Lieksan vanhin urheiluseura

Osmo U

Kertokaapa oi palstan tietäjät, mikä oli/on Lieksan vanhin urheiluseura?

28

1627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lieksan Urheilijat 13.2.1928
      Lieksan Hurtat 1948
      Matovaaran mahti 1951

      Mutta mikä oli sorsalan sarastus
      Lieksan into. kevätniemen kehä
      Tietoja löyty Wikibediasta mutta yhteydet katkesi

      • Sorsalan Sarastus oli yleisurheiluseura.
        Kevätniemen kehä lähinnä nyrkkeily ja jonkin verran painonnostoa.
        Lieksan Innon painijat harjoitteli Kevätniemen Kehän tiloissa samaan aikaan kuin nyrkkeilijät, Intolaiset olivat alakerrassa.


      • Yksi kolmesta
        kamuttaja kirjoitti:

        Sorsalan Sarastus oli yleisurheiluseura.
        Kevätniemen kehä lähinnä nyrkkeily ja jonkin verran painonnostoa.
        Lieksan Innon painijat harjoitteli Kevätniemen Kehän tiloissa samaan aikaan kuin nyrkkeilijät, Intolaiset olivat alakerrassa.

        Terve Kamuttaja ja hyvää Uutta Vuotta 2015 .Kevätniemen Kehä oli yksi maakunnan parhaita jalkapallo joukkueita pelasi silloisessa Maakunta sarjassa mikä oli silloin korkea taso,Heikkilän kentällä oli pelit ,oltiin me junnut katsomassa ,muutama pelaajan nimi varmaan muistat,Timosen Veikko ,Nylundin Pertti,Sihvosen Matti,Vallius Jaakko,Mönkkösen Jussi, Vakkilaisen Elmeri, Horttanaisen Puntu ,Puittsen Päkä, varmaan muistat itsekin pelasin Kehän väreissä oli ilo päästä pelaamaan Horttanaisen Puntun kanssa puolustaja parina nuorena junnuna sitten myöhemmin jalkapallo siirtyi Hurtille missä myös pelasin.Oli muute siihen aikaan paljon katsojia peliä katsomassa.Voi niitä aikoja.


      • Yksi kolmesta kirjoitti:

        Terve Kamuttaja ja hyvää Uutta Vuotta 2015 .Kevätniemen Kehä oli yksi maakunnan parhaita jalkapallo joukkueita pelasi silloisessa Maakunta sarjassa mikä oli silloin korkea taso,Heikkilän kentällä oli pelit ,oltiin me junnut katsomassa ,muutama pelaajan nimi varmaan muistat,Timosen Veikko ,Nylundin Pertti,Sihvosen Matti,Vallius Jaakko,Mönkkösen Jussi, Vakkilaisen Elmeri, Horttanaisen Puntu ,Puittsen Päkä, varmaan muistat itsekin pelasin Kehän väreissä oli ilo päästä pelaamaan Horttanaisen Puntun kanssa puolustaja parina nuorena junnuna sitten myöhemmin jalkapallo siirtyi Hurtille missä myös pelasin.Oli muute siihen aikaan paljon katsojia peliä katsomassa.Voi niitä aikoja.

        Terve, Terve sinulle myös.
        Joo myönnän muistini pettäneen pahasti kevätniemen Kehän suhteen.
        Tottakai oli jalkapallossa varmaan tunnetumpi kuin noissa mainitsemissani.

        Muistan kyllä monet noista pelaajista en kaikkia, Timosen Veken ehkä parhaiten.
        Muistan myös sinut, en kylläkään enää Hurttien ajoilta.


      • Hytinä vaan
        kamuttaja kirjoitti:

        Terve, Terve sinulle myös.
        Joo myönnän muistini pettäneen pahasti kevätniemen Kehän suhteen.
        Tottakai oli jalkapallossa varmaan tunnetumpi kuin noissa mainitsemissani.

        Muistan kyllä monet noista pelaajista en kaikkia, Timosen Veken ehkä parhaiten.
        Muistan myös sinut, en kylläkään enää Hurttien ajoilta.

        Oletko Sinä entinen Kehän jalkapalloilija kun minulla on sellainen hytinä.


      • Pateri
        Yksi kolmesta kirjoitti:

        Terve Kamuttaja ja hyvää Uutta Vuotta 2015 .Kevätniemen Kehä oli yksi maakunnan parhaita jalkapallo joukkueita pelasi silloisessa Maakunta sarjassa mikä oli silloin korkea taso,Heikkilän kentällä oli pelit ,oltiin me junnut katsomassa ,muutama pelaajan nimi varmaan muistat,Timosen Veikko ,Nylundin Pertti,Sihvosen Matti,Vallius Jaakko,Mönkkösen Jussi, Vakkilaisen Elmeri, Horttanaisen Puntu ,Puittsen Päkä, varmaan muistat itsekin pelasin Kehän väreissä oli ilo päästä pelaamaan Horttanaisen Puntun kanssa puolustaja parina nuorena junnuna sitten myöhemmin jalkapallo siirtyi Hurtille missä myös pelasin.Oli muute siihen aikaan paljon katsojia peliä katsomassa.Voi niitä aikoja.

        Tulipa mieleeni eräänä yönä Kevätniemen Kehä, jossa pelasin ainakin kesällä 1965, jollen jo 1964. Olin silloin oppilaana Yhteislyseossa ja osa sen ajan pelaajista oli myös samaisen koulun oppilaita, Vesikon Ville, Pitkäsen Pertti? ja joitain muita, nimet ovat kadonneet. Oli yksi Hannu, joka oli myyjänä jossain urheiluliikkeessä, Horttanaisen Puntu, valmentajana oli joku Horttanainen Antti? Se oli hienoa aikaa nuorelle miehelle, olisi kiva tavata. Minut tunnettiin silloin nimellä Ringo, oikealta nimeltäni olen Paavo Riekkinen, olin silloin 5 B luokalla. En todella tiedä mikä on Lieksan vanhin seura, mutta halusin tämän
        kommenttina tähän, pelasin muuten vasenta laitaa, maalejakin tuli tehtyä!


    • ei pätki

      Lieksan Työväen Voimistelu- ja urheiluseura Into.
      Eli Lieksan Into ja perustettu 1908.
      On vanhin.

      • Olisinko nähnyt jopa kuvan Fasebook sivustolla Lieksa


    • Lamminkylä

      Entäs Lamminkylän Isku?

      • jatka vaan

        Entäs mitä? No kirjoita Lamminkylän Iskusta, kun mainitsit sen.


    • ruskisoldat

      Minunkin mielestä Into vanhin,oliko paini lajina vielä silloin?

    • vanha lieksalainen

      Syksyllä oli Lieksan palstalla ketju lieksalaisista urheiluseuroista. Tässä kirjoitukseni uusintana.

      Eräs vanhoista voimistelu- ja urheiluseuroista Lieksassa oli vuonna 1930 perustettu Kärpät, joka toimi Lieksan yhteiskoulun, myöhemmin yhteislyseon alaisuudessa. Vielä 1960 -luvun alussa seuraan kuului yli 500 jäsentä. Kärpät oli yleisseura, jonka urheilulajeina olivat mm. jalkapallo, pesäpallo, lentopallo, koripallo, jääkiekko, hiihto, luistelu, yleisurheilu ja sisähyppylajit.

      Kärpät kilpaili lähikuntien koulujen kesken, mutta joskus tehtiin kilpailumatkoja kauemmaksikin, kuten Joensuuhun ja Mikkeliin. Kilpailuja käytiin myös muiden seurojen kesken - ei vain koulujen. Koulun sisäisissä kilpailuissa palkintoina oli kiertopalkintoja, kuten kouluhammaslääkäri Ellen Kiiskinen pokaali. Viime vuosikymmenien aikana en ole kuullut kyseisestä seurasta mitään, joten se toiminta lienee loppunut.

      Kaudella 1961 - 1962 valmentajana oli meidän kaikkien tuntema, nyt 84 -vuotias entinen hiihtovalmentaja Sulo Repo, joka opetti tuolloin voimistelua Lieksassa.

      Mainittuina vuosina valmentajana toimi myös voimistelunopettaja Kai Öhman, joka siirtyi sen jälkeen Lieksasta Tunisian yleisurheilun päävalmentajaksi. Kärpät oli tunnettu porukka tuolloin ja valmentajista tuli myöhemmin hyvinkin tunnettuja. Kuuluisia kärppäläisiä oli mm. nykyinen kirjailija Simo Hämäläinen, joka vuosikertomuksen mukaan toimi vuonna 1963 seuran sihteerinä.

    • Nyt tuli asia josta en ole varma.
      Käsitykseni mukaan Into.

      Mielenkiintoinen aihe.

      • Kiitos Osmo U.
        Jo nyt selvisi minulle myös urheiluseurojen ikäjärjestys.
        Vanhin Kylänlahden Vesa Perustettu 1909.
        toiseksi, Lieksan Vekara perustettu 1911.
        Kolmas Lieksan Into perustettu 1912.Näitä ennen oli Lieksan Nuorisoseuran urheilujaosta.
        Laitoin nämä vaikka ne ovat kyllä linkissäsi.

        Kiitos vielä kerran Osmo U.


      • sininen pallo
        kamuttaja kirjoitti:

        Kiitos Osmo U.
        Jo nyt selvisi minulle myös urheiluseurojen ikäjärjestys.
        Vanhin Kylänlahden Vesa Perustettu 1909.
        toiseksi, Lieksan Vekara perustettu 1911.
        Kolmas Lieksan Into perustettu 1912.Näitä ennen oli Lieksan Nuorisoseuran urheilujaosta.
        Laitoin nämä vaikka ne ovat kyllä linkissäsi.

        Kiitos vielä kerran Osmo U.

        Sotketaampa pikkaisen historian havinaa.

        Kylänlahden nuorisoseura on perustettu 1904. Seuran nimi oli alussa Vesa, mutta muutettiin aika pian Kylänlahden Nuorisoseura ry:ksi.
        Seuran ensimmäinen puheenjohtaja oli Paavo Sallinen. Kylänlahden Vesasta tuli urheilu- ja liikuntaseura. Tuo vuosi 1909 olisi kyllä jostakin tarkistettavissa. ?


      • Vanha ukko

        Hienoa, että linkitit tuon lehden. Olipa yllättävän nostalgista lueskella noita mainoksiakin. Paljon on muuttunut.


    • Viensuun Viesti 1906

      Vielä vanhenpi.

      • Tuossa Osmo U:n laittamassa linkissä Vanha Lieksan Lehti) kerrottiin Kylänlahden Viestin perustetun 1916 ja sen jälkeen Viensuun Viesti.
        Näin siinä artikkelissa on.
        Katso sivu 10.

        En ala väittää, mutta perustan vain tuohon LL:n artikkeliin tekstini.


      • ethän pahastu :)
        kamuttaja kirjoitti:

        Tuossa Osmo U:n laittamassa linkissä Vanha Lieksan Lehti) kerrottiin Kylänlahden Viestin perustetun 1916 ja sen jälkeen Viensuun Viesti.
        Näin siinä artikkelissa on.
        Katso sivu 10.

        En ala väittää, mutta perustan vain tuohon LL:n artikkeliin tekstini.

        Kamuttaja. Tuo lehti jossa juttu oli kopioitu, on Lieksan Urheilijoiden tiedotuslehti. Ei Lieksan Lehti.


      • ethän pahastu :) kirjoitti:

        Kamuttaja. Tuo lehti jossa juttu oli kopioitu, on Lieksan Urheilijoiden tiedotuslehti. Ei Lieksan Lehti.

        Kyllä nyt pahastun, mutta en sinuun.
        Olen minä aika torvelo kun en katsonut sen vertaa.
        Kyllä minun näköjään on hankittava uudet silmälasitkin ja niihin vielä selkokielinen kääntäjä.

        Nyt taitaa paras olla katsella sivusta tätä aihetta kun sellaiset kirjoittaa jotka todella tietää kyseisestä historiasta.
        Ei ole minun vahvin alani vaikka olen entinen aktiivi- ja edustusurheilija.

        Voit oikoa minua vapaasti milloin vain.


    • sininen pallo

      Niin ja perään sitten korjausta. Lieksan Innon 100-vuotisjuhla pidettiin vuonna 2008 Kulman alakerrassa. Satuin olemaan siellä paikallakin, jos kehua sallitaan.
      Ja Lieksan innon perustaminen kyllä olisi asiakirjojen sekä historiatietojen mukaan 1908. Ja olikos marraskuussa.
      Eli uskaltaisko sanoa nyt tuon linkkitiedon olevan tuolta osin puuttelinen ja heikosti tarkistettuna julkaistu.

    • Viensuu 1910

      Pielisjärven Historian (1V)- mukaan Viensuun Tuike, myöhemmin Viesti on eronnut 1910 raittiusseurasta omaksi yhdistyksekseen.

    • sithinloord

      Niinhä ne erosi koska,katsoivat että ihminn voi palautua paremmin urheilusuorituksistaa, kun ottaa hieman alkoholia! Huomatkaa ajankohta!
      Tuosta Kylänlahden nuorisoseurasta sen verran että 60-90 luvulla seuralaisten keskiikä oli noin 60 vuotta! Pelkkä maamiesseurahan se oli toimiessaan, eri nimen alla!

    • Minulla on luulo, ei varma tieto, että ehkä Into saattaisi olla se vanhin. Tiesin ja tunsin erään sen perustajajäsenen, syntynyt 1874, ja ollut perustamassa Intoa jo ennen sisällissotaa.

      • BBBBBBBBBBBBB

        Miten hirveän vanha oikei olet kuin muistat noin vanhoja aikoja. Voisit sinä useammin täällä vierailla kun kuitenkin tiedät paljon vai oletko välillä jossain hoitokodissa.


    • Merkki-ilmannimeä

      Lieksan Into on ainakin nykyisin yhä toimivista seuroista vanhin. Perustettu 1908 ja edelleen erittäin aktiivinen seura. Salibandy ja kaukalopallo kuuluu lajivalikoimaan nykyisin.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2536
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1411
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      67
      1402
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1121
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe