Ollaan harkitsemassa uuden A4:n ostoa ja vaihtoehtoina olisi 1.8T tai 2.4V6. 2.4V6 ei kuulemma ole mikään järkevä ostos hintaansa nähden? 3.0V6:sta kehuivat kovasti ranskalaisessa autolehdessä mutta hintaakin on sitten jo hieman liikaa.
Millä pajalla 1.8T kannattaisi virittää, mitä se maksaa ja paljonko siihen saa lisää tehoa ja vääntöä? 170hv olisi varmasti riittävästi liikuttamaan A4:jää. Koeajoin 1.8T quattron ja verrattuna nykyiseen A6 2.8 V6:seeni varsinkin vääntöä ei tuntunut olevan tarpeeksi ja moottoria joutui huudattamaan aika huolella, että auto liikkui riittävän ripeästi.
1.8T:n turvallinen viritys?
61
18968
Vastaukset
- mies
Käy katsomassa www.lmsracing.fi tai jos ruotsiin haluat ja paljon tehoa niin www.dahlbackracing.se :) Ainakin joku tuossa kehui että Lehtonen Motorsportilla asennettu MTM lastu oli hyvä, tehoa se antoi 187hp. Muita hyväksi todettuja on ainakin Oettinger mikä antoi 195 heppaa, tämä oli ruotsalaisen Golfissa joka testattiin Bilsport lehdessä, kiihtyi ainakin 1.2 sekuntia paremmin sataseen eli jotain pollee tuli varmasti lisää! Kehuttiin muutenkin "uuden" moottorin ominaisuuksia! Lienee aika pitkälti sama pannu audissa ja golfissa, siis 1.8T.
- mies
Joo menin sitten laittaa väärän osoitteen eli www.lmsracing.com eikä .fi!
- Nismo
Lehtonen motorsport laittaa siihen vaikka 4 sataa hevosta laukkaa:) No ehkä parisataa riittää. sekin järjestyy.
Sitten on pienempiä paikkoja, kuten AMworks.
kuulin jostakin, että Ruotsissa voisi "virittää" halvemmalla auton. MTM lastu taitaapi olla paras vaihtoehto. Sitten putkistoa hieman uusiksi ja ehkä ilman saantia vähän parantaa. Niin ja isompi välijäähdytin. Kun varaat 2000-3000€ rahaa saat hyvillä osilla tehdyn kohtuu virityksen. Tehoa pitäisi löytyä hieman yli 200 kaakkia. - Proton
Ottaisin kantaa tuohon kumpi kannattaa valita 1.8T vaikko 2.4 V6 A4, tosin vain mielipiteellä mitään faktaa ei ole heittää.
Elikkä itse valitsisin 1.8T Audin, koska hankintahinta on halvempi (melko suuri merkitys) ja vie huomattavasti vähemmän bensaa. Vakio ajossa molemmat ovat lähestulkoon yhtä ripeitä, tosin onhan V6 aina hiukan tehokkaampi mutta siis lähestulkoon yhtä ripeitä. 1.8T:ssä on Turbo ja sitä on melko helppo lähteä virittämään -> lastulla, intercoolerin vaihdolla yms. ja potenttiaalia on korkeampiin tehoihin kuin V6:lla pääsisi suhteellisen halvoilla kuluilla.
Mutta palaisin vielä bensankulutukseen, viritettynäkin 1.8T viennee vähemmän kuin V6 koneiset ja sillä on jonkinmoista merkitystä kuitenkin jos autolla ajetaan normaaliajoakin mutta ei omaa huomattavaa kuukausittaista palkkaa ja/tai omaisuutta. :)- A4quattro
Käy ajamassa kummatkin ja ota se kumpi tuntuu paremmalta.
1.8T on muuten kiva, mutta heikko alavääntö heti tyhjäkäynnin jälkeen tekee kaupunkiajosta hieman tökkivää ja rasittavaa. Pelkkä lastun vaihto ei juurikaan auta tähän ongelmaan.
Koneen luonteen johdosta auto on hieman kaksijakoinen: ensin tuntuu ettei oikein kulje, kierrosten myötä hyökkäilee välillä turhankin hanakasti (vaikka vakiona ei mikään tykki olekaan) - kaupungissa rasittava ominaisuus. Samoin 1.8T melu alkaa rasittamaan pidemmän päälle.
2.4 V6 on tässä suhteessa toista maata, voima on tasaisempaa, ajaminen helpompaa ja hyvin kerkee silläkin. Ainoa vika on, ettei uutta 2.4 V6 mallia saa quattrona. Ja se kulutus.
(tosin kuluttaa se 1.8T:kin, varsinkin lastutettuna ja poljettuna).
Sanoisin että V6 on sivistyneempi, mutta jos tehoa pitää saada "edullisesti", 1.8T on oikea valinta.
Itse ottaisin noista kahdesta V6:n, jos kummatkin olisivat etuvetoisia. 1.8T quattro vs. V6 etuveto onkin jo tosi vaikea valinta. - Kymysys
A4quattro kirjoitti:
Käy ajamassa kummatkin ja ota se kumpi tuntuu paremmalta.
1.8T on muuten kiva, mutta heikko alavääntö heti tyhjäkäynnin jälkeen tekee kaupunkiajosta hieman tökkivää ja rasittavaa. Pelkkä lastun vaihto ei juurikaan auta tähän ongelmaan.
Koneen luonteen johdosta auto on hieman kaksijakoinen: ensin tuntuu ettei oikein kulje, kierrosten myötä hyökkäilee välillä turhankin hanakasti (vaikka vakiona ei mikään tykki olekaan) - kaupungissa rasittava ominaisuus. Samoin 1.8T melu alkaa rasittamaan pidemmän päälle.
2.4 V6 on tässä suhteessa toista maata, voima on tasaisempaa, ajaminen helpompaa ja hyvin kerkee silläkin. Ainoa vika on, ettei uutta 2.4 V6 mallia saa quattrona. Ja se kulutus.
(tosin kuluttaa se 1.8T:kin, varsinkin lastutettuna ja poljettuna).
Sanoisin että V6 on sivistyneempi, mutta jos tehoa pitää saada "edullisesti", 1.8T on oikea valinta.
Itse ottaisin noista kahdesta V6:n, jos kummatkin olisivat etuvetoisia. 1.8T quattro vs. V6 etuveto onkin jo tosi vaikea valinta.Kait tuolla 1.8T A4 sentään jonkun 2L (D4 150bhp) Avensiksen jätättää lähdöissä, vai mitenkä on? Onko kokemusta? Onhan Audi hiukan eri luokan auto muttei nyt kuitenkaan paljoa, kiinnostaa ainakin minua siis tämmöinen.
