?
Kirkkoon kuulumattomat iloitsevat evl.kirkosta eroavista. Miksi?
8
124
Vastaukset
- dgfd
Miksi uskovaiset iloitsevat kirkkoon liittyvistä?
Totta kai kukin tahtoo oman ajattelutapansa ja maailmankuvansa leviävän.- tapakristitty
Voisi kuvitella että motiivi on selvä kun iloitsee omaan ryhmäänsä liittymisestä mutta uskovan luulisi olevan vapaa vahingonilosta ja keskittyvän vain omien vahvuuksiensa, tai mitä ne nyt ovatkaan, esiintuomiseen.
- Julkipakana
Moni kuuluu ev.lut. kirkkoon automaattijäsenyyden kautta eli heiltä ei ole itseltään koskaan kysytty haluavatko he kuulua ylipäätään mihinkään uskonnolliseen yhteisöön. Kun sitten lapsikasteen kautta vauvana kirkkoon liitetty alkaa ajattelemaan itsenäisesti mm. kirkon teologisia oppeja, hän saattaa tulla siihen lopputulokseen että on älyllisesti rehellisestä erota kirkosta.
Eiväthän lapset kuuluu ammattiliittoihin tai puolueisiin vanhempiensa jäsenyyden tai kantoja kautta, vaikka toki kotitaustalla on oma vaikutuksensa. On parempi että kirkkoon kuuluvat ne ihmiset, jotka voivat ottaa pappien opit tosissaan. Tosin Suomen ev.lut. kirkko haluaa markkinoida itseään "kansankirkkona" ja pitää jäsenmääränsä mahdollisimman suurena sekä verotulojen että vaikutusvaltansa kannalta.
Ne ihmiset, jotka kannattavat sekulaaria valtiota, haluavat sitä vastoin että yhteiskunnassa voi toimia täysivaltaisesti ilman tarvetta kuulua mihinkään uskonnolliseen yhteisöön.- tapakristitty
No minä olen esimerkki ihmisestä joka kuuluu oikeastaan vain tavan vuoksi kirkkoon. En usko yliluonnolliseen enkä ymmärrä näistä sakramenteista ja kolminaisuuksista hönkäsen pöläystä. Kaikki läheiseni kuitenkin kuuluvat kirkkoon ja tunnen monia kirkon työntekijöitä jotka saavat toimeentulonsa kirkon palkkalistoilla, kuka keittiön työntekijänä , kuka nuoriso-ohjaajana ja kuka pappina. Joskus jopa naapurin kanssa jutellessani tunnen olevani jopa hänen työnantajansa rahoittaja koska hän on kirkon työntekijä. Eikä tee yhtään mieli erota tuon muutaman satasen takia jotka kirkon veroa maksan. Kukaan minua ei ole houkutellut pysymään kirkossa enempi kuin siitä eroamaankaan. Ainakin olen ollut kuuro tuollaista puhuville.
- ttkkl
Ortodoksikirkosta eivät eroa!
Nooh, ortodoksisesta kirkkokunnasta erosi eroakirkosta.fi:n kautta 870 vuonna 2014. Jokunen on varmaan eronnut muita kanavia käyttäen.
- Nejskatt
"Kirkollisveron " voiis lakkauttaa epäoikeuden mukaisena "uskonnon tasaarvon " vastaisena, kun monet muutkaan "uskonnolliset yhdyskunnat" eivät ole oikeutettuja veroja perimään, eikä se ole edes Raamatun mukaista kristillisyyttä, mikäli "kirkko" sitä kertoo edustavansa?
Verotuksen voisi siirtää kehittämällä kuntien ylläpitämän hautaus palvelun. Siinä kunnan asukkaat maksaisivat tasavertaisesti esim. "terveyden hoito " maksua jollakin veroprosentilla tms. josta osa olisi hautaus kuluja, kunnan ylläpitämän hautaus hoitoon . Kunnalle kehittyisi myös työpaikkoja em. tavalla, kouluttamalla henkilöitä em. tehtäviin. - Nejskatt
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/85BBFB4816F713BEC2256FEA003A7232?OpenDocument&lang=FI
"..Suomen evankelis-luterilaisella kirkolla ja ortodoksisella kirkolla on verotusoikeus. Kirkollisverojen lisäksi seurakunnat saavat myös osuuden yhteisöverosta.
Yhteisöveron kautta saadut varat käytetään
hautaustoimen
kirkonkirjojenpidon
kirkkojen korjausten ja
muiden kirkolle annettujen yhteiskunnallisten palvelutehtävien kustannuksiin..."
Ei siis käytetä jäsenten rahoja kristinuskon sanoman levittämiseen ? Rakennusten korjausta yms.?
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj212217- 671076
- 107970
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r70923Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p54895- 43883
Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55858KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.9848Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na30848Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(46789