William Pierce: Haitin opetus

pier

Aikanaan valkoisten rakentamaa Haitia pidettiin Karibianmeren helmenä, jonka sosiaalinen elämä veti vertoja jopa Pariisille. Ranskan vallankumouksen jälkimainingeissa ”vapaus, veljeys ja tasa-arvo” -ajattelu levisi myös Haitin ranskalaiseen väestönosaan.

Ranskalaiset hyväksyivät mustat yhdenvertaisiksi kanssaan, mikä johti myöhemmin mustien vallankumoukseen ja valkoisten joukkoteurastukseen 1800-luvun alussa. Mustien otettua vallan maan hyvinvointi romahti.

1900-luvun alussa Yhdysvallat miehitti Haitin ja rakensi sinne parinkymmenen vuoden aikana toimivan infrastruktuurin ja talouden. Valkoisten lähdettyä maa muuttui jälleen viidakoksi. Tämänkin jälkeen Yhdysvallat on yrittänyt auttaa maata pääsemään omille jaloilleen, osin myös omien poliittisten ja taloudellisten intressien motivoimana.

Tänä päivänä Haiti lukeutuu maailman köyhimpiin valtioihin ja sitä voidaan pitää hyvänä esimerkkinä siitä, kuinka kansat rakentavat itsensä näköisiä yhteiskuntia.

YouTubessa voi kuunnella tri William Piercen esitelmän Haitin historiasta. Piercen mukaan Yhdysvaltain nykyinen väestökehitys tuo mieleen Haitin tapahtumat.

https://www.youtube.com/watch?v=qpXFdw2BLfA

http://www.patriootti.com/william-pierce-haitin-opetus/

2

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä on Haitin naapurimaan Dominikaaninen tasavallan opetus?

      • browser

        Perseenreikähän Dominikaaninenkin on ollut ja on. Mutta koska maassa on myös huomattavasti muita etnisiä ryhmiä kuin Haitilla, on menestyskin ollut erilaista. Suomenkielisen Wikin mukaan ainoa positiivinen tapaus Dominikaanisen historiassa on ollut presidentti Leonel Fernandez, joka ei tietenkään ole musta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      155
      2710
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      424
      2285
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      45
      2163
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      128
      1493
    5. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1340
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      125
      1260
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1173
    8. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1107
    9. Hallitus käy seuraavaksi palkansaajien sunnuntailisien kimppuun

      Vuoro-ja sunnuntaityötä tekeville työntekijöille, muun muassa hoitajille, poliiseille, kaupan työntekijöille jne. on luv
      Maailman menoa
      237
      1097
    10. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      123
      1080
    Aihe