Alahuhdan lähtö

Optio

Meille pienosakkaille on kauan selitelty optioiden vaikutusta avainhenkilöiden pysyvyyden kannalta.

Alahuhta osoitti, kuinka paljon optiot vaikuttavat lojaalisuuteen yhtiötä kohtaan.

Eikä hän ole ainoa.

Nyt on paras sitouttaa pian kaikki optiopita saaneet pakollisella osakesäästämisella. Kaikkien optioita saaneiden on omistettava yhtiön osakkeita suhteessa myönnettyjen (ei välttämättä vielä lunastettujen) optioiden määrään. Eiköhän sillä sitouteta ja tulostakin alkaa syntyä.

Voisiko joku talousoppinut ottaa kantaa tähän ajatukseen ja laatia seuraavaa yhtiökokousta varten esityksen asiasta.

Enää Nokialla ei ole varaa menettään yllättäen yhtään optiomiljonääriä. Osa heistä on jo perustanut yrityksiä, joissa he käyttävät alkupääomana sekä optiotulojaan että tietämystään.

4

636

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selitetään

Käytännössä optiot eivät ole sitouttaneet ketään mihinkään firmaan. Suomessa toteutetut optiojärjestelyt ovat yleensä olleet käteviä kikkoja, joilla on kerätty rahaa pomoille firman edun nimissä.

Totta puhuen, jos olet jo saanut optioita muutamia miljoonia euroja ja saat lisäksi muhkeaa kuukausipalkkaa, ei lisärahalla ole sinulle juuri mitään merkitystä. Verokarhu on tyytyväisin optioista hyötyjä.

• aivan...

Näinhän asia in. Verokarhu onneksi saa osuutensa. Tällä tavalla tuetaan toimintakelpoista yhteiskuntaa. Tuskin kukaan johtaja on niin korvaamaton kuin he antavat meidän olettaa.

Olen sitä mieltä, että johtajille pitäisi asettaa selkeä tulosvastuu ja vähentää heidän palkastaan ja optioistaan osakekurssin romahdus.

Ei kukaan ole korvaamaton, ei edes Nokian johto.

• Faktoja
        aivan... kirjoitti:

Näinhän asia in. Verokarhu onneksi saa osuutensa. Tällä tavalla tuetaan toimintakelpoista yhteiskuntaa. Tuskin kukaan johtaja on niin korvaamaton kuin he antavat meidän olettaa.

Olen sitä mieltä, että johtajille pitäisi asettaa selkeä tulosvastuu ja vähentää heidän palkastaan ja optioistaan osakekurssin romahdus.

Ei kukaan ole korvaamaton, ei edes Nokian johto.

Kyllä se on niin, että Nokian tuloksen tekevät tuhannet ilman oman edun tavoittelua tuotekehitystä tekevät nuoret insinöörit, joista alle prosentti pääsee joskus nauttimaan optioista. Johtajilla ei menestykseen ole osuutta. Tietysti heillä on mahdollisuus mokata kehitys.

Seuraava kysymys kuuluukin mistä näitä insinöörejä tulee. Siihen onkin vastaus ettei niitä enää tulekaan, kun yhteiskunta on muuttumassa röyhkeäksi minä-minä-kaikki-mulle-yhteiskunnaksi.

• oskari5
        Faktoja kirjoitti:

Kyllä se on niin, että Nokian tuloksen tekevät tuhannet ilman oman edun tavoittelua tuotekehitystä tekevät nuoret insinöörit, joista alle prosentti pääsee joskus nauttimaan optioista. Johtajilla ei menestykseen ole osuutta. Tietysti heillä on mahdollisuus mokata kehitys.

Seuraava kysymys kuuluukin mistä näitä insinöörejä tulee. Siihen onkin vastaus ettei niitä enää tulekaan, kun yhteiskunta on muuttumassa röyhkeäksi minä-minä-kaikki-mulle-yhteiskunnaksi.

Olet harvinaisen oikeassa. Alaa erittäin läheltä seurannanneena voin sanoa pyytettömien työmuurahaisten kadonneen nuoremmista ikäluokista. Valitettavasti samalla on kadonnut monista suomalaisista nuorista insinööreistä ammattitaito ja sitkeys joilla kansainvälisessä kilpailussa pärjätään. Ammattitaito kun ei synny kuin ankaralla työnteolla. Ei hyvältä näytä tulevaisuus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      139
      7648
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      423
      7091
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      69
      3623
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      138
      3256
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      109
      2784
    6. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      44
      2318
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      126
      1926
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      23
      1793
    9. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      26
      1566
    10. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      1457
    Aihe