Miksi olet YH??

Kahden äippä

Usein mietityttää miksi naiset ovat yksinhuoltajia, tai siis osa naisista. Ihmetyttää puheet siitä ettei lapsien isä välitä /halua tavata / isää "ei ole" ym.

Kun olette tehneet lapsen miehen kanssa ettekö havainneet hänessä silloin merkkejä siitä ettei hän halua perhettä? Tai ei kanna vastuuta? Vai teittekö lapsen/lapset salaa mieheltä (lupasitte että ehkäisy on kunnossa)?

Ihmetyttää se, miten helposti sitä aletaan parisuhteeseen miehen kanssa, joka ei kanna vastuuta ja sitten tehdään niitä lapsia jo suhteen alkuvaiheessa (ns ennen papin aamenta). Kyllähän parisuhteen aikana pitäisi huomata monista asioista, että mies on vastuuton eikä tule huolehtimaan perheestä.

Nostan hattua, että te yh-naiset jaksatte kantaa vastuun yksin, joka todellakaan ei ole helppoa. Mutta kiinnostavaa tässä on se miksi/miten olette ajautuneet yksinhuoltajiksi?

Itse etsin miestä pitkään, joka olisi mahdollisimman sopiva puoliso ja lasten isä. Kelpuutin vasta sellaisen miehen, joka oli "se oikea" ja senkin pitkän harkinnan jälkeen. Nyt meillä on kaksi lasta, 9 -ja 7 vuotiaat ja elämä rullaa mukavasti. En olisi huolinut miestä, joka ei lapsistaan huolehtisi. Sen pystyi näkemään miehen yleisestä asenteesta elämään, toisten ihmisten kunnioittamisesta ja huomiomisesta ja arvomaailmasta.

38

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei järkeä kaikilla

      Niilä on ollut kova kiire. Niinhän sitä sanontakin kuuluu että kiireessä tulee kusipäisiä kakaroitakin.

    • samaa mieltä sun kan

      Mua kanssa ihmetyttää naiset jotka ovat yh;ta? On kumma etteihaluta olla sen miehen kanssa jonka kanssa ne lapset ovat, halutaan vaan vapautta ja yh tukiaisia, rahaa ja rahaa vaan ahnehditaan.

      Lapset tarvii isää ja on kumma ettei äidit ymmärrä sitä. Minä en voisi kuvitellakkaan olevani yh, aina saisi hävetä kun kaupungilla kulkee yksin lasten kanssa että ihmiset katsoo pitkään ja osoittelee sormella, tuossa menee yh!!
      On niin leimattuja ihmisiä, tukiaisia kulutetaan mutta mitään ei tehdä työkseen ollaan vaan yhteiskunnan varoilla.
      Yh ei unnioita muita ihmisiä tunkeutuvat joka paikkaan kuin maailman omistajia,. En voisi olla edes ajatella olevani yh.

      • Isä

        En ole huomannut, että kävellessäni lasten kanssa kaupungilla kukaan osoittelisi ja kuiskuttelisi, etä "tuossa menee yh". No en kyllä olekaan yh, ihan etäisä vaan.

        Tapahtuuko tuollaista muka kenellekään?


    • ge765o9tgnad6

      Ajatella että ihan noinkin hyviä provoja :)

      • namisissa 7 kertaa

        Mun niinhän se on ollut aina että yh äiti on se kakkoskansalainen. Jos ei pysty avioliittoaan pitään pystyssä, niin mitä muuta voiodottaa.

        Miehellä taas arvo nousee, varsinkin jos lapset asuvat hänen luonaan, hän on sankari isä.

        Ja muutoinkin miehet osaavat sovitella oman elämänsä parhaiten päin, ei liikaapaineita pidä ottaa olla vaan ja elää omaa elämää.


      • iraasimmat
        namisissa 7 kertaa kirjoitti:

        Mun niinhän se on ollut aina että yh äiti on se kakkoskansalainen. Jos ei pysty avioliittoaan pitään pystyssä, niin mitä muuta voiodottaa.

        Miehellä taas arvo nousee, varsinkin jos lapset asuvat hänen luonaan, hän on sankari isä.

        Ja muutoinkin miehet osaavat sovitella oman elämänsä parhaiten päin, ei liikaapaineita pidä ottaa olla vaan ja elää omaa elämää.

        Yh kannattaa olla just siksi, että miehet (kuten tällä palstalla provoava), ovat vastuuttomia luusereita joilla ei ole mitää käsitystä työnteosta, kotitöistä tai käytöstavoista. Kunnolliset miehet ovat jossain muualla, kuin äitien jutut palstalla.


      • Kahden äippä
        iraasimmat kirjoitti:

        Yh kannattaa olla just siksi, että miehet (kuten tällä palstalla provoava), ovat vastuuttomia luusereita joilla ei ole mitää käsitystä työnteosta, kotitöistä tai käytöstavoista. Kunnolliset miehet ovat jossain muualla, kuin äitien jutut palstalla.

        Ei ollut provo tämä kirjoitus. Vaan ihan oikeasti ihmetyttää tämä asia. Kahden äippä (en isä) tosiaan olen :)


      • en itse ole yh tosin
        Kahden äippä kirjoitti:

        Ei ollut provo tämä kirjoitus. Vaan ihan oikeasti ihmetyttää tämä asia. Kahden äippä (en isä) tosiaan olen :)

        Minä luulen, että tarkoitti tuota ekaa vastaajaa. Se taitaa kirjoituksesta päätellen olla se ukko, joka haukkuu kaikkia muita. Tuo on sen yks lempisanonnoista :)


      • Isä
        iraasimmat kirjoitti:

        Yh kannattaa olla just siksi, että miehet (kuten tällä palstalla provoava), ovat vastuuttomia luusereita joilla ei ole mitää käsitystä työnteosta, kotitöistä tai käytöstavoista. Kunnolliset miehet ovat jossain muualla, kuin äitien jutut palstalla.

        »Kunnolliset miehet ovat jossain muualla, kuin äitien jutut palstalla.»

        Missä kunnollisten miesten sitten pitäisi olla?


      • mietippä sitä
        Isä kirjoitti:

        »Kunnolliset miehet ovat jossain muualla, kuin äitien jutut palstalla.»

        Missä kunnollisten miesten sitten pitäisi olla?

        Ei ainakaan kirjoittelemassa provoja ja haukkumassa muita. Sellaisessa ihmisessä on jotain pahasti vialla.


      • Isä
        mietippä sitä kirjoitti:

        Ei ainakaan kirjoittelemassa provoja ja haukkumassa muita. Sellaisessa ihmisessä on jotain pahasti vialla.

        En minä ole täällä provoillut enkä haukkunut.
        Olenko silti ei-kunnollinen jos tänne isänä kirjoitan?
        Entä ovatko tänne kirjoittavat äidit sitten automaattisesti kunnollisia?
        Sukupuoliko sen määrää, kuka on kunnollinen.


      • yksinkertaista
        Isä kirjoitti:

        En minä ole täällä provoillut enkä haukkunut.
        Olenko silti ei-kunnollinen jos tänne isänä kirjoitan?
        Entä ovatko tänne kirjoittavat äidit sitten automaattisesti kunnollisia?
        Sukupuoliko sen määrää, kuka on kunnollinen.

        Ihan käytöstavat sen määrää. Jos olet kunnollinen niin olet, jos haukut muita niin et.


      • Missäs tämä
        yksinkertaista kirjoitti:

        Ihan käytöstavat sen määrää. Jos olet kunnollinen niin olet, jos haukut muita niin et.

        kyseinen "isä" on ketään haukkunut?
        Tuntuu olevan oikein kohtelias, mutta häntähän täällä nyt pari kirjoitusta halveksuu.
        Liekö saman kirjoittajan "kynästä"?


      • ehkä
        Missäs tämä kirjoitti:

        kyseinen "isä" on ketään haukkunut?
        Tuntuu olevan oikein kohtelias, mutta häntähän täällä nyt pari kirjoitusta halveksuu.
        Liekö saman kirjoittajan "kynästä"?

        Isääkö täällä halveksutaan? Eikö se halveksunta kohdistukaan tuohon nikkiin "ei järkeä kaikilla", joka on se vakioprovo? Käsititkö sinä nyt väärin, vai minä?


      • Missäs tämä
        ehkä kirjoitti:

        Isääkö täällä halveksutaan? Eikö se halveksunta kohdistukaan tuohon nikkiin "ei järkeä kaikilla", joka on se vakioprovo? Käsititkö sinä nyt väärin, vai minä?

