Rikosilmoitus tutkintapyynnöstä

Lanttu ja nauris

Tutkintapyyntö on termi ja esitutkintaprosessin vireillepanotoimi, jota käytetään joissakin yhteyksissä rikosilmoitus-termin sijasta. Tutkintapyynnöllä ja rikosilmoituksella ei ole poliisin kannalta mitään eroa. Tutkintapyynnön saatuaan poliisi arvioi ensin, onko syytä epäillä rikosta, ja jos on, aloitetaan asiassa esitutkinta. Syytä epäillä -kynnys on matalin rikosprosessin tuntemista toimenpidekynnyksistä.

Oikeuskäytännössä on katsottu, että mikäli poliisille annetut tiedot ovat perättömiä, myös tutkintapyyntö voi tulla kunnianloukkauksena arvioitavaksi, mikäli tietojen antajalla ei ole ollut perusteita pitää antamiaan tietoja paikkansapitävinä.[1]

Kirjassa Suuri kaalihuijaus Tommi Uschanov kirjoittaa, että laki ei tunne termiä tutkintapyyntö ja että ei ole olemassa erillistä tutkintapyyntöä tai rikosilmoitusta. Poliisille ei siis voi tehdä tutkintapyyntöä tai rikosilmoitusta, vaan ainoastaan ilmoittaa mahdollisesta rikoksesta.[2] Kansalainen ilmoittaa poliisille mahdollisesta rikoksesta ja poliisi sitten kirjaa ilmoituksen rikosilmoituksena (R-ilmoitus), jos poliisin mielestä on syytä epäillä rikoksen tapahtuneen. Jos selvää syytä epäillä ei ole, poliisi kirjaa ilmoituksen sekailmoituksena (S-ilmoitus). Ilmoituksen tekijä ei siis voi valita, tekeekö hän rikosilmoituksen tai tutkintapyynnön, vaan kansalainen tekee ainoastaan ilmoituksen poliisille. Uschanovin mukaan termi tutkintapyyntö on rikosilmoituksen eufemismi.
Lähteet

KKO 2006:10
Tommi Uschanov, "Suuri kaalihuijaus", s 142, 2. Painos 2010

2

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 00000

      Tutkintapyyntö on termi ja esitutkintaprosessin vireillepanotoimi, jota käytetään joissakin yhteyksissä rikosilmoitus-termin sijasta. Tutkintapyynnöllä ja rikosilmoituksella ei ole poliisin kannalta mitään eroa. Tutkintapyynnön saatuaan poliisi arvioi ensin, onko syytä epäillä rikosta, ja jos on, aloitetaan asiassa esitutkinta. Syytä epäillä -kynnys on matalin rikosprosessin tuntemista toimenpidekynnyksistä.

      Oikeuskäytännössä on katsottu, että mikäli poliisille annetut tiedot ovat perättömiä, myös tutkintapyyntö voi tulla kunnianloukkauksena arvioitavaksi, mikäli tietojen antajalla ei ole ollut perusteita pitää antamiaan tietoja paikkansapitävinä.[1]

      Kirjassa Suuri kaalihuijaus Tommi Uschanov kirjoittaa, että laki ei tunne termiä tutkintapyyntö ja että ei ole olemassa erillistä tutkintapyyntöä tai rikosilmoitusta. Poliisille ei siis voi tehdä tutkintapyyntöä tai rikosilmoitusta, vaan ainoastaan ilmoittaa mahdollisesta rikoksesta.[2] Kansalainen ilmoittaa poliisille mahdollisesta rikoksesta ja poliisi sitten kirjaa ilmoituksen rikosilmoituksena (R-ilmoitus), jos poliisin mielestä on syytä epäillä rikoksen tapahtuneen. Jos selvää syytä epäillä ei ole, poliisi kirjaa ilmoituksen sekailmoituksena (S-ilmoitus). Ilmoituksen tekijä ei siis voi valita, tekeekö hän rikosilmoituksen tai tutkintapyynnön, vaan kansalainen tekee ainoastaan ilmoituksen poliisille. Uschanovin mukaan termi tutkintapyyntö on rikosilmoituksen eufemismi.
      Lähteet

    • Nimikkeet tutkintapyyntö ja rikosilmoitukset ovat oikein kuvaavia molemmat. Suomessa on kaksi erilaista rikostyyppiä, on niinsanottu asianomistajarikos, joka lähtee liikkeelle tutkintapyynnöstä rikosilmoituksena. Tämä tarkoittaa että joku henkilö kokee joutuneensa rikoksen uhriksi. No, kukaan tavallinen lakia tuntematon ihminen ei kykene välttämättä, siis VÄLTTÄMÄTTÄ arvioimaan onko hän tullut rikoksen uhriksi ja monesti asia on juurikin toisin päin. Vähän liian monta kertaa asia on kuten ML on asian ottanut, että hän luulee tietävänsä ja tulleensa rikoksen uhriksi ja kuin poliisilla olisi velvollisuus tutkia joka ikinen ilmoitus. Näin ei ole, vaan rikoksen tunnusmerkistö täytyy täyttyä ja sen arvioi poliisi, joka joko aloittaa rikostutkinnan tai keskeyttää sen. Tällöin syntyy ns. asianomistajan ja asiasta vastaavan roolit.
      Asia ei ole vieläkään itsestään selvää, vaan syyttäjän täytyy vielä hyväksyä poliisin tälle tekemä rikosilmoitus syyteharkinnassa ja sitten asia voidaan vasta viedä oikeuteen. Tämä ei ole Ameriikka.
      Toinen rikostyyppi on, kuten moni on asian ymmärtänytkin, niin poliisi voi suorittaa omatoimisesti tutkinnan ilman ilmoitusta ja vie asian ns. yleiselle syyttäjälle.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe