NYT ON HÄTÄ!!

nyt apua!!!

Kiitos kun tulit ja toivottavasti osaat auttaa:). Omistan tollaisen piensuomenhevosen 10w. Hevonen on lihava ja pelottaa että sille tulis kavio kuume.. Mutta sillä on pyörpaali aitauksessa jonka otamme pois huomenna. Eli ei saa enään syödä millon huvittaa!! Miten saan tämän heposen laihtumaan? Vinkkejä myös kunnon kohotukseen. Hepalla voi ajaa ja ratsastaa kärryt ja satula löytyy:). Entinen omistaja sanoi että on tukeva rakenteine mutta nyt on lihonnu meillä. Ja mitä kavio kuumeen oireita on? Nyt niitä laihdutus vinkkejä ettei jouduta ostamaan uutta satulaa ja eläinlääkäri laskua maksamaan.... Auttakaa! Älä unohda vastata:)

9

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi kaksi

      Olisi hyvä jos kertoisit tarkasti nyt uudelleen suunnitellut ruokaajat ja mitä syötät milloinkin?
      Samoin liikunnan kanssa.

      Jos olet itse vähän hakoteilla, niin pyydä sitä taikka niitä henkilöitä auttamaan jotka ovat virallisesti hepasta vastuussa ja tietävät hiukan paremmin mitä alkaa tekemään. Jos heillä ei ole tietämystä, niin hepalle on turvallisinta saada ihan erikoistuneen eläinlääkärin arvio siitä kuinka paljon ruokaa se tarvitsee päivässä ja kuinka usein liikuntaa. Maksaa toki jonkinverran, mutta sillä oikeasti säästyttäisiin paljolta rahan tuhlaukselta loppupeleissä.

      Eläimille ei ole olemassa erikseen mitään väliaikaisia dieettejä, vaan suora elämän muutos on ainut keino. Eläimet laihtuvat ihan itsestään tervettä vauhtia kun vaan saavat pieniä annoksia muutaman kertaa päivässä ravitsevaa ravintoa ja liikunta muuttuu joinakin päivinä enemmän kuluttavaksi (teillä varmaan kärryillä ajo on sitä). On tosin tärkeää muistaa, ettei rasita hevosta liikaa, kun se voi johtaa tietyissä tapauksissa juuri siihen pelkäämääsi kaviokuumeeseen nopeammin.

      Kaviokuume kannattaa ihan googlata ja lukea eri sivustoista tietoa.

    • nyt apua!!

      Meidän heppa tää on ja nyt tällä viikolla on tulossa ihmisiä joilla ollu aina hevonen. Heppa syö kolmekertaa päivässä joka kerralla ikeankassillinen. Ja itsekkin katson aina miten hevonen jaksaa liikkua. Mut tamma on vähän sellainen että virtaa on kauheesti ja ei haluais lopettaa. Menen myös joskus pellolla umpihangessa ja luin jostain että umpihangessa hevoselle on treeniä ja laihduttaa. Pitääkö paikkaansa??:) Mutta kiitos avusta!

    • Minna Oulusta

      Paljonko Ikeankassillinen heinää painaa?
      Punnitse heinä mitä annat. Jos se saa esim. kolme kg kuivaheinää / ruokintakerta niin vähennä kahteen kg:hen / kerta.
      Pikkupaalin heinä on helpointa punnita, siivut vaan vaaálle. Jos annat isosta paalista niin heinä verkkoon ja menet verkon kanssa vaa´lle ja sitten vähennät oman painosi lukemasta.
      Kahlaaminen lumessa on hyvää liikuntaa kunhan annat sen levätä kun alkaa liikaa puuskuttaa.
      Annatko sille väkirehua? Kauraa? Mixiä? Jos annat niin vähennä sitäkin tai ota kokonaan pois. Sillä pitäisi liika virta vähetä.
      Kai sinä liikutat sitä joka päivä? Enemmän kuin tunnin päivässä?

    • nyt apua!!!

      Ei syötä kauraa just sen takia kun virtaa onjo ennestään:D ja juu minäpä rupeen punnitseen heiniä:) . Hepalla pitää olla yks päivä vapaata ja pidån sen vapaapäivän joskus menee kaks jos on yli 25astetta pakkasta.. Tunnin yleensä menen koska rupee väsymään tuolla pellolla. Meille heppa tuli puolvuotta sitten ja siellä oli seuraheppa eli johtuisko tästä että on huono kunto? Ja heppa pysähtyy itse ja huilaa välillä sitten on taas energiaa mennä :D kiitos avusta!

      • ivbömä

        Sinuna juoksuttaisin hevosta myös ja se tunti nyt on se minimi joka päivälle..


    • eka alottaja

      En rupee liinassa juoksuttaan koska tiedän lentäväni naamaeellä lumihankeen.... Eikä muuteenkaan ole juoksutukseen tarvittavia välineitä. Hevostani on juoksutettu meillä ollessaan vain kerran ja vain sen takia, että oppis laukkaa. Voinhan mä aina lainata kaverilta juoksutus liinaa yms, mutta eise juoksuttaminen ole edes niinkään rankkaa. :D Jos tarkoitit tälläistä tapaa??

      • aikasempi kommentoija

        Ylipainoiselle hevoselle/ponille se on rankkaa ja tiedän ponin kellä pudotettiin painoa pääosassa juoksuttamalla (irtojuoksutusta kylläkin)
        Jos ei ole mitään aidattuu aluetta millä voisi juoksuttaa niin sitten liinan kanssa, jos tuntuu ettei poninne väsy niin ainahan selkäänkin voi kavuta joku kaveri. Ja kaverihan ei sitten itse häiritse ponin työskentelyä.. Ainahan on sivuohjat, mutta vaatii taitoa ja näppäryyttä käyttää niitä oikein.

        Syvässä lumihangessa ratsastaminenkin on tehokasta ja kunnon reipas maastolenkkikin on hyvä.
        Voihan myös olla että poninne ratsastaessa huijaa ratsastajaansa->alkaa laahustamaan, pysähtelee ym. Jolloin ratsast. luulee että poni on väsy->antaa seistä, ehkä jopa pitkät ohjatkin, jolloin poni pääsee helpolla (palkinto ponille)
        Silloin kun poni on tehnyt kunnolla töitä se on hikinen ja höyryää(ellei stressaa tod. paljon)
        Sinuna kysyisin joltain todella kokeneelta että miten edetään niin ruokinnan kuin liikutuksen kannalta


      • aikaisempi kommentoija
        aikasempi kommentoija kirjoitti:

        Ylipainoiselle hevoselle/ponille se on rankkaa ja tiedän ponin kellä pudotettiin painoa pääosassa juoksuttamalla (irtojuoksutusta kylläkin)
        Jos ei ole mitään aidattuu aluetta millä voisi juoksuttaa niin sitten liinan kanssa, jos tuntuu ettei poninne väsy niin ainahan selkäänkin voi kavuta joku kaveri. Ja kaverihan ei sitten itse häiritse ponin työskentelyä.. Ainahan on sivuohjat, mutta vaatii taitoa ja näppäryyttä käyttää niitä oikein.

        Syvässä lumihangessa ratsastaminenkin on tehokasta ja kunnon reipas maastolenkkikin on hyvä.
        Voihan myös olla että poninne ratsastaessa huijaa ratsastajaansa->alkaa laahustamaan, pysähtelee ym. Jolloin ratsast. luulee että poni on väsy->antaa seistä, ehkä jopa pitkät ohjatkin, jolloin poni pääsee helpolla (palkinto ponille)
        Silloin kun poni on tehnyt kunnolla töitä se on hikinen ja höyryää(ellei stressaa tod. paljon)
        Sinuna kysyisin joltain todella kokeneelta että miten edetään niin ruokinnan kuin liikutuksen kannalta

        Ainiin ja kärryilykin on hyvä tapa liikuttaa hevostanne :)


    • kiiitoos:))

      Nyt on varmaa. Hevonen on kuulema vain leveä luinen tai jotain tälläistä minulle sanottiin. Hänen koko suku on leveä luinen/selkäinen ja muutenkin lihavan näköinen. Tänään luonamme kävi ihminen joka tietää hevosista paljon ja on muutenkin käynyt kurssit sun muut. Ei hätää enään. Satulasta tämä kaikki johtui "kävi pieneks". Hevonen on kuulemma paljon paremmassa kunnossa kun muutti meille yms. Ja tiedän minkälainen on oikeasti on lihava hevonen ja nyt kun rupee miettii niin eihän minun polle ole edes lihava:D. Tosi iso kiitos kaikille jotka osas auttaa nyt olen vähän viisaampi!:))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      153
      10980
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3083
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2922
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1603
    10. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      49
      1584
    Aihe