Mitä tapahtuu jos laittaa vakio moottoriin auto tai mopo bensan sekaa nitroa tai rc-auton polttoaine sekoitusta esim.25%sidewinderiä.????
Nitro
12
7545
Vastaukset
- Kari
Nitrometaani on hapettava aine, eli sillä saadaan rikkaampi seos palamaan. eli lisää soppaa -> lisää tehoa. Saattaa oikeiden säätöjen ja tulppien haku olla aika työlästä. Samoin saattaa moottorinkin joutua avaamaan jos polttaa mäntään reiän tai kammet pettää.
Huono puoli tuossa aineessa on, että se hapettaa samalla tavalla metalleja. Eli sen jäämät tulisi pestä käytön jälkeen pois. Aika hankalaa pidemmän päälle.- k*s*p*ä
Olen kylläkin kuullut, että nitrolla saadaan polttoaine-ilma seos jäähtymään, jolloin seoksen tilavuus pienenee ja sitä mahtuu palotilaan enemmän. Mistään hapettavuudesta ja seoksen rikastamisesta en ole kuullut. Onko minua huijattu?
- Top Fuel
k*s*p*ä kirjoitti:
Olen kylläkin kuullut, että nitrolla saadaan polttoaine-ilma seos jäähtymään, jolloin seoksen tilavuus pienenee ja sitä mahtuu palotilaan enemmän. Mistään hapettavuudesta ja seoksen rikastamisesta en ole kuullut. Onko minua huijattu?
Mainitsemaasi tarkoitukseen käytän H2O:ta eli vettä. Nitro on todellakin todellista "räjähdysainetta", voimakkaasti hapettavaa ja sen sekoitan metanoliin, en bensiiniin. Miksikö ei bensiiniin? Bensiinin oktaaneilla -pahuksen kallis POKS!
- Lustgas
k*s*p*ä kirjoitti:
Olen kylläkin kuullut, että nitrolla saadaan polttoaine-ilma seos jäähtymään, jolloin seoksen tilavuus pienenee ja sitä mahtuu palotilaan enemmän. Mistään hapettavuudesta ja seoksen rikastamisesta en ole kuullut. Onko minua huijattu?
Joku kaivoi ketjun esiin, niin kommentoidaan vielä.
"Kemiallinen ahtaminen" silloin puhutaan ilokaasusta eli typpioksiduulista, tuttua äideille ja kätilöille ;)) Moottorien tapauksessa tarvitaan em. lisäksi lisäpolttoaineen syöttö.
Toki se nitrometaani/metanoliseoskin jäähdyttää, mutta ei ole ahtamista.
Metanoli on sitten myrkyllistä, muutamalla tipalla lähtee ensin näkö, sitten henki. - DGC
Vesiruiskutusta ja vesi-metanoliruiskutsta käytetään jäähdyttämiseen. Tarkoituksena on estää nakutusta ja mahdollistaa isompi ahtopaine. Samalla seoksen tilavuus pienenee ja mahdollistaa isomman täytön samalla ahtopaineella. Ennen kuin autonvirittäjät keksivät vesiruiskut, sitä käytettiin mäntämoottorisissa lentokoneissa lähinnä toisen maailmansodan aikaan mahdollistamaan taistelutilanteen vaatima hätäteho. Myös liikennekoneissa oli vesiruiskuja lentoonlähtötehoihin, esimerkiksi DC-7:ssa.
Ilokaasun käyttö moottorissa on keksitty samaan tarpeeseen ja samassa sodassa, se oli saksalaisten ratkaisu hätätehoon.
Vesiruiskutusta on käytetty myös suihkumoottoreissa. B-47-pommikoneen lentoonlähdöstä on tyylikkäitä kuvia, moottorit savuttivat hurjasti vesiruiskun ollessa käytössä ja koska sekään ei riittänyt, lisäsavua saatiin apurakettimoottoreista. Ideana oli saada paljon hetkellistä tehoa moottorista jolla voidaan lentää matkaa kohtuullisemmalla kulutuksella. 50-luvulla ennen mannertenvälisiä ohjuksia ajateltiin, että ilmaan ja kostoreissulle pitää päästä todella äkkiä jos alkaa tulla atoomipommeja niskaan.
Pienten lentokoneiden moottorit ovat virallisesti ilmajäähdytteisiä, mutta tosiasiassa varsinkin lentoonlähtötehoilla niitä jäähdytetään polttoaineella ja koska tuollaisissa moottoreissa on manuaalinen seoksen säätö, seos pidetään tästä syystä lentoonlähdössä täysin rikkaalla, vaikka se ei olisikaan tehon kannalta optimiseos. Olen nähnyt polttoainejäähdytystä käytettävän myös vanhassa Harley-Davidsonissa, seos oli kuulemma rikas tästä syystä ja pakoputkista tuli tyylikkät liekit pimeässä. En tiedä onko tämä yleinenkin tekniikka HD:ssa vai oliko se vain tämän yhden virittäjän oma keksintö.
E85 sitoo energiaa (eli jäähdyttää) huomattavasti enemmän kuin bensa. Tämä on yksi syy sen hyvään nakutuksenkestoon. Ja voin kertoa että lämpeää hitaasti talvella.
Alkuperäisestä aiheesta olen lukenut hauskoja tarinoita jostakin nettipalstalta, ehkä overdrivesta. 80-luvun kokeiluhenkiset kiihdytyskuskit olivat laittaneet nitroa kiihdytyspyörään joka oli tehty bensan tyyppiselle polttoaineelle. Eikä ollut edes sallittua siinä luokassa. Ongelmia ilmeni, suuttimet piti kai vaihtaa sata kertaa isompiin ja kun lähettäjä joutui pitämään kisassa tauon ja käski sammuttaa, moottori ei sammunut sytyksen lopettamisella... Olisi hauska kuulla näin 12 vuoden jälkeen, laittoiko ketjun aloittaja nitroa mopon tankkiin.
- 98e
Luulisin nitrolla tehon lisääntyvän mikäli sitä syötetään moottoriin jo normaalisti tulevan bensa-annoksen lisänä. Nitron laimentaminen bensan sekaan ei siis kävisi. Olisi edessä lisäpiirin rakentaminen jolla syötetään nitroa kiihdytyksissä imusarjaan. Nitro tietääkseni sisältää itsessään palamiseensa tarvittavan hapen eikä siis nitron lämpöarvo voi olla kovin suuri. Siispä nitroa täytyisi syöttää kaksin-kolminkertainen määrä bensaan verrattuna jotta teho kaksinkertaistuisi. Ongelmaksi saattaa tulla kytkimen luisto. Moottorit itsessään useimmiten kestävät lyhytaikaista tuplatehoa. Eikös nitro ole jonkinverran räjähdysherkkää tavaraa tärinälle ja taitaa litrahintakin olla aika hyvin kohdallaan???
- mmm
jos tosissas olet niin tutustupa hiukka tarkemmin ko aineeseen, lue vaikka Top Fuelin aikaisempi viesti aluksi.
Saat nimen lehteen noilla sekotuksilla. ja miten ihmeessä päädyit juuri nitroon jos hetkellinen teho on tarpeen ?? - kaikenlaista
nitrohan on nestemäistä dynämiittiä, elä hyvämies sen kansa leiki, eikö ilokaasu riittäs?
- Nitron ja nitron
kaikenlaista kirjoitti:
nitrohan on nestemäistä dynämiittiä, elä hyvämies sen kansa leiki, eikö ilokaasu riittäs?
Ei ole kyse nitroglyseriinistä l. dynamiitin tehoaineesta vaan nitrometaanista. Siis pelkästään typen kautta nitraavasta aineesta!
- Ei_muuta
Ei missään nimessä kannata laittaa nitroa mopon tankkiin jollet ole perehtynyt asiaan. Juuri kuin muutin ovat sanoneet nitro syövyttä eli osta "after run" öljyä jota laitetaan kaasariin ja tulpan reiästä sisään mikä neutralisoi nitron. Ja käy samalla ostamassa muutama vara tulppa kun nitro saattaa rikkoa ne muutaman litran jälkeen
- Virittelyssä_on_riskinsä
Halvempi tapa saada lisätehoa on asentaa isompi pannu. Mopossa isompi pannu saa poliisin otsan ryppyyn ja sakkotaulukon esille, autossa katsastusmiehen otsan ryppyyn ja hänet ruuvaamaan kilpiä irti.
- Nitrotkielenalle
Nitron testausta
https://www.youtube.com/watch?v=aR3s_YvYMHg
https://www.youtube.com/watch?v=b1CHGvmDykc
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1171587
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991448Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy35829Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M26774Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50726Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56688Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37680Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?34678Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s39650Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37643