Olisiko niin, että neito sairastaisi tällaista sairautta?
Johanna Tukiaisella mytomania?
20
646
Vastaukset
- Suomeksi selvin
Vaikutat hyvin sivistyneeltä, sano silti niin, että me sivistymättömätkin ymmärrämme.
On se suomi kelvannut ennenkin.:) - von Münchhausen
Linkin takaa:
”Patologinen valehtelu, eli mytomania (kreik. mythos tarina mania) eli pseudologia fantastica (kreik. pseudos väärä logos puhe, tieto phantasia mielikuvitus) on sairaalloinen halu valehdella ja keksiä sepitettyjä tarinoita.
Mytomaniaa sairastavia kutsutaan mytomaaneiksi, suomeksi yleensä patologisiksi valehtelijoiksi.
Pakonomainen valehtelu ei ole lääketietellinen diagnoosi, vaan se liittyy muihin mielenterveyden ongelmiin oireena.
Jos ihminen hakee valehtelusta hyötyä, se saattaa olla osa narsistista persoonallisuushäiriötä. Käyttäytymismuodosta voi parantua, jos kokee sen itse ongelmaksi, mutta esimerkiksi narsistiseen persoonallisuushäiriöön liittyvää valehtelua ei voi saada parantumaan, sillä henkilö ei itse koe sitä ongelmaksi.
Vankisairaalan vastaavan ylilääkärin Hannu Lauerman mukaan valehtelu menee sairauden puolelle, jos se on ihmiselle pakonomaista tai jos se palvelee hänen sisäistä tasapainoaan niin, että vaihtoehtoja ei ole.
Eräs patologisen valehtelun muoto on paroni von Münchhausenin mukaan nimensä saanut Münchhausen-syndrooma, jossa potilas on tuntevinaan fyysistä kipua ja valittaa siitä saadakseen huomiota.” - Valehtelunhimoa
Jossain yhteyksissä mytomanian synonyyminä käytetään sanaa valehtelunhimo.
- hmm4
Vielä lisään, että tässä ei käsittääkseni ja mytomaanikoiden kokemuksiin tutustuttuani ole kyse siitä, että ihminen ns. tarkoittaisi valehdella. Valheet ja kertomukset vain pulpahtavat suusta ja henkilö itse pääsee jutuistaan kärryille vasta kuultuaan ne omasta suustaan.
- nyt harmittaa
Onko valehdellut, ja kun minä polonen olen kaikki uskonut?
- moniongemainen
Kyllä. Ja narsismi, alkoholismi, kleptomania, -ismi, -ismi, -mania, -mania jne jne...
- Vattumainenihminen
Tunkio ei valehtele koskaan!!!
- juu, ikinä ei valehtele
Vattumainenihminen kirjoitti:
Tunkio ei valehtele koskaan!!!
Psykopaattinen, patologinen valehtelija elää harhamaailmassa,,,näkee itsensä kauniina ym. Toivon että tuomitaan lusimaan. Silloin saisi kallonkutistajan eli psykiatrin hoitoa ja myös psykologin plus päihdevieroitusta. Eli linnatuomio olisi hänelle vain hyväksi.
- Mytomaniaa
juu, ikinä ei valehtele kirjoitti:
Psykopaattinen, patologinen valehtelija elää harhamaailmassa,,,näkee itsensä kauniina ym. Toivon että tuomitaan lusimaan. Silloin saisi kallonkutistajan eli psykiatrin hoitoa ja myös psykologin plus päihdevieroitusta. Eli linnatuomio olisi hänelle vain hyväksi.
Mytomania on psyykkinen sairaus ja samalla painajainen ympäristölle.
- Mytomaani
juu, ikinä ei valehtele kirjoitti:
Mytomaani itse uskoo juttuihinsa.
- tämä se on
F60.8 Narsistinen persoonallisuus
Narsistiselle persoonallisuudelle on ominaista erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen ja voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen. Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivät koetaan usein kylminä, vaikka he voivatkin ensin vaikuttaa lämpimiltä tai jopa karismaattisilta.
Narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia omien etuoikeuksien ja erinomaisuuden korostuminen ja vähäinen empatia muita kohtaan. Tavallisuudesta poikkeavan havaitsemistavan vuoksi vuorovaikutuksessa muiden kanssa voi olla vaikeuksia, samoin oman käyttäytymisen tai reaktioiden hallinnassa.
Narsistinen persoonallisuushäiriö onkin eräänlainen pidempiaikainen itsetunnon ja itsearvostuksen säätelyjärjestelmän häiriö. Hoitoon hakeutuminen saattaa liittyä hankalien ihmissuhteiden provosoimaan ahdistuneisuuteen tai masennusoireisiin. He voivat hakeutua hoitoon jossakin kriisitilanteessa, mutta jättävät hoidon helposti kesken itsetuntonsa taas noustessa.- Valheiden verkko
Seurustelusuhteissa tuo on aiheuttanut Tunkille ongelmia.
- Itse Täydellisyys
Tunkki ei myönnä virheitään, vaan valehtelee antaakseen itsestään kuvan "täydellisenä ihmisenä."
- Defenssille sukua
Tunkin jatkuva epäluulossa eläminen on raskasta, ja itsepetos kuuluu psyyken puolustusmekanismiin.
- Toivetta, harhaa
Ehkä Tuksu toivoo, että hänen tarinansa olisivat totta.
Lisäksi hän ennakoi ja paisuttelee turhanpäiväisesti monia asioita. - Mimmi Sixx
Tunkin harjoittaman valehtelu voi olla sairaaloista ja pakonomaista (mytomaniaa) tai omien luulojen ja toiveiden pönkittämistä (Münchhausen-syndroomaa).
- Sandria Pölö
Kaukaa haettua lässytystä sillä jokainen ihminen valehtelee joka päivä
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194707484527/artikkeli/puheenaihe meidan kaikkien on valehdeltava paivittain .html - Tunkrahvi 666
Tämän palstan keskusteluissa on tullut selväksi, että Tuksun totuuksilla ovat monet kasvot.
- Toivekirjoittelua
Suurin osa Tuksun kirjoituksista on toiveita eli sellaista, miten hän haluaisi, että asiat olisivat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216805Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562323- 1471877
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981075- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91971- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon154789