Mikä tämä tutkiva tuomio on? En löytänyt siihen mitään perusteluja raamatusta.
tutkiva tuomio
70
97
Vastaukset
Hei-
Tutkivan tuomion substantiivi/ adjektiivi ilmaisuun ei pidä takertua.
Minä pidän omassa termonologiassani "taivaallinen oikeudenkäynti" metodin ilmaisua.
Kyse on niin yksinkertaisesta asiasta kuin että ihmisen ikuinen kohtalo ei voi määräytyä arvalla vaan siihen täytyy olla joku peruste joka on oikeudenmukainen.
Ilm 20 luku kertoo koko Kosmosta kohtaavasta prosessista jossa kaikki luodut universaalisti saavat kuulla kunniansa. Siellä kerrotaan I ja II ylösnousemuksesta.
Siellä kerrotaan näiden sielujen lopullinen kohtalon tulos molemmissa asiayhteyksissä.
"Taivaan kirjoissa" siellä merkintä missä tilassa ihminen on armon- etsikkoaikansa päättänyt synneissään jumalattomana vaiko synneistään pois kääntyneenä Kristuksessa Jeesuksessa.
Taivaassa ei nukuta, siellä on 24h/ vrk meno päällä ihmisen hyväksi, Hebr 1:14, 8:1-2, 2:17-18, 4:14-16, 8:10, 10:12-18.
(Minulla on tapana käyttää tätä ilmaisua, ja muitakin jakeita löytyy asian kuvaamiseksi)
Raamattu on täynnä perusteluja miten lampaat ja vuohet erotetaan toisistaan ja
ei mistään kummemmasta ole kyse.
Raamattu on perusteluja täynnä Room 6:22-23 metodissa.
Jumalan siunausta
Jari Laurila
keskustelija- penalle mietittävää
Helluntaissa käsiteltiin asiaa, että Jeesus palaa ja palkka on paluussa sitten mukana, näin vapaasti tiivistettynä ja muistettuna.
Myös Elämänkirjan kun ottaa huomioon, niin ei kukaan voi ajatella sitä, etteikö tavallaan sitä tutkivaa ja asiaa päättävää tapahtumaa ole Jumalan valtakunnassa.
Miksi päättelisit, että tutkivaa tuomiota ei olisi.
Sillä ristin sovitus ei taroita automaattisesti sitä, että kaikki pelastuisivat.
Ristin sovitus ei suoraan tarkoita sitä, että hokemalla Herran, Herra on pelastettu.
Puhutaan kilvoituksesta, eli usko näkyy teoista. --- myös ---
Siksi edelleen kysyn, eikös sinunkin tekosi ole mitan alla. Meinaan jokaisesta sanastakin tulet tekemään tilin.
Mitä merkitsee... sanoistasi mitataan ja tutkitaan...- kristitty.
Suunilleen näin sen Helluntailaisetkin ummärtävät.
- Yksin Jeesus!
"penalle merkittävää" - nimimerkille: "Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut", näin lupaa Jumalan sana. "Sydämen uskolla tullaan vanhurskaiksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."
Ryövärin armo. Usko Jeesukseen, eivät teot, siinä on Raamatun mukaan pelastussanoma. - pelastus armosta
Galatalaiskirje: "Sillä armosta te olette pelastetut, ette tekojenne kautta, ettei kukaan kerskaisi."
ETTE tekojenne kautta... - et sillee...
pelastus armosta kirjoitti:
Galatalaiskirje: "Sillä armosta te olette pelastetut, ette tekojenne kautta, ettei kukaan kerskaisi."
ETTE tekojenne kautta...Siksipä juuri eräs tunnettu Pohjoisen saarnamies otti pers- kännit, että lakihenkisyys poistuisi.
Mutta, pojjaat, täytyy käsittää se, mistä te puhutte. Armo on tietenkin pelastus, ettei tekojen kautta lähdetä pelastumaan.
Sitten pelastettuna kylläkin, kun tietää Jumalan tahdon, eli lain, jonka päämäärä on rakkaus, seuraa ne teot.
Ei se hokkuspokkus armo- pelasta, jos tahtoelämä ei seuraa Jumalaa, että Hän pääsisi pyhittämään ihmistä.
Siksi jotkut mantraavat sen armosanan äärellä, ja jättävät huomioimatta, että Jumala voi olla kiivas Jumalakin. Hän ei meinaan kylvä armoa sellaisiin astioihin, jotka viis- veisaavat virrestä viisisataa viisikymmentä viisi, ja kulkevat kahta tietä.
Varmaan pelastu armosta kirjoittaja myös ymmärtää tämän, mutta ja koska pääsisi hieman "sanomaan" pitää otsa kirkkaana loistaa sanalla armosta pelastusta.
One Way ohjelma telkkku seiskalla, kyllä montakertaa tähdentää sitä, että armossa on sitä tekoakin olemassa, sillä ilman tekoja usko on kuallu.
Näin meitä on kaksi kirkasotsaista toteamassa armosta, toinen täydentää.
Pitteee sitä pyhittyäkkiii Jumalan Henges, ettei vuan lopsi sitä armonkättä piälle pantuna, mutta ovvien ulukopuolel sitten hötkyilöö mittee sattuu.
No, ... pojjaat Jumala on Pyhä. Hänen lakinsa on Pyhä. Hänen lakinsa kansalleen, on Pyhä, Hänen lakinsa Uudessa liitossa on sydämessä, Pyhällä paikalla.
--- miksi??---- koska siinä armosta olemme pelastetut. Siksi ryävirikin kunnioittaa Jumalan lakia, ja sen lain päämärä oli se rakkaus.
Usotteko te, vae puhunko mie toistekkiii?? - pyh!
pelastus armosta kirjoitti:
Galatalaiskirje: "Sillä armosta te olette pelastetut, ette tekojenne kautta, ettei kukaan kerskaisi."
ETTE tekojenne kautta...NO entäs sitten?
Tuomio on silti tekojen mukaan.
- Ei ole TT olemassa
pena 70
Et sellaista, mitä adventistit opettavat, että 22.10.1844 lähtien taivaassa olisi käynnissä jonkinlainen oikeudenkäynti, ole Raamatussa ollenkaan. Se on vain adventismin sepittelyä. Siksi sitä ei kukaan, et sinä eivätkä muut, voi Raamatusta löytääkään.
Ei ole olemassa mitään tuomio-oikeudenkäyntejä ennen Jeesuksen paluuta.- pyh!
Niinhän te väitätte, vaan totuus on aivan toinen.
Dan. 7:13-14 on oikeudenkäynti taivaassa ennen Jeesuksen tuloa.
Ilm. 14:6-7 julistaa tuomion tulleen ENNEN Jeesuksen tuloa.
Matt. 22:1-14 vertaus kertoo tutkivasta tuomiosta ennen Jeesuksen tuloa.
jne jne jne
Ette lue ettekä usko Raamattua ja siksi ette ole Jeesuksen omiakaan. Ihan sama mitä vastaan väitätte. pyh! kirjoitti:
Niinhän te väitätte, vaan totuus on aivan toinen.
Dan. 7:13-14 on oikeudenkäynti taivaassa ennen Jeesuksen tuloa.
Ilm. 14:6-7 julistaa tuomion tulleen ENNEN Jeesuksen tuloa.
Matt. 22:1-14 vertaus kertoo tutkivasta tuomiosta ennen Jeesuksen tuloa.
jne jne jne
Ette lue ettekä usko Raamattua ja siksi ette ole Jeesuksen omiakaan. Ihan sama mitä vastaan väitätte.Dan.7:13-14 kuulostaa lähinnä vain kuvaukselta siitä kun Jeesus meni vastaanottamaan kruununsa sen jälkeen kun nousi korkeuksiin. Ei tutkivalta tuomiolta.
Ilm.14:6-7 enkeli sanoo, että tuomion aika on tullut. Ottaen huomioon mitä tuossa pedon merkistä sanotaan on kyse ennemminkin viimeisen ahdingon ajan alkamiseen liittyvä varoitus kuin mikään kirjaimellinen tuomioistuimen istunto. Sanalla tuomio kuitenkin varmaankin on aika monta erilaista merkitystä UT:n heprealaistyylisessä kielenkäytössä.
En näe myöskään tuossa Matt.22 tekstissä mitään sellaista, joka oikeuttaisi tuon esittämäsi tulkinnan, kun kuitenkin on paljon suoraviivaisempaa vain lukea tuo paljon yleisemmän tason esityksenä evankeliumista ja pelastuksen ehdoista.- pyh!
christus.victor kirjoitti:
Dan.7:13-14 kuulostaa lähinnä vain kuvaukselta siitä kun Jeesus meni vastaanottamaan kruununsa sen jälkeen kun nousi korkeuksiin. Ei tutkivalta tuomiolta.
Ilm.14:6-7 enkeli sanoo, että tuomion aika on tullut. Ottaen huomioon mitä tuossa pedon merkistä sanotaan on kyse ennemminkin viimeisen ahdingon ajan alkamiseen liittyvä varoitus kuin mikään kirjaimellinen tuomioistuimen istunto. Sanalla tuomio kuitenkin varmaankin on aika monta erilaista merkitystä UT:n heprealaistyylisessä kielenkäytössä.
En näe myöskään tuossa Matt.22 tekstissä mitään sellaista, joka oikeuttaisi tuon esittämäsi tulkinnan, kun kuitenkin on paljon suoraviivaisempaa vain lukea tuo paljon yleisemmän tason esityksenä evankeliumista ja pelastuksen ehdoista.No sitten et ymmärrä lukemaasi.
pyh! kirjoitti:
No sitten et ymmärrä lukemaasi.
Ja sitten kun sinä vielä pystyisit perustelemaan, miksi se pitäisi lukea niin kuin sinä haluaisivat kaikkien sen lukevan.
Nimimerkki Pena kirjoittaa: Mikä tämä tutkiva tuomio on? En löytänyt siihen mitään perusteluja raamatusta.
_________________________
Eihän niitä voi löytääkään koska...
Jes 8:14 "Ja hän on oleva pyhäkkö" !Joh 2: 18. Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Minkä merkin sinä näytät meille, koska näitä teet?"
19. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä".
20. Niin juutalaiset sanoivat: "Neljäkymmentä kuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu, ja sinäkö pystytät sen kolmessa päivässä?"
21. Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä.
22. Kun hän sitten oli noussut kuolleista, muistivat hänen opetuslapsensa, että hän oli tämän sanonut; ja he uskoivat Raamatun ja sen sanan, jonka Jeesus oli sanonut.Kopittelija007 kirjoitti:
Joh 2: 18. Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Minkä merkin sinä näytät meille, koska näitä teet?"
19. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä".
20. Niin juutalaiset sanoivat: "Neljäkymmentä kuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu, ja sinäkö pystytät sen kolmessa päivässä?"
21. Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä.
22. Kun hän sitten oli noussut kuolleista, muistivat hänen opetuslapsensa, että hän oli tämän sanonut; ja he uskoivat Raamatun ja sen sanan, jonka Jeesus oli sanonut.Jeesus Messias on Uuden liiton PYHÄKKÖ !
ohdanto 1938 käännös:
Jes8:13 "Herra Sebaot pitäkää pyhänä, häntä te peljätkää ja kauhistukaa.
8:14 Ja hän on oleva PYHÄKKÖ, hän loukkauskivi ja kompastuksen kallio molemmille Israelin huonekunnille, paula ja ansa Jerusalemin asukkaille."
Pyhäkkö = hebr "mik·dash;" = Sanctuary, a sacred Place = Pyhäkkö,pyhä paikka
( Septuaginta = "hagiasma" eli Pyhäkkö )
http://biblehub.com/lexicon/isaiah/8-14.htm
_______________________
Lainaus Risto Santalan kirjasta Suudelma hunnun läpi s.70
" TALMUD liittää nämä sanat Messias Daavidin poikaan. Sanat "pyhittäkää hänet" ja hän on oleva "pyhäkkö" on ymmärrettävä Joosua 3:5 jakeen valossa: "Pyhittäytykää, sillä... Herra on tekevä ihmeellisiä tekoja".
Ja toinen lähde, Biuur ha-injan eli "asian selvennös" sanoo tässä yhteydessä Messiaasta: "Samoin kuin hänet pyhitetään, hän tulee PYHÄKÖKSI".
Efesolaiskirje 2:21 perustuu samaan tulkintaan. Sen mukaan me "kasvamme pyhäksi temppeliksi Herrassa".
1Kor 3:16 kysyy " Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan henki asuu teissä? "
Ja 1 Piet 2:5 kehottaa rakentumaan " elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi".
Myös UT:n inessiivimuotoinen sanonta "Kristuksessa Jeesuksessa" perustuu tähän ajatukseen, että Kristus asuu meissä ja me hänessä ! "
_____
Eli tästä edellä esittämästä näemme, että Jesaja 8:14 esittää, että
Jeesus Kristus on Uuden liiton PYHÄKKÖ !
Mutta mikä tässä on ihmeellistä on se, että 1992 vuoden käännös kääntää
tämän Jes 8:14 kohdan aivan väärin muuttaen "Pyhäkön" !tarkoittamaan "Solmua" ja "estettä".
Vertaa siis vuoden 1992 käännös:
Jes 8:13 Pitäkää te Herra Sebaot pyhänä, pelätkää VAIN häntä, VAVISKAA hänen edessään.
8:14 Hänestä on tuleva SOLMU ja ESTE, kompastuskivi, KALLIONLOHKARE Israelin kahden kuningashuoneen TIELLE, Jerusalemin asukkaille loukku ja ansa.
Eli tämä uusi käännös käyttää tässä KUUTTA eri LISÄSANAA, joita ei alkutekstistä löydy ja ohittaa raamatun keskeisen ajatuksen,
että Herra on oleva PYHÄKKÖ !
Ps. Olen lisäsanat merkinnyt edellä "ISOILLA" kirjaimilla)
Ja Vrt:
Joh 2:18 Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Minkä merkin sinä näytät meille, koska näitä teet?"
2:19 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan tämä TEMPPELI, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä". !Kopittelija007 kirjoitti:
Jeesus Messias on Uuden liiton PYHÄKKÖ !
ohdanto 1938 käännös:
Jes8:13 "Herra Sebaot pitäkää pyhänä, häntä te peljätkää ja kauhistukaa.
8:14 Ja hän on oleva PYHÄKKÖ, hän loukkauskivi ja kompastuksen kallio molemmille Israelin huonekunnille, paula ja ansa Jerusalemin asukkaille."
Pyhäkkö = hebr "mik·dash;" = Sanctuary, a sacred Place = Pyhäkkö,pyhä paikka
( Septuaginta = "hagiasma" eli Pyhäkkö )
http://biblehub.com/lexicon/isaiah/8-14.htm
_______________________
Lainaus Risto Santalan kirjasta Suudelma hunnun läpi s.70
" TALMUD liittää nämä sanat Messias Daavidin poikaan. Sanat "pyhittäkää hänet" ja hän on oleva "pyhäkkö" on ymmärrettävä Joosua 3:5 jakeen valossa: "Pyhittäytykää, sillä... Herra on tekevä ihmeellisiä tekoja".
Ja toinen lähde, Biuur ha-injan eli "asian selvennös" sanoo tässä yhteydessä Messiaasta: "Samoin kuin hänet pyhitetään, hän tulee PYHÄKÖKSI".
Efesolaiskirje 2:21 perustuu samaan tulkintaan. Sen mukaan me "kasvamme pyhäksi temppeliksi Herrassa".
1Kor 3:16 kysyy " Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan henki asuu teissä? "
Ja 1 Piet 2:5 kehottaa rakentumaan " elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi".
Myös UT:n inessiivimuotoinen sanonta "Kristuksessa Jeesuksessa" perustuu tähän ajatukseen, että Kristus asuu meissä ja me hänessä ! "
_____
Eli tästä edellä esittämästä näemme, että Jesaja 8:14 esittää, että
Jeesus Kristus on Uuden liiton PYHÄKKÖ !
Mutta mikä tässä on ihmeellistä on se, että 1992 vuoden käännös kääntää
tämän Jes 8:14 kohdan aivan väärin muuttaen "Pyhäkön" !tarkoittamaan "Solmua" ja "estettä".
Vertaa siis vuoden 1992 käännös:
Jes 8:13 Pitäkää te Herra Sebaot pyhänä, pelätkää VAIN häntä, VAVISKAA hänen edessään.
8:14 Hänestä on tuleva SOLMU ja ESTE, kompastuskivi, KALLIONLOHKARE Israelin kahden kuningashuoneen TIELLE, Jerusalemin asukkaille loukku ja ansa.
Eli tämä uusi käännös käyttää tässä KUUTTA eri LISÄSANAA, joita ei alkutekstistä löydy ja ohittaa raamatun keskeisen ajatuksen,
että Herra on oleva PYHÄKKÖ !
Ps. Olen lisäsanat merkinnyt edellä "ISOILLA" kirjaimilla)
Ja Vrt:
Joh 2:18 Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Minkä merkin sinä näytät meille, koska näitä teet?"
2:19 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan tämä TEMPPELI, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä". !Ja näin Jeesus kertakaikkisella uhrillaan sai aikaiseksi täydellisen lunastuksen ja synnin sovituksen ja näin uhrikäytäntö menetti merkityksensä ja Jeesuksesta Kristuksesta, Messiaasta tuli tämä " Pyhäkkö !
Vrt: Hebr 1:3 "ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, TOIMITETTUAAN PUHDISTUKSEN SYNNEISTÄ, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,"
Hebr 6:19 Se toivo meille on ikäänkuin sielun ankkuri, varma ja luja, joka ulottuu esiripun sisäpuolelle asti,
6:20 jonne Jeesus edelläjuoksijana meidän puolestamme on mennyt, tultuaan ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan, iankaikkisesti."
Ja
Hebr10:19 Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään, !
10:20 jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,"
ELI HUOM !
Koska Jeesus on siis itse tämä Uuden liiton "Pyhäkkö" ja iankaikkinen ja kertakaikkinen syntien ja ihmisen syntiinlankeemuksen paratiisissa eli Kuoleman "eroon joutumisen" sovittaja ja ihmisten lunastaja, niin mihin silloin tarvitaan jotain täysin olematonta "tutkivaa tuomiota" vuoden 1844 jälkeen ?
Adventistien pitäisi jo lopettaa tällaisen harhan kuin "tutkivan tuomion" levittäminen ja tehdä PARANNUS !
ja tutkia sitä mitä RAAMATUSSA sanotaan eikä vääristellä sitä !
"rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi"Kopittelija007 kirjoitti:
Jeesus Messias on Uuden liiton PYHÄKKÖ !
ohdanto 1938 käännös:
Jes8:13 "Herra Sebaot pitäkää pyhänä, häntä te peljätkää ja kauhistukaa.
8:14 Ja hän on oleva PYHÄKKÖ, hän loukkauskivi ja kompastuksen kallio molemmille Israelin huonekunnille, paula ja ansa Jerusalemin asukkaille."
Pyhäkkö = hebr "mik·dash;" = Sanctuary, a sacred Place = Pyhäkkö,pyhä paikka
( Septuaginta = "hagiasma" eli Pyhäkkö )
http://biblehub.com/lexicon/isaiah/8-14.htm
_______________________
Lainaus Risto Santalan kirjasta Suudelma hunnun läpi s.70
" TALMUD liittää nämä sanat Messias Daavidin poikaan. Sanat "pyhittäkää hänet" ja hän on oleva "pyhäkkö" on ymmärrettävä Joosua 3:5 jakeen valossa: "Pyhittäytykää, sillä... Herra on tekevä ihmeellisiä tekoja".
Ja toinen lähde, Biuur ha-injan eli "asian selvennös" sanoo tässä yhteydessä Messiaasta: "Samoin kuin hänet pyhitetään, hän tulee PYHÄKÖKSI".
Efesolaiskirje 2:21 perustuu samaan tulkintaan. Sen mukaan me "kasvamme pyhäksi temppeliksi Herrassa".
1Kor 3:16 kysyy " Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan henki asuu teissä? "
Ja 1 Piet 2:5 kehottaa rakentumaan " elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi".
Myös UT:n inessiivimuotoinen sanonta "Kristuksessa Jeesuksessa" perustuu tähän ajatukseen, että Kristus asuu meissä ja me hänessä ! "
_____
Eli tästä edellä esittämästä näemme, että Jesaja 8:14 esittää, että
Jeesus Kristus on Uuden liiton PYHÄKKÖ !
Mutta mikä tässä on ihmeellistä on se, että 1992 vuoden käännös kääntää
tämän Jes 8:14 kohdan aivan väärin muuttaen "Pyhäkön" !tarkoittamaan "Solmua" ja "estettä".
Vertaa siis vuoden 1992 käännös:
Jes 8:13 Pitäkää te Herra Sebaot pyhänä, pelätkää VAIN häntä, VAVISKAA hänen edessään.
8:14 Hänestä on tuleva SOLMU ja ESTE, kompastuskivi, KALLIONLOHKARE Israelin kahden kuningashuoneen TIELLE, Jerusalemin asukkaille loukku ja ansa.
Eli tämä uusi käännös käyttää tässä KUUTTA eri LISÄSANAA, joita ei alkutekstistä löydy ja ohittaa raamatun keskeisen ajatuksen,
että Herra on oleva PYHÄKKÖ !
Ps. Olen lisäsanat merkinnyt edellä "ISOILLA" kirjaimilla)
Ja Vrt:
Joh 2:18 Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Minkä merkin sinä näytät meille, koska näitä teet?"
2:19 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan tämä TEMPPELI, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä". !Vrt Jes 8:14
http://biblehub.com/lexicon/isaiah/8-14.htm
miqdash or miqqedash: a sacred place, sanctuary = Pyhä paikka, Pyhäkkö !
http://biblehub.com/hebrew/4720.htm
ja yleiset käännökset:
New American Standard Bible
"Then He shall become a sanctuary; But to both the houses of Israel, a stone to strike and a rock to stumble over, And a snare and a trap for the inhabitants of Jerusalem.
King James Bible
And he shall be for a sanctuary; but for a stone of stumbling and for a rock of offence to both the houses of Israel, for a gin and for a snare to the inhabitants of Jerusalem.
Holman Christian Standard Bible
He will be a sanctuary; but for the two houses of Israel, He will be a stone to stumble over and a rock to trip over, and a trap and a snare to the inhabitants of Jerusalem.
International Standard Version
Then he will be a sanctuary, but for both houses of Israel he'll also be a stone with which someone strikes himself, a rock one stumbles over, a trap and a snare to those who live in Jerusalem.
NET Bible
He will become a sanctuary, but a stone that makes a person trip, and a rock that makes one stumble--to the two houses of Israel. He will become a trap and a snare to the residents of Jerusalem.
GOD'S WORD® Translation
He will be a place of safety for you. But he will be a rock that makes people trip and a stumbling block for both kingdoms of Israel. He will be a trap and a snare for those who live in Jerusalem.
King James 2000 Bible
And he shall be as a sanctuary; but a stone of stumbling and a rock of offense to both the houses of Israel, for a trap and for a snare to the inhabitants of Jerusalem.- pyh!
Kopittelija007 kirjoitti:
Vrt Jes 8:14
http://biblehub.com/lexicon/isaiah/8-14.htm
miqdash or miqqedash: a sacred place, sanctuary = Pyhä paikka, Pyhäkkö !
http://biblehub.com/hebrew/4720.htm
ja yleiset käännökset:
New American Standard Bible
"Then He shall become a sanctuary; But to both the houses of Israel, a stone to strike and a rock to stumble over, And a snare and a trap for the inhabitants of Jerusalem.
King James Bible
And he shall be for a sanctuary; but for a stone of stumbling and for a rock of offence to both the houses of Israel, for a gin and for a snare to the inhabitants of Jerusalem.
Holman Christian Standard Bible
He will be a sanctuary; but for the two houses of Israel, He will be a stone to stumble over and a rock to trip over, and a trap and a snare to the inhabitants of Jerusalem.
International Standard Version
Then he will be a sanctuary, but for both houses of Israel he'll also be a stone with which someone strikes himself, a rock one stumbles over, a trap and a snare to those who live in Jerusalem.
NET Bible
He will become a sanctuary, but a stone that makes a person trip, and a rock that makes one stumble--to the two houses of Israel. He will become a trap and a snare to the residents of Jerusalem.
GOD'S WORD® Translation
He will be a place of safety for you. But he will be a rock that makes people trip and a stumbling block for both kingdoms of Israel. He will be a trap and a snare for those who live in Jerusalem.
King James 2000 Bible
And he shall be as a sanctuary; but a stone of stumbling and a rock of offense to both the houses of Israel, for a trap and for a snare to the inhabitants of Jerusalem.Höpise mitä höpiset, mutta taivaassa on pyhäkkö, jossa Jeesus palvelee. Niin sanoo Raamattu.
- Jeesus-Pyhäkkö kunniaan!
pyh! kirjoitti:
Höpise mitä höpiset, mutta taivaassa on pyhäkkö, jossa Jeesus palvelee. Niin sanoo Raamattu.
>> Höpise mitä höpiset, mutta taivaassa on pyhäkkö, jossa Jeesus palvelee. Niin sanoo Raamattu. >>
Tottahan se on ja Raamattu kertoo meille myös sen, että se Pyhäkkö on itse Jeesus.
Joh.2
18 Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Minkä merkin sinä näytät meille, koska näitä teet?"
19 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan tämä TEMPPELI, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä".
Jes.8
13 Herra Sebaot pitäkää pyhänä, häntä te peljätkää ja kauhistukaa.
14 Ja hän on oleva PYHÄKKÖ, hän loukkauskivi ja kompastuksen kallio molemmille Israelin huonekunnille, paula ja ansa Jerusalemin asukkaille. - kerettiläinen
Kopittelija007 kirjoitti:
Ja näin Jeesus kertakaikkisella uhrillaan sai aikaiseksi täydellisen lunastuksen ja synnin sovituksen ja näin uhrikäytäntö menetti merkityksensä ja Jeesuksesta Kristuksesta, Messiaasta tuli tämä " Pyhäkkö !
Vrt: Hebr 1:3 "ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, TOIMITETTUAAN PUHDISTUKSEN SYNNEISTÄ, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,"
Hebr 6:19 Se toivo meille on ikäänkuin sielun ankkuri, varma ja luja, joka ulottuu esiripun sisäpuolelle asti,
6:20 jonne Jeesus edelläjuoksijana meidän puolestamme on mennyt, tultuaan ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan, iankaikkisesti."
Ja
Hebr10:19 Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään, !
10:20 jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,"
ELI HUOM !
Koska Jeesus on siis itse tämä Uuden liiton "Pyhäkkö" ja iankaikkinen ja kertakaikkinen syntien ja ihmisen syntiinlankeemuksen paratiisissa eli Kuoleman "eroon joutumisen" sovittaja ja ihmisten lunastaja, niin mihin silloin tarvitaan jotain täysin olematonta "tutkivaa tuomiota" vuoden 1844 jälkeen ?
Adventistien pitäisi jo lopettaa tällaisen harhan kuin "tutkivan tuomion" levittäminen ja tehdä PARANNUS !
ja tutkia sitä mitä RAAMATUSSA sanotaan eikä vääristellä sitä !
"rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi">>>Adventistien pitäisi jo lopettaa tällaisen harhan kuin "tutkivan tuomion" levittäminen ja tehdä PARANNUS !
ja tutkia sitä mitä RAAMATUSSA sanotaan eikä vääristellä sitä !
"rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi" kerettiläinen kirjoitti:
>>>Adventistien pitäisi jo lopettaa tällaisen harhan kuin "tutkivan tuomion" levittäminen ja tehdä PARANNUS !
ja tutkia sitä mitä RAAMATUSSA sanotaan eikä vääristellä sitä !
"rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi"Tiedätköhän sinä "kerettiläinen" että edes mitä eroa on ns." Elävällä kivellä" ja ns. "Kuolleella kivellä".... Tuskin mutta kerro jos tiedät ! Korjaan sitten !
- kerettläinen
Kopittelija007 kirjoitti:
Tiedätköhän sinä "kerettiläinen" että edes mitä eroa on ns." Elävällä kivellä" ja ns. "Kuolleella kivellä".... Tuskin mutta kerro jos tiedät ! Korjaan sitten !
Kuolleet kivet ovat niitä tyhmiä neitsyitä, jotka uskovat siihen "maan porttojen ja kauhistuksien Äitikirkon" alulle panemaan "pyhäkköoppiin", joka opettaa, että kirkko/seurakunta on "pelastuksen, lunastuksen, jumalayhteyden sekä kristittyjen ykseyden merkki ja välikappale" ja rakentuvat itsekin kuolleina kivinä suureksi ekumeeniseksi Babylonin "myllynkivikirkoksi".
Jes.47
8 Mutta nyt kuule tämä, sinä hekumassa-eläjä, joka istut turvallisena, joka sanot sydämessäsi: "MINÄ, EIKÄ KETÄÄN MUUTA! Minä en ole leskenä istuva enkä lapsettomuudesta tietävä."
9 Mutta nämä molemmat tulevat sinun osaksesi äkisti, yhtenä päivänä: LAPSETTOMUUS ja LESKEYS...
Elävät kivet ovat niitä "ymmärtäväisiä neitsyitä", jotka uskovat siihen raamatulliseen "pyhäkköoppiin", että Jeesus on se "Temppeli " ja "Pyhäkkö", joka ainoastaan voi pelastaa ja lunastaa, ja ottavat Jeesuksen neuvosta vaarin ja "ostavat" ainoastaan Häneltä "silmävoidetta" ja "öljyä" lamppuihinsa Ilm.3:18; Matt.25:1-9. Näin he rakentuvat itsekin elävinä kivinä "hengelliseksi huoneeksi", eivätkä jää pimeään silloin, kun suuri ekumeeninen myllynkivikirkko romahtaa perustuksen ja kulmakiven puuttuessa siltä. - kerettiläinen
kerettläinen kirjoitti:
Kuolleet kivet ovat niitä tyhmiä neitsyitä, jotka uskovat siihen "maan porttojen ja kauhistuksien Äitikirkon" alulle panemaan "pyhäkköoppiin", joka opettaa, että kirkko/seurakunta on "pelastuksen, lunastuksen, jumalayhteyden sekä kristittyjen ykseyden merkki ja välikappale" ja rakentuvat itsekin kuolleina kivinä suureksi ekumeeniseksi Babylonin "myllynkivikirkoksi".
Jes.47
8 Mutta nyt kuule tämä, sinä hekumassa-eläjä, joka istut turvallisena, joka sanot sydämessäsi: "MINÄ, EIKÄ KETÄÄN MUUTA! Minä en ole leskenä istuva enkä lapsettomuudesta tietävä."
9 Mutta nämä molemmat tulevat sinun osaksesi äkisti, yhtenä päivänä: LAPSETTOMUUS ja LESKEYS...
Elävät kivet ovat niitä "ymmärtäväisiä neitsyitä", jotka uskovat siihen raamatulliseen "pyhäkköoppiin", että Jeesus on se "Temppeli " ja "Pyhäkkö", joka ainoastaan voi pelastaa ja lunastaa, ja ottavat Jeesuksen neuvosta vaarin ja "ostavat" ainoastaan Häneltä "silmävoidetta" ja "öljyä" lamppuihinsa Ilm.3:18; Matt.25:1-9. Näin he rakentuvat itsekin elävinä kivinä "hengelliseksi huoneeksi", eivätkä jää pimeään silloin, kun suuri ekumeeninen myllynkivikirkko romahtaa perustuksen ja kulmakiven puuttuessa siltä.Lisäys
Kyllä Jeesus on hyvä!... ainoastaan Jeesus....
Jes.54
1 Riemuitse, sinä HEDELMÄTÖN, joka et ole synnyttänyt, huuda ilosta ja riemahda, sinä, joka et ole synnytyskivuissa ollut. Sillä hyljätyllä on lapsia enemmän kuin aviovaimolla, sanoo Herra.
