CVC-numero / Visa turvallisuus?

Epäilevä Tuomas

Voiko jokin yritys todella vaatia puhelimessa visa-kortin kolmea viimeistä numeroa, saadakseen asiakkaan maksun? Mitä on phising? Mikä pankkien kanta tähän on? Mikä turvayritysten kanta tähän on?
Eihän tietojen urkinta aina rajojen takaa tule. En halua mahdollistaa tietojen joutumista vääriin käsiin. Minullahan se vastuu viime kädessä on. Onko kellään kokemusta DIMS-ohjelmasta maksunsaajana?
Pitäisikö tällaisesta yrittäjästä ilmoittaa jonnekin, jos käytäntönä on puhelimessa pyydetty kortin täydellinen numero? Yritin useaan otteeseen maksaa pankistani saamani dokumentin perusteella yritykseen, matkatoimistoon - onnistumatta. Minulta vain odotettiin tuota 3-numeron koodia puhelimessa. Sitten olisi lykästänyt. Onko mahdollista, että matkatoimistolla on ohjelma, mikä hylkää kaikki nettimaksuyritykset ja yritys saa näin kaikilta asiakkailta luottokorttien täydelliset numerot?

12

2379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????????????????????

      "Voiko jokin yritys todella vaatia puhelimessa visa-kortin kolmea viimeistä numeroa, saadakseen asiakkaan maksun?"

      Siis mitä numeroita nyt tarkoitat? Otsikossa puhut CVC-numerosta mutta tekstissä jostain mystisestä "visa-kortin kolmesta viimeisestä numerosta"?

      Ja jos tosiaan tarkoitat CVC-numeroa niin totta helvetissä yrityksellä on se oikeus kysyä asiakkaalta jos asiakas haluaa Visalla maksaa! Eihän se maksu ilman CVC-numeroa mene läpi. Mistä luulet sen yrityksen sen numeron saavan jos eivät sitä asiakkaalta kysy; pieraisevat ilmasta?

      Ei tuo puhelimessa maksaminen eroa mitenkään siitä että maksaa jollain luotettavalla nettisivulla. Ihan samat tiedot siinä täytyy antaa (eli luottokortin numero, ja CVC-numero). Tottakai ensin pitää varmistua että yritys, josta on ostosta tekemässä, on luotettava.

      Vaikutat niin vainoharhaiselta ja näistä asioista pihalla olevalta että on varmaan parasta mielenrauhasi vuoksi etttä luovut Visasta kokonaan.

    • Epäilevämpi Tuomas

      Kiitos häijystä vastauksestasi! Oletko koskaan itse Visaa käyttänyt, kun et ymmärtänyt kysymystäni. Teksti on selkoa. Sain aikoinani ihan laudaturin äidinkielestä. Ota korttisi käteen, jos olet sellaisen saanut ja tarkista asia. Kysyin pankistani tänään tätä asiaa siis CVC-numerosta: eivät suosittele sen ilmoittamista puhelimessa. Netistä on kokemusta, mutta ei huonoja. Nettilaskusta on pohja, jonka voin aina kopsata itselleni dokumentiksi. Odotan jonkun pankista tai F-securitarista siis oikean asiantuntijan kertovan, miten asia on. Ja Visan on ollut käytössäni varmaan aiemmin kuin olit ituasteella. Olen nyt pari kerran käynyt täällä Suomi24 lukemassa keskusteluja. Tuntuu, että täällä ovat kirjoittaneet kaikkein häijyimmät ihmiset. Niin ilkeitä ovat vastaukset. Ehkä siitä sitten saa jotakin. Yritän tässä itsekin nyt kovasti antaa tällaisen henkisen luunapin vastaajalleni ja odotan hyvää käytöstä.

      • ????????????????????

        "Oetko koskaan itse Visaa käyttänyt, kun et ymmärtänyt kysymystäni."

        Minulla on ollut Visa yli 25 vuotta ja olen käyttänyt sitä satoja kertoja, myös netissä ja - iiik! puhelimessa.

        Kysymyksesi ei ollut selkeä. Kuten jo sanoin,puhut kahdesta eri asiasta eli CVC-numerosta ja Visa-kortin kolmesta viimeisestä numerosta. Visassa se CVC on jopa eri puolella korttia kuin se Visakortin numero, joten miten ihmeessä CVC voisi olla "kortin kolme viimeistä numeroa"?

        "Kysyin pankistani tänään tätä asiaa siis CVC-numerosta: eivät suosittele sen ilmoittamista puhelimessa. "

        Mikä pankki sanoo noin? "Neuvo" on aivan järjetön. Miten ihmeessä CVC:n antaminen puhelimessa eroaa siitä että sen antaa nettisivustolla? Jos jotakin, niin puhelimessa antaminen on TURVALLISEMPAA. Huom! Tässä oletan tietysti että olet itse soittanut johonkin yritykseen jonka tiedät luotettavaksi.

        Varasin juuri muutama päivä sitten hotellihuoneen eräästä Sokos hotellista; koska halusin kysyä tiettyä asiaa samalla, en tehnyt varausta netin kautta vaan soittamalla Sokos-hotellien varauspalveluun. Varasin huoneen jota ei voi peruuttaa (tai voi mutta maksu menee silti) joten se maksettiin jo tässä vaiheessa. Tätä varten minua palvellut virkailija tottakai tarvitsi Visani numeron JA CVC-koodin.

        Kuukasi sitten varasin liput eräästä teatterista Lontoosta, jälleen puhelimitse koska se oli nopeinta ja sain haluamani paikat helposti (nettivarauksisssa pitää kikkailla että saa tietyt paikat). Jälleen, tätä ostosta tehdessäni annoin SEKÄ korttini numeron ETTÄ CVC-koodin. Miten ihmeessä muutenkaan olisin voinut tuon ostoksen tehdä?

        Ja sinun pankkisi suosittelee että CVC-numeroa ei annettaisi puhelimessa?? Virkailija jonka kanssa olet puhunut on joko täysi ääliö tai ei ymmärtänyt kysymystä.


      • iryq
        ???????????????????? kirjoitti:

        "Oetko koskaan itse Visaa käyttänyt, kun et ymmärtänyt kysymystäni."

        Minulla on ollut Visa yli 25 vuotta ja olen käyttänyt sitä satoja kertoja, myös netissä ja - iiik! puhelimessa.

        Kysymyksesi ei ollut selkeä. Kuten jo sanoin,puhut kahdesta eri asiasta eli CVC-numerosta ja Visa-kortin kolmesta viimeisestä numerosta. Visassa se CVC on jopa eri puolella korttia kuin se Visakortin numero, joten miten ihmeessä CVC voisi olla "kortin kolme viimeistä numeroa"?

        "Kysyin pankistani tänään tätä asiaa siis CVC-numerosta: eivät suosittele sen ilmoittamista puhelimessa. "

        Mikä pankki sanoo noin? "Neuvo" on aivan järjetön. Miten ihmeessä CVC:n antaminen puhelimessa eroaa siitä että sen antaa nettisivustolla? Jos jotakin, niin puhelimessa antaminen on TURVALLISEMPAA. Huom! Tässä oletan tietysti että olet itse soittanut johonkin yritykseen jonka tiedät luotettavaksi.

        Varasin juuri muutama päivä sitten hotellihuoneen eräästä Sokos hotellista; koska halusin kysyä tiettyä asiaa samalla, en tehnyt varausta netin kautta vaan soittamalla Sokos-hotellien varauspalveluun. Varasin huoneen jota ei voi peruuttaa (tai voi mutta maksu menee silti) joten se maksettiin jo tässä vaiheessa. Tätä varten minua palvellut virkailija tottakai tarvitsi Visani numeron JA CVC-koodin.

        Kuukasi sitten varasin liput eräästä teatterista Lontoosta, jälleen puhelimitse koska se oli nopeinta ja sain haluamani paikat helposti (nettivarauksisssa pitää kikkailla että saa tietyt paikat). Jälleen, tätä ostosta tehdessäni annoin SEKÄ korttini numeron ETTÄ CVC-koodin. Miten ihmeessä muutenkaan olisin voinut tuon ostoksen tehdä?

        Ja sinun pankkisi suosittelee että CVC-numeroa ei annettaisi puhelimessa?? Virkailija jonka kanssa olet puhunut on joko täysi ääliö tai ei ymmärtänyt kysymystä.

        Virkailija vain noudatti ohjeistusta...

        Pankkihan ei myöskään suosittele käyttämään luottokorttia netissä ilman Verified by Visa tai Mastercard Securecode -palvelua. Ainakin jossain vaiheessa jotkut korttiehdot ovat jopa kieltäneet kortin käytön netissä ilman tuota varmistusta, jolloin tavalliset luottokorttimaksut ovat täysin käyttäjän vastuulla.

        Sitä voisi kutsua ylivarovaisuudeksi. Siis, pankki vetäytyy vastuusta suosittelemalla olemaan ylivarovainen, mutta asiakas ratkaisee itse luottaako palveluun vai ei.


      • 8+11
        iryq kirjoitti:

        Virkailija vain noudatti ohjeistusta...

        Pankkihan ei myöskään suosittele käyttämään luottokorttia netissä ilman Verified by Visa tai Mastercard Securecode -palvelua. Ainakin jossain vaiheessa jotkut korttiehdot ovat jopa kieltäneet kortin käytön netissä ilman tuota varmistusta, jolloin tavalliset luottokorttimaksut ovat täysin käyttäjän vastuulla.

        Sitä voisi kutsua ylivarovaisuudeksi. Siis, pankki vetäytyy vastuusta suosittelemalla olemaan ylivarovainen, mutta asiakas ratkaisee itse luottaako palveluun vai ei.

        Tuon VbV:n tai MC Securecoden pakkokäyttö poistaisi mahdollisuudet tehdä nettikauppaa valtaosassa paikkoja. Ovat käytössä lähinnä Pohjoismaissa, satunnaisesti jossakin muuallakin. Jos niiden käyttö olisi pakollista, pitäisi pankin estää käyttö ilman niitä.

        Ainakaan Luottokunta ei asettanut mitään esteitä ilman VbV.tä ostamiselle. Rahojen palautuksetkin sujuivat hyvin niissä harvoissa tapauksissa, kun ei saanut tavaraa eikä myyjän kanssa päässyt sopuun.


    • Mr Melkovarma

      Mutta, mutta. Eikö minun korttitiedoillani, jos joku saa ne haltuunsa kokonaan siis koko numerorimpsun, voisi tilata matkan vaikka Timbuktuun tai ostaa netistä mitä tahansa minun lukuuni. Puhelimessa puhun 3-numeroisen luvun. Minulle ei jää siitä mitään dokumenttia itselleni, ellen nauhoita puhelua alusta loppuun.
      Hassua, en pelkää nettimaksamista, mutta sanallista tiedon antamista.
      Mitä sitten phising on?

      • 111114

        "Eikö minun korttitiedoillani, jos joku saa ne haltuunsa kokonaan siis koko numerorimpsun, voisi tilata matkan vaikka Timbuktuun tai ostaa netistä mitä tahansa minun lukuuni"

        kyllä sillä voi ostaa kuka vaan.
        mutta myös luottokorttiyrityksellä on tietoa kenelle sinun kortiltasi rahoja jakelee, luottokorttiyritys vastaa jos toimit oikein.


    • 9+6

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Verkkourkinta

      Taitaa nykyään olla lähes kaikilla kortilla verkossa tai puhelimessa kauppaa tekevillä yrityksillä käytössä tuo CVC-numeron vaatiminen.

      Sinun pitää itse arvioida uskallatko tehdä kauppaa heidän kanssaan. Googlaa firman nimi ja katso mitä löytyy.

      Puhut matkatoimistosta, jos se on jokin tunnettu yritys niin siiten uskaltaisi.

    • 100kauppaan + PayPal

      käsittääkseni se on pakko antaa jos yleensä kortilla maksaa.
      kortillahan voi ostaa/tilata kenellä se on kädessä, ei kaikissa ole varmistuksia.

      itse olen sen raapinut joka kortistajo ja numero on kaapin takaseinässä ja puhelimessa.

      itse olen antanut aina, kerran annoin kai "huijariyritykselle, oikea maksu meni ja 5 paria MBT kenkiä tuli yhteensä 250 euroo. Mutta sitten heti, kuukauden aikana tuli vain uusi kortti ja tunnusluku, vaikka kortti oli aivan uusi, siis pankista, eikä itään selityksiä, eikä veloituksia.

    • kokemusta on

      Esimerkiksi Amazon ei vaadi CVC:tä.

    • ET = tavis

      Kiitos vastauksista: avarsivat ajattelua. Todettakoon, ettei minulla ollut tuosta matkatoimistosta aiempaa kokemusta. Nimi oli kyllä tuttu. Mutta muistan Töölöstä erään matkatoimiston, jonka toiminnoissa oli epäselvyyttä ja konkurssi kait sen sitten lopulta korjasi ja henkilöitä joutui oikeudelliseen vastuuseen tekemisistään. Tällainenhan vaikuttaa varovaisuuteen. En väitä, että tämä matkatoimisto, mistä nyt on kyse, olisi vastaavanlainen.
      No, täällä on myös varmaan asiantuntemusta DIMS-ohjelmasta. Miten luotettava tämä on? Siis vastaanottavana maksuohjelmana ja miksei se toiminut pankkini ja vastaanottajan välillä? Tähän en kommenttia asiantuntevilta ole saanut.

      • lijj

        Onhan toissa maksusysteemeissä häiriöitä, miksei DIMSissäkin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      1916
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1316
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1176
    Aihe