Mamujen kotoutus Ruotsissa ja Suomessa

Puupäitäkö ?

Ruotsiin muutti 1960- ja 1970 luvuilla ruotsalaisen teollisuuden ja kaupan palvelukseen satojatuhansia nuoria, valmiiksi koulutettuja suomalaisia.
Nyt he kaikki ovat kotoutuneet Ruotsiin ja puhuvat ruotsia. Myös heidän jälkeläisillään on täydellinen ruotsinkielen taito.

Ruotsinvallan aikana Suomen rannikkoseuduille muutti valloitettuun "Itämaahan"
Ruotsista väkeä, joka ei vieläkään ole omaksunut maan pääkieltä, suomea.

Miksi tämän porukan kielellinen kotoutus on niin täydellisesti epäonnistunut ?

15

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotoutus?

      Monet suruthan pitävät Ruotsia todellisena kotinaan! Eikö silloin "kotoutus" tarkoita svekosurujen tapauksessa, että he muuttavat Ruotsiin?

      • Paluumuutto!

        Onhan surut aika hyvin kotoutuneet Ruotsiin. Heitä on muuttanut selvästi enemmän kuin suomalaisia suhteessa määrään. Ja muutto yhä jatkuu, varsinkin Pohjanmaan rannikolta.


    • omakin taustani.

      Oma isoisoisoisäni kuuluu noihin Ruotsista Pohjanmaalle muuttaneihin. Sukunimeni on muutettu suomenkieliseksi vain 2 sukupolvea sitten. Silti äidinkieleni on minulle kaikki kaikessa, synnyin suomenkieliseen perheeseen ja kappas- olen nyt identiteetiltäni täysin suomalainen, rakastan äidinkieltäni ja tiedän, mitä suomalaisuus on eikä minulla ole mitään rasistisia ajatuksia tai mielikuvia suomalaisuudesta. Näin se äidinkieli on pääosassa siinä identiteetin muodostumisessa ja ihmettelen suuresti tätä rasismia suomalaisia kohtaan. Suomi yksikieliseksi, normaaliksi ja oikeudenmukaiseksi demokratiaksi!

      • sama juttu

        Minun isän puolelta on sukua Ruotsista ja äidin puolelta Virosta. Mutta kyse on parin kolmen vuosisadan takaisista tapahtumista. Joten olen tietysti hyvin suomalainen ja ylpeä siitä. En voisi kuvitellakaan, että alkaisin painottaa jotenkin noiden esi-iseni merkitystä ja siten vähätellä 99%:sti suomalaista perimääni!


    • Menolippu, menolippu

      Näinhän se on , että useimmilta meiltä löytyy geeni sieltä, toinen täältä.
      Itsellänkin saattaa olla isoisänisänisäni kautta jokunen ryssän geeni, karjalaisuudesta ja savolaisuudesta puhumattakaan.
      Joten puhtaasti sitä tai tätä on kenenkään turha väittää olevansa. Kun mennään suvussa tarpeeksi kauas, on geenejä tullut sieltä ja täältä ja ihan hyvä niin.

      Joka tapauksessa tunnen olevani pesunkestävä suomalainen, eikä tulisi mieleenikään väittää jotakin muuta, ja mollata Suomea ja suomalaisia.

      Ihmettelen suuresti sitä porukkaa , joka väittää olevansa jotain aivan erityistä, ja mustamaalaa kaikin eri tavoin Suomea ja suomalaisia.

      Ei heidän pitäisi Suomessa elää eikä asua, jos kerran koko maa ja sen asukkaat ovat heidän mielestään täysiä pas.koja.

    • kålånialismi

      Eivät Etelä-Afrikan, Australian ja Uuden-Seelannin mamutkaan ole vieläkään oppineet noiden maiden alkuperäisiä kieliä. Sama asenne kuin suruilla, mennään toisten maille ja tuputetaan oma kieli sinne.

    • Yököttää

      Mutta että kielensä tuputus pakolla , ja vieläpä lähes tuhat vuotta jälkeen invaasion.
      Herää kysymys : Kuinka nämä tuputtajat pystyvät tähän ?

      No korruptoimallapa tietenkin. Katsokaa vaikka Pööö - Paavo Lipposta: Iso, vanha kahjo istuu kuin sylikoira RKP:n sylissä rahamassi taskussaan ja Freudenthal - rasistimitali kauölassaan.

    • åååååååååååååååååååh

      Ja hur.rit hyvin hiljaa.

    • Freudenthalism

      Nämä ruotsinvallan aikaan saapuneet oman pesän likaaja-mamut ovat todella kuvottavia : Kaiken tuhatvuotisen etuilunsa , etuoikeuksiensa eli privilegioidensa kyllästäminäkin he jaksavat lietsoa vihaa ja rasismia maan alkuperäisväestöä, suomalaisia ja suomalaisuutta vastaan.

      Geenitutkimusten mukaanhan hekin ovat jo geneettisellä tasolla suurimmaksi osaksi suomalaisia, mutta kun ruotsinkielisyydellä on aina saanut Suomessa etuoikeuksia ja ohituskaistoja, se on varmistanut tämän sairaan kieliapartheidin olemassaolon.

      • Kuka lietsoo nyt vihaa ja rasismia?
        Kaikki olemme joskus tulleet tähän maahan ja yhdessä sukujamme ovat sen rakentaneet. En minä itse tiedä mistään muusta maasta koska niin pitkälle taaksepäin kuin suinkaan on mahdollista päästä ellei ole kunkinkaallista tai aatelista vertaa (eli 1500-luvulle) olemme asuneet Suomessa.
        Mikset minulle suo oikeutta kokea tämä maa omanani ja itseäni suomalaisena (ruotsiksi: finländare) vaan sen takia että minun äidinkieleni ja tunnekieleni on toinen kuin sinun. Miksi sinä määräät minulle mitä totinen suomalaisuus on ja rajaat muut puolet tästä suomalaisuudesta pois, vaan koska ne ovat sinulle vieraat.
        Köyhästä pienviljelijäperheestä tulleena emme suvussa tiedä mitään etuilusta vaan raskaasta työstä, koulutustoiveista jotka eivät rahapulan takia voineet toteutua. Sama tilanne kuten suurin osa tämän maan asukkaiden perhehistoriassa kielestä riippumatta.
        Samalla tavalla kun sinä haluat ylläpitää suomenkielen ja suomenkielisen kulttuurin niin minäkin haluan ylläpitää Suomen ruotsinkielen version sekä tällä syntynyt ja muovattu ruotsinkielistä kulttuuria. Miksi katsot itselläsi olevan oikeuden jota et meille muille suo? Ei minun kieleni ole sen parempi kuin sinun mutta ei sinunkaan sen parempi kuin minun tai jonkun muun.


      • ei finne vaan suomal
        twervig kirjoitti:

        Kuka lietsoo nyt vihaa ja rasismia?
        Kaikki olemme joskus tulleet tähän maahan ja yhdessä sukujamme ovat sen rakentaneet. En minä itse tiedä mistään muusta maasta koska niin pitkälle taaksepäin kuin suinkaan on mahdollista päästä ellei ole kunkinkaallista tai aatelista vertaa (eli 1500-luvulle) olemme asuneet Suomessa.
        Mikset minulle suo oikeutta kokea tämä maa omanani ja itseäni suomalaisena (ruotsiksi: finländare) vaan sen takia että minun äidinkieleni ja tunnekieleni on toinen kuin sinun. Miksi sinä määräät minulle mitä totinen suomalaisuus on ja rajaat muut puolet tästä suomalaisuudesta pois, vaan koska ne ovat sinulle vieraat.
        Köyhästä pienviljelijäperheestä tulleena emme suvussa tiedä mitään etuilusta vaan raskaasta työstä, koulutustoiveista jotka eivät rahapulan takia voineet toteutua. Sama tilanne kuten suurin osa tämän maan asukkaiden perhehistoriassa kielestä riippumatta.
        Samalla tavalla kun sinä haluat ylläpitää suomenkielen ja suomenkielisen kulttuurin niin minäkin haluan ylläpitää Suomen ruotsinkielen version sekä tällä syntynyt ja muovattu ruotsinkielistä kulttuuria. Miksi katsot itselläsi olevan oikeuden jota et meille muille suo? Ei minun kieleni ole sen parempi kuin sinun mutta ei sinunkaan sen parempi kuin minun tai jonkun muun.

        Mutta miksi "finne" ei kelpaa sinulle? Siksi, ettei se kelpaa kenellekään, koska se on haukkumanimitys. Miksi se on heukkumanimitys? Sitä voit miettiä itse omassa päässäsi.


    • Svenskländare

      Ovatko siis Ruotsiin aikojen saatossa muuttaneet suomalaiset ja jo kielellisestikin ruotsalaistuneet suomalaiset ja heidän jälkeläisensä "ruotsinmaalaisia" ?

    • Pakkoruotsi pois

      Minulle on aivan yhdentekevää, mitä svekot tai ketkä tahansa keskenään molottavat.

      Se on sensijaan päivänselvää, ettei ruotsinkielen pidä olla pakko kenellekään suomenkieliselle suomalaiselle, ei koulutuksessa eikä virkoihin pyrkiessä.
      Paljon tärkeämpiä kieliä suomalaisille on olemassa.

      Eikä mitään kieleen perustuvia ohituskaistoja saa olla koulutukseen pyrkiessä.

    • Privi-leegio

      No mutta kuinkas sitten svekot varmistavat takuuvarmat yöpaikkansa ohi suomenkielisten suomalaisten ?

      Pitäähän etuoikeutetuilla olla etuoikeudet ja ohituskaistat koulutukseen vaikka vähän tyhmemmälläkin päällä
      .
      Ja koulutuksen jälkeen vaaditulla virkamiesten kaksikielisyydsellä varmistetaan töihinpääsy virastoihin ympäri Suomenmaan pompottamaan ja simputtamaan suomenkielisiä.

      Ja YLEisradioon svekojoukolla mylvimään , virnistelemään ja hohottamaan niille, jotka eivät ole svekoja.

    • Rosvot häkkiin

      Tuo röyhkeä, ja itsekäs rosvojoukko on saatava aisoihin. Heille on Suomenmaassa annettu aivan liian paljon valtaa.
      Ja tuo valta on vielä röyhkeydellä , suoranaisella rikollisuudella ja korruptoinnilla ansaittua !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      144
      2377
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      177
      1430
    3. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      1178
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1177
    5. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      96
      1127
    6. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1082
    7. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      96
      1045
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      49
      987
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      960
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      72
      901
    Aihe