Ennen puhuttiin suruttomuudesta ja suruttomista ihmisistä. Niillä tarkoitettiin sellaisia, jotka eivät kantaneet huolta synneistään. Ei välitetty missä iäisyytensä viettää. Saatettiin surutta tehdä syntiä.
Voisiko nykyistä aikakautta kutsua myös suruttomuuden aikakaudeksi? Nykyään ei paljon synnistä puhuta eikä parannuksen teosta. Loukkaannutaan jos syntiseksi mainitaan.
Tällaisia aikakausia on mainittu Raamatussa ainakin Sodoman ja Nooan aikoihin. Jumala on silloin puuttunut tilanteeseen raskaalla kädellä. Loppu on tullut täydellinen.
Mielipiteitä asiasta.
Suruttomuus
30
1107
Vastaukset
- pst.
Näetkö jotain erityisiä kehityslinjoja, jossa suruttomuus lisääntyy? Tarjoaako lähihistoria jonkun sellaisen etapin, josta käsin voitaisiin selkeästi nähdä meidän aikaamme, että se on suruttomampi?
Eikö tavoitteiden suhteen- pyrkimykseen lisätä yksilöiden ja yhteisöjen kykyä vastuulliseen käytökseen, ole saavutettu mitään?
Jos vastaus on ei, silloin lopputulos on Sodoma ja Gomora.- herätkää
Viimeisen ajanmerkkejä on luopuminen. Mikä on ennen ollut syntiä tavallisenkin kansan keskuudessa, on nyt tavoiteltavaa jopa pappien ja piispojenkin taholta. Raamattu on vain kirja muiden kirjojen joukossa, eikä sitä pidetä enää pyhänä kirjana. Viimeinen käännös on hävittänyt sen arvon, mikä sille kuuluu.
Pari virrä joissa mainitaan surottomuudesta:
152
1.
On Kristuksen tulemus arvaamaton,
myös kohta voi aueta hauta,
ja niin armonaikamme loppunut on,
voi, sitten ei parannus auta.
Oi Herramme, armahda meitä!
2.
Voi meitä, jos uneen me vajoamme
ja synti ei tuntoa paina,
jos taivaan ja Jumalan unohdamme
ja suruton mieli on aina!
Oi Herramme, armahda meitä!
3.
Ei teoilla autuutta ansaita voi,
me lahjaksi autuuden saamme.
Siis Herraamme, koska hän elämän toi,
me uskossa turvautukaamme.
Oi Herramme, armahda meitä!
4.
Nyt valvomaan rohkaise, Jumalani,
ja oikein suo aikani käyttää,
niin että on öljyä lampussani,
kun maan ääret huuto tuo täyttää:
Nyt Herramme Kristus jo saapuu!
5.
Siis huolehdi, sieluni, rauhastasi
ja Herrasi tuloa muista.
Vain hän olkoon turvana, toivonasi,
pois maailman rakkaus suista.
Oi Herramme, armahda meitä!
615
1.
Oi suruton, niin varma menossasi,
milloinka nouset synninunestasi?
Herää jo, aikasi on havaita:
nyt vielä laupias on Jumala.
2.
Sinua Herra kutsuu lempeästi,
kaidalle tielle vetää väkevästi.
Jo liian kauan olet viipynyt,
tee parannus ja tartu sanaan nyt.
3.
Kun armonaika sinulta pois kulkee
ja Herra taivaan oven kiinni sulkee,
myöhäistä silloin herääminen on,
vaan tuska, vaiva alkaa loputon.
- eikö niin?
Kun tutkii esim. luterilaisuuden historiaa ja heidän nykypäivän rikollisuutta, lestadiolaisittainkin, niin sillä suruttomuudella on ihmiskuntaa rajattomasti turmeleva suruttomuus.
- kyllä näin
Nim. "eikö niin" on oikeassa, että suruttomuus on ihmiskunnan tuhoavin "aate". Myös liberaalisuus aiheuttaa tuhoa ja kuolemaa ihmisten parissa, koska siinä myös taltutetaan ihminen apatian tilaan ilman, että ymmärtää tehdä parannusta ja lopettaa lähimmäistensä ja itsensä tuhoaminen.
- Valtio maksaa lääkke
Toki näin on, eikö olekin? Että ihmiset surkoot tässä maallisessa maailmassa ja ilo koittaa vasta siellä luterilaisessa taivaassa!
Toki surevaisuus johtaa myös masennukseen, ja miksi ihmeessä emme myös huolehtisi siitä, että ihan kaikki lähimmäisemme ovat tarpeeksi masentuneita, jotta he pelastuisivat Lutherin mukaan!
Ja toki masennusta voidaan hoitaakin syöttämällä ihmisille masennuslääkkeitä, rauhoittavia lääkkeitä, nukahtamislääkkeitä ja unilääkkeitä. Ja vieläkin vahvempaa lääkitystä voi sitten saada mielisairaalassa!
Joka tapauksessa ihmiset saadaan koukutettua psyykkiseen mielialalääkitykseen ja se on tietenkin lääketeollisuuden tahto! Valtio maksaa lääkkeet ja lääkekorvaukset ja ihmiset hortoilevat tokkurassa miten kuten jaksavat eikä heistä ole kenellekään mitään haittaa!
Mutta loiko Jumala ihmiset tällaiseen tokkuraan? Onko nyt Luther tulkinnut asiat aivan oikein? Miksi luterilaisen kansanosan pitäisi olla surevaisia, kun kristityillä on lupa ottaa käyttöönsä kaikki tämän maallisen maailman ilot!
Iloitkaa ja riemuitkaa! Näin kehotetaan kristillisessä Kirkossa, luterilaisuudessa taas kannustetaan pitämään ikävää ja suremaan olemattomia asioita, jotta Lutherin oppi toteutuisi! Näinkö asiat siis ovat oikein?
- 00000000
Sanoisin, että ihmiskunta on kaikkina aikoina kulkenut rinnakkain sekä suruttomuuden, että synnin tunnustamisen ja parannuksen tekemisen teitä. Yhdet kulkevat yhtä tietä, ja toiset toista. Myös vaihtoja tapahtuu molempiin suuntiin. Ihmisiä tulee uskoon ja siirtyy kulkemaan suruttomuuden tieltä synnit tunnustavalle ja parannukseen pyrkivälle tielle, mutta valitettavasti myös päinvastoin: jo kerran uskossa olleet ihmiset voivat luopua uskostaan ja palata takaisin tuolle ns. "maailman" tielle. Siitä en osaa sanoa, moniko sitten enää palaa tuolle ns. "kaidalle" tielle - ainakin Raamattu kuvaa sitä hyvin vaikeaksi tehdä sen jälkeen, kun kerran uskon saanut ihminen on sen turhana heittänyt menemään.
Paljonko ihmisiä sitten on kulkenut noilla kahdella eri tiellä - niistä määristä voinee puhua yksin Jumala. Luulen kuitenkin, että merkittävää kasvua suruttomuuden tietä kulkevien ihmisten määrässä nähdään aina silloin, kun ihmiskunta menestyy "hyvin", ja aineellinen vaurastuminen lisääntyy. Kun taas menestyksestä joudutaan luopumaan ja tilalle astuukin kärsimys ja kurjuus esim. sotien tai luonnonkatastrofien myötä, silloin "kapealle" tielle tuppaa olemaan enemmän tulijoita. - Loista Valoa
Jeesustie on ainoa pelastukseen johtava tie. Siihen kuuluu tottelevaisuus Jumalan tahtoa kohtaan.
Tottlemattomuus on taikuuden syntiä ja tottelemattomat tyhmät neitsyet, uskovat, saavat häätilaisuuden alkaessa karun kokemuksen pyrkissään uskottomina porttoina sisään häätilaisuuteen luullen olevansa Sulhasen morsiamiaksi soveltuvia: Ovi on heiltä suljettu ja he saavat kuulla Sulhasen sanat: Menkää pois, en tunne teitä.
Mitenhän se onkaan?
Riittääkö se kun sanoo uskovansa Jeesukseen ja ei sitten tottele Häntä?
Uskon laadulla on merkitystä. Raamatusta voi lukea mitä seuraa kelvottomasta uskosta ja mitä sanotaan kelvottomista huoneenhaltijoista.
Loista Kristuksen Valoa, älä maailman pimeää valheen eksytyksen valoa. Karta liberaalia eksytystä, kiitos. - Arto T
Eikö Raamattu ennusta että näin tulee käymään, ihmiset luopuvat yhä suuremmassa määrin Jumalasta ja laittomuus nostaa päätään yhä enemmän. Joskus voi sanoa että elämme samanlaisessa ajassa kuin Jeremia, kansa luopuu Jumalasta ja väärät profeetat lupaavat rauhaa, vaikka tuho oli edessä. Miksei tätä aikaa voi verrata Nooankin aikaan..
Järkyttävää on esim. huomata kuinka voimakkaasti suuret valtamediat eksyttävät ihmisiä ja syöttävät omia arvojaan ihmisille.- Pian haihtuva savu
Jokaisen on huolehdittava itsestään etti anna pettää itseään pysymällä Jeesuksessa. Ja kärsivällisesti auttaa eksytettyjä kertomalla heille Totuudesta.
Järkytystä lieventää se, että Jumala on viisaasti kertonut etukäteen kaiken tämän pahan tapahtuvan ennen Jeesuksen paluuta. Siihen ei muutosta tule, luopumus tapahtuu, on jo tapahtunutkin ja näyttää syvenevän eli synnin seuraukset alkavat näkymään maailmassa selvemmin erilaisina pahuuden ja vääryyden hedelminä.
Nyt on todella ajoitus luopua, kun Jeesuksen paluu on lähenee.
Ajatellaan vaikka jotakin Jaanaa. Jaana luopuu elävästä uskosta minuutin ennen Jeesuksen paluuta niin mahtaa Jaanaa ketuttaa ikuisuuden ajan.
Se on jokaisen oma ongelma ottaako Jumalan kutsun ikuiseen pelastukseen vastaan vai ei. Jatketaan evankeliointia, evankiliumin ansiosta minäkin pääsin pelastuksen kruunun kilvoittelusta osalliseksi. ARTO T. Raamattu saattaa niinkin tosin sanoa, mutta jo alkuajoilla oli tilanne tämä: "Maa on tullut täyteen väkivaltaa ja ihmisten kaikki ajatukset ovat vain pahoja". Siitä seurasi jo tuho vedenpaisumuksella. Se Nooa tosiaan.
En kyllä näe tätä ihan Nooan aikana: en ainakaan itse ole kohdannut mitään niin pahaa kuin silloin oli ollut.
Jos puhutaan vain Suomesta, niin on oltu jo ainakin 1970-luvulta liusuttu pikkuhiljaa pois siitä mitä Raamattu edustaa. Sinä mielessä on ollut surutonta aikaa; synnit ei paina. Nykyäänhän vain alle 30% uskoo kristinuskon Jumalaan, joten siinä on osasyy siihen, ettei välitetä.
Mutta sanoisin silti, että ihmiset ovat pääosin kunnon väkeä, joten Jumala ei varmaan puutu kovalla kädellä kansaan.
- olette vain aivan vä
Onko teidän mielestänne ihmiset luotu tänne maailmaan surua pitämään, ja onko sureminen mielestä Jumalan tahto?
Luultavasti te olette vain aivan väärässä!
Ainakin kristinuskon mukaan Jumala on luonut ihmiset tänne iloitsemaan ja ylistämään Jumalan suurenmoista kunniaa!- Valaistusta
"Onko teidän mielestänne ihmiset luotu tänne maailmaan surua pitämään, ja onko sureminen mielestä Jumalan tahto?
Luultavasti te olette vain aivan väärässä!"
Et siis tiedä mitä termi "suruton" tarkoittaa!
Hyvän analogian saat viikkoa ennen kun Nooan aikaan vettä satamaan taivaasta ja maan alta.
Ihmiset - paitsi Nooan perhekunta - olivat suruttomia ja menivät naimisiin ja pitivät iloa Nooan arkin ympärillä, että onpa siinä sairaan tyhmä perhe, kun menee vapaaehtoisesti elukoiden kanssa laivaan, joka seisoo kuivalla maalla parrujen varassa. Uskon, että heidän ilonsa ja ilkuntansa oli vilpitöntä ja aito aina hamaan siihen hetkeen saakka kun alkoi sataa vettä.
Tuo sana tuo hauskasti mieleen jonkun tietyn yhteisön esim. lestadiolaisuuden. Se on vanhaa suomea mutta aika hyvä ilmaisu.
Niin, onko suruttomuudella jotain tekemistä sen kanssa, että usko ja uskonto on koettu hyvin vakavaksi asiaksi, johon ei kuulu ilo eikä nauru?
Ehkä nykyaikainen merkitys voisi olla sekin, kun nyt haetaan sitä hauskuutta ja mukavuutta vähän kaikessa. Miettimättä että miksi.
Nykyaikaan en kuitenkaan sanoisi suruttomaksi – eli ilman surua olevaksi. Jollain tapaa se toivottomuus, näköalattomuus, tyhjyyden kokemukset jne. ovat kaukana suruttomuudesta. Mutta kuitenkin se taloudellinen hyvä ja turvallisuus jossa olemme saaneet elää, on tuonut myös suruttomuutta.
Kaikki on niin hyvin, ettei ole huolta huomisesta . On saatu hyvä työpaikka jonka avulla voi maksaa ison asunnon ja auton velkoja. lapset ovat saaneet harrastaa ja voivat hyvin. On voitu keksittyä fyysisen kunnon kohentamiseen ja mielenkiintoisiin harrastuksiin. Silloin ei koe tarvitsevansa mitään korkeampaa tai muutakaan hengellisyyttä. Tätä minä kutsuisin suruttomuudeksi.
Monesti tyhjyys ja näköalattomuus johtaa jonkun elämänsisällön etsimiseen. Silloin juuri ne huonot ja vakavat asiat tulevat esiin. Jos edes jostain saa jotain, niin sinne päin mennään. Jos edes joku hyväksyy sen huononkin, siihen porukkaan lähdetään. Silloin voi astua esiin vaikka seksuaalisten kokemusten etsiminen, huumeet, rikollisuus – jotain mikä saa tuntumaan elämän edes hetken joltain. Tätä minä kutsun surullisuudeksi.
Eivät ihmiset kieri jossain elämyksellisyyden haluissaan tai muiden fyysisten nautintojen himoissaan siksi, että he olisivat suruttomia. He etsivät niitä siksi että ovat oikeastaan aika surullisia ja eksyksissä.- ihmettelen vaan
Miten sinä Raamattuvyöhykkeellä asuvana koet herätysliikkeet ja vapaat suunnat niin kovin nurjasti?
ihmettelen vaan kirjoitti:
Miten sinä Raamattuvyöhykkeellä asuvana koet herätysliikkeet ja vapaat suunnat niin kovin nurjasti?
Tuota, mikä on suomen ”raamattuvyöhyke”?
- p-maa
mummomuori kirjoitti:
Tuota, mikä on suomen ”raamattuvyöhyke”?
Pohjanmaa
- googlaa
mummomuori kirjoitti:
Tuota, mikä on suomen ”raamattuvyöhyke”?
Osasthan käyttää Googlea?
- googlaa ite
googlaa kirjoitti:
Osasthan käyttää Googlea?
Etkö osaa vastata? Höh.
p-maa kirjoitti:
Pohjanmaa
Jaa, ajattelin että oletat minun asuvan yhdysvalloissa jossain baptistisessa osavaltiossa. No, onhan suomessa pohjanmaatakin sellaiseksi mainittu. Juu, en asu siellä.
- sivuhuom!
ihmettelen vaan kirjoitti:
Miten sinä Raamattuvyöhykkeellä asuvana koet herätysliikkeet ja vapaat suunnat niin kovin nurjasti?
"Miten sinä Raamattuvyöhykkeellä asuvana koet herätysliikkeet ja vapaat suunnat niin kovin nurjasti?"
No mummomuori mieltää kaiken stereotypioiden kautta, joita kristinuskon vastainen propaganda tuottaa. Mummomuori ei tunne aitoa kristinuskoa ollenkaan. Siksi hän kirjoittelee niin outoja ja uskoville vieraita asioita täällä. sivuhuom! kirjoitti:
"Miten sinä Raamattuvyöhykkeellä asuvana koet herätysliikkeet ja vapaat suunnat niin kovin nurjasti?"
No mummomuori mieltää kaiken stereotypioiden kautta, joita kristinuskon vastainen propaganda tuottaa. Mummomuori ei tunne aitoa kristinuskoa ollenkaan. Siksi hän kirjoittelee niin outoja ja uskoville vieraita asioita täällä.Jaa a, jos elävässä elämässä kohdatut asiat ovat mielestäsi ”stereotypioita”, niin ehkä olisi syytä hetki miettiä?
sinäkin käytät propagandaa ilmaisemalla ” ei tunne aitoa”. Ikään kuin joku olisi ”aidompaa” ja joku toinen ei.
Totta on että kritisoin joitakin etenkin vapaiden suuntien tai karismaattisten liikkeiden opillisia näkemyksiä.
>>>Mielipiteitä asiasta.>Suruttomuus Ei välitetty missä iäisyytensä viettää. Saatettiin surutta tehdä syntiä.>Tällaisia aikakausia on mainittu Raamatussa ainakin Sodoman ja Nooan aikoihin.
Ateistin iltarukous n:o 2
Kiitos Jeesus Luojani
Armias ole suojani
Sinuun luotan kivussa
tuskassa ja murheessa
toiveeni nyt täytä tämä
ole murheideni jämä
eli et oo olemassa
minuakaan kiusaamassa
Kiitos ja amen!qwertyilija kirjoitti:
Ateistin iltarukous n:o 2
Kiitos Jeesus Luojani
Armias ole suojani
Sinuun luotan kivussa
tuskassa ja murheessa
toiveeni nyt täytä tämä
ole murheideni jämä
eli et oo olemassa
minuakaan kiusaamassa
Kiitos ja amen!Kiitos Jeesus Sinulle
kun armias olet minulle
fanis jaksaa moskaa jauhaa
ikuisesti riitaa haastaa
mutta armias ole luojani
taivaallinen suojani
uskovilles armo anna
heitä sylisssäsi kanna
anna heidän rauhoittua
paikoillensa asettua
homoviha poista heistä
kuten teit sen jo meistä
amen- anteeksihuom
qwertyilija kirjoitti:
Kiitos Jeesus Sinulle
kun armias olet minulle
fanis jaksaa moskaa jauhaa
ikuisesti riitaa haastaa
mutta armias ole luojani
taivaallinen suojani
uskovilles armo anna
heitä sylisssäsi kanna
anna heidän rauhoittua
paikoillensa asettua
homoviha poista heistä
kuten teit sen jo meistä
amenTuon qwerty ... "rukous" on jotenkin tuttua ... hmmm ...
"11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'" Juu, jos et tiedä niin ennen todellakin puhuttiin aivan yleisesti suruttomista ihmisistä, millä tarkoitettiin maailman ihmisiä, jotka eivät kantaneet huolta synneistään eikä sieluntilastaan. Elivät "niinkuin pellossa" niinkuin sanotaan. Ei se minun keksintöni ole. Jopa koulussa uskontotunneilla, että rippikoulussa vielä 60-luvulla puhuttiin suruttomista ihmisistä. Nykyään kai puhuttaisiin uskosta osattomista, ateisteista, tai agnostikoista. Sillä ei varsinaisesti tarkoiteta sen kummemmin surun puutetta silloin kun on oikeasti aihetta surra.
Ottamatta kantaa Nooan olemassa olemiseen, tuollaisia aikoja on verrattu juuri Nooan päiviin.
"Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä edes Poika, sen tietää vain Isä. Niin kuin kävi Nooan päivinä, niin on käyvä silloinkin, kun Ihmisen Poika tulee. Vedenpaisumuksen edellä ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin. Kukaan ei aavistanut mitään, ennen kuin tulva tuli ja vei heidät kaikki mennessään. Samoin käy, kun Ihmisen Poika tulee. Kaksi miestä on pellolla: toinen otetaan, toinen jätetään. Kaksi naista on jauhamassa viljaa: toinen otetaan, toinen jätetään." Matt. 24:36-41
Toisaalta voisit lopettaa tuon henkilökohtaisuuksiin menemisen, ja yrittää pysyä omissa nahoissasi.evita- kirjoitti:
Juu, jos et tiedä niin ennen todellakin puhuttiin aivan yleisesti suruttomista ihmisistä, millä tarkoitettiin maailman ihmisiä, jotka eivät kantaneet huolta synneistään eikä sieluntilastaan. Elivät "niinkuin pellossa" niinkuin sanotaan. Ei se minun keksintöni ole. Jopa koulussa uskontotunneilla, että rippikoulussa vielä 60-luvulla puhuttiin suruttomista ihmisistä. Nykyään kai puhuttaisiin uskosta osattomista, ateisteista, tai agnostikoista. Sillä ei varsinaisesti tarkoiteta sen kummemmin surun puutetta silloin kun on oikeasti aihetta surra.
Ottamatta kantaa Nooan olemassa olemiseen, tuollaisia aikoja on verrattu juuri Nooan päiviin.
"Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä edes Poika, sen tietää vain Isä. Niin kuin kävi Nooan päivinä, niin on käyvä silloinkin, kun Ihmisen Poika tulee. Vedenpaisumuksen edellä ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin. Kukaan ei aavistanut mitään, ennen kuin tulva tuli ja vei heidät kaikki mennessään. Samoin käy, kun Ihmisen Poika tulee. Kaksi miestä on pellolla: toinen otetaan, toinen jätetään. Kaksi naista on jauhamassa viljaa: toinen otetaan, toinen jätetään." Matt. 24:36-41
Toisaalta voisit lopettaa tuon henkilökohtaisuuksiin menemisen, ja yrittää pysyä omissa nahoissasi.Se on aina oma haasteensa kun käytetään tällaisia vanhoja samoja, joiden merkitys on muuttunut vuosien saatossa.
Ehkä suruton nyt käsitetään että on ilman suruja. Toinen hyvä merkitys on huoleton.
Löysin aika hyvää analyysi asiasta eräästä keskustelun pätkästä.
”Vaikuttaisi siltä että nykykielellä ymmärrettynä suruttomuus siis surun puute, ei olisi sitä mitä lauseella alun perin ollaan tavoiteltu, eikä kyse oikeastaan ole huolettomuudestakaan. Parempi käännos olisi ilmeisesti omahyväisyys, itseriittoisuus tai varomattomuus.”
Suruttomuutta on käytetty aika monessa merkityksessä jota on käytetty suomen kielen alkuvaiheessakin. Sitä on käytetty positiivisessa merkityksessä.
”Suruttomuus voi olla Jumalan antama onnellinen tila…”
Tässä kirjoittaja miettii sitä, mitä sana tarkoittaa kun käännetään kieleltä toiselle. Onko sen merkitys pysynyt samana.
”Arvaan myös, että suruton niiden käännöksissä vastaa englannin sanaa secure…”
Mikä lie alkukielisinä?
”Pietistit, jotka tekivät tunnetuksi substantiivisesti käytetyn adjektiivin suruton merkityksessä ’sielunsa tilasta huolta kantamaton ihminen’…”
http://uskojaelama.net/forum/index.php?topic=1118.0
Itse olen kuullut tätä termiä lähinnä lestadiolaisten parissa. En ole kuullut sanaa juuri missään muualla. Ehkä rippikoulussa jossa opettaja oli lestadiolainen mutta en muualla.
Vähäkatekismuksessakin puhutaan suruttomuudesta.
66. SURUTTOMUUS.
"Jos Pyhä Henki ei saa lapsena kastettua hoitaa Kristuksen yhteydessä, maailman henki valtaa ihmisen sydämen. Vain hämärästi hän ikävöi Jumalaa ja iäisyyttä. Hän tuntee tosin elämänsä tyhjyyden, ja ajoittain synti vaivaa häntä; mutta hän ei tajua, että hänen tärkein asiansa olisi sielun pelastus. Tällaista tilaa sanotaan suruttomuudeksi."
Voi suruttomia Siionissa, huolettomia Samarian vuorella! Aam. 6: 1.
Maailmaan kiintynyt mieli: Luuk. 12: 16–21.
"Niin me ilman Pyhää Henkeä olemme kylmät, ilman sisallistä rauhaa ja iloa, vanhurskautta ja jumalallista viisautta, ilman nöyryyttä ja omantunnon väristyksiä." Mikael Agricola.
https://armonalla.wordpress.com/2013/11/13/suomen-evankelis-luterilaisen-kirkon-kristinoppi-1948/- Anonyymi
totuutta pyritään pakenemaan monella tapaa kun se on niin kipeä asia, toivottavasti se vielä tulee silti esiin. hengellisestä elämästäkin on tullut lähes teatteria, Raamatun sanasta viis.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72528- 1211801
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1241513Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391497Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1741327Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1611302- 1481275
- 521208
- 591148
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.651091