Ajatusten / asenteen paha lankeemus

parannuksessa

Olen viime viikot elänyt todeksi vahvaa, nöyrää uskoa Jeesukseen. Tänään tapahtui jotain kauheaa.

Aloin miettiä sitä, miten Herra on johdattanut ja siunannut minua Hänen palvelijanaan viime aikoina, ja aloin tämän ajattelun myötä kokea olevani jotenkin korkeammalla pallilla kuin muut uskovaiset. Mutta se ei edes jäänyt siihen, vaan, kauheaa kyllä, aloin huomaamattani miettiä, kuinka on mahdollista, että minun yksinkertaiset, tavalliset vanhempani pystyivät saattamaan maailmaan näin erityisen hienon ihmisen kuin minut.

Häpeän suunnattomasti tuon kertomista edes tänne, anonyymisti. Meinaan melkein oksentaa fyysisesti, koska ajatukseni olivat niin hirveitä ja alhaisia! Yök!!!

Olen toki jo pyytänyt anteeksi lankeemustani Jumalalta, eli siitä ei tarvitse minua enää kenenkään muistuttaa, mutta onko kellään vastaavia tilanteita ja lankeemuksia ollut? Entä tämä: miksi näin karmea lankeemus ylpeyden, äitiä ja isää kunnioittamattomuuden ja lähimmäisenrakkaudettomuuden syntikasautumaan tapahtui niin kauhean salakavalasti, huomaamatta, kun olin jo pitempään elänyt vilpittömästi nöyränä ja vahvasti riippuvaisena Jumalasta? Onko tämä joku yleisempikin ilmiö?

10

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 00000000

      Valitettavasti tuo ilmiö on paljon yleisempi kuin esim. netin keskustelupalstoilla trollaaminen. Samasta syystä ne molemmat kuitenkin tapahtuvat: ihmisen syntisyyden takia.

      • Nöyriä Jumala rakastaa. Ylpeitä Jumala rankaisee. Tämä on aika selvä Raamatun opetus, joten ei edes leikillään kannata pitää itseään muita parempina. Ei edes parempana uskovana.


      • 00000000
        helsinkijokkeri kirjoitti:

        Nöyriä Jumala rakastaa. Ylpeitä Jumala rankaisee. Tämä on aika selvä Raamatun opetus, joten ei edes leikillään kannata pitää itseään muita parempina. Ei edes parempana uskovana.

        Miksi sitten teet niin?


      • 00000000 kirjoitti:

        Miksi sitten teet niin?

        Mitä minä muka teen? Pidän itseäni muita parempina? En kuule ole sen kummempi kuin muutkaan, mutta en sentään mene valehtelemaan silmät kirkkaina kenellekään. Mutta ei sekään tee minusta pyhimystä.


      • samaa mieltä
        helsinkijokkeri kirjoitti:

        Mitä minä muka teen? Pidän itseäni muita parempina? En kuule ole sen kummempi kuin muutkaan, mutta en sentään mene valehtelemaan silmät kirkkaina kenellekään. Mutta ei sekään tee minusta pyhimystä.

        Jospa kuitenkin kuha pilvisempi oli kauas. Johan silloinkin tonttu ympäri 125% yli kuminauha totta.


    • parannuksessa

      Niin... Eli kellään ei siis ole mitään kommentoivaa ns. vertaistuen näkökulmasta?

      Tarjoaako Raamattu mitään ohjeita, kuinka kilvoitella sellaista erityistä ylpeyden synnin muotoa vastaan, joka lähtee siitä, että on elänyt Herran tahdon mukaista elämää vilpittömästi nöyrästi?

      Olen ollut niin vilpitön, että kulman takana S.aatana odottaa minun lankeavan ylpeyden syntiin siitä vilpittömyydestäni.

      Tässäpä ongelma, tietyllä tavalla paradoksaalinen ongelma.

      • Varmaan omasta mielestäsi hauska trolli?


      • parannuksessa
        ajan_merkit kirjoitti:

        Varmaan omasta mielestäsi hauska trolli?

        En trollaa, ajan_merkit. Aloitukseni on kirjoitettu vilpittömällä mielellä, ja lankeemus, jonka tunnustin on todellinen.

        Miksiköhän ihmiset tässä ketjussa tuntuvat lähtevän siitä oletuksesta, että aloitukseni on trollaamista. Höh. :-D (Tämä on vain retorinen kysymys, tavallaan pohdinta, johon ei tarvitse vastata.)


      • Alastulo
        parannuksessa kirjoitti:

        En trollaa, ajan_merkit. Aloitukseni on kirjoitettu vilpittömällä mielellä, ja lankeemus, jonka tunnustin on todellinen.

        Miksiköhän ihmiset tässä ketjussa tuntuvat lähtevän siitä oletuksesta, että aloitukseni on trollaamista. Höh. :-D (Tämä on vain retorinen kysymys, tavallaan pohdinta, johon ei tarvitse vastata.)

        Hei,

        näin heti että olet tosissasi. Olen nimittäin kokenut tismalleen samanlaisen vaiheen. Se oli monien asioiden summa, ja minäkin tunnen häpeää siitä. Toisaalta vähän huvittaa. Olin niin kuin käyneistä hedelmistä juopunut sika. En ole ikinä ollut mikään malliuskovainen, mutta se ei estänyt "päähän nousemista".

        On hyvä merkki kun ymmärtää hävetä. Silloin on oikealla tiellä, parantunut. Tämä päähän nouseminen voi seurata henkisistä tai hengellisistä kokemuksista, joiden seurauksena kuvittelee olevansa jotain erityistä. Onnellinen se joilla tämä vaihe menee ohi.


      • parannuksessa
        Alastulo kirjoitti:

        Hei,

        näin heti että olet tosissasi. Olen nimittäin kokenut tismalleen samanlaisen vaiheen. Se oli monien asioiden summa, ja minäkin tunnen häpeää siitä. Toisaalta vähän huvittaa. Olin niin kuin käyneistä hedelmistä juopunut sika. En ole ikinä ollut mikään malliuskovainen, mutta se ei estänyt "päähän nousemista".

        On hyvä merkki kun ymmärtää hävetä. Silloin on oikealla tiellä, parantunut. Tämä päähän nouseminen voi seurata henkisistä tai hengellisistä kokemuksista, joiden seurauksena kuvittelee olevansa jotain erityistä. Onnellinen se joilla tämä vaihe menee ohi.

        Kiitos vastauksestasi, Alastulo. Ajattelin, ettei tämä nyt niin harvinaista voi olla, ettei kukaan täällä ole sitä kokenut.

        Niin se on, ettei uskovainen ole turvassa lankeemuksen mahdollisuudelta, mutta Jumala armossaan ilmoittaa hänelle, milloin on syytä pysähtyä ja nähdä oma synti ja tunnustaa se. Ja Hän antaa anteeksi.

        Eri ihmisillä tuppaa olemaan erilaiset kiusaukset. Paholainen kyttää itselleen oikeaa hetkeä ja tietää, mistä naruista vetää.

        Totuuteen tuleminen johtaa kuitenkin S.aatanan tappioon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1422
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1173
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe