Luterilaisuudessa korostetaan Jeesuksen ” kastamalla ja opettamalla” -periaatetta eli kristillinen kaste ja sitten rippikoulu, minkä päättää konfirmaatio eli kasteenliiton uudistus. Usko on meille Jumalan lahja.
Sakramentit kuuluvat oleellisena osana luterilaiseen kristillisyyteen. Emme tuomitse toisin uskovia (esim. kristilliset lahkot), mutta miksi toisinuskovat pilkkaavat tällä palstalla jatkuvasti luterilaisuutta, luterilaista kirkkoa ja sen pappeja ja piispoja?
Luterilaisuutta olkaa hyvä!
50
162
Vastaukset
- Kiitos!
Kerrankin asiaa!
- lyhyt esitelmä
Tuo alustus varmaan kuvastaa luterilaisuutta oikein.
Kristinuskossa kuitenkin julistamme evankeliumia ja sitten joku uskoo tämän evankeliumin ja ottaa vastaan uskon Jeesukseen. Tämänjälkeen kastamme hänet upottamalla veteen kuten Jeesuksenkin tapauksessa tehtiin.Uudelleenkastajien opit eivät kuulu tälle palstalle.
Raamattu opettaa; yksi usko, yksi kaste, yksi Jumala.
Pappien pilkat ja herjaukset eivät kuulu asiallisiin keskusteluihin.
Kiitos aloituksesta.- tosi lyhyt esitelmä
shrink kirjoitti:
Uudelleenkastajien opit eivät kuulu tälle palstalle.
Kiitos aloituksesta."Uudelleenkastajien opit eivät kuulu tälle palstalle."
No ei tosiaankaan kuulu!
Uudelleenkastajista voit olla ihan huoleti. Heitä ei Suomessa eikä muuallakaan ole.
On yksi eli siis yhdenlainen kaste - veteen upottaminen. Näinhän tuossa itsekin totesit.
On vain yksi usko - usko Jeesukseen Kristukseen ja siinä uskossa eläminen.
On vain yksi Jumala - Isä, Poika ja Pyhä henki. - 00000000
shrink kirjoitti:
Kiitos aloituksesta.Kiitos, shrink, että otit noin selkeän kannan tuohon asiaan. Kiitos todella.
- 00000000
tosi lyhyt esitelmä kirjoitti:
"Uudelleenkastajien opit eivät kuulu tälle palstalle."
No ei tosiaankaan kuulu!
Uudelleenkastajista voit olla ihan huoleti. Heitä ei Suomessa eikä muuallakaan ole.
On yksi eli siis yhdenlainen kaste - veteen upottaminen. Näinhän tuossa itsekin totesit.
On vain yksi usko - usko Jeesukseen Kristukseen ja siinä uskossa eläminen.
On vain yksi Jumala - Isä, Poika ja Pyhä henki.Sinunkaan oppisi eivät tänne kuulu. Et itsekään kykene elämään KIRJAIMELLISESTI niinkuin Jumala opettaa, joten on naurettavaa asettaa sellaisia vaatimuksia myöskään kasteen muodon suhteen. Tärkeintä on se henki, missä kaste suoritetaan, ja kenen nimeen se tehdään.
Myös se on olennaista, että kastettava ottaa kasteen uskossa vastaan. Sillä ei ole merkitystä, onko suun tunnustus tuosta uskosta vasta kasteen jälkeen vai jo ennen sitä.
Kaste on Jumalan teko ihmiselle, ja sinä voit mennä opettamaan tuosta ajatuksesta poikkeavaa oppiasi niille palstoille, missä totuutta ei pidetä arvossa. - Vähän ymmällä
00000000 kirjoitti:
Sinunkaan oppisi eivät tänne kuulu. Et itsekään kykene elämään KIRJAIMELLISESTI niinkuin Jumala opettaa, joten on naurettavaa asettaa sellaisia vaatimuksia myöskään kasteen muodon suhteen. Tärkeintä on se henki, missä kaste suoritetaan, ja kenen nimeen se tehdään.
Myös se on olennaista, että kastettava ottaa kasteen uskossa vastaan. Sillä ei ole merkitystä, onko suun tunnustus tuosta uskosta vasta kasteen jälkeen vai jo ennen sitä.
Kaste on Jumalan teko ihmiselle, ja sinä voit mennä opettamaan tuosta ajatuksesta poikkeavaa oppiasi niille palstoille, missä totuutta ei pidetä arvossa.Niin mitenkähän se vauva ottaa tämän:
Joopa , joo ... ja kun arkkipiispa ja useat piispat vesittävät Raamatun sanan, eli eivät sitä pidä arvossa niin mihin kaikki perustuu? Siis näihin tunnustuskirjoihin ja muotosääntöihin eli ihmisten luomiin. ei siis Raamattu ole auktoriteettina. - 00000000
Vähän ymmällä kirjoitti:
Niin mitenkähän se vauva ottaa tämän:
Joopa , joo ... ja kun arkkipiispa ja useat piispat vesittävät Raamatun sanan, eli eivät sitä pidä arvossa niin mihin kaikki perustuu? Siis näihin tunnustuskirjoihin ja muotosääntöihin eli ihmisten luomiin. ei siis Raamattu ole auktoriteettina.Ensinnäkään, sinä et voi tietää mitään KENENKÄÄN ihmisen - et vauvan etkä aikuisen - uskosta, koska ainoastaan Jumala kykenee arvioimaan meidän sydämemme tilan.
Toisekseen, myös vauvana annetun kasteen lahjan voi ottaa uskossa vastaan SITTEN KUN ON TULLUT USKOON, jos oletetaan, että lapsella ei ole syntyessään pelastavaa uskoa.
Kolmanneksi, myös aikuisena kastettu ihminen joutuu USKOSSAAN ottamaan kasteen merkityksen vastaan. Ilman uskoa hän ei pelastu YHTÄÄN MIHINKÄÄN. - shrink.
Vähän ymmällä kirjoitti:
Niin mitenkähän se vauva ottaa tämän:
Joopa , joo ... ja kun arkkipiispa ja useat piispat vesittävät Raamatun sanan, eli eivät sitä pidä arvossa niin mihin kaikki perustuu? Siis näihin tunnustuskirjoihin ja muotosääntöihin eli ihmisten luomiin. ei siis Raamattu ole auktoriteettina.Vähän ymmällä.
Lähetyskäsky on käsittääkseni hyvin selkeä: Matt.28 <
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Vaikka niin ei yleisesti tehdä, se ei poista sitä tosiasiaa, mitä Jeesus tuolla tarkoittaa, eli näin on tarkoitettu tehtäväksi kuitenkin.
Sanoit myös, että Raamatun sanaa vesittävät piispat ja niin tekee monet papitkin, silti Raamtun sanasta näemme, miten asian tulee olla, eli synti tulee sanoa synniksi.
Uskova ei voi vedota siihen, että kun nuokin tekevät mielestäsi väärin, niin mekin voimme tehdä, niinhän se ei ole.
Raamattu on kristitylle aina auktoriteetti, huolimatta siitä mitä muut sanovat tai tekevät. - 00000000
shrink. kirjoitti:
Vähän ymmällä.
Lähetyskäsky on käsittääkseni hyvin selkeä: Matt.28 <
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Vaikka niin ei yleisesti tehdä, se ei poista sitä tosiasiaa, mitä Jeesus tuolla tarkoittaa, eli näin on tarkoitettu tehtäväksi kuitenkin.
Sanoit myös, että Raamatun sanaa vesittävät piispat ja niin tekee monet papitkin, silti Raamtun sanasta näemme, miten asian tulee olla, eli synti tulee sanoa synniksi.
Uskova ei voi vedota siihen, että kun nuokin tekevät mielestäsi väärin, niin mekin voimme tehdä, niinhän se ei ole.
Raamattu on kristitylle aina auktoriteetti, huolimatta siitä mitä muut sanovat tai tekevät.Ihan tarkistuksena;
"Vaikka niin ei yleisesti tehdä, se ei poista sitä tosiasiaa"
... mitä tarkoitit tuolla, että niin ei yleisesti tehdä? - shrink.
00000000 kirjoitti:
Ihan tarkistuksena;
"Vaikka niin ei yleisesti tehdä, se ei poista sitä tosiasiaa"
... mitä tarkoitit tuolla, että niin ei yleisesti tehdä?Ihan rakkaudella sanon, olet hieman liiankin ärhäkkä puuttumaan keskusteluihin, tuossa en kirjoittanut sinulle, vaan vähän ymmällä nimimerkille.
Tarkoitan sitä mitä kirjoitin, eli kaikki eivät opeta lapsilleen kasteen jälkeen uskonasioita ja tämä on selvinnyt ihan käytännön puheista mulle ihmisten kanssa.
Kaikille ei opeteta edes perusasioita uskosta kotona, sitä tarkoitin.
Itselle opetettiin iltarukous, eikä mitään muuta, silti sain kohdata Jeesuksen uudestisyntymän kautta n. 25 vuotiaana.
En siis halua loukata sinua, mutta tämä perustuu havaintoihini, anteeksi jos loukkasin. - 00000000
shrink. kirjoitti:
Ihan rakkaudella sanon, olet hieman liiankin ärhäkkä puuttumaan keskusteluihin, tuossa en kirjoittanut sinulle, vaan vähän ymmällä nimimerkille.
Tarkoitan sitä mitä kirjoitin, eli kaikki eivät opeta lapsilleen kasteen jälkeen uskonasioita ja tämä on selvinnyt ihan käytännön puheista mulle ihmisten kanssa.
Kaikille ei opeteta edes perusasioita uskosta kotona, sitä tarkoitin.
Itselle opetettiin iltarukous, eikä mitään muuta, silti sain kohdata Jeesuksen uudestisyntymän kautta n. 25 vuotiaana.
En siis halua loukata sinua, mutta tämä perustuu havaintoihini, anteeksi jos loukkasin.Ymmärsin kyllä, ettet kirjoittanut juuri minulle :). Ei kai täällä ylipäätäänkään kirjoiteta vain yhden ihmisen luettavaksi, vaan julkiset keskustelut ovat kaikkien luettavina ja kommentoitavina, eikö vain? Jos joku ei halua kommentteja viesteihinsä täällä, silloin ei varmaankaan ole kovin loogista edes kirjoittaa viestejään julkiselle palstalle. Sinä kirjoitit nimimerkille "vähän ymmällä" osoittamassasi viestissä jotain, johon kaipasin selvennystä. Et varmaankaan tarkoittanut, etten olisi saanut kysyä lisätietoja?
Yritän nyt mahdollisimman selkeästi kertoa, mikä minut sai tuota asiaa kysymään, toivoen, että voisit sen pohjalta ymmärtää, miksi halusin kysyä lisäkysymyksen, ja ettet kokisi puuttumistani vain "ärhäkkyydeksi" vaan aidoksi haluksi selvittää mielestäni tärkeä yksityiskohta.
Kirjoitit nimimerkille "vähän ymmällä" seuraavaa: "Vaikka niin ei yleisesti tehdä...". Tuossa viestissäsi et täsmentänyt, MITÄ tai MITEN ei yleisesti tehdä. Sen takia nuo sanasi olisivat voineet viitata mihin tahansa viittaamasi Raamatun kohdan (Matt. 28:19-20) sanaan tai ajatukseen.
Näin ollen pelkäsin, että ajatuksesi olisikin se, että yleisesti ei toimita **tuossa järjestyksessä**, kuin mitä tuo Raamatun kohta opettaa - ts. ensin kaste ja sitten opetus. Pelkäsin siis, että pitäisit yleisempänä tai oikeampana sitä päinvastaista järjestystä, jota joissakin piireissä ainoana oikeana totuutena opetetaan.
Se ei ollut sinun tarkoituksesi, ymmärrän sen nyt, mutta alkuperäisestä viestistäsi tuo ei käynyt selväksi. Sen takia halusin kysyä, mitä tarkoitit.
Siinä olet tietysti aivan oikeassa, että useissakaan perheissä ei opeteta uskon perusasioita kotona. Ei minullekaan niitä asioita varsinaisesti opetettu. Äitini ja isäni halusivat opettaa meille lapsille joitain lorun omaisia iltarukouksia, ja seinällämme oli se taulu, missä enkelihahmo suojelee huteraa siltaa ylittäviä lapsia, mutta muuten noista asioista ei muistaakseni sen enempää puhuttu. Olen itsekin kokenut sen melkoiseksi menetykseksi, mutta kiitos Jumalalle, että sain edes ne iltarukoukset, ja taulun, joka edelleen on hallussani :). Jumalan varjelus on kantanut vanhemmiltani saamatta jääneestä opetuksesta huolimatta.
Sinä et loukannut minua, enkä minäkään tahdo loukata sinua. Päinvastoin, olet mielestäni tehnyt varsin hyvää työtä lähes mahdottomassa tilanteessa. Tällaisessa paikassa ei todellakaan ole mahdollista miellyttää kaikkia.
Olen pahoillani, että olen käyttäytynyt palstalla hyvinkin "ärhäkkäästi". Koen sen olleen tarpeellista, sillä palstalla esiintyy TODELLA sitkeää väärää oppia ja sen mukaista väärää opetusta. Koen tärkeäksi, että sen rinnalle tuodaan selvästi näkyviin se tulkinta, jonka itse uskon oikeaksi.
Myönnän kyllä, etten ole aina jaksanut suhtautua tai vastata asiallisesti kaikkein hävyttömimpiin kiusaksi tarkoitettuihin heittoihin. Siinä on minun taisteluni, jonka tuloksena haluaisin kehittyä niin, että siedän kiusaamista ja ärsytystä paremmin. - shrink.
00000000 kirjoitti:
Ymmärsin kyllä, ettet kirjoittanut juuri minulle :). Ei kai täällä ylipäätäänkään kirjoiteta vain yhden ihmisen luettavaksi, vaan julkiset keskustelut ovat kaikkien luettavina ja kommentoitavina, eikö vain? Jos joku ei halua kommentteja viesteihinsä täällä, silloin ei varmaankaan ole kovin loogista edes kirjoittaa viestejään julkiselle palstalle. Sinä kirjoitit nimimerkille "vähän ymmällä" osoittamassasi viestissä jotain, johon kaipasin selvennystä. Et varmaankaan tarkoittanut, etten olisi saanut kysyä lisätietoja?
Yritän nyt mahdollisimman selkeästi kertoa, mikä minut sai tuota asiaa kysymään, toivoen, että voisit sen pohjalta ymmärtää, miksi halusin kysyä lisäkysymyksen, ja ettet kokisi puuttumistani vain "ärhäkkyydeksi" vaan aidoksi haluksi selvittää mielestäni tärkeä yksityiskohta.
Kirjoitit nimimerkille "vähän ymmällä" seuraavaa: "Vaikka niin ei yleisesti tehdä...". Tuossa viestissäsi et täsmentänyt, MITÄ tai MITEN ei yleisesti tehdä. Sen takia nuo sanasi olisivat voineet viitata mihin tahansa viittaamasi Raamatun kohdan (Matt. 28:19-20) sanaan tai ajatukseen.
Näin ollen pelkäsin, että ajatuksesi olisikin se, että yleisesti ei toimita **tuossa järjestyksessä**, kuin mitä tuo Raamatun kohta opettaa - ts. ensin kaste ja sitten opetus. Pelkäsin siis, että pitäisit yleisempänä tai oikeampana sitä päinvastaista järjestystä, jota joissakin piireissä ainoana oikeana totuutena opetetaan.
Se ei ollut sinun tarkoituksesi, ymmärrän sen nyt, mutta alkuperäisestä viestistäsi tuo ei käynyt selväksi. Sen takia halusin kysyä, mitä tarkoitit.
Siinä olet tietysti aivan oikeassa, että useissakaan perheissä ei opeteta uskon perusasioita kotona. Ei minullekaan niitä asioita varsinaisesti opetettu. Äitini ja isäni halusivat opettaa meille lapsille joitain lorun omaisia iltarukouksia, ja seinällämme oli se taulu, missä enkelihahmo suojelee huteraa siltaa ylittäviä lapsia, mutta muuten noista asioista ei muistaakseni sen enempää puhuttu. Olen itsekin kokenut sen melkoiseksi menetykseksi, mutta kiitos Jumalalle, että sain edes ne iltarukoukset, ja taulun, joka edelleen on hallussani :). Jumalan varjelus on kantanut vanhemmiltani saamatta jääneestä opetuksesta huolimatta.
Sinä et loukannut minua, enkä minäkään tahdo loukata sinua. Päinvastoin, olet mielestäni tehnyt varsin hyvää työtä lähes mahdottomassa tilanteessa. Tällaisessa paikassa ei todellakaan ole mahdollista miellyttää kaikkia.
Olen pahoillani, että olen käyttäytynyt palstalla hyvinkin "ärhäkkäästi". Koen sen olleen tarpeellista, sillä palstalla esiintyy TODELLA sitkeää väärää oppia ja sen mukaista väärää opetusta. Koen tärkeäksi, että sen rinnalle tuodaan selvästi näkyviin se tulkinta, jonka itse uskon oikeaksi.
Myönnän kyllä, etten ole aina jaksanut suhtautua tai vastata asiallisesti kaikkein hävyttömimpiin kiusaksi tarkoitettuihin heittoihin. Siinä on minun taisteluni, jonka tuloksena haluaisin kehittyä niin, että siedän kiusaamista ja ärsytystä paremmin.Hei 139, esitin varmaan asiani varmaan tapani mukaan mahdollisemman lyhyesti ja tietysti siitä tulee väärinymmärryksiä, ehkä pitäis yrittää selittää perusteellisemmin.
Helpotus, ettet siis loukkantunut.
Tuo sama enkelitaulu oli myös meillä ja varmaan useimmilla meistä.
btw. tuli tauluista mieleen, teetin taulun taiteilijalla, joka esittää Jeesusta getsemaaneissa rukouksessa.
Tuo taulu on makuuhuoneessa sängyn päädyssä ja en tietenkään palvo mitään taulua, mutta jotain rauhaa se välittää meille. no niin.....
Kyllä, on tuulinen paikka, mutta onneksi täällä on hyviä tukijoita, siitä myös kiitos teille kaikille ja siunausta.
Ihmisiä me kaikki olemme ja on välillä tuntunut pahalta kuulla solvauksia, kun kuitenkin yritän pitää palstaa sääntöjen puitteissa, keskustelupalstana.
Varmaan nuo iltarukoukset ehkä kuitenkin kantoi, koska elämäni oli täydellisesti kaaoksessa, ennenkuin kohtasin Hänet, jonka kutsuun vastasin myöntävästi, vuonna - 79.
Ylläpidon ohjeet painottuvat uuden ilmeen myötä asiallisempaan keskusteluilmapiiriin. - 00000000
shrink. kirjoitti:
Hei 139, esitin varmaan asiani varmaan tapani mukaan mahdollisemman lyhyesti ja tietysti siitä tulee väärinymmärryksiä, ehkä pitäis yrittää selittää perusteellisemmin.
Helpotus, ettet siis loukkantunut.
Tuo sama enkelitaulu oli myös meillä ja varmaan useimmilla meistä.
btw. tuli tauluista mieleen, teetin taulun taiteilijalla, joka esittää Jeesusta getsemaaneissa rukouksessa.
Tuo taulu on makuuhuoneessa sängyn päädyssä ja en tietenkään palvo mitään taulua, mutta jotain rauhaa se välittää meille. no niin.....
Kyllä, on tuulinen paikka, mutta onneksi täällä on hyviä tukijoita, siitä myös kiitos teille kaikille ja siunausta.
Ihmisiä me kaikki olemme ja on välillä tuntunut pahalta kuulla solvauksia, kun kuitenkin yritän pitää palstaa sääntöjen puitteissa, keskustelupalstana.
Varmaan nuo iltarukoukset ehkä kuitenkin kantoi, koska elämäni oli täydellisesti kaaoksessa, ennenkuin kohtasin Hänet, jonka kutsuun vastasin myöntävästi, vuonna - 79.
Ylläpidon ohjeet painottuvat uuden ilmeen myötä asiallisempaan keskusteluilmapiiriin.Hieno juttu, jatketaan ystävinä :).
Pyydän kuitenkin huomaamaan, että olen nykyisin nimimerkki 00000000 - en enää nimimerkki 139, enkä myöskään Psalmi139 enkä tmiv, joilla myös olen joskus aiemmin kirjoittanut. Vaihtelen nimimerkkiäni, koska koen sillä tavalla, että sen pitää olla tärkeämpää, mitä sanon, kuin sen, kuka minä olen. Samalla tämä on myös pientä "protestia" Suomi24:sta kohtaan, joka sallii näillä palstoilla kirjoittamisen myös rekisteröitymättömille.
Nykyinen nimimerkkini on yksinkertaisesti kahdeksanbittinen binääriluku, joka kuvastaa minun arvoani. Tällaisen "nollan" Jumala on kuitenkin halunnut pelastaa. Se on ihme, ei yhtään enempää eikä vähempää. - anteeksi kysymys
00000000 kirjoitti:
Hieno juttu, jatketaan ystävinä :).
Pyydän kuitenkin huomaamaan, että olen nykyisin nimimerkki 00000000 - en enää nimimerkki 139, enkä myöskään Psalmi139 enkä tmiv, joilla myös olen joskus aiemmin kirjoittanut. Vaihtelen nimimerkkiäni, koska koen sillä tavalla, että sen pitää olla tärkeämpää, mitä sanon, kuin sen, kuka minä olen. Samalla tämä on myös pientä "protestia" Suomi24:sta kohtaan, joka sallii näillä palstoilla kirjoittamisen myös rekisteröitymättömille.
Nykyinen nimimerkkini on yksinkertaisesti kahdeksanbittinen binääriluku, joka kuvastaa minun arvoani. Tällaisen "nollan" Jumala on kuitenkin halunnut pelastaa. Se on ihme, ei yhtään enempää eikä vähempää.Koetko muuten mitenkään ristiriitaisena sitä, että pidät itseäsi nollana ja kuitenkin täällä kirjoittelet mielipiteitäsi ja joskus melko aggressiivisestikin? Vai onko tuo itsesi nollaus vain jotenkin sellaista mukanöyryyttä, mitä ihmisten keskuudessa niin paljon esiintyy?
- 00000000
"Tästä huolimatta on vain yksi usko, yksi kaste ja yksi Jumala!!"
Niin, on yksi kaste - siis ei tarvitse ihmisen tulla kastetuksi kuin kerran. Se riittää. Tuo kohta ei tarkoita sitä, että olisi vain yksi oikea hetki ihmisen elämässä tulla kastetuksi.
"Jumalan tahto on, että vain uskovat kastetaan"
Höpö höpö. Näytä minulle Raamatusta selkeä KIELTO kastaa lapsia, niin saatan harkita omaa tulkintaani uudelleen - muuten en.
Olen aivan vakuuttunut siitä, että mikäli ihmisen IÄLLÄ tai muulla vastaavalla, toissijaisella asialla olisi jokin vaikutus kasteen "kelvollisuuteen", Jumala olisi ilmaissut tämän asian Raamatussa niin selkeästi, että meillä ei olisi mitään väiteltävää siitä aiheesta. Nyt, kun asiaa ei ole ilmaistu selkeästi, joudumme toteamaan, että olennaista on se YKSI kaste.
" - mieluummin heti kun tulee uskoon Jeesukseen. Näinhän Apostolit toimivat."
Tämä on nyt juuri sitä ääliömäistä tapaa ajatella, että vain Raamatussa kirjaimellisesti mainitut asiat ja toimintatavat olisivat hyväksyttäviä. Jos näin todella olisi, sinunkin olisi syytä hyvin nopeasti luopua tietokoneen käytöstä - puhumattakaan kaikista muista asioista, mitä me voimme Jumalan kunniaksi tehdä, vaikkei niistä puhuta Raamatussa halaistua sanaa.
"" Sillä ei ole merkitystä, onko suun tunnustus tuosta uskosta vasta kasteen jälkeen vai jo ennen sitä."
Tässä olet ihan väärässä :))"
Jaaha - ja millähän perusteella? - 00000000
anteeksi kysymys kirjoitti:
Koetko muuten mitenkään ristiriitaisena sitä, että pidät itseäsi nollana ja kuitenkin täällä kirjoittelet mielipiteitäsi ja joskus melko aggressiivisestikin? Vai onko tuo itsesi nollaus vain jotenkin sellaista mukanöyryyttä, mitä ihmisten keskuudessa niin paljon esiintyy?
Ei siinä ole ristiriitaa - sellaisia ristiriitaisia "nollia" me kaikki olemme ainakin hetkittäin. Aggressiivisuuteni johtuu sekä siitä, että minun on vaikeaa kohdata tahallista ärsytystä ja kiusaamista, kuten shrink:lle jo selostin, että siitä, että koen todella tärkeäksi tuoda selvästi ja voimakkaasti esiin sen ymmärryksen asioista, minkä itse olen kokenut totuudeksi. Näin siksi, että näillä palstoilla esiintyy todella runsaasti ihan hirvittäviä valheoppeja, joihin monet ihmiset ovat hanakoita tarttumaan.
- turhaan väittelet
00000000 kirjoitti:
"Tästä huolimatta on vain yksi usko, yksi kaste ja yksi Jumala!!"
Niin, on yksi kaste - siis ei tarvitse ihmisen tulla kastetuksi kuin kerran. Se riittää. Tuo kohta ei tarkoita sitä, että olisi vain yksi oikea hetki ihmisen elämässä tulla kastetuksi.
"Jumalan tahto on, että vain uskovat kastetaan"
Höpö höpö. Näytä minulle Raamatusta selkeä KIELTO kastaa lapsia, niin saatan harkita omaa tulkintaani uudelleen - muuten en.
Olen aivan vakuuttunut siitä, että mikäli ihmisen IÄLLÄ tai muulla vastaavalla, toissijaisella asialla olisi jokin vaikutus kasteen "kelvollisuuteen", Jumala olisi ilmaissut tämän asian Raamatussa niin selkeästi, että meillä ei olisi mitään väiteltävää siitä aiheesta. Nyt, kun asiaa ei ole ilmaistu selkeästi, joudumme toteamaan, että olennaista on se YKSI kaste.
" - mieluummin heti kun tulee uskoon Jeesukseen. Näinhän Apostolit toimivat."
Tämä on nyt juuri sitä ääliömäistä tapaa ajatella, että vain Raamatussa kirjaimellisesti mainitut asiat ja toimintatavat olisivat hyväksyttäviä. Jos näin todella olisi, sinunkin olisi syytä hyvin nopeasti luopua tietokoneen käytöstä - puhumattakaan kaikista muista asioista, mitä me voimme Jumalan kunniaksi tehdä, vaikkei niistä puhuta Raamatussa halaistua sanaa.
"" Sillä ei ole merkitystä, onko suun tunnustus tuosta uskosta vasta kasteen jälkeen vai jo ennen sitä."
Tässä olet ihan väärässä :))"
Jaaha - ja millähän perusteella?"Höpö höpö. Näytä minulle Raamatusta selkeä KIELTO kastaa lapsia, niin saatan harkita omaa tulkintaani uudelleen - muuten en. "
Näytä sinä ensin minulle selkeä KIELTO kastaa puupölkkyjä.
Kristinuskossa kun ihminen tulee uskoon Jeesukseen, niin hänet aina kastettiin. Jopa perhekunnat kastettiin kaikki tyyni, jos tulivat uskoon Jeesukeen. Tässä on meille malli emmekä halua kritisoida apostoleita emmekä Pyhää henkeä.
"Jumala olisi ilmaissut tämän asian Raamatussa niin selkeästi, että meillä ei olisi mitään väiteltävää siitä aiheesta."
No tästä sinun ei tarvi olla huolissasi. Jumala on myös tässä apostolien suorittamissa kasteissa tosi selkeä eikä tulkinnan varaa jää. Meidän kohdalla kyse ei ole väittelystä, vaan siitä että tuomme esiin miten apostolit asian hoitivat kun perustivat uskovien kasteen.
"Tämä on nyt juuri sitä ääliömäistä tapaa ajatella, että vain Raamatussa kirjaimellisesti mainitut asiat ja toimintatavat olisivat hyväksyttäviä."
Kristityt kuitenkin olemme aina luottaneet Jumalan ilmoitukseen, koska meillä ei ole mitään muuta. Jos sinä et luota Raamattuun, niin vahinko sinulle, sillä menetät niin paljon.
"Jaaha - ja millähän perusteella?"
Apostolit kastoivat vain uskoontulleita - yksityisiä ihmisiä taikka perhekuntia. Tämä on tosiasia jota ei edes tulkintojenkaan kautta voida muuttaa. - ja siinä vastaus
00000000 kirjoitti:
Ei siinä ole ristiriitaa - sellaisia ristiriitaisia "nollia" me kaikki olemme ainakin hetkittäin. Aggressiivisuuteni johtuu sekä siitä, että minun on vaikeaa kohdata tahallista ärsytystä ja kiusaamista, kuten shrink:lle jo selostin, että siitä, että koen todella tärkeäksi tuoda selvästi ja voimakkaasti esiin sen ymmärryksen asioista, minkä itse olen kokenut totuudeksi. Näin siksi, että näillä palstoilla esiintyy todella runsaasti ihan hirvittäviä valheoppeja, joihin monet ihmiset ovat hanakoita tarttumaan.
Kristityt emme ole nollia, sillä meissä on Jeesuksen lähettämä Pyhä henki, jota ei millään muodoin voida pitää mitättömänä nollana.
- 00000000
ja siinä vastaus kirjoitti:
Kristityt emme ole nollia, sillä meissä on Jeesuksen lähettämä Pyhä henki, jota ei millään muodoin voida pitää mitättömänä nollana.
No niinpä tietysti, jonkun oli tietenkin pakko tulkita niin, että minä yrittäisin muka pitää myös Kristuksen henkeä meissä nollana :D.
Vakavasti puhuen, olet tietenkin ihan oikeassa. Ja yhtä vakavasti: en minä Kristuksen henkeä suinkaan tarkoitakaan "nollata". - 00000000
turhaan väittelet kirjoitti:
"Höpö höpö. Näytä minulle Raamatusta selkeä KIELTO kastaa lapsia, niin saatan harkita omaa tulkintaani uudelleen - muuten en. "
Näytä sinä ensin minulle selkeä KIELTO kastaa puupölkkyjä.
Kristinuskossa kun ihminen tulee uskoon Jeesukseen, niin hänet aina kastettiin. Jopa perhekunnat kastettiin kaikki tyyni, jos tulivat uskoon Jeesukeen. Tässä on meille malli emmekä halua kritisoida apostoleita emmekä Pyhää henkeä.
"Jumala olisi ilmaissut tämän asian Raamatussa niin selkeästi, että meillä ei olisi mitään väiteltävää siitä aiheesta."
No tästä sinun ei tarvi olla huolissasi. Jumala on myös tässä apostolien suorittamissa kasteissa tosi selkeä eikä tulkinnan varaa jää. Meidän kohdalla kyse ei ole väittelystä, vaan siitä että tuomme esiin miten apostolit asian hoitivat kun perustivat uskovien kasteen.
"Tämä on nyt juuri sitä ääliömäistä tapaa ajatella, että vain Raamatussa kirjaimellisesti mainitut asiat ja toimintatavat olisivat hyväksyttäviä."
Kristityt kuitenkin olemme aina luottaneet Jumalan ilmoitukseen, koska meillä ei ole mitään muuta. Jos sinä et luota Raamattuun, niin vahinko sinulle, sillä menetät niin paljon.
"Jaaha - ja millähän perusteella?"
Apostolit kastoivat vain uskoontulleita - yksityisiä ihmisiä taikka perhekuntia. Tämä on tosiasia jota ei edes tulkintojenkaan kautta voida muuttaa."Näytä sinä ensin minulle selkeä KIELTO kastaa puupölkkyjä."
Miksi? Ei Jeesus kehottanut kastamaan puupölkkyjä, vaan ihmisiä :D.
"Jopa perhekunnat kastettiin kaikki tyyni, jos tulivat uskoon Jeesukeen."
Ahaa - no sinä olit sitten paikalla valvomassa, että näihin "perhekuntiin" ei kuulunut yhtäkään vauvaa tai alaikäistä? :D
"tuomme esiin miten apostolit asian hoitivat kun perustivat uskovien kasteen."
Mitä sitten? Edelleenkään et voi todistaa, etteivätkö apostolit olisi niiden "perhekuntien" osana kastaneet myös lapsia. Lapsien kastaminen on aivan yhtä oikein kuin aikuistenkin. Jollei olisi, Jumala olisi varmasti varoittanut tästä. Luuletko, että tämä on muka jokin pelastuskysymys, jossa Jumala olisi jättänyt onnistumisen IHMISEN varaan? Älä edes viitsi yrittää.
"Kristityt kuitenkin olemme aina luottaneet Jumalan ilmoitukseen"
No siitä vain sitten, ei muuta kuin välittömästi tietokone, televisio, sauna, suihku, yms. asiat elämästäsi kaatopaikalle. Niistähän ei ole Jumala ilmoittanut mitään, joten niidenhän TÄYTYY olla väärin!
"Apostolit kastoivat vain uskoontulleita - yksityisiä ihmisiä taikka perhekuntia."
Niinpä niin, perhekuntia joista ensin oli tarkasti rajattu lapset pois. Niinpä tietysti.
Älä jatka enää tällaista typerää sonnanjauhamista. Minä en ainakaan enää tällaiseen osallistu. - huomauus
00000000 kirjoitti:
No niinpä tietysti, jonkun oli tietenkin pakko tulkita niin, että minä yrittäisin muka pitää myös Kristuksen henkeä meissä nollana :D.
Vakavasti puhuen, olet tietenkin ihan oikeassa. Ja yhtä vakavasti: en minä Kristuksen henkeä suinkaan tarkoitakaan "nollata"."en minä Kristuksen henkeä suinkaan tarkoitakaan "nollata"."
Ethän sinä näin todennut, vaan pidit itseäsi nollana!!! - 00000000
huomauus kirjoitti:
"en minä Kristuksen henkeä suinkaan tarkoitakaan "nollata"."
Ethän sinä näin todennut, vaan pidit itseäsi nollana!!!Niin pidin ja pidän edelleenkin, jos kohta näen myös sen, että Jumalan silmissä minullakin on mittaamaton arvo. Onhan Hän minunkin puolestani antanut Poikansa kärsiä sen rangaistuksen, joka olisi kuulunut minulle. Ja koska voin uskoa ja tunnustaa tämän, niin Hän on myös antanut minuun Henkensä. Tuo Henki minussa on tietenkin mittaamattoman arvokas. Uskoisit nyt jo, etten minä tarkoita sitä Henkeä "nollata".
Tuo "nollaaminen" kuvastaa lähinnä sitä, että en saa kuvitella olevani Jumalan edessä jotain enemmän kuin muut, enkä saa kuvitella, että voisin teoillani ansaita Häneltä jotain. Tässä mielessä olen arvokas ainoastaan Jeesuksen ansiosta. - ei kannata
00000000 kirjoitti:
"Näytä sinä ensin minulle selkeä KIELTO kastaa puupölkkyjä."
Miksi? Ei Jeesus kehottanut kastamaan puupölkkyjä, vaan ihmisiä :D.
"Jopa perhekunnat kastettiin kaikki tyyni, jos tulivat uskoon Jeesukeen."
Ahaa - no sinä olit sitten paikalla valvomassa, että näihin "perhekuntiin" ei kuulunut yhtäkään vauvaa tai alaikäistä? :D
"tuomme esiin miten apostolit asian hoitivat kun perustivat uskovien kasteen."
Mitä sitten? Edelleenkään et voi todistaa, etteivätkö apostolit olisi niiden "perhekuntien" osana kastaneet myös lapsia. Lapsien kastaminen on aivan yhtä oikein kuin aikuistenkin. Jollei olisi, Jumala olisi varmasti varoittanut tästä. Luuletko, että tämä on muka jokin pelastuskysymys, jossa Jumala olisi jättänyt onnistumisen IHMISEN varaan? Älä edes viitsi yrittää.
"Kristityt kuitenkin olemme aina luottaneet Jumalan ilmoitukseen"
No siitä vain sitten, ei muuta kuin välittömästi tietokone, televisio, sauna, suihku, yms. asiat elämästäsi kaatopaikalle. Niistähän ei ole Jumala ilmoittanut mitään, joten niidenhän TÄYTYY olla väärin!
"Apostolit kastoivat vain uskoontulleita - yksityisiä ihmisiä taikka perhekuntia."
Niinpä niin, perhekuntia joista ensin oli tarkasti rajattu lapset pois. Niinpä tietysti.
Älä jatka enää tällaista typerää sonnanjauhamista. Minä en ainakaan enää tällaiseen osallistu.""Näytä sinä ensin minulle selkeä KIELTO kastaa puupölkkyjä."
Miksi? Ei Jeesus kehottanut kastamaan puupölkkyjä, vaan ihmisiä :D."
Et siis löytänytkään selkeää kieltoa kastaa puupölkkyjä!
Jeesus ei kehoittanut kastaa ihmisiä, vaan Hän käski kastaa uskovia.
"Ahaa - no sinä olit sitten paikalla valvomassa, että näihin "perhekuntiin" ei kuulunut yhtäkään vauvaa tai alaikäistä? :D"
En ollut paikalla! Tuossa olet oikeassa, että Jumala ei ilmoita meille, että perhekuntien joukossa olisi ollut ainuttakaan lasta. Jos luet tarkkaan, niin perhekuntien joukossa kastettiin vain he, jotka olivat tulleet uskoon Jeesukseen.
"Edelleenkään et voi todistaa, etteivätkö apostolit olisi niiden "perhekuntien" osana kastaneet myös lapsia."
Mutta sen voit katsoa Raamatusta, että uskoontulleet vain kastettiin. Lapsista ei puhuta mitään. On aina tärkeää ettei mennä oikealle eikä vasemmalla suhteessa Jumalan sanaan. Ei tule siis lisätä eikä poisottaa mitään.
" Luuletko, että tämä on muka jokin pelastuskysymys, jossa Jumala olisi jättänyt onnistumisen IHMISEN varaan?"
Tässä olet oikeassa, että ihmisen varaan tule mitään asettaa. Eli mikään ihmistekoinen toimitus eikä rituaali pelasta. Ihmisen tulee ottaa vastaan usko Jeesukseen, niin tämä vain pelastaa.
"No siitä vain sitten, ei muuta kuin välittömästi tietokone, televisio, sauna, suihku, yms. asiat elämästäsi kaatopaikalle. Niistähän ei ole Jumala ilmoittanut mitään, joten niidenhän TÄYTYY olla väärin!"
Rauhoitus nyt hyvä mies! MIten mä muuten voisin sinua evankelioida jos en käyttäisi tätä tietokonetta :))
"Niinpä niin, perhekuntia joista ensin oli tarkasti rajattu lapset pois. Niinpä tietysti."
No vihdoinkin tunnistit, ettei Raamattu puhu perhekuntien yhteydessä mitään lapsista. Mutta uskoontulleista puhutaan sitäkin enemmän :))
"Älä jatka enää tällaista typerää sonnanjauhamista. Minä en ainakaan enää tällaiseen osallistu."
Viisas ratkaisu! Eihän sinulla ollut edes mitään teoreettisia mahdollisuuksiakaan tässä debatissa.
Sen neuvon annan, että pysyttäydy vain Jumalan sanassa eikä omissa taikka muitten mielikuvituksissa, niin ei aina tarvi ihan väärässä olla. Jeesus on nimittäin myös Totuus. Hänessa on hyvä pysyttäytyä, niin keskustelut onnistuu tosi hyvin. - 00000000
ei kannata kirjoitti:
""Näytä sinä ensin minulle selkeä KIELTO kastaa puupölkkyjä."
Miksi? Ei Jeesus kehottanut kastamaan puupölkkyjä, vaan ihmisiä :D."
Et siis löytänytkään selkeää kieltoa kastaa puupölkkyjä!
Jeesus ei kehoittanut kastaa ihmisiä, vaan Hän käski kastaa uskovia.
"Ahaa - no sinä olit sitten paikalla valvomassa, että näihin "perhekuntiin" ei kuulunut yhtäkään vauvaa tai alaikäistä? :D"
En ollut paikalla! Tuossa olet oikeassa, että Jumala ei ilmoita meille, että perhekuntien joukossa olisi ollut ainuttakaan lasta. Jos luet tarkkaan, niin perhekuntien joukossa kastettiin vain he, jotka olivat tulleet uskoon Jeesukseen.
"Edelleenkään et voi todistaa, etteivätkö apostolit olisi niiden "perhekuntien" osana kastaneet myös lapsia."
Mutta sen voit katsoa Raamatusta, että uskoontulleet vain kastettiin. Lapsista ei puhuta mitään. On aina tärkeää ettei mennä oikealle eikä vasemmalla suhteessa Jumalan sanaan. Ei tule siis lisätä eikä poisottaa mitään.
" Luuletko, että tämä on muka jokin pelastuskysymys, jossa Jumala olisi jättänyt onnistumisen IHMISEN varaan?"
Tässä olet oikeassa, että ihmisen varaan tule mitään asettaa. Eli mikään ihmistekoinen toimitus eikä rituaali pelasta. Ihmisen tulee ottaa vastaan usko Jeesukseen, niin tämä vain pelastaa.
"No siitä vain sitten, ei muuta kuin välittömästi tietokone, televisio, sauna, suihku, yms. asiat elämästäsi kaatopaikalle. Niistähän ei ole Jumala ilmoittanut mitään, joten niidenhän TÄYTYY olla väärin!"
Rauhoitus nyt hyvä mies! MIten mä muuten voisin sinua evankelioida jos en käyttäisi tätä tietokonetta :))
"Niinpä niin, perhekuntia joista ensin oli tarkasti rajattu lapset pois. Niinpä tietysti."
No vihdoinkin tunnistit, ettei Raamattu puhu perhekuntien yhteydessä mitään lapsista. Mutta uskoontulleista puhutaan sitäkin enemmän :))
"Älä jatka enää tällaista typerää sonnanjauhamista. Minä en ainakaan enää tällaiseen osallistu."
Viisas ratkaisu! Eihän sinulla ollut edes mitään teoreettisia mahdollisuuksiakaan tässä debatissa.
Sen neuvon annan, että pysyttäydy vain Jumalan sanassa eikä omissa taikka muitten mielikuvituksissa, niin ei aina tarvi ihan väärässä olla. Jeesus on nimittäin myös Totuus. Hänessa on hyvä pysyttäytyä, niin keskustelut onnistuu tosi hyvin.Taitava olet kääntelemään toisten sanoja eduksesi toisia vastaan, mutta ei se sinun arvottomien sanojesi totuudellisuutta kasvata millään tavalla.
- tämä on kristinuskoa
00000000 kirjoitti:
Taitava olet kääntelemään toisten sanoja eduksesi toisia vastaan, mutta ei se sinun arvottomien sanojesi totuudellisuutta kasvata millään tavalla.
No itse en ole missään nimessä taitava. Kyllä se "taito" tulee Jumalalta, joka on todennut, että tulemme kumoamaan JOKAISEN väitteen joka asetetaan Hänen tuntemustaan vastaan. Näin se sitten tapahtuu käytännössä.
- 00000000
tämä on kristinuskoa kirjoitti:
No itse en ole missään nimessä taitava. Kyllä se "taito" tulee Jumalalta, joka on todennut, että tulemme kumoamaan JOKAISEN väitteen joka asetetaan Hänen tuntemustaan vastaan. Näin se sitten tapahtuu käytännössä.
Mutta kun et ole kumonnut yhtään mitään. En pidä teorioitasi lainkaan uskottavina, en miltään osin. Kyllä totuus saa vastahankaisenkin ihmisen lopulta muuttamaan mielensä, mutta sinun sanasi eivät ole saaneet minun mieltäni muuttumaan miltään osin.
Luuletko, etten ole koskaan lukenut Raamatusta kasteesta. Luuletko, etten ole joutunut elämässäni koskaan kastekriisiin. Luuletko, etten ole tosissani koetellut sitä, mikä todella on oikein ja mikä ei. Jumala on minulle siinä asiassa antanut rauhan, etkä sinä ole järkyttänyt sitä millään tavalla :D. - näin se vaan on
00000000 kirjoitti:
Mutta kun et ole kumonnut yhtään mitään. En pidä teorioitasi lainkaan uskottavina, en miltään osin. Kyllä totuus saa vastahankaisenkin ihmisen lopulta muuttamaan mielensä, mutta sinun sanasi eivät ole saaneet minun mieltäni muuttumaan miltään osin.
Luuletko, etten ole koskaan lukenut Raamatusta kasteesta. Luuletko, etten ole joutunut elämässäni koskaan kastekriisiin. Luuletko, etten ole tosissani koetellut sitä, mikä todella on oikein ja mikä ei. Jumala on minulle siinä asiassa antanut rauhan, etkä sinä ole järkyttänyt sitä millään tavalla :D.No kyllä sinunkin aikasi vielä koittaa, kun se Jumalan tuntemus tulee reaaliseksi elämässäsi ja elämääsi.
Tuossa olet oikeassa, että et luota MINUN teorioihini ainoaakaan. Mutta Jumalan sanaan sinun on hyvä luottaa myös elämässäsi. Ihmisten keksimät opit eivät kanna loppuun asti, mutta Jumalan sana kestää iäti. Amen
"Pyhitä meidät totuudessasi - Sinun Sanasi on totuus". Amen - vastausta odotellen
shrink kirjoitti:
Kiitos aloituksesta.shrink,
Missä sanotaan, että palstoilla saa keskustella vain positiivisin kannanotoin? Sanotaanko säännöissä, että kritiikkiä ei saa esittää, enkä tarkoita herjauksia ja pilkkoja? Eipä taida määrätä noin, Pohjois-Korea emme sentään vielä ole.
Tietenkin voi ja saa esittää kritiikkiä luterilaista kastekäytäntöä vastaan ja luterilaisuus-palstalla, ei siitä tarvitse mennä Kaste-palstalle keskustelemaan. Miksi vaadit, että luterilaisuuteen kuuluvia asioita pitää mennä keskustelemaan jollekin muulle pastalle? Asiathan menevät osin ristiin eikä kaikkia asioita voi eikä kannata noin tiukkaan erotella.. Mitkä asiat siten jäisi itse Luterilaisuus-palstalle?
Tämä ihan asiallisesti esitettynä.
- älä ihmettele
"Emme tuomitse toisin uskovia (esim. kristilliset lahkot), mutta miksi toisinuskovat pilkkaavat tällä palstalla jatkuvasti luterilaisuutta, luterilaista kirkkoa ja sen pappeja ja piispoja?"
Monet kokee luterilaiset papit ja piispat loukkaavina, kun yrittävät tunkeutua kristinuskon alueelle, vaikka tulkintojensa kautta osoittavat aivat muuta.
Miksi pappien ja piispojen on pakko käyttää kristillisistä termistöä ja sanastoa, kun kumminkaan Jumalan sana sellaisenaan ei heille kelpaa? Miksi elää jollain tapaa välimaastossa ikäänkuin ontuen molemmilla jaloilla - kuten Jumala osuvasti kuvaa tällaista olotilaa.- Hyvä neuvo
Sinulla on oma uskosi, meillä luterilaisilla on omamme. Kunnioittakaamme toistemme näkemyksiä vaikka ne ovatkin erilaisia.
- kiiiiitoss
Hyvä neuvo kirjoitti:
Sinulla on oma uskosi, meillä luterilaisilla on omamme. Kunnioittakaamme toistemme näkemyksiä vaikka ne ovatkin erilaisia.
On mahdoton vaatimus, että kristitty kunnioittaisi vääriä uskomuksia. Tähän emme ole koskaan historian saatossa kyenneet. Tästä huolimatta kunnioitamme vääräuskoisia ihmisinä ja siksi juuri evankeliumia myös luterilaisille niin ponnekkaasti julistamme.
Toivon edelleen, että luterilaiset kunnioittaisivat kristittyjä ihmisinä ja meidän pyhiä arvoja.
- kilpailun lait
Pikkuryhmissä helposti olemassaolon ehdoksi nousee toisten kristillisten ryhmien mitätöinti, halventaminen ja jopa haukkuminen. On saatava maksavia jäseniä. Jäsen voi karata muuhun ryhmään, jos ei tehdä selväksi, että sen opetus on väärää.
Hyväksyttävää sen sijaan on oman opin puolesta puhuminen.- jep!
Mitä pienempi koira, sitä kovemmin se haukkuu:)
- ...
Se päivä on lähempänä, kuin moni arvaakaan. Valtion kassa on totaalisen tyhjä.
- Teol. yo
On aika lapsellista alkaa väittelemään kuka on oikeassa tässä kasteasiassa. Sekä luterilaiset että vapaakirkolliset vetoavat Raamattuun. Asioita voidaan ymmärtää eri tavalla. Riittää kun emme tule toistemme tonteille. Aikuiskasteen kannattajat voivat keskustella omilla sivustoillaan. Niitähän riittää: Helluntailaisuus, Adventismi, Jehovantodistajat yms. ja sitten tietenkin Kaste. Mutta jos haluat perehtyä raamatuntutkimukseen tässä asiassa niin tässä on mielestäni erittäin hyvä linkki. Myös teologisten tiedekuntien raamatuntutkijat hyväksynevät kyseisen sivuston hyvin asiallisena ja oikeana.
http://www.argumentti.fi/argumentti/2011/10/kaste-raamatussa-lapsikaste/- 00000000
En tiedä, uskotko henkilökohtaisesti saatanan olemassaoloon tai vaikutukseen tässä maailmassa, mutta minä uskon, ja myös Raamattu sen todeksi ilmoittaa. Sen takia totean, että on erittäin loogista, että saatana pyrkii lyömään sekä yksittäisten ihmisten että kokonaisten seura- ja kirkkokuntien väliin tällaisia raja-aitoja, mikä mm. kastekysymyksestä tehdään.
Saatanan suunnitelmiin sopii erittäin hyvin saada jokainen ihminen mahdollisimman tarkasti erilleen toisista niin, että lopulta jokaisella meistä on vähän omanlaisemme näkemys eri asioista. Tällainen ihminen on nimittäin kaikkien helpoin uhri sen valheille, kun oman seura- tai kirkkokunnan muodostaman viitekehyksen antamaa tukea ei enää olekaan olemassa jokaisen ihmisen erottauduttua "omaksi seurakunnakseen".
Kastekysymys on aivan täydellinen tuollaisten raja-aitojen muodostaja, sillä Raamattu ei ilmaise asiaa kummallakaan tavalla - ei voida kiistattomasti osoittaa vain lapsikasteen tai vain aikuiskasteen olevan "oikea". MOLEMMAT ovat oikeita, sillä Jumalan silmissä olennaista on YKSI kaste - eikä sekään ole edes ns. pelastuskysymys.
Miksi Jumala sitten antaa asian olla näin? Ehkäpä siksi, että ensinnäkin Hän todella pitää hyväksyttävänä minkä tahansa Hänen nimeensä tehdyn kasteen kastettavan iästä, kastettavan kehitystasosta ja henkisestä tilasta riippumatta. Toisekseen Hän epäilemättä myös käyttää tätä "harmaata rajaviivaa" eräänlaisena testinä meille ihmisille: rakastammeko me Jeesusta siinä, että pyrimme "olemaan yhtä" niinkuin Hän meitä kehotti, vai rakastammeko mieluummin itseämme niin, että pyrimme taistelemaan toisiamme vastaan tekemällä tällaisista "tikuista" asian, jolla lyödä toistamme.
Minusta jokaisen, joka on koskaan puolustanut vain jompaa kumpaa - lapsi- tai aikuiskastetta - ns. "ainoana oikeana" vaihtoehtona olisi syytä kiireesti miettiä asiaa edellä sanotun valossa. Jos asiaa kunnolla miettii, niin luulisi häpeän punan nousevan kasvoille vähän yhdellä jos toisellakin. - Siinä ratkaisu
"On aika lapsellista alkaa väittelemään kuka on oikeassa tässä kasteasiassa."
Tuo on totta!
Itse olen ratkaissut asian näin, että en väittele kenenkään kanssa. Tuon vain esiin miten Raamatussa asia tuodaan esiin sekä teoreettisesti että käytännön toimin.
Jos noudattaa Jumalan ilmoittamaa mallia, niin ei ainakaan pieleen voi mitenkään mennä. - Ana Lyysi
Tuossa yllä nim. "teol.yo" esittelee kirjoitusta, jossa hänen mukaan tuetaan voimakkaasti lapsikastetta. Vaikka olen näitä perusteluja lueskellut ja kuullut "tuhansia", niin ei tuossakaan viestissä ollut ainuttakaan perustetta lapsikasteelle. Jokainen niistä on kumottu "miljoonia" kertoja :))). Muistan kuinka Nokia Mission piirissä käytiin myös kastekeskustelu, jossa englantilainen saarnaaja Pawson puolusti Raamatussa esiintyvää kastetta ja sitten muutama kirkon oppineimmat teologit lapsikastetta. Siinä käytiin läpi suunnilleen samat perustelut mitä tuossa "teol.yo" esiintuomassa kirjoitelmassa eikä silloinkaan löydetty ainuttakaan kiistatonta argumenttia lapsikasteen puolesta.
Aina jää jäljelle tuo sama ajatus, mikä on "teol.yo":n tuomassa viestissä viimeisenä kappaleena. Eli ...
"Huomattakoon, että vaikka Raamatussa ei ole nimen omaista termiä ”sakramentti” tai ”lapsikaste” ei se tarkoita, etteikö itse asiasisältöä löytyisi. Itse asiassa sana mysterion = salaisuus eli sakramentti on Raamatun alkukielessä. Ei Raamatussa ole termiä kolminaisuus tai Kristuksen kaksiluonto-oppi, ei myöskään henkikastetta, tai ”viimeinen tuomio”, mutta noiden käsitteiden ja oppien asiasisältö on Raamatussa."
Perustelu siis rakentuu AINA senvaraan mitä Raamatussa EI OLE. Itse taas lähden siitä liikkeelle mitä Raamatussa ON.
Voisiko muuten joku vastata, kun ensin todistellaan, että vauva on syntinen. Vähän myöhemmin todistetaan, että vauva omaa uskon. Kumpi argumentti näissä perusteluissa on se oikea. Onko vauva syntinen vai omaako vauva pelastavan uskon? - Opin alkeet
Siinä ratkaisu kirjoitti:
"On aika lapsellista alkaa väittelemään kuka on oikeassa tässä kasteasiassa."
Tuo on totta!
Itse olen ratkaissut asian näin, että en väittele kenenkään kanssa. Tuon vain esiin miten Raamatussa asia tuodaan esiin sekä teoreettisesti että käytännön toimin.
Jos noudattaa Jumalan ilmoittamaa mallia, niin ei ainakaan pieleen voi mitenkään mennä.Heb.6: 1 - 6,
1. Tim. 6: 3 - 7
Todella lapsellista, eikä rakenna ketään.
- humaani a humpuukia
Jokainen vähänkin historiaan tutustunut kuinka kirkollinen valta olis eainut joka teetti niitä katolisia temppuja kansalaisia kohtaan ja sitetn tämä sivukioski luterilaisuus joka puhdistui hiukan räikeimmistä paavillisista hulluuksista mutta loi tilalle uusia joista ei juuri sen parempaa tullut.
"ruhtinas määrää kansansa uskonnion" siinä se on, sotamassaa kirkolle ja maksajia hovin pellehermanneille siinä se on vauvakasteenkin alkuperä, Raamattu ei moisi atemppuja tunne eikä tunnusta.
tätä rataa nämä asiat kulkee ei niissä mitään todellista Jeesuksen seuraamista ollut ei pätkän vertaa. - Pasi Toivonen
Todellista Jeesuksen seuraamista:
"The word Southern in Southern Baptist Convention stems from its having been founded and rooted in the Southern United States. Following a split from northern Baptists over the issue of forbidding Southern slave-owners from becoming ordained missionaries, members at a regional convention held in Augusta, Georgia, created the SBC in 1845."
http://en.wikipedia.org/wiki/Southern_Baptist_Convention
"In 1845 a majority of Baptists in the South withdrew support from the Triennial Convention, largely in response to the decision of the Triennial Convention delegates to ban slave holders from becoming ordained missionaries, and formed the Southern Baptist Convention (SBC)"
http://en.wikipedia.org/wiki/American_Baptist_Churches_USA
Etelän baptistit erosivat pohjoisen baptisteista koska jälkimmäiset kielsivät orjanomistajia ryhtymästä virallisiksi lähetyssaarnaajiksi. Sitten seurasi sisällissota jossa kuoli 600 000 ihmistä. Jumala ei antanut syntejä anteeksi vaikka kuinka olivat baptisteja ja 'uudestisyntyneitä'. - ”Vauva”-kasteesta
Koska tässä ketjussa on keskusteltu myös kristillisestä kasteesta haluaisin hieman laajentaa tietämystä ajanlaskumme alkuaikojen kastekäytännöistä seuraavassa:
Justinus Marttyyri (k. 165 jKr.) kirjoitti toisen vuosisadan puolivälin tienoissa — siis vain viitisenkymmentä vuotta apostoli Johanneksen kuoleman jälkeen — "Apologia"-kirjeessään (luku 15) miehistä ja naisista, jotka "jo lapsina ovat tehdyt opetuslapsiksi." Jeesuksen sanojen mukaan ihmisiä tehdään opetuslapsiksi kastamalla ja opettamalla. Nämä Justinuksen mainitsemat henkilöt oli siis kastettu lapsina. Irenaeus (140—n. 202 jKr.) kirjoittaa: "Kristus tuli pelastamaan itsensä kautta kaikkia,... jotka hänen kauttansa uudestisyntyvät Jumalalle, rintalapsia, pieniä lapsia, nuorukaisia ja vanhempia ..." (Adversus haereses II, 22). Irenaeus sanoo samassa kirjassaan kastetta "uuden syntymisen kasteeksi Jumalalle". Hänen sanansa osoittavat, että siihen aikaan, toista vuosisataa ennen valtiokirkon syntymistä, kastettiin rintalapsia. Kirkkoisä Origenes syntyi v. 185 ja kastettiin pienenä lapsena. Hän kirjoitti: "Kirkollisen ohjeen mukaan tulee kastaa myös pieniä lapsia" (Horn. VIII, 3). "Kirkko on saanut apostoleilta perimätavan kastaa pieniäkin lapsia" (Horn. V, 6). "Kukaan ei ole puhdas synnin saastutuksesta, vaikka olisi vain yhden päivän vanha; ja koska synnynnäinen saastaisuus pestään pois kasteen kautta, kastetaan pienet lapsetkin" (Horn. XIV). Origeneen elämän loppupuolella v. 253 pidetty Karthagon kirkolliskokous päätti, että lapset voitiin kastaa jo ennen kahdeksatta päivää syntymän jälkeen.
Lapsikasteen oikeutusta ei epäilty. Tertullianus (kuoli n. 220 jKr.) vastusti kyllä lapsikastetta (kirjassa De baptismo, 18), mutta juuri tämä osoitti, että se oli käytännössä.
Tertullianus ei koskaan kieltänyt lapsikasteen apostolista alkuperää. Hän kirjoitti: "Mikä kiire on viattomalla syntien anteeksisaamiseen?"-nimittäin kasteessa. Onko tämä mielestäsi oikea peruste lapsikastetta vastaan?- Huomautus
"Jeesuksen sanojen mukaan ihmisiä tehdään opetuslapsiksi kastamalla ja opettamalla."
Tämä on vapaiden suuntien käytäntö.
Kun ihminen tulee uskoon Jeesukseen, niin hänet kastetaan ja senjälkeen hän alkaa saada ja jopa vaatia opetusta kristinuskosta. Ja tämä uskoontullut myös itse saa halun lukea Jumalan sanaa ja kuulla Jumalan sanaa. - Perust
"Tertullianus ei koskaan kieltänyt lapsikasteen apostolista alkuperää. Hän kirjoitti: "Mikä kiire on viattomalla syntien anteeksisaamiseen?"-nimittäin kasteessa. Onko tämä mielestäsi oikea peruste lapsikastetta vastaan?"
Ihminen saa synnit anteeksi Jeesuksen sovitustyön kautta. Ei minkään ihmisen tekemän toimituksen kautta. Syntien anteeksisaaminen on Jumalan teko - ei ihmisen teko.
Jokaisen mielestä paras peruste lapsikastetta vastaan on se, että sitä ei esiinny Raamatussa. Kun taas uskovien kasteesta on montakin esimerkkiä meille jälkipolville Jumalan tahdosta annettu.
Myös luterilaisten on hyväksyttävä tämä peruste, koska he eivät ole löytäneet Raamatusta esimerkkejä lapsikasteesta ainakaan tähän päivään mennessä. - koita nyt ymmärtää
Perust kirjoitti:
"Tertullianus ei koskaan kieltänyt lapsikasteen apostolista alkuperää. Hän kirjoitti: "Mikä kiire on viattomalla syntien anteeksisaamiseen?"-nimittäin kasteessa. Onko tämä mielestäsi oikea peruste lapsikastetta vastaan?"
Ihminen saa synnit anteeksi Jeesuksen sovitustyön kautta. Ei minkään ihmisen tekemän toimituksen kautta. Syntien anteeksisaaminen on Jumalan teko - ei ihmisen teko.
Jokaisen mielestä paras peruste lapsikastetta vastaan on se, että sitä ei esiinny Raamatussa. Kun taas uskovien kasteesta on montakin esimerkkiä meille jälkipolville Jumalan tahdosta annettu.
Myös luterilaisten on hyväksyttävä tämä peruste, koska he eivät ole löytäneet Raamatusta esimerkkejä lapsikasteesta ainakaan tähän päivään mennessä.Meidän luterilaisten ei tarvitse hyväksyä vapaiden suuntien käsityksiä.
- kui22
"Taitava olet kääntelemään toisten sanoja eduksesi toisia vastaan,"
Vanhan tuttavuuden eli tt11 kanssa jouduit mitä todennäköisimmin tuohon mittelyyn, kääntely ja vääntely tekniikkansa toimii satavarmasti. Tuo on nimenomaan todellinen tekniikka, jonka tämä on kehitellyt. Se (tekniikka) paljastaa kyllä melko varmaan oli nimim. mikä tahansa.
Ketjusta on poistettu 44 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433444Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan182678Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3882624Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821787- 861425
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541210SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs711026- 75995
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.28819- 68811