Huono äiti = syrjäytyminen

syrjäytynyt87

Ite oon pitkään ajatellu, että omat ongelmat johtuu osittain siitä että oma äiti suoraan sanottuna sekoili ja käyttäyty välinpitämättömästi sillo kun olin pieni. Nyt asiasta on ihan tutkittuakin tietoa.

"Lapsen kolme ensimmäistä vuotta ratkaisevat: Hoivaa ja rakasta niin paljon, kuin pystyt.

- Tutkimus osoittaa, että hoivan laadulla lapsen elämän alussa on kestävä ja jatkuva rooli siinä, miten hänen sosiaalinen ja akateeminen kehityksensä tulee sujumaan vielä aikuisena, tutkija Lee Raby kertoo."

http://www.voice.fi/koti/lapsen-kolme-ensimmaista-vuotta-ratkaisevat-hoivaa-ja-rakasta-niin-paljon-kuin-pystyt/29/69947

6

415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuhottu ihmisyys

      Tämä on se tabu, josta pitäisi nousta iso meteli.

      Suurimmalla osalla tuntemistani syrjäytyneistä, on ollut lapsensa syystä tai toisesta laiminlyönyt äiti.

      Omani oli väkivaltainen alkoholisti. Hakkasi lapsensa vaihtuvien miestensä kanssa ja hakkasi myös useimmat miehensä. Hän huomioi lapsensa erityisesti myös haukkumalla ja hokemalla ettei näistä tule koskaan mitään. Omasta mielestään maailman paras äiti. Valitettavasti myös muiden mielestä oli esimerkillinen ihminen.

      Myös isäni oli alkoholisti, mutta en koe hänen pilanneen elämääni lainkaan, vaan ratkaisevaa oli äitini väkivaltainen alkoholismi. Isättömyys on vaikuttanut minuun paljon, mutta ei niinkään isäni. Isäni pilasi puolestaan muiden elämiä, joten hänestä ei olisi isäksi ollut. Äidillä oli kuitenkin vakavampi suhde erääseen mieheen, jota pidin isänäni koska hän kohteli minua kuin omaa poikaansa. Äidille sellainen ei sopinut, että kukaan kohtelisi hänen lapsiaan hyvin, joten erotessaan tästä miehestä hän sabotoi miehen yritykset jatkaa meille jonkinlaisena isänä.

      Niinhän siinä sitten kävi kuinka äitini halusi. Syrjäydyin ja olen aina pitänyt itseäni arvottomana. En kykene mihinkään mitä normaalia elämää elävän ihmisen on kyettävä tekemään. En tule koskaan elämään. Olen olemassa, kunnes kuolen.

    • Tuhottu ihmisyys

      Jo väkivaltatilastojen perusteella naiset ovat suurin uhka perheelle ja lapsille. Naiset syyllistyvät miehiä huomattavasti useammin parisuhdeväkivaltaan ja lapsiinsa kohdistettuun väkivaltaan. Naiset myös tappavat lapsiaan huomattavasti useammin kuin miehet.

      Ei ole siis ihme, jos myös syrjäytyminen johtuisi useimmiten äidistä.

      Syrjäytymiseen johtavan laiminlyömisen tai kaltoinkohtelun ei tarvitse olla niin rajua kuin minun tapauksessani. Lapsi on hyvin altis vahingoittumaan varsinkin äidin tekemistä laiminlyönneistä ja kaltoinkohtelusta. Ne vahingot eivät korjaannu koskaan.

      Itsellenikin on monesti naurettu, että aikuinen ihminen syyttää äitiään omasta luuseriudestaan, mutta kerran hajotettua ei koskaan saa ehjäksi.

    • ei pyyhettä kehään

      Merkittävää on elämän ensimmäiset vuodet, mutta ei tarvitse jäädä menneisyyden vangiksi. Sinäkin voit eheytyä ja saada ihan hyvän elämän. Älä ajattele itseäsi kohtalon murjomaksi, jolle ei voi tehdä enää mitään. Monelle koetukset ovat myöhemmin jopa voimavara. Ainakin osaa ymmärtää elämää ja lähimmäisiä syvällisemmin ja olla armollinen.

      • Anonyymi

        Vaikka sitä on lapsuudensa viettänyt köyhyydessä ja kurjuudessa, niin ihminen
        voi pinnistellä ihan hyvään elämään . Siihen tosin saattaa mennä muutamia vuosia
        kauemmin kuin samanikäisillä kavereilla, mutta lopputulos on kuitenkin hyvä.
        Elämä kasvattaa sinnikkyyteen ja se on avuksi myöhempien aikojen taisteluissa
        kohti parempaa tulevaisuutta ja taloudellista pärjäämistä.


    • Anonyymi

      Itse ymmärsin että peräti molemmat vanhemmat olivat samalla tavalla primitiivisiä joten osasin jo suhtautua mutta kaikki ei ymmärtäneet ja kipuilivat

    • Anonyymi

      OLihan sitä aikanaan naapurustossa muutamia vähintäänkin kyseenalaisia
      vanhempia, mistä oli seurauksena, että lapsista tuli pelkkiä hulttioita.
      Kansa- ja kansalaiskoulun jälkeen kukaan noista ei mennyt minkäänlaiseen
      jatko-opintoon, joten heistä tuli hutiluksia tai peräkammarin poikia.
      Elämänkaari ei ollut kellään heistä kovin pitkä, joten ovat olleet jo
      vuosikymmeniä haudan povessa.
      Ne jotka olivat reippaasti työelämässä nauttivat nyt vielä vanhanakin
      kohtuullista eläkettä, millä tavallinen kansalainen tulee toki toimeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      300
      3455
    2. 204
      2951
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2534
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      233
      1992
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1425
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1318
    9. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1304
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    Aihe