Vanhusten hoito Turussa

Mitä tehtävissä

Turun kaupungin sairaalan neljännen kerroksen vanhusten osasto on aivan järkyttävä paikka.
Oma äitini oli siellä 90- luvulla ja nyt siellä oli toinen sukulaiseni. Meno näyttää jatkuvan samanlaisena vuodesta toiseen.
Kohtelu on kerta kaikkiaan kuvottavaa. Vanhuksia kohdellaan kuin karjaa, heille tuiskitaan ja rähjätään. Edes perustarpeista ei viitsitä huolehtia. Hoitohenkilökunta on ikäänkuin täydessä kiukussa koko ajan.
Omaiset eivät uskalla tehdä mitään, koska pelkäävät/ tietävät, että kaikki kostetaan omaiselle.
Ymmärrän kyllä, ettei hoitajan työ ole ruusuilla tanssimista, muttei se raivoaminen sitä helpommaksi tee.
Sukulaiseni sanoin: "Kaupungin sairaalassa ei vanhalle ihmiselle anneta mitään arvoa!"

29

3505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Realisti

Kyse on työntekijöiden uupumisesta josta työnantaja ei välitä tuon taivaallista. Kyse on laajemmastakin problematiikasta johon vaadittaisiin tehokkaita..ei kurinpidollisia tai rankaisevia toimenpiteitä, vaan selkeää terapiaa ja työnohjausta työntekijöille ja KIIREESTI!

Kun työntekijä voi huonosti, voi koko sairaala ja työyhteisö ja sitä mukaan myös ne potilaat ja omaiset huonosti.

Työntekijän jaksamisesta ja motivaatiosta ja sen tukemisesta kaikki lähtee. Mutta jostain syystä kaupunki..oli se sitten Turku Pori, Rauma tai Helsinki ja niiden johto ja organisaatio, työterveyshuolto, eivät tätä maailman yksinkertaisinta tosiasiaa näytä koskaan ymmärtävän ja tajuavan. Kaupungin oma organisaatio on sairas siinä mielessä ja täysin sokea ja kuuro kaikelle..ja täysin avuton. Ei ihme jos työntekijätkin tällaisessa organisaatiossa palavat loppuun ja uupuvat, koska kaikki viestittää sitä samaa perusvistiä; sinä et ole yhtään mitään ihmisenä(työntekijä siis), ei siis ihme jos voidaan huonosti.

• en ole samaa mieltä kanssasi

Totta kyllä puhut jaksamisesta ja liian vähistä resursseista, mutta sitä EI pureta puolustuskyvyttömiin vanhuksiin.
        Jaksamisen äärirajoilla ollaan varmasti monessa muussakin työpaikassa, mutta syyttömiin sitä ei saa purkaa.
        Toiseksi en ymmärrä, miten se sitä jaksamista helpottaa, jos koko ajan on kiukku päällä.

• Realisti
        en ole samaa mieltä kanssasi kirjoitti:

Totta kyllä puhut jaksamisesta ja liian vähistä resursseista, mutta sitä EI pureta puolustuskyvyttömiin vanhuksiin.
        Jaksamisen äärirajoilla ollaan varmasti monessa muussakin työpaikassa, mutta syyttömiin sitä ei saa purkaa.
        Toiseksi en ymmärrä, miten se sitä jaksamista helpottaa, jos koko ajan on kiukku päällä.

Voisi vastata tuohon paremmin. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että jaksamisesta tulisi huolehtia paremmin kuin mitä nyt tehdään.

Syyttömiin ei voi purkaa, mutta jos ihmiset ovat itse äärimmilleen väsyneitä, he eivät ehkä enää osaa hakea apua. Siinä asiassa on säännöllisellä työnohjauksella, henkilökohtaisilla keskusteluilla tärkeä osa jaksamisen kartoittamisessa ja arvioinnissa.

Mutta kuinka monessa työpaikassa tänä päivänä käydään keskusteluita omista tunteista ja jaksamisesta. Kuinka monella työpaikalla on asiantuntemusta tunnistaa työperäiset uupumiset ja stressitilanteet, ei monellakaan, koska itse organisaatio ei välitä omistaan. Ihminen kelpaa vain työntekijänä, jos hän jaksaa. Kuinka monessa työpaikassa epämääräisen pitkät työsopimukset sitovat ihmsiä "jaksamisensa ylikin" tekemään työtä? Tätä julmuutta ja riistoa joka kohdistuu ihmisen perustarpeisiin ei voi perustella millään. Se on epäinhimillistä ja julmaa yksilöä kohtaan, juuri sitä samaa yksilöä kohtaan jonka tulisi, nurinkurista kyllä, jaksaa huolehtia toisista?! Ihmisen itsekunnioitus voidaan nujertaa monin eri tavoin ja sen seuraukset näkyvät monella eri tasolla..niin siellä kentällä kuin ihmisten yksityiselämässäkin.

Olenkin sitä mieltä, että työnjohdon tulisi tunnistaa loppuunpalanut ja uupunut ihminen entistä aiemmin ja entistä paremmin ja ohjata ihmiset hoitamaan toisten sijasta itseään..tukea työntekijää, palkita ja kiittää ainaisen "koettakaa nyt jaksaa"-liturgian sijasta. Oikeaa välittämistä myös työnantajan taholta tarvitaan. Voidakseen hoitaa, välittää ja hoivata toisia on sitä huolempitoa myös itse saatava!

• Vanhusen ystävä
        Realisti kirjoitti:

Voisi vastata tuohon paremmin. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että jaksamisesta tulisi huolehtia paremmin kuin mitä nyt tehdään.

Syyttömiin ei voi purkaa, mutta jos ihmiset ovat itse äärimmilleen väsyneitä, he eivät ehkä enää osaa hakea apua. Siinä asiassa on säännöllisellä työnohjauksella, henkilökohtaisilla keskusteluilla tärkeä osa jaksamisen kartoittamisessa ja arvioinnissa.

Mutta kuinka monessa työpaikassa tänä päivänä käydään keskusteluita omista tunteista ja jaksamisesta. Kuinka monella työpaikalla on asiantuntemusta tunnistaa työperäiset uupumiset ja stressitilanteet, ei monellakaan, koska itse organisaatio ei välitä omistaan. Ihminen kelpaa vain työntekijänä, jos hän jaksaa. Kuinka monessa työpaikassa epämääräisen pitkät työsopimukset sitovat ihmsiä "jaksamisensa ylikin" tekemään työtä? Tätä julmuutta ja riistoa joka kohdistuu ihmisen perustarpeisiin ei voi perustella millään. Se on epäinhimillistä ja julmaa yksilöä kohtaan, juuri sitä samaa yksilöä kohtaan jonka tulisi, nurinkurista kyllä, jaksaa huolehtia toisista?! Ihmisen itsekunnioitus voidaan nujertaa monin eri tavoin ja sen seuraukset näkyvät monella eri tasolla..niin siellä kentällä kuin ihmisten yksityiselämässäkin.

Olenkin sitä mieltä, että työnjohdon tulisi tunnistaa loppuunpalanut ja uupunut ihminen entistä aiemmin ja entistä paremmin ja ohjata ihmiset hoitamaan toisten sijasta itseään..tukea työntekijää, palkita ja kiittää ainaisen "koettakaa nyt jaksaa"-liturgian sijasta. Oikeaa välittämistä myös työnantajan taholta tarvitaan. Voidakseen hoitaa, välittää ja hoivata toisia on sitä huolempitoa myös itse saatava!

Aivan oikein olisi että työyhteisö saisi ainakin työnohjausta.
        Vieläkin tärkeämpää olisi että Soinivaaran hoitosuosituksia alettaisiin noudattamaan.
        Kaikkialla on puolta liian pieni hoitajamäärä jotka tästä syystä ovat uupuneita.
        Samalla kuitenkin kun tällainen kaltoin vanhuksia ja heidän omaisiaan kohteleva ilmapiiri on päässyt vallitsemaan hoitokulttuurina, niin sitä on melko vaikeaa muuttaa.
        Jos tuon huonon työpaikan ilmapiiri ja hoitajien määrä muuttuisi on lähimmän JOTAJAN, osastonhoitajan ja lähimmän lääkärin JOHTAVAN LÄÄKÄRIN, ja muittenkin lääkäreitten taisteltava todella saadakseen hoitajille paremman ilmapiirin.
        Mutta näyttää siltä, että huonoja johtotehtävissä olevia henkilöitä on juuri tässä sairaanhoidon HIERARKISESSA inhottavassa systeemissä pilvin pimein.
        Ja kuka potkii nuo huonot johtajat ensin pihalle?

Omainen ei voi kuitenkaan tumput suorina vain katsella kuinka hänen rakkaintaan kidutetaan hengiltä.
        Omaisen on taisteltava koko ajan päivä päivältä inhimillisen kohtelun ja yleensä hoidon saamisen puolesta.

• Konkreettisia neuvoja kiitos!
        Vanhusen ystävä kirjoitti:

Aivan oikein olisi että työyhteisö saisi ainakin työnohjausta.
        Vieläkin tärkeämpää olisi että Soinivaaran hoitosuosituksia alettaisiin noudattamaan.
        Kaikkialla on puolta liian pieni hoitajamäärä jotka tästä syystä ovat uupuneita.
        Samalla kuitenkin kun tällainen kaltoin vanhuksia ja heidän omaisiaan kohteleva ilmapiiri on päässyt vallitsemaan hoitokulttuurina, niin sitä on melko vaikeaa muuttaa.
        Jos tuon huonon työpaikan ilmapiiri ja hoitajien määrä muuttuisi on lähimmän JOTAJAN, osastonhoitajan ja lähimmän lääkärin JOHTAVAN LÄÄKÄRIN, ja muittenkin lääkäreitten taisteltava todella saadakseen hoitajille paremman ilmapiirin.
        Mutta näyttää siltä, että huonoja johtotehtävissä olevia henkilöitä on juuri tässä sairaanhoidon HIERARKISESSA inhottavassa systeemissä pilvin pimein.
        Ja kuka potkii nuo huonot johtajat ensin pihalle?

Omainen ei voi kuitenkaan tumput suorina vain katsella kuinka hänen rakkaintaan kidutetaan hengiltä.
        Omaisen on taisteltava koko ajan päivä päivältä inhimillisen kohtelun ja yleensä hoidon saamisen puolesta.

Jotenkin vain minusta tuntuu siltä, että Turussa tämä asia on todellakin vaiettu hiljaiseksi. Omaiset peloteltu ja saatu vaikenemaan.
        Viimeksi tämän päivän Turun Sanomissa Liisa Hyssälä kiitti Turkua esimerkillisestä työstä vanhusten hyväksi. Turku on hänen mukaansa edelläkävijä.
        Edelläkävijä todellakin... vanhusten kiduttamisessa. Siitä ainakin kaupungin sairaalassa on kysymys.
        Ihmisarvo riistetään täysin.
        esim. sokealle potilaalle laitetaan ruokalautanen eteen lihakin paloittelematta, ja viedään pois, mainitaan vaan ettei ruoka maistu.
        Äitini sairasti parkinsonin tautia, joten ruokailu ei sujunut kovinkaan nopeasti, ei se osaston tahtia haitannut. Oli ruoka syöty tai ei, niin lautanen lähti kun aika oli täynnä.
        Näitä esimerkkejä riittää...
        Varmasti joku sanoo nyt, ettei hoitajilla riitä aika potilaiden syöttämiseen, miksei omaiset käy syöttämässä itse omaisiaan. Kävin kyllä, mutta minun oli myös käytävä töissä.
        Kaipaan todella neuvoja miten asiassa voi edetä ja minne ottaa yhteyttä.

• volmari
        Konkreettisia neuvoja kiitos! kirjoitti:

Jotenkin vain minusta tuntuu siltä, että Turussa tämä asia on todellakin vaiettu hiljaiseksi. Omaiset peloteltu ja saatu vaikenemaan.
        Viimeksi tämän päivän Turun Sanomissa Liisa Hyssälä kiitti Turkua esimerkillisestä työstä vanhusten hyväksi. Turku on hänen mukaansa edelläkävijä.
        Edelläkävijä todellakin... vanhusten kiduttamisessa. Siitä ainakin kaupungin sairaalassa on kysymys.
        esim. sokealle potilaalle laitetaan ruokalautanen eteen lihakin paloittelematta, ja viedään pois, mainitaan vaan ettei ruoka maistu.
        Äitini sairasti parkinsonin tautia, joten ruokailu ei sujunut kovinkaan nopeasti, ei se osaston tahtia haitannut. Oli ruoka syöty tai ei, niin lautanen lähti kun aika oli täynnä.
        Varmasti joku sanoo nyt, ettei hoitajilla riitä aika potilaiden syöttämiseen, miksei omaiset käy syöttämässä itse omaisiaan. Kävin kyllä, mutta minun oli myös käytävä töissä.

