Renkaiden epätasapaino

Ocu

Uudehkossa Octaviassani (aj. 20 000) on ollut jatkuvasti ongelmia renkaiden tasapainotuksen suhteen. Sekä kesä että talvirenkaat on tasapainotettu useamman kerran. Lisäksi jos vanteet pikkusenkin kuraantuvat tai niihin kertyy jäätä niin jo alkaa taas melkoinen tärinä 100 km vauhdissa. Vastaavaan en ole aikaisemmissa autoissani törmännyt. Onko muilla esiintynyt vastaavaa vai onko tämä yksilövika ja mistähän moinen mahtaisi johtua? Huollossa käytin kerran asian vuoksi ja siellä todettiin ettei mitään vikaa ole ja vika johtui muka vain vanteiden likaisuudesta, pyöränkulmat olivat ok. Renkaita on vaihdettu akseleiden välillä mutta siitäkään ei ole apua ollut. Välillä epätasapaino on suurempaa ja välillä pienempää...ihme juttu !

11

3100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Serkun

      Octaviassa. Ei saaneet ikinä renkaita tasapainoon. Siksi merkkikin vaihtui. Halvalla ei saanut hyvää.

      • Arrska

        paitsi että ehkä nyt kannattais tarkentaa mistä on mahdollisesti kysymys. Renkaiden tasapainotus on renkaiden tasapainotusta. Siihen ei vaikuta se, onko auto skoda vai lada. Renkaat ja vanteet ajetaan rengasliikkeen penkissä, jolloin mukana ei tietenkään ole pyörän napa eikä vetonivelet, vetoakselit. Jos rengas ja vanne on oikeesti tasapainossa, vikaa pitäisi siis hakea pyörän ripustuksesta ja voimansiirrosta. Diagnoosiksi en voi hyväksyä pelkästään "hyvää ei saa halvalla" vaan jossain täytyy olla siis jokin syy mikä vipotuksen aiheuttaa.


      • merkillä kuin merkillä
        Arrska kirjoitti:

        paitsi että ehkä nyt kannattais tarkentaa mistä on mahdollisesti kysymys. Renkaiden tasapainotus on renkaiden tasapainotusta. Siihen ei vaikuta se, onko auto skoda vai lada. Renkaat ja vanteet ajetaan rengasliikkeen penkissä, jolloin mukana ei tietenkään ole pyörän napa eikä vetonivelet, vetoakselit. Jos rengas ja vanne on oikeesti tasapainossa, vikaa pitäisi siis hakea pyörän ripustuksesta ja voimansiirrosta. Diagnoosiksi en voi hyväksyä pelkästään "hyvää ei saa halvalla" vaan jossain täytyy olla siis jokin syy mikä vipotuksen aiheuttaa.

        Se on nykyään lähes joka merkillä tuo sama ongelma...ihan johtuen siitä kun vanneleveydet on kasvaneet,joten se hiekka,lumi ja jää kertyvät helpommin sinne vanteeseen.Oman työni puolesta voin väittää että Volvo on ylivoimaisesti ongelmallisin tuon asian suhteen.Aika moni ostaakin talveksi aluvanteet harvoilla puolilla,joten ne ovat siten helpot puhdistaa vaikka painepesurilla.
        Ja siihen alkuperäiseen asiaan,kyllä sieltä aina vika pitää löytyä jos täristää,voihan se olla myös rengasliikkeen painotuskone epäkunnossa tai kalibroimatta.


      • Selitys
        Arrska kirjoitti:

        paitsi että ehkä nyt kannattais tarkentaa mistä on mahdollisesti kysymys. Renkaiden tasapainotus on renkaiden tasapainotusta. Siihen ei vaikuta se, onko auto skoda vai lada. Renkaat ja vanteet ajetaan rengasliikkeen penkissä, jolloin mukana ei tietenkään ole pyörän napa eikä vetonivelet, vetoakselit. Jos rengas ja vanne on oikeesti tasapainossa, vikaa pitäisi siis hakea pyörän ripustuksesta ja voimansiirrosta. Diagnoosiksi en voi hyväksyä pelkästään "hyvää ei saa halvalla" vaan jossain täytyy olla siis jokin syy mikä vipotuksen aiheuttaa.

        Oli , että on työ tehty hyvin jo.
        Pahin tärinä hiukan yli 100km/h.
        Kuulemma ei tarvii ajaa rallivauhtia.
        Tämän lausunnon antoi Skodan merkkihuolto.
        4 kertaa koettivat tasapainottaa, mutta mitään korjausta ei tullut. Kyseessä oli uusi Octavia silloin.


      • Arska
        Selitys kirjoitti:

        Oli , että on työ tehty hyvin jo.
        Pahin tärinä hiukan yli 100km/h.
        Kuulemma ei tarvii ajaa rallivauhtia.
        Tämän lausunnon antoi Skodan merkkihuolto.
        4 kertaa koettivat tasapainottaa, mutta mitään korjausta ei tullut. Kyseessä oli uusi Octavia silloin.

        tietäisin kiertää kaukaa!


    • Mikä mahtaa olla kiekkojen merkki.
      Ite erhetyin ostaan hyvät vuodet made in turkki suvipinnalla.Empä ole sen jälkeen löytänyt yhtään tasasta tienpintaa.
      Piikkipyörät sen sijaan tuli autokaupasta pääliskauppana jokku made in vinkuintia.
      Ei sitte minkäänlaista pitua,enää tämån vuoden liukkahilla, mutta menee tasasesti kun juna.

      • Ocu

        Kesärenkaat Goodyear ja talvirenkaat Nokia Hkpl 2 eli mistään halparenkaista ei ole kysymys. Täytyy sanoa että ongelma on kyllä pahempi talvikumien kanssa...


      • Ocu kirjoitti:

        Kesärenkaat Goodyear ja talvirenkaat Nokia Hkpl 2 eli mistään halparenkaista ei ole kysymys. Täytyy sanoa että ongelma on kyllä pahempi talvikumien kanssa...

        Nyt olemme asian ytimessä.
        Pistäpä seuraavaksi suvikumeiksi Pirellit nii eipä enää ravistele.
        Huono puoli niissä on kuitenkin heikko kulutuskestävyys, mutta meno on kuitenkin suht tasasta ja melko äänetöntäkin.


    • japa

      Itse päästin viime talvena kahdesti takarenkaat irti tärinän takia,syy.Lumi sulaa vanteen sisään tallissa.Pahempi ongelma on renkaitten puoltaminen,joka suoraan sanottuna vi....mutta sekin ihme kumma johtuu renkaista,kitkarenkaat on kymmenen kertaa paremmat ku kesikset,ei puolla ja on hiljaset.

    • Weitikka

      Vm 2000 Ocu ravistaa 80:ssä. Syynä taitavat olla vanteet, jotka ovat kylläkin tasapainossa, eivät kuitenkaan suorat. Säteittäsheittoa löytyy sekä talvigummeilla, että kesägummivanteista. Olenkin harkinnut aluvanteita ensi kesäksi, sillä ravistus v..sekä sattuu selkään

    • aki

      isse asun savisen tien varrella ja vanteita saa putsata vähän väliä jottei vaunu tärise ajossa.aluvanteisiin ainakin kertyy hyvin lika.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe