Osatyökyvyttömyyseläke/ ansiosidonnainen/ lisäpäivät/ ?

Neuvoa kaivataan

Olen kaupungin leivissä, ja rahkeet ei riitä enää pinnistellä töissä. Jos jatkan työssä, niin oletettavasti joudun vuoteen omaksi ennen varsinaista eläkeikää, eli niin sanotusti tulee pakkotilanne. Mutta etten ajaisi itseäni aivan loppuun ja edellämainittu liikuntakyky ei menisi tyystin, niin olisi viisasta hakeutua joko työttömäksi tai täydelle eläkkeelle.

Olen 54 syntynyt ja täyttänyt 2014, 60 vuotta. Osatyökyvyttömyyseläkkeeni määrä on 500 euroa ja 63 vuotiaana se muuttuisi täydeksi eläkkeeksi ollen himpun verran yli 1000 euroa.

Kysymykseni kuuluu, että olisiko järkevää irtisanoutua, tai olisiko mahdollista pyytää lomauttamaan itsensä? Tai voiko pyytää kaupunkia irtisanomaan minut?
Peruste: etten selviä töistäni, vai riittääkö se perusteeksi? Se on kuitenkin totuus.

Saisin ansiosidonnaista verojen jälkeen, jopa himpunverran enemmän kuin eläkettä. Jos kaava menee, että täydestä ansiopäivärahasta väehennetään osatyökyvyttömyyseläkkeen määrä, niin sitä kaavaa käyttäen se jäisi hieman paremmaksi taloudellisesti.

Mutta jotta pääsisin lisäpäiville ennen täytettyäni 63 vuotta pitäisi irtisanoutua tai joutua irtisanotuksi jo tämän vuoden lopulla, jotta on oikeus varhennettuun kansaneläkkeeseen, ilman varhennus vähennyksiä. Olenko ymmärtänyt asian oikein?

Täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle hakeutuminen on sekin mahdollista ja kaiken järjen mukaan se minulle myöskin myönnettäisiin, vaikka joskus kuulee kummia tarinoita, että saisi olla pää kainalossa jne ........

Kysyisin neuvoa teiltä Työeläketietäjä, kohtalotoverit, sekä asioista tietävät ja pohtivat. Kaikki mielipiteet ovat tervetulleita puolesta ja vastaan. Mitä vielä tulisi huomioida, muuta kun tuo terveydellinen tilanteeni, joka on valitettavasti todella kehno .

9

364

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työttömyysetuuden saamiseksi hakijan tulee ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja näin ollen hänen tulee olla terveydentilaltaan kykenevä ottamaan mahdollista uutta työtä vastaan.

Täysi työkyvyttömyyseläke voidaan myöntää jos hakijan työkyky on alentunut vähintään 60 % verran. Työkyvyttömyyseläkettä koskevissa asioissa pyydän sinua ottamaan yhteyttä Kevaan, joka on sinun oma työeläkelaitos. Alla olevasta linkistä pääset Kevan kotisivuille, josta löydät tietoa työkyvyttömyyseläkkeen saantiedellytyksistä sekä Kevan yhteystiedot.

http://www.keva.fi/fi/Sivut/Default.aspx

Työttömyyspäivärahaa koskeviin kysymyksiin saat vastauksen omasta työttömyyskassasta tai Kelasta, mikäli et ole työttömyyskassan jäsen.

• Neuvoa kaivataan

Kiitos vastauksesta. Vaikuttaa siis siltä, että ainoa vaihtoehto on hakeutua työkyvyttömyyseläkkeelle.
        Olen ollut jo jonkinaikaa sairauslomalla, koska sairauteni vuoksi en ole kyennyt työhön.
        Jos työkykyä olisi vielä jäljellä niin mielelläni tekisin vielä työtä, kartuttaakseni eläkettä.
        Jatkan nyt sairauslomaani, ilman irtisanoutumista ja kun vuosi sairauslomaa on täynnä, niin haen täyttä eläkettä.

Ei ole pelkoa, ettei minulle myönnettäisi täyttä eläkettä, sillä työterveyslääkärin mielestä olisin jo aikaa ollut oikeutettu siihen. Nyt olen lähes liikuntakyvytön ja kokoajan tilanteeni on mennyt huonompaan suuntaan.

Olen kyllä liiton jäsen, mutta ei tuo putki ole sittenkään minua varten, kun en ole työkykyinen. Nauraisivat työvoimataoimistossa minut pihalle, jos väittäisin hakevani työtä, sillä liikkumiseni on niin huonoa. Olin vain käsittänyt väärin, että sairaskin voi olla rehellisesti ja avoimesti "työnhakijana" vaikka todellisuudessa työkyky on menetetty.

• Zusko

Ei kannata ilmoittautua työttömäksi vaan pitää se eläke, jos ei käteenjäävässä rahassa ole suurta eroa. Työttömänä joutuu olemaan aina te-toimiston pompotettavana, ties mitä aina keksivät. Eläkkeellä olet VAPAA !

