Mitä varsinaista haittaa on jos käyttää talvella 10w30 öljyä.
Talvella 10W30
43
12963
Vastaukset
- Ville
Jos akku ja sytkävehkeet kunnossa ja pakkasta vähemmän kuin -20 niin kyllä käy ihan hyvin, ainakin vähän vanhemmassa vehkeessä, kunhan luokitukset riittää.
Kokeile. - budbugi
On pakkasella melkosen jäykkää. Joskus takavuosina lapissa kun ei auto käynnistyny kovalla pakkasella omin avuin ja piti hinata niin sehän tuli "nahkoneen" perässä nelonen päällä. Lähti pyöriin vasta jotain kilometrin kytkimen lipsuttelun jälkeen ja kyllä piti melkosen kolinan käynnistyessään, luulin jo että kone hajoo mutta ei se onneks särkyny. Koneessa oli 10w30 mineraalit ja ei ne vaihdelootan öölitkään varmaan mitään synteettistä olleet...
- tigre
Suurin haitta on, että lompakkoon jää muutama ylimääräinen euro, jolle olisi keksittävä käyttöä.
Jos öljyt vastaavat API-luokitusta, niin 10W öljy on yhtä notkeaa -20 asteen pakkasessa kuin 5W öljy -25 asteen pakkasella.
10W öljyn alin pumpattavuuden lämpötila API-luokituksen mukaan -30 astetta. Käytännössä useimpien valmistajien 10W-30 öljyt ovat pumpattavissa n. -37 pakkasilla. Eli moottoria ei kannata käynnistää yli -30 pakkasilla ilman lämmitystä, ellei ole pakko. Muutama vuosi sitten käynnistin diesel Feliciani n. -38 pakkasella kahden tunnin lämmityksen jälkeen. Moottorissa oli 10W-30 öljyt, kone lähti omin avuin käyntiin vanhalla akulla, eikä hommasta ollut mitään haittaa. Monet vaihdelaatikko- ja ohjaustehostinöljyt vastaavat pakkasominaisuuksiltaan 10W öljyjä.
Synteetisillä öljyillä on omat etunsa, jos autoaan joutuu talvella käynnistelemään jatkuvasti ilman lämmitystä yli -20 pakkasilla. Samalla kannattaa laittaa vaihteistoon ja ohjaustehostimeen synteettiset öljyt. Lompakko siinä tosin kevenee.- Kimmo
Eikös ne eurot kulu hyvin äkkiä polttoaineen kulutuksen muodossa.
Jäykemmillä öljyillähän moottorin pyöriminen on huonompaa kun notkeilla, siis kylmänä ja puolilämpimänä. Tähän kuluu sitten taas sitä polttoainetta kuluu. - tigre
Kimmo kirjoitti:
Eikös ne eurot kulu hyvin äkkiä polttoaineen kulutuksen muodossa.
Jäykemmillä öljyillähän moottorin pyöriminen on huonompaa kun notkeilla, siis kylmänä ja puolilämpimänä. Tähän kuluu sitten taas sitä polttoainetta kuluu.Tietyt uudenaikaiset moottoriöljyt voivat todellakin vähentää polttoaineen kulutusta. Niistä kuitenkin pitäisi löytyä, jokin merkintä esim. API Energy Conserving, silloin väitteellä on myös todellisuusperää eikä vain mainosarvoa.
Jos verrataan kahta saman valmistajan moniasteöljyä, joista toinen on energiaasäästävä ja toinen perinteinen öljy voidaan tehdä seuraavia laskelmia:
Mobil 0W-40, hinta 42,90 euroa/4l (Säästää 3% polttoainetta)
Mobil Delvac Super 10W-30, hinta 29,90 euroa/20l
Tapaus 1: pieni dieselauto, öljynvaihtoväli 7500 km, kulutus 5,0 l/100km, vuosittainen ajomäärä 37 000 km. öljytilavuus 4 litraa. Dieselpolttoaine 0,879 euroa/l.
Mobil 0W-40 maksaa vuodessa: 161,43 euroa
Mobil Delvac Super 10W-30 maksaa vuodessa: 29,30 euroa
Tapaus 2: pieni bensiiniauto, öljynvaihtoväli 15 000 km, kulutus 7,0 l/100km, vuosittainen ajomäärä 37 000 km. öljytilavuus 4 litraa. Dieselpolttoaine 1,129 euroa/l.
