Hei,
Olen aloitteleva yrittäjä jolla on vähäistä toimintaa. Nyt olisi ensimmäinen kerta kun tilikausi on päättymässä ja pitäsi tehdä kirjanpitoa. Yritysmuoto on toiminimi. Kirjanpito on kahdenkertainen ja olen ALV-velvollinen. Ostoja on useita eri kuukausilta ja myyntejä vain muutama. Eli siis olen maksanut ALV:ja ostojen yhteydessä enemmän kun mitä niitä on myyntiin liittyen maksettu minulle.
Toiminta on niin pientä, että en ole varma, että kannattaako tuohon vielä sotkea kirjanpitäjää.
Muutama asia joita en oikeen tiedä:
- Olen merkannut yhteen taulukkoon ostot joita olen tehnyt. Siellä on merkattuna tilit ja verot ja muut tarvittavat. Jokaista tapahtumaa vastaan minulla on lasku jossa kerrotaan esim. mahdolliset verot tiedot laskuttajasta. Laskut on maksettu henkilökohtaisella luottokortilla ja luottokorttilaskut on maksettu henkilökohtaiselta tililtä. Kysymys kuuluukin, että mitä minun tulee alkuperäisen laskun lisäksi kirjanpitoon liittää? Eli tuleeko minun liittää kirjanpitoon ostolaskun lisäksi henkilökohtainen luottokorttilasku tai ottaa tililtä kuitti, että olen maksanut luottokorttilaskun=
- Osaatteko suositella jotain netissä olevaa ilmaista tai edullista ohjelmaa johon syöteltäisiin ostot ja myynnit ja ohjelma pitäisi kirjaa
Kirjanpito - kuitit jne...
2
192
Vastaukset
- rgtyhjuikl8o90ö
Pääsääntöisesti kirjanpidon koko runko on yrityksen pankkitili joka varmentaa tapahtuman, mutta koska toimintasi on pientä niin pankkitiliä et välttämättä tarvitse. Tässä tapauksessa siis varsinainen ostotosite riittää. Koska sinun tapauksessa pankkitiliä ei ilmeisesti ole kirjanpidossa lainkaan niin kahdenkertaisen kirjanpidon ollessa kyseessä kaikki tapahtumat kiertää oman pääoman yksityistilien kautta.
Jos olet maksanut ostojen alvia enemmän kuin myynnin alv on niin silloin saat ALV-palautusta.
Ilmaisia kirjanpito-ohjelmia ovat esimerkiksi Tappio. Nämä ilmaiset on oikeisiin ohjelmiin verrattuna aika karuja, eikä niissä ole oikeastaan mitään muita ominaisuuksia kuin juuri ja juuri kahden kertaisen kirjanpidon pekemisen mahdollisuus. Ne kuitenkin toimii ihan hienosti juuri sinun kaltaisilla pienillä yrittäjillä yhden pienen firman simppeliin kirjanpitoon.
Ilmaisistakin saa tulostettua päivä ja pääkirjat sekä tuloksen ja taseen. Se yleensä nappikauppiaalla riittää. - Ulkoista
Kirjanpito alkaen muutamia kymppejä. Kannattaako hirveästi itse tehdä? Puhumattakaan mahdollisista virheistä ja näiden seuraamuksista. Tulee esim. Verottajan muistamisen johdosta helposti monin kerroin kalliimmaksi.
https://www.google.fi/search?q=tilitoimisto kirjanpito alk. 25€/kk&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&ei=kRyYVOSgCuXgyQO5kYDYDA&emsg=NCSR&noj=1
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773174
- 492400
- 322107
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812102- 1371869
- 311735
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291691Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91536Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51240Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61234