Ei jättipandat, tiikerit, jääkarhut ja muut mieti että onpas ikävää kun meidän laji häviää. Tässäkin on pääosassa ihminen: IHMISTEN mielestä kyseiset lajit ovat niin kauniita ja mielenkiintoisia ja siksi IHMISEN mielestä niiden tulevaisuus täytyisi turvata.
Jos vaikkapa tiikereille ei pystytä antamaan kunnollisia elinolosuhteita joissa on puhdasta luontoa, paljon elintilaa ja ei metsästäjiä virittämässä ansoja niin vähän sitä mieltä olen että kuolkoon jos on kuollakseen niin ei tarvitse niiden eläinten ainakaan kärsiä.
Sukupuuttoon kuolevien eläinten suojeluun tarkoitettuja rahoja voisi alkaa käyttää mieluummin tuotantoeläinten kärsimisen vähentäminen. Sikoja, lehmiä, kanoja, jne. on maailmassa moninkertainen määrä vaikkapa tiikereihin. Ties moniako tuhansia (miljoonia?) teurastetaan tänäkin päivänä. Suomenkin oloissa olisi jo parannettavaa, ja monissa maissa olot ovat rutkasti pahempia. Eläin elää elämänsä ahtaissa tiloissa ilman virikkeitä ja kuolemakin voi olla voi olla hidas ja tuskallinen.
Siat ovat vähintään yhtä älykkäitä eläimiä kuin koirat. Kuvitelkaa millainen haloo syntyisi jos koiria kohdeltaisiin samalla tavalla kuin sikoja.
Kaiken päämääränä tulisi olla eläimen päässään kokeman kärsimyksen minimoiminen.
Onko sukupuuttoon kuoleminen niin paha?
34
166
Vastaukset
- asdfasdf
ne ovat vain eläimiä joilla on oma käyttötarkoituksensa ja sen mukaiset tilat,jotka Suomessa ovat jo aivan tarpeeksi hyvät.
- erimieltä
Eivät ole Suomessa vieläkään tarpeeksi hyvät. Huomautettakoon myös että sinäkin olet eläin.
- asdfasdf
erimieltä kirjoitti:
Eivät ole Suomessa vieläkään tarpeeksi hyvät. Huomautettakoon myös että sinäkin olet eläin.
sinun pitää silloin parantaa eläimesi oloja,muille eläimille ne ovat jo hyvät eikä muiden tarvitse elää tässä asiassa mielesi mukaisesti.
- Nähtyä -
erimieltä kirjoitti:
Suomessa on tarkat ohjeet tuotantoeläinten pidpsta. Tarkastajat käyvät tiloilla tarkastamassa eläimiä ja niiden oloja. Huomautuksia tulee liian vähäisestä valaistuksesta. puutteellisesta lääkekirjanpidosta., puutteellisista merkinnöistä nautaluetteloissa, liian pienellä vefen tulosta juomakupeista jne. jne.
Salakuvaajat taas tuovat yöllä kuvattuja videoita omalla tavallaan. Vertailun vuoksi näimme päivällä kuvatut eläinten olot samaiselta tilalta . Ei ollutkaan niin järkyttävän näköistä. Eläimillä oli tarpeeksi tilaa ja puhtaat purut. Ei varmaan kukaan tuottaja ole tunnin välein puhdistamassa karsinoita vaan antavat eläimille nukkumarauhaa samoin kuin itsellekin. - puhtaatpurut
Suomessa on yleensä melko asianmukaiset olosuhteet ns. tuotantoeläimille, ainakin paljon paremmat, kuin monissa muissa eteläisimmissä ja itäisemmissä maissa.
Olen liian paljon eläinrääkkäystä nähnyt maailmalla. Varsinkin lihakarjaa kasvatetaan tehdasolosuhteissa ja kohdellaan todella aliarvoisesti. Huonostikohdellut eläimet erittävät stressihormoneita, mitkä jäävät lihaan, (niin syöjä saa, mitä tilaa).
Jokaisen lihansyöjän pitäisi viettää muutama päivä töissä tilalla ja teurastamolla.
Vanhemmat vievät lomalla lapsensa etelänlomalla katsomaan kiusattuja koiria/papukaijoja/apinoita/aaseja/norsuja, jotka osaavat tehdä kivoja temppuja.
Eipä kaikki koirat eläkkään sikoja kummemmin joissaki kenneleissä...
- 15+17
Ihminen on julma eläin kun empatiaa riittää vain söpöille. Rumemmat/tavallisemmat koiratkin saavat kärsiä siitä, etteivät onnistu ihmistä sulostuttamaan. Eläinsuojelu meni sen jälkeen väärille raiteille kun sitä alettiin markkinoida parhaiten myyvien eli söpöimpien ja kauniimpien lajien voimalla. Pitäisi kiinnittää huomiota myös eri lajien merkitykseen ekosysteemissä riippumatta niiden ulkonäöstä. http://keskustelu.suomi24.fi/node/13121007
- Bougainville
15+17 kirjoitti:
Ihminen on julma eläin kun empatiaa riittää vain söpöille. Rumemmat/tavallisemmat koiratkin saavat kärsiä siitä, etteivät onnistu ihmistä sulostuttamaan. Eläinsuojelu meni sen jälkeen väärille raiteille kun sitä alettiin markkinoida parhaiten myyvien eli söpöimpien ja kauniimpien lajien voimalla. Pitäisi kiinnittää huomiota myös eri lajien merkitykseen ekosysteemissä riippumatta niiden ulkonäöstä. http://keskustelu.suomi24.fi/node/13121007
Eläimet eivät ole vain eläimiä. Eivätkä eläimet ole olemassa vain ihmisen määräämää käyttötarkoitusta varten. Ihmisellä tosin pitäisi olla ns. Inhimillisyyttä tajutakseen tämän ja pitääkseen huolta luonnosta ja eläimistä, mutta itsekkyys, tärkeily ovat usein vieneet voiton. Luulen, että ekosysteemin epätasapaino on ainoastaan ihmisen syytä.
- asdfasdf
Bougainville kirjoitti:
Eläimet eivät ole vain eläimiä. Eivätkä eläimet ole olemassa vain ihmisen määräämää käyttötarkoitusta varten. Ihmisellä tosin pitäisi olla ns. Inhimillisyyttä tajutakseen tämän ja pitääkseen huolta luonnosta ja eläimistä, mutta itsekkyys, tärkeily ovat usein vieneet voiton. Luulen, että ekosysteemin epätasapaino on ainoastaan ihmisen syytä.
mutta koska ihminen on ravintoketjun huipulla se voi kaikesta jaarittelustasi huolimatta tehdä kuten tekee.
sinähän voit pitää huolta luonnosta omalta osaltasi se ei kuitenkaan tarkoita sitä että muiden pitäisi tehdä sinun mielesi mukaisesti. - älyhoi!
asdfasdf kirjoitti:
mutta koska ihminen on ravintoketjun huipulla se voi kaikesta jaarittelustasi huolimatta tehdä kuten tekee.
sinähän voit pitää huolta luonnosta omalta osaltasi se ei kuitenkaan tarkoita sitä että muiden pitäisi tehdä sinun mielesi mukaisesti.Joo ei missään nimessä tarvitse pitää huolta luonnosta jos ei halua. Toivotetaan vaan tervetulleeksi tulevat sukupolvet paskalle maapallolle. Kyllähän meillä on siihenkin oikeus koska olemme ravintoketjun huipulla.
- asdfasdf
älyhoi! kirjoitti:
Joo ei missään nimessä tarvitse pitää huolta luonnosta jos ei halua. Toivotetaan vaan tervetulleeksi tulevat sukupolvet paskalle maapallolle. Kyllähän meillä on siihenkin oikeus koska olemme ravintoketjun huipulla.
mitä möykkäät,tännehän tieten tahtoen roudataan porukkaa muualta saastuttamaan niin et kai luule että minä alan silloin pihistellä jossain asiassa?
