Väittävät Jumalan olevan kolmiyhteinen. Mutta mitenkäs tämä kolmiyhteisyys jakautuu näiden kolmen osatekijän kesken? Onko kaikilla sama osuus n. 33%, vai onko joku näistä kolmesta muita suurempi?
Osuudet voisivat olla esim. Jumala itse 50%, Jeesus 30% ja Pyhä Henki 20%. Helluntailaisilla taitaa Jeesuksen osuus lähennellä 90%:a, ainakin jos seuraa heidän puheitaan ja laulujaan. Hajonta on varmasti suuri eri uskontokuntien välillä ja sisälläkin.
Ehkä tähän on olemassa jokin "virallinenkin" totuus, mutta ainakaan itse en ole sellaista huomannut.
Onko Pyhä Henki syrjässä?
6
<50
Vastaukset
Hei_
Jumalaa ei ole jaettu. Jumala on monoteistinen.
Jumala ei ole kolmiosainen vaan kolmiyhteinen.
Emme voi Raamatun historiassa osoittaa aikaa etteikö Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä olisi olemassa; 1 Moos 1:1, Kol 1:12-17, Apt 17:29, Kol 2:9-10.
Lue kirjoitukseni kolminaisuudesta; Onko kolminaisuusopille Raamatulliset perusteet; ?
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.1
Siunauksia
JariJumalan sekä kolmiyhteisyyden että ykseyden kannattajat löytävät kannalleen tukea Raamatun irtojakeista.
Jumala ja Pyhä Henki ainakin ovat yhtä, sen todistaa tämä paikka:
"Luuk. 1:35 Enkeli vastasi ja sanoi hänelle (Marialle): "PYHÄ HENKI tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman JUMALAN POJAKSI."
Tämän mukaan Jeesus on samanaikaisesti Pyhän Hengen ja Jumalan Poika. Pyhä Henki ja Jumala ainakin siis ovat yhtä.
Toisessa paikassa Jeesus sanoo: Joh. 10:30 Minä ja Isä olemme yhtä.
Näiden Raamatunkohtien perusteella minua pelottaisi sanoa kenellekään että ne kolme ovat erillisiä.
Ne kolme jakamatonta "tahoa" ovat yksi ja sama Jumala. Yksikään niistä ei ilmene yksin, vaan missä näistä on yksi, siellä ovat kaikki kolme. Esimerkiksi, jos joku paranee, läsnä ovat Isä, Poika ja Pyhä Henki, kaikki yhtenä Jumalana.Pyhä henki on aina toiminnassa,kirkastaa vain jeesuksen ominaisuutta jakaa Jeesuksen omille hänen vanhurskauttaan ja armo lahjojaan.
- Bror-Erik
Entäpä juutalaiset,siinä porukassa jääpi Jeesus ihan ilman kannatusta tiiron osalle.Het
kun eivät tunne koko miestä :)
Täältä löytyy useimpien kristittyjen "virallinen totuus" eli ekumeeniset kirkolliskokoukset suomeksi:
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ekumeeni.htmlHei!
Jumala ei ole jaettu kolmeen osaan, vaan kolmiyhteinen monoteistinen Jumala.
Emme voi osoittaa aikaa etteikö Isä, Poika ja Pyhä Henki olisi olleet olemassa;
1 Moos 1:1-2, Kol 1:12-23.
Jumaluus on ilmestynyt ja ilmoitettu ihmiselle Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.
Kol 2:9-10, Apt 17:29.
Ns. kolminaisuuden kysymys oli minulle kristinuskon vaikein kysymys. Mietin sitä vuosikaudet.
Kukaan ei osannut opettaa sitä eikä kirjallisuuttakaan löytynyt. Piti opettaa asia itse;
Täällä; >>> http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.1
Löydät noista!
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.5034101Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek173169Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2812247Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4582091Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.861436- 1571323
Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631218- 641145
- 811095
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä411058