tänne nimettömänä kirjotella ja haukkua kaikkea mikä liikkuu, laita vaikka Turun Sanomiin yleisönpalstalle omalla nimelläs samat törkeät väitteesi, vai eikö uskallus riitä?? ootko ikinä edes Turussa käynytkään? sulla ketään omaisia siellä sairaalassa ole, kuhan keksit juttujas!

• Tätä tarkoitin
        volmari kirjoitti:

tänne nimettömänä kirjotella ja haukkua kaikkea mikä liikkuu, laita vaikka Turun Sanomiin yleisönpalstalle omalla nimelläs samat törkeät väitteesi, vai eikö uskallus riitä?? ootko ikinä edes Turussa käynytkään? sulla ketään omaisia siellä sairaalassa ole, kuhan keksit juttujas!

Ole ystävällinen ja käy itse paikanpäällä tutustumassa tilanteeseen.
        Minulla, toisin kuin sinulla, on faktaa asioista.
        Äitini oli ko. osastolla kolme kuukautta -97 ja viimeksi siellä oli toinen sukulaiseni viime viikolla.
        Äitini puolia yritin pitää, huonolla tuloksella.
        Väitteeni eivät ole todellakaan törkeitä, vaan se vanhusten kohtelu, ainakin tällä yhdellä osastolla.
        Olen pahoillani, jos jotenkin järkytin siistiä maailmankuvaasi.
        Pyysin ohjeita, miten pitäisi toimia. Sinun ohjeesi oli ilmeisesti kirjoittaa yleisönosastoon omalla nimelläni. Kiitos siitä.

• ammattilainen
        Tätä tarkoitin kirjoitti:

Ole ystävällinen ja käy itse paikanpäällä tutustumassa tilanteeseen.
        Minulla, toisin kuin sinulla, on faktaa asioista.
        Äitini oli ko. osastolla kolme kuukautta -97 ja viimeksi siellä oli toinen sukulaiseni viime viikolla.
        Äitini puolia yritin pitää, huonolla tuloksella.
        Väitteeni eivät ole todellakaan törkeitä, vaan se vanhusten kohtelu, ainakin tällä yhdellä osastolla.
        Olen pahoillani, jos jotenkin järkytin siistiä maailmankuvaasi.
        Pyysin ohjeita, miten pitäisi toimia. Sinun ohjeesi oli ilmeisesti kirjoittaa yleisönosastoon omalla nimelläni. Kiitos siitä.

idioottimaista käytöstä: omainen vanhenee ja kuolee, niin sinun pitää löytää siihen syyllinen, voi voi kun se omainen ei elä 300 vuotta ja siitä joutuu joskus luopumaan ja kun et ole viittiny käydä sitä edes katsomassa vuosiin, mutta nyt roikut kyllä osastolla vittuilemassa. Vaikka et kyseisistä töistä ja käytännöistä mitään ymmärrä. Hanki oma elämä. Siinä sulle ohjetta.

• hankit itsellesi oman elämän
        ammattilainen kirjoitti:

idioottimaista käytöstä: omainen vanhenee ja kuolee, niin sinun pitää löytää siihen syyllinen, voi voi kun se omainen ei elä 300 vuotta ja siitä joutuu joskus luopumaan ja kun et ole viittiny käydä sitä edes katsomassa vuosiin, mutta nyt roikut kyllä osastolla vittuilemassa. Vaikka et kyseisistä töistä ja käytännöistä mitään ymmärrä. Hanki oma elämä. Siinä sulle ohjetta.

Katso poju peiliin

• Vanhusten ystävä

Potilasliitolla on omia tukihenkilöitä tällaiseen ongelmaan.
        Esim Helsingin kaupunginvaltuutettu Brita Heikkilä toimii tällaisena tukihenkilönä, aivan ihana ymmärtävä ihminen.
        Voi tulla jopa kanssasi paikan päälle keskustelemaan henkilökunnan kanssa.
        Otappa yhteyttä häneen täällä 040-718 5083, hän antaa puhelinneuvontaa päivisin.
        Paras mahdollinen ihminen mainitemanlaisiisi ongelmiin.

• Va nhusten ystävä
        ammattilainen kirjoitti:

Tuo kauhea keskustelija joka vain solvaa täällä pitäisi poistaa ainakin tältä palstalta ikuisiksi ajoiksi.

• Vanhusten ystävä
        Vanhusten ystävä kirjoitti:

Potilasliitolla on omia tukihenkilöitä tällaiseen ongelmaan.
        Esim Helsingin kaupunginvaltuutettu Brita Heikkilä toimii tällaisena tukihenkilönä, aivan ihana ymmärtävä ihminen.
        Voi tulla jopa kanssasi paikan päälle keskustelemaan henkilökunnan kanssa.
        Otappa yhteyttä häneen täällä 040-718 5083, hän antaa puhelinneuvontaa päivisin.
        Paras mahdollinen ihminen mainitemanlaisiisi ongelmiin.

Joko olet lukenut viestini?
        Jos olet, niin miten kävi yhteydenotossasi?

• edelleen miettivä

Joko olet lukenut viestini?
        Jos olet, niin miten kävi yhteydenotossasi?

Kiitos sinulle asiallisesta vastauksesta.
        Tällä hetkellä omaiseni on taas kotona, muttei kovinkaan hyvässä kunnossa, tällä hetkellä minulla ei riitä voimia käydä taisteluun, mutta säästin Sinulta saamani yhteystiedot ja otan yhteyttä kaikkiin kunhan vähän tästä tilanne selviää.
        Kiitos vielä kerran asiallisesta vastauksesta.

• Vanhusten ystävä
        edelleen miettivä kirjoitti:

Kiitos sinulle asiallisesta vastauksesta.
        Tällä hetkellä omaiseni on taas kotona, muttei kovinkaan hyvässä kunnossa, tällä hetkellä minulla ei riitä voimia käydä taisteluun, mutta säästin Sinulta saamani yhteystiedot ja otan yhteyttä kaikkiin kunhan vähän tästä tilanne selviää.
        Kiitos vielä kerran asiallisesta vastauksesta.

Kyllä sinne Britalle voi soittaa vaikkei niin kova hätä olekaan ja vaikkei aiokaan ryhtyä taisteluun.
        Jo pelkkä juttelu hänen kanssaan voi olla vapauttava kokemus.
        Sitäpaitsi hän on ollut sairaanhoitaja ennen eläkkeellejäämistään, ja täten voi neuvoa myös lääkitykseen ja hoitoon kuuluvista asioista.

• vanhusten puolesta

Olen kanssasi täysin samaa mieltä!! isoäitini sairauden myötä olen avartanut maailmankuvaani melkoisesti! ja tosin myös havainnut huonon ja erittäin ihmisarvoa alentavan käytöksen sairaaloissa sekä vanhusten hoitokodeissa... :(

kiitos kommentistasi!

• pÄLLE

Syyt lähtee johtoportaasta! Siellä on vikaa jossakin. Onko henkilökuntaa liian vähän vai mistä johtuu, työntekijää ei taas arvosteta? Lakkoon vaan ja jauhot suuhun niin loppuu sössötys! Saadaan asiat kuntoon, näinhän teki pk-seudulla bussikuskit. Ei se syy välttämättä ole siellä sairaanhoidon johtoportaassakaan vaan vielä korkeammalla.

• Omainen minäkin

Menepä samassa läänissä Eurajoelle tai LAppiin. Hoitajat kiljuvat, puhuvat sopimattomasti, viisastelevat ja istuvat tuntikausia kahvihuoneessa.Hoitajia on valtava määrä, siis melkein yksi joka huoneeseen, mutta ruoka voi myöskin jäädä syöttämättä ja se puhetapa on hirvittävä. Kun menee jotakin kysymään, tuhahdellaan vaan.

• hoitaja myös
        Omainen minäkin kirjoitti:

Menepä samassa läänissä Eurajoelle tai LAppiin. Hoitajat kiljuvat, puhuvat sopimattomasti, viisastelevat ja istuvat tuntikausia kahvihuoneessa.Hoitajia on valtava määrä, siis melkein yksi joka huoneeseen, mutta ruoka voi myöskin jäädä syöttämättä ja se puhetapa on hirvittävä. Kun menee jotakin kysymään, tuhahdellaan vaan.

Kuullostaa kamalalta. Olethan yrittänyt keskustella asiasta esim. osastonhoitajan kanssa? Että sinulle vain tuhahdellaan ja vanhuksille kiljutaan ja jätetään ruoka antamatta? Tekevätkö sitä KAIKKI hoitajat????? Outoa.
        Miten ne hoitajat siellä muuten ehtivät istumaan tuntikausia kahvihuoneessa?????????? Siis aamulla vai illalla? Meillä se ei ainakaan onnistu, päinvastoin, välillä jää ne lakisääteisetkin pitämättä.

• Sisko
        hoitaja myös kirjoitti:

Kuullostaa kamalalta. Olethan yrittänyt keskustella asiasta esim. osastonhoitajan kanssa? Että sinulle vain tuhahdellaan ja vanhuksille kiljutaan ja jätetään ruoka antamatta? Tekevätkö sitä KAIKKI hoitajat????? Outoa.
        Miten ne hoitajat siellä muuten ehtivät istumaan tuntikausia kahvihuoneessa?????????? Siis aamulla vai illalla? Meillä se ei ainakaan onnistu, päinvastoin, välillä jää ne lakisääteisetkin pitämättä.

Tietämäni mukaan kunnallisissakin laitoksissa on hyvin suuria eroja, jopa naapurikuntien kesken voi olla valtava laatuero. En osaa mennä sanomaan, mistä tämä erilaisuus voi johtua. Kysymys on ainakin arvoista ja hoitofilosofioitten erilaisuudesta.

Sumeilematon kaikkien latosten mollaaminen aiheuttaa paljon tuhoa sekä apua tarvitseville vanhuksille, omasille ja rasittaa jo muutenkin uupuneen henkilökunan psyykettä. Arvostusta pitää antaa niille jotka sitä ansaitsevat.

• Vanhusten ystävä
        Sisko kirjoitti:

Tietämäni mukaan kunnallisissakin laitoksissa on hyvin suuria eroja, jopa naapurikuntien kesken voi olla valtava laatuero. En osaa mennä sanomaan, mistä tämä erilaisuus voi johtua. Kysymys on ainakin arvoista ja hoitofilosofioitten erilaisuudesta.

Sumeilematon kaikkien latosten mollaaminen aiheuttaa paljon tuhoa sekä apua tarvitseville vanhuksille, omasille ja rasittaa jo muutenkin uupuneen henkilökunan psyykettä. Arvostusta pitää antaa niille jotka sitä ansaitsevat.

Valitettavan usein laitosten hierarkiseen systeemin pesiytyy hirvittävän huonoja osastonhoitajia ja ylihoitajia, eikä lääkäreittenkään vuorovaikutustaidot ole mitenkään tasokkaita, koska hekään eivät saa minkäänlaista koulutusta johtamiseen.

Lääkärit eivät tule edes osastojen joulujuhliin jotka järjestetään omaisille ja potilaille, tällä tavoin he näyttävät että tällaiset vuorovaikutustilaisuudet eivät ole tärkeitä.

• oikea hoitaja

Valitettavan usein laitosten hierarkiseen systeemin pesiytyy hirvittävän huonoja osastonhoitajia ja ylihoitajia, eikä lääkäreittenkään vuorovaikutustaidot ole mitenkään tasokkaita, koska hekään eivät saa minkäänlaista koulutusta johtamiseen.

Lääkärit eivät tule edes osastojen joulujuhliin jotka järjestetään omaisille ja potilaille, tällä tavoin he näyttävät että tällaiset vuorovaikutustilaisuudet eivät ole tärkeitä.

onko joku ihme ettei kukaan tule kun sinä siellä olet haisemassa.

