Onko Pyhä Henki syrjässä?

Yksi on suurin

Väittävät Jumalan olevan kolmiyhteinen. Mutta mitenkäs tämä kolmiyhteisyys jakautuu näiden kolmen osatekijän kesken? Onko kaikilla sama osuus n. 33%, vai onko joku näistä kolmesta muita suurempi?

Osuudet voisivat olla esim. Jumala itse 50%, Jeesus 30% ja Pyhä Henki 20%. Helluntailaisilla taitaa Jeesuksen osuus lähennellä 90%:a, ainakin jos seuraa heidän puheitaan ja laulujaan. Hajonta on varmasti suuri eri uskontokuntien välillä ja sisälläkin.

Ehkä tähän on olemassa jokin "virallinenkin" totuus, mutta ainakaan itse en ole sellaista huomannut.

6

50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei_

Jumalaa ei ole jaettu. Jumala on monoteistinen.
      Jumala ei ole kolmiosainen vaan kolmiyhteinen.
      Emme voi Raamatun historiassa osoittaa aikaa etteikö Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä olisi olemassa; 1 Moos 1:1, Kol 1:12-17, Apt 17:29, Kol 2:9-10.

Lue kirjoitukseni kolminaisuudesta; Onko kolminaisuusopille Raamatulliset perusteet; ?
      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.1

Siunauksia
      Jari

• Jumalan sekä kolmiyhteisyyden että ykseyden kannattajat löytävät kannalleen tukea Raamatun irtojakeista.

Jumala ja Pyhä Henki ainakin ovat yhtä, sen todistaa tämä paikka:

"Luuk. 1:35 Enkeli vastasi ja sanoi hänelle (Marialle): "PYHÄ HENKI tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman JUMALAN POJAKSI."
      Tämän mukaan Jeesus on samanaikaisesti Pyhän Hengen ja Jumalan Poika. Pyhä Henki ja Jumala ainakin siis ovat yhtä.

Toisessa paikassa Jeesus sanoo: Joh. 10:30 Minä ja Isä olemme yhtä.

Näiden Raamatunkohtien perusteella minua pelottaisi sanoa kenellekään että ne kolme ovat erillisiä.

Ne kolme jakamatonta "tahoa" ovat yksi ja sama Jumala. Yksikään niistä ei ilmene yksin, vaan missä näistä on yksi, siellä ovat kaikki kolme. Esimerkiksi, jos joku paranee, läsnä ovat Isä, Poika ja Pyhä Henki, kaikki yhtenä Jumalana.

• Pyhä henki on aina toiminnassa,kirkastaa vain jeesuksen ominaisuutta jakaa Jeesuksen omille hänen vanhurskauttaan ja armo lahjojaan.

• Bror-Erik

Entäpä juutalaiset,siinä porukassa jääpi Jeesus ihan ilman kannatusta tiiron osalle.Het
        kun eivät tunne koko miestä :)

• Hei!

Jumala ei ole jaettu kolmeen osaan, vaan kolmiyhteinen monoteistinen Jumala.

Emme voi osoittaa aikaa etteikö Isä, Poika ja Pyhä Henki olisi olleet olemassa;
      1 Moos 1:1-2, Kol 1:12-23.

Jumaluus on ilmestynyt ja ilmoitettu ihmiselle Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.
      Kol 2:9-10, Apt 17:29.

Ns. kolminaisuuden kysymys oli minulle kristinuskon vaikein kysymys. Mietin sitä vuosikaudet.
      Kukaan ei osannut opettaa sitä eikä kirjallisuuttakaan löytynyt. Piti opettaa asia itse;
      Täällä; >>> http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.1

Löydät noista!

Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      77
      3646
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      33
      2989
    3. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      78
      2721
    4. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2654
    5. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      2455
    6. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      52
      2292
    7. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      57
      1927
    8. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      15
      1792
    9. Oletko uhriutuja?

vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      58
      1776
    10. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1673
    Aihe