        Sinä käsitit väärin.

        Tässä kopsausta ketjusta:
        "Yh kannattaa olla just siksi, että miehet (kuten tällä palstalla provoava), ovat vastuuttomia luusereita joilla ei ole mitää käsitystä työnteosta, kotitöistä tai käytöstavoista. Kunnolliset miehet ovat jossain muualla, kuin äitien jutut palstalla."

        Nikkinä näytti olevan nurin perin oleva tammisaari. Vähän niinkuin ajatuksetkin...


      • ehkä
        Missäs tämä kirjoitti:

        Sinä käsitit väärin.

        Tässä kopsausta ketjusta:
        "Yh kannattaa olla just siksi, että miehet (kuten tällä palstalla provoava), ovat vastuuttomia luusereita joilla ei ole mitää käsitystä työnteosta, kotitöistä tai käytöstavoista. Kunnolliset miehet ovat jossain muualla, kuin äitien jutut palstalla."

        Nikkinä näytti olevan nurin perin oleva tammisaari. Vähän niinkuin ajatuksetkin...

        Minä otin tuon ihan heittona vakioprovoa kohtaan. En yleistyksenä.


    • Seitsemättä odottava

      Kuudennen lapsen syntymän jälkeen mies joutui onnettomuuteen ja kuoli.
      Siksi siis olen Yh.

      • pikkuhiljaaelämään

        MInun mieheni lähti toisen naisen matkaan. Siihen asti todella hyvä isä, kantoi vastuunsa, harrasti lasten kanssa, oli tukena ym. Mitä lie tapahtui hänelle, mutta viime kesä muutti kaiken. Kuvioihin tuli 15v vanhempi naispuolinen työkaveri. Nyt asuvat yhdessä 400km päässä, eikä ole halunnut nähdä lapsia kesän jälkeen. Elatusmaksut sentään maksaa, mutta ei se paljon lämmitä kun lapset ikävöivät isäänsä järjettömästi.


      • Herrat ja hidalgot
        pikkuhiljaaelämään kirjoitti:

        MInun mieheni lähti toisen naisen matkaan. Siihen asti todella hyvä isä, kantoi vastuunsa, harrasti lasten kanssa, oli tukena ym. Mitä lie tapahtui hänelle, mutta viime kesä muutti kaiken. Kuvioihin tuli 15v vanhempi naispuolinen työkaveri. Nyt asuvat yhdessä 400km päässä, eikä ole halunnut nähdä lapsia kesän jälkeen. Elatusmaksut sentään maksaa, mutta ei se paljon lämmitä kun lapset ikävöivät isäänsä järjettömästi.

        Näitä uusien naisten matkaan lähtijöitä on miehissä todella paljon silloinkin, vaikka hän kykenisi elämään jonkun niiden omien lastensa äidin kanssa. Te jotka tuomitsette yh. äidit sen perusteella, miten "kykenemättömiä he ovat pitämään lastensa isästä kiinni", vaikkaa sivusuhteita lähes joka toinen aviomies harrastaakin, se totuushan on jo löydetty niissä pettämis- tutkimusten sivutuotteena, joten millaisia jumalia naisten odotatte olevan, ja kenen puolest?
        Senkin tutimustuloksen satojen vuosien ajalla pystyneet osoittamaan, että mies ei välitä lapsistaan samalla voimalla ja tasolla kun naiset ja äidit.
        Minulle tuli tänä uutena vuotena 40 v. täyteen, kun täysin "sattumalta" tapasin x-mieheni ja tulevan lapseni isän, joka teki tuolloin eroprosessia x-vaimonsa tahdosta, ja "sen sattuman kautta" että k.o. x-vaimo, (lastensa äiti), ei pitänyt lupaustaan, saada lapsia uudeksi vuodeksi isänsä luokse, kuten sovittu oli. Se oli vieläkin oudompi "sattuma", että olin Ruotsissa silloin Jouluvierailulla, eikä laiva lähtenyt vikatilasta johtuen, satamasta uudeksi vuodeksi matkalle, enkä päässyt matkanjärjestäjän panttina olevana pois Ruotsista, kun vasta 1vko. matka-ajankohdan jälkeen. Uskomatonta että tällaistakin tapahtuu, joka koitui minun kohtalokseni.
        Mihelläni oli ollut asumusero jo käynnissä pitkään, ja lapsista kävivät riitaa mutta pahemaksi kaikki vielä meni kaikkien omaisuusjako ym. riitojen vuoksi. Sitä riitaa ja kurjuutta oikeudessa kesti 7 vuotta.
        Outoa oli sekin, että X mieheni joka oli niin innoissaan rakastunut minuun (näin hän aikoinaan tuolloin aina kertoi minulle kun muillekin), ettei päästänyt minua vielä laivan matkaan sillionkaan kun se 1 vkon. jälkeen pääsi lähtemään.
        Hän tilasi matkan samalle laivalle ja kaikeksi kauhukseni matkusti Suomen siihen asumukseni kaupunkiin saakka, kaikeksi äimistyksekseni. Sillion en voinut kuvitellakaan aloitavani suhdetta kenenkään miehen kanssa.
        Kihlaus eteni kuitenkin nopeasti ja jäimme yhteen, koska hän vakuutti minut rakkaudestaan niin teoin kuin muistutuksin ja sanoin.
        Mutta miehet ovat paljon enemmän ailahtelevaisia rakkausas- ja perhe-asioissa, kuten jouduin vakuuttumaan, koska x-mieheni oli aina flirttailemassa toisten kanssa jo niin (hirveän) rakastuneenakin.
        Hän löysi flirttikavereita naisista aina, jopa minun parhaan ystävättäreni, joka oli ulkomaalainen ja vierailemassa miehensä kanssa minun perhettäni visiteeraamsssa ensimmäistä kertaa luonani.
        Sen jälkeen tuli peliin aina uusia kiinnostavia naisia, vaikka aina muisti vakuuttaa minulle "miten paljon rakasti".
        Suhteeme päättyi siihen kun tiesin hänen alkaneen seurustelun pikkuserkkunsa kanssa, joka oli hänen miehelleen niin suuri järkytys, että kuoli sydänkohtaukseen vähän päälle 40..Uutena naisena (suvun) kumppanina hänkin omisti myös 2 lasta edesmenneen miehensä kanssa, jotka etsivät yhä isää, koska x-mieheni löysi siinä 3v. seurustelun aikana myös hänenkin parhaan ystävättärensä kumppanikseen...
        Sen jlkeen niitä tuli vielä 2 lisää, (ennen viimeisintä) joten voi vain sanoa, ettei naisia voi syyttää uskottomuudesta ja yh. äititiyteen jäämisestä tietoisesti tukien vuoksi. Siihen on miehellä 100% enemmän "oikeuksia" jäädä, lastensa hyvinvoinnin kustannuksella, koska heitä ei nämä hyvänä isänä olevista asioista, olla historian aikana juurikaan arvosteltu.
        Hän jätti minut 13 v. yhdessäolo- ajan jälkeen täysin tyhjän päälle lapsemme kanssa, kun muutin siitä pikkuisesta kylästä, heidän itse luoman ja keksimiensä juorujen pesästä pois, Suomeen.
        Hänestä voi sanoa, ettei ole paljon omiin lapsiinsa tutustunut, koska kaiken ajan vei aina uusien naisten seurustelun kehittely, vanhoista vaimoistaan valheiden keksiminen, (mainensa puhdistamiseksi), ja lopullisen 8.n kumppaninsa suurperheen elättäminen. Että naisten syyksi kaikki vieläkin väkisin painostetaan, vaikka miehillä on vieläkin KÄYTÄNNÖSSÄ hyväksytysti voimassa tämä historiasta tuttu , miehinen henkinen vastuuttomuuden käsitys omista lapsista. Vaikka sen kaikki tiedämme ettei sitä mitkään maksut riittäisi edes korjaamaan, sitä isän puuttumista, ja samalla äitinsä halveksimista käytöksellään, ajamalla hänet täydelliseen arvottomuuteen, avuttomuuteen hyvin toimineen- erikoisella tavalla vaimoaan työllistävän aviosuhteen jälkeen.
        Se joka ei tätä usko, löytyy hänen x- vaimonsa erikoisen työllistävälle avioliitolle, valtavasti todistajia.


    • Entinen yh

      "Kun olette tehneet lapsen miehen kanssa ettekö havainneet hänessä silloin merkkejä siitä ettei hän halua perhettä?"
      -En huomannut, koska hän halusi perheen.
      "Tai ei kanna vastuuta?"
      -Kantoi kyllä vastuunsa isänä, muttei taloudelliselta kantilta.
      "Vai teittekö lapsen/lapset salaa mieheltä (lupasitte että ehkäisy on kunnossa)?"
      -En tehnyt salaa vaan ihan yhdessä sovittiin perheen perustamisesta.

      "Ihmetyttää se, miten helposti sitä aletaan parisuhteeseen miehen kanssa, joka ei kanna vastuuta ja sitten tehdään niitä lapsia jo suhteen alkuvaiheessa (ns ennen papin aamenta). Kyllähän parisuhteen aikana pitäisi huomata monista asioista, että mies on vastuuton eikä tule huolehtimaan perheestä."
      -Olimme tunteneet pitkään ennenkuin aloimme perustaa perhettä, mutta naimisissa emme olleet. Mies ei ollut tuolloin vastuuton, ei ryypännyt eikä ollut väkivaltainen.

      "Nostan hattua, että te yh-naiset jaksatte kantaa vastuun yksin, joka todellakaan ei ole helppoa. Mutta kiinnostavaa tässä on se miksi/miten olette ajautuneet yksinhuoltajiksi?"
      -Itse ajauduin aikoinaan yksinhuoltajaksi, koska mies alkoi pelaamaan kaikki rahansa. Velkaa oli jo sinne tänne, mutta mies ei herännyt todellisuuteen. Tästä ei ollut mitään merkkejä silloin kun lapset oli ihan pieniä.
      Pian kuitenkin huomasin, että asialle on tehtävä jotain kun tili tyhjeni samon tein kun sinne jomman kumman palkka kilahti. Annoin vuoden verran armonaikaa, jonka aikana piti pelit lopettaa tai ainakin kohtuullistaa.
      Mies valitsi pelit perheen sijasta, joten nostin kytkintä lasten kanssa.

      Nykyisen mieheni kanssa yhteinen lapsemme syntyi nopeammassa aikataulussa kuin exän kanssa yhteiset aikanaan. Poika on jo aikuinen ja olemme mieheni kanssa vieläkin onnellisesti yhdessä, joten teoriasi ei pidä ainakaan meidän kohdallamme paikkaansa.

    • ...

      Entäs jos on "yh", eli sinun sanastossasi sama kuin eronnut, lapsilla on isä, joka välittää, haluaa tavata ja on isä ym. Siis aivan kamalaa...

      Kerropas minulle, miten sinä ymmärsit, että tässä on nyt "se oikea"? Kuvitteletko todella, että yksinhuoltaja on itse valinnut osansa? Mikä sinusta tulisi, jos miehesi päättäisi lähteä? Miten se papin aamen vaikuttaa suhteen kestävyyteen, ei niin mitenkään. Pitäisikö sinun päivittää arvojasi tälle vuosituhannelle, itse avoliitossa, ja iitä ei tuohon edes tarvita, niin epävarma en ole.. Miten tiesit, että miehesi huolehtii lapsistasi, teitkö pari lehtolasta, jolla testata?

      Ennen wanhaan tämäntyyppinen syyllistäminen oli ihan normaalia, koska naiset olivat miesten armoilla, oli häpeä synnyttää avioliiton ulkopuolinen lapsi. Nykyään varatonkin nainen voi häipyä paskasta suhteesta, onko tämä sinusta huono asia? Pitäisikä mielestäsi naisen uhrata koko elämä miehelle, jota ei rakasta? Ihan aikuisten oikeasti kyselen, koska mikäli aloitus ei ole provo (mitä se suurella todennäköisyydellä on) kiinnostaa tietää, mitä tämän arvomaailman omaavien ihmisten päässä liikkuu? Mainitsetko ihan pari esimerkkiä, mitä pitäisi havainnoida, kun isäehdokasta etsii " Kyllähän parisuhteen aikana pitäisi huomata monista asioista, että mies on vastuuton eikä tule huolehtimaan perheestä.
      " Jos miehellä ei ole perhettä, miten voit tietää, miten hän suhtautuu omaan lapseen? Se, että osaa maksaa laskut ja ostaa ruokaa on vähän eri kategoriassa vastuullisuudesta, kun mukana on lapsia, muutama muukin muuttuja.

      Hienoa, että sinulla menee hyvin, oletko miettinyt, miten opetat lapsillesi empatiaa?

      • Kahden äippä

        Tämä aloitukseni ei ollut mikään syyllistävä kirjoitus, jollaisia tälläkin palstalla on paljon. Kyse oli ihan aidosta kiinnostuksesta siihen, miten kohtaan miten tällaiseen tilanteeseen on kuin yksinhuoltajuus on päädytty? Kun niin monet valittavat siitä ettei lasten isä halua tavata, huolehtia lapsista jne.


    • suomi on pilalla

      Yh saa kaikki tuet ja lapsikorotukset joita ei avoliitossa tai avioliitossa saa. Enrmpi jää yh:na rahaa käyttöön kuin kokonaisensa perheenä.
      Suomessa tuetaan ja autetaan vain eronneita yh perheitä, mutta jos perhe tarvii tukea vaikka väliaikaisesti, ei sitä saa. Suuremmat riidat johtuu rahanpuutteesta, silloin herkästi eroaa.

      Se on myös parempi vaihtoehto erota kuin elää kurjuudessa ja nälässä.

      Siksi olin yh minäkin, kun lapset olivat pieniä, mies asui ns. muualla, mutta nyt taas asumme ydhessä, kun lapset ovat aikuisia. Ei suomessa pärjää olemalla rehellinen. Senhän on poliitikotkin näyttäneet esimerkillään joka asiassa.

      • Isä

        Te ehkä "erositte" feikisti, jolloin saitte muutaman kympin ylimääräistä, ja jos isä oli työtön niin ehkä jopa kelan maksamaan elarinsa. Vaan entä jos pitää molempien maksaa oma asunto ja lapsen kuljetukset ym.?
        Kyllä nuo yhteiskunnan tuet yksinhuoltajille (tai etävanhemmille myös) on aivan olemattomat.
        Eri juttu sitten näillä laskelmoivilla, jotka vaatii jotain kohtuuttomia monen sadan elatusmaksuja.


      • valitettavasti
        Isä kirjoitti:

        Te ehkä "erositte" feikisti, jolloin saitte muutaman kympin ylimääräistä, ja jos isä oli työtön niin ehkä jopa kelan maksamaan elarinsa. Vaan entä jos pitää molempien maksaa oma asunto ja lapsen kuljetukset ym.?
        Kyllä nuo yhteiskunnan tuet yksinhuoltajille (tai etävanhemmille myös) on aivan olemattomat.
        Eri juttu sitten näillä laskelmoivilla, jotka vaatii jotain kohtuuttomia monen sadan elatusmaksuja.

        Me saimme asumitukea 400 e kk, minä viidestä lapseta yhkorotukset, toimeentulotukea reilusti... ja työttömyyskrovauksiin lapsikorotukset... että tuo kaikki jää pois jos on avo tai avioliitossa.
        Suomi tosiaankin tukee eronneita, mutta ei väliaikaisesti perheitä, jos heillä on vaikka tiukkaa.


      • Isä
        valitettavasti kirjoitti:

        Me saimme asumitukea 400 e kk, minä viidestä lapseta yhkorotukset, toimeentulotukea reilusti... ja työttömyyskrovauksiin lapsikorotukset... että tuo kaikki jää pois jos on avo tai avioliitossa.
        Suomi tosiaankin tukee eronneita, mutta ei väliaikaisesti perheitä, jos heillä on vaikka tiukkaa.

        Olet ehkä huomannut, että kaksi ansaitsevaa aikuista pärjää pienemmällä kuin yksinasuvat. Teillä oli varaa vuokrata ylimääräinen asunto ja sillä netota hieman. Oletteko ylpeitä siitä, että saitte vähän ylimääräistä tarvitsevien kustannuksella?

        Olet ehkä huomannut myös, että ainoastaan lähihuoltaja saa hieman enemmän. Oikeasti eronneilla tulee ongelmaksi se, että etävanhemmalle koituu kustannuksia (erillinen ruokatalous, elatusmaksut, lasten matkat, lasten takia isompi asunto kuin mitä yksinelävä oikeasti tarvitsisi), tämä taas heijastuu hänen mahdollisuuksiinsa osallistua lastensa kustannuksiin?

        Jos molemmat löytävät tahoillaan uudet puolisot, yhteiskunta ei tue erovanhempia millään tavalla. Etävanhemmaksi jäänyttä ei tueta vaikkei löytäisikään.

        Yksinhuoltajille annettava tuki on perusteltua sillä, etteivät lapset ole millään tavalla syyllisiä eroon, ja silti heillekin pitää taata lämmintä vaatetta ja ruokaa joka päivä sekä kelvolliset asuinolosuhteet.

        Valitettavasti jotkut käyttävät väärin tällaisiakin lakeja.


      • kerrotko?
        valitettavasti kirjoitti:

        Me saimme asumitukea 400 e kk, minä viidestä lapseta yhkorotukset, toimeentulotukea reilusti... ja työttömyyskrovauksiin lapsikorotukset... että tuo kaikki jää pois jos on avo tai avioliitossa.
        Suomi tosiaankin tukee eronneita, mutta ei väliaikaisesti perheitä, jos heillä on vaikka tiukkaa.

        Millä perusteella sinulle maksettiin työttömyyskorvauksen lisäksi toimeentulotukea?


    • 9 lapsen äiti

      Mies kuoli.

    • elämä vie

      Menin naimisiin tavallisen miehen kanssa, ja olimme onnellisia. Sitten liittomme aikana tapahtui paljon meistä riippumattomia pahoja asioita. Mieheni ei jaksanut, vaan jätti minut suruni ja stressini kanssa yksin. Näin jäljestä päin ajateltuna se oli varmaan hänen tapansa selvitä. Hain avioeroa ja pyysin miestä poistumaan asunnostani. Hän ei ymmärtänyt miksi halusin erota, vaikka olin sanonut asioista monta kertaa. Minä jatkoin elämääni yksin lasten kanssa, kuten koin olleeni jo liiton aikana. Mies yritti kostaa minulle, sillä ettei tavannut lapsia. En ymmärrä edelleenkään sellaista kostoa, kun eihän minulla ollut mitään menoja, joita olisin joutunut peruuttamaan. Kyllä minulle sopi, se että lapset ovat kotona. Lapsiinhan se kostaminen sattui, eikä välit ole vieläkään hyvät. Yksinhuoltajuuden sain sillä perusteella, ettei mies ilmaantunut oikeuteen.

      Olen nykyään uusissa naimisissa, ja paljon onnellisempi.

    • 7 tonnista menisin

      Ihan rahallisista tyistä. Käteenjäävä osuus työttömänä on suurempi kuin että menisin töihin, maksaisin päivähoitomaksut, työmatkakulut.. eväät ja päälle se väsymys.

      Kun olen työttömänä tai siis kotona töissä, hoidan itse lapset, ja kodin, enkä ole niin ävynyt kuin tettä raahasin päiväkotiin ja töihin, päiväkotiin kauppaan kotiin ja kotityöt... ehei... sitä ei palkka korvaisi mitenkään.
      Nyt saan työttömyyskorvauksen, lapsikorotuksen, toimeentulotukea hirmusesti, asumistukea, lapsikorotuksen, elarit... siis ei vaan työnteko ulkopuolella kannata.

      • kiinnostaa..

        Tuossa edellä kysyttiinkin, että millä perusteella sinulle maksetaan toimeentulotukea hirmuisesti (tai edes ollenkaan), jos saat työttömyyspäivärahaa?


      • 7 tonnista menisin
        kiinnostaa.. kirjoitti:

        Tuossa edellä kysyttiinkin, että millä perusteella sinulle maksetaan toimeentulotukea hirmuisesti (tai edes ollenkaan), jos saat työttömyyspäivärahaa?

        Olen aina saanut tt tukea samaan aikaan kuin työttömyyskrovauksia ym sos etuuksia. Aina. Siksi olenkin pärjännyt todella hyvin.

        Tarkkaan syynää aina kuitit, mutta aina on tullut paljon rahaa.


      • entinen asiakas
        7 tonnista menisin kirjoitti:

        Olen aina saanut tt tukea samaan aikaan kuin työttömyyskrovauksia ym sos etuuksia. Aina. Siksi olenkin pärjännyt todella hyvin.

        Tarkkaan syynää aina kuitit, mutta aina on tullut paljon rahaa.

        Oikeastihan tuollainen ei ole mahdollista. Jos saat ensisijaista etuutta, sinulle ei makseta viimesijaista(ttt). Eli sinulla täytyy olla aika isot hyväksytyt menot, jos saat toimeentulotukeakin. Hyväksyttyjä menoja ovat sähkö, vesi, vuokra ja julkinen terveydenhuolto. Eli aika todennäköisesti valehtelet. Tai sitten olet sellainen, joka tarvitsee usein lääkäriä..


      • Isä
        entinen asiakas kirjoitti:

        Oikeastihan tuollainen ei ole mahdollista. Jos saat ensisijaista etuutta, sinulle ei makseta viimesijaista(ttt). Eli sinulla täytyy olla aika isot hyväksytyt menot, jos saat toimeentulotukeakin. Hyväksyttyjä menoja ovat sähkö, vesi, vuokra ja julkinen terveydenhuolto. Eli aika todennäköisesti valehtelet. Tai sitten olet sellainen, joka tarvitsee usein lääkäriä..

        Jos työttömyyskorvauksen ja Kelan etuuksein jälkeen jää käyttörahaa alle toimeentulominimin, niin fatta auttaa. Jollei, niin ei auta.

        Ei se toimeentulominimi ole iso määrä, mut voihan se olla enemmän kuin jos asuisi hyväpalkkaisen puolison kanssa yhdessä.
        Mistään suurista eroista ei kuitenkaan puhuta. Ja tietysti kahden asunnon vuokra on kokolailla enemmän kuin yhden, jonka pinta-ala on saman verran kuin kahden pienemmän.

        Tää 7 tonnin keijuhan on selkeästi sellainen, jota ottaa päähän, kun vähemmän ansaitsevat saa tukea. Tai sit tää on vaan trolli.


    • Yh-äiskä

      Mies kuoli onnettomuudessa 25 vuoden yhdessä olon jälkeen, kun meidän kolme muksua olivat kaikki alle kymmenen. Nyt muksut on jo teinejä. Oli se varsinkin alussa vaikeaa jaksaa kaikki itse. Onneks vanhemmat muksut jakso auttaa kotitöissä enemmän ja muutenkin tajunneet ettei tässä kultalusikat käessä olla. Yh-äiskänä tässä siis ollaan.

      • ViinaPiruTuurijuoppo

        Lapseni isällä oli ja on edelleen alkoholi ongelma.Kutsuu itseään nyt 10v.jälkeenpäin tuurijuopoksi,välillä viinapiru saa kuulemma otteen.Kärsin 10v.,halusin eron.Siinä sivussa lapsen isällä oli sivusuhteita,holtitonta rahankäyttöä.Josta aiheutui riitoja,mielipahaa,ahdistusta.Oli pelastettava oma mielenterveys ja lapsen arki.
        Siksi olen ollut nyt 10v.yhteishuoltaja.Enkä kadu.Ei ollut kevyt päätös,helppo tai edes harkitsematon.Joskus voi tulla omallekkin kohdalleero,ei pidä arvostella muiden elämää liian rankalla kädellä.Kukaan ei voi tietää toisen elämästä kaikkea.Kulissit oli meilläkin eron saakka pystyssä ja kiiltävä ulkokuori.


    • Single alone

      Minä jäin yksinhuoltajaksi, kun lapset olivat 2,5 v ja 4 kk. Mies ampui itsensä. Mielenhäiriö. Emme olleet naimisissa, ainoastaan kihloissa. Mies oli ns. kunnollinen; filosofian maisteri ja hyvässä työpaikassa.
      Mitähän provoilua aloittajalla oli mielessä? Oliko tarkoitus mahdollisesti osoitella sormella löyhämoraalisia naisia, jotka ovat heti selällään kun joku vähänkin vihjailee sänkypuuhista?

    • Hopeahääpäivä

      En ole yyhoo, vaan avioliitossa ja lapsemme ovat yhteisiä puolisoni kanssa.

      Naiset eivät yleisesti ole yksinhuoltajia, vaan osan naisista ja osa MIEHISTÄ on yksinhuoltajia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3644
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2428
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1579
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1410
    Aihe