Lääkkeet auttavat todistetusti

322532626

"Masennuslääkkeiden tehon olemassaoloa depression hoidossa ei aseta kiistanalaiseksi yksikään metodisesti pätevä meta-analyysi, ja arviot hoitoefektin suuruudesta ovat tilastollisesti hyvin yhdenmukaisia" -Suomalainen lääkäriseura Duodecim

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=nak04327&suositusid=hoi50023

Ihmeen paljon p*skapuhetta tällä palstalle että lääkkeet ei muka auttaisi tai niistä olisi enemmän haittaa jne. Lukekaa välillä faktojakin, lääkkeet auttavat todistetusti!

HUOM! Tässä puhutaan nyt metodisesti pätevistä tutkimuksista, toki löytyy epäpäeteviä tutkimuksia jotka sanovat muuta mutta niitä ei kannata huomioida.

55

696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä mulla ainakin lääkkeet on auttanut. Mutta kyllä niillä on myös haittavaikutuksia. Ja oikea lääke ei välttämättä löydy heti.

      • kerro meille

        Miten?


    • Loppu Propagandalle

      "metodisesti pätevä meta-analyysi"

      Just joo. Kun meta-analyysi ei ole pätevä tapa arvioida asiaa. Euroopan lääkevirastonkin mukaan vain kunnolla toteutetut kaksoisokkotutkimukset ja ns. naturalistiset tutkimukset ovat oikea tapa arvioida lääkkeiden tehoa ja vaikuttavuutta. Antidepressiivien kaksoissokkotutkimukset ovat valittavasti ala-arvoisia, koska siinä käytetään vertailuna lumetta, jolla ei ole mitään vailkutuksia, joten kaksoissokkous aukeaa.

      Meta-analyysit tehdään julkaistuista tutkimuksista, joista pääosa "epäonnistuneista" tutkimuksista on on poistettu ja "onnistuneet" julkaistu moneen kertaan, Ja huom! emme todellakaan voi tietää paljonko tutkimuksia on pimitetty, niin kuin professori Erkki Isometsä yrittää väittää. Tilastomatematiikka ei näytä kuuluvan biologisen psykiatrian gurujen ydinosaamisalueeseen.

      Tieteellistä *askapuhetta tässä maassa levittää Duodecimin lääketeollisuussidonnaiset "asiantuntijat" * yrpä hoitoineen. Siellä ei ole tieteelliset ja tilastolliset menetellmät hallinnassa.

      Lue vaikka faktója ns. Vantaan tutkimuksista, joista käy ilmi, että suurin osa ei toivu lääkkeiden syöttämisellä, todennäköisyys toipua keskivaikeasta-vaikeasta ( MDD) on suurempia ilman lääkkeitä (psykoterapialla) ja vain 5 % vaikeasti masentuneista toipui pitkäaikaisseurannassa.

      • Helppo komppaa

        Juuri näin.


      • "Antidepressiivien kaksoissokkotutkimukset ovat valittavasti ala-arvoisia, koska siinä käytetään vertailuna lumetta, jolla ei ole mitään vailkutuksia, joten kaksoissokkous aukeaa."

        Kaikissa lääketutkimuksissa käytetään juuri kuvatunlaista lumetta. Vai kuvittelitko, että sivuvaikutuksia aiheuttavan lääkkeen tutkimuksessa annetaan placebona jotain myrkkyä, joka tuottaa yhtä kovat sivuoireet.


      • Loppu Propagandalle
        outsider1 kirjoitti:

        "Antidepressiivien kaksoissokkotutkimukset ovat valittavasti ala-arvoisia, koska siinä käytetään vertailuna lumetta, jolla ei ole mitään vailkutuksia, joten kaksoissokkous aukeaa."

        Kaikissa lääketutkimuksissa käytetään juuri kuvatunlaista lumetta. Vai kuvittelitko, että sivuvaikutuksia aiheuttavan lääkkeen tutkimuksessa annetaan placebona jotain myrkkyä, joka tuottaa yhtä kovat sivuoireet.

        Muiden alojen kuin psykiatrian lääketutkimuksissa käytetään vertailuna jo markkinoilla olevaa lääkettä, ei lumetta. Lume on vanhanaikaista. Euroopan lääkevirasto on tunnustanut, että inertin lumeen ( = joka ei aiheuta mitään tuntemuksia) ja siihen liittyvän ns lumepesu (placebo washout) käyttäminen lääketutkimuksissa vääristää tuloksia, mutta koska lääkevirastossakin istuu lääketeollisuussidonnaisia, niin ei ole kielletty. Kun on käytetty vertailuna muita psyykelääkkeitä, kuten bentsoja ja antipsykootteja ( jotka siis aiheuttavat tuntemuksia), niin mitään eroa ei ole löytynyt ja vertailulääkkeet ovat jopa parempia.

        Ns. masennuslääketutkimuksissa käytetään epämääräisä pistemitareita (kuten Hamilton ja Montgomery), jotka eivät ole diagnostisia mittareita, joten niiden perusteella voi saada keskivaikean masennusdiagnoosin, vaikkei masennuksen perusoiretta masentunutta mielialaa olisi. Antidepresiivien tutkimuksissa ei edes tutkita toipuvatko ihmiset, vaan vain jotain epämääräirsellä mittarilla havaittua "lievenemistä".


      • Aktiivitutkija
        outsider1 kirjoitti:

        "Antidepressiivien kaksoissokkotutkimukset ovat valittavasti ala-arvoisia, koska siinä käytetään vertailuna lumetta, jolla ei ole mitään vailkutuksia, joten kaksoissokkous aukeaa."

        Kaikissa lääketutkimuksissa käytetään juuri kuvatunlaista lumetta. Vai kuvittelitko, että sivuvaikutuksia aiheuttavan lääkkeen tutkimuksessa annetaan placebona jotain myrkkyä, joka tuottaa yhtä kovat sivuoireet.

        Kuten "Loppu Propagandalle" olikin jo ehtinyt kertoa, ei lääketutkimuksia tehdä muualla, kuten psykiatriassa. Toisekseen, kun riippumattomat tahot ovat tehneet tutkimuksia vertaillen aktiivista plaseboa ja "masennuslääkettä" ei niiden välille ole saatu mitään merkitsevää eroa. Käytännössä ero tietenkin on siinä, että aktiivisella plasebolla on ohimenevä lievähkö vaikutus, esimerkiksi oksetus, suun kuivuus tai pieni heikotus jne. kun taas oikealla "masennuslääkkeellä" on todella vakavat käytännön pitkäaikaisseurauksetkin aivovaurioista todellisuuden tajun hämärtymiseen ja siitä seuraavaan sekavaan käytökseen kuin rytmihäiriöihinkin. Muun muassa bentsot suoriutuvat samoin kuin "masennuslääkkeet" mitä tulee masennuksen hoitoon, eli eivät tee asialle yhtään mitään sedaation ja tunteiden ja tajunnan turruttamisen lisäksi. (Alla vielä linkki yhden aktiiviplasebo vs. "masennuslääke" -tutkimuksen abstraktiin.)

        Active placebos versus antidepressants for depression.
        Moncrieff J1, Wessely S, Hardy R.
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14974002

        REVIEWER'S CONCLUSIONS:
        The more conservative estimates from the present analysis found that differences between antidepressants and active placebos were small. This suggests that unblinding effects may inflate the efficacy of antidepressants in trials using inert placebos. Further research into unblinding is warranted.


      • Loppu Propagandalle kirjoitti:

        Muiden alojen kuin psykiatrian lääketutkimuksissa käytetään vertailuna jo markkinoilla olevaa lääkettä, ei lumetta. Lume on vanhanaikaista. Euroopan lääkevirasto on tunnustanut, että inertin lumeen ( = joka ei aiheuta mitään tuntemuksia) ja siihen liittyvän ns lumepesu (placebo washout) käyttäminen lääketutkimuksissa vääristää tuloksia, mutta koska lääkevirastossakin istuu lääketeollisuussidonnaisia, niin ei ole kielletty. Kun on käytetty vertailuna muita psyykelääkkeitä, kuten bentsoja ja antipsykootteja ( jotka siis aiheuttavat tuntemuksia), niin mitään eroa ei ole löytynyt ja vertailulääkkeet ovat jopa parempia.

        Ns. masennuslääketutkimuksissa käytetään epämääräisä pistemitareita (kuten Hamilton ja Montgomery), jotka eivät ole diagnostisia mittareita, joten niiden perusteella voi saada keskivaikean masennusdiagnoosin, vaikkei masennuksen perusoiretta masentunutta mielialaa olisi. Antidepresiivien tutkimuksissa ei edes tutkita toipuvatko ihmiset, vaan vain jotain epämääräirsellä mittarilla havaittua "lievenemistä".

        "Muiden alojen kuin psykiatrian lääketutkimuksissa käytetään vertailuna jo markkinoilla olevaa lääkettä, ei lumetta. "

        Kyllä niitä tutkimuksia löytyy pilvin pimein, jossa antidepressanttia on vertailtu juurikin muihin antedepressantteihin.

        ", mutta koska lääkevirastossakin istuu lääketeollisuussidonnaisia, niin ei ole kielletty. "

        Ahaa, salaliittoteoriaa puskee. Olen niin vanhanaikainen, että luotan enemmän tiedeyhteisöön.


      • Loppu Propagandalle
        outsider1 kirjoitti:

        "Muiden alojen kuin psykiatrian lääketutkimuksissa käytetään vertailuna jo markkinoilla olevaa lääkettä, ei lumetta. "

        Kyllä niitä tutkimuksia löytyy pilvin pimein, jossa antidepressanttia on vertailtu juurikin muihin antedepressantteihin.

        ", mutta koska lääkevirastossakin istuu lääketeollisuussidonnaisia, niin ei ole kielletty. "

        Ahaa, salaliittoteoriaa puskee. Olen niin vanhanaikainen, että luotan enemmän tiedeyhteisöön.

        "Kyllä niitä tutkimuksia löytyy pilvin pimein, jossa antidepressanttia on vertailtu juurikin muihin antedepressantteihin."

        MIssähän niitä on? Laita nyt edes muutama viite.

        Eikä mitään salaliittoa, vaan tosiasioita: kenen leipää syöt sen lauluja laulat.


    • 10+20

      Masennus-palsta on aivan täynnä trolleja, tänne ei kannata kovin paljon jäädä järkeä puhumaan. Tuossa vasemmalla on lista muistakin ongelmista. Esim. narsistit voi ihan hyvin sieltä päätyä tänne purkamaan pahaa oloaan masentuneisiin. Olen itse löytänyt paljon järkevämmän palstan, mutta siitä en täällä puhu. Siellä ei kuitenkaan kiistellä lääkkeistä yhtään ja siellä on joitakin erittäin kokeneita ja älykkäitä ihmisiä. Ateisi81 on selkeästi vähän älykkäämpi ja ymmärtää asiansa, vaikka paljon sulta näyttää tulevan tekstiä joka vaikuttaa siltä, että nämä trollit on sekottanu sun pään...

    • 123311666

      1. Tuon viittaamasi depression Käypä hoito -työryhmän puheenjohtaja on professori Erkki Isometsä.

      2. Lainauksessasi sanotaan, että tehon olemassaoloa depression hoidossa ei aseta kiistanalaiseksi yksikään metodisesti pätevä meta-analyysi.

      3. Maailman tärkein ja arvostetuin meta-analyysi-tutkimusten tuottaja on riippumaton Cochrane-yhdistys: http://en.wikipedia.org/wiki/Cochrane_Collaboration

      4. Pohjoismaiden Cochrane-säätiön johtaja on Peter Gotzsche. http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_C._Gøtzsche

      5. Täällä Gotzsche ja Isometsä keskustelevat aiheesta: http://www.psyli.fi/media/tapahtumia

      6. Täällä Gotzsche kysyy, miksi Isometsä ei vastannut haasteeseen, jossa hän kritisoi Isometsän argumentteja: http://www.madinamerica.com/2014/12/the-truth-about-antidepressant-research-an-invitation-to-dialogue/

      Eivät nuo RCT:t tai meta-analyysitkaan tietysti paljasta, että onko jollekin yksilölle hyötyä, haittaa vai jotain muuta noin monisyisessä asiassa kuin masennus. Jollekin voi olla paljon hyötyä, joku voi luulla, että siitä on hyötyä vaikka tulokset puhuvat muusta. Voi olla, että sitä on hyödyllistä joillein käyttää hetken aikaa, jotta pääsee ulos huonosta tilanteesta, mutta lääkkeiden käyttö jää joillekin turhaankin "päälle" loppuelämäksi. Lyhytaikainen käyttö vastaan pitkäaikainen käyttö. Yms.

      • Ihmettelijä

        Hahaha.... miten voi asettaa noita meta-analyyseja enemmän "kiistanalaiseksi" kuin mitä Gotzsche on tehnyt. Hän on nimenomaan asettanut ne "kiistanalaiseksi", ja hän on meta-analyysien ekspertti.

        ""Masennuslääkkeiden tehon olemassaoloa depression hoidossa ei aseta kiistanalaiseksi yksikään metodisesti pätevä meta-analyysi, ja arviot hoitoefektin suuruudesta ovat tilastollisesti hyvin yhdenmukaisia" -Suomalainen lääkäriseura Duodecim"


      • 123311666

        Lisäksi Gotzsche itsekin nostaa tuossa keskustelussa esiin, että nimenomaan Isometsän argumenttina käyttämä Gibbonsin meta-analyysi on metodologisesti erittäin epäpätevä. Gibbons on erittäin "pahamainen" psykiatrian "totuuksien vääristelijä". Alkuperäisessä viestissä lukee, että "ei aseta kiistanalaiseksi yksikään metodisesti pätevä meta-analyysi" ....


      • 123311666

        Eli alkuperäinen kirjoittaja... ei ihan toiminut tuo lainauksesi argumentti. Jos et sitä ymmärtänyt. En usko, että edes tiedä, mitä "meta-analyysit" tarkoittavat. Vai tiedätkö?


    • No just.. Mielenkiintoista sinänsä, jotkut ei vaan usko ettei kaikki hyödy masennuslääkkeistä, voisi sanoa että aika harva.. Oon mäkin syönyt lääkkeitä 10 helvetin pitkää vuotta ilman mitään hyötyä. Oon ihan yhtä masentunut kuin ennen lääkkeiden syöntiä, eroa siihen on sen verran että mun muisti ei toimi. Arvaa ottaako päähän, lääkäri sanoo että mä paranen kun mä syön masennuslääkkeitä, oli varma asiasta, vaan ei kun en oo tullut yhtään parempaan kuntoon. Ja on muuten oikeesti stressaavaa kun ei muista kunnolla, saatan unohtaa melkeen mitä vaan ja joudun jatkuvasti miettimään että onko mulla kaikki mukana kun lähden ovesta ulos, moneen kertaan joudun tarkistamaan, kaikki muukin unohtuu ihan liian helposti ja mua ärsyttää. Vihaan sitä lääkäriä joka lupasi että mä paranen, vihaan tätä yhteiskuntaa sen takia että jouduin laitoksiin vuosiksi koska en parantunutkaan. Ja oikeesti, ei oo parantuneet muutkaan laitostutut joihin oon ollut yhteydessä, yksi joka oli hyvä kaveri, on jatkuvasti itsemurhan partaalla ja sekään ei muista kunnolla. Paras kaveri tappoi ittensä niillä niin hyödyllisillä lääkkeillä. Ja sitte joku pölvästi tulee sanomaan että juu kyllä ne parantaa, vaan kun ei oo todellakaan itsestäänselvyys.. Nyt yritän käydä terapiassa ja selvitä hengissä, yritän päästä eroon pelosta ja epäluottamuksesta ihmisiä kohtaan ja yritän lakata miettimästä surkeaa epäonnistunutta elämääni. Että kiitos vaan kaikille lääkkeiden ylistäjille ja pakkosyöttäjille, ihme että oon vielä hengissä..

      • Miksi syöt 10v lääkkeitä, jos ne ei auta yhtään?


      • Laitox
        ateisti81 kirjoitti:

        Miksi syöt 10v lääkkeitä, jos ne ei auta yhtään?

        Hän on ollut mt-laitoksessa vuosia.Ei siellä voi sanoa että en halua ottaa lääkettä.
        Ja varmaankin hän aluksi on uskonut psykiatreja kun ovat vakuutellet että nämä lääkkeet auttaa.


    • Monenlaisia troppeja

      Jos halutaan tosi vakavaan masennukseen apua, voi olla, että vanhimmat lääkkeet auttavat parhaiten. Niissä vain on paljon sivuvaikutuksia ja yliannostus voi olla vaarallinen, mutta jos on paha tuskainen depressio, suun kuivuminen, väsymys ym. ovat pieni paha sen rinnalla.

      Muistan aikoinaan, kuinka helpottavaa oli tuudittautua Pertriptylin rauhaan, saada unta ja helpotusta heti eikä joskus viikkojen tai kuukausien kuluttua. Olin todella pahasti sairas ja kärsin.

      Kannattaa muistaa, etteivät masennuslääkkeet ole yksi, yhtenäinen ryhmä lääkkeitä.

    • vakavasti sairas

      Vanhan polven lääkkeet auttoi masennukseen. Niiden avulla pärjäsin kymmeniä vuosia. Auttavaa terapiaa en koskaan saanut, vain jutustelua. Heti kun vaihdettiin uuden polven lääkkeisiin vakava sairaus ja masennus paheni. Nyt olen jo liikkuva muumio. Nykyajan psyykelääkkeet tappaa hitaasti mutta varmasti.

      Teille nuorille neuvo; kuunnelkaa omia tuntemuksia ja hoitakaa itseänne ilman psyykelääkkeitä.

      • Niin minullakin tuntuu vanhat lääkkeet auttavan. Oon käyttänyt jo jonkin aikaa triptyyliä. Se oli aluksi pienellä annoksella unettomuuteen. No nykyään menee 300mg unettomuuteen ja masennukseen. Ihan hyvä lääke. Ainoa sivuvaikutus on ollut suun kuivuminen.

        Lisäksi minulla on ollut sertralin 100mg masennukseen. Nyt olen ajatellut kokeilla, pärjäisinkö ilman sertralinia. Puolitin annoksen suoraan 50mg. Ei ole ainakaan vielä tullut vieroitusoireita.


    • lopettanut ajoissa?

      Aikansa auttaa, jotkut eivät vaan lisäävät sitä. Kaikelaisia kemialliasi mielialalääkkeitä ei ole edes kunnolla testattu, ennenkuin ne on päästetty markkinoille. Markkinoimiseen käytetään enemän rahaa kuin itse tutkimustyöhön.
      Oletetaan, että aivoissa se ja se osa näitä selityksiä. Ihmiset ovat KAIKKI erilaisia ja joikainen itse tietää mikä sopii ja mikä ei. Oli sitten kysymyksessä mikä lääaine tahansa.

    • Juurikin näin mitä Laitox sanoi, ei oo ollut oma valintani tuo masennuslääkkeide syönti. Mut pakotettiin syömään niitä jo ennen kuin jouduin laitokseen, uhattiin että joudun suljetulle osastolle. Ja sillon mä jopa uskoin psykiatria, että ne oikeesti auttaisi.. Vaan eipä auttanut, jouduin laitokseen ja sanottiin että en voi lopettaa lääkitystä, ja vuosien ajan pakotettiin syömään lääkkeitä. Jos en ollut laitoksessa niin uhattiin että joudun, ja kun olin niin syöttivät väkisin jos en ottanut. Ei tosiaan ollut vaihtoehtoja. Ja kun menin asuntolaa niin sillonki uhattiin että joudun suljetulle jos en niitä lääkkeitä syö ja sielläkin ne vahti että varmasti syön. Muutama kuukausi sitte näin palaverissa mun ensimmäisen psykiatrin, se p*skiaisen joka alotti tän kierteen, edelleen se jaksoi jankuttaa että en pärjää ilman lääkkeitä.. Vaan nyt oon ollut melkeen kaksi viikkoa ilman, kattellaan miten käy. Eipä ainakaan oo ollut kamalampi olo. Ja viimeksi söin siis cipralexia ja risperidonia, psykiatri sanoi että jos lopetan risperidonin niin cipralex voi aiheuttaa kaksisuuntasen mielialahäiriön, no lopetinpa sitte molemmat. Sain sitte juuri tietää että isosiskokin sairastui kaksisuuntaiseen juurikin masennuslääkkeiden takia. Ensin hoidettiin masennusta ja sitte puhkesi kaksisuuntainen, siis oikeesti suututtaa, ne p*askiaiset pilasi senkin elämän jollain hyödyttömillä lääkkeillä. Tekisi mieli vaan nirhii jokanen psykiatri joka on meitä "hoitanut"..

      • Kyllähän se niin menee, että kaksisuuntainen diagnosoidaan kuulemma yleensä aluksi aina väärin masennukseksi. Ei tuo sinänsä mitään hirmuisen poikkeavaa ole.


      • Laitox
        pepep kirjoitti:

        Kyllähän se niin menee, että kaksisuuntainen diagnosoidaan kuulemma yleensä aluksi aina väärin masennukseksi. Ei tuo sinänsä mitään hirmuisen poikkeavaa ole.

        Ensin hoidetaan masennusta lääkkeillä muutama vuosi,esim. SSRI-lääkkeillä ja bentsoilla.Lääkitys aiheuttaa potilaalle rajuja mielialanvaihteluita,todetaan bipo.
        Lääkitykseen lisätään neurolepti,hoidetaan vielä muutama vuosi niin kas kummaa,
        psykiatrit hoksaa että potilashan on skitsofreenikko.
        Tiedän monta tälläistä tapausta.Lääkkeet sairastuttaa.


      • Laitox kirjoitti:

        Ensin hoidetaan masennusta lääkkeillä muutama vuosi,esim. SSRI-lääkkeillä ja bentsoilla.Lääkitys aiheuttaa potilaalle rajuja mielialanvaihteluita,todetaan bipo.
        Lääkitykseen lisätään neurolepti,hoidetaan vielä muutama vuosi niin kas kummaa,
        psykiatrit hoksaa että potilashan on skitsofreenikko.
        Tiedän monta tälläistä tapausta.Lääkkeet sairastuttaa.

        Ihan itsekkö olet tuon hypoteesin kehittänyt?


      • Skandaali

        Voin lääkirinä sanoa, että olen nähnyt tämän kuvion usein. Siksi ensimmäinen psyykenlääke resepti on niin vaarallinen.


    • 346373

      "Masennuslääkkeiden tehon olemassaoloa depression hoidossa ei aseta kiistanalaiseksi yksikään metodisesti pätevä meta-analyysi" -koulutetut lääkärit

      Mutta silti jotkut jaksavat täällä päivittäin jauhaa p*skaa lääkkeiden "myrkyllisyydestä" jne... hankkikaa elämä!

      • takas koulunpenkille

        Sinun "koulutetut lääkärisi" pitäisi laittaa kertauskurssille.


      • Loppu Propagandalle

        Kas kun meta-analyysi on jo sinänsä hanurista. "Päteviä" meta-analyysejä ei ole eikä tule. Siinä se ongelma.

        Tyhmiä sekä tieteellisistä ja tilastollisista menetelmistä ymmärtämättömiä kusetetaan aina.


      • Loppu Propagandalle kirjoitti:

        Kas kun meta-analyysi on jo sinänsä hanurista. "Päteviä" meta-analyysejä ei ole eikä tule. Siinä se ongelma.

        Tyhmiä sekä tieteellisistä ja tilastollisista menetelmistä ymmärtämättömiä kusetetaan aina.

        Jäikö pillerit ottamatta?


    • M.O.T.

      Lääketehdas itse tutkii lääkkeensä tai lääkkeen tutkii voimakkaassa sidoksissa lääketehtaaseen oleva toimija.
      Arvatkaapa mikä on lopputulos.

      Kukaan ei ole koskaan eikä missään pystynyt kiistämään ssri-myrkkyjen yhteyttä massiivisiin joukkomurhiin. Jos olisi kyennyt, olisi myös sen tehnyt.
      Ohessa perumatonta faktaa;

      http://ssristories.org/old/index1.php

      • 75875865

        Löytyykö todisteita että lääkkeet tutkii "lääketehtaaseen voimakkaasti sidoksissa oleva toimija"?? Eipä taida löytyä koska tutkimukset ovat ihan rehellisia riippumattomia tutkimuksia joita tehdään terveyden edistämiseksi.

        "Kukaan ei ole koskaan eikä missään pystynyt kiistämään ssri-myrkkyjen yhteyttä massiivisiin joukkomurhiin"
        Samoin kukaan ei myöskään pysty todistamaan että ssri:t liittyisin niihin mitenkään.


      • Loppu Propagandalle
        75875865 kirjoitti:

        Löytyykö todisteita että lääkkeet tutkii "lääketehtaaseen voimakkaasti sidoksissa oleva toimija"?? Eipä taida löytyä koska tutkimukset ovat ihan rehellisia riippumattomia tutkimuksia joita tehdään terveyden edistämiseksi.

        "Kukaan ei ole koskaan eikä missään pystynyt kiistämään ssri-myrkkyjen yhteyttä massiivisiin joukkomurhiin"
        Samoin kukaan ei myöskään pysty todistamaan että ssri:t liittyisin niihin mitenkään.

        Lääketehdashan maksaa tutkimuksista sille tutkijalle. Hehän käyttävät usein tunnettuja ostotutkijoita bulvaaneinaan. Tästä on kyllä näyttöä. Voin kaivaa esille.

        Ja sen lisäksi lääkefirma määrää mitä julkaistaan ja miten. Parhaimassa tai pahimassa tapauksessa tutkijalla ei ole mitään sananvaltaa tutkimusasetelman laadinnassa, eikä sen tieteellisen artikkelin tai raportin kirjoittamisessa, vaan sen kirjoittaa lääkefirman viestintäyhtiön haamukirjoittajatt.

        Kaikesta tästä on näytttöä.

        Minä suhtaudun skeptisesti siihen, että SSRI:t aiheuttaisivat itsemurhia tai murhia, yhtä skeptisesti kuin siihenkin, että lääkitys vä hentään itsemurhia, Kummastakaan ei ole tieteellistä näyttöä, mutta jostain kumman syystä ns, asiantuntjoiden hellimään tarinaa siitä, miten lääkitys vähentää itsemurhia hellitään kovasti. Näiltä asiantuntijoilta on vain jäänyt todistamatta syy-seurasuhde: jäätelönsyönti ja hukkkumistapaukset lisääntyvät kesällä, mutta johtuvatko hukkumistapaukset jäätelönsyönnistä?

        Siitä on kyllä näyttöä, että SSRI tutkimuksissa varsinkin nuorempia koepotilaita alkoivat lääkkeet enemmän itsemurhatuttaa, mutta ei sitä ole todistettu, että se johtuisi lääkkeistä tai aivokemiasta. Aika vaikea uskoa, että jokin aivokemia käskee ihmisen tappaa itsensä tai olla tappamatta. Pikemminkin näissä lääketutkimuksissa lienee kyse siitä, että ihmiset ovat olleet pettyineitä, kun lääkekokeissa onkin tullut vain huonompi olotila, vaikka piti olla täsmälääkitys. PInna katkeaa yksinkertaisesti.

        Itsemurhan ja murhien medikalisoiminen on banaalia, ei tieteellistä.


      • Loppu Propagandalle kirjoitti:

        Lääketehdashan maksaa tutkimuksista sille tutkijalle. Hehän käyttävät usein tunnettuja ostotutkijoita bulvaaneinaan. Tästä on kyllä näyttöä. Voin kaivaa esille.

        Ja sen lisäksi lääkefirma määrää mitä julkaistaan ja miten. Parhaimassa tai pahimassa tapauksessa tutkijalla ei ole mitään sananvaltaa tutkimusasetelman laadinnassa, eikä sen tieteellisen artikkelin tai raportin kirjoittamisessa, vaan sen kirjoittaa lääkefirman viestintäyhtiön haamukirjoittajatt.

        Kaikesta tästä on näytttöä.

        Minä suhtaudun skeptisesti siihen, että SSRI:t aiheuttaisivat itsemurhia tai murhia, yhtä skeptisesti kuin siihenkin, että lääkitys vä hentään itsemurhia, Kummastakaan ei ole tieteellistä näyttöä, mutta jostain kumman syystä ns, asiantuntjoiden hellimään tarinaa siitä, miten lääkitys vähentää itsemurhia hellitään kovasti. Näiltä asiantuntijoilta on vain jäänyt todistamatta syy-seurasuhde: jäätelönsyönti ja hukkkumistapaukset lisääntyvät kesällä, mutta johtuvatko hukkumistapaukset jäätelönsyönnistä?

        Siitä on kyllä näyttöä, että SSRI tutkimuksissa varsinkin nuorempia koepotilaita alkoivat lääkkeet enemmän itsemurhatuttaa, mutta ei sitä ole todistettu, että se johtuisi lääkkeistä tai aivokemiasta. Aika vaikea uskoa, että jokin aivokemia käskee ihmisen tappaa itsensä tai olla tappamatta. Pikemminkin näissä lääketutkimuksissa lienee kyse siitä, että ihmiset ovat olleet pettyineitä, kun lääkekokeissa onkin tullut vain huonompi olotila, vaikka piti olla täsmälääkitys. PInna katkeaa yksinkertaisesti.

        Itsemurhan ja murhien medikalisoiminen on banaalia, ei tieteellistä.

        Olet aika sekaisin mielestäni.


      • Lopeta propagandasi
        Loppu Propagandalle kirjoitti:

        Lääketehdashan maksaa tutkimuksista sille tutkijalle. Hehän käyttävät usein tunnettuja ostotutkijoita bulvaaneinaan. Tästä on kyllä näyttöä. Voin kaivaa esille.

        Ja sen lisäksi lääkefirma määrää mitä julkaistaan ja miten. Parhaimassa tai pahimassa tapauksessa tutkijalla ei ole mitään sananvaltaa tutkimusasetelman laadinnassa, eikä sen tieteellisen artikkelin tai raportin kirjoittamisessa, vaan sen kirjoittaa lääkefirman viestintäyhtiön haamukirjoittajatt.

        Kaikesta tästä on näytttöä.

        Minä suhtaudun skeptisesti siihen, että SSRI:t aiheuttaisivat itsemurhia tai murhia, yhtä skeptisesti kuin siihenkin, että lääkitys vä hentään itsemurhia, Kummastakaan ei ole tieteellistä näyttöä, mutta jostain kumman syystä ns, asiantuntjoiden hellimään tarinaa siitä, miten lääkitys vähentää itsemurhia hellitään kovasti. Näiltä asiantuntijoilta on vain jäänyt todistamatta syy-seurasuhde: jäätelönsyönti ja hukkkumistapaukset lisääntyvät kesällä, mutta johtuvatko hukkumistapaukset jäätelönsyönnistä?

        Siitä on kyllä näyttöä, että SSRI tutkimuksissa varsinkin nuorempia koepotilaita alkoivat lääkkeet enemmän itsemurhatuttaa, mutta ei sitä ole todistettu, että se johtuisi lääkkeistä tai aivokemiasta. Aika vaikea uskoa, että jokin aivokemia käskee ihmisen tappaa itsensä tai olla tappamatta. Pikemminkin näissä lääketutkimuksissa lienee kyse siitä, että ihmiset ovat olleet pettyineitä, kun lääkekokeissa onkin tullut vain huonompi olotila, vaikka piti olla täsmälääkitys. PInna katkeaa yksinkertaisesti.

        Itsemurhan ja murhien medikalisoiminen on banaalia, ei tieteellistä.

        Mikä se "pinna" on?


    • ghgfrgh

      Mulla lääkkeet ovat auttaneet SNRI neurolepti, masennukseni on jo mileei kokonaan poissa. Mielluummin tämä kuin sitä edeltävä kituminen masennuksen sekä ahdistuksen kourissa.

    • dfasasfd

      Irving Kirch kumppaneineen ovat tutkineet noiden meta-analyysiin sisältyneiden lääkekokeiden ulkoista validiteettia eli sitä, miten ne toimivat todellisella potilasjoukolla (jota ei millään tavalla karsita etukäteen) todellisessa ympäristössä. Tätä varten he uudelleenanalysoivat tunnetun STAR D*-tutkimuksen. Kirch kumppaneineen käyttivät HSRD-mittaristoa, mitä olisi pitänyt alun perinkin käyttää tutkimuksessa ja tutkivat, kuinka tehokkaita nuo lääkkeet ovat verrattuna lääkekokeissa saatuihin tuloksiin. Tulosten mukaan (johtuen lääkekokeisiin valikoituneen potilasjoukon epäedustavuudesta ja tutkimusastelmasta) potilaiden oireet laskevat masennuslääkkeellä 12-viikossa todellisissa olosuhteissa 6, 6 pistettä, lääkekokeissa 14,8 pistettä. Remission saavutti 25,6 % STAR D* -tutkimuksessa, lääkekokeissa 48,4 %. Vasteprosentti oli STAR D * -tutkimuksessa 32,5 %, lääkekokeissa 65, 2 %. Lääkekokeet liiottelevat siis masennuslääkkeiden tehoa 100 %.
      http://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037/cns0000164

      Isometsän mukaan tämä tutkimus toki sisälsi liian vaikehoitoisia potilaita. Hänen mukaansa olisi ilmeisesti pitänyt karsia joukosta pois monisairaat ja ne, joilla on suuri itsemurhariski. Hän voisikin seuraavaksi tehdä uuden käypä hoito -suosituksen, jossa karsisi nämä vaikeahoitoiset potilaat pois, koska se ei näytä tuottavan yhtään hyviä tuloksia heidän joukossaan. Vuoden seurantajaksolla vain 3 % oli remissiossa, loput olivat lopettaneet kesken tai heidän masennuksensa oli uusiutunut. Mutta näillä käypä hoito -suosituksilla ja hoitomalleilla tulos on, että teho on jo 12 viikossa olematon ja todennäköisesti selittyy lähinnä plasebovasteella.

      • fdsafdsa

        Toisaalta täytyy ottaa huomioon myös, että mitä sairaampi olet, sitä tehokkaampi on lääkitys. Tämän vuoksi Irving Kirchin plasebotutkimuksia alun perin kritisoitiin: hän tutki liian terveitä potilaita. Kun hän siirtyi riittävän sairaisiin potilaisiin ja löysi juuri ja juuri kliinisesti merkitsevän tuloksen, niin tämä selitettiin heti sillä, että lääkkeet ovat tehokkaita eikä sillä, että plasebon purkautumisvaikutus vaan on suurempi kuin lievässä masennuksessa. Tämän älyää jokainen normaalin matemaattis-loogisen päättelykyvyn omaava ihminen, mutta vain meta-analyyseissa kunnostautunut Peter Gotzche älysi pohtia sitä ääneen ehkä siksi, koska hän ei ole Isometsän ja muiden tohtoreiden tavoin niin suuresti rakastunut näihin lääkkeisiin. Tietenkin purkautumisen vaikutus on suurempi, jos lähtöpisteet ovat korkeammat.

        Koska noissa kokeissa käytetään ei-aktiivista plaseboa, plasebokontrollia ei käytännössä ole, joten sen purkautumisen vaikutus tulisi ottaa huomioon noissa tutkimuksissa. Sitä ei vaan oteta ja jostain kumman syystä ei käytetä aktiivista plaseboa yleisesti. Tällä hetkellä voidaan suurella varmuudella olettaa, että lähes 90 % lääkäreistä ja 80 % potilaista tietää, syövätkö he plaseboa vai lääkettä. Kyse ei siis ole plasebokontrolloiduista kokeista, eikä näin ollen lääkäreiden ja potilaiden subjektiivisiin arivoihin voi luottaa. Kyse ei ole metodologisesti uskottavasta tutkimuksesta, jos ihmiset arvaa sattumaa huomattavan paljon todennäköisemmin, syövätkö he lääkettä vai eivät. Ne eivät näin ollen täytä plasebokonrolloitujen tutkimusten keskeistä kriteeriä: plasebokontrollia.


      • Hjhdo

        Itse asiassa Kirchin tutkimuksen arvioinut psykiatri Joanna Moncrief tuo esille, että STAR D* -tutkimuksessa todettu lääkkeen teho on alhaisempi kuin plasebokontrolloitujen tutkimusten plasebovaikutus, joka on 6,7-8,3 pistettä. Se on alle kliinisen merkitsevyyden, joka on 7 pistettä. On näin ollen tärkeää, että Erkki Isometsän muistaa suositella lääkkeitä vain oikealle kohderyhmälle, joita ovat ei-monisairaat, syvästi masentuneet, mutta ei-itsemurhaa hautovat. Tällä kohderyhmällä, joka on ehkä 2-5% niistä joille nykyään suositellaan lääkitystä, lääkitys toimii ehkä kliinisesti merkitsemällä tasolla.

        https://www.madinamerica.com/2018/10/results-world-largest-antidepressant-study-look-dismal/


    • näillämennään

      Gotzsche on tunnetusti hyvin lääkekriittinen. Eipä hänelläkään kuitenkaan ole kunnollisia tutkimuksia väitteidensä tueksi. Mitä vain voi väittää, jos ei tarvitse todistaa. Parhaat saatavilla olevat tutkimukset nyt kuitenkin ovat noita meta-analyyseja. Kylä ne vähän vanhanaikaisia ovat, mutta eivät kelvottomia kuitenkaan, ja tosiaan parhaita mitä nyt on saatavilla. Näillä mennään, kunnes parempia tutkimuksia tulee. Varmasti hoitosuosituksia muutetaan sitten, jos uutta tietoa tulee - siis oikeaa, tutkittua, pätevää tietoa eikä huuhaaväitteitä.

      • Hjkffj

        Osaatko sanoa, mikä on hyvän meta-analyysin edellytys? Onko se se, että valikoi valtavasta läjästä paskaa edustavan otoksen ja kutsuu sitä näytöksi? Gotzschen kritiikki ei perustu vain hänen tekemilleen tutkimuksille ha meta-analyyseille, vaan loogiselta päättelykyvylle ja tutkimusnäytölle, jonka mukaan masennuslääkkeiden lumekontrolli ei toimi. Tämän johdosta esim. 20% 28 pisteestä Hamiltonin skaalalla on eri asia, kuin 20% 15 pisteestä. Ihan sama vaikka kasaisit tuosta paskasta kuinka taidokkaan tornin, sen raaka-aine on edelleen paska. Tiedätkö se sonta, jota lääkeyhtiöt ulostavat sinun naamallesi, kun pohdit onko kissasi kuolema aiheuttama suru sinussa todella diabeteksen kaltainen epätasapainotila vai ihan vaan surua siitä, kun kissasi kuoli?


    • Niin-se-menee

      Kaikki nuorten ihmisten tekemät joukkomurhat on tehty ssri-aineiden vaikutuksesta.

      Karmeimpana esimerkkinä lentokoneen ajo vuoren seinään.

    • kyskh

      Ehkäpä joku fiksumpi osaa selittää miksei lääkäreille suositella näitä todistetusti tehokkaita lääkkeitä.

      https://keskustelu.anna.fi/threads/laeaekaereille-terapiaa-muille-masennuslaeaekettae.2103927/

      Eve Rasku Tampereen yliopiston historian laitokselta on tehnyt kiinnostavan pro gradu -tutkielman Suomen lääkärilehdessä kirjoitetuista masennuslääkeartikkeleista.

      Erityisen mielenkiintoista on, että tutkielman perusteella lääkäreiden omiin mielenterveysongelmiin tunnutaan suhtautuvan kovin eri tavalla kuin muiden potilaiden ongelmiin.

      "Lääkäreiden kohdalla keskusteluapu tuotiin esille pääasiallisena hoitokeinona 15 artikkelissa kun taas masennuslääkitys mainittiin vain kolmessa artikkelissa. Masennuslääkitys tuotiin esille kerran neutraalilla tavalla, kerran kokeiltuna mutta toimimattomana hoitokeinona ja kerran hoitokeinona johon liittyy stigma. Lääkehoidon vähäinen esiintyminen kirjoituksissa kytkeytynee yhteen taipumuksella selittää lääkäreiden masennuksen syitä psykososiaalisin perustein. Työn kuormittavuus esitettiin oireilun syyksi 11 artikkelissa ja traumatausta sekä temperamentti esitettiin selittävänä tekijänä seitsemässä artikkelissa.

      ***

      Lääkäreiden omaa mielenterveyttä käsittelevä osio oli aineistossa ainut, joka ei noudattanut depression Käypä hoito -suositusta, jossa masennuslääkkeet ovat ensisijainen vaihtoehto. Suhtautuminen lääkäreiden mielenterveyteen oli ihmisläheisempää ja vähemmän diagnoosi- ja oirekeskeistä kuin muiden ryhmien kohdalla niin hoidon kuin masennuksen selittämisen suhteen. Samoin hoidossa korostettiin sellaisia tukitoimia, joita muut potilasryhmät harvoin saavat kuten konkreettinen apu psykoterapeutin löytämisessä. Tätä selittänee osaltaan se, että Suomen Lääkärilehti on juuri lääkäreiden ammattilehti, ja siten se jo lähtökohtaisesti käsittelee lukijakuntaansa eri lailla kuin muita ihmisryhmiä myös silloin kun lääkärit on asetettu potilaan rooliin. Toisaalta tämä suhtautuminen on ansiokasta, sillä lääkäreiden mielenterveys on arvokas samalla tavalla kuin muidenkin potilaiden. Kuitenkin olisi toivottavaa, että samat tukitoimet ja asenteet pyrittäisiin ulottamaan myös muihin potilasryhmiin."

      • ztj

        Mielenkiintoinen tuo "temperamentti esitettiin selittävänä tekijänä seitsemässä artikkelissa". Kuinka vahvasti masennus kytkeytyy persoonallisuuteen?


      • dfsahfd

        Tuosa gradussa tuodaan aika hyvin esille se, miten potilaiden omiin kokemuksiin lääkkeiden käytöstä suhtaudutaan, jos ne eivät vastaa käypä hoito -suosituksia. Esimerkiksi ohjaaja ja käsikirjoittaja Juha Hurme kirjoitti lääkärilehteen artikkelin, jossa hän listasi masennus- ja neuroleptilääkityksen vaikutuksia psykoosinsa ja masennuksensa hoidossa: muurasi nenän umpeen, oli tukehtu. Masennuslääkkeissä oli hänen mukaansa lähinnä se ero, että toinen pissatti ja toinen ei. Psykiatrin alla olevassa vastineessa korostetaan, että Hurmeen kokemus siitä, ettei tullut kuulluksi eikä kohdatuksi ihmisenä, on osasyy myös potilaiden lääkekielteisyyteen ja siihen tulisikin panostaa: "Hoidolle keskeinen lääkemyöntyvyyskin voi syntyä vain aidossa, osallistavassa yhteistyössä potilaan kanssa." -siis sen jälkeen, kun toinen kuvailee, että lääkkeet eivät suojanneet häntä sen enempää masennukselta kuin psykoosiltakaan, vaan meinasivat tukehduttaa hänet hengiltä. Mitäköhän lääkärit itse olisivat tuumineet lääkityksestä, joka aiheuttaa lähinnä todella ikäviä sivuoireita eikä lainkaan paranna vointia? Ehkä he näkisivät ongelmana, etteivät oikein ole tulleet kuulluksi ja siksi ovat lääkekielteisiä.

        Toinen juttu oli myös psykoosipotilaasta, joka unohti kerran ulkomaanreissullaan ottaa lääkkeet mukaansa, ja eikä ole sen jälkeen niihin koskenutkaan. Tämä Kerstin Ögård oli sairastanut psykoosin seitsemän kertaa ja hänen ennusteensa oli huono, mutta tästäkin huolimatta hän ei enää lääkityksen lopetettuaan ajautunut psykoosiin vuosikymmeneen. Lääkärin kirjoittamassa vastineessa pohdiskellaan oikein syvällisesti:

        "Ehkä kirjoittaja olisi ollut valmis käyttämään lääkkeitä, jos häntä hoitaneet psykiatrit olisivat kunnioittaneet hänen näkemyksiään pelkojensa ja psykoottisten oireittensa taustasta"

        Eikö tuon kokemuksen pohjalta nyt voi tehdä ihan reippaasti sen johtopäätöksen, että lääkkeet eivät ainakaan positiivisesti vaikuttaneet henkilön psyykkiseen terveyteen? Jos lääkäri itse olisi päässyt eroon sekä lääkityksestä että traumojen aiheuttamista oireista, hän olisi onnitellut itseään itseymmärryksensä kehittymisestä ja kyvystään selviytyä vaikeista kokemuksista. Mutta potilas ei ollu lääkäri, joten hänen suurin ongelmansa oli lääkekielteisyys eikä se, ettei hänen ongelmiaan osattu kohdata eikä käsitellä hoitosuhteessa, mikä kroonisti ja vaikeutti hänen traumojaan entisestään.
        http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/103823/1530092471_2.pdf?sequence=1&isAllowed=y


      • narrative

        Duodecim-lehdessä psykiatri Jorma Oksanen neuvoo kädestäpitäen lääkäreille, kuinka potilas saadaan manipuloinnin keinoin hoitomyöntyväiseksi psyykenlääkitykselle:

        https://www.duodecimlehti.fi/lehti///duo12385


        "Ylläpitolääkitys sairauden uusiutumisriskin pienentämiseksi on keskeinen osa skitsofrenian, kaksisuuntaisen mielialahäiriön ja toistuvan vakavan masennustilan hoitoa. Heikko hoitoon sitoutuminen on kuitenkin yleistä ja heikentää hoitotuloksia. Heikon hoitomyöntyvyyden syyt ovat moninaisia ja liittyvät lääkkeiden haittavaikutusten lisäksi muun muassa lääkehoitoon kohdistuviin asenteisiin, päihteiden käyttöön, sairauden vaikeuteen, kognition puutteisiin ja hoitosuhteen heikkoon laatuun. Lääkehoitoon sitoutumisen parantaminen edellyttää tuomitsematonta, säännöllistä lääkkeiden käyttöä tukevaa hoitosuhdetta. Potilaalle ja hänen perheelleen on annettava tietoa sairaudesta ja hoidosta. Lääkehoito on optimoitava yksilöllisesti. Pitkävaikutteisten psykoosilääkeruiskeiden käyttöä tulee edistää. Pitkäaikaishoidossa oleviin potilaisiin on pidettävä säännöllisesti yhteyttä. Kokemusasiantuntijoiden käyttö on tehokas tukitoimi.
        ...
        Puhuttaessa säännöllisen lääkkeiden käytön tärkeydestä on tärkeää välttää auktoriteettipuhetta, joka saa aikaan sen, ettei potilas uskalla kertoa lääkkeisiin liittyvistä kielteisistä mielikuvistaan. Potilas on asiantuntija siinä, miltä lääkkeen käyttäminen oikeasti tuntuu. Aktiivinen kuunteleminen rientämättä heti korjaamaan virheellisiä olettamuksia mutta ottamalla niihin liittyvä huoli kuitenkin vakavasti lisää turvallisuuden tunnetta. Lääketieteellisten faktojen kertomisen vuoro on potilaan asenteisiin ja huoliin tutustumisen jälkeen.
        ...
        Kokemusasiantuntijoiden ja vertaistuen käyttöä kannattaa lisätä hoidon kaikissa vaiheissa. Kokemusasiantuntijalta, joka on käynyt läpi samoja sairauden vaiheita ja johon voi samaistua, on helppo saada omaan elämään sopivia oivalluksia.
        ...
        Psyykenlääkkeitä määräävän lääkärin antama informaatio kilpailee nykyisin internetin hakukoneiden ja sosiaalisen median tarjoaman tiedon kanssa. Osa potilaista on valistuneempia, monet pelokkaampia. Lääkärin tehtävänä on saada potilas tuntemaan, että hänen omaa henkilökohtaista kokemustaan lääkehoidosta arvostetaan ja hänen toiveitaan ja pelkojaan kuunnellaan.


      • kjfdasäsad
        narrative kirjoitti:

        Duodecim-lehdessä psykiatri Jorma Oksanen neuvoo kädestäpitäen lääkäreille, kuinka potilas saadaan manipuloinnin keinoin hoitomyöntyväiseksi psyykenlääkitykselle:

        https://www.duodecimlehti.fi/lehti///duo12385


        "Ylläpitolääkitys sairauden uusiutumisriskin pienentämiseksi on keskeinen osa skitsofrenian, kaksisuuntaisen mielialahäiriön ja toistuvan vakavan masennustilan hoitoa. Heikko hoitoon sitoutuminen on kuitenkin yleistä ja heikentää hoitotuloksia. Heikon hoitomyöntyvyyden syyt ovat moninaisia ja liittyvät lääkkeiden haittavaikutusten lisäksi muun muassa lääkehoitoon kohdistuviin asenteisiin, päihteiden käyttöön, sairauden vaikeuteen, kognition puutteisiin ja hoitosuhteen heikkoon laatuun. Lääkehoitoon sitoutumisen parantaminen edellyttää tuomitsematonta, säännöllistä lääkkeiden käyttöä tukevaa hoitosuhdetta. Potilaalle ja hänen perheelleen on annettava tietoa sairaudesta ja hoidosta. Lääkehoito on optimoitava yksilöllisesti. Pitkävaikutteisten psykoosilääkeruiskeiden käyttöä tulee edistää. Pitkäaikaishoidossa oleviin potilaisiin on pidettävä säännöllisesti yhteyttä. Kokemusasiantuntijoiden käyttö on tehokas tukitoimi.
        ...
        Puhuttaessa säännöllisen lääkkeiden käytön tärkeydestä on tärkeää välttää auktoriteettipuhetta, joka saa aikaan sen, ettei potilas uskalla kertoa lääkkeisiin liittyvistä kielteisistä mielikuvistaan. Potilas on asiantuntija siinä, miltä lääkkeen käyttäminen oikeasti tuntuu. Aktiivinen kuunteleminen rientämättä heti korjaamaan virheellisiä olettamuksia mutta ottamalla niihin liittyvä huoli kuitenkin vakavasti lisää turvallisuuden tunnetta. Lääketieteellisten faktojen kertomisen vuoro on potilaan asenteisiin ja huoliin tutustumisen jälkeen.
        ...
        Kokemusasiantuntijoiden ja vertaistuen käyttöä kannattaa lisätä hoidon kaikissa vaiheissa. Kokemusasiantuntijalta, joka on käynyt läpi samoja sairauden vaiheita ja johon voi samaistua, on helppo saada omaan elämään sopivia oivalluksia.
        ...
        Psyykenlääkkeitä määräävän lääkärin antama informaatio kilpailee nykyisin internetin hakukoneiden ja sosiaalisen median tarjoaman tiedon kanssa. Osa potilaista on valistuneempia, monet pelokkaampia. Lääkärin tehtävänä on saada potilas tuntemaan, että hänen omaa henkilökohtaista kokemustaan lääkehoidosta arvostetaan ja hänen toiveitaan ja pelkojaan kuunnellaan.

        Nämä lääketieteen ammattilaiset on opetettu ajattelemaan, että esimerkiksi raiskatuksi tulemisen, koulukiusaamisen tai pedofiliaringin uhriksi joutumisen aiheuttamat traumat ovat krooninen aivosairaus, jota voi verrata vaikka aivoihin eksyneeseen diabetekseen. Kuulostaa todella häiriintyneeltä, mutta näin se käytännössä toimii. Itse näin potilaana ollessani hoidossa pohdin, että onko psykiatreilla ja mielisairaanhoitajilla itsellään jotain kognitiivisia puutoksia, kun eivät oikein hahmota ilmeisiä ja simppeliltä tuntuvia ongelmiani, jotka olivat vahvasti psykososiaalisia ja joilla ei ollut mitään tekemistä aivoihin eksyneen diabteksen kanssa.

        Et voi mitenkään luoda rakentavaa luottamussuhdetta ihmiseen, jos antaa hänelle mielikuvan, että olet aivan pihalla mistä hän kärsii ja haluat hoitaa ongelmia, joita ei ole olemassakaan. Nämä ihmiset ovat lääkeyhtiöiden massatuottamien myynninedistämistutkimusten aivopesun uhreja, eivätkä itse tunnu lainkaan tiedostavan sitä. Jos potilas nyt sattuu kuitenkin näkemään, että heidän keisarillaan ei ole vaatteita, se ei välttämättä johdu potilaan sairaudesta eikä tyhmyydestä. Hän nyt vain sattuu tietämään, mikä häntä vaivaa ja mikä ei. He kehystävät ja jäsentävät potilaiden ongelmia vahvasti näiden pseudotieteellisten diagnoosien kautta, mikä jotenkin estää normaalin vuorovaikutuksen potilaan ja lääkärin välillä.

        Pahimmillaan tuosta määrittämisestä ja normittamisesta tulee väkivaltaa, joka estää sen, että potilas tulee kohdatuksi rationaalisena ja ymmärrettävänä yksilönä. Vaikka kuinka teeskentelisit kuuntelevasi jälkijättöistä ja harhaiseksi tulkitsemaasi ihmistä, niin sinä et todella kuuntele häntä, koska ennakkoluulosi estävät sinua kuuntelemasta. Se ei tuota kuulluksi tulemisen kokemista jälkijättöiselle ja mielisairaalle. Se on vähän kuin rasisti teeskentelisi pitävänsä "nekrua" ihmisenä ja leikkisi suvaitsevaista, vaikka todellisuudessa häntä vaivaa jatkuvasti "nekruihin" liitämänsä syvä primitiivisyys ja apinamainen ulkomuoto. Voisit keskustella sivistyneesti tämän "apinan" kanssa, että "eihän se sitä tarkoita, että et olisi ihminen, vaikka älyllinen primitiivisyytesi ja apinamaiset kasvonmuotosi vaikuttavat selviytymiseesi tässä älyllisesti vaativassa ihmisten yhteisössä, jossa elämme". Ja kun "apina" puhuisi taasen kymmenettä kertaa kohtaamastaan rasismista ja siitä, miten häntä syrjitään työmarkkinoilla ja miten hänelle huudellaan loukkaavia törkeyksiä, nyökkäisit ymmärtäväisesti ja ottaisit "apinan" huolen erittäin vakavasti, antaisit hänelle ihoa vaalentavaa salvaa hoitomuodoksi ja suosittelisit kasvokirurgisia operaatioita, joilla voitaisiin hänestä tehdä edes vähän eurooppalaisemman näköinen. Tuotahan tasoa noiden lääkärien ymmärryskyky on etenkin vakavien mielisairauksien hoidossa.


