursseja menossa syksyllä.

Minä olen motivoitunut opinnoistani ja opintosuunnitelma tavoitteet on korkealla lukuvuoden osalta. Muuten meneekin hyvin, poissaoloista huolimatta, paitsi juuri tuon yhden (tai kahden?) laajan kurssin kohdalla jotka vaatis sitä luennolla istumista.

Aika vähän tosiaan tullut luennoilla oltua tänä syksynä. Alkusyksynä olin ahkera läsnäolon suhteen, mutta sitten lipesi ja kun yhden kerran jättää luennon väliin niin seuraava kerta onkin jo helpompi. Muutamaan viikkoon en olekaan käynyt kuin pakollisilla luennoilla ja läsnäolopakottomista ainoastaan matikan kurssin luennoilla.

Silti ov-saldo tulee kait olemaan hyvä. Pitäis vain vielä tenttikirjat saada auki ja jaksaa muutama viikko. Saattaa kyllä yks kurssi jäädä vielä väliin, koska tulossa yks raskaampi viikko ja musta ei vain ole 40 koulutunnin viikkoa tekemään.

Töissä kyllä meni 50 tuntinenkin viikko kepoisasti, mutta koulu vie jotenkin enemmän mehut pois vaikka asia motivoisikin :) Johtuu kyllä ehkä myös siitä, että mulla on aika pitkä koulumatka joten ei voi vain lähteä yliopistolle vaan pitää huomioida tosi tarkkaan milloin bussit edes kulkevat ja matkoihin menee aikaa.

• nour

hei,

motivaation puute on sellainen asia, johon toisen on hyvin vaikea alkaa sanomaan mitään. mutta voin ainakin peilata asiaa omien kokemuksieni kautta. itselleni kävi niin, että ensimmäiset puoli vuotta yliopistossa suijuivat hyvin, mutta sitten seurasi romahdus. monet syyt johtivat siihen, että kadotin opiskelumotivaationi. yksinasumiseni mahdollisti sen, että saatoin olla tekemättä yhtään mitään. kukaan ei ollut katsomassa perään. tätä jatkui kolme ja puoli vuotta. tilanne muuttui vasta sitten kun pääsin yli ongelmistani, ja pystyin asettamaan itselleni uudet tavoitteet opiskelun suhteen. kyse on varmasti jonkinlaisesta kypsyydestä. elämän ja opiskelun suhteen ei voi antautua virran vietäväksi vain sen takia, ettei kukaan ole pakottamassa. lopulta ne pakottavat syyt on luotava itse. se, että kadottaa motivaationsa ja on kaiken ulkopuolisen kontrollinen ulkopuolella (asuminen, suhteet, opintojenohjaus, suomen yliopistojärjestelmä) voi tosiaan viedä pitkäänkin alamäkeen. nyt minun on vaikea kuvitella sitä, miten olen itselleni perustellut saamattomuuteni. kysymys oli jonkinlaisesta itsekontrollin ja elämänhallinnan pettämisestä. opiskelusta tuli sivuseikka, jota saattoi aina vain lykätä seuraavaan vuoteen ja seuraavaan tenttikertaan. lopulta on kai kyse siitä, että tietää mihin on menossa ja miten sinne päästään. täytyy olla jokin päämäärä mihin pyrkiä. jos tiedät mitä haluat, voit laatia itsellesi suunnitelman ja pysyä siinä. se ei todellakaan ole sen kummempaa. itsensä kontrolloiminen ei ole ylivoimaista, kun ymmärtää ettei vastuuta voi loputtomasti paeta. no, tiedän kyllä että helppo se on sanoa. ei kannata potea mitään ylenpalttista syyllisyyttä siitä, ettei ole saanut itsestään tarpeeksi irti. syyllisyydessä ja turhautumisessa rypeminen johtaa vain siihen, että on entistä helpompi sulkea velvollisuudet mielestä ja keskittyä johonkin muuhun. teeppä itsellesi realistinen suunnitelma ihan paperille siitä, miten aiot opinnoissasi edistyä. sitten voit tehdä viikkosuunnitelman, jossa varaat tietyt ajat ja päivät erikseen opiskeluille ja harrastuksille. teen suunnitelma siitä, miten aiot opiskella. suunnitelmassa pysyt helposti, koska sinun täytyy! näe opiskelu positiivisesti. saavuta ensin tavoitteesi opiskelujen suhteen ja pura jäljellä jäänyt energia sitten harrastuksissasi. elämä ei todellakaan lopu siihen, jos et saa syksyltä kasaan 10 ovaria enempää. voit ihan hyvin ottaa rennosti jouluun saakka, jos opiskelu tuntuu kovin vaikealta. mielestäni asioita ei kannata tehdä turhautumispisteeseen saakka. siinä vaiheessa kannattaa vetää henkeä ja pohtia asioita rauhassa. mutta yritä kaikin keinoin välttää sitä, että jätät jotakin kesken vain sen takia ettei huvita. päätä, ettei se ole huvittamisen asia. illalla päätät, että aamulla nouset jne. tosiaan jos onnistut selvittämään itsellesi tavoitteitasi, tulee tuosta itsesi pakottamisestakin helpompaa. mutta kyllä se siitä lähtee, ennemmin tai myöhemmin. aloita päämäärillä, toteuta innolla ja itsekurilla! tsemppiä!

• Leijona

Kiitos hyvästä tekstistä nour. Onneksi kukaan ei vastannut viestiini: "olet väärällä alalla", koska tätä oikeammalla alalla en voi olla. Mutta siis asiaan.

Koitan tehdä jonkinlaisen suunnitelman ja lähteä siitä eteenpäin. En tiennytkään että joku on voinut olla tälläisessä stoppitilassa 3,5 vuotta. Aivan siihen en halua tämän homman menevän. Juttelin juuri nykyisen tyttöystäväni kanssa asiasta eilen, ja se sanoi motivaattorikseen oman tulevaisuuden. Että pitäisi joskus pohtia omaa elämäänsä 10v päästä. Mitä töitä tekee, missä asuu, silloinen perhe ja sellasia asioita. Ja ajatella miten siihen tavoitteeseen pääsee.

Mutta otankin itseäni niskasta kiinni ja teen viikonlopun kuluessa jonkin järkevän opintosuunnitelman. Ja siinä sivussa aloitan lukemaan maanantaina olevaan tenttiin.

• kaiju

Aika sama ongelma mutta oon toista vuotta ammattikorkeakoulussa.

Elämänmuutos voi hyvin aiheuttaa haahuilua ja pakoilua koulusta. Opiskelu on vapaampaa kuin työ ja teet sitä pelkästään itseäsi varten (kun taas töissä muut tarvitsevat työpanoksesi).
      Minulle ainakin on hankalaa opiskella kun olen tottunut töissä tekemään asioita muita varten (päiväkoti). Jotenkin sitä ei hahmota että mitä tässä oikein opiskelee ja miten sitä pitäis tehdä..

Ooon asunu kimppakämpissä ja siellä totuin ihmisiin ympärillä ja sain tehtyä paljon.
      Nyt asun yksin ja en oo oikein saanu kavereita koulusta,poikaystävä on mut eri paikkakunnalla ym. En vaan saa opiskeltua/mentyä luennoille.

Ole onnellinen siitä että sulla on sentään harrastuksia ja tekemistä!
      Oon kehittäny jonkin asteisen netti ja telkkari riippuvuuden kun välttelen lukemista.
      Minä nettaan syön nettaan katon telkkaria syön...

Jotekin tuntuu että ei olis elossa kun päivät vaan menee ohi. Vasta illalla tajuan että en oo taaskaan tehnyt mitään. Sitten valvon myöhään kun stressaan tekemättömiä ja jatkan taas aamulla samanlailla vaikka olisin päättänyt opiskella, jotenkin se vaan lipsahtaa. Kun nään harvoja tuttuja tai poikakaveria olen ihan erilainen, aikaansaava ja pirteä. Sitten taas kun tulen kotiin yksin kaikki pysähtyy.

En haluais muuttaa kämpästäni koska se on ihana, halpa ja ihan lähellä koulua. Tuntuu vain että on pakko koska näin tästä ei tuu mitää. Alan höpistä seinille kohta.
      Kaipaan toisia ihmisiä, esim. että voi tehdä ruokaa yhessä kattoa telkkaria, käydä kävelyllä mitä vaan. En vaan osaa ottaa kontaktia tai kiinnittyä kaveripiireihin.

niin no joo tilitys.
      "Opiskelijaelämä" voi olla saakelin vaikeeta vaikka opiskeltava asia ois helppo!!
      Anna aikaa itelles sopeutua muutoksiin mutta yritä mennä myös luennoille, "lintsauskierre" on tosi sitkeä vastus jos se pääseee pahaksi.
      Se voi passivoittaa pahasti (kuten ehkä huomaa tästä kirjotuksesta).
      Kynnys lähteä kouluun nousee sitä mukaa kun poissaoloja kartuu.

Tsemppiä!
      Tuo opiskelu suunnitelma on hyvä.
      Jospa taas ottais "niskastakiinni" tekis sellasen ja rupeis hommiin niin ehkä se kestäis tälläkertaa kauemmin ;)

• tyttönen

Mahtavaa! Siis ei tilanteesi , mutta se että en olekaan yksin ongelman kanssa. Luulin jo että olen ainoa outolintu lajissaan. Kirjoituksesi helpotti, kiitos!!!

• Kaiju
        tyttönen kirjoitti:

Mahtavaa! Siis ei tilanteesi , mutta se että en olekaan yksin ongelman kanssa. Luulin jo että olen ainoa outolintu lajissaan. Kirjoituksesi helpotti, kiitos!!!

Jee, kuin myös luulin että olen yksin ja kaikki muut jotain super ihmisiä. Ehkä meitä on enemmänkin :)
        Tsemppiä vaan!

