Esim.jos pystyisimme toteamaan että jumala on olemassa niin voisimme sanoa että jumala on olemassa ilman uskoa,
Usko on vankalla pohjalla millä perusteella.
tarvitsemmeko uskoa
26
88
Vastaukset
- Muutaeitarvita
Todellinen usko perustuu tieteellisen tarkkoihin havaintoihin kahdesta asiasta.
Luomakunnassa erinomaisen selvästi näkyvästä älyllisestä luomisesta ja Raamatun niin hyvästä tuntemuksesta että voi havaita sen Jumalan sanaksi.- tieteenharrastaja
Ei sentään tieteellisiin havaintoihin, vaan subjektiivisiin tuntemuksiin.
Muuten kyllä oikein. - korjataampa hiukan
tieteenharrastaja kirjoitti:
Ei sentään tieteellisiin havaintoihin, vaan subjektiivisiin tuntemuksiin.
Muuten kyllä oikein.#Ei sentään tieteellisiin havaintoihin, vaan subjektiivisiin tuntemuksiin.#
Tämänkin, kun muuttaa muotoon, tieteelliset havainnot perustuvat subjektiivisiin tuntemuksiin, niin sitten se on oikein. - 2+3
korjataampa hiukan kirjoitti:
#Ei sentään tieteellisiin havaintoihin, vaan subjektiivisiin tuntemuksiin.#
Tämänkin, kun muuttaa muotoon, tieteelliset havainnot perustuvat subjektiivisiin tuntemuksiin, niin sitten se on oikein.Heh heh. Tutkijalla oli subjektiivinen tuntemus gravitaatiosta, kun kilon punnus tipahti varpaalle. :)
- entä....
2+3 kirjoitti:
Heh heh. Tutkijalla oli subjektiivinen tuntemus gravitaatiosta, kun kilon punnus tipahti varpaalle. :)
#Heh heh. Tutkijalla oli subjektiivinen tuntemus gravitaatiosta, kun kilon punnus tipahti varpaalle. :) #
Entä näkymättömän sähkön tapauksessa? - hebbo
2+3 kirjoitti:
Heh heh. Tutkijalla oli subjektiivinen tuntemus gravitaatiosta, kun kilon punnus tipahti varpaalle. :)
Kilon punnus ei tippuisi varpaille jos Jumala ei olisi luonut maailmaa kaikkine luonnonlakeineen.
- 2+3
entä.... kirjoitti:
#Heh heh. Tutkijalla oli subjektiivinen tuntemus gravitaatiosta, kun kilon punnus tipahti varpaalle. :) #
Entä näkymättömän sähkön tapauksessa?Subjektiivinen kokemus toimii tietysti siinäkin. Jos henkilö, joka työntää pistorasiaan sukkapuikon uskoo sähkön olevan todellisuutta, niin hän saa sähköiskun. Jos henkilö ei usko sähköön, niin silloin ei tietysti tapahdu mitään.
Havainnot ovat riippuvaisia tutkijasta. Tätähän subjektiivisuudella tarkoitetaan. Vai olenko ymmärtänyt oikein? - mitä nyt jossain poi
hebbo kirjoitti:
Kilon punnus ei tippuisi varpaille jos Jumala ei olisi luonut maailmaa kaikkine luonnonlakeineen.
Jumalan olemassaolo kuuluu luonnonlakeihin siinä kuin painovoimakin.
Jumala on se taho joka on kaikkien luonnonlakien summa. ja perusta. - 2+3
hebbo kirjoitti:
Kilon punnus ei tippuisi varpaille jos Jumala ei olisi luonut maailmaa kaikkine luonnonlakeineen.
Eihän subjektiivisuus sitä tarkoita vaan sitä, että tutkija yksi saa erilaisen havainnon punnuksesta varpaallaan kuin tutkija kaksi. Gravitaatioon uskova saa varpaansa kipeäksi ja gravitaatioon uskomaton ei. Tai ainakin hän kertoo havainnoistaan näin muille gravitaatioon uskomattomille ja selittää ontumisensa johtuvan aivan muusta syystä.
- ohibo
mitä nyt jossain poi kirjoitti:
Jumalan olemassaolo kuuluu luonnonlakeihin siinä kuin painovoimakin.
Jumala on se taho joka on kaikkien luonnonlakien summa. ja perusta.Paljoa enempää et voisi väärässä olla.
- tieteenharrastaja
korjataampa hiukan kirjoitti:
#Ei sentään tieteellisiin havaintoihin, vaan subjektiivisiin tuntemuksiin.#
Tämänkin, kun muuttaa muotoon, tieteelliset havainnot perustuvat subjektiivisiin tuntemuksiin, niin sitten se on oikein.Kyllä niissä edelleen on eroa:
"Tämänkin, kun muuttaa muotoon, tieteelliset havainnot perustuvat subjektiivisiin tuntemuksiin, niin sitten se on oikein."
Tieteellinen havainto on sinänsä objektiivinen, joskin siitä tehdyt päätelmät voivat osin perustua subjektiivisillekin kannanotoille (oletuksille). Esimerkiki havainnot Auringon liikkeistä taivaalla ovat objektiivisia, mutta niiden pohjalta päätellyt Maan liikkeet sisältävät myös (hiukan) oletuksia.
Subjektiivinen havainto eli tuntemus ei miltään osin perustu objektiivisille havainnoille, vaikka se voidaan niihin keinotekoisesti liittää. Esimerkiksi maailmankaikkeuden olemassaolosta on objektiivinen havainto, mutta sen käsittäminen Jumalan luomaksi on subjektiivinen tuntemus ilman objektiivisia havaintoja Jumalasta tai luomistyöstä. - heddo
tieteenharrastaja kirjoitti:
Kyllä niissä edelleen on eroa:
"Tämänkin, kun muuttaa muotoon, tieteelliset havainnot perustuvat subjektiivisiin tuntemuksiin, niin sitten se on oikein."
Tieteellinen havainto on sinänsä objektiivinen, joskin siitä tehdyt päätelmät voivat osin perustua subjektiivisillekin kannanotoille (oletuksille). Esimerkiki havainnot Auringon liikkeistä taivaalla ovat objektiivisia, mutta niiden pohjalta päätellyt Maan liikkeet sisältävät myös (hiukan) oletuksia.
Subjektiivinen havainto eli tuntemus ei miltään osin perustu objektiivisille havainnoille, vaikka se voidaan niihin keinotekoisesti liittää. Esimerkiksi maailmankaikkeuden olemassaolosta on objektiivinen havainto, mutta sen käsittäminen Jumalan luomaksi on subjektiivinen tuntemus ilman objektiivisia havaintoja Jumalasta tai luomistyöstä.Pelkkää sanakikkailua, Jumala on luonut maailman ja elämän.
- kertomuksia
tieteenharrastaja kirjoitti:
Kyllä niissä edelleen on eroa:
"Tämänkin, kun muuttaa muotoon, tieteelliset havainnot perustuvat subjektiivisiin tuntemuksiin, niin sitten se on oikein."
Tieteellinen havainto on sinänsä objektiivinen, joskin siitä tehdyt päätelmät voivat osin perustua subjektiivisillekin kannanotoille (oletuksille). Esimerkiki havainnot Auringon liikkeistä taivaalla ovat objektiivisia, mutta niiden pohjalta päätellyt Maan liikkeet sisältävät myös (hiukan) oletuksia.
Subjektiivinen havainto eli tuntemus ei miltään osin perustu objektiivisille havainnoille, vaikka se voidaan niihin keinotekoisesti liittää. Esimerkiksi maailmankaikkeuden olemassaolosta on objektiivinen havainto, mutta sen käsittäminen Jumalan luomaksi on subjektiivinen tuntemus ilman objektiivisia havaintoja Jumalasta tai luomistyöstä."Subjektiivinen havainto eli tuntemus ei miltään osin perustu objektiivisille havainnoille, vaikka se voidaan niihin keinotekoisesti liittää. Esimerkiksi maailmankaikkeuden olemassaolosta on objektiivinen havainto, mutta sen käsittäminen Jumalan luomaksi on subjektiivinen tuntemus ilman objektiivisia havaintoja Jumalasta tai luomistyöstä. "
Monia laajoja luonnontutkimuksen alueita - mukaan luettuina kosmologia, geologia ja evoluutio - täytyy tutkia historian tutkimusvälineillä. Soveltuvat menetelmät kohdistavat huomionsa kertomukseen, ei kokeisiin sanan tavallisessa merkityksessä. - tieteenharrastaja
heddo kirjoitti:
Pelkkää sanakikkailua, Jumala on luonut maailman ja elämän.
Pelkkä uskontunnustus, ei tieteellistä tietoa.
tieteenharrastaja kirjoitti:
Ei sentään tieteellisiin havaintoihin, vaan subjektiivisiin tuntemuksiin.
Muuten kyllä oikein.xxxxx Ei sentään tieteellisiin havaintoihin, vaan subjektiivisiin tuntemuksiin xxxx
Kaikki tieteellinen ajattelu on subjektiivista. Evoluutioteoria on myös syntynyt ihmisen ajatusmaailmassa ja on siten lähtökohdiltaan subjektiivinen.
Kaikki evoluution perustuvat hypoteesit ovat subjektiivisia.
- 4+6
"Monia laajoja luonnontutkimuksen alueita - mukaan luettuina kosmologia, geologia ja evoluutio - täytyy tutkia historian tutkimusvälineillä. Soveltuvat menetelmät kohdistavat huomionsa kertomukseen, ei kokeisiin sanan tavallisessa merkityksessä."
Sinulla on väärä käsitys kosmologiasta, geologiasta ja biologiasta. Niiden tutkimuskohteisiin eivät kuulu tähdistä, kivistä ja eliöista kertovat tarinat ja myytit.- tieteenharrastaja
Historian tutkimusvälineet ovat pääasiassa vanhoja dokumentteja:
"..luonnontutkimuksen alueita - mukaan luettuina kosmologia, geologia ja evoluutio - täytyy tutkia historian tutkimusvälineillä."
Luonnontiede tutkii objektiivisten havaintojen pohjalta nykyluonnon rakenteita ja toimintoja. Niistä se tekee sopivin lisäoletuksin päätelmiä kehityksen aikaisemmista tiloista ja kulkureiteistä. Vanhat dokumentit ja tarinat eivät miltään osin ole luonnontieteiden tutkumuskohteena. tieteenharrastaja kirjoitti:
Historian tutkimusvälineet ovat pääasiassa vanhoja dokumentteja:
"..luonnontutkimuksen alueita - mukaan luettuina kosmologia, geologia ja evoluutio - täytyy tutkia historian tutkimusvälineillä."
Luonnontiede tutkii objektiivisten havaintojen pohjalta nykyluonnon rakenteita ja toimintoja. Niistä se tekee sopivin lisäoletuksin päätelmiä kehityksen aikaisemmista tiloista ja kulkureiteistä. Vanhat dokumentit ja tarinat eivät miltään osin ole luonnontieteiden tutkumuskohteena.xxxxx Niistä se tekee sopivin lisäoletuksin päätelmiä kehityksen aikaisemmista tiloista ja kulkureiteistä xxxxx
Päätelmät ovat subjektiivisia eivätkä mitään objektiivisia todisteita.- tieteenharrastaja
Jaakob kirjoitti:
xxxxx Niistä se tekee sopivin lisäoletuksin päätelmiä kehityksen aikaisemmista tiloista ja kulkureiteistä xxxxx
Päätelmät ovat subjektiivisia eivätkä mitään objektiivisia todisteita.Miksi jankkaat, noinhan juuri sanoin:
"Päätelmät ovat subjektiivisia eivätkä mitään objektiivisia todisteita"
Tieteen päätelmät kuitenkin perustuvat objektiivisiin havaintoihin ja selittävät niitä.
Uskontojen opinkohdat ovat subjektiivisia tuntemuksia ja päätelmiä ilman ainoaakaan objektiivista havaintoa..
- niin sitä pitää
"Luonnontiede tutkii objektiivisten havaintojen pohjalta nykyluonnon rakenteita ja toimintoja. Niistä se tekee sopivin lisäoletuksin päätelmiä kehityksen aikaisemmista tiloista ja kulkureiteistä. Vanhat dokumentit ja tarinat eivät miltään osin ole luonnontieteiden tutkumuskohteena."
Teksti oli Gouldilta. Pidät siis häntä pellenä.- tieteenharrastaja
En pidä Gouldia pellenä. Pidän sinua lainauslouhijana.
- oli siis väärässä
tieteenharrastaja kirjoitti:
En pidä Gouldia pellenä. Pidän sinua lainauslouhijana.
"En pidä Gouldia pellenä. Pidän sinua lainauslouhijana."
No, ota sitten oppia mitä Gould kirjoittaa, että voi mukauttaa omaa näkemystäsi hänen mukaan. oli siis väärässä kirjoitti:
"En pidä Gouldia pellenä. Pidän sinua lainauslouhijana."
No, ota sitten oppia mitä Gould kirjoittaa, että voi mukauttaa omaa näkemystäsi hänen mukaan.Neiti on silti vain säälittävä apologeettinen lainauslouhija, jota tuskin lainkaan kiinnostaa mitä Gould – tai kuka tahansa kreationistisen lainauslouhinnan kohteeksi joutunut tiedemies – todella tarkoitti ja ajatteli.
- tieteenharrastaja
oli siis väärässä kirjoitti:
"En pidä Gouldia pellenä. Pidän sinua lainauslouhijana."
No, ota sitten oppia mitä Gould kirjoittaa, että voi mukauttaa omaa näkemystäsi hänen mukaan.Olen lukenut tarpeeksi Gouldin kirjoja tietääkseni mitä mieltä hän on evoluutioteoriasta. Yksi asiayhteydestään erotettu tekstinpätkä ei pane minua "mukauttamaan" mitään.
Ockhamin partaveitsi ja Humen giljotiini katkaisevat kretujen lainauslouhinnan alkuunsa.
- vaxabnia
Uskotko sen mitä näet?
Kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su19312960- 826265
- 1235965
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495552Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene234462- 924380
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434332Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla424251Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko334218Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?483757