Narsistitkin ovat vain ihmisiä

HuManni

Narsistitkin vain yrittävät elää omaa elämäänsa. He ovat saaneet itse vamman jota he eivät itse edes käsitä omaavansa. Miksi tuomita tälläisiä henkilöitä? He yrittävät selviytyä elämästä kuten me muutkin ja vaikka he saattavat käyttää ei sallittuja oikoteitä tai käyttää toisia vähän hyväkseen, se on vain inhimillistä ja kuuluu ihmiseen luonteeseen, Jokainen tekee tyylillään asiat.

With A Little Help From My Friends -tyylinen eläminen on aivan luonnollista, jos itse ei kykene käyttää vähän toista hyväkseen niin kaikki onnistuu.

142

1019

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+19

      Itse tunnen oikeasti jonkin verran sääliä näitä ihmisiä kohtaan juuri tuosta syystä, että se tila ei ole itse aiheutettua. Ei mene nallekarkit tasan. Ironista tässä on tietenkin se, että narsisti popsii minunlaiset ihmiset suihinsa jos pääsee lähelle.

    • Riippuvaisia

      Niin narskut ongelma jätettä!

    • psst..

      Täälläkin on tunnettu Narskua kohtaan sääliä reilu 5 vuotta.Tässä kahen vaiheilla,mitäs tehä,ymmärtääkkö Narskua ja jatkaa,vaan jättääkkö.
      Ihan todellakin säälittää katsoa häntä,miten aikuisessa miehessä on pieni lapsi.Tulee aivan hoivaamisen tarve,kun häntä katselee.
      Hänenkään lapsuus ei ole ollut helppoa isänsä menetys silloin kun sitä olisi tarvinnut.Koulu kiusattuna katkera läpi elämänsä.
      Itsensä tuntee todelliseksi uhriksi,jonka elämän tehtäväksi koitui ikuinen lapsi hodettavaksi.
      Aikuisella ijällä näitä ihmis suhteita ajattelee erillä lailla kuin nuorempana.

      • kuopus

        Ihminen, joka on tullut kiusatuksi ei muutu narsistiseksi, vaan ihminen, jota vanhemmat ovat syyttä ihannoineet ja nostaneet jalustalle, janoaa tavalla tai toisella huomiota. Narsistin minäkuva on vääristynyt. Kiusattu henkilö yleensä tuntee empatia, koska tietää miltä kiusatuksi tuleminen tuntuu. Katkeruus ei ole narsismia, narsisti saattaa hakea huomiota sepittäessään asioita, koska kaikki yleensä pyörii vain ja ainoastaan oman navan ympärillä.


      • kiith

        Täällä kaik on narsisteja hyväks käyttäviä paskoja


      • ei_välttis
        kuopus kirjoitti:

        Ihminen, joka on tullut kiusatuksi ei muutu narsistiseksi, vaan ihminen, jota vanhemmat ovat syyttä ihannoineet ja nostaneet jalustalle, janoaa tavalla tai toisella huomiota. Narsistin minäkuva on vääristynyt. Kiusattu henkilö yleensä tuntee empatia, koska tietää miltä kiusatuksi tuleminen tuntuu. Katkeruus ei ole narsismia, narsisti saattaa hakea huomiota sepittäessään asioita, koska kaikki yleensä pyörii vain ja ainoastaan oman navan ympärillä.

        Oma kantani on, että kiusattu VOI muuttua narsistiseksi. Totta on, että todennäköisempää on jos vanhemmat ovat pilalle lellineet eivätkä ole koskaan mitään kieltäneet, mutta ihan on mahdollista jos lapsi on kokenut henkistä väkivaltaa ja alkaa katkeroituessaan suojautua narsistisella tavalla. Miettikääpä kumpi on helpompaa tai "miellyttävämpää"; pitää itseään täytenä nollana kuten useimmat kiusatut tai kehittää itsestään ylivertaisia mielikuvia ja ajatella olevansa parempi kuin muut.


      • jlslösp
        ei_välttis kirjoitti:

        Oma kantani on, että kiusattu VOI muuttua narsistiseksi. Totta on, että todennäköisempää on jos vanhemmat ovat pilalle lellineet eivätkä ole koskaan mitään kieltäneet, mutta ihan on mahdollista jos lapsi on kokenut henkistä väkivaltaa ja alkaa katkeroituessaan suojautua narsistisella tavalla. Miettikääpä kumpi on helpompaa tai "miellyttävämpää"; pitää itseään täytenä nollana kuten useimmat kiusatut tai kehittää itsestään ylivertaisia mielikuvia ja ajatella olevansa parempi kuin muut.

        Ei kiusattu muutu narsistiksi. Narsismi on synnynnäinen ominaisuus. Tosin osa väittää, että lapsuudessa erilaisten traumojen seurauksensa saatu. Miksi säälisin narsistia, joka ei tunne sääliä muita kohtaan, Narsistin ainoa tavoite on aina oma etu, olkoot missä asiassa tahansa. Narsistit ovat taitureita valehteluissaan ja toisien hyväksikäytössä. Monelle narsistin läsnäolo elämässä on tullut selväksi vasta vuosikymmenienkin jälkeen. Minusta narsisti saa olla yksin tai jos joku hänet haluaa vapaaehtoisesti, kertoo se siitä, että tämä ko.henkilö on ripustautuja, läheisriippuvainen ja haluaa olla tavalla tai toisella hyväksikäytetty, eli jnkl:sta itsetuhoisuutta tms. Täysin kokemuksesta tämäkin kirjoitettu.


      • fiftyeight

        Rakkaus on käsittämätöntä ja jos Amor lähettää nuolen, niin asia on vaikea, varsinkin jos kohteena onnarsisti.


      • vaeltava-aave
        kuopus kirjoitti:

        Ihminen, joka on tullut kiusatuksi ei muutu narsistiseksi, vaan ihminen, jota vanhemmat ovat syyttä ihannoineet ja nostaneet jalustalle, janoaa tavalla tai toisella huomiota. Narsistin minäkuva on vääristynyt. Kiusattu henkilö yleensä tuntee empatia, koska tietää miltä kiusatuksi tuleminen tuntuu. Katkeruus ei ole narsismia, narsisti saattaa hakea huomiota sepittäessään asioita, koska kaikki yleensä pyörii vain ja ainoastaan oman navan ympärillä.

        Varmasti voi muuttua, älä tee yleistyksiä, ja ennemminkin se on päinvastoin niistä VOIKIN vasta tulla niitä narsisteja tai muita persoonallisuushäiriöisiä kun ja jos he laittavat "vahingon" kiertämään ja purkavat patoutuneita tunteitaan syyttömiin. Narsimi EI! EI! EI! ja vielä kerran EI! ole synnynnäinen ominaisuus. Muutenhan silloin täällä Inhottavat paskiaiset haukkuvat syntymästään vammaisia ihmisiä ja sehän on yhtä kuin RASISMI!


      • aoiae
        jlslösp kirjoitti:

        Ei kiusattu muutu narsistiksi. Narsismi on synnynnäinen ominaisuus. Tosin osa väittää, että lapsuudessa erilaisten traumojen seurauksensa saatu. Miksi säälisin narsistia, joka ei tunne sääliä muita kohtaan, Narsistin ainoa tavoite on aina oma etu, olkoot missä asiassa tahansa. Narsistit ovat taitureita valehteluissaan ja toisien hyväksikäytössä. Monelle narsistin läsnäolo elämässä on tullut selväksi vasta vuosikymmenienkin jälkeen. Minusta narsisti saa olla yksin tai jos joku hänet haluaa vapaaehtoisesti, kertoo se siitä, että tämä ko.henkilö on ripustautuja, läheisriippuvainen ja haluaa olla tavalla tai toisella hyväksikäytetty, eli jnkl:sta itsetuhoisuutta tms. Täysin kokemuksesta tämäkin kirjoitettu.

        Muuten ihan järkevä kommentti, mutta se että narsismi olisi synnynnäinen piirre ei pidä paikkaansa. Se on ympäristön aikaansaama piirre johon geeneillä SAATTAA olla tietynlainen vaikutus. Psykopatia on synnynnäistä ja kuten sanotaan niin jokainen psykopaatti on narsisti, mutta jokainen narsisti ei ole psykopaatti.


    • dsasdasd

      Narsistilla on usein itsellään rankka lapsuus, siellä voi olla puutetta, kurjuutta yms joka on saattanut johtua hänestä riippumattomasta asiasta. Yleensä puutteessa ja kurjuudesta elävistä tulee todella solidaarisia, toiset lujasti huomioonottavia ihmisiä. Heille tulee perheen sisällä lujat empaattiset siteet, Mutta jos siihen lisätään vaikka kateelliset sisarukset, henkilöstä ei tulekaan muut huomioonottava vaan sellainen joka vie leivän itselleen vaikka nälkäisen lapsen suusta,

      Pelkkä puute ja kurjuus ei tee kenestäkään narsistia vaan se, jos hän joutuu taistelemaan vielä siitä vähästä vaikka sisarustensa (ympäristön) kanssa, eli mitään ei jaeta, vaan kaikki yritetään viedä, Henkilöstä kasvaa väkisinkin itsekäs, ei hän päätä itse kasvaa sellaiseksi vaan hänet kasvatetaan,

      Sama tausta voi olla rikkaan pennuilla, asiat joista taistellaan ovat vain erilaisia.
      Puute voi olla vaikka vanhempien välittäminen joka on korvattu rahalla,

      • Sinulla on analyysiä

        Sinulla on analyysiä, jolla perustelet ja selität tiettyjä luonteenpiirteitä. Mutta NPH on vähän syvempi juttu.


      • gijrpiaorjgoaei

        Puhut nyt asioista, joista et hirveästi tiedä. Narsismia on paljon rikkaiden perheiden lapsilla, esim. Paris Hilton. Lapsesta, joka saa kaiken minkä haluaa, tulee helposti narsistinen. Narsismi on pohjimmiltaan tunnepuolen vamma, joka varallisuuden sijaan juontuu enemmänkin suhteesta vanhempiin. Ja sillä ei ole väliä, onko vanhempi köyhä tai rikas tai onko paljon lapsia: rakkautta vain annetaan tavalla tai toisella väärin, jolloin narsisti oppii rakastamaan itseään sen sijaan että oppisi välittämään muista.


      • Oivallus on ottanut
        gijrpiaorjgoaei kirjoitti:

        Puhut nyt asioista, joista et hirveästi tiedä. Narsismia on paljon rikkaiden perheiden lapsilla, esim. Paris Hilton. Lapsesta, joka saa kaiken minkä haluaa, tulee helposti narsistinen. Narsismi on pohjimmiltaan tunnepuolen vamma, joka varallisuuden sijaan juontuu enemmänkin suhteesta vanhempiin. Ja sillä ei ole väliä, onko vanhempi köyhä tai rikas tai onko paljon lapsia: rakkautta vain annetaan tavalla tai toisella väärin, jolloin narsisti oppii rakastamaan itseään sen sijaan että oppisi välittämään muista.

        "Narsismi on pohjimmiltaan tunnepuolen vamma, joka varallisuuden sijaan juontuu enemmänkin suhteesta vanhempiin."

        Oivallus on ottanut oikean kurssin, mutta vielä on matkaa.


      • keisari

        Täysin totta ..itse olen narsisti ja jotunut pitämään puoliani veljiäni kohtaan jotka lapsena varastivat tavaroitani ..äiti ei puuttunut mitenkään asiaan joten jäljelle jäi hoitaa asiat vain itse !! Olisi paljon kirjotettavaa mutta en jaksa muistella ..ikävä juttu minussa että nyt laitan vahingon kiertämään. En osaa pysäyttää..


    • Voi voi toista

      Narsistit ovat niitä, jotka sanovat, että sääli on sairautta, joten kohdeltakoon heitä, kuten hekin muita kohtelevat.

      Sääliä tippuu taas sinä päivänä, kun narsismi luokitellaan virallisesti kehitysvammaksi.

      On aivan sama, kuinka narsistia kohtelee, sääliikö häntä tai on säälimättä. Lopputulos on tismalleen sama.

      Narsisti on kuin koira, joka puree ruokkivaa tai silittävää kättä.
      Mahdollisimman kauas narsisteista ja minimin verran tekemisissä.

      Ihmisiä heissä ei ole, kuin ulkomuoto. Sisällä asuu joku hämäräotus, sieluton kummitus tai väkivaltainen hirviö tai zombie.

      Etäältä sitten voi sääliä, kuten myrkkyhämähäkkejä terraariossa.

      Voi voi toista.

      • -tytär-

        Tämä oli kyllä hyvä kirjoitus. Totta se, että koko ikänsä, narsistin hampaissa olleena tälläisen perheen lapsena. On todella elämänsä aikana, joutunut niin koville,. että voi ainoastaan *sääliä* narsistia kaukaa.

        Koska, jos päästät narsistivanhempaa yhtään lähemmäksi. Hän siekailematta näyttää jälleen käsittämättömän pahuutensa. Käy siis sinun *pöydässäsi syömässä*. Ottaa eväät mukaan luvallisesti, tai luvatta. Ja kiitokseksi *ampuu* miljoonannen kerran auttajansa henkitoreisiin. Ja tämä tapahtuu täysin harkitusti.

        Eli, iäkästäkään narsistivanhempaa ei voi edes mennä auttamaan. Saamatta kuonaa niskaansa ja viikkoja kestävän pahanmielen siitä.
        Joskus joku viisas sanoi, että anna mennä paskapuheiden ja valehtelun toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos Mutta, jokainen, joka on tämän* häiriintyneen* käyttääntymisen joskus elämässään kokenut. Tietää, että se ei ole niin helppoa. Narsisti osaa ne konstit, millä loukata toista verisesti.


