Mitä tarkoittaa lukko perä (suomen kielellä)?!?
mitä tarkottaa
8
12640
Vastaukset
- on aina
tasauspyörästö, joka sallii vetävien pyörien pyörimisen eri nopeudella. Tämä on tärkeä, että kaarreajossa pitävällä pinnalla voimansiirtoon ei kohdistuisi suuria rasituksia tai pyörät luistaisi. Tästä aiheutuu kuitenkin se, että toisen pyörän ollessa liukkaalla pinnalla voimaa voi välittää vain sen salliman vääntömomentin verran, ts. se pyörä pyrkii lyömään tyhjää.
Siksipä käytetään taka-akselin tasauspyörästössä laitteistoa joka "lukitsee" pyörien nopeudet samoiksi. Yleensä ei kuitenkaan käytetä 100% lukkoa, vaan pienempää. Vastaava lukitus voi olla myös etu- ja taka-akselien välillä nelivetoisissa autoissa. "Etuperän" eli etuakselin tasauspyörästön lukko on harvinainen ja esiintyy lähinnä militäärikalustossa tai muissa vastaavissa, sen lukitseminenhan tekee ohjauksesta varsin mahdottoman toimenpiteen.
On syytä tiedostaa, että 100% lukkojen käyttäminen pitävällä pinnalla on varma tapa tuhota ajoneuvun voimansiirtojärjestelmä. Tästä syystä siviiliajoneuvoissa (en muista onko edes mersun G-malleissa sellaista) niitä ei juuri käytetä vaan ovat ns. kitkalukkoja, joissa välitettävä momentti on rajallinen. Jotkut (lähinnä japanilaiset) tekevät halvalla, kytkettäviin nelivetoisiin kiintean vedon etu- ja taka-akselien välille, jolloin sitä ei saa kytkea pitävällä pinnalla.- pekko2
Kirjoitit:
"Tästä syystä siviiliajoneuvoissa (en muista onko edes mersun G-malleissa sellaista) niitä ei juuri käytetä vaan ovat ns. kitkalukkoja, joissa välitettävä momentti on rajallinen"
Siis jolloin "monentti on rajallinen". Siis kun auton akselit riitelevät keskenään niin kitkalukko rajoittaa momentin pieneksi jotta voimansiirto ei rasitu. Siis johtopäätös: Kitkalukko pitää momentin niin pienenä, että se ei rasita luistamattomassa maantieajossa voimansiirtoa, siis kitkalukko ei myöskaan pidä todellisen tarpeen tullen mitään?
Näinkö se menee ? - Insinööri
pekko2 kirjoitti:
Kirjoitit:
"Tästä syystä siviiliajoneuvoissa (en muista onko edes mersun G-malleissa sellaista) niitä ei juuri käytetä vaan ovat ns. kitkalukkoja, joissa välitettävä momentti on rajallinen"
Siis jolloin "monentti on rajallinen". Siis kun auton akselit riitelevät keskenään niin kitkalukko rajoittaa momentin pieneksi jotta voimansiirto ei rasitu. Siis johtopäätös: Kitkalukko pitää momentin niin pienenä, että se ei rasita luistamattomassa maantieajossa voimansiirtoa, siis kitkalukko ei myöskaan pidä todellisen tarpeen tullen mitään?
Näinkö se menee ?Näinhän se todellisuudessa menee. Siksi maastokelpoisimmallakaan tuotantomallilla ei kannata jäädä ristiriipuntaan, jossa kulmittain olevilla pyörillä ei ole pitoa.
Siitä ei nimittäin pääse kuin vinssillä tai kaverin hinaamana. Toki kitkalukot kuitenkin ovat paremmat kuin ei mitään tai pelkkään luistonestoon nojaava systeemi. - vielä tarkentaa
pekko2 kirjoitti:
Kirjoitit:
"Tästä syystä siviiliajoneuvoissa (en muista onko edes mersun G-malleissa sellaista) niitä ei juuri käytetä vaan ovat ns. kitkalukkoja, joissa välitettävä momentti on rajallinen"
Siis jolloin "monentti on rajallinen". Siis kun auton akselit riitelevät keskenään niin kitkalukko rajoittaa momentin pieneksi jotta voimansiirto ei rasitu. Siis johtopäätös: Kitkalukko pitää momentin niin pienenä, että se ei rasita luistamattomassa maantieajossa voimansiirtoa, siis kitkalukko ei myöskaan pidä todellisen tarpeen tullen mitään?
Näinkö se menee ?Siis alkuperäistä tekstiäni. Kitkalukot on kehitetty juuri sen vuoksi, etteivät tekniikkaa ymmärtämättömät käyttäjät rikkoisi autojaan. Kitkalukon välittämä voima paremmin pitävälle pyörälle on tavallisen talliaisen käyttöön ihan riittävä, ainakin parempi kuin esim kässärillä (=käsijarru) tehty huonommin pitävän pyörän jarruttaminen. Tuotakin on tullut harrastettua takavetoautoilla ja on sekin joskus auttanut liukkaasta paikasta.
Niin ja tosimiehiä vartenhan on aina olemassa ns. "Kemppilukko". Siinähän hitsataan tasauspyörästö olemaan "yhtä rautaa", joten vetävät pyörät pyörivät taatusti samalla nopeudella. Tällähän ei sitten kannata mennä asvaltille elvistelemään, eikä ainakaan siellä yrittää yhtään kääntää rattia...
Ja vielä varoitus: kun ajetaan liukkaalla tiellä nelivetoautolla (ja kaikki lukot päällä) on liikkeelle lähtö ja meno todella mahtavaa (kuulemma), mutta sitten kun kärry lähtee käpälästä, ei sitä enää tavallinen kuski pitele, kun kaikki pyörät luistaa. Tästähän on jäänyt mieleeni joku kymmenen vuotta sitten kun tottumaton (nais)kuski tappoi isolla maastoautollaan vastaantulleen auton porukan, auton lähdettyä hallitsemattomaan luistoon liukkaalla sillalla, töppöilijälle ei tietysti käynyt kuinkaan.
Nämä tietoni perustuvat yli 30 vuoden autoiluun ja kaiken maailman teknillisten lehtien lukemiseen ja ymmärtämisen yrittämiseen. Lisäksi olen hankkinut teknisen alan koulutusta 10 vuotta eri asteen oppilaitoksissa. En silti usko tietäväni (vielä) kaikkea ja näitä tekstejäni saa "paremmin tietävät" oikoa kykyjensä mukaan. Mersun G maastureissa 100% lukot akseleilla lähes poikkeuksetta. Joissain armeijan 240d malleissa ei teida olla, mutta muuten löytyy kyllä.
- ALS
Ilmeisesti tämä viestiketju olisi kuulunut tuonne seksin puolelle. Lyhyesti sanottuna kuitenkin lukkoperä on perän lukitteva systeemi (ALS= ass locking system), jolla esim. kaupparatsut voivat varmistaa oman pesän pysymisen kuivana heidän matkoilla ollessaan. Rakenteita on ollut jo ammoisista ajoista lähtien hyvinkin erilaisia.
- rallimies
joku täällä kirjoitti että niin sanotulla kemppi
perällä ei kannata asfaltilla elvistellä kun ei kuulemma kestä eikä käänny mutta melkein kaikki jokkis autot on esim hitsi lukolla ja hyvin näyttävät kestävän ja kääntyvän asfaltti mutkissakin ja lisäksi toisin kuin joku väitti useissa etuveto ralliautoissa on lukko edessä ja hyvin kääntyvät nekin mutta lukollinen auto vaatii aina kuskin ratin taakse, kädettömät ajelkoon korolloillaan.
- kemppiperä
eli kolvi kouraan ja eskortis on uudet ulottuvuudet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude24115187Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy12510136Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h1089371Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump237099Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1826537Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua1746218Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri335612Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella
Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole464796IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti1451690Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys251646