Mobil 0W-40 maksaa vuodessa: 18,34 euroa
Mobil Delvac Super 10W-30 maksaa vuodessa: 14,76 euroa
Saavutettava säästö riippuu siis hyvin paljon siitä millä ajaa ja kuinka paljon ajaa.
ps. Kyllä minäkin sorrun joskus ostamaan synteettisiä öljyjä. Viimeksi kun ostin 5W-40:stä vaimo sai kivan punaisen T-paidan kaupanpäälle ja tiesin, että olemme menossa jouluksi Kuusamoon, jossa voi olla sata astetta pakkasta. - erään
tigre kirjoitti:
Tietyt uudenaikaiset moottoriöljyt voivat todellakin vähentää polttoaineen kulutusta. Niistä kuitenkin pitäisi löytyä, jokin merkintä esim. API Energy Conserving, silloin väitteellä on myös todellisuusperää eikä vain mainosarvoa.
Jos verrataan kahta saman valmistajan moniasteöljyä, joista toinen on energiaasäästävä ja toinen perinteinen öljy voidaan tehdä seuraavia laskelmia:
Mobil 0W-40, hinta 42,90 euroa/4l (Säästää 3% polttoainetta)
Mobil Delvac Super 10W-30, hinta 29,90 euroa/20l
Tapaus 1: pieni dieselauto, öljynvaihtoväli 7500 km, kulutus 5,0 l/100km, vuosittainen ajomäärä 37 000 km. öljytilavuus 4 litraa. Dieselpolttoaine 0,879 euroa/l.
Mobil 0W-40 maksaa vuodessa: 161,43 euroa
Mobil Delvac Super 10W-30 maksaa vuodessa: 29,30 euroa
Tapaus 2: pieni bensiiniauto, öljynvaihtoväli 15 000 km, kulutus 7,0 l/100km, vuosittainen ajomäärä 37 000 km. öljytilavuus 4 litraa. Dieselpolttoaine 1,129 euroa/l.
Mobil 0W-40 maksaa vuodessa: 18,34 euroa
Mobil Delvac Super 10W-30 maksaa vuodessa: 14,76 euroa
Saavutettava säästö riippuu siis hyvin paljon siitä millä ajaa ja kuinka paljon ajaa.
ps. Kyllä minäkin sorrun joskus ostamaan synteettisiä öljyjä. Viimeksi kun ostin 5W-40:stä vaimo sai kivan punaisen T-paidan kaupanpäälle ja tiesin, että olemme menossa jouluksi Kuusamoon, jossa voi olla sata astetta pakkasta.öljy-yhtiön koulutustilaisuudessa ja siellä sanottiin, että 0W-öljyt kehitettiin NIMENOMAAN siksi, ettei nykyisiin vähäpäästöisiin moottoreihin(arvoihin) muuten päästä. Energiaa se vaatii paksumman öljyn kanssa pyöriminenkin. Kaikki yhdessä nostaa kulutusta.
- kkk
tigre kirjoitti:
Tietyt uudenaikaiset moottoriöljyt voivat todellakin vähentää polttoaineen kulutusta. Niistä kuitenkin pitäisi löytyä, jokin merkintä esim. API Energy Conserving, silloin väitteellä on myös todellisuusperää eikä vain mainosarvoa.
Jos verrataan kahta saman valmistajan moniasteöljyä, joista toinen on energiaasäästävä ja toinen perinteinen öljy voidaan tehdä seuraavia laskelmia:
Mobil 0W-40, hinta 42,90 euroa/4l (Säästää 3% polttoainetta)
Mobil Delvac Super 10W-30, hinta 29,90 euroa/20l
Tapaus 1: pieni dieselauto, öljynvaihtoväli 7500 km, kulutus 5,0 l/100km, vuosittainen ajomäärä 37 000 km. öljytilavuus 4 litraa. Dieselpolttoaine 0,879 euroa/l.
Mobil 0W-40 maksaa vuodessa: 161,43 euroa
Mobil Delvac Super 10W-30 maksaa vuodessa: 29,30 euroa
Tapaus 2: pieni bensiiniauto, öljynvaihtoväli 15 000 km, kulutus 7,0 l/100km, vuosittainen ajomäärä 37 000 km. öljytilavuus 4 litraa. Dieselpolttoaine 1,129 euroa/l.
Mobil 0W-40 maksaa vuodessa: 18,34 euroa
Mobil Delvac Super 10W-30 maksaa vuodessa: 14,76 euroa
Saavutettava säästö riippuu siis hyvin paljon siitä millä ajaa ja kuinka paljon ajaa.
ps. Kyllä minäkin sorrun joskus ostamaan synteettisiä öljyjä. Viimeksi kun ostin 5W-40:stä vaimo sai kivan punaisen T-paidan kaupanpäälle ja tiesin, että olemme menossa jouluksi Kuusamoon, jossa voi olla sata astetta pakkasta.Hiisi! City-Marketissa tuo Mobilin 0W-40 maksaa 49,50€. Onko muualla vielä kalliimpaa?
- mobililla
kkk kirjoitti:
Hiisi! City-Marketissa tuo Mobilin 0W-40 maksaa 49,50€. Onko muualla vielä kalliimpaa?
teboil diamond 0-40 maksaa maxi mark.27,90
- Anonyymi
tigre kirjoitti:
Tietyt uudenaikaiset moottoriöljyt voivat todellakin vähentää polttoaineen kulutusta. Niistä kuitenkin pitäisi löytyä, jokin merkintä esim. API Energy Conserving, silloin väitteellä on myös todellisuusperää eikä vain mainosarvoa.
Jos verrataan kahta saman valmistajan moniasteöljyä, joista toinen on energiaasäästävä ja toinen perinteinen öljy voidaan tehdä seuraavia laskelmia:
Mobil 0W-40, hinta 42,90 euroa/4l (Säästää 3% polttoainetta)
Mobil Delvac Super 10W-30, hinta 29,90 euroa/20l
Tapaus 1: pieni dieselauto, öljynvaihtoväli 7500 km, kulutus 5,0 l/100km, vuosittainen ajomäärä 37 000 km. öljytilavuus 4 litraa. Dieselpolttoaine 0,879 euroa/l.
Mobil 0W-40 maksaa vuodessa: 161,43 euroa
Mobil Delvac Super 10W-30 maksaa vuodessa: 29,30 euroa
Tapaus 2: pieni bensiiniauto, öljynvaihtoväli 15 000 km, kulutus 7,0 l/100km, vuosittainen ajomäärä 37 000 km. öljytilavuus 4 litraa. Dieselpolttoaine 1,129 euroa/l.
Mobil 0W-40 maksaa vuodessa: 18,34 euroa
Mobil Delvac Super 10W-30 maksaa vuodessa: 14,76 euroa
Saavutettava säästö riippuu siis hyvin paljon siitä millä ajaa ja kuinka paljon ajaa.
ps. Kyllä minäkin sorrun joskus ostamaan synteettisiä öljyjä. Viimeksi kun ostin 5W-40:stä vaimo sai kivan punaisen T-paidan kaupanpäälle ja tiesin, että olemme menossa jouluksi Kuusamoon, jossa voi olla sata astetta pakkasta.Että oljyn hinta se auton kulunki.Ajatte sitten virtuaali autoilla.Laskekaa auton kokonais kulut siis kaikki ynnäten yhteen vuoden lopussa.Huollot,Vakuutukset,Poltto-ainekulut.Mikäli liikutte omalla autollanne summa on suurempi kuin öljyn sentin säästö.Huom!Sitten ne henkilöt kun auto ei kuluta mitään.Kaveri kuskaa auton junalla pohjoiseen ja ajaa etelään auton kyllä kuluttaa vähän .Nurkka ajot hoituu eukon autolla.Käyttäkää laatu öljyä kannattaa pitkässä juoksussa parhaiten.
- Tumppi-82
..laittaisin talveksi ohuemmat öljyt. Mutta riippu hyvin pitkälti autosta.
Talvella itselläni on 0w-40 öljy ja -30asteen pakkasessa lähti kevyesti käyntiin, mutta paksummalla ei olisi varmaan lähtenyt.
Eli ainakin Pohjoisessa kannattanee laittaa ohuemmat öljyt, mutta etelässä noi rittänee, varsinkin jos akku on kunnossa. - joku...
Minulla on huollettavana 3 traktoria, ja 2 autoa...
Kaikki ovat toimineet moitteetta ainakin tähän asti.
Joissain on välillä ollut vähän "parempiakin" öljyjä, mutta mitään mainittavaa eroa en ole huomannut.
Ts. En usko että 10W-30 öljyn käytöstä olisi mitään haittaa...
Mutta tietysti kannattaa varmistaa, että tuo öljy todellakin sopii juuri siihen koneeseen missä aiot sitä käyttää, ja että lämpötila alue on sopiva.
Itse valitsin 10W-30 öljyn lähinnä sen takia, että se käy hyvin niin kesällä kuin talvellakin, ja kaikkiin koneisiin.- JJH
Yritä nyt sinäkin tajuta, että 10W-30-merkintä ei ole millään tavoin kytköksissä öljyjen laatuluokituksen kanssa.
- wanhus
Koneen seisoessa kaikki öljy valuu alas eli öljypohjaan. Kun koneen saa lopulta käymään kuluu jokin aika ennenkuin öljypumppu on saanut pumpattua kaikki öljykanavat täyteen ja voitelu toimii kunnolla. Jäykällä "tervamaisella" öljyllä tämä aika on moninkertainen, kun taas ohut öljy siirtyy voitelukohteisiin jo muutamassa sekunnissa. Ei tarvita suurta mielikuvitusta arvaamaan mitä tällainen tekee koneelle pitkän päälle...
- wanhuksella
Ihmeen kauan kesti kun tuli tärkein asia esille. Öljyn tärkein tehtävä on pitää metallit irti toisistaan eli voidella. Kylmäkäynnistyksissä ohut öljy voitelee paremmin. Moniasteöljy toimii myös kuumassa päässä. Blokilämmitin auttaa käynnistymisessä mutta se ei lämmitä öljypohjan öljyjä.
Vain tumpelot käynnistävät paksuilla öljyillä pakkasella. - Tepe
wanhuksella kirjoitti:
Ihmeen kauan kesti kun tuli tärkein asia esille. Öljyn tärkein tehtävä on pitää metallit irti toisistaan eli voidella. Kylmäkäynnistyksissä ohut öljy voitelee paremmin. Moniasteöljy toimii myös kuumassa päässä. Blokilämmitin auttaa käynnistymisessä mutta se ei lämmitä öljypohjan öljyjä.
Vain tumpelot käynnistävät paksuilla öljyillä pakkasella.Ja ihmeen kauan kesti, että sieltä tuli sinunlainen MINÄ-TIEDÄN-KAIKESTA tyyppi.
- olen torvelo
Tepe kirjoitti:
Ja ihmeen kauan kesti, että sieltä tuli sinunlainen MINÄ-TIEDÄN-KAIKESTA tyyppi.
Osuit naulan kantaan. Olipa kaverilla vielä varaa haukkua toisia.
- Kimmo
Joo toi wanhus on kyllä ihan oikeassa, eil eurojen kulumisen lisäksi se moottorikin kuluu.
Kaikki ei vaan välitä niin paljoa autostaan taikka sitten ovat niin saitoja, että ostavat sitä halvempaa öljyä. (Siis luokituksiltaan kesäkäyttöön tarkoitettua.)
Otin ton polttoaineasina esille siksi, että näin saadaa saitureidenkin päät käännytettyä kun ruvetaan polttoaineen kulumisesta puhumaan. - typerys...
Kimmo kirjoitti:
Joo toi wanhus on kyllä ihan oikeassa, eil eurojen kulumisen lisäksi se moottorikin kuluu.
Kaikki ei vaan välitä niin paljoa autostaan taikka sitten ovat niin saitoja, että ostavat sitä halvempaa öljyä. (Siis luokituksiltaan kesäkäyttöön tarkoitettua.)
Otin ton polttoaineasina esille siksi, että näin saadaa saitureidenkin päät käännytettyä kun ruvetaan polttoaineen kulumisesta puhumaan."(Siis luokituksiltaan kesäkäyttöön tarkoitettua.)"
Mitä tarkoitat?
Mikäli oikein muistan, niin erään auton ohjekirjassa väitetään 10W-30 öljyn soveltuvan jopa 30 asteen pakkasiin. Ei se tietenkään vastaa mitään arktisia oloja, mutta harvemmin etelä-Suomessa tulee paljon kylmempi kuin -30...
- Hägä
Joskus olen kokeillut sormella 27 asteen pakkasessa 10W30 -öljyä. Kanisteri oli ulkona koko ajan. Ihan täyttä siirappia! Kyllä moottori kuluu tälläisellä.
Siksi käytän 0W40-öljyä talvisin, helpot ja moottorille turvalliset startit kovallakin pakkasella!- Hapa
Eiköhän tähän ole hyvä lopettaa. Ainakin talvella kannattaa käyttää notkeampia oljyjä. Itse käytän ympäri vuoden 5w-öljyjä tai vielä notkeampaa, jos tulee edullisesti vastaan (tarjoukset jne...)
- kaksi eri asiaa
Hapa kirjoitti:
Eiköhän tähän ole hyvä lopettaa. Ainakin talvella kannattaa käyttää notkeampia oljyjä. Itse käytän ympäri vuoden 5w-öljyjä tai vielä notkeampaa, jos tulee edullisesti vastaan (tarjoukset jne...)
Miksi kesällä talvi öljyjä?, kai nastat sentään kesäksi pois
- öljyt
on se tämä immeinen kumma kun se johonkin mukautuu ei se siitä tokene,kun kerran markkinat tarjoo 0-40w öljyä auton ym moottoreihin niin luulis kelepaavan ,et vielä arvuutellaan jonku 10-30w perään, no pankaa pakkasella vaikka 20-50w,jos polla ei säteile niin ei sitten ,piste
- Haastaja
Ei 10w30 öljyistä ole mitään haittaa talvella. Kadettin käyttöohjekirjan mukaan 10w30 riittää -20 asteeseen ja lyhytaikaiset lämpötilanvaihtelut eivät edellytä öljynvaihtoa. Itse ainakin aion ostaa teboilin 10w30 öljyä talveksi 4litraa/6,90€.
Jos öljy olisi ohuempaa niin se tulisi aika varmasti ulos vanhasta koneesta jostakin raosta.
Sitäpaitsi suomen talvi on niin suolainen että autot ruostuu pohjasta puhki ennenkuin moottori ehtii mennä rikki 10w30 öljyn käytöstä.
Ongelma tulee myös rengaspaineista, autonvalmistaja ja rengasvalmistaja antavat kumpikin omat erilaiset rengaspainesuositukset, kumpia tottelette? Kesäpaine? Talvipaine?- JJH
Auton moottorille on aina parempi mitä juoksevampaa öljy on kylmäkäynnistyksen yhteydessä.
Montakohan ylänokkaa ja nostinta on hiottu pilalle jäykkien öljyjen yhteydessä tapahtuvalla kylmäkäynnistyksellä kun moottori käy pitkään ilman ylävoitelua jäykän vaseliinin vuoksi.
En käsitä mistä tämä ns. juoksevuuskäsite aina luikertelee näihin keskusteluihin.
Laajalla viskositeetti-indeksillä toimiva voiteluöljy on pumpattavaa ja juoksevaa kylmänä, mutta lämmetessään saattaa olla jopa "paksumpaa" kuin ns. kankea halpahallin "jokasään" öljy.
Tämä on ollut jo totta kymmeniä vuosia; silti edelleen höpistään kylmänä juoksevien öljyjen "haitoista".
Pitää vielä muistaa, että halvat ns. halpahalliöljyt menettävät ominaisuuksiaan nopeasti eikä kyse ole ainoastaan viskositeettiominaisuuksista eri lämpötiloissa vaan MONESTA muustakin voiteluun liittyvästä seikasta. JJH kirjoitti:
Auton moottorille on aina parempi mitä juoksevampaa öljy on kylmäkäynnistyksen yhteydessä.
Montakohan ylänokkaa ja nostinta on hiottu pilalle jäykkien öljyjen yhteydessä tapahtuvalla kylmäkäynnistyksellä kun moottori käy pitkään ilman ylävoitelua jäykän vaseliinin vuoksi.
En käsitä mistä tämä ns. juoksevuuskäsite aina luikertelee näihin keskusteluihin.
Laajalla viskositeetti-indeksillä toimiva voiteluöljy on pumpattavaa ja juoksevaa kylmänä, mutta lämmetessään saattaa olla jopa "paksumpaa" kuin ns. kankea halpahallin "jokasään" öljy.
Tämä on ollut jo totta kymmeniä vuosia; silti edelleen höpistään kylmänä juoksevien öljyjen "haitoista".
Pitää vielä muistaa, että halvat ns. halpahalliöljyt menettävät ominaisuuksiaan nopeasti eikä kyse ole ainoastaan viskositeettiominaisuuksista eri lämpötiloissa vaan MONESTA muustakin voiteluun liittyvästä seikasta.te kaikki tietävät pässit unohdatte että ne 0w öljyt ei sovi läheskään kaikkiin koneisiin yrittäkääpä vanhempaan dieseliin pysyykö sisällä niissä 10-30 on hyvä talvella kesällä paksumpaa.
- gy4d
jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj kirjoitti:
te kaikki tietävät pässit unohdatte että ne 0w öljyt ei sovi läheskään kaikkiin koneisiin yrittäkääpä vanhempaan dieseliin pysyykö sisällä niissä 10-30 on hyvä talvella kesällä paksumpaa.
Pakko vastata tähän lähes 7 vuotta vanhaan viestiin, koska tässä on varmaan kaikkein tyypillisin virheluulo.
Se sinun 10W-30 on lämpimäksi ajetussa moottorissa ohuempaa kuin esim. 0W-40. Joten miksei se sitten tule ulos sieltä? Kaikki öljyt ovat kylmänä liian paksuja voitelemaan kunnolla. 0W- öljyt vain paksunee vähemmän kun sammutat moottorin. Tai ovat siellä -35c ohuempia. Mitä ohkaisempaa öljyä, sitä helpompi sitä on pumpata ja sitä enemmän saadaan öljyä voideltaviin pintoihin.
Tossa sun dieselissä ei pysy mikään sisällä koska tiivisteet halki. Ne täytyy vaihtaa. Suurin töppi on lisätä paksumpaa öljyä vuotojen ehkäisemiseksi. Moottori joutuu kovemalle ja koneen lämmöt nousee. Ja kaikkihan tietää, että kuluminen lisääntyy lämpötilan noustessa kun muut tekijät pysyvät vakiona.
- 10w30
haittaa jos voi AINA lämmittää auton ennen käynnistystä.
- Jorma Pierunen
Olin tänään vaihtamassa autooni moottoriöljyjä TI-hallissa ja yhtäkkiä pyllystäni pääsi äänekäs pieru, mukavasti kaikui hallissa.
- 10W30
Itse käytän samaa 10W30 öljyä autossa kuin traktorissakin. Eikä ole tasan tarkkaan halpaöljyä vaan traktorin valmistajan omaa öljyä mitä myyvät merkkiliikkeessä. Jos kotimainen traktorin valmistaaja myy omalla nimellään öljyä joka ei sovellu sen valmistamiin moottoreihin suomen olosuhteissa niin johan on kumma. Autoni ohjekirjan mukaan 10W30 soveltuu omaan autooni eikä minulla ole ollut ongelmia autojeni moottorien kestävyyden suhteen.
Kaikkiin moottoreihin 10W30 ei tietenkään sovellu kun viskositeettivaatimukset ovat erilaiset. Lisäksi käytän moottorin lämmitintä kun en raaski laittaa mitään moottoria käyntiin kovalla pakkasella lämmittämättä. Jos joutuisin käynnistämään autoni usein ilman lämmitystä kovalla pakkasella käyttäisin tietenkin jotain muuta kuin 10W30 öljyä. - 736346434364624
Ihmeellistä tää puhe käynnistyvydestä, kyllähän nyt 10w öljyillä käynnistyy kovallakin pakkasella jos ei moottorissa/akussa ole mitään suurempaa vikaa. Ongelma on että 10w on kovilla pakkasilla niin jäykkää ettei voitele kunnolla ja mooottori kuluu paljon.
- 10W30
Itsekkin olen miettinyt, että minkälaista 10W30 öljy lienee 30 asteen pakkasella. Autoni lähtee kyllä käyntiin kuin palmun alta kun on lohkolämmitin ja tämän lisäksi akku varautuu aina lämmityksen yhteydessä mutta kuinka hyvin moottoriveden lämmitin lämmittää öljyn.Tämän takia ostin viime talvena osasynteettistä 10W40 öljyä kun talvet alkoivat olla niin kylmiä, että auton renkaatkin tyhjenivät.
Nyt kun ilmasto on taas hieman lämmennyt siirryin takaisin 10W30 öljyyn jota olen käyttänyt autoissani viimeiset 20 vuotta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta eikä autojeni moottoreita ole tarvinnu korjata tuona aikana lainkaan.Olen vain vaihtanut/vaihdattanut suodattimet öljyt ja tulpat sekä jakohihnan. Ajan nykyisin aika vähän joten tämä lienee yksi syy moottorien kestämiseen ja autoni ovat kyllä tunnetusti kestäviä joten siinä selityksiä. - 10W30
En ole öljyalan mainosmies mutta tuossa vielä linkki 10W30 öljyyn liittyen
http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?productid=143000&lang=&type=tt- sdfd333
10W-30 ja 10W-40 ovat ihan yhtä jäykkiä/notkeita kylmässä - poislukien erot mineraalin/osasynteettisyyden/täyssynteettisyyden johdosta.
- Anonyymi
hööömmmmmmmmmm
"Wayback Machine has not archived that URL."
- 10W30
Aivan ja tämän takia käytinkin osasynteettistä 10W40 öljyä.
- 10W30
Mainostamikseksihän tämä menee mutta sitä saa mitä tilaa.
http://www.valtra.fi/service/parts/628.asp - 10W30
Huomautettakoon myös, että minun autossani voi käyttää vanhaa SF-luokan öljyä joka on jo poistunut luokitus. Helpoimmalla pääsee tietenkin kun katsoo ohjekirjasta millaista öljyä moottoriin kuuluu laittaa ja hankkii sitä vastaavaa öljyä. Kaikissa auton moottoreissa ei voi käyttää samanlaista öljyä mikä sopii minun autoni moottoriin.
- 10W30
Selitykset jatkuvat eli on huomattava, että käyttämäni osasyntettinen 10W40 öljy ei ollut Valtran öljyä.
- rally.con
Kkäykö bashan 200cc talvellakin 10w30 vai 5w40
- ProOil
jos ohjekirja suositellut 10w30 öljyä voit kyllä laittaa 5w30 tai 0w30 öljyä koneeseen, sillä tuo etunumero on viskositeetti kylmä käynnistäessä ja on rittävän paksua kuitenkin juoksevaa arktisemmissa oloissa. Öljyn lämminviskoosia turha nostaa eli jälkimmäistä numeroa korkeintaan kesä öljyihin jos annat oikein rajusti kuormitusta koneelle, jollei ohje kirja suosittele neljäkymppistä öljyä
Lisäksi katso laatuluokitus API tai ACEA sillä kaikki öljyt jotka ovat SAE 10w30 ei sovellu kaikille koneille esim jos on märkäkytkin niin vaati oman öljynsä
- Anonyymi
Vuonna 2003 tai 2004 uudenvuoden päivänä oli - 32 pakkasta ja autossa siis Ladassa eurolin jotkin halppis synteettiset öljyt. No lohkolämmitintä ei voinut käyttää kun virtaa ei ollut niin pakko oli käynnistää se.
No olihan se jäykkä kampe ja käynnistyi kyllä mutta kankeesti.
Se öljy ei tullut purkista ulos noilla pakkasilla kun kokeili. Aika tervaa oli eurolin öljy😂- Anonyymi
10W-30 mineraali on tasalaatuisempaa kuin halvat 0W-100 lisäaine litkut. Jos on löysä kone, niin laittaisin 20W-50, koska 10W-30 ja 0W-40 tulee molemmat nopeasti sylinteriin, minkä jälkeen katit pilalla ja katsastus jumissa. 20W-50 lähtee käyntiin -20 pakkasilla, mutta pitää lämmittää ennen taakkaa.
Suorasuihkitus vehkeissä menee imupuoli tukkoon, kun käytät liian juoksevaa öljyä vähänkin kuluneessa koneessa. Niihin 20W-50 liian paksu, joten perinteinen 10W-30 parasta kamaa. Tasalaatuisuuden ja öljykalvon pysyvyyden vuoksi. Normaalissa päivittäisessä ajossa 10W-30 kalvo pysyy paremmin pakkasilla koneen osissa seuraavaa käynnistystä varten kuin kylmänä juoksevampi 0 tai 5W.
Itsellä -90 kone priima kunnossa, joten käytän 5W-40 ja 10W-30 50/50 sekoitusta eli 7,5W-35 öljyä. Tässä tulee huomioida, että sekoittaa mineraalia synteettiseen, ei kahta synteettistä keskenään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1101631- 1671571
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671472Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise231288Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys901174Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c70951Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su146943- 89819
Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin
Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr184782Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi
Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud207759