• Vanhusten ystävä
        oikea hoitaja kirjoitti:

Jo on taas pienellä märät vaipat.

• Oikeampi hoitaja
        oikea hoitaja kirjoitti:

Harvoin ne hajut nyt sentään näyttöpäätteen kautta yhden keskustlijan luota toiselle kulkevat, niin että syyllinen taitaa löytyä lähempää kuin arvaatkaan.

• Anonyymi

Työhönsä väsyneet lomalle tai toinen ammatti

• Anonyymi

Näyttää olevan taas vanha ketju mutta hyvä kerrata näitä syitä miksi nyt eletään koston ja tuomioiden aikaa.

• Anonyymi

Eihän tässä maasaa toimi enää mikään muukaan.

Oikeisto 30 vuotta vallassa!

• Anonyymi

Vasemmisto nyt vallasssa onko mikään paremmin
      Läheiseni on ollut turukaupunginsairaalassa ei hoidoksi voi sanoa On vaan ollut
      Kunto on romahtanut on kylmä ja nälkä

• Anonyymi

Vanha ketju. Turun kaupungin ongelma on aina ollut se, ettei kaupungissa ole terveyskeskuksen sairaalaa. Kaupunginsairaala ei ole sitä, vaikka turkulaiset niin luulevatkin. Siellä oli aikanaan kardiologinen, neurologinen, nefrologinen ja hematologinen osasto, muut taisivat olla sisätautiosastoja. Jäljellä taitaa olla enää kardiologinen ja neurologinen osasto, niissä on vielä erikoislääkärit, muut ovat geriatreja, jotka ovat erikoistuneet vanhuksiin. Kaikissa oli erikoislääkärit, aivan samoin kuin TYKS:kin. Kaupunginsairaalaan ei otettu muita kuntalaisia lainkaan, ainoastaan turkulaiset pääsivät, muut joutuivat terveyskeskusten sairaaloihin. Älkää surko turkulaiset, nyt maakuntamallin mukaisesti, kaupunginsairaala ottaa kaikista maakuntaan kuuluvista kunnista, jotka erikoissairaanhoitoa tarvitsevat. TYKS:a heitä lähettää suoraan, koska terveyskeskuksen sairaaloissa ympäristökunnissa ei ole erikoissairaanhoitoa. Tämä tietää siis sitä, jos turkulainen sairastuu ja tarvitsee sairaalahoitoa, mutta ei erikoissairaanhoitotasoista hoitoa, voi hän löytää itsensä esim. Yläneen, Kaarinan tai Liedon terveyskeskuksesta.

• Anonyymi

Oma isäni oli ortopedisellä osastolla ja sai hyvää asiantuntevaa hoitoa, vuosi oli 2016. Ei mitään huonoa sanottavaa hoidosta. Sivukorvalla kyllä tuli kuultua kaikenlaista. Osastolla oli potilaita, jotka eivät todellakaan kuulu sairaalaan. Onko todellakin niin, etteivät ihmiset enää ymmärrä, mitä sairaalassa on tarkoitus tehdä. Sairaalaan tullaan, jonkun sairauden hoitoon, kun ongelma on hoidettu, mennään kotiin. Sairaalan tehtävä ei ole huolehtia siitä pärjääkö joku kotona vai ei. Isälläni hoidettiin murtunutta jalkaa, kun se oli parantunut siinä määrin, että pystyi sen päälle varaamaan, mentiin loput toipumaan kotiin. Isäni oli myös muistisairas, mutta se ei ollut sairaalan ongelma, miten isäni kotona pärjää. Isäni pystyi olemaan kotona, vielä kolme kuukautta kotihoidon ja meidän lasten avustuksella, muistisairauden edetessä hänelle oli pakko hakea ympärivuorokautista hoitopaikkaa. Emme todellakaan laittaneet isäämme sairaalaan yleistilan laskun takia. Sairaala ei ole hoivakoti, siellä henkilöstömiehitys on laskettu erikoissairaanhoidon mitoituksen mukaan, ei hoivapalveluiden.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1473
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1311
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1293
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1154
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1086
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      319
      1027
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      226
      1022
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      949
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      278
      933
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      915
    Aihe