Ravinto

Turust

Kysyin tuolla alempana käyttävätkö mormonit ravintoa jonka osana on veri, kuten Tampereen seudulla herkkuna pidettyä mustaa makkaraa.

Vastausta kysymykseeni en saanut. Tämän vuoksi yritin löytää siitä mainintaa mm. viisauden sanasta kuitenkaan siinä onnistumatta.

Tässä ote viisauden sanasta.

"ILMOITUS, joka annettiin Joseph Smithin, profeetan, kautta Kirtlandissä, Ohiossa, 27. helmikuuta 1833; sitä nimitetään viisauden sanaksi. - Kieltäytyminen viinistä, väkevistä juomista, tupakasta ja kuumista juomista säädetään. - Kohtuullisuus lihan syömisessä. - Terveellinen ravinto. - Lupaukset niille, jotka elävät näiden määräysten mukaisesti.
Viisauden sana, ylipappien Kirtlandissä kokoontuneen neuvoston ja kirkon sekä Siionin pyhien hyväksi,
lähetettäväksi tervehdyksenä, ei käskynä taikka pakkona, vaan ilmoituksena ja viisauden sanana, osoittamaan Jumalan järjestyksen ja tahdon kaikkien pyhien ajalliseksi pelastukseksi viimeisinä päivinä,
annettu periaatteeksi, johon liittyy lupaus ja joka on sovellettu heikkojen kyvyn mukaan, kaikista pyhistä heikoimpienkin, jotka ovat pyhiä tai joita voidaan sanoa pyhiksi.
Katso, totisesti näin sanoo Herra teille: Sen pahuuden ja niiden juonien tähden, joita on ja joita tulee olemaan vehkeilevien ihmisten sydämessä viimeisinä päivinä, minä olen varoittanut teitä ja edeltä varoitan teitä antamalla teille tämän viisauden sanan ilmoituksen kautta;
että jos joku teidän keskuudessanne juo viiniä taikka väkeviä juomia, katso, se ei ole hyvää eikä soveliasta teidän Isänne silmissä, paitsi kun olette kokoontuneet uhraamaan sakramenttinne hänen edessään.
Ja katso, tämän tulee olla viiniä, puhdasta viiniä, jonka itse olette viinirypäleistä valmistaneet.
Ja vielä, väkevät juomat eivät ole vatsaa, vaan ruumiinne pesua varten.
Ja vielä, tupakka ei ole ruumista eikä vatsaa varten, eikä se ole hyväksi ihmiselle, vaan se on yrtti vammoihin ja kaikkea sairasta karjaa varten, käytettäväksi harkiten ja taidolla.
Ja vielä, kuumat juomat eivät ole ruumista eivätkä vatsaa varten.
Ja vielä, totisesti minä sanon teille, että Jumala on asettanut kaikki terveelliset kasvit ihmisien ruumista ja elimistöä varten ja hänen käyttöönsä,
kaikki kasvit aikanansa ja kaikki hedelmät aikanansa; kaikki nämä käytettäväksi ymmärryksellä ja kiitoksella.
Myös eläinten ja ilman lintujen lihan minä, Herra, olen asettanut ihmisien käytettäväksi kiitoksella; kuitenkin sitä on käytettävä säästeliäästi;
ja minulle on otollista, että sitä käytetään vain talven ja kylmien aikana tai nälänhädässä.
Kaikki vilja on asetettu ihmisen ja eläinten käytettäväksi, elämän varaksi, ei ainoastaan ihmistä varten, vaan myös maan eläimiä ja taivaan lintuja ja kaikkia villejä eläimiä varten, jotka juoksevat tai matelevat maassa,
ja nämä Jumala on luonut ihmisen käytettäväksi vain nälänhädän ja äärimmäisen nälän aikoina.
Kaikki vilja on hyvä ihmisen ravinnoksi, samoin viiniköynnöksen hedelmä - kaikki, mikä tuottaa sadon joko maan alla tai päällä.
Kuitenkin vehnä on ihmistä ja maissi härkää ja kaura hevosta ja ruis lintuja ja sikoja ja kaikkia maan eläimiä varten ja ohra on kaikkia hyödyllisiä eläimiä varten ja mietojen juomien valmistamiseen, samoin kuin muut viljalajit.
Ja kaikki pyhät, jotka muistavat pitää nämä sanat ja tehdä niiden mukaan, vaeltaen kuuliaisina käskyille, tulevat saamaan terveyttä napaansa ja ydintä luihinsa;
ja he tulevat löytämään viisautta ja suuria tiedon aarteita, vieläpä salattuja aarteita.
Ja he juoksevat eivätkä väsy; ja he vaeltavat eivätkä näänny.
Ja minä, Herra, annan heille lupauksen, että tuhon enkeli on kulkeva heidän ohitseen, niin kuin Israelin lasten ohitse, eikä ole surmaava heitä. Amen."

Nuo viisauden sanan ohjeet ovat sinänsä hyvät ja kannatettavat alkoholin ja tupakan osalta minulla on varsin rankka omakohtainen kokemus.

Kahvi ja teen ylenmääräisen käytön haitallisuus on myöskin tieteellisesti osoitettu.

Tiedän mormonien suosivan kaakaota. Juodaanko se kylmänä. Vai mitä oikeastaan tarkoitetaan "kuumilla juomilla". Yleisesti ymmärrän, että ensisijaisesti tulisi käyttää kasvisruokia. Erityisesti talvella liharuuatkin ovat sallittuja. Kuuluuko liha katekoriaan myös kala.

Voisiko joku mormoni ystävällisesti minulle selventää mitä edellä kysymäni asiat käytännössä oikeastaan tarkoittavat.

24

1882

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ent.mormoni

Meillä juotiin myös kuumia juomia. Kaakao, hopeatee, yrttitee ja kuumat mehut olivat käytössä. Laskiaisena myös keitetty maito pullan kanssa.
      Mormoni-isäni ei itse syönyt koskaan mitään veriruokia eikä niitä meillä aterioilla tarjottu. Jos äiti joskus hankki kotiin verimakkaraa se syötiin niin, ettei isä ollut näkemässä. En tiedä, onko se kielletty ruoka.
      Meillä oli vähän rahaa ruokaan. Varmaan siksikin söimme enimmäkseen perunoita, makaroneja, ruskeaa kastiketta ja leipää sekä suolasienistä tehtyä kastiketta. Ruokavaliota äiti täydensi kerjäämällä kaupasta pois heitettäviä hedelmiä ja vihanneksia, varmaan hän joskus sai muitakin roskikseen menossa olevia ruokia.
      Olen jo aikaisemmin kertonut, että kymmenykset kaatoivat perheemme talouden isän liityttyä kirkkoon. Oli kovat asuntovelat, jotka oli otettu ennen isän liittymistä mormoneihin - raha ei riittänyt sekä ruokaan ja lasten vaatteisiin että kymmenyksiin. Ruuasta ja vaatteista siis tingittiin, koska täydet kymmenykset (10% bruttotuloista) maksava ei pala helvetin tulessa.

• Turust

ja epäilys, että tietämättäni hyvässä uskossa, kuin entinen pääministeri, olen taas loukannut tahtomattani mormonien pyhiä arvoja.

Asia alkaa kiinostamaan yhä enemmän. Olisipa Tapani joka tavallisesti vastaa kaikkiin kysymyksiin, tuntien historian kirjoitukset ja filosofien viisaudet hämmästyttävän hyvin.

Mitä tuo viisauden sanan "kuumat juomat" itseasiassa tarkoittaa?

• cos1
        Turust kirjoitti:

ja epäilys, että tietämättäni hyvässä uskossa, kuin entinen pääministeri, olen taas loukannut tahtomattani mormonien pyhiä arvoja.

Asia alkaa kiinostamaan yhä enemmän. Olisipa Tapani joka tavallisesti vastaa kaikkiin kysymyksiin, tuntien historian kirjoitukset ja filosofien viisaudet hämmästyttävän hyvin.

Mitä tuo viisauden sanan "kuumat juomat" itseasiassa tarkoittaa?

Noilla kuumilla juomilla tarkoitetaan nimenomaan kahvia ja teetä(pl. yrttitee) eli ei siis esim. kaakaota tai muita "kuumia juomia". Se on myöhemmin tarkennettu kirkon toimesta, en kyllä muista missä. Juuriuhrattujen neitsyiden vertahan me juomme temppeleissämme salaisien rituaalien päätteeksi, eli verenjuonti on ennemminkin suositeltavaa(hahhah huono vitsi). Mutta ihan oikeasti, ymmärtääkseni siitä(siis eläinten verestä, ei neitsyiden) tehdyt ruoat eivät ole kiellettyjä.

• troverdig
        cos1 kirjoitti:

Noilla kuumilla juomilla tarkoitetaan nimenomaan kahvia ja teetä(pl. yrttitee) eli ei siis esim. kaakaota tai muita "kuumia juomia". Se on myöhemmin tarkennettu kirkon toimesta, en kyllä muista missä. Juuriuhrattujen neitsyiden vertahan me juomme temppeleissämme salaisien rituaalien päätteeksi, eli verenjuonti on ennemminkin suositeltavaa(hahhah huono vitsi). Mutta ihan oikeasti, ymmärtääkseni siitä(siis eläinten verestä, ei neitsyiden) tehdyt ruoat eivät ole kiellettyjä.

Ettei tule syödä lihaa jossa sen veri vielä on...mutta ei sanota nitään siitä että veri yksinään olisi pahaista. Muutenkin sekä raamatun ajan ruokailu kiellot (sika) että nykyajan kehoitukset ovat terveydelle hyviä. Ennen oli sika se joka oli ruokaketjun pää, eli jos halus tulla kipeeksi siitä vaan ja sikaa syömään. Nykyään siat jotka kasvat sikaloissa eivät ole sen vaarallisimpia kuin muutkaan eläimet. Tietenkin moni on nykyään allerginen... tunnen monta jotka ovat allergisisa sian lihalle. Muutenkin lihaa ei saisi syödä liian paljoa ja se on hyvää ruokaa nälänhädän yllättäessä.
        Joo ja neitsyiden verta... ai patti sitä ei naisille tarjotakkaan.... epistä! (hahaahhaa)
        Kyllä mustaa makkaraa voi syödä tai verilettuja... minä en kyllä syö, kun en tykkää.... mut ei sitä tartte ottaa nii raskaasti.

• solidsnake83

ent.mormoni näyttää provosoivan puheillaan. mä en ainakaan brurosta kymmenyksiä maksa, koska valtio vie nistä veron ja kymmenyksethän maksetaan sitä rahasta mitä sule annetaan. Ei mulla ainakaan ole kymmenysten takia talous katumassa, vaika mulla on varmana vaikeampaa taloudellisesti kuin teillä oli. Muut huonot päätökset sen talouden helposti kaataa, ja sit on helppo kymmenyksiä syyttää siitä. Mut jo se jotakin lohduttaa, niin kymmenykset oli jo laki raamatussakin, eikä se sii ole mormoonien oma juttu.

• Turust
        troverdig kirjoitti:

Ettei tule syödä lihaa jossa sen veri vielä on...mutta ei sanota nitään siitä että veri yksinään olisi pahaista. Muutenkin sekä raamatun ajan ruokailu kiellot (sika) että nykyajan kehoitukset ovat terveydelle hyviä. Ennen oli sika se joka oli ruokaketjun pää, eli jos halus tulla kipeeksi siitä vaan ja sikaa syömään. Nykyään siat jotka kasvat sikaloissa eivät ole sen vaarallisimpia kuin muutkaan eläimet. Tietenkin moni on nykyään allerginen... tunnen monta jotka ovat allergisisa sian lihalle. Muutenkin lihaa ei saisi syödä liian paljoa ja se on hyvää ruokaa nälänhädän yllättäessä.
        Joo ja neitsyiden verta... ai patti sitä ei naisille tarjotakkaan.... epistä! (hahaahhaa)
        Kyllä mustaa makkaraa voi syödä tai verilettuja... minä en kyllä syö, kun en tykkää.... mut ei sitä tartte ottaa nii raskaasti.

