Itsemääräämisoikeus vai holhoaminen?

Kysymys vapareille

Tällä palstalla on pitkä keskustelu eutanasiasta. Nostan siltä pohjalta yhden yleisemmän kysymyksen: kannattavatko vapaa-ajattelijat kaikkien ihmisten itsemääräämisoikeutta silloin, kun se ei vahingoita muita?

17

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nolla on nolla

      Tarkoitushakuinen nolla-aloitus - tavoitteena vain saada jokin muka-shokeeraava kommentti mitä sitten päästä paheksumaan.
      "Vapaa-ajattelijat eivät salli sitä tai tätä" tai "Vapaa-ajattelijat haluavat kaikille oikeuden käristää aivonsa tms"

    • Va-liitolla ei ole mitään yleistä kantaa tällaiseen kysymykseen. Jotkut jäsenistä ovat libertaareja ja kannattavat siis kaikenlaisten huumausaine- yms. lakien kumoamista. Useimmat varmaankin katsovat, että on olemassa yhteiskunnan kokonaisetu joka voi vaatia rajoittamaan yksilönvapautta, eli vastustavat tuollaista "heroiini maitokauppoihin" -linjaa.

      Sama juttu on vaikkapa työmarkkinoiden sääntelyssä. Kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että puhtaasti uskonnollisin perustein ei pidä säätää pakollisia vapaapäiviä (esim. helatorstai). Siitä eteenpäin kannat sitten vaihtelevat, eikä mitään yhteistä linjaa ole edes yritetty tehdä.

      Esimerkkinä, seuraavissa eduskuntavaaleissa on va-ehdokkaita ainakin Vasemmistoliiton, SDP:n, Piraattipuolueen ja Muutos 2011:n riveistä. Ei tällaisella porukalla voi laajentua mihinkään laajempaan poliittiseen suuntaan, vaan liitto toimii melko kapealla sektorilla.

      • Kysymys vapareille

        Miten eutanasiasta sitten on voitu muodostaa kanta? Tähän kysymykseenhän sekin liittyy. Miksi tässä asiassa kaikki ovatkin samaa mieltä?


      • Kysymys vapareille kirjoitti:

        Miten eutanasiasta sitten on voitu muodostaa kanta? Tähän kysymykseenhän sekin liittyy. Miksi tässä asiassa kaikki ovatkin samaa mieltä?

        En tiedä ovatko aivan kaikki samaa mieltä, mutta kanta tosiaan liittokokouksessa otettiin. Ehkä tämä on sellainen kysymys, jossa on ainakin riittävän laaja yksimielisyys. Lisäksi tämä on kysymys, jossa kantoja myös perustellaan uskonnollisin syin. (Vertailuna vaikka kieltolaki: ei sen kumoamista kai kukaan perustellut Raamatun jakeella "Älä enää juo pelkkää vettä - -".)


      • Vastaus vapareille
        jori.mantysalo kirjoitti:

        En tiedä ovatko aivan kaikki samaa mieltä, mutta kanta tosiaan liittokokouksessa otettiin. Ehkä tämä on sellainen kysymys, jossa on ainakin riittävän laaja yksimielisyys. Lisäksi tämä on kysymys, jossa kantoja myös perustellaan uskonnollisin syin. (Vertailuna vaikka kieltolaki: ei sen kumoamista kai kukaan perustellut Raamatun jakeella "Älä enää juo pelkkää vettä - -".)

        Siis mitä!!! Jos jotain voidaan perustella/vastustaa uskonnollisesti, vaparit ottavat vastakkaisen kannan!!!! Ei mitään itsenäisyyttä vaan pelkkää vastustusta. Miten surkean ankea porukka!!!


      • Vastaus vapareille kirjoitti:

        Siis mitä!!! Jos jotain voidaan perustella/vastustaa uskonnollisesti, vaparit ottavat vastakkaisen kannan!!!! Ei mitään itsenäisyyttä vaan pelkkää vastustusta. Miten surkean ankea porukka!!!

        No olisi kai pitänyt tuokin sitten erikseen sanoa. Ei, emme pidä mitään uskontoa etelään osoittavana kompassina. Sehän olisi mahdotontakin, sillä esim. Koraani kieltää alkoholin ja Raamattu kehottaa juomaan vähän viiniä.

        Mutta on olemassa asioita, joissa uskonnolliset argumentit ovat merkittäviä ja toisia joissa eivät. Vrt. vaikka tasa-arvoinen avioliittolaki ja NATO-jäsenyys. Tämä luo minusta jonkinlaista painetta muotoilla kantaa toisiin asioihin muita enemmän.


      • Vastaus vapareille
        jori.mantysalo kirjoitti:

        No olisi kai pitänyt tuokin sitten erikseen sanoa. Ei, emme pidä mitään uskontoa etelään osoittavana kompassina. Sehän olisi mahdotontakin, sillä esim. Koraani kieltää alkoholin ja Raamattu kehottaa juomaan vähän viiniä.

        Mutta on olemassa asioita, joissa uskonnolliset argumentit ovat merkittäviä ja toisia joissa eivät. Vrt. vaikka tasa-arvoinen avioliittolaki ja NATO-jäsenyys. Tämä luo minusta jonkinlaista painetta muotoilla kantaa toisiin asioihin muita enemmän.

        Eli uskontoja vastaan on tarkoitus käydä asiassa kuin asiassa. Naurettavaa!!!!

        Ei mitään itsenäistä kannanmuodostusta! Ei mitään kykyä ajatella omista lähtökohdista itselleen tärkeitä asioita!! Koko vaparitouhu on epäitsenäisten räksyttäjien puuhaa.


      • Vastaus vapareille kirjoitti:

        Eli uskontoja vastaan on tarkoitus käydä asiassa kuin asiassa. Naurettavaa!!!!

        Ei mitään itsenäistä kannanmuodostusta! Ei mitään kykyä ajatella omista lähtökohdista itselleen tärkeitä asioita!! Koko vaparitouhu on epäitsenäisten räksyttäjien puuhaa.

        Juurihan minä tuossa totesin, että on täysin mahdotontakin ottaa uskontojen vastaista kantaa. Uskonnoilla kun ei ole kaikkeen yhtenäistä kantaa.


      • korjaussarja
        Vastaus vapareille kirjoitti:

        Eli uskontoja vastaan on tarkoitus käydä asiassa kuin asiassa. Naurettavaa!!!!

        Ei mitään itsenäistä kannanmuodostusta! Ei mitään kykyä ajatella omista lähtökohdista itselleen tärkeitä asioita!! Koko vaparitouhu on epäitsenäisten räksyttäjien puuhaa.

        Sinäkö siis vastustat kaikkea mihin vaparit ottavat myönteisen kannan?

        Onko uskonto/uskonnollinen peruste sinusta aina validi, vai pitäisikö asioihin pyrkiä ottamaan perusteltu maallisempikin näkemys?

        Minun mielestäni eri uskonnoista löytyy paljon hyviä näkemyksiä ja ohjeita (ja vastaavasti paljon myös aivan kamalia), mutta ei niistä tee hyviä (tai pahoja) pelkästään se että ne perustuvat uskontoon tai johonkin vanhaan kirjoitukseen. Asiat pitää pystyä perustelemaan jotenkin muutenkin, ja niin että se pohjautuu nykymaailmaan ja nyky-yhteiskuntaan.


      • ei kiitos!
        korjaussarja kirjoitti:

        Sinäkö siis vastustat kaikkea mihin vaparit ottavat myönteisen kannan?

        Onko uskonto/uskonnollinen peruste sinusta aina validi, vai pitäisikö asioihin pyrkiä ottamaan perusteltu maallisempikin näkemys?

        Minun mielestäni eri uskonnoista löytyy paljon hyviä näkemyksiä ja ohjeita (ja vastaavasti paljon myös aivan kamalia), mutta ei niistä tee hyviä (tai pahoja) pelkästään se että ne perustuvat uskontoon tai johonkin vanhaan kirjoitukseen. Asiat pitää pystyä perustelemaan jotenkin muutenkin, ja niin että se pohjautuu nykymaailmaan ja nyky-yhteiskuntaan.

        Jorin vastauksista sai sen vaikutelman, että liiton kantoihin vaikuttaa se, onko asialle esitetty uskonnollisia perusteita vai ei. Lähdetään siis kommentoimaan sitä, mistä esiintyy tietyntyyppisiä perusteita. Ei ole siis asialähtöistä. Minusta aivan omituista toimintaa tuo vaparitoiminta.


      • ristiriitaista
        ei kiitos! kirjoitti:

        Jorin vastauksista sai sen vaikutelman, että liiton kantoihin vaikuttaa se, onko asialle esitetty uskonnollisia perusteita vai ei. Lähdetään siis kommentoimaan sitä, mistä esiintyy tietyntyyppisiä perusteita. Ei ole siis asialähtöistä. Minusta aivan omituista toimintaa tuo vaparitoiminta.

        Ehdotetaan, että pitäisi olla vapaita uskonnosta, mutta heidän oma toimintansa määräytyy vain uskonnosta käsin.


      • Joo, ja sitten tietysti ovat alaikäiset. Pakkohoidon ehtoihin tai yleisesti ikärajoihin vaikkapa nyt nimilaissa ei liitolla ole kantaa.


    • DanKetch

      No mitäs olet tekemässä?

    • eroa vapareista

      Tässä ei ole vapareilla mitään mielipidettä vaan ne sanovat mitä sattuu. Niin aina. Semmoista porukkaa, ettei niille ole syytä antaa edes pientä jäsenmaksua. Sen voikin nyt jättää maksamatta niin ei tule rahoittaneeksi vaparien soopaa.

      • eroa vapareista

        Jos vaparit saisivat päättää, minulle ja monelle muulle tehtäisiin pakkoeutanasia. Se olisi vaparien mielestä perus- ja ihmisoikeuksien mukaista.


      • haukotus-otus
        eroa vapareista kirjoitti:

        Jos vaparit saisivat päättää, minulle ja monelle muulle tehtäisiin pakkoeutanasia. Se olisi vaparien mielestä perus- ja ihmisoikeuksien mukaista.

        Ja väitteesi perustuu mihin?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      57
      1628
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      124
      1248
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1054
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      338
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    9. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      612
    Aihe