      • uhrilammas
        -tytär- kirjoitti:

        Tämä oli kyllä hyvä kirjoitus. Totta se, että koko ikänsä, narsistin hampaissa olleena tälläisen perheen lapsena. On todella elämänsä aikana, joutunut niin koville,. että voi ainoastaan *sääliä* narsistia kaukaa.

        Koska, jos päästät narsistivanhempaa yhtään lähemmäksi. Hän siekailematta näyttää jälleen käsittämättömän pahuutensa. Käy siis sinun *pöydässäsi syömässä*. Ottaa eväät mukaan luvallisesti, tai luvatta. Ja kiitokseksi *ampuu* miljoonannen kerran auttajansa henkitoreisiin. Ja tämä tapahtuu täysin harkitusti.

        Eli, iäkästäkään narsistivanhempaa ei voi edes mennä auttamaan. Saamatta kuonaa niskaansa ja viikkoja kestävän pahanmielen siitä.
        Joskus joku viisas sanoi, että anna mennä paskapuheiden ja valehtelun toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos Mutta, jokainen, joka on tämän* häiriintyneen* käyttääntymisen joskus elämässään kokenut. Tietää, että se ei ole niin helppoa. Narsisti osaa ne konstit, millä loukata toista verisesti.

        Olen täysin samaa mielta kahden edellisen kanssa. Narsisti ei sääliä eikä armoa ansaitse, Hirvittäviä otuksia, joita ei voi ihmisiksi sanoa. Kieroja lieroja!


      • arvaas

        Älä viitsi haistatella, minulle tulee paha mieli. Minulla oli kerran narsisti työtöverina, oli suorastaan oksettavaa mennä duuniin aamuisin.


      • adressi
        uhrilammas kirjoitti:

        Olen täysin samaa mielta kahden edellisen kanssa. Narsisti ei sääliä eikä armoa ansaitse, Hirvittäviä otuksia, joita ei voi ihmisiksi sanoa. Kieroja lieroja!

        Narsistit eivät opi virheistään, vaikka aiheuttavat henkistä pahoinvointia (Rikoslaki LUKU 21 §5). Tuon pykälän kaksi vuotta ehdollista ei riitä, vaan he tarvitsevat laitoshoidon loppuiäkseen, jotta uhrit saavat palata elämään.
        http://www.adressit.com/narsistit_suljettava_laitoksiin_lopuksi_iakseen


      • justjuuuuu

        Sanompa ihan suoraan, että olipahan paska ehdotus...


    • varokaa erehtymistä

      Eivät ole ihmisiä. Ihmisillä on tunteet, joten narsistit eivät voi olla ihmisiä. Olioita ovat ihmisen kaavussa.

    • tähpöh

      Eikös joku narsismia tutkinut kutsunut narsisteja epäihmisisiksi. Olen samaa mieltä että ihmisyyteen kuuluu isona osana tunteet ja jos näitä ei ihmisellä ole, tai kuin pari alkukantaista niin silloin ehkä epäihminen sana kuvaa hyvin heitä. Olen kyllä joskus sääliäkin heitä kohtaan tuntenut ja tosiasia on että heillä on ollut vakavia puutteita lapsuudessa. Ehkä jos tietäisi tarkemmin että mitä niin voisi sitä myötätuntoakin tulla enemmän, mutta en tiedä sitten.. Kun toisaalta ihmisen pitää ottaa vastuu teoistaan eikä menneisyydellä voi loputtomiin selitellä tekemisiään ja käytöstään mutta kun narsistit eivät näe itsessään vikaa joten eivät kykene siis myöntämään että tarvitsevat apua niin mitä tällaisesta ihmisestä pitäisi ajatella? Pitäisi kai vain myöntää että he ovat vain joku ihmeellinen luonnonilmiö joille ei voi mitään. Aika harva narsisti oikeasti parantuu terapiassa. Onhan näitä esimerkkejä välillä että pitkä psykoterapia olisi parantanut mutta nämä tapaukset ovat varmaankin aika harvassa?

      • Alffonsso

        Kuka rupeaa käymään pitkiä aikoja psykoterapioissa? Jos kyseessä on narsismi siihen ei voi pakottaa,joten se olisi vapaaehtoista, ja enpä usko kenenkään suostuvan puolet elämästään kestäviin terapioihin vain sen syyn takia, että vain on hieman liian itsekäs.

        Näkeekö täällä yleensä kukaan omia vikojaan ja miksi narsistin olisi ne nähtävä, kun et sinäkään näe omiasi? Samoja luonnonluomia ne narsistitkin ovat kuten me muutkin.

        Ei kukaan varmaan menneisyydellään selittele tekojaan hän vain tekee kuten menneisyys on opettanut tietämättään. Ja onhan narsistillakin oikeus olla harmissaan omasta lapsuuden kokemuksistaan kuten meillä muillakin.

        Sitä samaa tapahtuu kun tällä,palstalla ihmiset kirjoittavat sen takia, koska menneisyydessä heille on tapahtunut jotain... voisiko heitä myös vaatia että se käytös. kirjoittelu on jo loputtava jaheidän olisi otettava vastuu ja nähtävä omat vikansa ja lopetettava kirjoittelu ja mentävä hoitoon?


      • 18+3
        Alffonsso kirjoitti:

        Kuka rupeaa käymään pitkiä aikoja psykoterapioissa? Jos kyseessä on narsismi siihen ei voi pakottaa,joten se olisi vapaaehtoista, ja enpä usko kenenkään suostuvan puolet elämästään kestäviin terapioihin vain sen syyn takia, että vain on hieman liian itsekäs.

        Näkeekö täällä yleensä kukaan omia vikojaan ja miksi narsistin olisi ne nähtävä, kun et sinäkään näe omiasi? Samoja luonnonluomia ne narsistitkin ovat kuten me muutkin.

        Ei kukaan varmaan menneisyydellään selittele tekojaan hän vain tekee kuten menneisyys on opettanut tietämättään. Ja onhan narsistillakin oikeus olla harmissaan omasta lapsuuden kokemuksistaan kuten meillä muillakin.

        Sitä samaa tapahtuu kun tällä,palstalla ihmiset kirjoittavat sen takia, koska menneisyydessä heille on tapahtunut jotain... voisiko heitä myös vaatia että se käytös. kirjoittelu on jo loputtava jaheidän olisi otettava vastuu ja nähtävä omat vikansa ja lopetettava kirjoittelu ja mentävä hoitoon?

        ^ Kuulostaako narsistin defenssi mahdollisesti tältä?


      • kokenut

        Ei narsistilla silti ole oikeutta kiduttaa muita ihmisiä. Ei kenelläkään ole. Itse narsistin uhrin olleena pidän kaikkia puolustelijoita joko äärettömät typerinä ja tietämättöminä tai sitten narsistina.


    • Kuolkoot pois

      Ei heru ymmärrystä eikä myötätuntoa narsisteille. Eivät ne ole ihmisiä vaan hirviöitä ihmisen nahoissa.

      Mikäli ovat niin syyntakeettomia sairaita raukkoja kuin tällä palstalla heitä sympatiseeraavat väittävät, niin kuuluvat ikuisiksi ajoiksi lukkojen taakse mielisairaaloihin.

      • Sellistinen

        Sairaalaan samaan selliin uhrinsa kanssa....joo!


    • Hei dalai lama

      Kaikki me traumatisoituneet uhrit olemme niitä sinun säälittäviä narsistejasi joskus huolella säälineet, rakastaneet ja yrittäneet ymmärtää. Tulos on tässä.

      Onko sulla muita hyviä ideoita?

      Suosittelen suhdetta narsistin kanssa ja sen jälkeen voit sitten palata tänne jeesustelemaan ja leikkimään laupiasta.
      Me olemme täällä kuule suurimmaksi osaksi samanlaisia empaatikkoja kuin sinäkin, erona vaan se, että jaoimme empatiaamme hiukkasen väärään kohteeseen - eli narsistiin!

      • Dalai talous-lama

        Arvoisat uhrit, olette tehneet väärin kun olette yrittäneet sääliä ja ymmärtää narsistia. Puhun teille suoraan.

        Rakastaa, se on vain oikein, se on kaikki, jota teidän olisi ainoastaan pitänyt tuntea, Sääli tai ymmärtäminen ei ole oikeaa välittämistä vaan te olette sen avulla luikkineet asioista karkuun, Helpointa on ymmärtää toista : "minä ymmärrän sinua" tai "minä säälin sinua" ovat molemmat sellaisia termejä jotka eivät aiheuta mitään toimenpiteitä. Olette päässeet siinä itse helpolla, Helppo on sanoa jollekin että minä säälin sinua, koska et itse tarvitse tehdä siinä mitään, Säälin antaminen ei paranna tai ei auta ketään, säälin tunteminen ei ole oikeaa apua.

        Jos et ole niin ymmärtäväinen ja sääliväinen toinen joutuu pakosta jotenkin muuttumaan. Aivan kuin alkoholistia ymmärretään ja säälitään, se edesauttaa juomista.

        Ihminen oppii ainoastaan silloin jos hänen ei-soveliaita tekojaan tai toimiaan ei hyväksytä lainkaan.

        Mitä jos poliisi pysäyttäisi rattijuopon ja päästäisi hänet sitten jatkamaan ajoaan kun juoppo kertoisi jonkun säälittävän tarinan? Sanoisi vain että "minä ymmärrän sinun tuskasi johon juot" ja "säälin sinua" ja eikun hyvää ja turvatonta matkaa sinulle ja muille sinua vastaantuleville.


      • Saana-Riia
        Dalai talous-lama kirjoitti:

        Arvoisat uhrit, olette tehneet väärin kun olette yrittäneet sääliä ja ymmärtää narsistia. Puhun teille suoraan.

        Rakastaa, se on vain oikein, se on kaikki, jota teidän olisi ainoastaan pitänyt tuntea, Sääli tai ymmärtäminen ei ole oikeaa välittämistä vaan te olette sen avulla luikkineet asioista karkuun, Helpointa on ymmärtää toista : "minä ymmärrän sinua" tai "minä säälin sinua" ovat molemmat sellaisia termejä jotka eivät aiheuta mitään toimenpiteitä. Olette päässeet siinä itse helpolla, Helppo on sanoa jollekin että minä säälin sinua, koska et itse tarvitse tehdä siinä mitään, Säälin antaminen ei paranna tai ei auta ketään, säälin tunteminen ei ole oikeaa apua.

        Jos et ole niin ymmärtäväinen ja sääliväinen toinen joutuu pakosta jotenkin muuttumaan. Aivan kuin alkoholistia ymmärretään ja säälitään, se edesauttaa juomista.

        Ihminen oppii ainoastaan silloin jos hänen ei-soveliaita tekojaan tai toimiaan ei hyväksytä lainkaan.

        Mitä jos poliisi pysäyttäisi rattijuopon ja päästäisi hänet sitten jatkamaan ajoaan kun juoppo kertoisi jonkun säälittävän tarinan? Sanoisi vain että "minä ymmärrän sinun tuskasi johon juot" ja "säälin sinua" ja eikun hyvää ja turvatonta matkaa sinulle ja muille sinua vastaantuleville.

        Narsisti ei parane rakastamalla. Oikeastaan päinvastoin muuttuu entistä pahemmaksi hirviöksi. Narsisti käyttää hyväkseen toisen rakkautta ja kohtelee aina vain julmemmin ja loukkaavammin. Mitä enemmän kyseisestä saastasta välität, niin sitä häikäilemättömämmin narsisti pahoinpitelee henkisesti ja joskus fyysisestikin.

        Narsistia ei pidä sääliä, ymmärtää eikä etenkään rakastaa. Hirviöitä ei pidä ruokkia antamalla hyväksyntää ja haaskata heihin rakkauttaan, jonka narsistit ottavat vain lupana musertaa uhrinsa.


      • Dalai talous-lama
        Saana-Riia kirjoitti:

        Narsisti ei parane rakastamalla. Oikeastaan päinvastoin muuttuu entistä pahemmaksi hirviöksi. Narsisti käyttää hyväkseen toisen rakkautta ja kohtelee aina vain julmemmin ja loukkaavammin. Mitä enemmän kyseisestä saastasta välität, niin sitä häikäilemättömämmin narsisti pahoinpitelee henkisesti ja joskus fyysisestikin.

        Narsistia ei pidä sääliä, ymmärtää eikä etenkään rakastaa. Hirviöitä ei pidä ruokkia antamalla hyväksyntää ja haaskata heihin rakkauttaan, jonka narsistit ottavat vain lupana musertaa uhrinsa.

        Ei parane mutta kai sinullakin on ollut sitten rakkauskin pelissä jos narsistin kanssa olet ollut, vai onko kaikki ollut pelkkää sääliä ja ymmärtämistä. Rakastaa pitää, ja jokaista ihmistä, sääliä ja ymmärtämystä ei tarvitse antaa, Sinulla se on ollut noista kaikista keitetty soppa (rakkaus sääli ymmärtäminen). Se on huono yhdistelmä. Pelkkä rakkaus voi olla aivan jotain muuta kuin periksiantamista, sinä sotket että rakkaus olisi sääliä tai pahojen tekojen ymmärtämistä ja anteeksiantoa kaikelle. Ei ole. Sinä et osaa edes tunnistaa omia tunteitasi, kun säälit jotain luulet että se on yhtä kuin rakastaminen, ei ole: sääli on vain sääliä. Ymmärtäminen on vain ymmärtämistä, eikä sekään ole rakkautta.

        Ehkä teiltä onkin puuttunut kokonaan se rakkaus, olette vain säälineet ja ymmärtäneet ja luulleet että tämä on sitä rakkautta.


      • Sanna-Riia
        Dalai talous-lama kirjoitti:

        Ei parane mutta kai sinullakin on ollut sitten rakkauskin pelissä jos narsistin kanssa olet ollut, vai onko kaikki ollut pelkkää sääliä ja ymmärtämistä. Rakastaa pitää, ja jokaista ihmistä, sääliä ja ymmärtämystä ei tarvitse antaa, Sinulla se on ollut noista kaikista keitetty soppa (rakkaus sääli ymmärtäminen). Se on huono yhdistelmä. Pelkkä rakkaus voi olla aivan jotain muuta kuin periksiantamista, sinä sotket että rakkaus olisi sääliä tai pahojen tekojen ymmärtämistä ja anteeksiantoa kaikelle. Ei ole. Sinä et osaa edes tunnistaa omia tunteitasi, kun säälit jotain luulet että se on yhtä kuin rakastaminen, ei ole: sääli on vain sääliä. Ymmärtäminen on vain ymmärtämistä, eikä sekään ole rakkautta.

        Ehkä teiltä onkin puuttunut kokonaan se rakkaus, olette vain säälineet ja ymmärtäneet ja luulleet että tämä on sitä rakkautta.

        Ensinnäkään en ole koskaan säälinyt narsistia. Toisekseenkin älä yritä leikkiä tuntevasi tai tietäväsi minusta tai osaamisistani mitään yhden kirjoitetun kommentin perusteella, kun et tiedä minusta tai narsistin kanssa elämisestäni mitään.

        Kun nyt olet olevinasi meitä kaikkia muita viisaampi ja tietävämpi mitä aito rakkaus ja rakastaminen on, niin kerropa se meille muillekin?


      • Saana-Riia kirjoitti:

        Narsisti ei parane rakastamalla. Oikeastaan päinvastoin muuttuu entistä pahemmaksi hirviöksi. Narsisti käyttää hyväkseen toisen rakkautta ja kohtelee aina vain julmemmin ja loukkaavammin. Mitä enemmän kyseisestä saastasta välität, niin sitä häikäilemättömämmin narsisti pahoinpitelee henkisesti ja joskus fyysisestikin.

        Narsistia ei pidä sääliä, ymmärtää eikä etenkään rakastaa. Hirviöitä ei pidä ruokkia antamalla hyväksyntää ja haaskata heihin rakkauttaan, jonka narsistit ottavat vain lupana musertaa uhrinsa.

        "Narsisti ei parane rakastamalla. Oikeastaan päinvastoin muuttuu entistä pahemmaksi hirviöksi."

        Niin ja mistäköhän se johtuu, juurkin siitä että

        "Narsisti vihaa rakkautta - olipa se ilmaistu miten tahansa ja milloin tahansa."

        Sama juttu iloisuuden, onnellisuuden ym. positiivisiksi tulkittavien tunteiden suhteen...

        Uskoisin että monellekkin on tuttua, että kerrot narsistille jotain josta olet iloinen, innostunut tai onnistunut, niin välittömästi saat vastauksesi jotain "ilkeää" joka sammuttaa hymyn kasvoiltasi...

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq74.html


      • Dalai talous-lama
        Sanna-Riia kirjoitti:

        Ensinnäkään en ole koskaan säälinyt narsistia. Toisekseenkin älä yritä leikkiä tuntevasi tai tietäväsi minusta tai osaamisistani mitään yhden kirjoitetun kommentin perusteella, kun et tiedä minusta tai narsistin kanssa elämisestäni mitään.

        Kun nyt olet olevinasi meitä kaikkia muita viisaampi ja tietävämpi mitä aito rakkaus ja rakastaminen on, niin kerropa se meille muillekin?

        Jos henkilö osaa rakastaa vain toisia, mutta ei itseään, ei hän oikeasti osaa rakastaa lainkaan.

        Et voi osata rakastaa toista, ellet osaa myös rakastaa itseäsi saman verran. Voidakseen rakastaa muita, on siis ensisijaisen tärkeää oppia hyväksymään itsensä, ja rakastamaan itseään juuri sellaisena kuin on. Rakkaus ei ole vain tunne, vaan myös aktiivista toimintaa.

        Tosi rakkaus ei ole uhrautumista toisen eteen. Aidossa rakkaudessa kumpikin voi säilyttää itsenäisyytensä ja yksilöllisyytensä. Miksi yrittää mennä toisen pään sisään? Oikea rakkaus siis ei ole riippuvaisuutta.....


      • 5+10=?
        Dalai talous-lama kirjoitti:

        Jos henkilö osaa rakastaa vain toisia, mutta ei itseään, ei hän oikeasti osaa rakastaa lainkaan.

        Et voi osata rakastaa toista, ellet osaa myös rakastaa itseäsi saman verran. Voidakseen rakastaa muita, on siis ensisijaisen tärkeää oppia hyväksymään itsensä, ja rakastamaan itseään juuri sellaisena kuin on. Rakkaus ei ole vain tunne, vaan myös aktiivista toimintaa.

        Tosi rakkaus ei ole uhrautumista toisen eteen. Aidossa rakkaudessa kumpikin voi säilyttää itsenäisyytensä ja yksilöllisyytensä. Miksi yrittää mennä toisen pään sisään? Oikea rakkaus siis ei ole riippuvaisuutta.....

        "Aidossa rakkaudessa kumpikin voi säilyttää itsenäisyytensä ja yksilöllisyytensä".

        Hänen ”pyhyytensä” puhuu viisaita; aidossa rakkaussuhteessa erillisyys ja ykseys vahvistavat toisiaan, mutta tämä ei voi koskaan toteutua narsistisuhteessa, jossa toinen osapuoli on kyvytön näkemään kumppaninsa erillisenä yksilönä. Narsistille kumppani on vain minuuden jatke, jonka tehtävänä on yksipuolisesti tyydyttää narsistin tarpeita (äiti-lapsi -suhde). Narsistin alkuperäinen tavoite on tehdä kumppaninsa riippuvaiseksi ja tuhota tämän oma tahto ja minuus. Aito rakkaussuhde on näin ollen yhtä mahdoton kuin pyöreä kolmio!


      • kokenut
        5+10=? kirjoitti:

        "Aidossa rakkaudessa kumpikin voi säilyttää itsenäisyytensä ja yksilöllisyytensä".

        Hänen ”pyhyytensä” puhuu viisaita; aidossa rakkaussuhteessa erillisyys ja ykseys vahvistavat toisiaan, mutta tämä ei voi koskaan toteutua narsistisuhteessa, jossa toinen osapuoli on kyvytön näkemään kumppaninsa erillisenä yksilönä. Narsistille kumppani on vain minuuden jatke, jonka tehtävänä on yksipuolisesti tyydyttää narsistin tarpeita (äiti-lapsi -suhde). Narsistin alkuperäinen tavoite on tehdä kumppaninsa riippuvaiseksi ja tuhota tämän oma tahto ja minuus. Aito rakkaussuhde on näin ollen yhtä mahdoton kuin pyöreä kolmio!

        Tämä osuu asian ytimeen, juurikin näin on. Tämä dalai nyt ei todellakaan ole koskaan oikeaa narsistia tavaanutkaan.


    • resumatto

      HuManni

      Jos nuo narskuraidat ottaisimme pois ei kirkkaita nuo vaaleatkaan ois.

    • kaatopaikkarotat

      Vaikka ylen uskonnollinen en olekaan
      silti rukoilen rottien päätyvän hautaan

      a s a p

      mutta tiedän että pirua ei tapa mikään
      hyvät lähtevät nuorena niin ikään

      tuhoa ja sairautta kylvää kaatopaikkarotta
      on tauti likaisen elukan niin tarttuva jotta

      harva rotan mädälle vastustuskykyä kantaa
      ja se asia gs psykopaattirotalle paljon iloa antaa

      hän on suuri ja voimakas, hän saa aikaan paljon pahaa,
      jos ei muuta ole elämässä saavuttanutkaan, ei onnea ei oppia ei rahaa

      häntä kiinnosta ei mikään muu
      saastassa tunkiolla asuu

      mutta ekstaasissa ja voimiensa tunnossa hänet näkee
      kun taas uuden kätyrin saa ihan ikiomaan sotaväkeen

      jota valvoa ohjata ohjeistaa;

      Hei haloo, paremmin voisitte vainoa harjoittaa

      kun syykin siihen on tämä
      vainotun vuoksi olen kärsinyt suuresti ma

      Siksi puolestani kostakaa
      ja osapuolten kolmansien
      joita luon minä joka päivä lisää,
      minä mestari junailtujen tilanteiden

      jotta omasta valvontapoterostani
      saan nähdä täydellistyvän onneni

      Gang stalking rotta ilmoille suuret sanansa kajauttaa

      "Jos ei minulla mitään ole,
      enkä ole onnellinen,
      niin kohta täällä meteli raikaa
      ei saa kenelläkään olla elämässä taikaa -

      ei iloa, ei onnea, minä järjestän pakan uuteen uskoon
      minä kuningas naapuruston

      minä suhdeverkoston ylin
      pyramidin korttipakan mahtavin

      valttikortti minun on tämä
      minulle kaikki on helppoa

      koska minulla ei ole omaatuntoa
      puuttuu elämä sielu empatia

      ehkä myös aivot, sydän
      olen tyhjä mitätön kuori,
      minua kiehtoo tienoo piipreiän
      ja jätteiden

      ei ole elämäni täysin turha

      sainhan naapuruston kuningas ja valtias olla

      turhuutta ei ollut kaikki
      koska

      tyhmät ja turhat ja joutilaat
      turhimmista turhimmat turilaat
      sählinkiä ja häslinkiä mielinmäärin aikaansaa

      Se selvää kaikille lienee
      vainottuOn paha ihminen
      Mutta miksi eivät rotat kokoonnu yhteen sinne
      jossa paha vainottu ei asu, minne

      Ei pois muuttava gs rottaa kotiinsa kutsu
      siellä voisivat ilman pahaa henkeä olla

      vaan missä ilo
      jos ei kenellekään haittaa tehdä
      saa ja kiusaa vainoa tahallista meteliä kytiskelyä nuuskimista nuuhkimista
      aiheuttaa? Ja lukua vainotun suhteista ja menoista ja tuloista pitää, jokaiseen oma sairaus tartuttaa

      Gs psykopaattirotta
      laskee jälleen alleen
      aah onnea

      verkoston ylin
      ajattelutapa se on tällainenkin
      vaikka se oudommanpuoleinen
      jokaisesta rauhaarakastavasta tietenkin.

      Mutta kaatopaikkarotalle luontainen
      ei anna rauhaa

      vaan sitä samaa jauhaa. Tuo tuo tuo on viallinen
      minä vain niin ja näin ja noin.

      asuinalueelle rottameinikiä toin.

      (kiitos esimerkistä hupia päivään!,

    • Parasta antaa olla

      Kyllä-ihmisiä he ovat myös. Ja kyllä tervein reaktio heihin on se, että pysyy heistä kaukana. Monillahan on kosto mielessä. Se jos jokin on myös narsistista ja yksi aste kostostahan on tämä että haukkuu täällä esim.exiään, olkootkin että ei käytä nimiä mutta antaa näin samalle tunteelle periksi kuin mitä varsinaisessa kostossa kostajan mielessä liikkuu. Ts.kaikki vihantunteet aiheuttavat myöskin narsismia, kaikki neg.tunteet mitkä kohdistuvat siihen väitettyyn narsistiin.
      Koen siis että yksi merkki narsismista on katkeruus ja sitä suoltava mieli. Siihen katkeruuteen ei kannata vajota. Juuri tuoollaisista tunteista syntyy narsismia.

      • "Ja kyllä tervein reaktio heihin on se, että pysyy heistä kaukana."

        Niin komenttiisi liittyen, itse kummeksun eniten täällä sitä, että ollaan vapaamutoisessa suhteessa sen narsistiksi nimetyn kanssa ja sitten käydään täällä kertomassa kaikkea negatiivista siitä kumppanista, miten kauhea se on, miten se ei osaa mitään, on tyhmä ja miten huono olo sen seurassa tulee...

        Jotenkin vaan, en tiedä mielestäni siinä on jotain samaa kuin narsistinkin tavassa alentaa ja mitätöidä kumppaniaan...ikäänkuin se olisi kumppanin vika, että joutuu seurustelemaan vääränlaisen, kamalan ihmisen kanssa jonka seurassa tulee huono olo...


      • yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Ja kyllä tervein reaktio heihin on se, että pysyy heistä kaukana."

        Niin komenttiisi liittyen, itse kummeksun eniten täällä sitä, että ollaan vapaamutoisessa suhteessa sen narsistiksi nimetyn kanssa ja sitten käydään täällä kertomassa kaikkea negatiivista siitä kumppanista, miten kauhea se on, miten se ei osaa mitään, on tyhmä ja miten huono olo sen seurassa tulee...

        Jotenkin vaan, en tiedä mielestäni siinä on jotain samaa kuin narsistinkin tavassa alentaa ja mitätöidä kumppaniaan...ikäänkuin se olisi kumppanin vika, että joutuu seurustelemaan vääränlaisen, kamalan ihmisen kanssa jonka seurassa tulee huono olo...

        "Jotenkin vaan, en tiedä mielestäni siinä on jotain samaa kuin narsistinkin tavassa alentaa ja mitätöidä kumppaniaan...ikäänkuin se olisi kumppanin vika, että joutuu seurustelemaan vääränlaisen, kamalan ihmisen kanssa jonka seurassa tulee huono olo... "

        Edelliseen lisäten Vaknin puhuu samasta asiasta tähän tapaan...

        "Narsistin täytyy omistaa koko maailman paras, hohdokkain, säihkyvin, kyvykkäin, päätä kääntävin, ja ällistyttävin puoliso. Mikään tätä fantasiaa vähäisempi ei riitä. Kompensoidakseen todellisen elävän puolisonsa puutteita - hän keksii ihannehahmon ja elää sen kanssa.

        Ja siiten, kun todellisuus on liian usein ja liian selvästi ristiriidassa tämän mielikuvituksen tuotteen kanssa - hän peräytyy mitätöimiseen. Hänen käyttäytymisensä muuttuu äkisti ja tulee uhkaavaksi, alentavaksi, ylimieliseksi, sättiväksi, soimaavaksi, tuhoisan kriittiseksi ja sadistiseksi - tai kylmäksi, rakastamattomaksi, irralliseksi ja persoonattomaksi. Hän rankaisee todellisen elämänsä puolisoa siitä, että tämä ei elä todeksi hänen fantasiaansa, että tämä "kieltäytyy" olemasta hänen jumalattarensa, hänen ihasteltava luomuksensa. Narsisti esittää vaativaa ja vihaista Jumalaa."

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html


      • jöö..
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Jotenkin vaan, en tiedä mielestäni siinä on jotain samaa kuin narsistinkin tavassa alentaa ja mitätöidä kumppaniaan...ikäänkuin se olisi kumppanin vika, että joutuu seurustelemaan vääränlaisen, kamalan ihmisen kanssa jonka seurassa tulee huono olo... "

        Edelliseen lisäten Vaknin puhuu samasta asiasta tähän tapaan...

        "Narsistin täytyy omistaa koko maailman paras, hohdokkain, säihkyvin, kyvykkäin, päätä kääntävin, ja ällistyttävin puoliso. Mikään tätä fantasiaa vähäisempi ei riitä. Kompensoidakseen todellisen elävän puolisonsa puutteita - hän keksii ihannehahmon ja elää sen kanssa.

        Ja siiten, kun todellisuus on liian usein ja liian selvästi ristiriidassa tämän mielikuvituksen tuotteen kanssa - hän peräytyy mitätöimiseen. Hänen käyttäytymisensä muuttuu äkisti ja tulee uhkaavaksi, alentavaksi, ylimieliseksi, sättiväksi, soimaavaksi, tuhoisan kriittiseksi ja sadistiseksi - tai kylmäksi, rakastamattomaksi, irralliseksi ja persoonattomaksi. Hän rankaisee todellisen elämänsä puolisoa siitä, että tämä ei elä todeksi hänen fantasiaansa, että tämä "kieltäytyy" olemasta hänen jumalattarensa, hänen ihasteltava luomuksensa. Narsisti esittää vaativaa ja vihaista Jumalaa."

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html

        No joo, Vaknin kyllä kompastuu omaan egoonsa kun menee noin syvälle tuossa. Oletko muuten miettinyt hänen tarkoitusperiään? Tuntuu nauttivan kun saa uskollisia seuraajia ja aina kun luullaan että narsismin olemus on saavutettu, laittaa mies taas uutta näkökantaa ja sekoittaa päitä taas lisää. Kuitenkin taas kun hänen seuraajansa oivaltavat mistä mies puhuu, niin on hän mielissään. Älykkäästi hän aina jotenkin on kääntänyt kaiken narsismiksi tms. Mun mielestä ukkelia ei kannata noteerata. Narsismi on melkolailla niin paljon yksinkertaisempaa ja nyt puhutaan siis ilkeästä, pahasta narsismista eli siitä persoonallisuushäiriöstä.


      • jöö.. kirjoitti:

        No joo, Vaknin kyllä kompastuu omaan egoonsa kun menee noin syvälle tuossa. Oletko muuten miettinyt hänen tarkoitusperiään? Tuntuu nauttivan kun saa uskollisia seuraajia ja aina kun luullaan että narsismin olemus on saavutettu, laittaa mies taas uutta näkökantaa ja sekoittaa päitä taas lisää. Kuitenkin taas kun hänen seuraajansa oivaltavat mistä mies puhuu, niin on hän mielissään. Älykkäästi hän aina jotenkin on kääntänyt kaiken narsismiksi tms. Mun mielestä ukkelia ei kannata noteerata. Narsismi on melkolailla niin paljon yksinkertaisempaa ja nyt puhutaan siis ilkeästä, pahasta narsismista eli siitä persoonallisuushäiriöstä.

        "Oletko muuten miettinyt hänen tarkoitusperiään? "

        Joo älykäs narsisti lyönyt rahoiksi "vammallaan",

        mutta otsikko on, narsistitkin ovat vain ihmisiä, että siltä pohjalta itsekukin voi miettiä sitä kumppaniaan, että jos kumppani on "vääränlainen", hänen seurassaan on huono olo, niin miksi helkkarissa sen narsistin kanssa pitää seukata...

        Onks pakko tapailla/seurustella ihmisen kanssa josta ei pidä, josta ei ole mitään hyvää sanottavaa ja joka tekee olon huonoksi...


      • Samaa mieltä
        jöö.. kirjoitti:

        No joo, Vaknin kyllä kompastuu omaan egoonsa kun menee noin syvälle tuossa. Oletko muuten miettinyt hänen tarkoitusperiään? Tuntuu nauttivan kun saa uskollisia seuraajia ja aina kun luullaan että narsismin olemus on saavutettu, laittaa mies taas uutta näkökantaa ja sekoittaa päitä taas lisää. Kuitenkin taas kun hänen seuraajansa oivaltavat mistä mies puhuu, niin on hän mielissään. Älykkäästi hän aina jotenkin on kääntänyt kaiken narsismiksi tms. Mun mielestä ukkelia ei kannata noteerata. Narsismi on melkolailla niin paljon yksinkertaisempaa ja nyt puhutaan siis ilkeästä, pahasta narsismista eli siitä persoonallisuushäiriöstä.

        Samaa mieltä.

        Narsismi on yksinkertaista.

        Sama logiikka, kuin lapsilla, minä minä...

        Älyllinen narsisti yrittää tehdä siitä jotain ihmeellistä ja monimutkaista,

        joka todellisuudessa peittää vain sitä häpeää, jota narsisti tuntee.

        Monet Vakninin selitykset kumoutuvat hänen omassa persoonassaan.,


      • Dasautomobile
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Jotenkin vaan, en tiedä mielestäni siinä on jotain samaa kuin narsistinkin tavassa alentaa ja mitätöidä kumppaniaan...ikäänkuin se olisi kumppanin vika, että joutuu seurustelemaan vääränlaisen, kamalan ihmisen kanssa jonka seurassa tulee huono olo... "

        Edelliseen lisäten Vaknin puhuu samasta asiasta tähän tapaan...

        "Narsistin täytyy omistaa koko maailman paras, hohdokkain, säihkyvin, kyvykkäin, päätä kääntävin, ja ällistyttävin puoliso. Mikään tätä fantasiaa vähäisempi ei riitä. Kompensoidakseen todellisen elävän puolisonsa puutteita - hän keksii ihannehahmon ja elää sen kanssa.

        Ja siiten, kun todellisuus on liian usein ja liian selvästi ristiriidassa tämän mielikuvituksen tuotteen kanssa - hän peräytyy mitätöimiseen. Hänen käyttäytymisensä muuttuu äkisti ja tulee uhkaavaksi, alentavaksi, ylimieliseksi, sättiväksi, soimaavaksi, tuhoisan kriittiseksi ja sadistiseksi - tai kylmäksi, rakastamattomaksi, irralliseksi ja persoonattomaksi. Hän rankaisee todellisen elämänsä puolisoa siitä, että tämä ei elä todeksi hänen fantasiaansa, että tämä "kieltäytyy" olemasta hänen jumalattarensa, hänen ihasteltava luomuksensa. Narsisti esittää vaativaa ja vihaista Jumalaa."

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html

        Sami Vaakku vie vaan sairailta rahat.


      • tyypillinen narsku
        Dasautomobile kirjoitti:

        Sami Vaakku vie vaan sairailta rahat.

        Kuten narskut yleensä, samoin narsisti nimeltä Sam Vaknin.


      • tähpöh

        Eiköhän katkeruus ole ihan terve reaktio. Voihan sitä narsistisuutenakin pitää, kuten esim. kateutta, suomalaisten kansantautia. Tämä ei silti tarkoita ettäkö uhrista narsistia tulisi. Narsistiksi kehitytään ihan lapsuusaikana, ei aikuisiällä.


      • tähpöh
        Dasautomobile kirjoitti:

        Sami Vaakku vie vaan sairailta rahat.

        Oonkin miettinyt että mikä on tämän herran oikea motiivi kertoa narsismista? Haluaako hän vain niin paljon julkisuutta ja huomiota ja jopa arvostusta joiltain.. Vai onko takana vielä jotain kierompaa?


      • Uhrit lopettavat
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Oletko muuten miettinyt hänen tarkoitusperiään? "

        Joo älykäs narsisti lyönyt rahoiksi "vammallaan",

        mutta otsikko on, narsistitkin ovat vain ihmisiä, että siltä pohjalta itsekukin voi miettiä sitä kumppaniaan, että jos kumppani on "vääränlainen", hänen seurassaan on huono olo, niin miksi helkkarissa sen narsistin kanssa pitää seukata...

        Onks pakko tapailla/seurustella ihmisen kanssa josta ei pidä, josta ei ole mitään hyvää sanottavaa ja joka tekee olon huonoksi...

        Uhrit lopettavat "seurustelemisen" yleensä aikanaan. Ehkä kirjoittajat vain pitävät niin itsestäänselvänä, että lukija ymmärtää uhrin ristiriidan. Toisaalta valtavan kaipuun ja tulenpalavan rakkauden, toisaalta yhä julmemmaksi ja raadollisemmaksi käyvä totuus tunkee päälle...

        Siitä tämä kirjoittaminen onkin niin hyvä juttu, kun se kammottava totuus muuttuu eläväksi ja tajuttavaksi vasta kun sitä muuntaa sanoiksi kunnolla, uudestaan ja uudestaan.


      • -tytär-
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Oletko muuten miettinyt hänen tarkoitusperiään? "

        Joo älykäs narsisti lyönyt rahoiksi "vammallaan",

        mutta otsikko on, narsistitkin ovat vain ihmisiä, että siltä pohjalta itsekukin voi miettiä sitä kumppaniaan, että jos kumppani on "vääränlainen", hänen seurassaan on huono olo, niin miksi helkkarissa sen narsistin kanssa pitää seukata...

        Onks pakko tapailla/seurustella ihmisen kanssa josta ei pidä, josta ei ole mitään hyvää sanottavaa ja joka tekee olon huonoksi...

        Mutta otsikko on, Narsistitkin ovat vain ihmisiä. Siis käyttääntyköön myös niin, kuin ihmiset.
        Narsistihan osaa olla kuin ihminen. Silloin kun hänellä on tarve saavuttaa jotain haluamaansa. Hän käyttääntyy hetkellisesti, kuin ihminen. Mutta saavutettuaan haluamansa. Hän palaa AINA entiseen käytösmalliin;
        >>hän palaa aina uudelleen mitätöimiseen. Hänen käyttäytymisensä muuttuu äkisti ja tulee uhkaavaksi, alentavaksi, ylimieliseksi, sättiväksi, soimaavaksi, tuhoisan kriittiseksi ja sadistiseksi - tai kylmäksi, rakastamattomaksi, irralliseksi ja persoonattomaksi.
        Hän rankaisee todellisen elämänsä *uhria* siitä, että tämä ei elä todeksi hänen fantasiaansa, että tämä "kieltäytyy" olemasta hänen kaltaisensa, hänen ihasteltava luomuksensa. Narsisti esittää vaativaa ja vihaista Jumalaa."


      • -tytär- kirjoitti:

        Mutta otsikko on, Narsistitkin ovat vain ihmisiä. Siis käyttääntyköön myös niin, kuin ihmiset.
        Narsistihan osaa olla kuin ihminen. Silloin kun hänellä on tarve saavuttaa jotain haluamaansa. Hän käyttääntyy hetkellisesti, kuin ihminen. Mutta saavutettuaan haluamansa. Hän palaa AINA entiseen käytösmalliin;
        >>hän palaa aina uudelleen mitätöimiseen. Hänen käyttäytymisensä muuttuu äkisti ja tulee uhkaavaksi, alentavaksi, ylimieliseksi, sättiväksi, soimaavaksi, tuhoisan kriittiseksi ja sadistiseksi - tai kylmäksi, rakastamattomaksi, irralliseksi ja persoonattomaksi.
        Hän rankaisee todellisen elämänsä *uhria* siitä, että tämä ei elä todeksi hänen fantasiaansa, että tämä "kieltäytyy" olemasta hänen kaltaisensa, hänen ihasteltava luomuksensa. Narsisti esittää vaativaa ja vihaista Jumalaa."

        "MIKSI? "

        No oman käsitykseni mukaan se on jotenkin pakonomaista ja juontuu siitä pettymyksestä elämän ensimmäisessä rakkaussuhteeessa, joka sitten on johtanut tunne elämän kehittymättömyyteen ja niin naisen kuin rakkauden halventamiseen...

        Käsittääkseni narsisti tarvitsee jotenkin aina sen raivonsa päästäkseen itsensä kanssa jonkinlaiseen tasapainoon oman huonon olonsa kanssa kun ei se toinen ollutkaan "hän" joka olisi poistanut kaikki hänen ongelmansa ja saanut hänet tuntemaan itsensä erityisen ihmeelliseksi jos ei peräti "kaikkivaltiaaksi" ts. kun ei ihmiset aina joka tilanteessa toimi hänen haluamallaan tavalla...

        Noh, tää on taas tämmöstä tulkintaa noista Vakninin teksteistä, että narsisti pettyy aina toiseen ihmiseen kun toinen ihminen ei aina kykene vastaamaan hänen tarpeisiinsa välittömästi (pieni lapsi) ja suostu toimimaan hänen haluamallaan tavalla, ikäänkuin nappia painamalla vrt. esineellistäminen...

        "Sinähän se olet joka olet uhannut minun etenemistäni, pilannut minun maineeni ja saanut minut poikkeamaan kurssistani. Mutta on olemassa pakotie niistä turhautumista joita sinä aiheutat minulle, ja onneksi minun maineeni antaa minulle tarpeeksi suojaa ulkopuoliselta maailmalta, niin että voin heittäytyä tähän pakotiehen ilman rangaistusta.
        Mikä pakotie? Ne vihan purkaumat joita pelkäät ja kauhistut, minun raivoni. Ah, tuntuu niin hyvältä raivota. Se on sen vallan ilmentymä ja vakuutus joka minulla on sinun ylitsesi. Valehteleminenkin tuntuu hyvältä, samasta syystä, mutta mikään ei ole verrattavissa räjähtämiseen ilman mitään syytä ja vihani purkamiseen hullun lailla, samalla kun olen oman showni katsoja ja näen sinun avuttomuutesi, tuskasi, pelkosi, turhautumisesi ja riippuvuutesi."

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Alkusana.html


      • jöö.. kirjoitti:

        No joo, Vaknin kyllä kompastuu omaan egoonsa kun menee noin syvälle tuossa. Oletko muuten miettinyt hänen tarkoitusperiään? Tuntuu nauttivan kun saa uskollisia seuraajia ja aina kun luullaan että narsismin olemus on saavutettu, laittaa mies taas uutta näkökantaa ja sekoittaa päitä taas lisää. Kuitenkin taas kun hänen seuraajansa oivaltavat mistä mies puhuu, niin on hän mielissään. Älykkäästi hän aina jotenkin on kääntänyt kaiken narsismiksi tms. Mun mielestä ukkelia ei kannata noteerata. Narsismi on melkolailla niin paljon yksinkertaisempaa ja nyt puhutaan siis ilkeästä, pahasta narsismista eli siitä persoonallisuushäiriöstä.

        "Narsismi on melkolailla niin paljon yksinkertaisempaa ja nyt puhutaan siis ilkeästä, pahasta narsismista eli siitä persoonallisuushäiriöstä. "

        Niin en ny tiedä, mielestäni Vakninin tekstit kuitenkin pohjimmiltaan nojaavat esim. NPH:n kriteereihin, jotka nekään ei ole sillä tavoin yksinkertaisia, että simppelisti ymmärtäisi mitä ne käytänössä saattavat tarkoittaa...

        Hyvin samoista asioista/teemoista NPH:n liittyen puhuvat monet alan asiantuntijatkin...

        Toki tekstit ovat joiltain osin hyvin vaikeasti tulkittavissa ja niihin liittyy jonkinlaista narsistille tyypillistä joko tai asetelmaa, mielestäni Vakninkin liikaa korostaa narsistin vaikutusvaltaa...

        Mikä toki kuuluu asiaan kun henkilö itse on narsisti. Ihan en ymmärrä tätä Vaknininkaan mollaamista jos ja kun tosiaan ymmärtää, että hän on narsisti...

        Kenellä ny sitten on paras käsitys narsistin sisäisestä maailmasta jos ei narsistilla itsellään...

        Kirjanoppineet toki tekevät tulkintojaan siinä kuin keittiöpsykologitkin, mutta tuskin kukaan voi tietää mitä sen toisen ihmisen/narsistinkaan päässä liikkuu paremmin kuin ko. henkilö itse...

        Se että hn on lyönyt vammallaan rahoiksi, saanut kuuluisuutta ja huomiota tuskin on keneltäkään pois. Valitettavasti kaikki narsistitkaan eivät ole Vaknineja vaan heidän on tyydyttävä keskinkertaisuuteen ja tuntemattomuuteen todellisessa elämässään...


      • Uhrit lopettavat kirjoitti:

        Uhrit lopettavat "seurustelemisen" yleensä aikanaan. Ehkä kirjoittajat vain pitävät niin itsestäänselvänä, että lukija ymmärtää uhrin ristiriidan. Toisaalta valtavan kaipuun ja tulenpalavan rakkauden, toisaalta yhä julmemmaksi ja raadollisemmaksi käyvä totuus tunkee päälle...

        Siitä tämä kirjoittaminen onkin niin hyvä juttu, kun se kammottava totuus muuttuu eläväksi ja tajuttavaksi vasta kun sitä muuntaa sanoiksi kunnolla, uudestaan ja uudestaan.

        "Ehkä kirjoittajat vain pitävät niin itsestäänselvänä, että lukija ymmärtää uhrin ristiriidan. Toisaalta valtavan kaipuun ja tulenpalavan rakkauden, toisaalta yhä julmemmaksi ja raadollisemmaksi käyvä totuus tunkee päälle..."

        Niin tuo ristiriita on kyllä tiedossa vähänkin aiheesta lukeneena, että sitähän se suhde on...

        "Kaikki narsistin rakkaussuhteet ovat täynnä syyllisiä ja syytettyjä, uhreja ja syntipukkeja. Ne toistavat edetessään samankaltaista kaavaa: palava rakkaus muuttuu vihamielisyydeksi ja koti taistelukentäksi jossa eletään onnen ja vihan rajua vuorovetoa. Narsisti pönkittää heikkoa egoansa draamalla. Oikeassa olon pakko, määräily, mustasukkaisuus, omistushalu, riitelyn tarve, tunteettomuus, kosto ja henkinen sekä fyysinen väkivalta ovat keinoja peittää jatkuva kumppanin menettämisen pelko. Usein uhri kuvittelee, että tilanne muuttuu, jos hän saa poistettua ”pahat jaksot”. Näin ei kuitenkaan ole. Nämä kaksi puolta muodostavat narsistin kokonaisuutena, eikä ole mahdollista poistaa toista poistamatta kumpaakin."

        http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa/narsismista_yleisesti/narsisti_kodin_valtiaana/

        Mutta en ny puhuisi enää rakkaudesta uhrinkaan kohdalla jos tuntuu siltä että ko. ihmisen seurassa on aina huono olo...

        Periaatteessahan toista ihmistä rakastetaan sellaisena kuin hän on, niin huonoine kuin hyvine puolineen. Jotenkin vaan ajattelisin, että jos kyse on rakkaudesta niin silloin ainakin niitä positiivisiksi tulkittavia puolia on rakkauden kohteeessa/suhteessa enemmän kuin negatiivisia...


      • metsävastaaniinkuin
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Ehkä kirjoittajat vain pitävät niin itsestäänselvänä, että lukija ymmärtää uhrin ristiriidan. Toisaalta valtavan kaipuun ja tulenpalavan rakkauden, toisaalta yhä julmemmaksi ja raadollisemmaksi käyvä totuus tunkee päälle..."

        Niin tuo ristiriita on kyllä tiedossa vähänkin aiheesta lukeneena, että sitähän se suhde on...

        "Kaikki narsistin rakkaussuhteet ovat täynnä syyllisiä ja syytettyjä, uhreja ja syntipukkeja. Ne toistavat edetessään samankaltaista kaavaa: palava rakkaus muuttuu vihamielisyydeksi ja koti taistelukentäksi jossa eletään onnen ja vihan rajua vuorovetoa. Narsisti pönkittää heikkoa egoansa draamalla. Oikeassa olon pakko, määräily, mustasukkaisuus, omistushalu, riitelyn tarve, tunteettomuus, kosto ja henkinen sekä fyysinen väkivalta ovat keinoja peittää jatkuva kumppanin menettämisen pelko. Usein uhri kuvittelee, että tilanne muuttuu, jos hän saa poistettua ”pahat jaksot”. Näin ei kuitenkaan ole. Nämä kaksi puolta muodostavat narsistin kokonaisuutena, eikä ole mahdollista poistaa toista poistamatta kumpaakin."

        http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa/narsismista_yleisesti/narsisti_kodin_valtiaana/

        Mutta en ny puhuisi enää rakkaudesta uhrinkaan kohdalla jos tuntuu siltä että ko. ihmisen seurassa on aina huono olo...

        Periaatteessahan toista ihmistä rakastetaan sellaisena kuin hän on, niin huonoine kuin hyvine puolineen. Jotenkin vaan ajattelisin, että jos kyse on rakkaudesta niin silloin ainakin niitä positiivisiksi tulkittavia puolia on rakkauden kohteeessa/suhteessa enemmän kuin negatiivisia...

        "Kaikki narsistin rakkaussuhteet ovat täynnä syyllisiä ja syytettyjä, uhreja ja syntipukkeja. Ne toistavat edetessään samankaltaista kaavaa: palava rakkaus muuttuu vihamielisyydeksi ja koti taistelukentäksi jossa eletään onnen ja vihan rajua vuorovetoa. Narsisti pönkittää heikkoa egoansa draamalla. Oikeassa olon pakko, määräily, mustasukkaisuus, omistushalu, riitelyn tarve, tunteettomuus, kosto ja henkinen sekä fyysinen väkivalta ovat keinoja peittää jatkuva kumppanin menettämisen pelko. Usein uhri kuvittelee, että tilanne muuttuu, jos hän saa poistettua ”pahat jaksot”. Näin ei kuitenkaan ole. Nämä kaksi puolta muodostavat narsistin kokonaisuutena, eikä ole mahdollista poistaa toista poistamatta kumpaakin."

        Kiinnostavaa tekstiä. Olet siis sitä mieltä, että sitähän se suhde on? Itsellesikö noin onnettomasti kävi ännäsi kanssa? Siis teillä "määräily, mustasukkaisuus, omistushalu, riitelyn tarve, tunteettomuus, kosto" oli läsnä tapailusuhteessanne? Osaatko sanoa kumman puolelta ilmeni voimakkaampana?
        Edellä mainittu aiheutti siis tapailusuhteessanne seuraavaa: "henkinen sekä fyysinen väkivalta ovat keinoja peittää jatkuva kumppanin menettämisen pelko". Millaista henkistä ja fyysistä väkivaltaa olet kokenut suhteessasi? Se mitätöinti, jonka olet selvästi esiin tuonut tapahtui siis vain ja ainoastaan ännäsi taholta? Koet, että itse olet kyvytön mitätöimään, otit vaan vastaan kaiken moskan?
        Kumppanin menettämisen pelko voi laukaista monenlaisia asioita. Aika ristiriitaista kuitenkin, että jos käyttäytyy asiattomasti kumppaniaan kohtaan, niin ei sitten hyväksyisi saamaansa vastakaikua. Narsistilla vai uhrilla olisi nyt se suurempi menettämisen pelko tässä?


      • aefeä
        tähpöh kirjoitti:

        Oonkin miettinyt että mikä on tämän herran oikea motiivi kertoa narsismista? Haluaako hän vain niin paljon julkisuutta ja huomiota ja jopa arvostusta joiltain.. Vai onko takana vielä jotain kierompaa?

        Hän haluaa vain mainetta ja mammonaa. Nauttii siitä mitä enemmän muut menevät hänen juttuihinsa mukaan.
        Täälläkin moni palvoo häntä. Uskon että moni on aivan sokea hänen suhteensa, uskoo kaiken mitä mies höpöttää. Tarkoitus on myös tehdä narsismista mitä monimutkaisempaa ja suorastaan tähtitieteellisen vaikeaa. Mielestäni hän haluaa tehdä näin itsestään jotain elämää suurempaa ja opetuslapset seuraa.


      • Tuoko on sinun def.
        aefeä kirjoitti:

        Hän haluaa vain mainetta ja mammonaa. Nauttii siitä mitä enemmän muut menevät hänen juttuihinsa mukaan.
        Täälläkin moni palvoo häntä. Uskon että moni on aivan sokea hänen suhteensa, uskoo kaiken mitä mies höpöttää. Tarkoitus on myös tehdä narsismista mitä monimutkaisempaa ja suorastaan tähtitieteellisen vaikeaa. Mielestäni hän haluaa tehdä näin itsestään jotain elämää suurempaa ja opetuslapset seuraa.

        "Täälläkin moni palvoo häntä. Uskon että moni on aivan sokea hänen suhteensa, uskoo kaiken mitä mies höpöttää."

        Tuoko on sinun defenssisi? Osa sitä kieltämistä, että et ehkä itse pärjää. Miksi keskityt haukkumaan "muita"? Kuvittelet muiden olevan sokeampia kuin sinä? Miten voisit heitä valaista, jos olet normaali empaattinen ihminen itse, etkä pelkkä leukojaan loksuttava narsisti?

        "Tarkoitus on myös tehdä narsismista mitä monimutkaisempaa ja suorastaan tähtitieteellisen vaikeaa. "

        Miksiköhän kenelläkään olisi tuollaista tarkoitusta? En ihan aukene tuolle, mitä sinä yrität sanoa. Tuosta tulee mieleeni sellaista, että kiellät (defenssi) tosiasioita voimakkaasti ja pakenet itseltäsikin totuutta. Mitä sinänsä en ihmettele.

        "Mielestäni hän haluaa tehdä näin itsestään jotain elämää suurempaa ja opetuslapset seuraa. "

        Tuo hänen yrityksensä tehdä itsestään sitä ja tätä on yleisessä tiedossa, mutta tuohon opetuslapsiin en aivan usko. Häneen uskovat uhrit vaihtuvat. Hän tulee kyllä näkyväksi uhreilleen kaikessa kammottavuudessaan ja nämä hylkäävät hänet.

        Sinulla olisi itselläsi todella paljon opeteltavaa narsismista ja heidän uhreistaan. Mutta kenenkään ei ole pakko syventyä, eikä se oikein onnistukaan, jos ei ole vaikutuspiirissä...


      • Tähän lisään vielä,
        Tuoko on sinun def. kirjoitti:

        "Täälläkin moni palvoo häntä. Uskon että moni on aivan sokea hänen suhteensa, uskoo kaiken mitä mies höpöttää."

        Tuoko on sinun defenssisi? Osa sitä kieltämistä, että et ehkä itse pärjää. Miksi keskityt haukkumaan "muita"? Kuvittelet muiden olevan sokeampia kuin sinä? Miten voisit heitä valaista, jos olet normaali empaattinen ihminen itse, etkä pelkkä leukojaan loksuttava narsisti?

        "Tarkoitus on myös tehdä narsismista mitä monimutkaisempaa ja suorastaan tähtitieteellisen vaikeaa. "

        Miksiköhän kenelläkään olisi tuollaista tarkoitusta? En ihan aukene tuolle, mitä sinä yrität sanoa. Tuosta tulee mieleeni sellaista, että kiellät (defenssi) tosiasioita voimakkaasti ja pakenet itseltäsikin totuutta. Mitä sinänsä en ihmettele.

        "Mielestäni hän haluaa tehdä näin itsestään jotain elämää suurempaa ja opetuslapset seuraa. "

        Tuo hänen yrityksensä tehdä itsestään sitä ja tätä on yleisessä tiedossa, mutta tuohon opetuslapsiin en aivan usko. Häneen uskovat uhrit vaihtuvat. Hän tulee kyllä näkyväksi uhreilleen kaikessa kammottavuudessaan ja nämä hylkäävät hänet.

        Sinulla olisi itselläsi todella paljon opeteltavaa narsismista ja heidän uhreistaan. Mutta kenenkään ei ole pakko syventyä, eikä se oikein onnistukaan, jos ei ole vaikutuspiirissä...

        "Tuo hänen yrityksensä tehdä itsestään sitä ja tätä on yleisessä tiedossa, mutta tuohon opetuslapsiin en aivan usko. Häneen uskovat uhrit vaihtuvat. Hän tulee kyllä näkyväksi uhreilleen kaikessa kammottavuudessaan ja nämä hylkäävät hänet."

        Tähän lisään vielä, että eivät nuo uhrit häneen usko välttämättä. He/me olemme usein ihmisiä, jotka ovat lähdössä omalla tarkkanäköisyydellään auttamaan narsistia pulasta, jossa tajuavat selvääkin selvemmin hänen olevan. Pulassahan narsisti on koko elämänsä ajan, tavalla tai toisella.


      • hhgjkl
        Tähän lisään vielä, kirjoitti:

        "Tuo hänen yrityksensä tehdä itsestään sitä ja tätä on yleisessä tiedossa, mutta tuohon opetuslapsiin en aivan usko. Häneen uskovat uhrit vaihtuvat. Hän tulee kyllä näkyväksi uhreilleen kaikessa kammottavuudessaan ja nämä hylkäävät hänet."

        Tähän lisään vielä, että eivät nuo uhrit häneen usko välttämättä. He/me olemme usein ihmisiä, jotka ovat lähdössä omalla tarkkanäköisyydellään auttamaan narsistia pulasta, jossa tajuavat selvääkin selvemmin hänen olevan. Pulassahan narsisti on koko elämänsä ajan, tavalla tai toisella.

        Taidat olla se yksi ja sama maaninen höyrypää kuka täällä haastaa aina vaan riitaa ja vetää herneitä jos joku eri mieltä kanssasi. Rauhoitu hyvä ihminen.


      • Tuohonhan pitäisi
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Ehkä kirjoittajat vain pitävät niin itsestäänselvänä, että lukija ymmärtää uhrin ristiriidan. Toisaalta valtavan kaipuun ja tulenpalavan rakkauden, toisaalta yhä julmemmaksi ja raadollisemmaksi käyvä totuus tunkee päälle..."

        Niin tuo ristiriita on kyllä tiedossa vähänkin aiheesta lukeneena, että sitähän se suhde on...

        "Kaikki narsistin rakkaussuhteet ovat täynnä syyllisiä ja syytettyjä, uhreja ja syntipukkeja. Ne toistavat edetessään samankaltaista kaavaa: palava rakkaus muuttuu vihamielisyydeksi ja koti taistelukentäksi jossa eletään onnen ja vihan rajua vuorovetoa. Narsisti pönkittää heikkoa egoansa draamalla. Oikeassa olon pakko, määräily, mustasukkaisuus, omistushalu, riitelyn tarve, tunteettomuus, kosto ja henkinen sekä fyysinen väkivalta ovat keinoja peittää jatkuva kumppanin menettämisen pelko. Usein uhri kuvittelee, että tilanne muuttuu, jos hän saa poistettua ”pahat jaksot”. Näin ei kuitenkaan ole. Nämä kaksi puolta muodostavat narsistin kokonaisuutena, eikä ole mahdollista poistaa toista poistamatta kumpaakin."

        http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa/narsismista_yleisesti/narsisti_kodin_valtiaana/

        Mutta en ny puhuisi enää rakkaudesta uhrinkaan kohdalla jos tuntuu siltä että ko. ihmisen seurassa on aina huono olo...

        Periaatteessahan toista ihmistä rakastetaan sellaisena kuin hän on, niin huonoine kuin hyvine puolineen. Jotenkin vaan ajattelisin, että jos kyse on rakkaudesta niin silloin ainakin niitä positiivisiksi tulkittavia puolia on rakkauden kohteeessa/suhteessa enemmän kuin negatiivisia...

        "Mutta en ny puhuisi enää rakkaudesta uhrinkaan kohdalla jos tuntuu siltä että ko. ihmisen seurassa on aina huono olo..."

        Tuohonhan pitäisi pyrkiä, että ymmärtää, että kyse ei ole rakkaudesta...

        Toisella ottaa enemmän aikaa tajuta, ja huomaa, h y v ä k s y ä, minne on joutunut. Monelle on aivan mahotonta käsittää, että niin lupaava suhde voi päättyä niin nopeasti kaikkein kamalimmalle tunkiolle... Käsityskyky ei riitä, ja se vaatii juuri tietopaketin narsismista... Ja oivalluksia, todella paljon oivalluksia.

        Minäkin käsitin ensin, että jokin meni aivan kauhealla tavalla pieleen, mutta en pysty edes sanoin kuvailemaan niitä tuntemuksia, mitä minulla silloin oli, kun tapahtumat olivat pahimmillaan. Pitkään kuitenkin sattui ja lujaa.

        Kysymyksiä oli valtava määrä eikä ainuttakaan vastausta. Vuosien mittaan on tullut vastauksia.


      • yhten kysymysmerkkin
        Tuohonhan pitäisi kirjoitti:

        "Mutta en ny puhuisi enää rakkaudesta uhrinkaan kohdalla jos tuntuu siltä että ko. ihmisen seurassa on aina huono olo..."

        Tuohonhan pitäisi pyrkiä, että ymmärtää, että kyse ei ole rakkaudesta...

        Toisella ottaa enemmän aikaa tajuta, ja huomaa, h y v ä k s y ä, minne on joutunut. Monelle on aivan mahotonta käsittää, että niin lupaava suhde voi päättyä niin nopeasti kaikkein kamalimmalle tunkiolle... Käsityskyky ei riitä, ja se vaatii juuri tietopaketin narsismista... Ja oivalluksia, todella paljon oivalluksia.

        Minäkin käsitin ensin, että jokin meni aivan kauhealla tavalla pieleen, mutta en pysty edes sanoin kuvailemaan niitä tuntemuksia, mitä minulla silloin oli, kun tapahtumat olivat pahimmillaan. Pitkään kuitenkin sattui ja lujaa.

        Kysymyksiä oli valtava määrä eikä ainuttakaan vastausta. Vuosien mittaan on tullut vastauksia.

        "Mutta en ny puhuisi enää rakkaudesta uhrinkaan kohdalla jos tuntuu siltä että ko. ihmisen seurassa on aina huono olo..."

        Ei puhuisi rakkaudesta uhrinkaan kohdalla, jos tuntuu siltä, kuten kuvasit. Niin ihastuminen, huuma, rakkaus ja mitä niitä onkaan. Jos jo alusta alkaen epäilee, että mitä se on, niin oliko alun alkaenkaan muuta kuin uteliaisuutta? Leikkiä ja halua pelata ihmisellä, jonka näki jollain tasolla haavoittuneen. Ovelana huomasi, mistä naruista nykiä, saadakseen luokseen. Leikkiä ihmisellä tarkkailen häntä ja kirjoitellen asioita, joita omasta pienestä reiästään tarkasteli, tylsä hetki ehkä samaan aikaan omassakin elämässä? Houkuttelevaa katsoa, kuinka pitkälle toinen menee, meneekö niin pitkälle kuin haluaa ja jos ei menekään, niin antaa takaisin osoittaen, ettei ole sen kummempi ihmisenä kuin se toineenkaan.

        Miten voisi ymmärtää ihmisen mieltä, kun hän sanoo, ettei halua pahaa tai satuttaa, mutta samaan aikaan tekee sen kuitenkin kylmän viileästi? Yhtenä päivänä yhtä mieltä ja toisena aivan toista - päinvastaista. Yhtenä päivänä auttaa kuin enkeli ja toisena sivaltaa kuin piru - ihmisen kaksi puoltako samassa ihmisessä?


      • Voisitko itse
        hhgjkl kirjoitti:

        Taidat olla se yksi ja sama maaninen höyrypää kuka täällä haastaa aina vaan riitaa ja vetää herneitä jos joku eri mieltä kanssasi. Rauhoitu hyvä ihminen.

        Voisitko itse keskustella asiallisesti, vai onko se liikaa vaadittu? Ehkä...


      • hhgjkl
        Voisitko itse kirjoitti:

        Voisitko itse keskustella asiallisesti, vai onko se liikaa vaadittu? Ehkä...

        Ja lisää tulee....


      • näin on
        tähpöh kirjoitti:

        Eiköhän katkeruus ole ihan terve reaktio. Voihan sitä narsistisuutenakin pitää, kuten esim. kateutta, suomalaisten kansantautia. Tämä ei silti tarkoita ettäkö uhrista narsistia tulisi. Narsistiksi kehitytään ihan lapsuusaikana, ei aikuisiällä.

        Paitsi että ns.hetkellinen narsistinen häiriö voi iskeä koska vaan.


      • jfskdlf
        hhgjkl kirjoitti:

        Ja lisää tulee....

        Taidat olla se yksi ja sama maaninen höyrypää kuka täällä haastaa aina vaan riitaa ja vetää herneitä jos joku eri mieltä kanssasi. Rauhoitu hyvä ihminen.


      • hhgjkl
        jfskdlf kirjoitti:

        Taidat olla se yksi ja sama maaninen höyrypää kuka täällä haastaa aina vaan riitaa ja vetää herneitä jos joku eri mieltä kanssasi. Rauhoitu hyvä ihminen.

        Voi voi sinua :)


      • Käsittääkseni nars.
        yhten kysymysmerkkin kirjoitti:

        "Mutta en ny puhuisi enää rakkaudesta uhrinkaan kohdalla jos tuntuu siltä että ko. ihmisen seurassa on aina huono olo..."

        Ei puhuisi rakkaudesta uhrinkaan kohdalla, jos tuntuu siltä, kuten kuvasit. Niin ihastuminen, huuma, rakkaus ja mitä niitä onkaan. Jos jo alusta alkaen epäilee, että mitä se on, niin oliko alun alkaenkaan muuta kuin uteliaisuutta? Leikkiä ja halua pelata ihmisellä, jonka näki jollain tasolla haavoittuneen. Ovelana huomasi, mistä naruista nykiä, saadakseen luokseen. Leikkiä ihmisellä tarkkailen häntä ja kirjoitellen asioita, joita omasta pienestä reiästään tarkasteli, tylsä hetki ehkä samaan aikaan omassakin elämässä? Houkuttelevaa katsoa, kuinka pitkälle toinen menee, meneekö niin pitkälle kuin haluaa ja jos ei menekään, niin antaa takaisin osoittaen, ettei ole sen kummempi ihmisenä kuin se toineenkaan.

        Miten voisi ymmärtää ihmisen mieltä, kun hän sanoo, ettei halua pahaa tai satuttaa, mutta samaan aikaan tekee sen kuitenkin kylmän viileästi? Yhtenä päivänä yhtä mieltä ja toisena aivan toista - päinvastaista. Yhtenä päivänä auttaa kuin enkeli ja toisena sivaltaa kuin piru - ihmisen kaksi puoltako samassa ihmisessä?

        "ihmisen kaksi puoltako samassa ihmisessä? "

        Käsittääkseni narsistista ei löydy rakastavaa puolta. Rakastavalta näyttävä puoli on järjestelmällistä koukuttamista, jonka tarkoitus on saada uhri vain pysymään hyväksikäytettävänä.