Tuota suhteellisen tiukkaa tupakan vastaisuutta, sopii ihmetellä, sen todellinen vakava haitallisuus, kun on todettu vasta aivan viimevuosina.

Edelleenkään ei syödä lihaa, tuskin missään kulttuurissa, josta ei ole teurastuksen yhteydessä laskettu verta. Tähän liittynee säilytysongelma. Sikahan voi olla mm. trikiinien kantaja jolloin liha on tietysti saastaista.

Jeesuksen aikana kuitenkin jo Roomalaiset viljelivät sikoja ainakin sotaväen tarpeisiin. Tämä käy selvästi ilmi Raamatusta.

Kyllähän uskonnollisiin kirjoituksiin liittyy paljon aikaansa sopivia ohjeita joille löytyy aivan luonnollinen selitys, ei niitä ole tarpeen mystifioida.

• josefina1
        Turust kirjoitti:

Tuota suhteellisen tiukkaa tupakan vastaisuutta, sopii ihmetellä, sen todellinen vakava haitallisuus, kun on todettu vasta aivan viimevuosina.

Edelleenkään ei syödä lihaa, tuskin missään kulttuurissa, josta ei ole teurastuksen yhteydessä laskettu verta. Tähän liittynee säilytysongelma. Sikahan voi olla mm. trikiinien kantaja jolloin liha on tietysti saastaista.

Jeesuksen aikana kuitenkin jo Roomalaiset viljelivät sikoja ainakin sotaväen tarpeisiin. Tämä käy selvästi ilmi Raamatusta.

Kyllähän uskonnollisiin kirjoituksiin liittyy paljon aikaansa sopivia ohjeita joille löytyy aivan luonnollinen selitys, ei niitä ole tarpeen mystifioida.

kuinka viisauden sanana tunnettu ilmoitus on niin täydellisen järkevä ja miten vasta nykyaikainen tiede on voinut todistaa monien viisauden sanassa ilmoitettujen
        aineiden haitallisuuden ja vaarallisuuden ihmisille.

Esim. juuri mainitsemasi tupakka.
        Sen haitallisuudesta ei voitu tietää 1800-luvun alussa. Tiede on sen todistanut nyt hyvin haitalliseksi ja hengenvaaralliseksi ihmisille.

Entäpä kahvi... lääkärit nykyään joutuvat kieltämään sen aika monelta kun siitä tulee tavattoman paljon vatsa-ym. vaivaa.
        Kahvin haitallisuudesta voisi aloittaa vaikka uuden keskustelun.

Minusta viisauden sana on hyvä ja oivallinen esimerkki profeetan totuudesta ja siitä että profeetan kautta Jumala antaa ilmoituksia ihmislapsille heidän parhaakseen.

• Turust
        josefina1 kirjoitti:

kuinka viisauden sanana tunnettu ilmoitus on niin täydellisen järkevä ja miten vasta nykyaikainen tiede on voinut todistaa monien viisauden sanassa ilmoitettujen
        aineiden haitallisuuden ja vaarallisuuden ihmisille.

Esim. juuri mainitsemasi tupakka.
        Sen haitallisuudesta ei voitu tietää 1800-luvun alussa. Tiede on sen todistanut nyt hyvin haitalliseksi ja hengenvaaralliseksi ihmisille.

Entäpä kahvi... lääkärit nykyään joutuvat kieltämään sen aika monelta kun siitä tulee tavattoman paljon vatsa-ym. vaivaa.
        Kahvin haitallisuudesta voisi aloittaa vaikka uuden keskustelun.

Minusta viisauden sana on hyvä ja oivallinen esimerkki profeetan totuudesta ja siitä että profeetan kautta Jumala antaa ilmoituksia ihmislapsille heidän parhaakseen.

Olemme Tapanin kanssa keskustelleet siitä monesti. Itse olen alkoholin osalta kokenut armon 34 vuotta sitten. Tupakalla olen tuhonnut terveyteni vakavasti ja parantumattomasti joten viisuden sana koskettaa minua syvätä. Siksi raju omakohtainen kokemus minulla on.

Kahvi koukulta olen varjeltunut. Voin sitä juoda kupin päivässä tai olla juomatta, en koe sitä ongelmaksi. Monille se näyttää olevan pakkomielle, sairauteen verrattavissa oleva riippuvuus.

• troverdig
        Turust kirjoitti:

Olemme Tapanin kanssa keskustelleet siitä monesti. Itse olen alkoholin osalta kokenut armon 34 vuotta sitten. Tupakalla olen tuhonnut terveyteni vakavasti ja parantumattomasti joten viisuden sana koskettaa minua syvätä. Siksi raju omakohtainen kokemus minulla on.

Kahvi koukulta olen varjeltunut. Voin sitä juoda kupin päivässä tai olla juomatta, en koe sitä ongelmaksi. Monille se näyttää olevan pakkomielle, sairauteen verrattavissa oleva riippuvuus.

Monelle on kahvi todella pakkomielle. Mieheni käytti purutupakkaa ennen kuin liittyi Kirkkoon ja joutui alkaa tupakoida päästäkseen eroon purutupakasta ja sitten lopulta tupakasta. Alkoholikin on aika paljon riippuvaisuutta aikaan saapa... jos ei muten, niin psyykkisesti, seurassa. Itselläni ei aikoinaan ollut onneksi mitään vaikeuksia näiltäosin. Vatsani ei edes kestänyt kahvia...

• robi_

Veriruoat kuten mustamakkara ja veriletut eivät ole kiellettyjä. Tosin tiedän kyllä joidenkin jäsenten pidättäytyvän niiden nauttimisesta, mutta luulisin sen olevan heidän henkilökohtainen ratkaisunsa.

• robi_

Kuumilla juomilla tarkoitetaan Viisaudne Sanassa nimenomaan teetä ja kahvia. Sen lisäksi mikään tulikuuma liemi ei ole muutenkaan hyväksi mahalaukulle!

Lämmintä kaakaota ja esim. yrittiteetä voimme siis juoda. Kaakao ei ole meillä kahvin korvikkeeena,vaan kyllä se on hyvin pitkälle lasten juoma myös meillä.

• josefina1

Ei ole veriruoat missään kiellettyjen listalla.
      Kaikki normaali terveellinen, puhdas ruoka on suositeltavaa.
      Kyllä meillä syödään ihan normalia suomalaista kotiruokaa.
      Henkilökohtaisesti en pidä mustasta makkarasta, mutta se on niin makuasia ja jokaisella on eri maku.

Kuumat juomat tarkoittavat teetä ja kahvia.
      ( ei yrttiteetä)

ps. useat lähetyssaarnaajat jotka toimivat Tampereen alueella sanovat tykkäävänsä mustasta makkarasta.
      Ehkä se on niille eksoottista samoin kuin mämmin syöminen pääsiäisenä.

• robi_

Viisauden sanan aikaan 1833 lihan säilöntämenetelmät olivat vielä kovin alkeellisia, joten siksi lihan käyttöä suositeltiin vain kylminä aikoina tai nälänhädän aikoihin, jollloin liha käytettiin samantien. Nykyisin lihaa voi turvallisesti käyttää läpi vuoden, mutta on pidettävä mielessä kuitenkin Viisauden sanassa mainittu sana "säästeliäästi". Luulen, että niin minulla kuin monella muulla jäsenellä on parannettavaa tämän suhteen.

