Silmäoireet kilpirauhasen vajaatoiminassa?

Auto Immuuni

Onko kilpirauhasen vajaatoiminta ja autoimmuunityreoidiitti aheuttanut muilla silmäoireita ja miten olette niitä hoitaneet? Itselläni on autoimmuunityreoidiitti ja sen aiheuttama lievä kilpirauhasen vajaatoiminta, ja häiritsevin oire on erittäin väsyneet silmät, niin että silmiin oikein sattuu. Silmät ovat myös kuivat, mutta kostutustipoista on vain vähäistä apua. Silmälääkäri on tutkinut silmäni huolella, ja eikä niissä itsessään pitäisi olla vikaa.

18

8916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16+11

      Itsellä vajaatoiminta ja silmäoireina punotus. Joskus tippoja käyttänyt mutten enää. Itse en ole vasta-aineita mitannut. Pitäs nekin mitata joskus kun rahaa on kyädä yksityisellä.

      • tippoja tiheään

        Ystävättärellä samoin punotusta ja särkyä.
        Sai varta vasten teetettyjä tippoja


      • oftaniakirjoitettu
        tippoja tiheään kirjoitti:

        Ystävättärellä samoin punotusta ja särkyä.
        Sai varta vasten teetettyjä tippoja

        Sama täällä punoitusta ja särkyä. Menee pois tipoilla ja palaa ajan jälkeen.


    • Kuivat silmät

      Minulla on silmät aina punaiset ja hyvin kuivat. Käytä Oftageliä ja Bepanthen Eye, molemmista vähän hyötyä mutta ei paljon.

      • Anonyymi

        +1 Thyrolin - https://nplink.net/tpYJ3kFp
        sain Thyrolin diagnoosin löydyttyä ja annos on 2 tablettia päivässä. seuraavan puolen vuoden aikana minulta tippui painosta noin 16 kiloa ja jo 2 kuukaudessa eron kropassani huomasi. oireeni loppuivat heti lääkityksen saatuani. pientä kärsivällisyyttä ja kyllä se paino alkaa tippumaan.


    • jaksamista vaan

      kyllä tuttua, pyydä yöksi silmävoide ja käytä tippoja monesti päivässä, ei niistä iloa jos laittaa sillon tällön. Pipettitipat'' parhaita.

    • Jääpuikot

      Yhteys silmien kuivamiseen mitä ilmeisin! Olen kärsinyt todella kuivista silmistä reilut kymmenen vuotta ja silmätipoista vain hetkellinen apu, jos sitäkään. Ulkona silmät vuosivat vettä solkenaan ja pakkasella silmälasien kehyksissä roikkui viisi senttiset jääpuikot ja usein käytinkin laskettelulaseja silmien suojana. Noin vuosi sitten sain kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkityksen ja jo muutaman päivän jälkeen silmät alkoivat kirkastua (kostua). Oivalsin myös, että tippoja ei kannata käyttää, vaan pelkästään VITA-POS silmävoidetta, koska runsas kyynelehtiminen huuhtoo silmista rasvan, eikä kyynelkalvo ole silloin kestävä, vaan valahtaa poskille. Silmävoidetta laitoin yöksi ja vain noin 2-3 mm nokareen, suurempi määrä sai silmät vuotamaan. Ulkoilemaan lähtiessä voidetta aivan pikkuriikkisen.
      Nyt olen vihdoinkin vapaa tästä silmä vaivasta, en tarvitse suojalaseja, eikä silmät vuoda ja voivat koko ajan paremmin.
      Toivottavasti joku saa apua näistä vinkeistä!
      Lisäys viellä, että silmien kuivuuta on kahdenlaista, toisilla ei kyynelnestettä tule tarpeeksi ja toisilla kyynelneste ei kestä silmän pinnalla, vaan valuu pois. Oma vinkkini jälkimmäiseen.

    • sjögrenin syndrooma
    • Jääpuikot

      Sjögreenin syndroomaa yksi lääkäri oli minulle antamassa diagnoosiksi, eikä taatusti ole, koska sylkeä erittyy hyvin. Minulla on pernisiöösi anemia ja se kuuluu myös autoimmuuni sairauksiin. Ennen kuin sain kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkityksen, olin masennukseen syönyt lääkkeitä ja silmälääkäri kehoitti jättämään ne pois, koska niillä on silmiä kuivattava vaikutus.

      Aloitettuani Thyroxin lääkityksen myös mieli on tasainen, eikä masennuksesta ole tietoakaan. Näin meitä käytetään häikäilemättä lääketehtaiden mannekiinina, kun moni invalidisoiva vaiva olisi hoidettavissa pelkällä kilpirauhas lääkkeellä.

      • lääkekokoelma

        >> Näin meitä käytetään häikäilemättä lääketehtaiden mannekiinina, kun moni invalidisoiva vaiva olisi hoidettavissa pelkällä kilpirauhas lääkkeellä.


      • Jääpuikot
        lääkekokoelma kirjoitti:

        >> Näin meitä käytetään häikäilemättä lääketehtaiden mannekiinina, kun moni invalidisoiva vaiva olisi hoidettavissa pelkällä kilpirauhas lääkkeellä.

        Näitä väärin hoidettuja lienee paljonkin. Oma sisareni teki itsemurhan elämän ajauduttua seinää vasten. Hänellä oli kilpirauhasen vajaatoiminta (hoitamaton), joka aiheutti hoitamattomana silmänpainetaudin eli viherkaihin ja puolestaan hoitamattomana lähes näkökyvyn menetyksen. Silmälääkäri ja tk lääkäri pallottelivat sisartani edestakaisin toisilleen. Lopulta sisareni sairastui myös diabeetekseen. Hän joutui myös syömään masennuslääkkeitä, joista ei ollut mitään apua, toden näköisesti aivan turhaan. Näin meillä hoidellaan potilaita miten sattuu. Sentään ruumiinavauksessa selvittivät sairaudet!


      • kannella pitäisi
        Jääpuikot kirjoitti:

        Näitä väärin hoidettuja lienee paljonkin. Oma sisareni teki itsemurhan elämän ajauduttua seinää vasten. Hänellä oli kilpirauhasen vajaatoiminta (hoitamaton), joka aiheutti hoitamattomana silmänpainetaudin eli viherkaihin ja puolestaan hoitamattomana lähes näkökyvyn menetyksen. Silmälääkäri ja tk lääkäri pallottelivat sisartani edestakaisin toisilleen. Lopulta sisareni sairastui myös diabeetekseen. Hän joutui myös syömään masennuslääkkeitä, joista ei ollut mitään apua, toden näköisesti aivan turhaan. Näin meillä hoidellaan potilaita miten sattuu. Sentään ruumiinavauksessa selvittivät sairaudet!

        Ei tiedossasi ole ketään joka jaksaisi tehdä kantelun Valviralle?


    • 6+2

      SE POTILAAN KOKONAISVALTAINEN HOITO

      Missä se on jos vain ja ainoastaan tuijotetaan numeroita kun muuta ei osata. Sitäpaitsi monet sairaudet ja niihin käyettävät lääkkeet ihmisen elämän status - kaikki saattavat vaikuttaa kilpirausen toimintaan epäedullisesti.

      • korjaus

        kilpirausella tarkoitin kilpirauhasta


    • Anonyymi

      Mulla on myös lievä vajaatoiminta, autoimmuuniperäinen. Silmäoireet ovat tuttuja; kuivuus, silmäsärky ja heikentynyt näkö etenkin hämärässä...

      • Anonyymi

        Mullakin kilpirauhasen postoperatiivinen vajaatoiminta ja on ollut yli 30 vuotta. Ei silti koskaan silmäoireita.

        Silmien kuivuutta on hyvin yleisesti myös ihmisillä, joilla ei ole mitään kilpirauhasen sairautta.


    • Anonyymi

      Minulla helpotti pahin silmien kuivuus tyroksiinin myötä, mutta nyt on tullut uutena vaivana suun kuivuus. Lähinnä yöllä. Suu tuntuu niin kuivalta, että vaikea jo nukkua. Ei kuitenkaan janota. Eikä ole muita lääkityksiä. Onko tyroksiinilla jotain tekemistä tämän kanssa?

    • Anonyymi

      Heippa, mulla on se autoimmuunitulehdus eli ihan hashimotos vaan(tuolla nimellä menee maailmalla) olen niin sanottu switchaaja eli vaihtelen vajaatoiminnan ja ylitoiminnan välillä(melkein mahdotonta saada tasapainoon jos tämä) Uskokaa tai älkää, aina kun menen ylitoiminnalle mulle tulee lievästi mulkosilmät. Tätä oiretta voi saada vaikkei olisikaan basedown/graves. Näen aina silmistä missä mennään kun normi silmät on aika viirut. Tietenkin samaan aikaan kilppari turpoaa ja tuntuu että tukehdun. Onkohan loppuelämä tällaista..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3628
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      202
      1746
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1347
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      148
      1234
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      875
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      840
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      56
      833
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      819
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe