Nitro

Tehot ulos

Mitä tapahtuu jos laittaa vakio moottoriin auto tai mopo bensan sekaa nitroa tai rc-auton polttoaine sekoitusta esim.25%sidewinderiä.????

12

6586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kari

      Nitrometaani on hapettava aine, eli sillä saadaan rikkaampi seos palamaan. eli lisää soppaa -> lisää tehoa. Saattaa oikeiden säätöjen ja tulppien haku olla aika työlästä. Samoin saattaa moottorinkin joutua avaamaan jos polttaa mäntään reiän tai kammet pettää.
      Huono puoli tuossa aineessa on, että se hapettaa samalla tavalla metalleja. Eli sen jäämät tulisi pestä käytön jälkeen pois. Aika hankalaa pidemmän päälle.

      • k*s*p*ä

        Olen kylläkin kuullut, että nitrolla saadaan polttoaine-ilma seos jäähtymään, jolloin seoksen tilavuus pienenee ja sitä mahtuu palotilaan enemmän. Mistään hapettavuudesta ja seoksen rikastamisesta en ole kuullut. Onko minua huijattu?


      • Top Fuel
        k*s*p*ä kirjoitti:

        Olen kylläkin kuullut, että nitrolla saadaan polttoaine-ilma seos jäähtymään, jolloin seoksen tilavuus pienenee ja sitä mahtuu palotilaan enemmän. Mistään hapettavuudesta ja seoksen rikastamisesta en ole kuullut. Onko minua huijattu?

        Mainitsemaasi tarkoitukseen käytän H2O:ta eli vettä. Nitro on todellakin todellista "räjähdysainetta", voimakkaasti hapettavaa ja sen sekoitan metanoliin, en bensiiniin. Miksikö ei bensiiniin? Bensiinin oktaaneilla -pahuksen kallis POKS!


      • Lustgas
        k*s*p*ä kirjoitti:

        Olen kylläkin kuullut, että nitrolla saadaan polttoaine-ilma seos jäähtymään, jolloin seoksen tilavuus pienenee ja sitä mahtuu palotilaan enemmän. Mistään hapettavuudesta ja seoksen rikastamisesta en ole kuullut. Onko minua huijattu?

        Joku kaivoi ketjun esiin, niin kommentoidaan vielä.
        "Kemiallinen ahtaminen" silloin puhutaan ilokaasusta eli typpioksiduulista, tuttua äideille ja kätilöille ;)) Moottorien tapauksessa tarvitaan em. lisäksi lisäpolttoaineen syöttö.
        Toki se nitrometaani/metanoliseoskin jäähdyttää, mutta ei ole ahtamista.
        Metanoli on sitten myrkyllistä, muutamalla tipalla lähtee ensin näkö, sitten henki.


      • DGC

        Vesiruiskutusta ja vesi-metanoliruiskutsta käytetään jäähdyttämiseen. Tarkoituksena on estää nakutusta ja mahdollistaa isompi ahtopaine. Samalla seoksen tilavuus pienenee ja mahdollistaa isomman täytön samalla ahtopaineella. Ennen kuin autonvirittäjät keksivät vesiruiskut, sitä käytettiin mäntämoottorisissa lentokoneissa lähinnä toisen maailmansodan aikaan mahdollistamaan taistelutilanteen vaatima hätäteho. Myös liikennekoneissa oli vesiruiskuja lentoonlähtötehoihin, esimerkiksi DC-7:ssa.
        Ilokaasun käyttö moottorissa on keksitty samaan tarpeeseen ja samassa sodassa, se oli saksalaisten ratkaisu hätätehoon.
        Vesiruiskutusta on käytetty myös suihkumoottoreissa. B-47-pommikoneen lentoonlähdöstä on tyylikkäitä kuvia, moottorit savuttivat hurjasti vesiruiskun ollessa käytössä ja koska sekään ei riittänyt, lisäsavua saatiin apurakettimoottoreista. Ideana oli saada paljon hetkellistä tehoa moottorista jolla voidaan lentää matkaa kohtuullisemmalla kulutuksella. 50-luvulla ennen mannertenvälisiä ohjuksia ajateltiin, että ilmaan ja kostoreissulle pitää päästä todella äkkiä jos alkaa tulla atoomipommeja niskaan.
        Pienten lentokoneiden moottorit ovat virallisesti ilmajäähdytteisiä, mutta tosiasiassa varsinkin lentoonlähtötehoilla niitä jäähdytetään polttoaineella ja koska tuollaisissa moottoreissa on manuaalinen seoksen säätö, seos pidetään tästä syystä lentoonlähdössä täysin rikkaalla, vaikka se ei olisikaan tehon kannalta optimiseos. Olen nähnyt polttoainejäähdytystä käytettävän myös vanhassa Harley-Davidsonissa, seos oli kuulemma rikas tästä syystä ja pakoputkista tuli tyylikkät liekit pimeässä. En tiedä onko tämä yleinenkin tekniikka HD:ssa vai oliko se vain tämän yhden virittäjän oma keksintö.
        E85 sitoo energiaa (eli jäähdyttää) huomattavasti enemmän kuin bensa. Tämä on yksi syy sen hyvään nakutuksenkestoon. Ja voin kertoa että lämpeää hitaasti talvella.
        Alkuperäisestä aiheesta olen lukenut hauskoja tarinoita jostakin nettipalstalta, ehkä overdrivesta. 80-luvun kokeiluhenkiset kiihdytyskuskit olivat laittaneet nitroa kiihdytyspyörään joka oli tehty bensan tyyppiselle polttoaineelle. Eikä ollut edes sallittua siinä luokassa. Ongelmia ilmeni, suuttimet piti kai vaihtaa sata kertaa isompiin ja kun lähettäjä joutui pitämään kisassa tauon ja käski sammuttaa, moottori ei sammunut sytyksen lopettamisella... Olisi hauska kuulla näin 12 vuoden jälkeen, laittoiko ketjun aloittaja nitroa mopon tankkiin.


    • 98e

      Luulisin nitrolla tehon lisääntyvän mikäli sitä syötetään moottoriin jo normaalisti tulevan bensa-annoksen lisänä. Nitron laimentaminen bensan sekaan ei siis kävisi. Olisi edessä lisäpiirin rakentaminen jolla syötetään nitroa kiihdytyksissä imusarjaan. Nitro tietääkseni sisältää itsessään palamiseensa tarvittavan hapen eikä siis nitron lämpöarvo voi olla kovin suuri. Siispä nitroa täytyisi syöttää kaksin-kolminkertainen määrä bensaan verrattuna jotta teho kaksinkertaistuisi. Ongelmaksi saattaa tulla kytkimen luisto. Moottorit itsessään useimmiten kestävät lyhytaikaista tuplatehoa. Eikös nitro ole jonkinverran räjähdysherkkää tavaraa tärinälle ja taitaa litrahintakin olla aika hyvin kohdallaan???

      • mmm

        jos tosissas olet niin tutustupa hiukka tarkemmin ko aineeseen, lue vaikka Top Fuelin aikaisempi viesti aluksi.

        Saat nimen lehteen noilla sekotuksilla. ja miten ihmeessä päädyit juuri nitroon jos hetkellinen teho on tarpeen ??


      • kaikenlaista

        nitrohan on nestemäistä dynämiittiä, elä hyvämies sen kansa leiki, eikö ilokaasu riittäs?


      • Nitron ja nitron
        kaikenlaista kirjoitti:

        nitrohan on nestemäistä dynämiittiä, elä hyvämies sen kansa leiki, eikö ilokaasu riittäs?

        Ei ole kyse nitroglyseriinistä l. dynamiitin tehoaineesta vaan nitrometaanista. Siis pelkästään typen kautta nitraavasta aineesta!


    • Ei_muuta

      Ei missään nimessä kannata laittaa nitroa mopon tankkiin jollet ole perehtynyt asiaan. Juuri kuin muutin ovat sanoneet nitro syövyttä eli osta "after run" öljyä jota laitetaan kaasariin ja tulpan reiästä sisään mikä neutralisoi nitron. Ja käy samalla ostamassa muutama vara tulppa kun nitro saattaa rikkoa ne muutaman litran jälkeen

    • Virittelyssä_on_riskinsä

      Halvempi tapa saada lisätehoa on asentaa isompi pannu. Mopossa isompi pannu saa poliisin otsan ryppyyn ja sakkotaulukon esille, autossa katsastusmiehen otsan ryppyyn ja hänet ruuvaamaan kilpiä irti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5378
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1927
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      8
      1253
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe