metroon pitkät laiturit

metromyyrä

nyt kun metron onneton ja kallis automatisointi
on virallisesti hylätty, olen odottanut että joku taho
toteaa, että nyt on rakennettava täyspitkät laiturit
Espoon metron asemille. mutta ei.

oletteko hyvät ihmiset ymmärtäneet että Länsimetroon
ei voi ajaa 6-vaunuisilla metrojunilla vaan junat myös
Helsingissä lyhenevät pysyvästi ja lopullisesti.

miään ruuhka, poikkeustilanne tms ei mahdollista
nykyisen pituisten junien käyttämistä.
ja miksi näin on? niinpä. luvattiin jotain säästöä,
mutta lopputulos tulee olemaan, että huippukuorman
alueella Kulosaaren sillalla metrossa tulee olemaan ahdasta.

13

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harger

      Pitkät kolmen vaunuparin metrot voitaisiin kääntää Kampin kääntöraiteella ja ajaa Kamppi-Matinkylä väli lyhyillä junilla. Täytyy myös huomioida HKL:n hankkimat uudet M300 tyypin metrojunat jotka ovat nelivaunuisia, näin ollen niitä ei pystytä lähteä pidentämään.
      Toimiva vaihtoehto olisi ajaa Helsingin sisällä vanhaan malliin pitkillä junilla ja harvennetusti Espooseen Neljän vaunun yksiköillä, niin että juna ehtii Ruoholahdessa kääntymään takaisin pois tieltä.
      3. vaihtoehto olisi rakentaa pikavauhtia vaihtoasema vaikkapa Hakaniemeen tai Kaisaniemeen.

    • metromyyrä

      ainoa oikea linja on louhia
      Espoon laiturit pitemmiksi ja heti.
      vanhat pitkät junat ovat aivan
      ajokelpoisia vielä kauan. uusiin
      juniin voi hyvin liittää vanhan vaunuparin
      lisäksi tarvittaessa.

      • Harger

        Itseasiassa Uudet M300 junat sekä M100 ja M200 junat eivät ole liitäntäkelpoisia toistensa kanssa, junat on kaikki myöskin erimittaisia.
        Toki asemat olisi pitänyt rakentaa pitkiksi, mutta minkä enää mahtaa kun paskat on housuissa. Myöskin Siilitien ja Kulosaaren asemat katettiin ainoastaan neljälle vaunuparille, luultavasti Myllypuron meneillään olevassa asemasaneerauksessa tehdään samoin.


    • Harger

      Ainoa fiksu ja toimiva ratkaisu tässä vaiheessa on enää, että Helsinki ja Espoo pitää metronsa erillään. Muutenkaan Länsimetro ei edistä Helsinkiläisten liikkumista mitenkään. Espoon sijaan metroa olisi täytynyt jatkaa Itäkeskuksesta haaralla Viikkiin, Pihlajamäkeen ja Malmille. Samoin Vuosaaresta jatkaa satamaan saakka, Herttoniemestä Laajasaloon ja Kruunuvuoreen.

    • Harger

      Hävettää jopa miten surkeat liikenneyhteydet Helsingistä löytyy, kun Vertaillaan naapurimaiden pääkaupunkeihin, Osloon, Tukholmaan tai Köpenhaminaan.

      Helsingin kaupunginvaltuuston metodi on suunnitella kaikki halvimman mahdollisen kaavan mukaan, kuten tehtiin myös epäonnistuneen bussilinja 550:n kanssa. Lopputulos on sekasorto epäonnistuneita liikenneyhteyksiä, joissa bussit ja metrot on tupaten täys, ratikat jumissa ja paikallisjunat ei kulje.

      Metro on myös ehdottomasti ratikkaa ja pikaraitiotietä luotettavampi vaihtoehto, koska Helsinkiläiset tunnetusti vähät välittävät muiden liikkumisesta parkkeeratessaan kiskoille. Näin myös suunnitelmat halvasta pikaraitiotiestä tulisi korvata metrolla.

      • 550 on superhyvä

        Tuohon kommenttiisi 550:n muka-epäonnistumisesta on annettava eriävä mielipide. Käytän linjaa Maunula-Itis -välillä ja se on aivan erinomainen ja nopea poikittaisyhteys.

        Lisää vastaavia poikittaislinjoja!


      • Harger
        550 on superhyvä kirjoitti:

        Tuohon kommenttiisi 550:n muka-epäonnistumisesta on annettava eriävä mielipide. Käytän linjaa Maunula-Itis -välillä ja se on aivan erinomainen ja nopea poikittaisyhteys.

        Lisää vastaavia poikittaislinjoja!

        HSL testasi vuosi pari takaperin 550:n linjalla pitkiä haitarimallisia busseja, mutta luultavasti säästösyistä päädyttiin ostamaan lyhyitä, joskin hiukan tavallista pidempää mallia. Vaikka vuorovali ruuhka-aikana on aivan muutamia minuutteja, niin bussit ovat välillä siltikin aivan ääriään myöden täys. Mm. lastenrattaiden kanssa liikkuvilla on ollut paljon vaikeuksia, jotkut ovat joutuneet odottamaan useamman bussin päästäkseen sisälle.
        Linja on hyvä, mutta sen toteutus ja toiminta käytännössä kusee.


      • 550 on superhyvä
        Harger kirjoitti:

        HSL testasi vuosi pari takaperin 550:n linjalla pitkiä haitarimallisia busseja, mutta luultavasti säästösyistä päädyttiin ostamaan lyhyitä, joskin hiukan tavallista pidempää mallia. Vaikka vuorovali ruuhka-aikana on aivan muutamia minuutteja, niin bussit ovat välillä siltikin aivan ääriään myöden täys. Mm. lastenrattaiden kanssa liikkuvilla on ollut paljon vaikeuksia, jotkut ovat joutuneet odottamaan useamman bussin päästäkseen sisälle.
        Linja on hyvä, mutta sen toteutus ja toiminta käytännössä kusee.

        Suosittu ja toimiva linja on kovassa käytössä. Hyvä niin. Kaupungissa on ihmisiä ja välillä joutuu jopa bussissakin seisomaan.


      • Harger
        550 on superhyvä kirjoitti:

        Suosittu ja toimiva linja on kovassa käytössä. Hyvä niin. Kaupungissa on ihmisiä ja välillä joutuu jopa bussissakin seisomaan.

        Toimivuus on sitä kun bussiin mahtuu sisälle, eikä se aja täytenä pysäkeiden ohi.
        550:ta alunperin kaavailtiin pikaraitiotietä, joka olisi täydentänyt paremmin kapasiteettiä. Säästösyistä tätäkin lykättiin ens vuosikymmenelle ja tulos on mikä on.


    • metromyyrä

      muutaman kymmenen metri lisälouhinta
      nyt Espoon asemilla olisi järkevää.
      mikään pakko ei tietenkään ole.

      Hgin yleiskaavaan tulee metron lisäksi kaksi
      uutta ratikkalinjaa itä-hkiin: nk saaristoratikka
      ja metron viereen ratikka Pasilaan. metron pienentyvää
      kapasiteettia korvaamaan.

    • kurvin kundi

      Mikä tässä nykymeiningissä mättää ? Tuntuu että kaikkea uutta tehdään ja jo kohta todetaan, että hommat on tehty päin vittua. Uudis rakennukset vuotaa ja reistailee, junat ei toimi kun tulee pikku pakkaset, linja-autot on vähän väliä tulessa.

      • palkat alas?

        Kilpailutus mättää. Halvin hinta voittaa julkisrakentamisessa, jotta verorahat muka säästyisivät. Todellisuudessa firmat laittavat hintansa niin alas ettei ole mahdollista onnistua. Saas nähdä kuinka käy ruuan hinnan kanssa. Työntekijöiden työtunteja vähentämällä alentaminen onnistuu. Maksakoon yhteiskunta tukina puuttuvan palkanosan.


    • metromyyrä

      oikeesti tämä metroasemien lyhentäminen on
      historiallinen katastrofi. ei metron kapasiteettia
      saa tällä tavalla heikentää. jo tehdyn investoinnin
      tuottoa pienennetään tahallaan. mutta Suomessa
      tämäkin on näemmä mahdollista.

      kukaan ei ole vastuussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6346
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2150
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe