Tällä palstalla neuvotaan, että tuliliskojen allasta ei tarvitsisi ollenkaan kypsyttää, (en puhu nyt bakteerivalmisteilla kypsyttämisestä) mikä vähän ihmetyttää. Kun kala akvaariota aletaa kypsyttämään ilman bakteerivalmisteita sehän tehdään niin, että vesi, hiekka, kasvit muut sisustukset akvaan ja suodatin pyörimään, ja sitten odotetaan noin kuukausi, mahdollisesti kaksi, että mahdollinen _myrkyllinen_ nitriitti piikki menee ohitse.
Nyt kysyisinkin, että millä perusteella tuo nitriittipiikki ei vaikuttaisi vedenarvoistaan aika tarkkoihin ja herkkiin tuliliskoihin? Eikö muutenkin olisi vähemmän sterssaavaa tuliliskoille siirtää ne ostamisen jälkeen valmiiseen toimivaan ns ekosysteemiin?
Tarkoitus ei ole kritisoida, haluaisin vain perusteltuja vastauksia tai muita mielipiteitä aiheesta.
Tulilisko altaan kypsyttämisestä..
2
353
Vastaukset
- Zuuls
Veikkaan, että johtuisi sanamuodosta, koska minulle ainakin kypsyttäminen on juuri sitä, että laitetaan bakteerikanta ja allas pyörimään.
Minusta ei ole ollenkaan huono idea laittaa allas kuntoon ennen eläintenottoa vaan se on toivottavaa, mutta kun joku sanoo, että laittoi akvan kypsymään niin on aina ns. varmistettava, että kukaan ei ole neuvonut laittamaan bakteerikantaa sinne.
Toisaalta tulari kyllä kestää aika hyvin siirron ihan "tuoreeseenkin" altaaseen, että ei siinä ihan kamalaa mokaa tee, jos näin toimisi. Uskoisin kyllä, että meillä monella allas oli valmiina ennen eläintä emme vaan käyttäneet sanaa kypsyttäminen eli siksi veikkaan sanamuotoa tässä, kun itse sanon tularin ollessa kyseessä "laittaa allas valmiiksi", ja jos kala-akva kyseessä "allas on kypsymässä". :)
Minulla ainakin se johtuu vain sanamuodosta ja siitä, että e.kaupoissakin on neuvottu laittamaan kapseli bakteerikantaa esim. n.40l vesiannokseen mikä on jo annostuksenakin aivan väärin.
Suht. koht. sekavahko vastaus. Toiv. sait tolkkua. :D- kilpik
tjuu elikkäs itse "jouduin" tekemään niin että tulareiden allasta en saanut aiemmin kuin elikoita, eli tuliliskot menivät suoraan altaaseen, jonka laitoin valmiiksi siis hetkeä ennen liskoja. eli se onnistuu ilman mitään ns"esivalmisteluja":.voihan olla (niinkuin itselläni oli) että asuu niin kaukana että eläinkaupasta että eläin ja akva ostettava samalla kertaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1498841Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492609Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282397- 432381
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1961823- 971817
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231693Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä411219Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61126