Lohkolämmittimestä

Defa

Mistä tietää lähteekö lohkolämmitin päälle ja että toimiiko se ylipäänsä? Yleensä sanotaan että se naksahtelee käynnistyessään. Omassa Fabiassa on lisävarusteena laitatettu Defan lämppäri mutta ei se ole osoittanut minkäänlaista elonmerkkiä. Suoraan sanottuna, en huomaa mitään eroa pakkaspäivinä on lämppäri kytkettynä tai ei.

Kertokaa joku hyvä neuvo ennenkuin menen nolaamaan itseni ja soitan huoltoon.

17

6795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tane

      Jos lohkolämmitin on riittävän kauan päällä, huomaat sen moottorin lämpötilasta. Eli vertaa tilannetta siihen, kun lämmitintä ei ole käytetty. Kun moottori on lämmitetty, se saavuttaa käyntilämpötilan nopeammin ja puhallin puhaltaa alusta lähtien lämpimämpää ilmaa hyttiin.

    • mä vaan

      kuuntele kun laitat auton lämmittimeen niin sieltä pitäs kuulua semmonen pieni suhina

    • oco-o4

      koska siinä on nimensä mukaisesti lohkolämmitin eli muotoonvalettu vastus joka on pultattu lohkonkylkeen kiinni. Tämä toinen lohkolämmitintyyppi joka on perinteinen sijaitsee lohkon vesitilassa ja siitä kuulee kun se lähtee päälle. Fabiassa käytetään ensinmainittua mallia.

    • No name

      En tiedä, minkätyyppinen lohko Octaviassani on, mutta sopivana pikkupakkasaamuna syntynyt lämpö sulattaa kuuran pois sieltä täältä konepelliltä. Näkyy selvästi.

    • Herra 74 kW

      Mulla on myös Fabia ja Defa. Lämmitin ei tosiaan ääntele, mutta pääasiahan on että moottori lämpenee. Lämppärin toiminnan toteat parhaiten niin, että laitat auton pakkasella liekaan muutamaksi tunniksi (riippuen pakkasasteista), jonka jälkeen avaat konepellin. Lohkon pitäisi olla lämmin. Moottorin lämpötilamittari ei tuntuisi noista asteista vielä värähtävän joten helposti voi epäilyttää toimiiko lämmitin. Ja toisaalta puhallin alkaa kylmälläkin koneella pukkaamaan lämmintä sisään aika nopeasti, joten eroa ei välttämättä helposti huomaa.

    • Urpo

      Sen huomaa siitä että lämpeääkö moottori. Sen voi havaita jo konepellille sulavasta limesta pikkupakkasilla tai ainakin avaamalla pellin ja kokeilemalla tuntuuko missään lämpöä.

      • Defa

        Tuota noin... en olisi kysynyt ellei olisi todella askarruttanut. Lämmitin ei pidä ääntä ja auto on hallissa jonne ei lumi sada. Koska lämppäri lähinnä lämmittää lohkoa sen verran että vähän tulee pohjalämpöä, niin mittarineulasta ei toimintaa pysty lukemaan. Saapa olla kaiken kukkuraksi aika narkkarinkäsi että mahtuu sopivaan rakoon kokeilemaan säteileekö lohko lämpöä vai ei. Pakkasaamuna ilman lämppäriä moottorin lämpötila nousee normaaliksi noin 8 minuutin ajon jälkeen - lämppärin kanssa menee suunnilleen samoihin. Ero on aivan marginaalinen, tuskin havaittava. Siksi kysyin.


      • aki
        Defa kirjoitti:

        Tuota noin... en olisi kysynyt ellei olisi todella askarruttanut. Lämmitin ei pidä ääntä ja auto on hallissa jonne ei lumi sada. Koska lämppäri lähinnä lämmittää lohkoa sen verran että vähän tulee pohjalämpöä, niin mittarineulasta ei toimintaa pysty lukemaan. Saapa olla kaiken kukkuraksi aika narkkarinkäsi että mahtuu sopivaan rakoon kokeilemaan säteileekö lohko lämpöä vai ei. Pakkasaamuna ilman lämppäriä moottorin lämpötila nousee normaaliksi noin 8 minuutin ajon jälkeen - lämppärin kanssa menee suunnilleen samoihin. Ero on aivan marginaalinen, tuskin havaittava. Siksi kysyin.

        avaa konepelti ja kokeile onko vesiletku lämmin jos lohkolämmitin on ylävesiletkussa.naapurin kissa on myös hyvä merkki jos lämmityksen aikana makaa konepellillä.meidän naapurin kissa katosi-rajansa sotkan sängylläkin.


      • Keijo
        Defa kirjoitti:

        Tuota noin... en olisi kysynyt ellei olisi todella askarruttanut. Lämmitin ei pidä ääntä ja auto on hallissa jonne ei lumi sada. Koska lämppäri lähinnä lämmittää lohkoa sen verran että vähän tulee pohjalämpöä, niin mittarineulasta ei toimintaa pysty lukemaan. Saapa olla kaiken kukkuraksi aika narkkarinkäsi että mahtuu sopivaan rakoon kokeilemaan säteileekö lohko lämpöä vai ei. Pakkasaamuna ilman lämppäriä moottorin lämpötila nousee normaaliksi noin 8 minuutin ajon jälkeen - lämppärin kanssa menee suunnilleen samoihin. Ero on aivan marginaalinen, tuskin havaittava. Siksi kysyin.

        Tunge se käsi vaan sinne konepellin alle, kyllä sieltä jotain lämmintä pitäisi löytyä jos lohkari on ollut pari tuntia päällä.


    • Kokeile moottorin kylkeä vähän sieltä päin missä lämppäri on tai sitten vesiletkua jos lämppäri on letkussa.Sitten vielä kannattaisi varmistua että pistorasiaan tulee sähköä esim. roikkalampulla jos sulla ei ole sisätilan lämppäriä
      Sitten vielä semmoinen asia että
      taloyhtiöissähän pistorasiat ovat yleensä kellokytkettyjä että ootko oikeaan aikaan liikkeellä vai onko sähkö jo pois kun sun pitäis lähteä.

    • Erkki twistaa

      niin yleismittarilla vois mitata siitä siankärsästä (autossa, ei tolpassa) vastusalueella, vastus ääretön eli megaohmeja => vastus poikki eli rikki, vastus pienehkö, muutamia satoja ohmeja => todennäköisesti kunnossa.

      • Roikan päästä

        Siis näin:
        Otat sisätilanlämppärin johdon irti. Sitten laitat laitat roikan kiinni auton puoleisesta päästä ja mittaat yleismittarilla resistanssin töpselin piikeistä. Jos resistanssi on noin 50 ... 150 ohmia (nimellisesti noin 100), lämmitin on kunnossa. Jos lämmitysvastus on hajonnut resistanssi on suuri - jopa megaohmeja.

        Itsellä hajosi letkulämmitin vaivihkaa, itse asiassa en edes tiennyt missä se lämmitin on. Yleismittarilla totesin ensin tuon hajoamisen, sitten johtoja seuraamalla löytyi Ocun moottorilämmitin ylävesiletkusta.


    • fabisti

      Seuraa polttoaineen kulutusta. Jos ajelet joka aamu vakiomatkaa suunnilleen samalla nopeudella niin pakkaskeleillä pitäisi keskikulutuksen pudota lämmittimen ansiosta 0,5-1 litraa, riippuen tietysti matkan pituudesta. Itse ainakin olen tämän todennut omassa fabiassani.

    • Limnell

      A. Jos lohkolämmitin toimii:

      1. lohkolämmittimen johdon irrotus auton pistokkeesta saa aikaan sähköisen räpsähdyksen ja kipinointiä (johto myös toisesta päästä kytkettynä)

      2. bensakoneella ensimmäisen kilometrin bensankulutus pakkasella on tuollaiset 15 l/100km ja toisen kilometrin 11 l/100km

      Jos lohkolämmitin ei toimi:

      1. lohkolämmittimen johdon irrotus auton pistokkeesta ei aiheuta mitään ilmiöitä

      2. bensakoneella ensimmäisen kilometrin bensankulutus pakkasella on tuollaiset 25 l/100km ja toisen kilometrin 12 l/100km

    • rimu

      Jos lumi tai jää sulaa konepelliltä niin silloin lohkolämmitin toimii. Jos ei oel merkkejä sulamisesta, se ei toimi.

    • Defa

      Kiitoksia, yleismittarilla saatiin varmistettua vastuksen kunto.

      Päivän lehdessä oli aivan kuin sattumalta aihetta koskeva kirjoitus, jossa asiakas ihmetteli kun hänen Toyota Corollansa lohkolämmitin on aina huollon yhteydessä pyydetty tarkistamaan. Tulos: joka kerta vastus on ollut palanut. Vastuksen uusiminen kustantaa noin 100 euroa,joten niiden kanssa saa olla tarkkana.

      Vastuksen hajoamiseen annettiin kaksikin syytä. Toinen on joissakin taloyhtiöissä jaettava katkottainen sähkö, joka kuormittaa lämpövastusta. Parempi on siis jatkuva sähkö jota sitten katkotaan ajastimen avulla.

      Lämppäriä ei myöskään saa kytkeä mikäli moottori on lämmin esim. ajon jäljiltä. Toinen varma keino polttaa vastus on käyttää lämmitintä yli kahden tunnin ajan.

    • tässäpä vinkki

      Omassa ocussani on säteilylämmitin joka ei pidä mitään ääntä,mutta toimivuus on helppo kokeilla.käsi mahtuu juuri moottorin takapuolelta siihen mötikkään ja on helppo todeta sen toimivuus.Johto vaan seinään ja käsi mötikkään.Lämpiämisen huomaa heti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      120
      5699
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2080
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1912
    4. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      65
      1080
    5. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1063
    6. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      977
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      957
    8. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      887
    9. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      882
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      745
    Aihe