Muutama sana kasteesta ! 2.0

Kasteen liitto otetaan Uskolla vastaan kun ihminen uudestisyntyy ylhäältä ja sanoo puolestaan "Tahdon" ! :)))


Kun molemmat osapuolet sanovat Tahdon ! Niin Liitto on voimassa ! :O


Kaste korvaa ympärileikkauksen liiton, joka annetaan perinteisesti jo 8 pv vanhalle lapselle !


Vrt. Kol 2:11 "ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa !


Ef 4:4 On vain yksi ruumis ja yksi Henki, niin kuin myös se toivo, johon teidät on kutsuttu, on yksi.
4:5 Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!
4:6 Yksi on Jumala, kaikkien Isä! Hän hallitsee kaikkea, vaikuttaa kaikessa ja on kaikessa.

*
Lainaus: R. Santala kirjasta Messiaan Ateria
" Vanhin juutalaisiin ohjeisiin perustuva Didakhe eli Kahdentoista apostolin opetus on peräisin ajalta 90-100 jKr. Se antaa ohjeita kristillisestä kasteesta, ehtoollisesta ja mm. varhaisista kirkon viroista. Didakhe todistaa, että alkutaipaleellaan seurakunta ei riidellyt kaste- ja ehtoollisopetuksesta. Kastevedestä se sääti, että toimitus tuli tehdä "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen juoksevassa vedessä. Jos ei juoksevaa vettä löydy, kastakaa muussa vedessä. Jos ette voi kastaa kylmässä, sitten lämpimässä. Jos kumpaakaan ei ole saatavissa, valelkaa kolme kertaa kastellen pää Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."

Vrt. http://fi.wikipedia.org/wiki/Didakhe

*
Vrt. Hebr. 6:1 "Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,
6:2 oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta."


Mielestäni on kuitenkin väärin sanoa, että ihminen "UUDESTISYNTYISI" kasteessa vaikka toiset kirkot näin opettavatkin !
Mutta silti... voihan näin kyllä joissakin yksittäisissä tapauksissa käydäkin, koska on paljon kristittyjä uskovia, jotka sanovat olleensa Uskossa jo pienestä pitäen ja he eivät osaa oikein määrittää milloin henkilökohtainen uskonratkaisu syntyi !
Mutta yleisesti sen opettaminen että ihminen aina Uudestisyntyisi kasteessa on väärin ja epäraamatullista !
Esim. Lähetyskentillä Luterilaisessa lähetyksessä ihminen kastetaan vasta kun on tullut henkilökohtaiseen uskonratkaisuun ! Ei ennen !


JA PITÄÄ MUISTAA AINA TÄMÄ !
Vrt. Joh 6:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on JUMALAN TEKO, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

(jatkuu)

22

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perinteisesti Luterilaisuus opettaa että ihminen "Uudestisyntyisi" jo kasteessa joka on minusta väärää Raamatun tulkintaa !
      Mutta Luterilaisen kirkon sisällä olevissa Herätysliikkeissä esim Viidennessä herätysliikkeessä ei näin uskota...
      Yksi kovasti tätä ajattelua suomessa on edesauttanut edesmennyt Urho Muroma ja sen ympäriltä syntyneet lähetysjärjestöt !
      _________________________________


      Lainaus: Aamenesta öylättiin:
      " Uudestisyntynyt
      Uudestisyntyneellä tarkoitetaan kastettua kristittyä. Uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa, jossa Jumalan Sana yhdistyy veteen. Pyhä Henki lahjoittaa uskon, jolla kristitty saa tarttua aina uudestaan kasteen lupauksiin. Kerran saatu kaste kantaa läpi elämän. Uudesti syntyminen on siirtymistä tuomion alaisuudesta armon alaisuuteen.
      Uudestisyntyminen-käsitteen taustalla on Jeesuksen puhe Nikodemoksen kanssa Johanneksen evankeliumin kohdassa 3:3-7.
      Viidennessä herätysliikkeessä ja uuspietismin parissa uudestisyntymisellä tarkoitetaan uskoon tuloa, herätystä. "


      http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kaste

      http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Uudestisyntynyt


      ________________________


      Tässä esim. Johanneksen kohtaa siteerataan minusta täysin väärin liittäen Ns. Uudestisyntymisen kasteeseen !


      VERTAA: Urho Muroma !
      Wikipedia: "Opillisesti Muroma kävi rajankäyntiä suhteessa sekä helluntailaisuuteen että evankelisen liikkeen edustamaan luterilaisuuteen. Muromalla oli hyviä ystäviä helluntailiikkeessä, mutta samaan aikaan hän kritisoi ankarasti helluntailaista oppia uskovien kasteesta ja henkikasteesta. Yhtä voimakkaasti hän kritisoi evankelisten edustaman luterilaisuuden oppia kasteessa tapahtuvasta uudestisyntymisestä."


      http://fi.wikipedia.org/wiki/Urho_Muroma


      Huom. Vrt Room 2:28 "Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
      2:29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on SYDÄMEN ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta."


      Sama koskee myös Kastetta !
      Eli Kol 2:11 "ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
      2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa ! :)


      ILMAN USKOA KUITENKIN KASTE ON TURHA !


      Mark 16:16 Joka uskoo ja kastetaan ("on kastettu"), se pelastuu; mutta joka EI USKO, se tuomitaan kadotukseen.
      New American Standard Bible
      "He who has believed and has been baptized shall be saved; but he who has disbelieved shall be condemned.

      http://biblehub.com/lexicon/mark/16-16.htm

      (jatkuu)

      • Ja lopuksi ajateltavaa:

        Vrt. Joh 3:1 "Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
        3:2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
        3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        3:4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        3:7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        3:8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."


      • otakoppi kirjoitti:

        Ja lopuksi ajateltavaa:

        Vrt. Joh 3:1 "Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
        3:2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
        3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        3:4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        3:7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        3:8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

        JA VIELÄ HUOMION ARVOISTA: :O


        Didakhe (suomennettu) http://fi.wikipedia.org/wiki/Didakhe

        Luku 7.
        Mutta liittyen kasteeseen, kastakaa näin: selostettuanne ensin kaikki nämä säännöt, kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen juoksevassa vedessä.
        Mutta jos ei ole juoksevaa vettä, kastakaa jossain muussa vedessä, ja jos et voi kastaa kylmässä niin lämpimässä vedessä.
        Mutta jos ei ole kumpaakaan, kaada vettä kolme kertaa päähän Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.


        Huom. Herran päivää vietettiin sunnuntaina jo ennen sata lukua !

        Luku 14.
        Mutta Herran päivänä, sen jälkeen, kun olette kokoontuneet yhteen, murtakaa leipää ja kiittäkää, lisäksi tunnustettuanne syntinne, että uhrinne olisi puhdas.
        Mutta älköön kukaan, jolla on riitaa ystävänsä kanssa, liittykö teihin, ennen kuin he ovat sopineet, ettei uhrinne tulisi saastutetuksi,
        sillä siitä on Herra puhunut. Joka paikassa ja kaikkina aikoina uhratkaa minulle puhdas uhri, sillä minä olen suuri kuningas, sanoo Herra, ja minun nimeni on ihmeellinen pakanoiden keskuudessa.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        JA VIELÄ HUOMION ARVOISTA: :O


        Didakhe (suomennettu) http://fi.wikipedia.org/wiki/Didakhe

        Luku 7.
        Mutta liittyen kasteeseen, kastakaa näin: selostettuanne ensin kaikki nämä säännöt, kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen juoksevassa vedessä.
        Mutta jos ei ole juoksevaa vettä, kastakaa jossain muussa vedessä, ja jos et voi kastaa kylmässä niin lämpimässä vedessä.
        Mutta jos ei ole kumpaakaan, kaada vettä kolme kertaa päähän Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.


        Huom. Herran päivää vietettiin sunnuntaina jo ennen sata lukua !

        Luku 14.
        Mutta Herran päivänä, sen jälkeen, kun olette kokoontuneet yhteen, murtakaa leipää ja kiittäkää, lisäksi tunnustettuanne syntinne, että uhrinne olisi puhdas.
        Mutta älköön kukaan, jolla on riitaa ystävänsä kanssa, liittykö teihin, ennen kuin he ovat sopineet, ettei uhrinne tulisi saastutetuksi,
        sillä siitä on Herra puhunut. Joka paikassa ja kaikkina aikoina uhratkaa minulle puhdas uhri, sillä minä olen suuri kuningas, sanoo Herra, ja minun nimeni on ihmeellinen pakanoiden keskuudessa.