• terve työtön

Niin ja sitten kyllä kuulee noita tarinoia pitkään sairastaneista joita ei päästetä eläkkeelle. Kun maksimisairaspäivä on maksettu niiden on ilmoittauduttuva työttömiksi työnhakijoiksi vaikkapa paareilla pitää kantaa sisälle TE.toimistoon,. Ihmeellistä ettei silloin vaadita 60% työkykyä!

• vaikea päättää

Joo se tässä pelottaa, ettei sitä eläkettä myönnetä, kun tässä on kuullut niin monenlaista.

En tiedä mitä lopulta teen, kun minusta ei enää ole työhön. Jokatoinenpäivä haen eläkkeelle ja taas jokatoinenpäivä irtisanoudun ja menen pokkana ilmoittautumaan työnhakijaksi, vaikka minusta ei todellisuudesssa työhön olekkaan.
        Mielipiteet vaihtuu niin etten perässä pysy.

Jokin ratkaisu nyt täytyisi tehdä, kun vaan saisin nyt tämän pääni ensin kuntoon = ))

Ensin olisi oltava tuo 300pv sairauspäiviä ennen eläkettä, niin onnistuuko se kelan kanssa siitäkin kun olen lukenut kaikenlaista, että tekevät sairaista terveitä.
        Ja sit jos tulee hylky, niin miten kestäisin se henkisesti, vaikka en siitä syystä sairas olekkaan.

Mutta ehkä hylyn jälkeen sairastuisin mieleltänikin, se pelottaa

• TEn asiakas

Jos nyt ekaks sairastat nuo 300 päivää ja sitten haet eläkettä.Jos eläkettä ei myönnetä niin ainoa vaihtoehtohan silloin on mennä ilmoittautumaan työkkäriin. Silloin ei ainakaan tule karenssia. Niin ellet sitten olisi niin terve että voisit tehdä työpaikallasi jotain muuta. Siihenhän eläkkeen eväämispäätökset kai perustuvat että löytyy työkykyä johonkin työhön. Mutta jos joudut työkkärin asiakkaaksi ei kyllä varmaan vaivata mitenkään kun on ikää ja sairautta, nyt työttömiä on kai virallisesti yli 300 000 ja molin sivuilla tänään 12 722 kpl. Toivottavasti kuulut työttömyyskassaan

• sairaspäiviä 300?

Muistaisin, että jos on ennestään osatyökyvyttömyyseläkkeellä, niin ei tarvitse olla tuota 300pv sairauspäivärahoilla, saadakseen täyden työkyvyttömyyseläkkeen.
        Työeläketietäjä korjatkoon jos olen väärin ymmärtänyt.

Mutta en tiedä mikä on yleinen käytäntö ja kuinka helposti eläke myönnetään täydeksi, ilman sairauspäivärahakautta. Kuvittelisin, että sairauspäiviä pitäisi olla kuitenkin jonkinverran? Mutta kuinka paljon?

• ikä/sairas työtön

Hyvä kysmys edellinen, minä kysyisin samaa, oli vuonna 2013 täydet 300 päivää sairauspäivärahalla, eläkehakemus hyättiin, sain osatyökyvyttömyyseläkeen ja nyt olen työtön, ja ansiosidonnainen puolet ja toine puoli osatyökyvyttömyyseläke.
      Tänä vuonna tulee ikää täyteen 60 v, jos haen uudelleen kokoeläkettä, niin vaaditaanko taas se 300 päivää sairauspäivärahaa, vaikka olen jo osatyökyvyttömyyseläkkeellä?
      Entä se kun 300 sp-päivää minulla käytetty vuonna 2013, nin koska ne nollautuvat, siinähän on joku aikaraja?

• Työeläketietäjä ei voi ottaa kantaa yksittäisiin tapauksiin ja tällä palsalla keskustelua on tarkoitus käydä vain yleisellä tasolla. Omaan henkilökohtaiseen tilanteeseen oikea neuvontaa antava osoite on oma työeläkelaitos.

Yleistä tietoa on, että osatyökyvyttömyyseläke voidaan hakemuksesta muuttaa täydeksi työkyvyttömyyseläkkeeksi, jos eläkkeensaajan työkyky muuttuu ja täyden työkyvyttömyyseläkkeen saamisen edellytykset täyttyvät. Edellytyksenä on, että työkyvyssä tapahtuvien muutosten arvioidaan kestävän vähintään vuoden ajan.

Osatyökyvyttömyyseläkkeen muuttaminen täydeksi työkyvyttömyyseläkkeeksi ei edellytä sairauspäivärahalla olemista. Työkyvyssä tapahtuneista muutoksista hakijan pitää esittää uusi lääkärin lausunto B.

Sairauspäivärahasta sen verran, että Kela voi maksaa sairauspäivärahaa saman sairauden perusteella 300 korvauspäivän jälkeen vasta, kun korvauksen saaja on ollut työkykyinen vähintään vuoden ajan. Jos työkyvyttömyys johtuu uudesta sairaudesta, voi päivärahaa saada normaalisti. Lisätietoja Kelan etuuksista saa Kelasta, www.kela.fi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      239
      4613
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3055
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2463
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1767
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1703
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      79
      1451
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      948
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe