"Korvaako mikään vakuutus tapaturmaa, mikäli itsestään parkkeeraava auto kolhii toista autoa? Kyseessä on siis ajoneuvo, kuten uudet Volkswagenit. Ne osaavat taskuparkkeerata ilman että kuljettaja edes koskee rattiin. Eihän kolarin aiheuttaja sinänsä ole itse kuljettaja vaan auto. Anturiviat voivat tämän aiheuttaa helpostikin.
Miten on, kuka korvaa?
Aki
Esko vastaa: Tietyissä uusissa autoissa on lisävarusteena ns. pysäköintiavustin, joka helpottaa taskupysäköintiä. Se ei kuitenkaan poista kuljettajan vastuuta mahdollisen vahingon sattuessa. Kuljettajahan se on vastuussa ajoneuvonsa kunnosta. "
Toisin sanoen nuo on ihan perseestä nuo peruutusjärjestelmät, periaatteessahan vika voi tulla millon tahansa kuljettajan tietämättä.
Iltalehti - Esko vastaa
12
158
Vastaukset
- Yksinkertainenko
Autuaita ovat yksinkertaiset.
Jeps. Vähän kuin jarrut hajoaisivat totaalisesti juuri kun tulee se tarve tehdä hätäjarrutus. Eihän se kuskin vika ole, että nesteet lentävät kaaressa tielle samalla kun yrittää pysähtyä...
Sen takia autojen tekniikan ei saisikaan olla liian monimutkaista ymmärrettäväksi, kun kuljettaja on kuitenkin kunnosta vastuussa.
Nykyautoissa on tekniikkaa, josta kuski ei enää voi ymmärtää mitään.- AutoPelle
Miten niin?
Ymmärrätkö miten mikroposessori oikeasti toimii, puhumattakaan käyttöjärjestelmästä? Näyt silti voivan käyttää tietokonetta, eikö?
Jos mölähdyksesi mukaan mentäisiin niin edes perusnelikkolaskinta ei saisi antaa kuin pienelle porukalle :-)
- osssss
Ja kuljettaja vastaa jos turvatyyny ei ole toiminunut tai ajonvakautus?
- kyseliä
onko ukko enää edes hengissä vai vastaileeko toimituksessa joku elossa oleva ukon nimissä?
- parkkipilotti
"Korvaako mikään vakuutus tapaturmaa, mikäli itsestään parkkeeraava auto kolhii toista autoa? Kyseessä on siis ajoneuvo, kuten uudet Volkswagenit."
Kuljettaja on aina vastuussa autonsa liikkeistä liikenteessä. Tämä on periaate.
Parkkipilotit Volkswageneissa toimii aina jos järjestelmä on todennut tilan riittävän ja kuljettaja toimii orjallisesti järjestelmän antamilla ohjeilla. Jos tila ei riitä tai jokin tunnistin ei lumen tms syystä toimi, järjestelmä ei edes ehdota parkkeeraamista. Itsellä yli 5 vuoden kokemus kyseisestä varusteesta ja aina se on toiminut luotettavasti silloin kun edella mainitut edellytykset ovat täyttyneet.
Historia tuntee epäluotettavasti toimivia parkkipilottejakin. Esim edelliskorimallin Priuksilla on peltejä kolhittu väärää informaatiota syöttävien tunnistimien takia. Tästä oli juttua jonkin ulkomaisen autolehden koeajon yhteydessä muutama vuosi sitten. - i7u78u9i
Sopii hyvin niille kiireiselle, ennen kuin auto on edes pysähtynyt niin kuski on jo 50 metrin päästä autosta kiireellä menossa jo jonnekkin. Autohan voi jäädä silloin pysäköimään itsensä.
- osssss
Turhia sähköleluja suomen talveen?
- kyseliä
VASTATKAA NYT JOKU ETTÄ ONKO UKKO ENÄÄ HENGISSÄKÄÄN VAI VASTAILEEKO JOKU TOIMITUKSEN ELOSSA OLEVISTA HÄNEN NIMISSÄÄN?
- vastailia
ON HENKISSÄ
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2151429- 961276
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan31077Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle171056Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9928Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86900Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.59838- 32830
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37768Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii44754