Miten saa koko

nimetönnä

sivuston fontit kerralla määriteltyä tietyn kokoiseksi, nyt kun css:n bodyyn laittaa font-size: 12px, niin se ei muuta kuin tablen ulkopuolella olevat tekstit..?

Miksei tuo css määritä niitä muita tekstejä jotka ovat otsikoissa, div:ssä jne. vai olenko tehnyt jotain väärin..?

7

548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tõppõ

      Kun jollekin elementille annetaan jokin määrite niin sen pitäisi koskea myös määritellyn elementin sisällä olevia elementtejä. Esim. kaikki bodylle annettavat määritteet pitäisi koskea kaikkia elementtejä (pienin poikkeuksin).

      Aina selaimet eivät kuitenkaan tätä tee. Siksipä suositellaankin varmistamaan asia näin:


         body, table, div, h1, h2, p {font-size: 120%; color: Red;};

      • Kukaan asiantuntija ei suosittele tuollaista.

        Siitä vasta riemu repeäisi, jos body-elementin fonttikoko olisi 120 % käyttäjän valitsemasta koosta, div-elementin 120 % body-elementin fonttikoosta (eli 144 % käyttäjän valitsemasta), sen sisällä olevan div-elementin taas 20 % isompi jne.


      • Tõppõ
        Yucca kirjoitti:

        Kukaan asiantuntija ei suosittele tuollaista.

        Siitä vasta riemu repeäisi, jos body-elementin fonttikoko olisi 120 % käyttäjän valitsemasta koosta, div-elementin 120 % body-elementin fonttikoosta (eli 144 % käyttäjän valitsemasta), sen sisällä olevan div-elementin taas 20 % isompi jne.

        Taisin vetästä tuon esimerkin vähän hätäisesti. Tarkoitin kuitenkin kertoa että samat määräykset saa varmistettua eri elementteihin käyttämällä pilkkua siinä välissä:

           body, table, div, h1, h2, p {color: Red;font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;}
           body, table, div, p {font-size: 12px;}



        Joo, pitäisi vissiin joskus vähän miettiä ennen kuin vastaa:)


      • Tõppõ kirjoitti:

        Taisin vetästä tuon esimerkin vähän hätäisesti. Tarkoitin kuitenkin kertoa että samat määräykset saa varmistettua eri elementteihin käyttämällä pilkkua siinä välissä:

           body, table, div, h1, h2, p {color: Red;font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;}
           body, table, div, p {font-size: 12px;}



        Joo, pitäisi vissiin joskus vähän miettiä ennen kuin vastaa:)

        Niin, pilkkuja kyllä voi käyttää noin. Mutta tekstin värin asettaminen asettamatta taustan väriä on varomatonta, ja värin asettaminen punaiseksi hölmöä. Kiinteän fonttikoon asettaminen on paha juttu, ja sen asettaminen niinkin pieneksi vielä pahempi.

        Esimerkkejä vain? Mutta eikö kannattaisi näyttää _hyvää_ esimerkkiä?

        Käytännössä
        body, table { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;}
        riittää. Siihenkin tuo table tarvitaan oikeastaan vain eräiden selainten virheellisen t. kummallisen toiminnan takia.


      • Tõppõ
        Yucca kirjoitti:

        Niin, pilkkuja kyllä voi käyttää noin. Mutta tekstin värin asettaminen asettamatta taustan väriä on varomatonta, ja värin asettaminen punaiseksi hölmöä. Kiinteän fonttikoon asettaminen on paha juttu, ja sen asettaminen niinkin pieneksi vielä pahempi.

        Esimerkkejä vain? Mutta eikö kannattaisi näyttää _hyvää_ esimerkkiä?

        Käytännössä
        body, table { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;}
        riittää. Siihenkin tuo table tarvitaan oikeastaan vain eräiden selainten virheellisen t. kummallisen toiminnan takia.

        Minä käytän jostain syystä usein mahdollisimman kelvottomia väriesimerkkejä:) Miksikö.. no emmää tiiä, ainakin ideoita napsiva joutuu sitten itse pähkäilemään miten ne saa itselle sopivaksi.

        Joo oikeassahan sinä olet, en minä sillä.




        En tiedä miten ihmeessä sivuntekijöille saisi tolkutettua päähän tuon että selaimen oletusfonttikoko on leipätekstiin aivan oivallinen (itse fontti ei), ja jos se on selaajan mielestä väärä niin selaajahan saa sitä helposti muutettua mikäli sitä ei ole laitettu kiinteäksi eikä sivun leyouttia ole suunniteltu fonttikoon varaan toimivaksi.

        Itse nappaan välillä huonosti tehdyillä sivuilla surffatessani koko tyylimääritykset helkuttiin (Operalla se ainakin käy helposti) jotta sivuista saisi jotain tolkkua. Useimmiten kuitenkin painan back-nappia sellaisille sivuille saapuessani.


      • Nojaa
        Yucca kirjoitti:

        Niin, pilkkuja kyllä voi käyttää noin. Mutta tekstin värin asettaminen asettamatta taustan väriä on varomatonta, ja värin asettaminen punaiseksi hölmöä. Kiinteän fonttikoon asettaminen on paha juttu, ja sen asettaminen niinkin pieneksi vielä pahempi.

        Esimerkkejä vain? Mutta eikö kannattaisi näyttää _hyvää_ esimerkkiä?

        Käytännössä
        body, table { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;}
        riittää. Siihenkin tuo table tarvitaan oikeastaan vain eräiden selainten virheellisen t. kummallisen toiminnan takia.

        *Mutta tekstin värin asettaminen asettamatta taustan väriä on varomatonta,*

        Miksi?


        *ja värin asettaminen punaiseksi hölmöä. Kiinteän fonttikoon asettaminen on paha juttu*

        Miksi punaiseksi asettaminen on hölmöä? olettaen että väri sopii sivun ilmeeseen.


        *ja sen asettaminen niinkin pieneksi vielä pahempi. *

        Eihän 12 px ole pientä?



        Olis kiva tietää miten se fontinkoko kannattaa sivuille määritellä, joissain neuvotaan käyttämään em toisissa ohjeissa % (prosentteja) toisissa taas px (pikseleitä)


    • Wille

      * {font...}

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe