Kysymys huumorista Raamatussa

taamurin huju

Onko Raamatussa missään kohdassa kerrottu huumorilla tai puhutaanko huumorintajusta. Onko mitään paikkaa Sanassa sanottuna siitä. Olen tutkimassa ja jos joku on löytänyt, niin kerrotko raamatunkohtia.

20

80

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luulen vahvasti, että Raamatussa on vain vakavaa puhetta. Jos hauskuutta löytyy, niin se on lähinnä tahatonta huumoria. Neuvoni: ei taida kannattaa edes etsiä.

• kuunlapsi

Huumoria ei ollut vielä keksitty sillion kun Raamattu kirjoitettiin, niin siinä ei ole mitään huumoria. Sama muissa uskonnoissa. Kaikki oli koko ajan vakavia siihen aikaan.

• Ja Jumala loi

Kuka sen huumorin sitten on keksiny ja missä vaiheessa?

• kuunlapsi

• kuunlapsi
        kuunlapsi kirjoitti:

Ihmiset keksivät huumorin pikkuhiljaa kun aivot alkoivat muuttumaan. Huumori keksittin noin 3900 vuotta sitten [1].

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Joke#Antiquity_of_jokes

Ehkä huumori keksittin vedenpaisumuksen jälkeen (4400 vuotta sitten), tai sitten ehkä sitä oli jo ennen, mutta vedenpaisumus hävitti kaikki todistukset huumorista.

• lasi-kuituvene
        kuunlapsi kirjoitti:

Ehkä huumori keksittin vedenpaisumuksen jälkeen (4400 vuotta sitten), tai sitten ehkä sitä oli jo ennen, mutta vedenpaisumus hävitti kaikki todistukset huumorista.

Mielestäni Nooalla oli kyllä vahvan uskonsa lisäksi paljon huumorintajua, koska rakensi 100-vuotta arkkia kuivalle maalle,muiden pilkatessa. Itselläni olisi huumori loppunu jo 50 vuoden kohdalla.

• tajuton huumori

Jos evankelioi huumorin avulla toista ja hän tulee uskoon. Tuleeko siitä uskovasta silloin vääränlainen. Miksi meillä siis on huumorintajua, vai eikö se olekaan Jumalan antama ominaisuus?

• Hauska kirja.

Tässä pari paikkaa. 3Moos.19:23. Biblia. Koska te tulette siihen maahan ja istutatte kaikkinaisia puita, joita syödään, pitää teidän leikkaaman pois niiden hedelmän esinahan: kolme vuotta pitää teidän pitämän heitä ympärileikkaamattoinna, niin ette syö niistä. Joos.5:2-3. Siihen aikaa Herra sanoi Joosualle: Tee itsellesi kiviveitsiä ja ympärileikkaa taas israelilaiset toistamiseen. Niin Joosua teki itselleen kiviveitsiä ja ympäleikkasi israelilaiset Esinahkakukkulan luona.

• Tuula H

ei Raamattu ole vitsikirja. se on äärimmäisellä vakavuudella otettava kirja.

• yes or nou

Voiko taikka saako huumorin avulla levittää Evankeliumia?
      Jos on vitsiniekka, joka on uudestisyntyny, voiko hän käyttää huumoria levittäessään Ilosanomaa?

• No jos mun vaatimaton panokseni varhaisnuortenilloissa lasketaan evankeliumin levittämiseksi, niin sitten ainakin syyllistyn tähän, koska en osaa muuta kuin pelleillä lasten seurassa. :)

• yks vaan

1. Moos. 17:15-19

15 Jumala sanoi vielä Abrahamille: "Vaimoasi Saraita älä enää kutsu Saraiksi, vaan hänen nimensä olkoon Saara. 16 [i] Minä siunaan häntä ja annan hänen synnyttää sinulle pojan. Minä siunaan häntä: monet kansakunnat saavat hänestä alkunsa, ja hänestä polveutuu kansojen kuninkaita."* 17 Abraham heittäytyi kasvoilleen, mutta naurahti, sillä hän ajatteli: "Voiko satavuotiaalle miehelle muka syntyä lapsia, ja voisiko Saara, joka on yhdeksänkymmenen, vielä synnyttää?" 18 Ja Abraham sanoi Jumalalle: "Kunpa Ismael saisi elää sinun huolenpitosi alaise na!" 19 [i] Jumala sanoi: "Vaimosi Saara synnyttää sinulle pojan, ja sinun tulee antaa hänelle nimeksi Iisak*.

1. Moos. 18: 9-12

1 Herra ilmestyi Abrahamille Mamren tammistossa. Abraham istui telttansa ovella päivän ollessa kuumimmillaan, 2 ja kun hän kohotti katseensa, hän näki kolmen miehen lähestyvän. Heti heidät nähtyään hän juoksi teltan ovelta heitä vastaan ja tervehti heitä kumartaen maahan asti. 3 Hän sanoi: "Herrani, suothan minulle sen kunnian, ettet kulje palvelijasi ohi. 4 Saanko tuoda teille vähän vettä, jotta voitte pestä jalkanne ja levähtää puun varjossa? 5 Minä haen hiukan syötävää, niin että voitte virkistäytyä ennen kuin jatkatte matkaanne. Levähtääksenne te varmaan poikkesitte minun, palvelijanne luo." He sanoivat: "Hyvä on, tee niin."

6 Abraham riensi telttaan Saaran luo ja sanoi: "Hae joutuin kolme vakallista parhaita vehnäjauhoja, tee taikina ja leivo leipiä!" 7 Sitten hän kiiruhti karjansa luo, otti nuoren ja kauniin vasikan ja antoi sen palvelijalle, joka heti ryhtyi valmista- maan ateriaa. 8 Hän toi tuoretta voita, maitoa ja palvelijan valmistaman vasikan, asetti ruoan vie- raittensa eteen ja jäi puun alle seisomaan ja palvelemaan heitä heidän syödessään.

9 Miehet kysyivät Abrahamilta: "Missä on vaimosi Saara?" Hän vastasi: "Tuolla teltassa." 10 Silloin yksi heistä sanoi: "Ensi vuonna minä palaan sinun luoksesi tähän samaan aikaan, ja silloin on vaimollasi Saaralla poika." Mutta Saara oli hänen takanaan teltan ovella kuuntelemassa. 11 Abraham ja Saara olivat jo vanhoja ja ikääntyneitä, eikä Saara voinut enää saada lasta. 12 Siksi Saara naurahti itsekseen ja ajatteli: "Voisiko näin kuihtuneessa naisessa vielä herätä halu? Miehenikin on jo käynyt vanhaksi." 13 Silloin Herra kysyi Abrahamilta: "Miksi Saara nauroi? Miksi hän ajatteli: 'Voisinko minä todella vielä synnyttää, vaikka olen näin vanha?' 14 Onko Herralle mikään mahdotonta? Ensi vuonna minä palaan luoksesi tähän samaan aikaan, ja silloin Saaralla on poika." 15 Saara väitti: "En minä nauranut", sillä hän oli peloissaan. Mutta Herra sanoi: "Saara, kyllä sinä nauroit."

Sekä Aabraham että Saara nauroivat kuullessaan Herralta että he voisivat vielä saada lapsen. Lapselle oli annettava nimi Iisak, joka tarkoittaa Hän Nauraa. Eli voitaisiko ajatella että Jumalakin nauroi, tosin hyvällä huumorintajulle Aabrahamille ja Saaralle, se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa l. Jumala.

Jumalalla ja myös Jeesuksella on huumorintajua mutta molempien huumorintaju on pyhää huumorintajua.

• sittenkin Jumalasta

Kiitos vastauksesta :)

Jumala on siis antanut meille Pyhää naurua. Onkohan Pertti Jaarla, tuo fingerporilainen ymmärtänyt tämän, koska hänen sarjakuvissaan ei pilkata Jumalan Sanaa, vaan tuodaan humoristisesti esiin Kaikkivaltiaan Pyhää sanomaa.

Toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato. Onkohan Toivo uskossa ;)

• huumoria on

Kyllä Jumala huumoria ymmärtää, onhan Hän meidät luonut.

Kerron pienen tarinan. Joulun aikaan eräänä päivänä huomasin, että toisesta korvastani oli irronnut korvakoru. Etsin sitä monesta paikasta ja tyynyn alta löysin sen takaosan, jolla koru kiinnitetään. Pengoin koko sängyn, mutta itse korua ei löytynyt. Huokaisin Jumalan puoleen, että voisihan se löytyä vaikka kuinka hassusta paikasta tahansa. No, siinä meni päiviä, ja eräänä aamuna mies tuli aamulla keittiöön käsi ojossa ja laittoi korun käteeni. Minä pöllähtyneenä kyselemään, että mistä se löytyi. Hän näytti kankkuansa, että sinne se pisti, kun hän nousi sängyssä istumaan. Hän oli ensin luullut, että siellä on nasta.
        Kyllä minua nauratti, kun muistin, että olin pyytänyt sen löytymistä vaikka jostakin hassusta paikasta. En kyllä kuvitellut, että se ukon takapuolesta löytyisi.
        Silloin sanoin, että kyllä Jumalalla huumorintajua riittää!

• huumoripalsta

on tämä!!!

• kiitosvirsi1

Tämä tapaus vähän hymyilyttää,kun kaksi Emmauksen tiellä kulkevaa saivat seurakseen ylösnousseen Vapahtajan.Kulkijat eivät häntä tunteneet ja toinen heistä,nimeltään Kleopas kysyi Jeesukselta: Oletko sinä ainoa muukalainen Jerusalemissa,joka et tiedä,mitä siellä näinä päivinä on tapahtunut? Kysymys esitettiin Hänelle josta voitaisiin sanoa,että oli asioista varsin hyvin perillä oleva lähde.

• KTS--

Selkeä huumorin pilke silmäkulmassa oli Jeesuksella kun hän kysyi: "Kenenkäs kuva tässä kolikossa mahtaa olla?"
      Kyse oli verotuksesta ja kuka valtion kassan viime kädessä omistaa.

• hyvässätallessa

Tiedä sitten Raamatusta, mutta lastenlaulun muunnelmassa lauletaan:"Ukko Nooa, ukko Nooa, oli kunnon mies...kun hän meni arkkiin , jätti auton parkkiin...ukkoa Nooa, ukko Nooa...

• KTS--

Se auto kastui pahasti.

• Hieman hirtehistä huumoria Jeesukselta, kun hänet aiottiin kivittää:

"Jeesus vastasi heille: "Minä olen näyttänyt teille monta hyvää tekoa, jotka ovat Isästä; mikä niistä on se, jonka tähden te tahdotte minut kivittää?" " (Joh. 10:32)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2528
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1801
    3. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      124
      1513
    4. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      39
      1497
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      174
      1327
    6. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      161
      1302
    7. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      148
      1275
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1208
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1148
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      65
      1091
    Aihe