- A4quattro
Kymysys kirjoitti:
Kait tuolla 1.8T A4 sentään jonkun 2L (D4 150bhp) Avensiksen jätättää lähdöissä, vai mitenkä on? Onko kokemusta? Onhan Audi hiukan eri luokan auto muttei nyt kuitenkaan paljoa, kiinnostaa ainakin minua siis tämmöinen.
Epäilen että erot noiden välillä ovat melko pieniä. Ja riippuu tietty mitä suorituskykyä vertaa.
Turbosta huolimatta ei se vakio 1.8T mikään raketti tosiaan ole. Auto painaa yli 1500kg ja paino vaatii veronsa. 2L 150hp Avensis liikkuu varmaankin melko samaan tahtiin (ellei hieman paremminkin), siis jos 0-100kmh kiihdytystä tarkoitat. Riippuu tietty paljon myös kuskista ;)
Se missä 1.8T on (varmaankin, tojosta ei kokemusta) etevämpi, on käytännön suorituskyky tien päällä. Turbokoneen hyvä ja laaja-alainen vääntö tekee menosta tien päällä sujuvaa ja kiihtyvyys on perheautoksi ihan ok isoillakin vaihteilla. Mutta jos em. Avensista kepittää, ollaan taas tasatilanteessa luulen ma.
Audit ovat kyllä laadukkaita vehkeitä, erinomaisia ajaa jne. Mutta tiettyjä "erikoismalleja" lukuun ottamatta eivät kuitenkaan mitään raketteja. Samalla rahalla saa siis huomattavasti kulkevampiakin pelejä (siis vakiona, viritetyt ovat luonnollisesti eri asia). Samalla tavoin kuin ei ne kaikki bemutkaan mitään raketteja ole, tai MB:t.
Kannattaa myös muistaa, että Avensiksella se 2L malli on ymmärtääkseni (ainakin Suomessa myytävistä) huippumalli. Kun Audi 1.8T taas, no ei nyt lähtömalli, mutta ei paraskaan - kulkemaan. Jos tuolla nyt on jotain merkitystä.
Kaiken kaikkiaan, Audien suurimmat ansiot ovat kuitenkin muissa seikoissa kuin suorituskyvyssä. Jos haluaa parasta 0-100kmh suorituskykyä, kannattaa katella muita merkkejä. - Kymysys
A4quattro kirjoitti:
Epäilen että erot noiden välillä ovat melko pieniä. Ja riippuu tietty mitä suorituskykyä vertaa.
Turbosta huolimatta ei se vakio 1.8T mikään raketti tosiaan ole. Auto painaa yli 1500kg ja paino vaatii veronsa. 2L 150hp Avensis liikkuu varmaankin melko samaan tahtiin (ellei hieman paremminkin), siis jos 0-100kmh kiihdytystä tarkoitat. Riippuu tietty paljon myös kuskista ;)
Se missä 1.8T on (varmaankin, tojosta ei kokemusta) etevämpi, on käytännön suorituskyky tien päällä. Turbokoneen hyvä ja laaja-alainen vääntö tekee menosta tien päällä sujuvaa ja kiihtyvyys on perheautoksi ihan ok isoillakin vaihteilla. Mutta jos em. Avensista kepittää, ollaan taas tasatilanteessa luulen ma.
Audit ovat kyllä laadukkaita vehkeitä, erinomaisia ajaa jne. Mutta tiettyjä "erikoismalleja" lukuun ottamatta eivät kuitenkaan mitään raketteja. Samalla rahalla saa siis huomattavasti kulkevampiakin pelejä (siis vakiona, viritetyt ovat luonnollisesti eri asia). Samalla tavoin kuin ei ne kaikki bemutkaan mitään raketteja ole, tai MB:t.
Kannattaa myös muistaa, että Avensiksella se 2L malli on ymmärtääkseni (ainakin Suomessa myytävistä) huippumalli. Kun Audi 1.8T taas, no ei nyt lähtömalli, mutta ei paraskaan - kulkemaan. Jos tuolla nyt on jotain merkitystä.
Kaiken kaikkiaan, Audien suurimmat ansiot ovat kuitenkin muissa seikoissa kuin suorituskyvyssä. Jos haluaa parasta 0-100kmh suorituskykyä, kannattaa katella muita merkkejä.Kiitoksia hyvästä vastauksesta.
Taitaa tosiaankin olla juuri noin kun sanoitkin. Paperilla A4 1.8T on hiuksen hienosti hiukan nopeampi kuin Avensis (siis 0-100km/h) mutta tosi tilanteessahan se kuski tosiaankin merkannee merkittävästi. :)
Onhan Audin arvomaailma tietenkin hiukan erilainen kuin Tojon mutta ihan mukava silti aina vertailla melko samantapaisia autoja keskenään, että jääkö toisella jalkoihin, jos/kun hintaa kuitenkin on jopa melkoisesti enemmän taikka vaikka vähemmän. Kumpaakaan merkkiä väheksymättä. Onpahan niitä Tojoja (tosin dsl) taksissakin joten ei kait ne ihan p***oja voi olla. Ja tuskin niitä vuodesta toiseen myytäisiin niin huimia määriä, jos todella huonoja olisivat. Se niissä vain on kun ovat niin tavallisia ensinnäkin ja se "lopullinen" laadun vaikutelma jää uupumaan muutoinkin. - A4quattro
Kymysys kirjoitti:
Kiitoksia hyvästä vastauksesta.
Taitaa tosiaankin olla juuri noin kun sanoitkin. Paperilla A4 1.8T on hiuksen hienosti hiukan nopeampi kuin Avensis (siis 0-100km/h) mutta tosi tilanteessahan se kuski tosiaankin merkannee merkittävästi. :)
Onhan Audin arvomaailma tietenkin hiukan erilainen kuin Tojon mutta ihan mukava silti aina vertailla melko samantapaisia autoja keskenään, että jääkö toisella jalkoihin, jos/kun hintaa kuitenkin on jopa melkoisesti enemmän taikka vaikka vähemmän. Kumpaakaan merkkiä väheksymättä. Onpahan niitä Tojoja (tosin dsl) taksissakin joten ei kait ne ihan p***oja voi olla. Ja tuskin niitä vuodesta toiseen myytäisiin niin huimia määriä, jos todella huonoja olisivat. Se niissä vain on kun ovat niin tavallisia ensinnäkin ja se "lopullinen" laadun vaikutelma jää uupumaan muutoinkin.Joo kuskilla on melkoisen paljon väliä, sehän sitä autoa vie :)
Kivahan noita arvoja on vertailla, mutta loppujen lopuksi ei niillä sekunnin kymmenyksillä ole elävässä elämässä juurikaan väliä - ainakaan tuolla 0-100kmh mittarilla mitattuna. Ohituskiihtyvyys ja hyvä vastaavuus kaasuun kaikilla vaihteilla ovat mielestäni huomattavasti tärkeämpiä asioita.
Ja tuskin mistään nykyautosta voi sanoa, että täysin p*ska. Enemmän kyse on makuasioista, paljon on valmis autoon rahaa sijoittamaan, mitä asioita autolta hakee jne. Kaikilla autoilla ajetaan, yksi tykkää äidistä toinen tyttärestä jne.
Kannatta myös muistaa, että vaikka Audi A4 hieno auto onkin, ei sekään maailman paras tai virheetön ole. Sitä parasta autoa kun ei ole tehtykään - eikä tulla koskaan tekemäänkään.
(mutta kieltämättä A4 on kiva peli, varsinkin quattro'na ;) - Tuut tuut
A4quattro kirjoitti:
Epäilen että erot noiden välillä ovat melko pieniä. Ja riippuu tietty mitä suorituskykyä vertaa.
Turbosta huolimatta ei se vakio 1.8T mikään raketti tosiaan ole. Auto painaa yli 1500kg ja paino vaatii veronsa. 2L 150hp Avensis liikkuu varmaankin melko samaan tahtiin (ellei hieman paremminkin), siis jos 0-100kmh kiihdytystä tarkoitat. Riippuu tietty paljon myös kuskista ;)
Se missä 1.8T on (varmaankin, tojosta ei kokemusta) etevämpi, on käytännön suorituskyky tien päällä. Turbokoneen hyvä ja laaja-alainen vääntö tekee menosta tien päällä sujuvaa ja kiihtyvyys on perheautoksi ihan ok isoillakin vaihteilla. Mutta jos em. Avensista kepittää, ollaan taas tasatilanteessa luulen ma.
Audit ovat kyllä laadukkaita vehkeitä, erinomaisia ajaa jne. Mutta tiettyjä "erikoismalleja" lukuun ottamatta eivät kuitenkaan mitään raketteja. Samalla rahalla saa siis huomattavasti kulkevampiakin pelejä (siis vakiona, viritetyt ovat luonnollisesti eri asia). Samalla tavoin kuin ei ne kaikki bemutkaan mitään raketteja ole, tai MB:t.
Kannattaa myös muistaa, että Avensiksella se 2L malli on ymmärtääkseni (ainakin Suomessa myytävistä) huippumalli. Kun Audi 1.8T taas, no ei nyt lähtömalli, mutta ei paraskaan - kulkemaan. Jos tuolla nyt on jotain merkitystä.
Kaiken kaikkiaan, Audien suurimmat ansiot ovat kuitenkin muissa seikoissa kuin suorituskyvyssä. Jos haluaa parasta 0-100kmh suorituskykyä, kannattaa katella muita merkkejä.Mielipide tuokin
- Tomppa (A4 1.8T ABT)
ABT on ainoa lastu, jonka asentamalla auton takuu säilyy! Eli jos lastutat uutta autoa niin tee se jo auton tilausvaiheessa niin takuusi säilyy, kuten minunkin. Omani on tosin -98. Uuteen 1.8T saa suhteellisen halvalla 220 hv ja päälle 300 Nm vääntöä. Mulla on noin 200 hv ja 280 Nm ja kulutus matka-ajossa on vähän päälle 7 l/100 km. Kaupungissakaan ei juuri koskaan mene yli 10 l.
Suosittelen!- Joni K.
maksaa ABT:n lastutus 1.8T koneelle, jotta tehoa lähtee 220hv ja 300nm vääntöä? Houkuttelevalta kuulostaa tuollaiset lukemat ja sitten se ei ole minulle enää kuin eurosta kiinni. Mitä ABT tässä tapauksessa autolle tekee?
- Tomppa (A4 1.8T ABT)
Joni K. kirjoitti:
maksaa ABT:n lastutus 1.8T koneelle, jotta tehoa lähtee 220hv ja 300nm vääntöä? Houkuttelevalta kuulostaa tuollaiset lukemat ja sitten se ei ole minulle enää kuin eurosta kiinni. Mitä ABT tässä tapauksessa autolle tekee?
Tuo 220 hv on Stage 2 ja mulla on se Stage 1 eli 193 hv/270 Nm. Se maksoi noin 11 tmk. Stage 2:ssa on tehokkaampi lastu, vapaavirtaussuodatin ja pakoputken loppuosa (olen hankkinut itse em. osat jälkeenpäin). Veikkaan, että maksaa alle 20 tmk. Varmista soittamalla Königille (www.konig.com)
- Joni K.
Tomppa (A4 1.8T ABT) kirjoitti:
Tuo 220 hv on Stage 2 ja mulla on se Stage 1 eli 193 hv/270 Nm. Se maksoi noin 11 tmk. Stage 2:ssa on tehokkaampi lastu, vapaavirtaussuodatin ja pakoputken loppuosa (olen hankkinut itse em. osat jälkeenpäin). Veikkaan, että maksaa alle 20 tmk. Varmista soittamalla Königille (www.konig.com)
Eipä ole ainakaan hinnalla pilattu.
- 9-3 Aero
Joni K. kirjoitti:
Eipä ole ainakaan hinnalla pilattu.
No on ne näin äkkiseltään kuultuna aika hinnakkaita. jos yli 10 tmk pitää maksaa...
BSR tarjoaa ainakin Saabiin parhaat virisarjat ja kun Audiinkin toimittavat, niin katsokaa hintoja tuolta:
http://www.bsrab.se/se/start_prod.html
9-3 Aeron saa (normaali n.210 hv) nousemaan tuonne n. 250 hv:n reilulla 4000mk:n sijoituksella, jota itse pidän edullisena virityksenä. Audiin (1.8 T) se 193 hp versio maksaa 6875 kruunua.
t. Aero
- S13
on, kiinnostaa vaan että miten ne on saanee sen laakeen vääntö käyrän. Mulla on nissan 200sx 1.8t ja siihen oon nostanu paineet 1.1bar ja tehoo lähtee 210 heppaa mutta raaka vääntö tulee vasta 4000 ylöspäi, hyvin se vääntää alhaaltakin mutta ainahan sais tulla enemmän. Siinä on gerrett t25
- Sooth eXtreme
Tietääkseni niissä on vakiona KKK K03 hyrrä. SX:ssä on kyllä vakiona paremmat väännöt mutta kuten toteat niin ne eivät ole ihan alhaalta käytettävissä. Molempia vehkeitä ajaneena pidän SX:n vääntöä jopa alhaalta silti parempana vaikka paperilla se ei siltä näytäkään.
Tosin Audissa varmaankin elektroniikka huolehtii, ettei tule punchia yms. joten kyyti on sivistyneempää. - VetteMies
Sooth eXtreme kirjoitti:
Tietääkseni niissä on vakiona KKK K03 hyrrä. SX:ssä on kyllä vakiona paremmat väännöt mutta kuten toteat niin ne eivät ole ihan alhaalta käytettävissä. Molempia vehkeitä ajaneena pidän SX:n vääntöä jopa alhaalta silti parempana vaikka paperilla se ei siltä näytäkään.
Tosin Audissa varmaankin elektroniikka huolehtii, ettei tule punchia yms. joten kyyti on sivistyneempää.Olisikohan muuttuvalapainen..
- jussi
Jos ajat paljon kannattaa huomioida,että lastutetuissa koneissa tulisi käyttää 98 oct bensaa.Tämä siis nakutuksen estämiseksi.Ja kaikkihan tiedämme, että bensa on pirun kallista ja 98 maksaa vielä enemmän kuin 95 oct.
- A3
itse ajan chipatulla audilla ja käytän löbönä 98:ia. on totta että 98 maksaa noin 2 senttiä enemmän kuin 95. eli noin tankillinen 98:ia (50) litraa maksaa euron enemmän kuin 95:sta. itse olen valmis maksamaan hiukan enemmän siitä hyvästä että koneesta löytyy noin 40 pollea enemmän. ja kulutuksesta vielä...maantiellä 6,5-7,5 ja kaupungissa noin 10 eli samoissa menee kuin vakiona.
- chip
Ainakin 132kW:n 1.8T kuluttaa vähemmän bensaa (n. 03 - 0.5 l/100km) kun käyttää 98E:tä verrattuna 95E:n. Eli 95E:tä ei kannata käyttää edes "viilaamattomassa" koneessa.
- turboton
Mitäs järkeä ostaa tollainen auto, jos joutuu heti virittämään. Vakioautosta ei tule kilpa-auto vaikka kuin lastuttaisi. Muuhunkin tekniikkaan pitää tehdä muutoksi, joten halvemmaksi tulee ostaa vakioauto, jossa on riittävästi tehoa.
- Aku
Jos on rahaa laittaa siihen virittämiseen auton oston jälkeen, miksei sitä käyttäisi tehokkaampaan autoon suoraan? Onko chippaamisessa tai kunnon virittämisessä uuteen autoon järkeä jos elinikä lyhenee jonkinverran.
- 170@240 & Aero 250
Aku kirjoitti:
Jos on rahaa laittaa siihen virittämiseen auton oston jälkeen, miksei sitä käyttäisi tehokkaampaan autoon suoraan? Onko chippaamisessa tai kunnon virittämisessä uuteen autoon järkeä jos elinikä lyhenee jonkinverran.
Hyvä esimerkki on Saab (tiedän niistä vain enemmän).
Jos ostat 185 heppaisen version n. 250 000mk ja viritätä sen n. 240hp on siinä melkein yhtä paljon tehoa kuin uudessa Aerossa (250hp) ja hintaa paljon vähemmän (n. 310 000mk) Tai verrattuna vanhempaan aeroon, joka maksoi n. 300 000mk on siinä kymmenen hevosta enemmän. - Ale
170@240 & Aero 250 kirjoitti:
Hyvä esimerkki on Saab (tiedän niistä vain enemmän).
Jos ostat 185 heppaisen version n. 250 000mk ja viritätä sen n. 240hp on siinä melkein yhtä paljon tehoa kuin uudessa Aerossa (250hp) ja hintaa paljon vähemmän (n. 310 000mk) Tai verrattuna vanhempaan aeroon, joka maksoi n. 300 000mk on siinä kymmenen hevosta enemmän.Ostat auton pienpaineturbolla varustettuna. Kone ja turbo on sama kuin isommalla teholla varustetussa kalliimmassa mallissa. Vaihdatat lastun, saat puuttuvat kilowatit ja rahaa on mennyt noin 2000€ vähemmän kuin ostaessa suoraan kalliimman.
- 170@240 & Aero 250
Ale kirjoitti:
Ostat auton pienpaineturbolla varustettuna. Kone ja turbo on sama kuin isommalla teholla varustetussa kalliimmassa mallissa. Vaihdatat lastun, saat puuttuvat kilowatit ja rahaa on mennyt noin 2000€ vähemmän kuin ostaessa suoraan kalliimman.
Sama päteet moniin muihinkin.
- S6
hinta on n.80000 markkaa halvempi kuin 3.0 quattro versio. 80000 markalla virittää sekä auton, että jää 'hieman' ylimääräistä myös bensaan tai muihin kuluihin.
ABT laittaa 1.8T:hen 220hv ja 300nm, joka vastaa 3.0:n lukuja ja takuu säilyy. - ?
Ale kirjoitti:
Ostat auton pienpaineturbolla varustettuna. Kone ja turbo on sama kuin isommalla teholla varustetussa kalliimmassa mallissa. Vaihdatat lastun, saat puuttuvat kilowatit ja rahaa on mennyt noin 2000€ vähemmän kuin ostaessa suoraan kalliimman.
Eipä taida olla samat koneet volvossa.
2435 cm3 -> 200hv
2319 cm3 -> 250hv - Aku
170@240 & Aero 250 kirjoitti:
Hyvä esimerkki on Saab (tiedän niistä vain enemmän).
Jos ostat 185 heppaisen version n. 250 000mk ja viritätä sen n. 240hp on siinä melkein yhtä paljon tehoa kuin uudessa Aerossa (250hp) ja hintaa paljon vähemmän (n. 310 000mk) Tai verrattuna vanhempaan aeroon, joka maksoi n. 300 000mk on siinä kymmenen hevosta enemmän.Onko sillä nyt niin väliä onko autossa 185 vai 240 hepoa? Jos autossa on samat jarrut niin ihan luvallistahan se homma on mut muuten ei. Tehoja saa kasvattaa max.20% ja tuo menee sen yli. Kun nuo teidän chipatut autot joutuu ekan kerran katsastukseen, kannattaa olla pelko perseessä ottaako inssi kilvet veke kun auto on laiton eli liian tehokas kun jarruja ja muuta ei ole päivitetty tehoja vastaavaksi.
- 170@240 & Aero 250
Aku kirjoitti:
Onko sillä nyt niin väliä onko autossa 185 vai 240 hepoa? Jos autossa on samat jarrut niin ihan luvallistahan se homma on mut muuten ei. Tehoja saa kasvattaa max.20% ja tuo menee sen yli. Kun nuo teidän chipatut autot joutuu ekan kerran katsastukseen, kannattaa olla pelko perseessä ottaako inssi kilvet veke kun auto on laiton eli liian tehokas kun jarruja ja muuta ei ole päivitetty tehoja vastaavaksi.
se on 20% mallin tehokkaimmasta versiosta ja hyvin on mennyt katsastuksesta lävitse. Mistäs ne siellä niistä tehoista tietäisi?
Myöskin tuo ero on jo aika merkittävä ja se tuo autoon hauskuutta, turvallisuutta ja mukavuutta lisää. - 170@240 & Aero 250
? kirjoitti:
Eipä taida olla samat koneet volvossa.
2435 cm3 -> 200hv
2319 cm3 -> 250hvT5:sta... Kyllä se Volvoissa noin menee saat 170 heppasesta 200 heppaisen.
- Aku
170@240 & Aero 250 kirjoitti:
se on 20% mallin tehokkaimmasta versiosta ja hyvin on mennyt katsastuksesta lävitse. Mistäs ne siellä niistä tehoista tietäisi?
Myöskin tuo ero on jo aika merkittävä ja se tuo autoon hauskuutta, turvallisuutta ja mukavuutta lisää.Auto on myös laiton jos on yli 20 % tehoja ja alkuperäiset jarrut, eikä niitä mallisarjan tehokkaimman version jarruja. Onko sulla sellaset jarrut?
- 170@240 & Aero 250
Aku kirjoitti:
Auto on myös laiton jos on yli 20 % tehoja ja alkuperäiset jarrut, eikä niitä mallisarjan tehokkaimman version jarruja. Onko sulla sellaset jarrut?
en edes autoa omista, mutta isäni auto, jossa tuo viritys on, niin ei ole ollut ongelmia katsastuksissa.
- Aku
170@240 & Aero 250 kirjoitti:
en edes autoa omista, mutta isäni auto, jossa tuo viritys on, niin ei ole ollut ongelmia katsastuksissa.
Sittenhän olet aika ammattilainen puhumaan chippaamisesta ja muusta virittämisestä. Siis ukkos ajelee laittomalla autolla. Autohan pitää muutoskatsastaa jos teho nousee yli kakskyt prossaa, jos ei oo katsastettu ja ilmenee että autoa on viritetty->kilvet veke.
- Joni K.
Aku kirjoitti:
Sittenhän olet aika ammattilainen puhumaan chippaamisesta ja muusta virittämisestä. Siis ukkos ajelee laittomalla autolla. Autohan pitää muutoskatsastaa jos teho nousee yli kakskyt prossaa, jos ei oo katsastettu ja ilmenee että autoa on viritetty->kilvet veke.
Onko A4 3.0 mallissa paremmat jarrut kuin 1.8T:ssä? Miten muuten autot eroavat toisistaan kuin moottoreiltaan ja vaihdelaatikoiltaan?
- Aku
Joni K. kirjoitti:
Onko A4 3.0 mallissa paremmat jarrut kuin 1.8T:ssä? Miten muuten autot eroavat toisistaan kuin moottoreiltaan ja vaihdelaatikoiltaan?
Yleensä jarruissa on eroja, pienemmillä koneilla varustetuissa ja kevyemmissä autoissa on pienemmät jarrulevyt edessä että takana ja mahdollisesti jäähdyttämättömät. Noihin muihin eroihin en osaa sanoa, eiköhän netistä tai jostain löydy. Luultavasti kolmilitrasessa on paremmat vakiovarusteet kuin 1.8:ssa.
- Zepter
170@240 & Aero 250 kirjoitti:
T5:sta... Kyllä se Volvoissa noin menee saat 170 heppasesta 200 heppaisen.
170hv malli on vapaastihengittävä, mutta 200hv ahdettu.
Chipattu vapaastihengittävä ei vastaa ahdettua vaikka niiden suurin teho olisi sama. Turbossa on vääntöä enemmän ja vääntökäyrä huomattavasti laakeampi. - 170@240 & Aero 250
Zepter kirjoitti:
170hv malli on vapaastihengittävä, mutta 200hv ahdettu.
Chipattu vapaastihengittävä ei vastaa ahdettua vaikka niiden suurin teho olisi sama. Turbossa on vääntöä enemmän ja vääntökäyrä huomattavasti laakeampi.Se oli siis 140hp ja 170hp välillä, anteeksi virheeni.
Ei tietenkään vapaastihengittävä vastaa. - 170@240 & Aero 250
Aku kirjoitti:
Sittenhän olet aika ammattilainen puhumaan chippaamisesta ja muusta virittämisestä. Siis ukkos ajelee laittomalla autolla. Autohan pitää muutoskatsastaa jos teho nousee yli kakskyt prossaa, jos ei oo katsastettu ja ilmenee että autoa on viritetty->kilvet veke.
jos faijani ajelee laittomalla autolla? Ajelee ja tyytyväisenä ajeleekin. Ei ole ongelmia tullut vastaan ja jarrutkin ovat pelanneet :)
Voin minä chippauksesta puhua mitä lystää, vaikka jotain laitonta olisin tai faijani olisi tehnyt.
Miksi muutoskatsastaa, jos ei ole pakko? Kaikki eivät nussi lakipykäliä, se on sitten oma valinta. - Vanster
Aku kirjoitti:
Sittenhän olet aika ammattilainen puhumaan chippaamisesta ja muusta virittämisestä. Siis ukkos ajelee laittomalla autolla. Autohan pitää muutoskatsastaa jos teho nousee yli kakskyt prossaa, jos ei oo katsastettu ja ilmenee että autoa on viritetty->kilvet veke.
...ilmoittaa katsastuksessa virittäneensä autoa ja kuka inssi sen muka pystyy huomaamaan? Esimerkiksi moottorin sisuskalut muuttamalla saadaan koneesta kuin täysin eri kone, ilman, että ulkoapäin sitä huomaa mitenkään. Ei ne inssit koneita aukomaan lähde. :o)
- EWF
Aku kirjoitti:
Sittenhän olet aika ammattilainen puhumaan chippaamisesta ja muusta virittämisestä. Siis ukkos ajelee laittomalla autolla. Autohan pitää muutoskatsastaa jos teho nousee yli kakskyt prossaa, jos ei oo katsastettu ja ilmenee että autoa on viritetty->kilvet veke.
Auto on "laillinen" ja siis ajokelpoinen silloin, kun rekisteriotteessa on katsastusleima. Jos katsastaja ei huomaa chippausta, niin se ei tee autosta laitonta. Samoin jos esim. varoituskolmio puuttuu eikä sitä huomata.
Kaikki on kiini leimasta. Sen joko saa tai ei. - 9-5M2000
Aku kirjoitti:
Sittenhän olet aika ammattilainen puhumaan chippaamisesta ja muusta virittämisestä. Siis ukkos ajelee laittomalla autolla. Autohan pitää muutoskatsastaa jos teho nousee yli kakskyt prossaa, jos ei oo katsastettu ja ilmenee että autoa on viritetty->kilvet veke.
Aku mistä erotat chipatun ja non-chipped auton, jos pelkästään tuo "lastu" on vaihdettu? Niinpä, eikä erota katsastusmieskään... Joten ketä kiinnostaa?!
- vakuutustarkastaja
9-5M2000 kirjoitti:
Aku mistä erotat chipatun ja non-chipped auton, jos pelkästään tuo "lastu" on vaihdettu? Niinpä, eikä erota katsastusmieskään... Joten ketä kiinnostaa?!
Jos ajat pahan mällin ja tilanne on hiukan epäselvä (auto vaikka lepikossa tms.). Lisäksi auto on varustettu turbomoottorisella autolla johon saa suomesta helposti chipin. Chipin sisällön saa kyllä helposti selville (esim. abt laittaa oman puumerkkinsä sinne) ja jos se ei täsmää alkuperäisen kanssa... auto on katsastamaton (leimalla ei ole väliä, vaikka joku niin väitti) ja sillä siisti. Ja ei korvausta. Teoreettista, mutta jokainen miettii kannattaako ottaa riski. Muutoskatsastus ei paljoa maksa ja on helppo tehdä. Vakuutuskuvio riippuu yhtiöstä.
- Tapsa
vakuutustarkastaja kirjoitti:
Jos ajat pahan mällin ja tilanne on hiukan epäselvä (auto vaikka lepikossa tms.). Lisäksi auto on varustettu turbomoottorisella autolla johon saa suomesta helposti chipin. Chipin sisällön saa kyllä helposti selville (esim. abt laittaa oman puumerkkinsä sinne) ja jos se ei täsmää alkuperäisen kanssa... auto on katsastamaton (leimalla ei ole väliä, vaikka joku niin väitti) ja sillä siisti. Ja ei korvausta. Teoreettista, mutta jokainen miettii kannattaako ottaa riski. Muutoskatsastus ei paljoa maksa ja on helppo tehdä. Vakuutuskuvio riippuu yhtiöstä.
Eikös vasta 20%:n lisäyksen jälkeen pidä muutoskatsastaa?? En ole varma ,mutta luulin säännön olevan jotakin tuon tapainen. Omani on lastutettu ja tehot mitattu vakiona ja lastutuksen jälkeen, eli on käyrät koneesta ennen ja jälkeen:alkup. 124 hv ->lastutuksen jälk.144,2hv ja vääntö 333Nm->398Nm, eli ei mielestäni vaadi muutoskatsastusta (??). Onko näin??
- Eki
Tapsa kirjoitti:
Eikös vasta 20%:n lisäyksen jälkeen pidä muutoskatsastaa?? En ole varma ,mutta luulin säännön olevan jotakin tuon tapainen. Omani on lastutettu ja tehot mitattu vakiona ja lastutuksen jälkeen, eli on käyrät koneesta ennen ja jälkeen:alkup. 124 hv ->lastutuksen jälk.144,2hv ja vääntö 333Nm->398Nm, eli ei mielestäni vaadi muutoskatsastusta (??). Onko näin??
Periaatteessa kaikki muutokset autossa pitää muutoskatsastaa.
Sitten on eri asia minkälaiset muutokset eivät menekään pelkällä muutoskatsastuksella läpi. Osa vaatii lupien hakemista AKE:lta. Tähän liittyy tuo %-sääntö. Kun en nyt muista ulkoa (AKE:n sivuilta löytyy kyllä, laiskana en jaksa hakea), niin seuraavat ovat muistikuvat, eivät totuus:
Jos moottorin uudet tiedot eroavat MALLISARJAN TEHOKKAIMMASTA moottorista yli seuraavien rajojen, pitää hakea lupia:
Teho - 25%
Paino - 20%
Iskutilavuus - 25%
Eli heitetään käytännön esimerkki (luvut keksittyjä): A4:een tarjolla oleva SUURIN moottori olisi kait 3.0V6. Jos vaihdat omaasi uuden moottorin/muutat moottoria, jos tilavuus menee yli 3.0l 25% (=3.75l) tarvitset lupia. Jos taas tilavuus pysyy alle tuon 3.75l:n selviät pelkällä muutoskatsastuksella. Sama moottori on varmaan myös painavin(?), heitetään arvio 220kg. Eli uuden moottorisi tulisi olla alle 220kg 20% (= 264kg), jotta selviät muutoskatsastuksella. Tehokkain olisi myös kaiketi tuo 3.0? Heitetään arvio vaikkapa tasan 200hv. Uuden moottorisi teho saisi olla korkeintaan 200hv 25% = 250hv, jotta selviät muutoskatsastuksella.
Jos jokin edellä mainituista menisi yli rajan, tarvitsisit luvan.
JA HUOM! Prosentit olivat "muistin mukaan", jos kiinnostaa, ne voi tarkistaa AKE:n sivuilta. Nuo moottorien tiedot olivat täysin hatusta vedettyjä, joten ne saattanevat heittää vähän tai vähän enemmänkin.
- Tapsa
Soita Kaarinassa asuvalle Rene Mattssonille, joka maahantuo/asentaa Wetterauer'in lastuja. Tehot nousevat n.190 hv:aan ja vääntö n.260 Nm. Hinta varmasti edullisempi kuin LMS:llä. Itselläni on Renen lastuttama A4 Tdi 115 hv versio. Nyt on tehoa Häkkisen jarrupenkin mittaamana 144,2 hv ja vääntöä 397,8 Nm. Rene'n puh.nro on 0400-844 344.
- Joni K.
ainakin riittää! Miten A4 1.8T:n vaihdelaatikko kestää 220hv/300nm virityksen?
Laitan numeron muistiin, kiitoksia! - Tapsa
Joni K. kirjoitti:
ainakin riittää! Miten A4 1.8T:n vaihdelaatikko kestää 220hv/300nm virityksen?
Laitan numeron muistiin, kiitoksia!Muistaakseni 220hv/300Nm versiossa vaihtuu ahdin ja pakoputkistokin, joten varaudu sen mukaiseen hintaan. Yhden kaverin vanhempaan A4 quattroon laitettiin 230hv:n paketti (Abt-pajan)ja se sisälsi uuden ahtimen ja putkiston ja hinta töineen oli yli 30 000 mk. Eli ne lisähepat 190->230 ovat suhteellisen kalliita;ekat 40 hv n.5000-6000 mk (lastun hinta) ja seuraavat 40 hv n.25 000 mk !!!. Kannattaa miettiä! Kyllä mä uskon, että se laatikko kestää kun ei repele aivan tajuttomasti. Varsinkin quattro-versiona uskon kestävän. Mutta summa summarum:itse tyytyisin 190 Hv versioon ja lopulla rahalla ostaisin kunnon alustan ja 18" tai 19" pyörät!;-)
- Tapsa
Tapsa kirjoitti:
Muistaakseni 220hv/300Nm versiossa vaihtuu ahdin ja pakoputkistokin, joten varaudu sen mukaiseen hintaan. Yhden kaverin vanhempaan A4 quattroon laitettiin 230hv:n paketti (Abt-pajan)ja se sisälsi uuden ahtimen ja putkiston ja hinta töineen oli yli 30 000 mk. Eli ne lisähepat 190->230 ovat suhteellisen kalliita;ekat 40 hv n.5000-6000 mk (lastun hinta) ja seuraavat 40 hv n.25 000 mk !!!. Kannattaa miettiä! Kyllä mä uskon, että se laatikko kestää kun ei repele aivan tajuttomasti. Varsinkin quattro-versiona uskon kestävän. Mutta summa summarum:itse tyytyisin 190 Hv versioon ja lopulla rahalla ostaisin kunnon alustan ja 18" tai 19" pyörät!;-)
Sorry!!Olin väärässä: Abt'in 220hv versiossa ei vielä vaihdu ahdin ja niiden nettisivuilla oli hinta Saksassa n.4000 euroa. Vasta 250hv versiossa tulee uusi ahdin.
- kestää(kö)
Tapsa kirjoitti:
Muistaakseni 220hv/300Nm versiossa vaihtuu ahdin ja pakoputkistokin, joten varaudu sen mukaiseen hintaan. Yhden kaverin vanhempaan A4 quattroon laitettiin 230hv:n paketti (Abt-pajan)ja se sisälsi uuden ahtimen ja putkiston ja hinta töineen oli yli 30 000 mk. Eli ne lisähepat 190->230 ovat suhteellisen kalliita;ekat 40 hv n.5000-6000 mk (lastun hinta) ja seuraavat 40 hv n.25 000 mk !!!. Kannattaa miettiä! Kyllä mä uskon, että se laatikko kestää kun ei repele aivan tajuttomasti. Varsinkin quattro-versiona uskon kestävän. Mutta summa summarum:itse tyytyisin 190 Hv versioon ja lopulla rahalla ostaisin kunnon alustan ja 18" tai 19" pyörät!;-)
Hmm, miten perustelet sen, että nelivetoisessa vaihdelaatikko kestäisi paremmin kuin etuvetoisessa kun molemmissa on samat moottorit ja vaihdelaatikot? Etuvetoisessahan vetävät pyörät toimivat "sulakkeena" lyömällä helpommin sutia ja nelivetoisessahan tämä rasitus jää voimansiirron niskoille.
- Tapsa
kestää(kö) kirjoitti:
Hmm, miten perustelet sen, että nelivetoisessa vaihdelaatikko kestäisi paremmin kuin etuvetoisessa kun molemmissa on samat moottorit ja vaihdelaatikot? Etuvetoisessahan vetävät pyörät toimivat "sulakkeena" lyömällä helpommin sutia ja nelivetoisessahan tämä rasitus jää voimansiirron niskoille.
Heitit aika pahan...enpä osaa perusteella laatikon kestävyyttä, on vain ns. "mutu"-fiilis ;-)
- Tomppa (A4 1.8T ABT)
kestää(kö) kirjoitti:
Hmm, miten perustelet sen, että nelivetoisessa vaihdelaatikko kestäisi paremmin kuin etuvetoisessa kun molemmissa on samat moottorit ja vaihdelaatikot? Etuvetoisessahan vetävät pyörät toimivat "sulakkeena" lyömällä helpommin sutia ja nelivetoisessahan tämä rasitus jää voimansiirron niskoille.
Itsekään asiaan paremmin perehtymättä pysty sanomaan miksi neliveto on kestävämpi. Esimerkiksi ABT:n sivuilla etuvetoisen viritysasteet loppuu (vanha A4 215 hv ja uusi 220 hv). Suuremmat viritysasteet on tarkoitettu vain nelivedoille. Ilmeisesti laatikko kyllä kestää tehot molemmissa tyypeissä, mutta etuvetoisen voimansiirto ei kestä.
Korjatkaa mikäli olen väärässä! - Tomppa (A4 1.8T ABT)
kestää(kö) kirjoitti:
Hmm, miten perustelet sen, että nelivetoisessa vaihdelaatikko kestäisi paremmin kuin etuvetoisessa kun molemmissa on samat moottorit ja vaihdelaatikot? Etuvetoisessahan vetävät pyörät toimivat "sulakkeena" lyömällä helpommin sutia ja nelivetoisessahan tämä rasitus jää voimansiirron niskoille.
Itsekään asiaan paremmin perehtymättä pysty sanomaan miksi neliveto on kestävämpi. Esimerkiksi ABT:n sivuilla etuvetoisen viritysasteet loppuu (vanha A4 215 hv ja uusi 220 hv). Suuremmat viritysasteet on tarkoitettu vain nelivedoille. Ilmeisesti laatikko kyllä kestää tehot molemmissa tyypeissä, mutta etuvetoisen voimansiirto ei kestä.
Korjatkaa mikäli olen väärässä ! - 170@240 & Aero 250
Tomppa (A4 1.8T ABT) kirjoitti:
Itsekään asiaan paremmin perehtymättä pysty sanomaan miksi neliveto on kestävämpi. Esimerkiksi ABT:n sivuilla etuvetoisen viritysasteet loppuu (vanha A4 215 hv ja uusi 220 hv). Suuremmat viritysasteet on tarkoitettu vain nelivedoille. Ilmeisesti laatikko kyllä kestää tehot molemmissa tyypeissä, mutta etuvetoisen voimansiirto ei kestä.
Korjatkaa mikäli olen väärässä!johtuu puhtaasti nelivedon pitokyvystä?
- Jens
Tomppa (A4 1.8T ABT) kirjoitti:
Itsekään asiaan paremmin perehtymättä pysty sanomaan miksi neliveto on kestävämpi. Esimerkiksi ABT:n sivuilla etuvetoisen viritysasteet loppuu (vanha A4 215 hv ja uusi 220 hv). Suuremmat viritysasteet on tarkoitettu vain nelivedoille. Ilmeisesti laatikko kyllä kestää tehot molemmissa tyypeissä, mutta etuvetoisen voimansiirto ei kestä.
Korjatkaa mikäli olen väärässä !Olisikohan syynä se, että kyllä sitä pitoakin pitäisi olla..? Tuollainen 200-kaakkinen rykii mustaa viivaa jo niin helposti etuvetoisena, ettei paljoa naurata.
- A4quattro
Tomppa (A4 1.8T ABT) kirjoitti:
Itsekään asiaan paremmin perehtymättä pysty sanomaan miksi neliveto on kestävämpi. Esimerkiksi ABT:n sivuilla etuvetoisen viritysasteet loppuu (vanha A4 215 hv ja uusi 220 hv). Suuremmat viritysasteet on tarkoitettu vain nelivedoille. Ilmeisesti laatikko kyllä kestää tehot molemmissa tyypeissä, mutta etuvetoisen voimansiirto ei kestä.
Korjatkaa mikäli olen väärässä !Noin se minunkin mielestä menee.
Teho jakautuu quattrossa neljälle pyörälle, eli voima per pyörä pienempi kuin etuvetoisessa. Se lisää voimansiirron kestävyyttä.
Lisäksi joissakin quattro malleissa on 6-pykäläinen man. vaihteisto (esim. 2.5 TDI), joka sekin kestää paremmin kuin vakio 5-pykäläinen.
Kytkimien mahd. eroista 6- ja 5-vaihteisten mallien välillä en tiedä, mutta olettaisin myös niissä olevan eroja. - joonas
A4quattro kirjoitti:
Noin se minunkin mielestä menee.
Teho jakautuu quattrossa neljälle pyörälle, eli voima per pyörä pienempi kuin etuvetoisessa. Se lisää voimansiirron kestävyyttä.
Lisäksi joissakin quattro malleissa on 6-pykäläinen man. vaihteisto (esim. 2.5 TDI), joka sekin kestää paremmin kuin vakio 5-pykäläinen.
Kytkimien mahd. eroista 6- ja 5-vaihteisten mallien välillä en tiedä, mutta olettaisin myös niissä olevan eroja....eli siis vetoakselit kestävät paremmin. Vaihdelaatikkoon/kytkimeen kohdistuu kuitenkin ihan samanlainen voima... Vai onko qtrossa eri loota/kytkin kuin etuvetoisessa?
- mth
joonas kirjoitti:
...eli siis vetoakselit kestävät paremmin. Vaihdelaatikkoon/kytkimeen kohdistuu kuitenkin ihan samanlainen voima... Vai onko qtrossa eri loota/kytkin kuin etuvetoisessa?
lootaan kohdituu ihan eri luokan momentit kuin vajaavetoisessa, joten laatikko ei taatusti ole kestävämpi quatrossa. Edelleyttäen tietysti että se on materiaalivahvuuksiltaan sama molemmissa. Tätä kyllä vähän epäilen. Jos taas vetarit tai nivelet ovat heikoin lenkki on rasitukset niihin pienemmät qutrossa.
- Anonyymi
mth kirjoitti:
lootaan kohdituu ihan eri luokan momentit kuin vajaavetoisessa, joten laatikko ei taatusti ole kestävämpi quatrossa. Edelleyttäen tietysti että se on materiaalivahvuuksiltaan sama molemmissa. Tätä kyllä vähän epäilen. Jos taas vetarit tai nivelet ovat heikoin lenkki on rasitukset niihin pienemmät qutrossa.
Itselläni oli 1.8t aeb a4 270hp penkitetty ja etuveto. Kyllä siinä tehoa ihan helvetisti oli 0-100 about 6 sek ja motaril250 huippuja. Ei vaa kauaa kestänyt vedättämistä ku männät anto periksi.
3" putkisto kisakatilla
Ko4 ahdin. 1.7bar ahdoilla
Maffi ja isommat suuttimet vaihettu
Isocooleri
Airaksisen softa.
Hyvä kone toi 1.8t vakiona tai softalla mut sitku siit aletaan ottaa 250hp ni alkaa olemaa kestävyys aika rajoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itselläni oli 1.8t aeb a4 270hp penkitetty ja etuveto. Kyllä siinä tehoa ihan helvetisti oli 0-100 about 6 sek ja motaril250 huippuja. Ei vaa kauaa kestänyt vedättämistä ku männät anto periksi.
3" putkisto kisakatilla
Ko4 ahdin. 1.7bar ahdoilla
Maffi ja isommat suuttimet vaihettu
Isocooleri
Airaksisen softa.
Hyvä kone toi 1.8t vakiona tai softalla mut sitku siit aletaan ottaa 250hp ni alkaa olemaa kestävyys aika rajoilla.Eikai kukaan ny oikeest meinaa ett vakiomännät kestää, takomänät silne pitää panna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikai kukaan ny oikeest meinaa ett vakiomännät kestää, takomänät silne pitää panna.
Takomänät löylyy muumuas AUQ panust, omas otet noin 250 ulos putkistol ja imusarjal plus softa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12691Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1541290Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491145- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206979Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15939- 42879
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297875- 72865