Kameratolpille hiipijät

mitta-anturi

Ei siitä mitään bonuksia makseta, jos 80-alueella olevalle kameratolpalle ajaa 70 km/h. Välillä tuntuu, että joku kuvittelee niin, kun pudottaa nopeutta reilusti alle rajoituksen. Voi ihan huoletta ajaa mittarinopeutta 85 km/h.

42

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älkää jaksako aina
      • Sehän_toimii

        Niin varmaan on.

        Tässähän kameratolpat todistavat hyödyllisyytensä. Nopeudet laskevat, jopa alle rajoitusten. Kun on tarpeeksi liikennettä, riittää että joka kymmenes saadaan noudattamaan rajoituksia. Loppujen on pakko siinä välissä ajella myös suunnilleen rajoitusten mukaan. Kun eivät edellekään pääse.


    • Jätä väliä

      Kun pidät edellä ajavaan reilusti väliä, sen tyhmä hiljentäminen ei haittaa sinua lainkaan. Kyllä se kiihdyttää taas kameran jälkeen ja vetää raon ennalleen.

      • TheSquirrel

        Eieiei! Pitkät turvavälit lisäävät ruuhkia. 0,5s riittää.


      • Delfin31

        Ei ei itsellesi! Olet tavan idiootti jos ajat ns. puskurissa kiinni vain voittaaksesi tuon puoli sekuntia ajassa ja saavutettu merkityksetön aikavoitto murenee viimeistään, kun kiirehdit liikennevaloihin seisoskelemaan. Itse ajan ensisijaisesti turvallisuutta vaalien ja ennakoiden niin, että edessä tulevat tapahtumat havaitaan ilman sitä kuuluisaa yllättymistä.


      • Delfin31 kirjoitti:

        Ei ei itsellesi! Olet tavan idiootti jos ajat ns. puskurissa kiinni vain voittaaksesi tuon puoli sekuntia ajassa ja saavutettu merkityksetön aikavoitto murenee viimeistään, kun kiirehdit liikennevaloihin seisoskelemaan. Itse ajan ensisijaisesti turvallisuutta vaalien ja ennakoiden niin, että edessä tulevat tapahtumat havaitaan ilman sitä kuuluisaa yllättymistä.

        Minä luulen kyllä, että Orava harrasti nyt ns. sarkasmia. Eräs toinen jyrsijähän on täällä "kunnostautunut" esittämällä 0,5 s olevan riittävä turvaväli moottoritienopeuksissa.


    • kaasua vaan

      Kameratolpat ohitetaan vastaantulijan kaistalla, eiks tää ole vanha juttu?

      • vajaalla mennään aidosti

        Ei ole ihan helppo homma esim kehä kolmosella. Siinä kun on kaide välissä, niin on hiukan hankalaa ohittaa vastaantulijan puolelta. Ja ei kai sitä muutenkaan tee kuin vajakit.


    • Arva Kahteri

      Vielä ei kaikilla ole navigaattoria, tai tietoa autonsa mittarivirheestä. Saatikka tietoa siitä että nopeusrajoitus ei ole sama kuin sakotuskynnys.

      Minun autoni nopeusmittari näyttää 84 km/h, ja se on aika täsmälleen suurin sallittu. Vauhti pysyy hyvin vakionopeussäätimellä vakiona, alamäkeen voi rullata nopeammin.

      Kuten tuossa jo aiemmin neuvottiin, pidä väliä niin ei edelläajava ärsytä olemassaolollaan.

    • mitä turhia

      Tyhmyys kun on synnynäistä :D en ne sitä tajua vaikka 1000 kertaa lukisivat

    • 132132

      Kusipää! Nopeusrajoitus on RAJOITUS eli sitä kovempaa ei saa ajaa. Alinopeutta ei ole olemassa. Olet todella kusipää.

      • splörölöö

        Miksi joku ajaisi sitä 70kmh kun 80 on kuitenkin se sallittu nopeus? Kaatosateessa ja lumipyryssä ymmärrettävää. Mutta miksi selkeällä säällä kun on normaali ajokeli


      • essonvaarien tyyli
        splörölöö kirjoitti:

        Miksi joku ajaisi sitä 70kmh kun 80 on kuitenkin se sallittu nopeus? Kaatosateessa ja lumipyryssä ymmärrettävää. Mutta miksi selkeällä säällä kun on normaali ajokeli

        Bensaa essonbaarin ohjeilla säästävät papat ajaa näin. Siis valtaosa autoilijoista.

        Eli 80 mittarin mukaan = n. 75 km/h todellista. Plus se normaali käsikaasutteilijoiden nopeuden soutaminen 5...-10 km/h siihen päälle ts. nopeus pumppaa koko ajan 70-85 välillä.

        Itse nämä varmaan kuvittelevat koko ajan ajavansa vähän reilua 8-kymppiä -> siksi pitää jarruttaa peltipoliisien kohdalla. Ja kun osaavat ja turvalliset papat tietää itse oikean ajonopeuden, ei niistä rajoitusmerkeistä tarvi piitata. Ja kun ei rajoitusmerkkejä noteerata, iskee hirveä paniikki, kun eteen osuu peltipoliisi. Sitten pitää tehdä jarrutus 70-nopeuteen myös 100 km/h rajoitusalueella!


    • Kuormauto

      Pitää hiipiä hissun kissu, ettei kameratolppa säikähdä.

    • Saunan-takana-on-tilaa

      Silmänpalvojat aiheuttavat jonoissa pumppaavaa matoliikettä ja perään ajoja turhilla jarrutuksilla.

      • Delfin31

        Kyllä se peräänajaja on syypää peräänajoon, ellei tajua pitää kunnon turvaväliä.


      • hauka.liikenteessä

        Mä trollaan aina peltipoliisin kohdalla.

        Joskus teen koukkauksia, ikäänkuin väistääkseni jotain tiellä olevaa klönttiä. Moni tekee saman perässä.


    • Delfin31

      Säälittävää toiminta, että ylipäätään lähtee jarruttamaan kameratolpan kohdalla. Itse en sitä tee, sillä noudattamalla rajoitusta ei kameratolpista tarvitse panikoida. Taaempana tulijakaan ei ärsyynny.

      • Sitähän tässä juurikin koitetaan, noudattaa rajoituksia, ainakin kameran kohdalla

        Itse itseuin pari vuotta sitten oikuedessa 8km/h ylinopeusta.

        Jos nyt isolla tiellä jossa sopiva "tilannenenopeus" olisi 130km/h, niin kameran kohdalla nopeus putoaa varmuuden vuoksi 60km/h nopeuteen :)


      • Delfin31

        Noo.. Itse aion kuitenkin noudattaa sallittuja nopeuksia huomioiden tietenkin mittarivirheen. Tärkein tekijä, joka vaikuttaa omaan ajonopeuteen on ensisijaisesti keliolosuhteet. Keliolosuhteet voivat olla lähes mitä vain, joten aina ei voi viilettää sitä suurinta sallittua nopeutta. Ja vain aivonsa narikkaan jättänyt älypää ei ota vallitsevaa keliä huomioon.


      • kuskit
        Bussissa kirjoitti:

        Sitähän tässä juurikin koitetaan, noudattaa rajoituksia, ainakin kameran kohdalla

        Itse itseuin pari vuotta sitten oikuedessa 8km/h ylinopeusta.

        Jos nyt isolla tiellä jossa sopiva "tilannenenopeus" olisi 130km/h, niin kameran kohdalla nopeus putoaa varmuuden vuoksi 60km/h nopeuteen :)

        Miten sinä bussimatkustajana oikeuteen jouduit?


      • kuskit kirjoitti:

        Miten sinä bussimatkustajana oikeuteen jouduit?

        Koska Kaisu antoi mulle 70€ aiheettoman rikesakon 8km/h ylinopeudesta, kiistin maksun koska se oli aiheeton. Tuli kutsu oikeuteen, oikeudessa voitto koska maksu oli aiheeton...

        Ei siinä mitään mutta voiton jälkeen alkoi puhelin soimaan ja jutusta saatiin lukea joka lehdessä


      • Seksuaaliterapeutti
        Bussissa kirjoitti:

        Koska Kaisu antoi mulle 70€ aiheettoman rikesakon 8km/h ylinopeudesta, kiistin maksun koska se oli aiheeton. Tuli kutsu oikeuteen, oikeudessa voitto koska maksu oli aiheeton...

        Ei siinä mitään mutta voiton jälkeen alkoi puhelin soimaan ja jutusta saatiin lukea joka lehdessä

        Siis isoveli luki jonkun sakkojutun lehdesta ja naapurin Paula-Petteri soitti halutakseen kyydin ämpärimuovisella säksättimelläsi, jokaviikkoisesti, koulun virkkauserhoon. Lehdistökerho teki bussipojusta jutun koulun valokuvauskerhon avustuksella. Valokuva oli hyvä, hieman tärähtänyt. Tärähdyksen syytä etsitään vielä.


    • käytäaivojasi

      Äly hoi. 70 km/h on täysin normaali nopeus 80 km/h rajoitusalueella.
      Ei tarvitse olla niin hullu, että yrittää ajaa tuurilla niin ettei kamera räpsähdä.
      Yritä edes ymmärtää mitä tarkoittaa käsite Suurin Sallittu Nopeus.

      • Koppimopo

        Ajan 200km työmatka-ajoa päivittäin jo yhdettätoista vuotta.
        Ei onnettomuuksia eikä sakkoja.
        Rajoituksen mukainen mittarinopeus, eli 3-5 km/h alle nopeusrajoitusten.
        Ajan rutiiniomaisesti säädösten mukaisesti niin että muut autoilijat osaavat ennakoida tekemiseni.


      • Jumalahanminäkin
        Koppimopo kirjoitti:

        Ajan 200km työmatka-ajoa päivittäin jo yhdettätoista vuotta.
        Ei onnettomuuksia eikä sakkoja.
        Rajoituksen mukainen mittarinopeus, eli 3-5 km/h alle nopeusrajoitusten.
        Ajan rutiiniomaisesti säädösten mukaisesti niin että muut autoilijat osaavat ennakoida tekemiseni.

        Siinä on vain yksi mutta: et ole yksin liikenteessä. Vaikka olet kuinka ässä niin ei se pelasta kokonaisuutta. Voit silti joutua onnettomuuteen ja saada sakotkin ihan vaan vahingossa.


      • virheet-ja-vähennykset

        Kameravalvonnassa puuttumiskynnys on 3 km/h ylitys, josta aletaan jakaa kirjallisia huomautuksia. Lisäksi kameratolpan mittaamasta lukemasta tehdään 3 km/h tarkkuusvähennys (poliisin tukan lukemasta 2 km/h). Tämä tarkoittaa, että voit ajaa 6 km/h todellista nopeutta yli rajoituksen ennen kuin on vaara saada huomautus. Siihen päälle vielä auton mittarivirhe.


      • varmennus
        virheet-ja-vähennykset kirjoitti:

        Kameravalvonnassa puuttumiskynnys on 3 km/h ylitys, josta aletaan jakaa kirjallisia huomautuksia. Lisäksi kameratolpan mittaamasta lukemasta tehdään 3 km/h tarkkuusvähennys (poliisin tukan lukemasta 2 km/h). Tämä tarkoittaa, että voit ajaa 6 km/h todellista nopeutta yli rajoituksen ennen kuin on vaara saada huomautus. Siihen päälle vielä auton mittarivirhe.

        Tuohan oli huojentava tieto, toivottavasti pitää paikkansa, siis mihin tietosi perustuu?


      • Ei se mihinkään perustu. Todellinen puuttumiskynnys vaihtelee, mutta nyrkkisääntönä noin 8 km/h on aika hyvä.

        Samoin tuo tarkkuusvähennys on kovin tapauskohtaista. Paras jonka tiedän, oli 15 km/h (tuossa tapauksessa poliisi oli mitannut nopeudeksi 133@80, vähennyksen jälkeen 118@80, ei tarvinnut luopua kortista).


      • varmennus
        TheRat kirjoitti:

        Ei se mihinkään perustu. Todellinen puuttumiskynnys vaihtelee, mutta nyrkkisääntönä noin 8 km/h on aika hyvä.

        Samoin tuo tarkkuusvähennys on kovin tapauskohtaista. Paras jonka tiedän, oli 15 km/h (tuossa tapauksessa poliisi oli mitannut nopeudeksi 133@80, vähennyksen jälkeen 118@80, ei tarvinnut luopua kortista).

        Eli sittenhän Kehäykköselläkin voisi ajella tasaista kahdeksaakymppiä (todellista nopeutta), mutta kun niin kovin moni nyt pudottaa sen alle 70 km/h. Tarkoitan tällä siis sujuvan liikenteen tilanteita, silloin harvoin, kun niitä Kehällä on.


      • virheet-ja-vähennykset
        varmennus kirjoitti:

        Tuohan oli huojentava tieto, toivottavasti pitää paikkansa, siis mihin tietosi perustuu?

        Oman autonsa mittarivirheen pitäisi jokainen tuntea.

        Tarkkuusvähennys perustuu poliisin omiin ohjeisiin. Sen tarkoituksena on vähentää mittaustekniikan epätarkkuudesta syntyviä kiistoja.

        Puuttumiskynnys on poliisimiehen oman harkinnan varassa kun ollaan asteikon alapäässä. Kamerakuvien harkintaan ei kuitenkaan käytetä paljoa aikaa eikä vaivaa niiden valtavan määrän takia. Olen nähnyt 5 km/h ylityksestä annettuja kirjallisia huomautuksia, joten esimerkkejä löytyy kummastakin päästä asteikkoa.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Ei se mihinkään perustu. Todellinen puuttumiskynnys vaihtelee, mutta nyrkkisääntönä noin 8 km/h on aika hyvä.

        Samoin tuo tarkkuusvähennys on kovin tapauskohtaista. Paras jonka tiedän, oli 15 km/h (tuossa tapauksessa poliisi oli mitannut nopeudeksi 133@80, vähennyksen jälkeen 118@80, ei tarvinnut luopua kortista).

        Jahas. Kumminkaiman baaritutun työkaverin veli on essonbaarin legendan mukaan saanut puhuttua lappuun todellista alhaisemman nopeuden.
        Ihan totta, nämä uskotaan...


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Jahas. Kumminkaiman baaritutun työkaverin veli on essonbaarin legendan mukaan saanut puhuttua lappuun todellista alhaisemman nopeuden.
        Ihan totta, nämä uskotaan...

        Minulle on henkilökohtaisesti täysin samantekevää uskotko vai et. Mutta kiva että kävit kertomassa.


      • Koppimopo
        Jumalahanminäkin kirjoitti:

        Siinä on vain yksi mutta: et ole yksin liikenteessä. Vaikka olet kuinka ässä niin ei se pelasta kokonaisuutta. Voit silti joutua onnettomuuteen ja saada sakotkin ihan vaan vahingossa.

        Tuo on totta!


    • totuuskirpaisee

      Jos tuo sakkojen korotus toteutuu, seuraa siitä jonojen kasvaminen ja liikennevaarallisuuden kasvu. Liikennettä ei juuri seurata kun katse pitää koko ajan olla mittariin. Täytynee lopettaa normaalin nopeuden pitäminen ja ajaa alinopeutta ettei vaan napsahda sakkoja vahingossa. Päättäjille ei haittaa kun istuu nahkapenkissä takana virka-autossa.

      • "Liikennettä ei juuri seurata kun katse pitää koko ajan olla mittariin."

        Minua ihmetyttää, miten huonoja kuljettajia täällä oikein on, kun tuollaista itketään jatkuvasti. Ei sitä mittaria tarvitse jatkuvasti kytätä, vilkaisu 15-20 sekunnin välein riittää. Pitäähän katseen liikkua muutenkin eikä vain tuijottaa edellämenijän perävaloja. (Kauan sitten autokoulussa yksi ensimmäisiä ajo-opettajan ohjeita oli juuri se, että pitää seurata peilejä ja mittareita eikä vain yrittää polttaa katseella reikää yhteen kohtaan tuulilasia.)

        Tietysti vakionopeudensäädin on se kaikkein paras keksintö näihin.


    • varovasti_Tojolla

      80 km/h mittarissa on 74 km/h todellista, joten kun ajelee mittarin mukaan 70-75 km/h niin kyllä sitä jonoa taakse kertyy ihan kivasti.

    • paljonajanut

      Vakionopeussäätimestä ei ole avuksi kuin pitkillä yhden tai kahden nopeuden reiteillä eikä silloinkaan jos on jonoa, sulla ei taida olla vakkaria kun tollasia höpiset.

      • Itse käytän vakkaria ruuhka-aikoihin Turunväylällä. Ihan hyvin toimii kolmoskehälle asti (tultaessa stadiin päin, poistuttaessa voi pistää vakkarin päälle jo Turunväylän alussa, pois päältä ykköskehältä kakkoselle), kun ajaa sopivaa nopeutta.

        Myös kaupunkiajossa vakkari on oikein näppärä laite. Joskus pääsee kilometritolkulla etenemään vakkariin koskematta.


      • ruise-ja-rajoitin

        Nykyään autoissa alkaa yleistyä myös sellainen varuste kuin nopeudenrajoitin. Erinomainen keksintö, jolle on kaupungissa paljon enemmän käyttöä kuin vakkarille. Suosittelen tutustumaan ja käyttämään mikäli sellainen autosta löytyy. Laitetaan rajoittimeen suurin sallittu nopeus (plus mittarivirhe) ja sen jälkeen ei tarvitse pelätä vahingossa ajettua ylinopeutta, vaikka painaisi kaasun pohjaan. Voi rauhassa keskittyä puhelime... eikun liikenteen seuraamiseen.


      • ruise-ja-rajoitin kirjoitti:

        Nykyään autoissa alkaa yleistyä myös sellainen varuste kuin nopeudenrajoitin. Erinomainen keksintö, jolle on kaupungissa paljon enemmän käyttöä kuin vakkarille. Suosittelen tutustumaan ja käyttämään mikäli sellainen autosta löytyy. Laitetaan rajoittimeen suurin sallittu nopeus (plus mittarivirhe) ja sen jälkeen ei tarvitse pelätä vahingossa ajettua ylinopeutta, vaikka painaisi kaasun pohjaan. Voi rauhassa keskittyä puhelime... eikun liikenteen seuraamiseen.

        Itselläni kylläkin rajoitin sallii nopeuden noston, mikäli kaasupolkimen painaa pohjaan. Ihan hyvä ominaisuus noin periaatteessa, esimerkiksi ohitusten helpottamiseksi.

        Olen muutaman kerran tuota kokeillut, mutta kyllä vakionopeudensäädin itselläni toimii paremmin.


      • ruise-ja-rajoitin
        TheRat kirjoitti:

        Itselläni kylläkin rajoitin sallii nopeuden noston, mikäli kaasupolkimen painaa pohjaan. Ihan hyvä ominaisuus noin periaatteessa, esimerkiksi ohitusten helpottamiseksi.

        Olen muutaman kerran tuota kokeillut, mutta kyllä vakionopeudensäädin itselläni toimii paremmin.

        Automaatin kick-down on tietysti oma lukunsa. Sillä pääsee rajoittimesta ohi, mutta se ei tapahdu huomaamatta, kun automaatti vaihtaa heti pari vaihdetta pienemmälle. Polkimen alla on tukeva kytkin, jota saa painaa tarkoituksella ja niin kauan kun ei kick-downiin asti paina, niin nopeus pysyy rajoittimen lukemassa. Vaihtelevasssa ruuhkassa rajoitin on parempi kuin vakkari.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      148
      5226
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2252
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1688
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1574
    5. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1561
    6. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      322
      1561
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      23
      1535
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      131
      1326
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1319
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      47
      1187
    Aihe