    • aika_parantaa

      Itse asiassa elämässä on hyvin paljon virheellisiä syy -seuraus -suhteita. Ajatteluvirheitä käsittelevässä kirjassa oli esimerkkinä myös terveyteen liittyviä väittämiä. Eli on aivan mahdollista, että sen enempää lääkkeet kuin terapiakaan eivät auta, vaan ihminen toipuisi omia aikojaan. Mikään lääketutkimus ei tätä huomio. Sama pätee moneen muuhun sairauteen. Noin kokonaisuutena lääketieteellisten hoitojen haitat ovat valtavia (lääkkeet, leikkaukset ym.). Ja moni asia on oikeasti turha ja jopa haitallinen (kuten naisten mammografiaseulonnat ja oireettomien miesten PSA-mittaukset). Jopa tietyissä nivelen oireiluissa oikean toimenpiteen ja lumehoidon saaneilla oli pitkällä aikavälillä oireilu samalla tasolla. Eli AIKA PARANTAA.

      • xfyk

        hyvä huomio et monet muutkin lääketieteelliset hoidot on tutkimukisssa koettu turhiksi (ellei jopa haitallisiksi).


    • Artsi5477

      Menee jauhamiseksi - joitain masennuslääkkeet auttavat, joitain ei. Suhde saattaa olla noin puolet ja puolet.

      Kannattaa muistaa myös, et näillä palstoilla ei pyöri juurikaan enää niitä, jotka ovat saaneet avun masennuslääkkeistä.

      • fkkdkdk

        Masennuslääkkeiden käyttäjät voitaisiin jakaa vielä useampiin moniulotteisiin ryhmiin kuin ne ketä ne on auttaneet ja ne ketä ei. Asiahan ei ole lainkaan niin mustavalkoinen.

        Niitä voisi olla mm.:

        -Ne ketä ne on auttaneet, mutta sen hinnan kanssa, että he saivat seksuaalisia ongelmia, jotka voi jäädä pysyväksi mikä sai potilaat tuntemaan lääkitykset ongelmallisiksi. Tällä oli suuri vaikutus heidän elämäänsä
        - Ne keiden elämän masennuslääkkeet pelasti ja he koki niistä minimaalisesti haittaa
        - Ne jotka kokivat lääkehoidon myönteiseksi, mutta saivat lisäksi ikäviä haittavaikutuksia eivätkä tunteneet lääkkeillä olevansa omia itsejään
        - Ne jotka tunsivat lääkityksellä tunteensa leikkautuneeksi ja olonsa zombiksi
        - Ne jotka aluksi kokivat lääkityksen positiiviseksi ja elämää pelastavaksi, mutta jälkikäteen kokemua muuttui negatiiviseksi, koska lääkkeen teho loppui ja heistä tuntui kuin he olisivat riippuvaisia lääkkeestä. He jotka saattoivat saada vaikeita vieroitusoireita. Heidän kokemuksensa jälkikäteen lääkkeestä oli negatiivinen
        - Ne jotka kokivat lääkkeen turhaksi ja toimimattomaksi
        - Ne jotka tunsivat että lääke oli käytännössä plasebo teholtaan
        - Ne jotka päätyivät käyttämään lääkettä vuosikymmeniä ja tunsivat hiljalleen kasvavia ongelmia lääkkeistä ja olonsa kroonisesti huonoksi
        - Ne jotka toivoivat etteivät olisi koskaan koskeneet masennuslääkkeisiin ja kokivat lääkärin perusteet käytölle valehteluksi
        - Ne jotka kokivat lääkkeistä lähinnä haittaa
        - Ne jotka eivät oikein tienneet miksi heille oli määrätty masennuslääkitys koska kokivat ongelmiensa johtuvan työuupumuksesta
        - Ne jotka tunsivat, että lääke muutti omaa itseä negatiivisempaan suuntaan mm sen takia ettei kyennyt itkemään tai kokemaan empatiaa lääkettä käyttäessä. He huomasivat sen vasta lääke lopettaessa
        - Ne jotka hankkivat lapsen lääkettä käyttäessä mikä aiheutti ongelmia ja huolta, mutta eivät kyenneet lopettamaan lääkettä raskausaikana
        - Ne ketkä sai lääkkeestä liikaakin virtaa päätyen maniaan kokien aluksi lääkkeen vaikutuksen mahtavana, lopuksi elämää pilaavana
        - Ne jotka sai lääkkeestä terveydellisiä ongelmia, vaikka tavallaan kokivat hyötyvänsä lääkkeestä. Heistä osa lihoi merkittävästi lääkkeen aikana, mikä lisäsi mielipahaa
        - Ne joiden lääkkeestä saama positiivinen muutos kesti vain aikansa, mikä johti siihen, että annosta kaksinkertaistettiin ja he päätyivät lääkkeenvaihtorumbaan

        Jne

        Voi jatkaa listaa. Sama ihminen voi kokea lääkkeestä lukuisia eri puolia.


      • alubitz

        Masennuslääkkeet eivät ole tehneet muuta kuin pakottaneet ihmiset siirtymään elinkautiselle eläkkeelle tai vieläkin pahempaa.


    • MikäMeitäAuttais

      Kiitos sulle, 'fkkdkdk', tuossa edellä! Laittamasi luettelo on hieno ja hyvä juttu. Noinhan se menee. Minua ainakin ihan helpotti!

      Ja 'Artsi' kirjoitti: "Kannattaa muistaa myös, et näillä palstoilla ei pyöri juurikaan enää niitä, jotka ovat saaneet avun masennuslääkkeistä."
      - Niin sitä minä mietin, että missähän pyörivät? Voi niitä hyviä aikoja 10-20 vuotta sitten täällä, kun oli kunnollisia vertaistuellisia keskusteluja vielä. Suomi24.fi:n taso ja suosio on tosiaan laskenut ja kaventunut. Onko se sitten esim. facebook, mikä nielaissut ihmiset; minä en ole halunnut sitä itselleni ottaa ollenkaan.

    • oikeestisairas

      Masennuslääkkeet eivät ole pakottaneet eliikäiselle eläkkeelle. Minä oli parikymmentä vuotta työelämässä syöden masennuslääkkeitä. Sairaus minut pakotti minut eläkkeelle. Olen tyytyväinen kun SAIN masennuslääkkeet, ilman niitä elämä olisi päin viddua.

      • MikäMeitäAuttais

        Hei kiitos kannustavasta kokemustiedostasi! Minulla on aika sama kuvio taustalla.
        Tarvitsetko edelleen ssri-lääkkeen siis ja luuletko, että se sinulle menee elämän loppuun?

        Oma tilanteeni askarruttaa. Olen eläkkeellä ja pian 7-kymppinen, myös ssri-tuella elämääni porskuttanut. Nyt käsittäisin, että tarvitsen lääkkeen elämäni loppuun saakka, niin paha on olo, kun sitä olen yrittänyt vähentää. Eli olkoon sitten kuolemaani asti tämä lääke, teki se sitten mitä tahansa ihmiselle, mutta tosiaan hyvääkin se todella on tehnyt. Kukapa tässä niin tarkkaan just oikeilla korteilla elämänsä pystyy elämään. Apua on ollut pakko saada.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      95
      4121
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2142
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1668
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1534
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      317
      1498
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1401
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1303
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      127
      1290
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1259
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1107
    Aihe