Voimme syödä sekä kasvikunnan että eläinkunnan tuotteita. Jokaisen jäsenen tulisi tutkia viisauden sanaa rukouksen hengessä ja soveltaa siinä olevia ohjeita tähän päivää.

• Historia

Olet vääntänyt asiaa tyhjästä.... tuollaista ei pohdi kuin syvämormonit.

Missä älykkyytesi on??

• Turust

alkaa jo olemaan. Älykkyydestä ei ole vaan tietoakaan. Odotan älyä alkavan tulla > 70 v. alkaen. Itse olen vasta > 60 v.

Lisäksi olen helpottunut huomatessani tulkinneeni viisauden sanaa suhteellisen oikein. Veri kysymys on äärimmäisen tärkeä jehovalaisuudessa ja islamissa ainakin, ilmeisesti myös hinduille. Aihe on edellä mainitulle äärimmäisen arka, siksi aivan tosissani pelästyin esittäneeni jotakin arkaluonteista.

Minä pidän teurastettujen eläinten veren "Jumalan viljana" niin kuin muutkin ravintoaineet. Sodan jälkeisinä pulavuosina siitä tehtiin ruokia, joita edelleen muistelen suorastaan vesi kielellä.

Kiitollisena asiallisista vastauksista.

Ja tervessi kaikil Turust!

• Helaman

sekä veriruokien että lihan syönnistä. Jotkut jäsenet ovat olleet sitä mieltä, että mitään verta sisältävää ruokaa ei pitäisi syödä, koska se mainitaan Raamatussa. Mutta sitten on korostettu, ettei meillä ole kirkon taholta sellaista sääntöä ja esittämästä sitä kirkon oppinan ,jotta eimeitä ei skoitetaisi mm. Jehovan todistajiin.
      Itse en syönyt verilettua koulussa juuri siksi, että äitini oli kielteisellä kannalla Raamatun vuoksi ja eräs opettaja sekoitti Jt:t minuun.
      Lihan syönnistä yleensä. Kyseisessä kohdassa(Ol.89 lku)sisältää kyllä ajatuksen myös eläimän kunnioitamisesta sen kaikissa muodoissa. Sen vuoksi siinä mielstäni sanotaan Jumalan tahtona olevan, että eläinten lihaa käytettäisiin vain tarvitaessa poikeuksellisissa olsuhteissa (talvi, kylmyyden aika ja nälänhätä). Se, että tätä ei ole sisälletty virallisesti kelvollisuuden arvointiin suosituspuhutelussa, johtuu käsiteitten monimuotoisesta tulinnasta. Ei olisi yksiseliteistä sanoa, kuka syö lihaa säästeeliäästi ja vain kylmän aikan tms.

• Turust

tarkentavat selvityksensä joihin emme me ulkopuoliset törmää.

Ymmärränkö oikein, kun käsitän nuo OL kirjassa olevat ainakin ravintoa koskevat opastukset enemmän ohjeeliseksi kuin ehdottomasti noudatettavaksi. Mielestäni niissä on annettu ainakin olosuhteita koskeva harkinnanvara, kuten jo totesitkin.

Ohjeet sinänsä ovat hyvät. Keskeisenä näen niissä tuon alkoholia ja tupakkaa koskevan osan. Omat tupakasta aiheutuneet vaivani ovat kääntyneet siunaukseksi - lähipiiristäni monet ovat lopettaneet tupakoinnin. Taas kerran saamme nähdä kaikella olevan tarkoituksensa.

Laajennan hieman kysymystäni koska MAP kirkko aloitti lähetystyönsä Suomessa.

• robi_
        Turust kirjoitti:

tarkentavat selvityksensä joihin emme me ulkopuoliset törmää.

Ymmärränkö oikein, kun käsitän nuo OL kirjassa olevat ainakin ravintoa koskevat opastukset enemmän ohjeeliseksi kuin ehdottomasti noudatettavaksi. Mielestäni niissä on annettu ainakin olosuhteita koskeva harkinnanvara, kuten jo totesitkin.

Ohjeet sinänsä ovat hyvät. Keskeisenä näen niissä tuon alkoholia ja tupakkaa koskevan osan. Omat tupakasta aiheutuneet vaivani ovat kääntyneet siunaukseksi - lähipiiristäni monet ovat lopettaneet tupakoinnin. Taas kerran saamme nähdä kaikella olevan tarkoituksensa.

Laajennan hieman kysymystäni koska MAP kirkko aloitti lähetystyönsä Suomessa.

Yksittäisiä lähetyssaarnaajia oli vieraillut maassamme jo 1860-luvulta lähtien lähinnä Ruotsista. Toisen maailmansodan jälkeen vuonna 1946 vanhin Benson pyhitti Suomen uudelleen evankeliumin julistamista varten. Virallisesti lähetystyön katsotaan alkaneen Suomessa vuonna 1947, kun perustettiin Suomen lähetyskenttä. Siitä alkaen on ollut pysyvästi lähetyssaarnjaajia Suomessa.

• Ent.mormoni

Useimmat ihmiset olisivat terveempiä ja jaksaisivat enemmän ilman liharuokaa. Itse en syö lihaa missään muodossa.
        Osallistuin ammattiliittomme järjestämään viikon kuntoremonttiin ja sain testeissä parhaat pisteet, eli olin ikäisekseni huippukunnossa (selkää lukuun ottamatta, jossa on työn aiheuttama kuluma). Uskon, että kasvisruokavaliolla on ratkaiseva osuus. En myöskään tupakoi, enkä käytä koskaan alkoholia. Kaikki tämä vapaaehtoisesti, ilman viisauden sanaa, ilman lääkärin määräyksiä - vain siksi, että on ihanaa elää!

Kokeilkaa kaksi viikkoa kasvisruualla, hämmästytte iloisesti!

• Turust
        robi_ kirjoitti:

Yksittäisiä lähetyssaarnaajia oli vieraillut maassamme jo 1860-luvulta lähtien lähinnä Ruotsista. Toisen maailmansodan jälkeen vuonna 1946 vanhin Benson pyhitti Suomen uudelleen evankeliumin julistamista varten. Virallisesti lähetystyön katsotaan alkaneen Suomessa vuonna 1947, kun perustettiin Suomen lähetyskenttä. Siitä alkaen on ollut pysyvästi lähetyssaarnjaajia Suomessa.

Niin arvelinkin, siis II maailmansodan jälkeen. Minulla on mielikuva, että yleisemmän Amerikan pakettien jakamisen lisäksi, mormonit olisivat jakaneet tuona vaikeana aikana myös omia pakettejaan? Erityisesti jalkineista oli huutava pula jota tuo "ulkomaan" apu huomattavasti lievitti.

Muualle Eurooppaan jaetusta ns. Marchan? avusta Suomi kieltäytyi, ilmeisesti poliittisista syistä.

Minulla tuo mieltymys verimakkaraan ym. muihin syksyiseen sianteurastukseen tuloksena syntyneisiin herkkuihin periytyy juuri noilta ajoilta. Varsinaiset sian lihat suolattiin ja ne riittivät seuraavaan touko/kesäkuuhun. Toisin sanoen noudatettiin lihan osalta OL kirjan ohjeita puhtaasti käytännön syistä.

• Turust
        Ent.mormoni kirjoitti:

Useimmat ihmiset olisivat terveempiä ja jaksaisivat enemmän ilman liharuokaa. Itse en syö lihaa missään muodossa.
        Osallistuin ammattiliittomme järjestämään viikon kuntoremonttiin ja sain testeissä parhaat pisteet, eli olin ikäisekseni huippukunnossa (selkää lukuun ottamatta, jossa on työn aiheuttama kuluma). Uskon, että kasvisruokavaliolla on ratkaiseva osuus. En myöskään tupakoi, enkä käytä koskaan alkoholia. Kaikki tämä vapaaehtoisesti, ilman viisauden sanaa, ilman lääkärin määräyksiä - vain siksi, että on ihanaa elää!

Kokeilkaa kaksi viikkoa kasvisruualla, hämmästytte iloisesti!

Meikäläinen jonka terveys ei ole aivan parhaimmillaan tarvitsee pienehkön määrän hyvälaatuista eläinvalkuaista.

• Ent.mormoni
        Turust kirjoitti:

Meikäläinen jonka terveys ei ole aivan parhaimmillaan tarvitsee pienehkön määrän hyvälaatuista eläinvalkuaista.

Tuokin on joskus totta. Yhdessä tuttavaperheessä vaimo hurahti tiukaksi kasvissyöjäksi ja muu perhe seurasi. Mies teki kohtuullisen raskasta työtä puuseppänä ja puolessa vuodessa hänen terveytensä sillä ruokavaliolla oli entinen, hän joutui olemaan muutaman päivän sairaalassa mentyään tajuttomaksi kesken työpäivän. Ruokavalioon lisättiin eläinvalkuaista ja mitä lie muuta ja hyvä taas tuli.
        Kohtuus ja terve järki ovat hyvät oppaat tässä.

• robi
        Turust kirjoitti:

Niin arvelinkin, siis II maailmansodan jälkeen. Minulla on mielikuva, että yleisemmän Amerikan pakettien jakamisen lisäksi, mormonit olisivat jakaneet tuona vaikeana aikana myös omia pakettejaan? Erityisesti jalkineista oli huutava pula jota tuo "ulkomaan" apu huomattavasti lievitti.

Muualle Eurooppaan jaetusta ns. Marchan? avusta Suomi kieltäytyi, ilmeisesti poliittisista syistä.

Minulla tuo mieltymys verimakkaraan ym. muihin syksyiseen sianteurastukseen tuloksena syntyneisiin herkkuihin periytyy juuri noilta ajoilta. Varsinaiset sian lihat suolattiin ja ne riittivät seuraavaan touko/kesäkuuhun. Toisin sanoen noudatettiin lihan osalta OL kirjan ohjeita puhtaasti käytännön syistä.

Tarkistin tietoja II maailmansodan jälkeisestä avustustoiminnasta ja aivan oikeaksi osoittautui tuo sinun mielikuvasi siitä.

Kirkon avustuspakettien lähettäminen aloitettiin jo sykyllä 1945. Avustustoiminnan laajuudesta kertoo jotakin se, että Yhdysvalloissa kirkon jäsenten toimesta kerättiin avustustavaroita kuten vaatteita, jalkineita ja viljasäkkejä noin 90 junavaunullista sodan runtelemaan Eurooppaan.

Myös jonkin verran avustuspaketteja lähetettiin tänne pohjolan perukoille.

• Puuseppä
        Ent.mormoni kirjoitti:

Tuokin on joskus totta. Yhdessä tuttavaperheessä vaimo hurahti tiukaksi kasvissyöjäksi ja muu perhe seurasi. Mies teki kohtuullisen raskasta työtä puuseppänä ja puolessa vuodessa hänen terveytensä sillä ruokavaliolla oli entinen, hän joutui olemaan muutaman päivän sairaalassa mentyään tajuttomaksi kesken työpäivän. Ruokavalioon lisättiin eläinvalkuaista ja mitä lie muuta ja hyvä taas tuli.
        Kohtuus ja terve järki ovat hyvät oppaat tässä.

No minä olen kasvissyöjäpuuseppä ja olen tullut hyvin hyvin jo yli pari vuosikymmentä. Tietysti elimistöllä voi olla muutoksia tehdessä sopeutumisvaikeuksia. Juuri huimaus ja pyörtyily ovat mahdollisia esim. verenpaineen laskiessa.

Eläinvalkuaista tietenkin saa myös mm. maitotuotteista, joiden takia eläintä ei tarvitse tappaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2470
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1071
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53