2 Tee avaraksi telttasi sija, levennettäköön sinun majojesi seinien kangas. Älä säästele! Pidennä telttaköytesi ja vahvista vaarnasi.
3 Sillä sinä olet leviävä oikealle ja vasemmalle, sinun jälkeläisesi ottavat omiksensa kansat ja tekevät autiot kaupungit asutuiksi.
4 Älä pelkää, sillä et sinä häpeään joudu; älä ole häpeissäsi, sillä et sinä ole pettyvä. Nuoruutesi häpeän sinä olet unhottava, LESKEYTESI PILKKAA et ole enää muistava.
5 Sillä hän, joka sinut teki, on SINUN AVIOMIEHESI, Herra Sebaot on hänen nimensä, SINUN LUNASTAJASI on Israelin Pyhä, hän joka kaiken maan Jumalaksi kutsutaan.
6 Sillä niinkuin HYLJÄTYN, syvästi murheellisen VAIMON on Herra sinut kutsunut- nuoruuden vaimon, joka on ollut halveksittu, sanoo sinun Jumalasi.
7 Vähäksi silmänräpäykseksi minä hylkäsin sinut, mutta MINÄ KOKOAN SINUT JÄLLEEN suurella laupeudella.
8 Ylitsevuotavassa vihassani minä peitin sinulta kasvoni silmänräpäykseksi, mutta minä armahdan sinut iankaikkisella armolla, sanoo Herra, sinun lunastajasi.
9 Sillä tämä on minulle, niinkuin olivat Nooan vedet: niinkuin minä vannoin, etteivät Nooan vedet enää tulvi maan ylitse, niin minä vannon, etten enää vihastu sinuun enkä sinua nuhtele.
10 Sillä vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty, eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi.
11 Sinä KURJA, myrskyn raastama, sinä LOHDUTON! Katso, MINÄ MUURAAN SINUN KIVESI kiiltokivellä, panen sinun perustuksesi safiireista,
12 minä teen sinun harjasi rubiineista ja sinun porttisi kristalleista ja koko sinun ympärysmuurisi jalokivistä.
13 SINUN LAPSESI OVAT KAIKKI HERRAN OPETUSLAPSIA, ja suuri rauha on sinun lapsillasi oleva. kerettiläinen kirjoitti:
Lisäys
Kyllä Jeesus on hyvä!... ainoastaan Jeesus....
Jes.54
1 Riemuitse, sinä HEDELMÄTÖN, joka et ole synnyttänyt, huuda ilosta ja riemahda, sinä, joka et ole synnytyskivuissa ollut. Sillä hyljätyllä on lapsia enemmän kuin aviovaimolla, sanoo Herra.
2 Tee avaraksi telttasi sija, levennettäköön sinun majojesi seinien kangas. Älä säästele! Pidennä telttaköytesi ja vahvista vaarnasi.
3 Sillä sinä olet leviävä oikealle ja vasemmalle, sinun jälkeläisesi ottavat omiksensa kansat ja tekevät autiot kaupungit asutuiksi.
4 Älä pelkää, sillä et sinä häpeään joudu; älä ole häpeissäsi, sillä et sinä ole pettyvä. Nuoruutesi häpeän sinä olet unhottava, LESKEYTESI PILKKAA et ole enää muistava.
5 Sillä hän, joka sinut teki, on SINUN AVIOMIEHESI, Herra Sebaot on hänen nimensä, SINUN LUNASTAJASI on Israelin Pyhä, hän joka kaiken maan Jumalaksi kutsutaan.
6 Sillä niinkuin HYLJÄTYN, syvästi murheellisen VAIMON on Herra sinut kutsunut- nuoruuden vaimon, joka on ollut halveksittu, sanoo sinun Jumalasi.
7 Vähäksi silmänräpäykseksi minä hylkäsin sinut, mutta MINÄ KOKOAN SINUT JÄLLEEN suurella laupeudella.
8 Ylitsevuotavassa vihassani minä peitin sinulta kasvoni silmänräpäykseksi, mutta minä armahdan sinut iankaikkisella armolla, sanoo Herra, sinun lunastajasi.
9 Sillä tämä on minulle, niinkuin olivat Nooan vedet: niinkuin minä vannoin, etteivät Nooan vedet enää tulvi maan ylitse, niin minä vannon, etten enää vihastu sinuun enkä sinua nuhtele.
10 Sillä vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty, eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi.
11 Sinä KURJA, myrskyn raastama, sinä LOHDUTON! Katso, MINÄ MUURAAN SINUN KIVESI kiiltokivellä, panen sinun perustuksesi safiireista,
12 minä teen sinun harjasi rubiineista ja sinun porttisi kristalleista ja koko sinun ympärysmuurisi jalokivistä.
13 SINUN LAPSESI OVAT KAIKKI HERRAN OPETUSLAPSIA, ja suuri rauha on sinun lapsillasi oleva.Ei näin "Kerettiläinen" mutta kerronpa sinulle ja MUILLEKIN !
Kuolleet ja Elävät kivet perustuvat tähän 1 Piet 2:5 kohtaan joka kehottaa rakentumaan " elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi". !
Kun taloa aletaan rakentamaan kivistä, niin siihen ensin laitetaan ns. Kulmakivi, joka hengellisessä Pyhäkössämme tarkoittaa Kristusta ja sitten meidän täytyy lähteä hakemaan siihen lisää kiviä...
Mutta kuinka ollakaan löydämme vain erilaisia likaisia möykkyjä, jotka eivät sovi juuri mihinkään ja nämä ovat juuri niitä "Kuolleita kiviä" !
N,o jotta ne saataisiin sitten laitettua rakennukseen oikeille paikoilleen niin niitä pitää työstää sieltä ja täältä jotta jokainen murikka löytää oman nimenomaan sille tarkoitetun paikkansa rakennuksessa, jokaiselle siis ihan omanlaisensa !
Ja sitten kun nämä murikat on saatu työstettyä siihen muotoon että ne voidaan lopulta asentaa rakennukseen niin niitä kiviä sanotaan ns. "Eläviksi kiviksi" !
Ja jotta tästä murikasta "Kuolleesta kivestä" tulisi ns. "Elävä kivi" niin se on yksin Pyhän Hengen työtä meissä ! :O
Ja tätä Pietari tarkoitti kun sanoi:
"RAKENTUKAA TEKIN ELÄVINÄ KIVINÄ HENGELLISEKSI HUONEEKSI" !Kopittelija007 kirjoitti:
Ei näin "Kerettiläinen" mutta kerronpa sinulle ja MUILLEKIN !
Kuolleet ja Elävät kivet perustuvat tähän 1 Piet 2:5 kohtaan joka kehottaa rakentumaan " elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi". !
Kun taloa aletaan rakentamaan kivistä, niin siihen ensin laitetaan ns. Kulmakivi, joka hengellisessä Pyhäkössämme tarkoittaa Kristusta ja sitten meidän täytyy lähteä hakemaan siihen lisää kiviä...
Mutta kuinka ollakaan löydämme vain erilaisia likaisia möykkyjä, jotka eivät sovi juuri mihinkään ja nämä ovat juuri niitä "Kuolleita kiviä" !
N,o jotta ne saataisiin sitten laitettua rakennukseen oikeille paikoilleen niin niitä pitää työstää sieltä ja täältä jotta jokainen murikka löytää oman nimenomaan sille tarkoitetun paikkansa rakennuksessa, jokaiselle siis ihan omanlaisensa !
Ja sitten kun nämä murikat on saatu työstettyä siihen muotoon että ne voidaan lopulta asentaa rakennukseen niin niitä kiviä sanotaan ns. "Eläviksi kiviksi" !
Ja jotta tästä murikasta "Kuolleesta kivestä" tulisi ns. "Elävä kivi" niin se on yksin Pyhän Hengen työtä meissä ! :O
Ja tätä Pietari tarkoitti kun sanoi:
"RAKENTUKAA TEKIN ELÄVINÄ KIVINÄ HENGELLISEKSI HUONEEKSI" !Eli siteeraan vielä tämän koko Raamatun kohdan tähän:
1 Piet 2:4 Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,
2:5 ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.
2:6 Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva".- pyh!
Jeesus-Pyhäkkö kunniaan! kirjoitti:
>> Höpise mitä höpiset, mutta taivaassa on pyhäkkö, jossa Jeesus palvelee. Niin sanoo Raamattu. >>
Tottahan se on ja Raamattu kertoo meille myös sen, että se Pyhäkkö on itse Jeesus.
Joh.2
18 Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Minkä merkin sinä näytät meille, koska näitä teet?"
19 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan tämä TEMPPELI, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä".
Jes.8
13 Herra Sebaot pitäkää pyhänä, häntä te peljätkää ja kauhistukaa.
14 Ja hän on oleva PYHÄKKÖ, hän loukkauskivi ja kompastuksen kallio molemmille Israelin huonekunnille, paula ja ansa Jerusalemin asukkaille.Ja Raamattu kertoo, että taivaassa on paikka, jonka nimi on PYHÄKKÖ ja jossa Jeesus palvelee ylipappina. Ihan sama mitä vastaan väität.
- tiedon sanat
Jeesus-Pyhäkkö kunniaan! kirjoitti:
>> Höpise mitä höpiset, mutta taivaassa on pyhäkkö, jossa Jeesus palvelee. Niin sanoo Raamattu. >>
Tottahan se on ja Raamattu kertoo meille myös sen, että se Pyhäkkö on itse Jeesus.
Joh.2
18 Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Minkä merkin sinä näytät meille, koska näitä teet?"
19 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan tämä TEMPPELI, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä".
Jes.8
13 Herra Sebaot pitäkää pyhänä, häntä te peljätkää ja kauhistukaa.
14 Ja hän on oleva PYHÄKKÖ, hän loukkauskivi ja kompastuksen kallio molemmille Israelin huonekunnille, paula ja ansa Jerusalemin asukkaille.Taivaassa on todellakin Pyhäkkö, jossa Jeesus tekee Pappispalvelusta, siinä oikeassa majassa, ´ joka on ´käsittä tehty´
Jeesus on syntynyt, Isästä Jumalasta, ennen aikojen alkua,..´Hänen alkuperänsä
on muinaisuudesta iankaikkisista ajoista´Miika 5. 1
Jeesus ei ole PYHÄKKÖ, sillä HÄNTÄ ei ole TEHTY, käsillä, eikä KÄSITTÄ
Joten miksi kummassa, minun , Penan, Benkun, Benedin t. b aina täytyy vetää teidät ojasta oikealle tielle.
Yrittäisitte pysyä tiellä..
Daniel kertoo että vasta 2300 vuoden jälkeen PYHÄKKÖ asetetaan jälleen OIKEUSPAIKAKSI Dan 8. 14
Miten pitkää aikaa enkeli kertoi tuon 2300 iltaa ja aamua tarkoittavan.
´SE tarkoittaa kaukaista aikaa´ Dan 8. 26..Toisessa kohtaa enkeli sanoo. ´LopUn aikaa tämä tarkoittaa´
Adventistit ovat ylivertaisen oikeassa tässä Pyhäkkö tulkinnassaan. Sunnuntain pyhittäjät tahtoisivat sen kumota, koska he tietävät että ´Pappispalvelus´oli maan päälläkin tuomion ja oikeuden jakamista.
Ja Jeesus tekee tätä samaa työtä nyt Taivaassa. Pakanakristityt eivät tahdo että Jeesus tuomitsee heidät Taivaan Pyhäkössä sunnuntai pyhän takia, ja kun hän sitten tulee, niin ´Hänellä on palkka mukanaan´
Tämä asia sunnuntai n pyhittäjiä pelottaa. Siksi he haluavat elää synnissä, ja päättää keskenään, että Jeesuksen ristin veri hoitaa pelastuksen armon heillekin, pyhittävät he sunnuntain, suutelevatko jeesus kuvia,,tahi elävätkö he toisen miehen vaimon kanssa.
Armo ei muutu heidän kohdallaan irstaudeksi he ovat sellaisen sopimuksen tehneet , ja liiton kuoleman ja tuonelan kanssa sopimuksen t. b
- pyh!
No sitten et lukenut Dan. 7:13.14; 8:14; Ilm. 11:19 tekstejä, etkä montaa muutakaan.
- höpisee
taas se Timo höpisee
- Kyselijä
Mitä tämä tutkiva tuomio tarkoittaa käytännössä?
- Adv.luotettavako?
Kyselijä kirjoitti:
Mitä tämä tutkiva tuomio tarkoittaa käytännössä?
Kyselijä: Tähän liittyy myös adventismin "suljetun oven oppi" jonka mukaan vain 144 000 läpäisevät "tutkivan tuomion" (joka siis muka on alkanut 22.10.1844). Nämä kaikki ovat adventisteja ja luvun tullessa täyteen ovi suljetaan eikä sen jälkeen ole mahdollisuutta pelastua.
Mutta eihän Jeesuksen ristinkuolemaan turvaavan kristityn tarvitse tuollaista pötyä uskoa saati sitten siitä huolestua. Eivät kaikki adventistitkaan usko tutkivan tuomion oppiin, tiedän useita, jotka ovat sanoneet, että se on täyttä puppua alusta loppuun. On jopa pastoreita, jotka eivät siihen usko, mutta joutuvat kuitenkin vastoin omaatuntoaan sitä pakosta opettamaan, koska pääkonferenssi (=Adevnttikirkon Vatikaani) niin määrää.
Googlaapa "Raymond Cottrell" taikka "Desmond Ford". He ovat olleet adventistiteologeja, joille tämä on selvinnyt huuhaaksi. Oli nimittäin niin, että 1980-luvulla johtavat kansainväliset adv.teologit kokonntuivat 5 (!) vuoden ajaksi pohtimaan, miten tuota adventismin pyhäkköoppia ja siihen liittyvää tutkivaa tuomiota voisi Raamatulla perustella. Viiden vuoden epätoivoisen etsimisen tuloksena jouduttiin loppulauselmassa toteamaan: "Emme voi perustella Raamatulla. Sanasta ei tälle perusteita löydy."
Päätettiin kuitenkin hissun kissun jatkaa huuhaan opettamista kuten siihen astikin, koska tämän adventismin perusipin kumoaminen olisi johtanut sen luokan kasvojenmenetykseen, ettei sitä voitu riskeerata. - On täytetty
Kyselijä kirjoitti:
Mitä tämä tutkiva tuomio tarkoittaa käytännössä?
Nimimerkille Kyselijä vastaukseksi
Tutkiva tuomio tarkoittaa, ettei sovitustyö olekaan tapahtunut ristillä, vaan jatkuu siellä adventistien "pyhäkössä".
Tämä on räikeässä ristiriidassa Jeesuksen omiin sanoihin Hänen huutaessaan ristiltä: SE ON TÄYTETTY!
Kun se on täytetty, niin se on täytetty. Ei lisättävää! - tarkkailija.
On täytetty kirjoitti:
Nimimerkille Kyselijä vastaukseksi
Tutkiva tuomio tarkoittaa, ettei sovitustyö olekaan tapahtunut ristillä, vaan jatkuu siellä adventistien "pyhäkössä".
Tämä on räikeässä ristiriidassa Jeesuksen omiin sanoihin Hänen huutaessaan ristiltä: SE ON TÄYTETTY!
Kun se on täytetty, niin se on täytetty. Ei lisättävää!Tätä asiaa voi kysyä Kai A jos joku haluaa tietää siitä enemmän kuin mitä täällä on tullut.
- pyh!
Adv.luotettavako? kirjoitti:
Kyselijä: Tähän liittyy myös adventismin "suljetun oven oppi" jonka mukaan vain 144 000 läpäisevät "tutkivan tuomion" (joka siis muka on alkanut 22.10.1844). Nämä kaikki ovat adventisteja ja luvun tullessa täyteen ovi suljetaan eikä sen jälkeen ole mahdollisuutta pelastua.
Mutta eihän Jeesuksen ristinkuolemaan turvaavan kristityn tarvitse tuollaista pötyä uskoa saati sitten siitä huolestua. Eivät kaikki adventistitkaan usko tutkivan tuomion oppiin, tiedän useita, jotka ovat sanoneet, että se on täyttä puppua alusta loppuun. On jopa pastoreita, jotka eivät siihen usko, mutta joutuvat kuitenkin vastoin omaatuntoaan sitä pakosta opettamaan, koska pääkonferenssi (=Adevnttikirkon Vatikaani) niin määrää.
Googlaapa "Raymond Cottrell" taikka "Desmond Ford". He ovat olleet adventistiteologeja, joille tämä on selvinnyt huuhaaksi. Oli nimittäin niin, että 1980-luvulla johtavat kansainväliset adv.teologit kokonntuivat 5 (!) vuoden ajaksi pohtimaan, miten tuota adventismin pyhäkköoppia ja siihen liittyvää tutkivaa tuomiota voisi Raamatulla perustella. Viiden vuoden epätoivoisen etsimisen tuloksena jouduttiin loppulauselmassa toteamaan: "Emme voi perustella Raamatulla. Sanasta ei tälle perusteita löydy."
Päätettiin kuitenkin hissun kissun jatkaa huuhaan opettamista kuten siihen astikin, koska tämän adventismin perusipin kumoaminen olisi johtanut sen luokan kasvojenmenetykseen, ettei sitä voitu riskeerata.Raymond Cottrell ja Desmond Ford ovat molemmat harhaoppisia totuuden vastustajia. Ihan sama mitä he väittävät.
- pyh!
On täytetty kirjoitti:
Nimimerkille Kyselijä vastaukseksi
Tutkiva tuomio tarkoittaa, ettei sovitustyö olekaan tapahtunut ristillä, vaan jatkuu siellä adventistien "pyhäkössä".
Tämä on räikeässä ristiriidassa Jeesuksen omiin sanoihin Hänen huutaessaan ristiltä: SE ON TÄYTETTY!
Kun se on täytetty, niin se on täytetty. Ei lisättävää!Ihan sama mitä sinä väität, koska valehtelet.
Tutkiva tuomio ei mitenkään kumoa ristiä. Ne vaativat toisensa. - Näkevät silmät
pyh! kirjoitti:
Raymond Cottrell ja Desmond Ford ovat molemmat harhaoppisia totuuden vastustajia. Ihan sama mitä he väittävät.
Pyh! Cottrell ja Ford ovat niitä, joiden silmät Jumala on avannut näkemään totuuden valheen sijaan!
- Se on täytetty!
pyh! kirjoitti:
Ihan sama mitä sinä väität, koska valehtelet.
Tutkiva tuomio ei mitenkään kumoa ristiä. Ne vaativat toisensa.Pyh! Ristin työ EI VAADI mitään lisäyksiä. Koska Jeesus itse huusi ristiltä: SE ON TÄYTETTY! Ja Raamattu sanoo vielä, että "kertakaikkisella uhrillaan", ei tarvita adventismin pyhäkköoppia tähän sovitukseen. Se ON täydellinen.
- pyh!
Kyselijä kirjoitti:
Mitä tämä tutkiva tuomio tarkoittaa käytännössä?
Se tarkoittaa viimeistä tuomiota niiden kohdalla, jotka ovat väittäneet olevansa Jeesuksen seuraajia. Siellä katsotaan tekojen perusteella onko väite totta vai ei.
- pyh!
Se on täytetty! kirjoitti:
Pyh! Ristin työ EI VAADI mitään lisäyksiä. Koska Jeesus itse huusi ristiltä: SE ON TÄYTETTY! Ja Raamattu sanoo vielä, että "kertakaikkisella uhrillaan", ei tarvita adventismin pyhäkköoppia tähän sovitukseen. Se ON täydellinen.
Ja sinä vääristät Jeesuksen sanat, koska Raamattu sanoo Jeesuksen olevan nyt ylipappi ristin jälkeen. Sinä et edes tiedä mitä adventistien pyhäkköoppi on.
- pyh!
Näkevät silmät kirjoitti:
Pyh! Cottrell ja Ford ovat niitä, joiden silmät Jumala on avannut näkemään totuuden valheen sijaan!
Ei ole. Ford ja Cottrell ovat väärässä. Pahasti.
- Se on täytetty!
pyh! kirjoitti:
Ja sinä vääristät Jeesuksen sanat, koska Raamattu sanoo Jeesuksen olevan nyt ylipappi ristin jälkeen. Sinä et edes tiedä mitä adventistien pyhäkköoppi on.
Tiedän, ja juuri siksi sanon, ettei se ole raamatullinen.
- Galatalaiskirje!
pyh! kirjoitti:
Se tarkoittaa viimeistä tuomiota niiden kohdalla, jotka ovat väittäneet olevansa Jeesuksen seuraajia. Siellä katsotaan tekojen perusteella onko väite totta vai ei.
No yritä sitten pelastua omilla teoillasi, pyh! Mutta älä säikähdä lopputulosta...
Penan kysymykseen pari lyhyttä kommenttia.
Ensinnäkin, sovitus on loppuun suoritettu Jeesuksen ristillä. Nyt kysymys on vain siitä, että mahdollisimman moni ottaisi sovituksen vastaan.
Toiseksi pieni kommentti siitä, että adventistit ovat vähän lapsellisia siinä mielessä, että he yleensä korostavat oman tuomiokäsityksensä erilaisuutta verrattuna muihin protestantteihin ja varmistavat sen, että muut eksyvät täysin lukiessaan tai kuunnellessaan heidän monisanaisia selityksiään koskien pyhäkköä, sen eri osia, heprealaista juhlakalenteria ja erityisesti suurta sovintopäivää ja vielä sen päälle Danielin kirjan luku kahdeksan ja varsin monimutkainen aikalaskelma. Joillekin adventisteille tämä on peruskauraa, mutta tämä tavanomainen selitys on sen verran monimutkainen, että moni keskiverto adventisti ja vaikka keskimääräistä fiksumpi ei-adventisti ovat tyystin pyörällä päästään ennenkuin selitys loppuu.
Kolmanneksi oma yksinkertainen selitykseni tuomiolle ja väitän tätä ihan oikeaksi adventistiseksi tutkivan tuomion tulkinnaksi. Selitykseni on aikanaan kiertänyt kirkon kansainvälistä keskustoimistoa myöten ja sitä on pidetty sopivana kirkon pastoreille opetettavaksi. Olen myös kokeillut sitä useampaan kirkkoon kuulumattomaan eikä kukaan ole vielä pitänyt sitä vaikeana eikä epäraamatullisena.
Selkein mahdollinen kuvaus siitä, mitä tutkiva tuomio tarkoittaa on kaksi Jeesuksen lopunajallista vertausta: vertaus kuninkaan pojan häistä ja vertaus kymmenestä neitsyestä. Ensimmäisessä hääjuhlaan kutsutaan väkeä ja mukaan tulee mies, jolla ei ole juhlapukua - Kristuksen vanhurskautta. Toisessa on myös hääjuhla ja kutsutuista jätetään ulkopuolelle viisi morsiusneitoa, joilla ei ole Hengen öljyä.
Vertaukset kuvaavat ihmisiä, kristittyjä (?), lopun aikana. Joka uskoo näihin kahteen vertaukseen, uskoo adventistiseen tuomiokäsitykseen juuri niinkuin kirkko parhaimmillaan sitä opettaa. Vertaukset sanovat myös kaikkein oleellisimman asiasta. Nämä vertaukset ovatkin ihan perinteisen kristillisen tulkinnan mukaan eskatologisia - puhuvat lopun ajasta.
Viittaukset suureen sovintopäivään ovat oma lukunsa ja saman aiheen pitkää (ja ehkä useimmille liian raskassoutuista) selitystä. Monet kuitenkin näkevät Vanhan testamentin juhlissa, pääsiäinen, viikkojuhla (helluntai), suuri sovintopäivä ja lehtimajan juhla, kristilliseen sanomaan liittyvää symboliikkaa. Niin UTn kirjoittajat kuin monet myöhemmät kristityt ovat tätä symboliikkaa selittäneet. Suuri sovintopäivä on kuitenkin näistä juhlista yleensä jäänyt hämärämmäksi ja se, että adventistit sitä tarkasti selittävät usein hämmentää enemmän kuin kirkastaa.
Kaikki tarpeellinen on kuitenkin sanottu noissa kahdessa Jeesuksen vertauksessa ja jos Pena uskoo niihin, hän uskoo tuomioon niin adventistit. (Tutkiva tuomio taitaa olla jo aikansa elänyttä terminologiaa...)
Lisäkommenttina vielä se, että kaikki Raamattuun uskovan protestantit yleensä uskovat tuomioon. Niin adventistitkin. Tuomiosanoma on osa Jeesuksen sanomaa ja osa kristiillistä opetusta.
Kai :)- Kyselijä
En ymmärrä vieläkään! Miksi nämä vuosiluvut ja eri tuomiot sun muut?
Eikö Jeesus riitä vai mitä pitää vielä tehdä? - Jeesus riittää!
Kyselijä kirjoitti:
En ymmärrä vieläkään! Miksi nämä vuosiluvut ja eri tuomiot sun muut?
Eikö Jeesus riitä vai mitä pitää vielä tehdä?Kyselijälle on monet vastanneet. Et tarvitse adventismin vuosilukuja, Jeesus yksin riittää sinulle!
Se tässä adventismissa niin katalaa onkin, että ihmisten päät pannaan pyörälle kaikenlaisilla raamatunvastaisilla lisäopeilla - kun asia on yksinkertaisesti niin, ettei Jeesukseen ole mitään lisäämistä. Hän on sinusta hinnan maksanut. "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut." Kyselijä kirjoitti:
En ymmärrä vieläkään! Miksi nämä vuosiluvut ja eri tuomiot sun muut?
Eikö Jeesus riitä vai mitä pitää vielä tehdä?Kyselijä sanoo, ettei vieläkään ymmärrä. Siis mitä kohtaa? En kirjoittanut mitään vuosiluvuista. Ei kai mikään aika voi olla pelastuksen ytimessä, ainakaan kun 170 vuotta on kulunut? Mutta Jeesuksen vanhurskaus ja Hengen kaste ovat asian ytimessä. Kaiken tuomiosanoman idea on aina ollut johtaa ihmiset näkemän oma heikkoutensa ja Kristuksen tarpeensa.
Jos kyselijä ei pidä aikaprofetioista lukekoon vaikka Matt 24... kyllä sekin kertoo, missä ajassa eletään.
Kai- että näin se menee
Kyselijä kirjoitti:
En ymmärrä vieläkään! Miksi nämä vuosiluvut ja eri tuomiot sun muut?
Eikö Jeesus riitä vai mitä pitää vielä tehdä?Asia on niin, että Raamatussa on muutakin kuin Joh. 3:16. Tuomio eri vaiheineen on osa Jumalan suunnitelmaa. Siksi.
- pyh!
Jeesus riittää! kirjoitti:
Kyselijälle on monet vastanneet. Et tarvitse adventismin vuosilukuja, Jeesus yksin riittää sinulle!
Se tässä adventismissa niin katalaa onkin, että ihmisten päät pannaan pyörälle kaikenlaisilla raamatunvastaisilla lisäopeilla - kun asia on yksinkertaisesti niin, ettei Jeesukseen ole mitään lisäämistä. Hän on sinusta hinnan maksanut. "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut."Puhut täyttä potaskaa.
2. Kor. 5:10 "Meidän kaikkien on tultava Kristuksen tuomioistuimen eteen, jotta kukin saisi sen mukaan, mitä ajallisessa elämässään on tehnyt, hyvää tai pahaa."
Tämä teidän "Jeesus riittää, Jeesus riittää" -mantranne on vain sumutusta, koska ette halua tehdä parannusta synneistänne. - Eikö riitä, pyh?
pyh! kirjoitti:
Puhut täyttä potaskaa.
2. Kor. 5:10 "Meidän kaikkien on tultava Kristuksen tuomioistuimen eteen, jotta kukin saisi sen mukaan, mitä ajallisessa elämässään on tehnyt, hyvää tai pahaa."
Tämä teidän "Jeesus riittää, Jeesus riittää" -mantranne on vain sumutusta, koska ette halua tehdä parannusta synneistänne.Jokaisen syntien sovitukseksi Jeesus ja Hänen ristinuhrinsa riittää, pyh! Siihen ei ihminen voi mitään itse lisätä. Jeesus on hinnan maksanut ja ihmisen tulee uskossa ottaa tämä lahja vastaan.
Raamattu todistaa myös, että Kristuksessa ovat kätkettynä kaikki viisauden ja tiedon aarteet ja että Hänessä meillä on kaikki, mitä aikaan ja iankaikkisuuteen tarvitaan.
Eikö riitä vieläkään??? - pyh!
Eikö riitä, pyh? kirjoitti:
Jokaisen syntien sovitukseksi Jeesus ja Hänen ristinuhrinsa riittää, pyh! Siihen ei ihminen voi mitään itse lisätä. Jeesus on hinnan maksanut ja ihmisen tulee uskossa ottaa tämä lahja vastaan.
Raamattu todistaa myös, että Kristuksessa ovat kätkettynä kaikki viisauden ja tiedon aarteet ja että Hänessä meillä on kaikki, mitä aikaan ja iankaikkisuuteen tarvitaan.
Eikö riitä vieläkään???Ei riitä jos elät synnissä vaikka väität Jeesusta seuraavasi.
- Rehellisyyttä, Kai A
No mutta hyvänen aika, Kai A ohohoh... Eihän tässä kukaan sitä kiellä kristikunnassa yleensäkään, etteikö tuomiota olisi. Mutta kyse adventistisen teologian termistä "tutkiva tuomio" on ihan eri asia - kyllä sinä sen tiedät. Ei sitä voi lähteä myymään yleisen kristinuskossa vallalla olevan tuomio-käsitteen kaavussa. Se on epärehellinen yritys.
Adventismin pyhäkköoppi ja siihen liittyvä tutkiva tuomio ovat sidoksissa epäraamatulliseen päivämäärään 22.10.1844. Kun Jeesus ei vastoin odotuksia tullutkaan, piti - sen sijaan, että olisi rehellisesti myönnetty koko laskutoimituksen virheellisyys ja kaduttu tätä yritystä - keksiä, että laskutoimitus muka sinänsä oli oikein, mutta silloin tapahtui "jotain muuta"... Ja kappas vaan, keksittiin, että Jeesus olisi taivaassa mennyt huoneesta toiseen ja aloittanut tutkivan tuomion. Jeesus on istunut Isän Kaikkivaltiaan oikealla puolella taivaaseeenastumisestaan lähtien eikä aloittanut 1844 jotain erityisiä tuomio-oikeudenkäyntejä (joissa "syntien sovitus jatkuu") . Tämä sotku on vain ja ainoastaan kasvojenpelastusoperaatio.
Oletan, että nimet Ford ja Cottrell tässä yhteydessä sanovat sinulle jotakin?! Eli ei tälle pupulle ole löytynyt raamatullista perustetta edes viiden vuoden tuskanhiessä etsimisen tuloksena. Jokainen selväjärkinen kristitty hoksaa heti, että tässä konstruktiossa on menty pahasti hakoteille ja koko hölynpöly on tyystin tarpeeton kyhäelmä.Rehellisyyttä nimimerkille totean ensin, että niin adventisteilla kuin heidän vastustajillaankin on suorastaan hämmästyttävä taito jämähtää sivuasioihin. Eikö kukaan osaa kysyä, mikä tässä on oleellista??
Nimimerkki rehellisyyttä väittää uskovansa tuomioon, mutta väittää adventistien tuomion yhdistämisen yleiseen kristilliseen tuomiokäsitykseen olevan "epärehellinen yritys". Hän ei kuitenkaan sano, miksi näin olisi. Mikä ero siinä on, jos uskossa oleva kristitty sanoo ihmiselle, että tuomion aika tulee, tee parannus tai jos adventisti sanoo saman. Tai jos nimimerkki rehellisyyttä on lukenut vähänkään viime vuosina julkaistuja adventistien kirjoja tuomiosta, ne kaikki yhdestä suusta (ja mielestäni heikohkolla logiikalla) vakuuttavat, ettei tuomiota tarvitse pelätä. Mutta senhän kaikki evankeliset tietävät. Mutta mikä asian ytimessä on erilaista?? Mitä väliä sillä on, jos joku haluaa tulla yleiseen kristilliseen johtopäätökseen jotakin monimutkaista pyhäkköreittiä - niin kauan kuin oleellinen ydinopetus on sama?
En oikein jaksa uskoa, ettei nimimerkki rehellisyyttä uskoisi Jeesuksen vertaukseen kuninkaan pojan häistä tai kymmestä morsiusneidosta. Ne edustavat tämän asian hengellistä opetusta. Jos et usko, ne löytyvät tät aihetta käsittelevistä luvuista jopa kaikkien kauhistelemasta kirjasta Suuri Taistelu. :) Nämä kaksi vertausta opettavat, mikä on "tutkivan tuomion" todellinen merkitys.
Voisin palauttaa nimimerkin myös maan pinnalle sikäli, että kirkon opinkohdassa ei mainita 22.10.1844 vaan vuosi 1844, mikä on eri asia.
Kyllähän tähän voisi kirjoittaa pitkänkin epistolan vanhan testamentin pyhäkköön liittyvästä typologiasta, mutta totean vain, että onhan näitä ylitulkittu tai tulkittu väärin niin adventistien kuin muidenkin toimesta. Rehellisyyttä näyttää kuitenkin olettavan, ettei näitä teemoja tai tekstejä voisi tulkita oikein??? Miksei voisi. Voin jopa kertoa, mikä oikean VT vertauskuvien tulkinnan avain: Se on Uusi Testamentti ja evankeliumi pelastuksesta Jeesuksessa.
Kai- pyh!
Ford ja Cottrell ovat harhaoppisia pettäjiä. Jos heitä uskot, olet hukassa.
- Ford ja Cottrell
pyh! kirjoitti:
Ford ja Cottrell ovat harhaoppisia pettäjiä. Jos heitä uskot, olet hukassa.
Pyh! Ford ja Cottrell ovat tajunneet sen, mitä RAAMATTU asiasta sanoo ja miten harhassa adventismi tässä kohdin on.
- Rehellisyyttä, Kai A
Kai_A kirjoitti:
Rehellisyyttä nimimerkille totean ensin, että niin adventisteilla kuin heidän vastustajillaankin on suorastaan hämmästyttävä taito jämähtää sivuasioihin. Eikö kukaan osaa kysyä, mikä tässä on oleellista??
Nimimerkki rehellisyyttä väittää uskovansa tuomioon, mutta väittää adventistien tuomion yhdistämisen yleiseen kristilliseen tuomiokäsitykseen olevan "epärehellinen yritys". Hän ei kuitenkaan sano, miksi näin olisi. Mikä ero siinä on, jos uskossa oleva kristitty sanoo ihmiselle, että tuomion aika tulee, tee parannus tai jos adventisti sanoo saman. Tai jos nimimerkki rehellisyyttä on lukenut vähänkään viime vuosina julkaistuja adventistien kirjoja tuomiosta, ne kaikki yhdestä suusta (ja mielestäni heikohkolla logiikalla) vakuuttavat, ettei tuomiota tarvitse pelätä. Mutta senhän kaikki evankeliset tietävät. Mutta mikä asian ytimessä on erilaista?? Mitä väliä sillä on, jos joku haluaa tulla yleiseen kristilliseen johtopäätökseen jotakin monimutkaista pyhäkköreittiä - niin kauan kuin oleellinen ydinopetus on sama?
En oikein jaksa uskoa, ettei nimimerkki rehellisyyttä uskoisi Jeesuksen vertaukseen kuninkaan pojan häistä tai kymmestä morsiusneidosta. Ne edustavat tämän asian hengellistä opetusta. Jos et usko, ne löytyvät tät aihetta käsittelevistä luvuista jopa kaikkien kauhistelemasta kirjasta Suuri Taistelu. :) Nämä kaksi vertausta opettavat, mikä on "tutkivan tuomion" todellinen merkitys.
Voisin palauttaa nimimerkin myös maan pinnalle sikäli, että kirkon opinkohdassa ei mainita 22.10.1844 vaan vuosi 1844, mikä on eri asia.
Kyllähän tähän voisi kirjoittaa pitkänkin epistolan vanhan testamentin pyhäkköön liittyvästä typologiasta, mutta totean vain, että onhan näitä ylitulkittu tai tulkittu väärin niin adventistien kuin muidenkin toimesta. Rehellisyyttä näyttää kuitenkin olettavan, ettei näitä teemoja tai tekstejä voisi tulkita oikein??? Miksei voisi. Voin jopa kertoa, mikä oikean VT vertauskuvien tulkinnan avain: Se on Uusi Testamentti ja evankeliumi pelastuksesta Jeesuksessa.
KaiKai _A
Se mitä tarkoitin, on seuraavaa:
Koko kristikunnan sisällä ollaan yhtä mieltä tuomion olemassa olosta. Ja tuomioistuimen olemassa olosta. Mutta sen ajankohdan kanssa muu kristikunta ei ole samaa mieltä adventismin kyhäelmän kanssa liittyen vuoteen 1844.
Ja se, mikä tässä adventistisessa pyhäkköopissa onkin vielä pahempi asia, on että Jeesuksen sovitustyö muka jatkuu siellä jossain pyhäkön toisessa huoneessa (vuodesta 1844 lähtien...). Kun SE ON TÄYTETTY ristillä, niin se on täytetty! Jeesuksen omien sanojen mukaan. Golgatan uhri oli täydellinen pitkäperjantaina ja on pysynyt täydellisenä siitä saakka. Vuodella 1844 ei ole mitään osaa tässä, ei mitään.
Miksi ihmeessä Ford ja Cottrell &Co. sitten intensiivisen etsinnän tuloksena joutuivat toteamaan, ettei adventismin pyhäkköopille löydy raamatullista pohjaa? MIKSI, Kai, miksi? Ja he sentään ovat adventistisia teologeja.
Tietysti uskon nämä mainitsemasi Jeesuksen vertaukset tosiksi. Nehän ovat Raamatun sanaa. Mutta adventismin lisäoppeja en usko. Koska ne eivät perustu Raamatun sanaan. Näin yksinkertainen asia on. Ja Suurta Taistelua en sitten alkuunkaan ota "raamatunlukuoppaaksi", täysin turha kirja kaikkine hallusinaatioineen (nämä "kehyksissä loistamiset" sun muut, sunnuntaipedonmerkkihöpinät jne.)
Toki olen kykenevä uskomaan, että näitä tekstejä voidaan tulkita oikein (kuten näköjään myös väärin). Oletkos, Kai, lukenut Pertti J. Yli-Luoman kirjan "Onko Danielin sinetti avautunut?"(2013)? Siinä on tähän asiaan ihan toisenlainen ote ja paljon loogisempi sekä Raamatulla perusteltu nimenomaan. - pyh!
Ford ja Cottrell kirjoitti:
Pyh! Ford ja Cottrell ovat tajunneet sen, mitä RAAMATTU asiasta sanoo ja miten harhassa adventismi tässä kohdin on.
Ford ja Cottrell ovat harhaoppisia Raamatun vääristelijöitä.
Adventismi on oikeassa, kaikki muut väärässä. Ihan sama mitä vastaan sanot. Rehellisyyttä, Kai A kirjoitti:
Kai _A
Se mitä tarkoitin, on seuraavaa:
Koko kristikunnan sisällä ollaan yhtä mieltä tuomion olemassa olosta. Ja tuomioistuimen olemassa olosta. Mutta sen ajankohdan kanssa muu kristikunta ei ole samaa mieltä adventismin kyhäelmän kanssa liittyen vuoteen 1844.
Ja se, mikä tässä adventistisessa pyhäkköopissa onkin vielä pahempi asia, on että Jeesuksen sovitustyö muka jatkuu siellä jossain pyhäkön toisessa huoneessa (vuodesta 1844 lähtien...). Kun SE ON TÄYTETTY ristillä, niin se on täytetty! Jeesuksen omien sanojen mukaan. Golgatan uhri oli täydellinen pitkäperjantaina ja on pysynyt täydellisenä siitä saakka. Vuodella 1844 ei ole mitään osaa tässä, ei mitään.
Miksi ihmeessä Ford ja Cottrell &Co. sitten intensiivisen etsinnän tuloksena joutuivat toteamaan, ettei adventismin pyhäkköopille löydy raamatullista pohjaa? MIKSI, Kai, miksi? Ja he sentään ovat adventistisia teologeja.
Tietysti uskon nämä mainitsemasi Jeesuksen vertaukset tosiksi. Nehän ovat Raamatun sanaa. Mutta adventismin lisäoppeja en usko. Koska ne eivät perustu Raamatun sanaan. Näin yksinkertainen asia on. Ja Suurta Taistelua en sitten alkuunkaan ota "raamatunlukuoppaaksi", täysin turha kirja kaikkine hallusinaatioineen (nämä "kehyksissä loistamiset" sun muut, sunnuntaipedonmerkkihöpinät jne.)
Toki olen kykenevä uskomaan, että näitä tekstejä voidaan tulkita oikein (kuten näköjään myös väärin). Oletkos, Kai, lukenut Pertti J. Yli-Luoman kirjan "Onko Danielin sinetti avautunut?"(2013)? Siinä on tähän asiaan ihan toisenlainen ote ja paljon loogisempi sekä Raamatulla perusteltu nimenomaan.Sanotaan nyt vielä uudestaan, että on adventistisen pyhäkkökäsityksen väärinymmärrystä väittää sen tarkoittavan sovituksen jatkumista. Sellaista kirkko ei opeta. Jeesuksen sanat "Se on täytetty" koskevat adventistia yhtä lailla kuin muitakin uskovia. Jopa pyhäkköä koskeva opinkohta 24 sanoo Jeesuksen sovitusuhrin olevan kertakaikkinen. Jeesuksen työn pyhäkössa sanotaan olevan tämän sovituksen tarjoamista syntiselle ihmiselle ja hänen Jumalasuhteensa vahvistamista.
Jotkut yksittäiset adventistit ML Andreasenin jäänteenä saattoivat opettaa sovituksesta osan jääneen pyhäkössä tehtäväksi, mutta se ei ole kirkon opetus. Olet siis ymmärtänyt kirkon opetuksen väärin.
Ford ja Cottrell edustavat kahta eri tilannetta. Cottrellin ongelmana oli englantilaisen kuningas jaakon käännöksen teksti ja Dan 8.14 sana "puhdistaa", Fordin ongelma taas oli vähän monimutkaisempi. Cottrell jatkoi tuomioon uskomistaan, Ford ei. Heidän argumentointinsa ei kuitenkaan ollut aukotonta - jos ei kirkonkaan kaikilta kohdin. Näin puolen vuosisadan tai 30 vuoden jälkeen ole suurta merkitystä sillä, mitä he sanoivat. Adventistinen eksegeesi on nyt parempaa kuin se oli muutama vuosikymmen sitten ja osin juuri Cottrellin ja Fordin antamien haasteiden ansiosta.
Ja voi sitä vieläkin parantaa.
Olen lukenut Yli-Luoman kirjan ja pidän sitä mielenkiintoisena. En kuitenkaan tässä ala sitä enemmälti kommentoida. Periaate on se, että asioiden tutkiminen ja haastaminen (tulevat haasteet sitten Cottrellilta, Fordilta, Brinsmeadilta tai Yli-Luomalta) saa aivot toimimaan ja herättää asioissa uusia toivottavasti entistä selkeämpiä näkökulmia.
Viimeisenä toteamuksena. Paraskaan profetiatulkinta ei voita yksinkertaista lapsen uskoa ja lämmintä kristillistä rakkautta - ja jälkimmäinen saisi kohdistua myös toisinajatteleviin.
Kai :)- 1844?
Kai_A kirjoitti:
Sanotaan nyt vielä uudestaan, että on adventistisen pyhäkkökäsityksen väärinymmärrystä väittää sen tarkoittavan sovituksen jatkumista. Sellaista kirkko ei opeta. Jeesuksen sanat "Se on täytetty" koskevat adventistia yhtä lailla kuin muitakin uskovia. Jopa pyhäkköä koskeva opinkohta 24 sanoo Jeesuksen sovitusuhrin olevan kertakaikkinen. Jeesuksen työn pyhäkössa sanotaan olevan tämän sovituksen tarjoamista syntiselle ihmiselle ja hänen Jumalasuhteensa vahvistamista.
Jotkut yksittäiset adventistit ML Andreasenin jäänteenä saattoivat opettaa sovituksesta osan jääneen pyhäkössä tehtäväksi, mutta se ei ole kirkon opetus. Olet siis ymmärtänyt kirkon opetuksen väärin.
Ford ja Cottrell edustavat kahta eri tilannetta. Cottrellin ongelmana oli englantilaisen kuningas jaakon käännöksen teksti ja Dan 8.14 sana "puhdistaa", Fordin ongelma taas oli vähän monimutkaisempi. Cottrell jatkoi tuomioon uskomistaan, Ford ei. Heidän argumentointinsa ei kuitenkaan ollut aukotonta - jos ei kirkonkaan kaikilta kohdin. Näin puolen vuosisadan tai 30 vuoden jälkeen ole suurta merkitystä sillä, mitä he sanoivat. Adventistinen eksegeesi on nyt parempaa kuin se oli muutama vuosikymmen sitten ja osin juuri Cottrellin ja Fordin antamien haasteiden ansiosta.
Ja voi sitä vieläkin parantaa.
Olen lukenut Yli-Luoman kirjan ja pidän sitä mielenkiintoisena. En kuitenkaan tässä ala sitä enemmälti kommentoida. Periaate on se, että asioiden tutkiminen ja haastaminen (tulevat haasteet sitten Cottrellilta, Fordilta, Brinsmeadilta tai Yli-Luomalta) saa aivot toimimaan ja herättää asioissa uusia toivottavasti entistä selkeämpiä näkökulmia.
Viimeisenä toteamuksena. Paraskaan profetiatulkinta ei voita yksinkertaista lapsen uskoa ja lämmintä kristillistä rakkautta - ja jälkimmäinen saisi kohdistua myös toisinajatteleviin.
Kai :)Uskooko Kai A adventismissa uskottuun vuoden 1844 murrokseen. Voitko kertoa mitä sillon tapahtui?
- Turvana Jeesus
Kai_A kirjoitti:
Sanotaan nyt vielä uudestaan, että on adventistisen pyhäkkökäsityksen väärinymmärrystä väittää sen tarkoittavan sovituksen jatkumista. Sellaista kirkko ei opeta. Jeesuksen sanat "Se on täytetty" koskevat adventistia yhtä lailla kuin muitakin uskovia. Jopa pyhäkköä koskeva opinkohta 24 sanoo Jeesuksen sovitusuhrin olevan kertakaikkinen. Jeesuksen työn pyhäkössa sanotaan olevan tämän sovituksen tarjoamista syntiselle ihmiselle ja hänen Jumalasuhteensa vahvistamista.
Jotkut yksittäiset adventistit ML Andreasenin jäänteenä saattoivat opettaa sovituksesta osan jääneen pyhäkössä tehtäväksi, mutta se ei ole kirkon opetus. Olet siis ymmärtänyt kirkon opetuksen väärin.
Ford ja Cottrell edustavat kahta eri tilannetta. Cottrellin ongelmana oli englantilaisen kuningas jaakon käännöksen teksti ja Dan 8.14 sana "puhdistaa", Fordin ongelma taas oli vähän monimutkaisempi. Cottrell jatkoi tuomioon uskomistaan, Ford ei. Heidän argumentointinsa ei kuitenkaan ollut aukotonta - jos ei kirkonkaan kaikilta kohdin. Näin puolen vuosisadan tai 30 vuoden jälkeen ole suurta merkitystä sillä, mitä he sanoivat. Adventistinen eksegeesi on nyt parempaa kuin se oli muutama vuosikymmen sitten ja osin juuri Cottrellin ja Fordin antamien haasteiden ansiosta.
Ja voi sitä vieläkin parantaa.
Olen lukenut Yli-Luoman kirjan ja pidän sitä mielenkiintoisena. En kuitenkaan tässä ala sitä enemmälti kommentoida. Periaate on se, että asioiden tutkiminen ja haastaminen (tulevat haasteet sitten Cottrellilta, Fordilta, Brinsmeadilta tai Yli-Luomalta) saa aivot toimimaan ja herättää asioissa uusia toivottavasti entistä selkeämpiä näkökulmia.
Viimeisenä toteamuksena. Paraskaan profetiatulkinta ei voita yksinkertaista lapsen uskoa ja lämmintä kristillistä rakkautta - ja jälkimmäinen saisi kohdistua myös toisinajatteleviin.
Kai :)Kai_A, sinulle.
Prof.tri Pertti Yli-Luoman kirjan uusi, laajennettu, englanninkielinen versio on vielä vakuuttavampi. Siinä ei ole yhtä ainoata kohtaa, jonka voisi Raamatulla pistää nurin. Tunnen aika monta adventistiakin, jotka ottavat tämän kirjan vakavasti. Siitäkin huolimatta, että eräät pastorikolleegasi ovat julkisesti ilmoittaneet kirjan olevan "täyttä soopaa". Omalta kohdaltani pidän sitä erittäin varteenotettavana.
Mitä tutkivaan tuomioon tulee, niin eiköhän sen voisi (lapsenuskolla) kitetyttää siihen toteamukseen, että on ero, onko ihmisen taivasosuus ristin työn vaiko adventismin teologian tutkivan tuomion varassa. Jokainen voi itse päättää, mihin turvautuu. Valinta vapaa.
- ma-X-olen
>>> koko hölynpöly on tyystin tarpeeton kyhäelmä.
- pyh!
Puhut täyttä potaskaa. Mutta niinhän kadotukseen menevät aina teettekin.
- juyrm
pyh! kirjoitti:
Puhut täyttä potaskaa. Mutta niinhän kadotukseen menevät aina teettekin.
Nyt taid pyh:iltä taivaspaikka mennä kun toisia alkaa tuomitsemaan ja pttaa näin jeesuksen paikan. Tuskin pääset siihen 144000 joukkoon. Mahtaa tuntuu pahalta tajuta tämä tosiasia.
- pyh!
juyrm kirjoitti:
Nyt taid pyh:iltä taivaspaikka mennä kun toisia alkaa tuomitsemaan ja pttaa näin jeesuksen paikan. Tuskin pääset siihen 144000 joukkoon. Mahtaa tuntuu pahalta tajuta tämä tosiasia.
Ihan sama pelastunko vai en, kunhan sinä et pelastu.
- juyrm
pyh! kirjoitti:
Ihan sama pelastunko vai en, kunhan sinä et pelastu.
Voi pyh parka mä olen jo pelastunut. Rukoilen että sinäkin pelastuisit.
- pyh!
juyrm kirjoitti:
Voi pyh parka mä olen jo pelastunut. Rukoilen että sinäkin pelastuisit.
Et ole.
- Mietihän, pyh!
pyh! kirjoitti:
Et ole.
Pyh! Tuo on jo ihan hävytöntä laukoa Jeesuksen lunastamalle ihmiselle, ettei tämä olisi pelastunut. Mistä sinä sellaiset valtuudet olet saanut, että päätät, kuka on ja kuka ei? Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että sinäkin joudut Jumalan edessä vastaamaan näistä toisten päälle lausumistasi tuomioista?
- pyh!
Mietihän, pyh! kirjoitti:
Pyh! Tuo on jo ihan hävytöntä laukoa Jeesuksen lunastamalle ihmiselle, ettei tämä olisi pelastunut. Mistä sinä sellaiset valtuudet olet saanut, että päätät, kuka on ja kuka ei? Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että sinäkin joudut Jumalan edessä vastaamaan näistä toisten päälle lausumistasi tuomioista?
Olen adventisti ja minulla on silloin kaikki valta tuomita teidät antiadvarit kadotukseen ja helvettiin. Tervemenoa vain! Ihan sama mitä urputatte.
- veli.
pyh! kirjoitti:
Olen adventisti ja minulla on silloin kaikki valta tuomita teidät antiadvarit kadotukseen ja helvettiin. Tervemenoa vain! Ihan sama mitä urputatte.
Sanoit,että olet adventisti! Missä päin sinun seurakuntasi on?
tähän et taida vastata.
- Jaakko Virtanen 1926
The seal of Daniel is now open. Tässä professori Yli-Luoman kirjassa ei ole yhtä ainutta kohtaa, jonka voi Raamatulla osoittaa vääräksi. Mielenkiintoista seurata, kuinka nopeasti isis, islam ja krislam etenevät. Itse muslimi Obama allekirjoitti krislam sopimuksen.
- Lopun aikaa
Oletteko tulleet ajatelleeksi sitä, että Isis on uhka koko islamilaisuudelle ja sen nousulle maailman mahdiksi?
Tästä syystä mm. USA on mukana taistelussa Isistä vastaan.
Islamilaisuus on lopun ajan suurin uskonnollinen mahti ja valta, joka tulee määräämään tulevaisuudessa kaikesta uskonnollisuuteen liittyvästä.
Elämme siis mielenkiintoista Harmagedonin taistelun aikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol4811765Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3781517Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641348Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H161325- 100915
- 51879
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran19876Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?65746Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti15731Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka7722