        Tämän voi ehken käydä sujuvammin lukemassa blogistani:

        http://otakoppi.webnode.fi/news/muutama-sana-kasteesta-/


      • pyh!
        Kopittelija007 kirjoitti:

        JA VIELÄ HUOMION ARVOISTA: :O


        Didakhe (suomennettu) http://fi.wikipedia.org/wiki/Didakhe

        Luku 7.
        Mutta liittyen kasteeseen, kastakaa näin: selostettuanne ensin kaikki nämä säännöt, kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen juoksevassa vedessä.
        Mutta jos ei ole juoksevaa vettä, kastakaa jossain muussa vedessä, ja jos et voi kastaa kylmässä niin lämpimässä vedessä.
        Mutta jos ei ole kumpaakaan, kaada vettä kolme kertaa päähän Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.


        Huom. Herran päivää vietettiin sunnuntaina jo ennen sata lukua !

        Luku 14.
        Mutta Herran päivänä, sen jälkeen, kun olette kokoontuneet yhteen, murtakaa leipää ja kiittäkää, lisäksi tunnustettuanne syntinne, että uhrinne olisi puhdas.
        Mutta älköön kukaan, jolla on riitaa ystävänsä kanssa, liittykö teihin, ennen kuin he ovat sopineet, ettei uhrinne tulisi saastutetuksi,
        sillä siitä on Herra puhunut. Joka paikassa ja kaikkina aikoina uhratkaa minulle puhdas uhri, sillä minä olen suuri kuningas, sanoo Herra, ja minun nimeni on ihmeellinen pakanoiden keskuudessa.

        Valehtelet. Didakhe on kirjoitettu vasta toisella vuosisadalla. Wikipediasta viis.


      • pyh! kirjoitti:

        Valehtelet. Didakhe on kirjoitettu vasta toisella vuosisadalla. Wikipediasta viis.

        Mikä sen osoittaa ? Että milloin ? Voitko sanoa tietolähteesi ?

        Monet tutkijat ja tutkimukset kuitenkin sanovat, että se on kirjoitettu noin vuosien 50-160 välisenä aikana ja että Didakhe on todennäköisesti ensimmäinen kirjoitettu katekismus.

        Mutta jos ei ollut aivan jo käytössä ennen 100-lukua niin ainakin heti sen jälkeen eli hyvin selvästi ennen kuin sunnuntain vietto virallistettiin lepopäiväksi Konstantinuksen toimesta Roomassa v. 364 ! Ja myöhemmin kun asiasta päätettiin Laodikean kirkollis­kokouksissa 400-luvun !

        Tämä Didakhekin " seurakuntaelämän ohjeisto" selvästi kuitenkin osoittaa että alkuseurakunnissa jo 100-200 luvun vaihteessa vietettiin sunnuntaisin "Herran päivänä" Jumalanpalvelusta ja ehtoollista !

        Eli sunnuntain liittäminen johonkin pakanalliseen "auringon päivään" ja epäjumalanpalvelukseen on vain adventistien ja monen muunkin omaa tulkintaa, joka ei perustu täysin oikeaan historiantutkimukseen ja tällä vain yritetään pönkittää sapatin merkitystä kristittyjen piirissä !


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Mikä sen osoittaa ? Että milloin ? Voitko sanoa tietolähteesi ?

        Monet tutkijat ja tutkimukset kuitenkin sanovat, että se on kirjoitettu noin vuosien 50-160 välisenä aikana ja että Didakhe on todennäköisesti ensimmäinen kirjoitettu katekismus.

        Mutta jos ei ollut aivan jo käytössä ennen 100-lukua niin ainakin heti sen jälkeen eli hyvin selvästi ennen kuin sunnuntain vietto virallistettiin lepopäiväksi Konstantinuksen toimesta Roomassa v. 364 ! Ja myöhemmin kun asiasta päätettiin Laodikean kirkollis­kokouksissa 400-luvun !

        Tämä Didakhekin " seurakuntaelämän ohjeisto" selvästi kuitenkin osoittaa että alkuseurakunnissa jo 100-200 luvun vaihteessa vietettiin sunnuntaisin "Herran päivänä" Jumalanpalvelusta ja ehtoollista !

        Eli sunnuntain liittäminen johonkin pakanalliseen "auringon päivään" ja epäjumalanpalvelukseen on vain adventistien ja monen muunkin omaa tulkintaa, joka ei perustu täysin oikeaan historiantutkimukseen ja tällä vain yritetään pönkittää sapatin merkitystä kristittyjen piirissä !

        " Didakhe niminen dokumentti saattaa hyvinkin olla peräisin 50-60-luvuilta eli apostolien ajoilta, vain muutama vuosikymmen Jeesuksen kuolemasta. Tämä ajoitus perustuu siihen, että dokumentti puhuu apostoleista ja profeetoista kirkossa, mikä yhdistää tekstin Paavalin Efesolaiskirjeen opetukseen ja kirjoitusaikaan.

        Jotkut ovat ehdottaneet Didakhen olevan peräisin 70-luvulta tai jopa 140-luvulta. Yksi argumentti myöhemmän ajoituksen puolesta voisi olla, että Didakhe käskee tietyissä asioissa toimimaan evankeliumin mukaan, ja monet olettavat, että evankeliumit kirjoitettiin vuoden 70 tienoilla ja jälkeen.

        On kuitenkin hyviä syitä uskoa evankeliumien aiempaan alkuperään, ja vaikka itse evankeliumitekstit olisivatkin myöhempiä, ensimmäiset kristityt saattoivat hyvin puhua ”evankeliumista” sanomana. Kirjoitettujen evankeliumien opetushan oli läsnä suullisesti kristillisissä yhteisöissä alusta asti."

        Vrt. http://hyviauutisia.net/2007/08/06/didakhe/


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        " Didakhe niminen dokumentti saattaa hyvinkin olla peräisin 50-60-luvuilta eli apostolien ajoilta, vain muutama vuosikymmen Jeesuksen kuolemasta. Tämä ajoitus perustuu siihen, että dokumentti puhuu apostoleista ja profeetoista kirkossa, mikä yhdistää tekstin Paavalin Efesolaiskirjeen opetukseen ja kirjoitusaikaan.

        Jotkut ovat ehdottaneet Didakhen olevan peräisin 70-luvulta tai jopa 140-luvulta. Yksi argumentti myöhemmän ajoituksen puolesta voisi olla, että Didakhe käskee tietyissä asioissa toimimaan evankeliumin mukaan, ja monet olettavat, että evankeliumit kirjoitettiin vuoden 70 tienoilla ja jälkeen.

        On kuitenkin hyviä syitä uskoa evankeliumien aiempaan alkuperään, ja vaikka itse evankeliumitekstit olisivatkin myöhempiä, ensimmäiset kristityt saattoivat hyvin puhua ”evankeliumista” sanomana. Kirjoitettujen evankeliumien opetushan oli läsnä suullisesti kristillisissä yhteisöissä alusta asti."

        Vrt. http://hyviauutisia.net/2007/08/06/didakhe/

        Tässä Didakheen luvussa 11 on mielenkiintoinen kohta, joka tavallaan osoittaisi, että Apostolit eli opetuslapset ja Paavali olisivat vielä hengissä tässä vaiheessa ja että "Evankeliumit" tai joku niistä olisivat kirjoitettuna jossain...

        " 3.Mutta liittyen apostoleihin ja profeettoihin, tehkää näin, evankeliumin opetuksen mukaan.
        4.Ottakaa jokainen luoksenne tuleva apostoli vastaan kuin Herra."

        ELI TÄMÄN MUKAAN VOISI OLLA KIRJOITETTU JO PALJON ENNEN
        100 LUKUA JKR !

        http://www.apokryfikirjat.com/didakhe.htm


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Tässä Didakheen luvussa 11 on mielenkiintoinen kohta, joka tavallaan osoittaisi, että Apostolit eli opetuslapset ja Paavali olisivat vielä hengissä tässä vaiheessa ja että "Evankeliumit" tai joku niistä olisivat kirjoitettuna jossain...

        " 3.Mutta liittyen apostoleihin ja profeettoihin, tehkää näin, evankeliumin opetuksen mukaan.
        4.Ottakaa jokainen luoksenne tuleva apostoli vastaan kuin Herra."

        ELI TÄMÄN MUKAAN VOISI OLLA KIRJOITETTU JO PALJON ENNEN
        100 LUKUA JKR !

        http://www.apokryfikirjat.com/didakhe.htm

        Vrt. 1 Kor 15:9 "Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa" !


      • pyh!
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Mikä sen osoittaa ? Että milloin ? Voitko sanoa tietolähteesi ?

        Monet tutkijat ja tutkimukset kuitenkin sanovat, että se on kirjoitettu noin vuosien 50-160 välisenä aikana ja että Didakhe on todennäköisesti ensimmäinen kirjoitettu katekismus.

        Mutta jos ei ollut aivan jo käytössä ennen 100-lukua niin ainakin heti sen jälkeen eli hyvin selvästi ennen kuin sunnuntain vietto virallistettiin lepopäiväksi Konstantinuksen toimesta Roomassa v. 364 ! Ja myöhemmin kun asiasta päätettiin Laodikean kirkollis­kokouksissa 400-luvun !

        Tämä Didakhekin " seurakuntaelämän ohjeisto" selvästi kuitenkin osoittaa että alkuseurakunnissa jo 100-200 luvun vaihteessa vietettiin sunnuntaisin "Herran päivänä" Jumalanpalvelusta ja ehtoollista !

        Eli sunnuntain liittäminen johonkin pakanalliseen "auringon päivään" ja epäjumalanpalvelukseen on vain adventistien ja monen muunkin omaa tulkintaa, joka ei perustu täysin oikeaan historiantutkimukseen ja tällä vain yritetään pönkittää sapatin merkitystä kristittyjen piirissä !

        Sun löpinöilläs ei ole mitään merkitystä. Sunnuntain pyhittäminen on saatananpalvontaa. On aina ollut ja tulee aina olemaan.


      • pyh!
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Vrt. 1 Kor 15:9 "Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa" !

        SUN VÄITTEILLÄS EI OLE MITÄÄN MERKITYSTÄ.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Tämän voi ehken käydä sujuvammin lukemassa blogistani:

        http://otakoppi.webnode.fi/news/muutama-sana-kasteesta-/

        " Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, KASTAMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        JA OPETTAMALLA heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
        ( Matt 28:19,20)


    • muutama ??? sana!?

      Mielestäni tuossa ei ollut kyse "muutamasta sanasta".

      Vaan, aivan jotain muuta.

      Siksi kiinnostus lopahti heti alkuu, eikä viitsi lukea kirjailijan esikoistöitä, edes adventistien palstalta.

      Tämä kun tällaisena ei ole keskustelua, vaan pyrkimys "aivopieruihin".

      • Kaksi viimeistä sanaasi kuvaavat hyvin vastauksesi luonteenomaisuuden
        ja sen tarkoituksen... :O


      • pyh!
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Kaksi viimeistä sanaasi kuvaavat hyvin vastauksesi luonteenomaisuuden
        ja sen tarkoituksen... :O

        Sinä olet tätä nykyä palstan pahin ainopieru ja nettipeelo. Häivy!


      • pyh! kirjoitti:

        Sinä olet tätä nykyä palstan pahin ainopieru ja nettipeelo. Häivy!

        Kiitos sinulle palautteestasi "aino" :O


      • kirjansisällys.
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Kiitos sinulle palautteestasi "aino" :O

        Nyt sitten pikasesti 70 jatkokirjoitusta nm. kopittelija.


      • kirjansisällys. kirjoitti:

        Nyt sitten pikasesti 70 jatkokirjoitusta nm. kopittelija.

        Näihin Provoihin vai tähän Kasteaiheeseen liittyen ?


      • santapaperi.
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Näihin Provoihin vai tähän Kasteaiheeseen liittyen ?

        Eihän tämä provo ole. Otapa ja laske, monta kirjoitusta tässäkin ryppäässä on sinun nimimerkillä.
        Mitä se merkitsee?

        Jos joku olisi kirkossaan aina äänessä, se alkaisi kylläännyttää kuulijaa.
        Toisaalta, ajat asioitasi, kuin käärmettä pyssyyn.

        Jos joku haluaa kastetta tutkia ja tarkastella, niin eiköhän sitä löydy riittävästi Sanasta ja netistä, ettei sitä tarvitse tulla pureskelemaan, kuin jotain vanhaa lihapalaa ja tarjota tätä purulihaa toisille syötäväksi.''

        Kiitos, ei paljoakaan kiinnosta, varmaan ketään.


      • santapaperi. kirjoitti:

        Eihän tämä provo ole. Otapa ja laske, monta kirjoitusta tässäkin ryppäässä on sinun nimimerkillä.
        Mitä se merkitsee?

        Jos joku olisi kirkossaan aina äänessä, se alkaisi kylläännyttää kuulijaa.
        Toisaalta, ajat asioitasi, kuin käärmettä pyssyyn.

        Jos joku haluaa kastetta tutkia ja tarkastella, niin eiköhän sitä löydy riittävästi Sanasta ja netistä, ettei sitä tarvitse tulla pureskelemaan, kuin jotain vanhaa lihapalaa ja tarjota tätä purulihaa toisille syötäväksi.''

        Kiitos, ei paljoakaan kiinnosta, varmaan ketään.

        Yleensäkin kun teen aloituksen ja sitten kun siihen liittyviin asioihin sitä tutkiessani löydän usein uusia näkökantoja niin lisää niitä ! ja yhteen vastaukseen ei muutenkaan näillä sivuilla mahdu paljon tekstiä ja ne pitää jakaa osiin...

        Minun kirjoitukseni tavallaan elää koko ajan !

        Joistakin kirjoituksistani olen yrittänyt tehdä jonkinlaisen yhtenäisen kokonaisuudenkin kuten myös tein tästäkin blogiini
        http://otakoppi.webnode.fi/blogi/


        Mutta miksi sinä haluat provoilla täällä jos asiani ei sinua kiinnosta ?
        Suomi 24 sivustoilla voi kuka vaan kirjoittaa mitä vaan kun sen jotenkin pitää asiallisuuden puolella !

        Suomessa on vapaa sana ja jos jotain ei kiinnosta tekstini niin ei voi mitään ja ne voi ystävällisesti vain ohittaa, niin minä ainakin teen...mutta olen minä saanut palautetta yv:näkin että on minun kirjoitukseni kiinnostanutkin ja ollut avuksi jossain asiassa ! :)


      • santapaperi. kirjoitti:

        Eihän tämä provo ole. Otapa ja laske, monta kirjoitusta tässäkin ryppäässä on sinun nimimerkillä.
        Mitä se merkitsee?

        Jos joku olisi kirkossaan aina äänessä, se alkaisi kylläännyttää kuulijaa.
        Toisaalta, ajat asioitasi, kuin käärmettä pyssyyn.

        Jos joku haluaa kastetta tutkia ja tarkastella, niin eiköhän sitä löydy riittävästi Sanasta ja netistä, ettei sitä tarvitse tulla pureskelemaan, kuin jotain vanhaa lihapalaa ja tarjota tätä purulihaa toisille syötäväksi.''

        Kiitos, ei paljoakaan kiinnosta, varmaan ketään.

        Santapaperi: "Jos joku haluaa kastetta tutkia ja tarkastella, niin eiköhän sitä löydy riittävästi Sanasta ja netistä, ettei sitä tarvitse tulla pureskelemaan, kuin jotain vanhaa lihapalaa ja tarjota tätä purulihaa toisille syötäväksi"
        ________________________

        Tämän aiheen otti näillä sivustoilla esiin Ann-Elina nimimerkki kun kysyi minulta olenko miten kastettu, niin siksi vastasin laajemmin ja tyhjentävämmin näkemykseni näin kuin olen edellä kirjoittanut !

        Lainaus:

        "ann-elina3 ei kirj
        7.1.2015 10:52

        Onkos kopittettelija käynyt upotuskasteella, upotuskastettahan eivät luterilaiset tietääkseni toimita, mutta Jeesus kastettiin ja hän sanoi joka ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä Jumalan valtakuntaan. "


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Santapaperi: "Jos joku haluaa kastetta tutkia ja tarkastella, niin eiköhän sitä löydy riittävästi Sanasta ja netistä, ettei sitä tarvitse tulla pureskelemaan, kuin jotain vanhaa lihapalaa ja tarjota tätä purulihaa toisille syötäväksi"
        ________________________

        Tämän aiheen otti näillä sivustoilla esiin Ann-Elina nimimerkki kun kysyi minulta olenko miten kastettu, niin siksi vastasin laajemmin ja tyhjentävämmin näkemykseni näin kuin olen edellä kirjoittanut !

        Lainaus:

        "ann-elina3 ei kirj
        7.1.2015 10:52

        Onkos kopittettelija käynyt upotuskasteella, upotuskastettahan eivät luterilaiset tietääkseni toimita, mutta Jeesus kastettiin ja hän sanoi joka ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä Jumalan valtakuntaan. "

        Ps. "Santapaperia" käyttäen on hyvä hioa turhia särmiä pois !

        1 Piet 2:5 ja rakentukaa itsekin ELÄVINÄ KIVINÄ hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      111
      2892
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2395
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      22
      2344
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1976
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1650
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      170
      1365
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      288
      1188
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1044
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1034
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      1023
    Aihe