Aikanaan valkoisten rakentamaa Haitia pidettiin Karibianmeren helmenä, jonka sosiaalinen elämä veti vertoja jopa Pariisille. Ranskan vallankumouksen jälkimainingeissa ”vapaus, veljeys ja tasa-arvo” -ajattelu levisi myös Haitin ranskalaiseen väestönosaan.
Ranskalaiset hyväksyivät mustat yhdenvertaisiksi kanssaan, mikä johti myöhemmin mustien vallankumoukseen ja valkoisten joukkoteurastukseen 1800-luvun alussa. Mustien otettua vallan maan hyvinvointi romahti.
1900-luvun alussa Yhdysvallat miehitti Haitin ja rakensi sinne parinkymmenen vuoden aikana toimivan infrastruktuurin ja talouden. Valkoisten lähdettyä maa muuttui jälleen viidakoksi. Tämänkin jälkeen Yhdysvallat on yrittänyt auttaa maata pääsemään omille jaloilleen, osin myös omien poliittisten ja taloudellisten intressien motivoimana.
Tänä päivänä Haiti lukeutuu maailman köyhimpiin valtioihin ja sitä voidaan pitää hyvänä esimerkkinä siitä, kuinka kansat rakentavat itsensä näköisiä yhteiskuntia.
YouTubessa voi kuunnella tri William Piercen esitelmän Haitin historiasta. Piercen mukaan Yhdysvaltain nykyinen väestökehitys tuo mieleen Haitin tapahtumat.
https://www.youtube.com/watch?v=qpXFdw2BLfA
http://www.patriootti.com/william-pierce-haitin-opetus/
William Pierce: Haitin opetus
pier
2
153
Vastaukset
Mikä on Haitin naapurimaan Dominikaaninen tasavallan opetus?
- browser
Perseenreikähän Dominikaaninenkin on ollut ja on. Mutta koska maassa on myös huomattavasti muita etnisiä ryhmiä kuin Haitilla, on menestyskin ollut erilaista. Suomenkielisen Wikin mukaan ainoa positiivinen tapaus Dominikaanisen historiassa on ollut presidentti Leonel Fernandez, joka ei tietenkään ole musta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101084
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264596Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 93531
- 26512
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47437