- ?????????????
asdfasdf kirjoitti:
mitä möykkäät,tännehän tieten tahtoen roudataan porukkaa muualta saastuttamaan niin et kai luule että minä alan silloin pihistellä jossain asiassa?
Ai maapallolle? Mistä tänne roudataan ja ketä? Oletko sinä joku ufohihhuli?
- asdfasdf
????????????? kirjoitti:
Ai maapallolle? Mistä tänne roudataan ja ketä? Oletko sinä joku ufohihhuli?
Suomeen muualta eli muista amista ja sitten Suomalaisten pitäisi kituuttaa kun nämä elävät täällä Suomalaisten siivellä,ei se ole mitään luonnonsuojelua.
- Gazmies
asdfasdf kirjoitti:
sinähän voit pitää huolta luonnosta omalta osaltasi se ei kuitenkaan tarkoita sitä että muiden pitäisi tehdä sinun mielesi mukaisesti.Asdfasdf-ammattijankkaaja saattaisi joutua ainakin kaukomailla tilanteeseen, että ei olisikaan ravintoketjun huipulla. Ymmärtääkseni ihminen voi sopeutuvaisena eläimenä liikkua helposti ravintoketjussa. On esitetty vastaansanomatonta tietoa, miten epäedullista on tuottaa lihaa ja lisäksi paskankäryt ja pierut eivät tee hyvää ilmastolle. Kun kiinanpoika oikein innostuu popsimaan lihaa, siinä on vitsit vähissä. Eikä tässä ole otettu ollenkaan kantaa siihen, miten mukavaa tai epämukavaa on olla tuotantoeläin.
- Makes sense, no?
asdfasdf kirjoitti:
Suomeen muualta eli muista amista ja sitten Suomalaisten pitäisi kituuttaa kun nämä elävät täällä Suomalaisten siivellä,ei se ole mitään luonnonsuojelua.
Kuulut kyllä olevan yhtä haluton suojelemaan suomalaista ympäristöä kuin maahanmuuttajat. Jos et huomannut niin Suomessa vallitseva ekosysteemi ei rajoitu Suomen rajojen sisäpuolelle. Sinäkin suomalaisena ympäristön suojeluun haluttomana saastutat niin Suomea kuin muitakin maapallolla olevia maita. Ihan pikkuisen turhamaista laittaa oma asennevammasi maahanmuuttajien syyksi...
- asdfasdf
Makes sense, no? kirjoitti:
Kuulut kyllä olevan yhtä haluton suojelemaan suomalaista ympäristöä kuin maahanmuuttajat. Jos et huomannut niin Suomessa vallitseva ekosysteemi ei rajoitu Suomen rajojen sisäpuolelle. Sinäkin suomalaisena ympäristön suojeluun haluttomana saastutat niin Suomea kuin muitakin maapallolla olevia maita. Ihan pikkuisen turhamaista laittaa oma asennevammasi maahanmuuttajien syyksi...
suvakkien syyksihän se suurimmaksi osaksi meneekin ne kun eivät piittaa kuin ideologiastaan kuten vihernarsistit.
minä kulutuan minkä kulutan kuten muut ennen minua ja minun jälkeeni jos sinä haluat omasta osastasi suojella niin senkun mutta se ei kuitenkaan tarkoita että muiden pitäisi sinun mielesi mukaan tehdä tässäkään asiassa. - asdfasdf
Gazmies kirjoitti:
Asdfasdf-ammattijankkaaja saattaisi joutua ainakin kaukomailla tilanteeseen, että ei olisikaan ravintoketjun huipulla. Ymmärtääkseni ihminen voi sopeutuvaisena eläimenä liikkua helposti ravintoketjussa. On esitetty vastaansanomatonta tietoa, miten epäedullista on tuottaa lihaa ja lisäksi paskankäryt ja pierut eivät tee hyvää ilmastolle. Kun kiinanpoika oikein innostuu popsimaan lihaa, siinä on vitsit vähissä. Eikä tässä ole otettu ollenkaan kantaa siihen, miten mukavaa tai epämukavaa on olla tuotantoeläin.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201501140213640_uu.shtml
voi se tapahtua sinullekin ja ihan Suomessa.
hyvä se vain jos kiina alkaa tarvita lihaa voi avautua suomen sikaloillekin vientimarkkinat.
popsi sinä vain niitä itujasi sillä välin kun eläimet kakkii salaatillesi kasvualustaa.
liha on hyvää ja ihmien sekasyöjänä käyttää sitä,jopa angelina jolie alkoi terveytensä takia syödä lääkärinmääräyksestä lihaa.
eihän tänne silloin kannata mitään tekemätöntä porukkaa muualta maailmasta lentokonein lennättää jos kerta ilmastosta ollaan huolissaan. - asdfasdf
Gazmies kirjoitti:
Asdfasdf-ammattijankkaaja saattaisi joutua ainakin kaukomailla tilanteeseen, että ei olisikaan ravintoketjun huipulla. Ymmärtääkseni ihminen voi sopeutuvaisena eläimenä liikkua helposti ravintoketjussa. On esitetty vastaansanomatonta tietoa, miten epäedullista on tuottaa lihaa ja lisäksi paskankäryt ja pierut eivät tee hyvää ilmastolle. Kun kiinanpoika oikein innostuu popsimaan lihaa, siinä on vitsit vähissä. Eikä tässä ole otettu ollenkaan kantaa siihen, miten mukavaa tai epämukavaa on olla tuotantoeläin.
kiinan poika todellakin on innostumassa popsimaan lihaa,vieläpä siinä mittakaavassa että siitä koituu hyötyä myös Suomen tuottajille.:)
http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/talous/item/65314-suomalainen-sianliha-paasemassa-kaupan-hyllyyn-kiinassa - samaurputtajataas
asdfasdf kirjoitti:
suvakkien syyksihän se suurimmaksi osaksi meneekin ne kun eivät piittaa kuin ideologiastaan kuten vihernarsistit.
minä kulutuan minkä kulutan kuten muut ennen minua ja minun jälkeeni jos sinä haluat omasta osastasi suojella niin senkun mutta se ei kuitenkaan tarkoita että muiden pitäisi sinun mielesi mukaan tehdä tässäkään asiassa."minä kulutuan minkä kulutan kuten muut ennen minua ja minun jälkeeni"
Naurattaa. Isoisosisoisoisoukkisi ei kuluttanut kymmenystäkään siitä mitä sinä jo yhden kauppareissun aikana. Juu kysy vaan että mitenniin, me tyhmät vihernatsit tiedetään vastaus :)
"se ei kuitenkaan tarkoita että muiden pitäisi sinun mielesi mukaan tehdä tässäkään asiassa."
Vai että minun mielekseni. Etkö tekisi edes lastenlastenlastenlastensi mieliksi? Vähän nyt pitkänäköisyyttä pliis. - asdfasdf
samaurputtajataas kirjoitti:
"minä kulutuan minkä kulutan kuten muut ennen minua ja minun jälkeeni"
Naurattaa. Isoisosisoisoisoukkisi ei kuluttanut kymmenystäkään siitä mitä sinä jo yhden kauppareissun aikana. Juu kysy vaan että mitenniin, me tyhmät vihernatsit tiedetään vastaus :)
"se ei kuitenkaan tarkoita että muiden pitäisi sinun mielesi mukaan tehdä tässäkään asiassa."
Vai että minun mielekseni. Etkö tekisi edes lastenlastenlastenlastensi mieliksi? Vähän nyt pitkänäköisyyttä pliis.entä mitä sinä kulutat kun kirjoittelet tänne ja vaadit muita kuluttamaan vähemmän?
se mitä minun esivanhempani ovat kuluttaneet ei taaskaan kuulune sinulle.
vähän pitkänäköisyyttä pliis,mistä sinä tiedät onko minulla lapsia?
- HumppaHeikki
Et sitten ekosysteemistä ole kuullut? Tarkistapa ja katso mitä lajin sukupuutto voi luonnossa aiheiuttaa...
- asdfasdf
luonto ei ole stabiili,sieltä häviää joka päivä jotain ja jotain syntyy tilalle joka päivä.
- hyönteiset
http://www.naturalnews.com/048874_monarch_butterflies_Roundup_GMOs.html
GMO-maatalous hävittää monarkkiperhoset. Samoin mehiläiset ovat vähentyneet uhkaavasti GMO:n seurauksena.
- dinosaurus..
Maapallon historian suurimmat joukkosukupuutot ovat kyllä ihan jonkun muun aikaan saannoksia, kuin ihmisen.
- 6+18
Siksi meidän kannattaakin jatkaa ympäristöstä piittaamattomuutta.
- asdfasdf
6+18 kirjoitti:
Siksi meidän kannattaakin jatkaa ympäristöstä piittaamattomuutta.
taidatkin olla näitä suvaitsevaistoon kuuluvia?
- Vitun paskat
Joo jatketaan vaan maapallon saastuttamista niin perkeleesti vaan ja tapetaan elikot ja kasvit sukupuuttoon. Voidaan sitten kärsiä niin saatanasti kun kaiki asiat on päin helevettiä.
- asdfasdf
tämähän on vihernarsistinen pyrkimys.lopetetaan ensin ihmisten hoidossa olevat eläimet ja sitten sitä mukaa myös kasvien kasvatus kun ei ole millä lannoittaa,lopulta eleltään keräilytaloudessa kuten afrikassa ja viherpunikit ovat tyytyväisiä.
- Ohho
asdfasdf kirjoitti:
tämähän on vihernarsistinen pyrkimys.lopetetaan ensin ihmisten hoidossa olevat eläimet ja sitten sitä mukaa myös kasvien kasvatus kun ei ole millä lannoittaa,lopulta eleltään keräilytaloudessa kuten afrikassa ja viherpunikit ovat tyytyväisiä.
Eikö kasveja voi lannoittaa muulla kuin tuotantoeläinten lannalla? :O
- asdfasdf
Ohho kirjoitti:
Eikö kasveja voi lannoittaa muulla kuin tuotantoeläinten lannalla? :O
http://www.turkistieto.fi/Turkiselainten_lanta_on_arvokasta
voi toki mutta koska viljelijät saavat turkiseläimen sonnasta pareemman hyädyn niin sitä käytetään mieluummin kuin vihernarsistin sontaa. - va604
Kyllähän oli Älytön kommentti maapallo ei kaipaa ihmistä joka on niin hullu että tuhoo koko maapallon yhtään eläinlajia ei saa enää kuolla Hullun ihmisen takia
- asdfasdf
va604 kirjoitti:
Kyllähän oli Älytön kommentti maapallo ei kaipaa ihmistä joka on niin hullu että tuhoo koko maapallon yhtään eläinlajia ei saa enää kuolla Hullun ihmisen takia
eikös ne ihmiset ole "suojelijoiden"mukaan eläimiä kanssa?
vai kääntyykö se takki tarpeen mukaan?
- pipero
Ne eläinlajit jotka eivät kehityksessä pärjää ovat tarkoitettukin kuolemaan pois. Turhaa niitä on pitää hengissä häkkieläiminä pelkästään ihmisten toljottelua varten.
Uusia ja tarkoituksenmukaisia eläinlajeja nerokkaat tiedemiehemme sitten voivat jalostaa geenimuuntelujen avulla.- 11+18
Eläinlajeja tulee ja menee, mutta en ymmärrä yhtään syytä miksi ihmis-laji ei haluaisi panostaa lajien monimuotoisuuteen maapallolla sinä lyhyenä aikana jonka itse täällä viettää. Ympäristön monipuolisuushan on suoraan verrannollinen ihmisen omaan hyvinvointiin. Ihminen on hyvinkin osoittanut olevansa riittävän voimakas massakadon alullepanijaksi. Kadon laajetessa voi ihmislajikin muuttua uhanalaiseksi.
Mutta mitäs siitä, lajit jotka eivät kehityksessä pärjää ovat tarkoitettukin kuolemaan pois.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 908287
- 926415
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon586264Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344871- 453321
- 503275
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo573102- 442849
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512806- 492780