• heini

..eli se, kuinka hyvin tentit menevät. Minä itse pidän motivaattorinani sitä hetkeä, kun näen minkä arvosanan olen tentistä/kautta kurssista saanut ja vielä silloin kun ne ovat julkisesti muidenkin nähtävissä yleisessä listassa! Olen muutaman kerran saanut täydet pisteet ja ollut siinä koulutusohjelmamme paras! Ja sitten tietysti on minullakin niitä ikuisuus-kursseja, jotka ovat vaikeita ja vaativat pitkän aikaa lukemista ennenkuin pääsen niistä läpi.. Kyllä sekin tapahtuu, tiedän sen kun olen näinkin pitkälle päässyt!

Ehkä jotain kertoo myös motivaatiosta ja tahdosta se, että pääsin yliopistoon kolmannella hakukerralla, enkä koskaan lannistunut liikaa kun sain tietää että en taaskaan päässyt ja päätin vain hakea seuraavana keväänä uudestaan. Nyt olen omalla alallani ja se motivoi myös, kun tietää että tulevaisuudessa voi saada huippuhyvän työpaikan omalta alalta! (=

Toivottavasti jokainen keksii jonkun tavan, jolla päästä eteenpäin opiskeluissaan. Ei se itsellenikään aina helppoa ole, monesti olen minäkin luennoilta ollut poissa, mutta minulle se on merkinnyt sitä, että sitten on tehtävä töitä kämpällä kaksi kertaa enemmän.

• :):):)

Heips!! En jaksanut noita kaikkia vastausviestejä lukea, mutta joitain juttuja mitä olen itse kokeillut/kokenut...
      Jos hankit ystäviä sieltä uudesta koulusta, niin silloin koulussa on myös hauskaa, se ei ole pelkkää työtä... Itselläni aina aluksi on kauhean vaikeaa käydä uutta koulua, kun ei tunne ketään, mutta kun tutustuu ihmisiin, niin sinne menee heidänkin takiaan ja samalla tulee opiskeltua. Tämä auttaisi tuohon häpeämis- juttuunkin, koska silloinhan ne kaverit tietäisivät, jos olet jäänyt kotiin nukkumaan... Äläkä yritä liikaa!! Ota kursseja vain sen verran kuin on pakko, niin ei tule stressiä tekemättä jääneistä töistä, etkä pääse ajattelemaan, että kun en kuitenkaan saa kaikkea tehdyksi, niin jätänpä tuonkin tekemättä. Jos olet alalla jossa voit itse suunnitella lukujärjestyksesi, tee niin, että "sovit" itsesi kanssa, että jos tässä ensimmäisessä jaksossa teet oikein paljon töitä, niin seuraavassa jaksossa jätät lukujärjestykseen yhden vapaapäivän. Minulla ainakin tämä toimii!!! Tai ehkä vain kaipaat pientä breikkiä koulusta, jos olet heti lukion jälkeen päässyt opiskelemaan. Itselleni ainakin välivuosi tuli todella tarpeeseen.

• Leijona

Välivuosi siis.
        En vaan todellakaan pystyis suhtautuu ihan totaaliseen välivuoteen mitenkään. Oon sellanen ihmeellinen ihminen, että buukkaan päivät täyteen, koska en viihdy jos ei ole tekemistä, ja sitten stressaan siitä ettei ole aikaa.

Itseasiassa rohkaisin itseni ja soitin vanhemmilleni asiasta. Isä, joka myös kävi saman koulun aikanaan, ei ollut yhtään hämillään. Vaan kertoi omista opiskeluvuosistaan. Oikeastaan koko puhelu vapautti aika hyvin, kun pystyi sanomaan ettei koulu suju. Ja vielä motivaation takia.

Mutta nyt olen tehnyt noita selkeitä suunnitelmia, ja aloitan taas todelliset työt tammikuussa. Melkein koko syyskausi tuli menetettyä, ja olisin tyytyväinen, jos 5-10 opintoviikon edestä saan pelastettua tältä syksyltä. Onneksi uusintatentit on keksitty.

• vatimootio

Mulle tapahtui myös tuollainen motivaation loppuminen. Toinen vuosi AMK:ssa menossa ja syksyltä käteen jää jotain 5ov!
      Voisin sanoa että juurikin tuo elämäntilanteen muutos on osasyynä siihen. Ihme juttu. Muuttaa tyttökaverin kanssa kimppaan ja luulisi että elämä hymyilee, niinkuin se tekeekin, niin sitten kadottaa opiskeluhalut kokonaan.

Kai se täytyy kevätkaudelle yrittää ottaa uusi startti. Eihän tuo opiskelu kuitenkaan viivästy tästä kuin korkeintaan vuodella. Jännä oli tosiaan kuulla, että joku on ollut vastaavassa tilanteessa 3.5 vuotta.

Tsemppiä teille jotka kärsitte samasta ongelmasta. Itsestähän se on tosiaan kiinni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      60
      14898
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      25
      2694
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      265
      2371
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      125
      1690
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      127
      1443
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      346
      1358
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1193
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      12
      1075
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      73
      916
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      100
      843
    Aihe