Tutkintapyyntö on termi ja esitutkintaprosessin vireillepanotoimi, jota käytetään joissakin yhteyksissä rikosilmoitus-termin sijasta. Tutkintapyynnöllä ja rikosilmoituksella ei ole poliisin kannalta mitään eroa. Tutkintapyynnön saatuaan poliisi arvioi ensin, onko syytä epäillä rikosta, ja jos on, aloitetaan asiassa esitutkinta. Syytä epäillä -kynnys on matalin rikosprosessin tuntemista toimenpidekynnyksistä.
Oikeuskäytännössä on katsottu, että mikäli poliisille annetut tiedot ovat perättömiä, myös tutkintapyyntö voi tulla kunnianloukkauksena arvioitavaksi, mikäli tietojen antajalla ei ole ollut perusteita pitää antamiaan tietoja paikkansapitävinä.[1]
Kirjassa Suuri kaalihuijaus Tommi Uschanov kirjoittaa, että laki ei tunne termiä tutkintapyyntö ja että ei ole olemassa erillistä tutkintapyyntöä tai rikosilmoitusta. Poliisille ei siis voi tehdä tutkintapyyntöä tai rikosilmoitusta, vaan ainoastaan ilmoittaa mahdollisesta rikoksesta.[2] Kansalainen ilmoittaa poliisille mahdollisesta rikoksesta ja poliisi sitten kirjaa ilmoituksen rikosilmoituksena (R-ilmoitus), jos poliisin mielestä on syytä epäillä rikoksen tapahtuneen. Jos selvää syytä epäillä ei ole, poliisi kirjaa ilmoituksen sekailmoituksena (S-ilmoitus). Ilmoituksen tekijä ei siis voi valita, tekeekö hän rikosilmoituksen tai tutkintapyynnön, vaan kansalainen tekee ainoastaan ilmoituksen poliisille. Uschanovin mukaan termi tutkintapyyntö on rikosilmoituksen eufemismi.
Lähteet
KKO 2006:10
Tommi Uschanov, "Suuri kaalihuijaus", s 142, 2. Painos 2010
Rikosilmoitus tutkintapyynnöstä
2
55
Vastaukset
- 00000
Tutkintapyyntö on termi ja esitutkintaprosessin vireillepanotoimi, jota käytetään joissakin yhteyksissä rikosilmoitus-termin sijasta. Tutkintapyynnöllä ja rikosilmoituksella ei ole poliisin kannalta mitään eroa. Tutkintapyynnön saatuaan poliisi arvioi ensin, onko syytä epäillä rikosta, ja jos on, aloitetaan asiassa esitutkinta. Syytä epäillä -kynnys on matalin rikosprosessin tuntemista toimenpidekynnyksistä.
Oikeuskäytännössä on katsottu, että mikäli poliisille annetut tiedot ovat perättömiä, myös tutkintapyyntö voi tulla kunnianloukkauksena arvioitavaksi, mikäli tietojen antajalla ei ole ollut perusteita pitää antamiaan tietoja paikkansapitävinä.[1]
Kirjassa Suuri kaalihuijaus Tommi Uschanov kirjoittaa, että laki ei tunne termiä tutkintapyyntö ja että ei ole olemassa erillistä tutkintapyyntöä tai rikosilmoitusta. Poliisille ei siis voi tehdä tutkintapyyntöä tai rikosilmoitusta, vaan ainoastaan ilmoittaa mahdollisesta rikoksesta.[2] Kansalainen ilmoittaa poliisille mahdollisesta rikoksesta ja poliisi sitten kirjaa ilmoituksen rikosilmoituksena (R-ilmoitus), jos poliisin mielestä on syytä epäillä rikoksen tapahtuneen. Jos selvää syytä epäillä ei ole, poliisi kirjaa ilmoituksen sekailmoituksena (S-ilmoitus). Ilmoituksen tekijä ei siis voi valita, tekeekö hän rikosilmoituksen tai tutkintapyynnön, vaan kansalainen tekee ainoastaan ilmoituksen poliisille. Uschanovin mukaan termi tutkintapyyntö on rikosilmoituksen eufemismi.
Lähteet Nimikkeet tutkintapyyntö ja rikosilmoitukset ovat oikein kuvaavia molemmat. Suomessa on kaksi erilaista rikostyyppiä, on niinsanottu asianomistajarikos, joka lähtee liikkeelle tutkintapyynnöstä rikosilmoituksena. Tämä tarkoittaa että joku henkilö kokee joutuneensa rikoksen uhriksi. No, kukaan tavallinen lakia tuntematon ihminen ei kykene välttämättä, siis VÄLTTÄMÄTTÄ arvioimaan onko hän tullut rikoksen uhriksi ja monesti asia on juurikin toisin päin. Vähän liian monta kertaa asia on kuten ML on asian ottanut, että hän luulee tietävänsä ja tulleensa rikoksen uhriksi ja kuin poliisilla olisi velvollisuus tutkia joka ikinen ilmoitus. Näin ei ole, vaan rikoksen tunnusmerkistö täytyy täyttyä ja sen arvioi poliisi, joka joko aloittaa rikostutkinnan tai keskeyttää sen. Tällöin syntyy ns. asianomistajan ja asiasta vastaavan roolit.
Asia ei ole vieläkään itsestään selvää, vaan syyttäjän täytyy vielä hyväksyä poliisin tälle tekemä rikosilmoitus syyteharkinnassa ja sitten asia voidaan vasta viedä oikeuteen. Tämä ei ole Ameriikka.
Toinen rikostyyppi on, kuten moni on asian ymmärtänytkin, niin poliisi voi suorittaa omatoimisesti tutkinnan ilman ilmoitusta ja vie asian ns. yleiselle syyttäjälle.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792322Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1371481- 1331452
- 1541193
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373927Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67684Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683