      • metsävastaaniinkuin kirjoitti:

        "Kaikki narsistin rakkaussuhteet ovat täynnä syyllisiä ja syytettyjä, uhreja ja syntipukkeja. Ne toistavat edetessään samankaltaista kaavaa: palava rakkaus muuttuu vihamielisyydeksi ja koti taistelukentäksi jossa eletään onnen ja vihan rajua vuorovetoa. Narsisti pönkittää heikkoa egoansa draamalla. Oikeassa olon pakko, määräily, mustasukkaisuus, omistushalu, riitelyn tarve, tunteettomuus, kosto ja henkinen sekä fyysinen väkivalta ovat keinoja peittää jatkuva kumppanin menettämisen pelko. Usein uhri kuvittelee, että tilanne muuttuu, jos hän saa poistettua ”pahat jaksot”. Näin ei kuitenkaan ole. Nämä kaksi puolta muodostavat narsistin kokonaisuutena, eikä ole mahdollista poistaa toista poistamatta kumpaakin."

        Kiinnostavaa tekstiä. Olet siis sitä mieltä, että sitähän se suhde on? Itsellesikö noin onnettomasti kävi ännäsi kanssa? Siis teillä "määräily, mustasukkaisuus, omistushalu, riitelyn tarve, tunteettomuus, kosto" oli läsnä tapailusuhteessanne? Osaatko sanoa kumman puolelta ilmeni voimakkaampana?
        Edellä mainittu aiheutti siis tapailusuhteessanne seuraavaa: "henkinen sekä fyysinen väkivalta ovat keinoja peittää jatkuva kumppanin menettämisen pelko". Millaista henkistä ja fyysistä väkivaltaa olet kokenut suhteessasi? Se mitätöinti, jonka olet selvästi esiin tuonut tapahtui siis vain ja ainoastaan ännäsi taholta? Koet, että itse olet kyvytön mitätöimään, otit vaan vastaan kaiken moskan?
        Kumppanin menettämisen pelko voi laukaista monenlaisia asioita. Aika ristiriitaista kuitenkin, että jos käyttäytyy asiattomasti kumppaniaan kohtaan, niin ei sitten hyväksyisi saamaansa vastakaikua. Narsistilla vai uhrilla olisi nyt se suurempi menettämisen pelko tässä?

        "Olet siis sitä mieltä, että sitähän se suhde on? "

        Niin kuvaus narsistien suhteista oli narsistin tuki ry:n sivuilta ja se mitä olen muualta ja tämän palstan kirjoituksia lukenut, niin käsittääkseni suhde narsistin kanssa on juurkin tuollaista kuumaa/kylmää vuoristorataa, tänään rakastetaan, huomenna ei tyyppistä...

        Mutta se mitä ny tässä ns. ajan takaa on se, että lukemani perusteella monet narsistin kanssa suhteessa olevatkin soutavat ja huopaavat sen narsistin tapaan, kun se narsisti on väliin niin ihhana ja häntä ikävöidään/kaivataan kovasti kun sen kanssa on niin hyvä olla, mutta toisena hetkenä lapsellinen, tyhmä, osaamaton, mielenvikainen jne. ja hänen seurassaan on vaan huono olla...että tuntuu että uhritkin elävät lainauksen mukaan suhteissaan " eletään onnen ja vihan rajua vuorovetoa."

        Että mielestäni monet ns. uhritkin kuullostavat hyvin narsistin kaltaisilta, väliin se narsisti on niin ihana ja seuraavassa hetkessä hän ei merkitse mitään...

        Etten ny käsitellyt tässä asiaa mitenkään oman suhteeni kannalta, joka ny oli tosiaan semmonen tapailusuhde ja muu päivittäinen yhteydenpito hoitui spostin/messengerin välityksellä jutellen, yhteistä taloutta, eikä muita sitoumuksia ollut...

        Itse asiassa suhde miten sen ny itse koin tai luulin oli ihan sovitusti simppeli kahden aikuisen ihmisen välinen ns. kaverisuhde suhde ja tavatessa ei suinkaan riidelty vaan oltiin hyväntulisia, naurettiin ja hömpötettiin...

        Mutta noh, se mikä teki sitten siitä minun mielestäni loppupeleissä ruman, oli se että minun annettiin ihan selkeästi ymmärtää/sanottiin suoraan ettei ko. ihminen ollut pitänyt minusta ulkonäöllisesti eikä ihmisenä ollenkaan...

        Näissä täällä olevissa uhrien tarinoissa tuntuu olevan jotain samaa, että pakostakin miettii miksi he ovat ko. narsistiksi nimeämänsä ihmisen kanssa, hyötyäkseenkö hänestä taloudellisesti vaiko saadakseen seksiä, kuten minun tapauksessa oli kyse...

        Jotenkin vaan se kokemus, kun olit itse kuvitellut olleesi vastavuoroisesti jonkin sortin ystävyyssuhteessa/läheisessä tekemisissä ihmisen kanssa joka ei sitten ollut pitänyt sinusta ollenkaan, et merkinnyt hänelle ihmisenä mitään tuntui kyllä kylmältä, hyvinkin siltä esineellistämiseltä, että kaikki se hyvä oli ollut pelkkää teeskentelyä...

        Oikeesti sitä on vieläkin vaikea ihan täysin ymmärtää, että miten joku ihminen voi olla suhteessa parikin vuotta ihmisen kanssa josta ei pidä millään tasolla...

        En keksi muuta selitystä kuin että olin hänelle vain pelkkä esine, käyttötavara ja sen tietäminen/ymmärtäminen kyllä aikoinaan aiheutti suorastaan kuvotusta...

        Että otsikon mukaan narsistitkin ovat ihmisiä, itse kukin voi mennä myös itseensä jos ja kun seurustelee jonkun kanssa jo(s)ta ei ollenkaan pidä ihmisenä, että miltä itsestä vastaavanlaisessa tilanteessa tuntuisi...


      • yhten kysymysmerkkin kirjoitti:

        "Mutta en ny puhuisi enää rakkaudesta uhrinkaan kohdalla jos tuntuu siltä että ko. ihmisen seurassa on aina huono olo..."

        Ei puhuisi rakkaudesta uhrinkaan kohdalla, jos tuntuu siltä, kuten kuvasit. Niin ihastuminen, huuma, rakkaus ja mitä niitä onkaan. Jos jo alusta alkaen epäilee, että mitä se on, niin oliko alun alkaenkaan muuta kuin uteliaisuutta? Leikkiä ja halua pelata ihmisellä, jonka näki jollain tasolla haavoittuneen. Ovelana huomasi, mistä naruista nykiä, saadakseen luokseen. Leikkiä ihmisellä tarkkailen häntä ja kirjoitellen asioita, joita omasta pienestä reiästään tarkasteli, tylsä hetki ehkä samaan aikaan omassakin elämässä? Houkuttelevaa katsoa, kuinka pitkälle toinen menee, meneekö niin pitkälle kuin haluaa ja jos ei menekään, niin antaa takaisin osoittaen, ettei ole sen kummempi ihmisenä kuin se toineenkaan.

        Miten voisi ymmärtää ihmisen mieltä, kun hän sanoo, ettei halua pahaa tai satuttaa, mutta samaan aikaan tekee sen kuitenkin kylmän viileästi? Yhtenä päivänä yhtä mieltä ja toisena aivan toista - päinvastaista. Yhtenä päivänä auttaa kuin enkeli ja toisena sivaltaa kuin piru - ihmisen kaksi puoltako samassa ihmisessä?

        "Leikkiä ja halua pelata ihmisellä, jonka näki jollain tasolla haavoittuneen. Ovelana huomasi, mistä naruista nykiä, saadakseen luokseen. "

        Niin tässä ny hieman piti palata siihen omaankin tarinaani tuossa toisessa olleseen vittaukseen liittyen, niin tässä myös jotain hyvin tuttua...

        Varmaan olen aiemminkin täällä kertonut, että jo aivan ensi tapaamisella hän sanoi pelkäävänsä että menen rikki tässä leikissä...

        Itse tyhmänä luulin olevani kovin kovaksikin keitetty, kun olin aiemmin selvinnyt yhdestä sun toisesta elämän vastoinkäymisestä, mutta senkaltaiset ihmiset olivat ihan vieras laji...

        Että empä aavistanut vaaraa vaan tyhmänä luulin hänen aidosti pitävän minusta kehuessaan minua ja nauttivan seurastani niin livenä kuin lukuisissa nettikeskusteluissa mesen ja spostin välityksellä...

        Paljonhan sitä on jälkeenpäin tullut mietittyä, että tosiaan itsetuntoni oli joiltain osin huono, kun se imartelu niin puri. Oikeasti tuskin kukaan ihminen ei ollut aikaisemmin kehunut minua niin paljon kuin hän...

        Mutta joo, tuosta kaikesta on jo aikaa, että nykyään ajattelen, että ehkä tuollainen kokemuskin sitten oli minulle vielä tarkoitettu jonkinlaiseksi opetukseksi, että kyllähän kun näitä asioita pyörittelee huomaa usein itsessäänkin ja omissa tekemisissään ns. korjaamisen varaa...


      • Häiriö?
        näin on kirjoitti:

        Paitsi että ns.hetkellinen narsistinen häiriö voi iskeä koska vaan.

        Että joku muukin kuin sinä käyttäytyy itsekkäästi eli ei tee, kuten sinä määräät?


      • fjdksf
        hhgjkl kirjoitti:

        Voi voi sinua :)

        Ja lisää tulee....


      • Kukaan ei ole
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Olet siis sitä mieltä, että sitähän se suhde on? "

        Niin kuvaus narsistien suhteista oli narsistin tuki ry:n sivuilta ja se mitä olen muualta ja tämän palstan kirjoituksia lukenut, niin käsittääkseni suhde narsistin kanssa on juurkin tuollaista kuumaa/kylmää vuoristorataa, tänään rakastetaan, huomenna ei tyyppistä...

        Mutta se mitä ny tässä ns. ajan takaa on se, että lukemani perusteella monet narsistin kanssa suhteessa olevatkin soutavat ja huopaavat sen narsistin tapaan, kun se narsisti on väliin niin ihhana ja häntä ikävöidään/kaivataan kovasti kun sen kanssa on niin hyvä olla, mutta toisena hetkenä lapsellinen, tyhmä, osaamaton, mielenvikainen jne. ja hänen seurassaan on vaan huono olla...että tuntuu että uhritkin elävät lainauksen mukaan suhteissaan " eletään onnen ja vihan rajua vuorovetoa."

        Että mielestäni monet ns. uhritkin kuullostavat hyvin narsistin kaltaisilta, väliin se narsisti on niin ihana ja seuraavassa hetkessä hän ei merkitse mitään...

        Etten ny käsitellyt tässä asiaa mitenkään oman suhteeni kannalta, joka ny oli tosiaan semmonen tapailusuhde ja muu päivittäinen yhteydenpito hoitui spostin/messengerin välityksellä jutellen, yhteistä taloutta, eikä muita sitoumuksia ollut...

        Itse asiassa suhde miten sen ny itse koin tai luulin oli ihan sovitusti simppeli kahden aikuisen ihmisen välinen ns. kaverisuhde suhde ja tavatessa ei suinkaan riidelty vaan oltiin hyväntulisia, naurettiin ja hömpötettiin...

        Mutta noh, se mikä teki sitten siitä minun mielestäni loppupeleissä ruman, oli se että minun annettiin ihan selkeästi ymmärtää/sanottiin suoraan ettei ko. ihminen ollut pitänyt minusta ulkonäöllisesti eikä ihmisenä ollenkaan...

        Näissä täällä olevissa uhrien tarinoissa tuntuu olevan jotain samaa, että pakostakin miettii miksi he ovat ko. narsistiksi nimeämänsä ihmisen kanssa, hyötyäkseenkö hänestä taloudellisesti vaiko saadakseen seksiä, kuten minun tapauksessa oli kyse...

        Jotenkin vaan se kokemus, kun olit itse kuvitellut olleesi vastavuoroisesti jonkin sortin ystävyyssuhteessa/läheisessä tekemisissä ihmisen kanssa joka ei sitten ollut pitänyt sinusta ollenkaan, et merkinnyt hänelle ihmisenä mitään tuntui kyllä kylmältä, hyvinkin siltä esineellistämiseltä, että kaikki se hyvä oli ollut pelkkää teeskentelyä...

        Oikeesti sitä on vieläkin vaikea ihan täysin ymmärtää, että miten joku ihminen voi olla suhteessa parikin vuotta ihmisen kanssa josta ei pidä millään tasolla...

        En keksi muuta selitystä kuin että olin hänelle vain pelkkä esine, käyttötavara ja sen tietäminen/ymmärtäminen kyllä aikoinaan aiheutti suorastaan kuvotusta...

        Että otsikon mukaan narsistitkin ovat ihmisiä, itse kukin voi mennä myös itseensä jos ja kun seurustelee jonkun kanssa jo(s)ta ei ollenkaan pidä ihmisenä, että miltä itsestä vastaavanlaisessa tilanteessa tuntuisi...

        "Että mielestäni monet ns. uhritkin kuullostavat hyvin narsistin kaltaisilta, väliin se narsisti on niin ihana ja seuraavassa hetkessä hän ei merkitse mitään..."

        Kukaan ei ole väittänyt käsittääkseni missään, että uhri tajuaisi heti kaiken ja pystyisi toimimaan järkevästi, jolloinhan narsistit eivät aiheuttaisikaan ongelman puoltakaan ihmisille, vaan kaikki sujuisi näppärästi parhain päin hoidettuna...

        Vähän kummeksun sinun kummeksumistasi.


      • Tämä on sinulta
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Olet siis sitä mieltä, että sitähän se suhde on? "

        Niin kuvaus narsistien suhteista oli narsistin tuki ry:n sivuilta ja se mitä olen muualta ja tämän palstan kirjoituksia lukenut, niin käsittääkseni suhde narsistin kanssa on juurkin tuollaista kuumaa/kylmää vuoristorataa, tänään rakastetaan, huomenna ei tyyppistä...

        Mutta se mitä ny tässä ns. ajan takaa on se, että lukemani perusteella monet narsistin kanssa suhteessa olevatkin soutavat ja huopaavat sen narsistin tapaan, kun se narsisti on väliin niin ihhana ja häntä ikävöidään/kaivataan kovasti kun sen kanssa on niin hyvä olla, mutta toisena hetkenä lapsellinen, tyhmä, osaamaton, mielenvikainen jne. ja hänen seurassaan on vaan huono olla...että tuntuu että uhritkin elävät lainauksen mukaan suhteissaan " eletään onnen ja vihan rajua vuorovetoa."

        Että mielestäni monet ns. uhritkin kuullostavat hyvin narsistin kaltaisilta, väliin se narsisti on niin ihana ja seuraavassa hetkessä hän ei merkitse mitään...

        Etten ny käsitellyt tässä asiaa mitenkään oman suhteeni kannalta, joka ny oli tosiaan semmonen tapailusuhde ja muu päivittäinen yhteydenpito hoitui spostin/messengerin välityksellä jutellen, yhteistä taloutta, eikä muita sitoumuksia ollut...

        Itse asiassa suhde miten sen ny itse koin tai luulin oli ihan sovitusti simppeli kahden aikuisen ihmisen välinen ns. kaverisuhde suhde ja tavatessa ei suinkaan riidelty vaan oltiin hyväntulisia, naurettiin ja hömpötettiin...

        Mutta noh, se mikä teki sitten siitä minun mielestäni loppupeleissä ruman, oli se että minun annettiin ihan selkeästi ymmärtää/sanottiin suoraan ettei ko. ihminen ollut pitänyt minusta ulkonäöllisesti eikä ihmisenä ollenkaan...

        Näissä täällä olevissa uhrien tarinoissa tuntuu olevan jotain samaa, että pakostakin miettii miksi he ovat ko. narsistiksi nimeämänsä ihmisen kanssa, hyötyäkseenkö hänestä taloudellisesti vaiko saadakseen seksiä, kuten minun tapauksessa oli kyse...

        Jotenkin vaan se kokemus, kun olit itse kuvitellut olleesi vastavuoroisesti jonkin sortin ystävyyssuhteessa/läheisessä tekemisissä ihmisen kanssa joka ei sitten ollut pitänyt sinusta ollenkaan, et merkinnyt hänelle ihmisenä mitään tuntui kyllä kylmältä, hyvinkin siltä esineellistämiseltä, että kaikki se hyvä oli ollut pelkkää teeskentelyä...

        Oikeesti sitä on vieläkin vaikea ihan täysin ymmärtää, että miten joku ihminen voi olla suhteessa parikin vuotta ihmisen kanssa josta ei pidä millään tasolla...

        En keksi muuta selitystä kuin että olin hänelle vain pelkkä esine, käyttötavara ja sen tietäminen/ymmärtäminen kyllä aikoinaan aiheutti suorastaan kuvotusta...

        Että otsikon mukaan narsistitkin ovat ihmisiä, itse kukin voi mennä myös itseensä jos ja kun seurustelee jonkun kanssa jo(s)ta ei ollenkaan pidä ihmisenä, että miltä itsestä vastaavanlaisessa tilanteessa tuntuisi...

        " kukin voi mennä myös itseensä jos ja kun seurustelee jonkun kanssa jo(s)ta ei ollenkaan pidä ihmisenä, että miltä itsestä vastaavanlaisessa tilanteessa tuntuisi... "

        Tämä on sinulta aivan käsittämätöntä. En ymmärrä, minkä ihmeen takia toistat tuota. Tuohon ei ole olemassa mitään selitystä. Se, mitä sinusta nyt olen ymmärtänyt, niin et mielestäni ole kuitenkaan niin alkeellisen vähäisellä ymmärryksellä varustettu, että voisin mitenkään uskoa, ettet ole käsittänyt tuota omaa kysymystäsi.

        Ihan kuin tuo olisi iänikuinen jäynä...

        Olet peruspohjalla... aina sama juttu. Sinulle on väännetty rautalangasta sata kertaa malli, kuinka järjetön kysymyksesi on...

        Minä en jaksa kuule enää. Olen ymmälläni tuosta. Mitä ihmettä tarkoitat tuolla? Miksi ihmeessä toistat tuota?


      • 5-8
        Tämä on sinulta kirjoitti:

        " kukin voi mennä myös itseensä jos ja kun seurustelee jonkun kanssa jo(s)ta ei ollenkaan pidä ihmisenä, että miltä itsestä vastaavanlaisessa tilanteessa tuntuisi... "

        Tämä on sinulta aivan käsittämätöntä. En ymmärrä, minkä ihmeen takia toistat tuota. Tuohon ei ole olemassa mitään selitystä. Se, mitä sinusta nyt olen ymmärtänyt, niin et mielestäni ole kuitenkaan niin alkeellisen vähäisellä ymmärryksellä varustettu, että voisin mitenkään uskoa, ettet ole käsittänyt tuota omaa kysymystäsi.

        Ihan kuin tuo olisi iänikuinen jäynä...

        Olet peruspohjalla... aina sama juttu. Sinulle on väännetty rautalangasta sata kertaa malli, kuinka järjetön kysymyksesi on...

        Minä en jaksa kuule enää. Olen ymmälläni tuosta. Mitä ihmettä tarkoitat tuolla? Miksi ihmeessä toistat tuota?

        Jotta sinä viimeinkin ymmärtäisit ;)


      • Tämä on sinulta kirjoitti:

        " kukin voi mennä myös itseensä jos ja kun seurustelee jonkun kanssa jo(s)ta ei ollenkaan pidä ihmisenä, että miltä itsestä vastaavanlaisessa tilanteessa tuntuisi... "

        Tämä on sinulta aivan käsittämätöntä. En ymmärrä, minkä ihmeen takia toistat tuota. Tuohon ei ole olemassa mitään selitystä. Se, mitä sinusta nyt olen ymmärtänyt, niin et mielestäni ole kuitenkaan niin alkeellisen vähäisellä ymmärryksellä varustettu, että voisin mitenkään uskoa, ettet ole käsittänyt tuota omaa kysymystäsi.

        Ihan kuin tuo olisi iänikuinen jäynä...

        Olet peruspohjalla... aina sama juttu. Sinulle on väännetty rautalangasta sata kertaa malli, kuinka järjetön kysymyksesi on...

        Minä en jaksa kuule enää. Olen ymmälläni tuosta. Mitä ihmettä tarkoitat tuolla? Miksi ihmeessä toistat tuota?

        "Tuohon ei ole olemassa mitään selitystä."

        Jaa olen ymmärtänyt selitykseksi kyllä juurkin sen, että ajattelee, että toista ihmistä silti voi käyttää vaikka hänestä ei pidäkkään, puhumattakaan että häntä arvostaisi, kunnoittaisi tai ottaisi huomioon miltä hänestä mahdollisesti tuntuu, että toinen ihminen on olemassa vain "minun" tarpeitani varten...

        "Miksi ihmeessä toistat tuota?"

        Miksikö tuostan tuota, ihan vaan sen takia, että ns. uhritkin menisisivät itseensä ja pohtivisivat motiivejaan olla sen narsistin kanssa...

        Puhun ny näistä seurustelu/tapailu/viikonloppusuhteista narsistin kanssa joissa ei ole mitään sitoumuksia.

        Kerrotaan että tapaillaan, vietetään yhteistä aikaa silloin tällöin ihmisen kanssa josta kirjoitetaan pitkä "vikaluettelo", jonka käyttätymistä tarkastellaan suurennuslasilla, jonka seurassa on huono olo, jonka "tiedetään" olevan narsisti...

        Jotenkin vaan se tuntuu hyvin oudolta sekin, että ovatko uhritkin narsistin tapaan tuomittuja valitsemaan sitten kumppaninsa ikäänkuin itsensä alapuolelta, kun tietoisesti ovat suhteessa/tapailevat sitä narsistia...

        Siltä pohjalta ymmärrän kyllä jos uhri itsekin haluaa sitä draamaa, eikä osaa elää muunlaista elämää, jolloin se valinta on ikäänkuin oma, tavis miehet eivät kiinnosta ja on mukava sitten viikonloppujen jälkeen kertailla mitä kauheaa se narsku taas teki ja sanoi niin hyvässä kuin pahassa...

        Noh, oli ny kuinka oli, jokainen tietää itse omat asiansa jos ja kun uskaltaa itseään ja niitä omia motiivejaan rehellisesti tutkailla.

        Itselleen voi tosiaan esittää sellaisiakin kysymyksiä, että tarvitsenko minä "huonon" kumppanin tunteakseni itse itseni paremmaksi ihmiseksi tai kuvittelenko minä pystyväni parantamaan narsistin...

        Surullisinta se kaiketi silloin on jos elämässä ei ole muita ihmissuhteita kuin se narsisti...


      • Haloo! Kuuluuko
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Tuohon ei ole olemassa mitään selitystä."

        Jaa olen ymmärtänyt selitykseksi kyllä juurkin sen, että ajattelee, että toista ihmistä silti voi käyttää vaikka hänestä ei pidäkkään, puhumattakaan että häntä arvostaisi, kunnoittaisi tai ottaisi huomioon miltä hänestä mahdollisesti tuntuu, että toinen ihminen on olemassa vain "minun" tarpeitani varten...

        "Miksi ihmeessä toistat tuota?"

        Miksikö tuostan tuota, ihan vaan sen takia, että ns. uhritkin menisisivät itseensä ja pohtivisivat motiivejaan olla sen narsistin kanssa...

        Puhun ny näistä seurustelu/tapailu/viikonloppusuhteista narsistin kanssa joissa ei ole mitään sitoumuksia.

        Kerrotaan että tapaillaan, vietetään yhteistä aikaa silloin tällöin ihmisen kanssa josta kirjoitetaan pitkä "vikaluettelo", jonka käyttätymistä tarkastellaan suurennuslasilla, jonka seurassa on huono olo, jonka "tiedetään" olevan narsisti...

        Jotenkin vaan se tuntuu hyvin oudolta sekin, että ovatko uhritkin narsistin tapaan tuomittuja valitsemaan sitten kumppaninsa ikäänkuin itsensä alapuolelta, kun tietoisesti ovat suhteessa/tapailevat sitä narsistia...

        Siltä pohjalta ymmärrän kyllä jos uhri itsekin haluaa sitä draamaa, eikä osaa elää muunlaista elämää, jolloin se valinta on ikäänkuin oma, tavis miehet eivät kiinnosta ja on mukava sitten viikonloppujen jälkeen kertailla mitä kauheaa se narsku taas teki ja sanoi niin hyvässä kuin pahassa...

        Noh, oli ny kuinka oli, jokainen tietää itse omat asiansa jos ja kun uskaltaa itseään ja niitä omia motiivejaan rehellisesti tutkailla.

        Itselleen voi tosiaan esittää sellaisiakin kysymyksiä, että tarvitsenko minä "huonon" kumppanin tunteakseni itse itseni paremmaksi ihmiseksi tai kuvittelenko minä pystyväni parantamaan narsistin...

        Surullisinta se kaiketi silloin on jos elämässä ei ole muita ihmissuhteita kuin se narsisti...

        "Miksikö tuostan tuota, ihan vaan sen takia, että ns. uhritkin menisisivät itseensä ja pohtivisivat motiivejaan olla sen narsistin kanssa..."

        Haloo! Kuuluuko mitään? Haloo!

        Tuon ajatushäkkyrän kautta vain ei päästä eteenpäin lainkaan. Ajatushäkkyräsi toimisi, jos olisi kaksi ns. normaalia ihmistä yhdessä ja toinen jatkaisi epätyydyttävässä suhteessa soimaten sitä toista...

        MUTTA kysymyksessä on suhde ihmiseen, joka on osoittautunut narsistiksi, eikä narsistilla ole sellaisia tunteita kuin muilla. Narsistista ei tunnu samalta kuin normaalista ihmisestä... Voi pyhä... Tuhannen kerran tämä sama juttu.


      • ööö..
        Haloo! Kuuluuko kirjoitti:

        "Miksikö tuostan tuota, ihan vaan sen takia, että ns. uhritkin menisisivät itseensä ja pohtivisivat motiivejaan olla sen narsistin kanssa..."

        Haloo! Kuuluuko mitään? Haloo!

        Tuon ajatushäkkyrän kautta vain ei päästä eteenpäin lainkaan. Ajatushäkkyräsi toimisi, jos olisi kaksi ns. normaalia ihmistä yhdessä ja toinen jatkaisi epätyydyttävässä suhteessa soimaten sitä toista...

        MUTTA kysymyksessä on suhde ihmiseen, joka on osoittautunut narsistiksi, eikä narsistilla ole sellaisia tunteita kuin muilla. Narsistista ei tunnu samalta kuin normaalista ihmisestä... Voi pyhä... Tuhannen kerran tämä sama juttu.

        Oletko jo saanut sen aspergerikoplan satimeen?


      • Tähän lisään vielä
        fjdksf kirjoitti:

        Ja lisää tulee....

        Haluan sinua!


      • Haloo! Kuuluuko kirjoitti:

        "Miksikö tuostan tuota, ihan vaan sen takia, että ns. uhritkin menisisivät itseensä ja pohtivisivat motiivejaan olla sen narsistin kanssa..."

        Haloo! Kuuluuko mitään? Haloo!

        Tuon ajatushäkkyrän kautta vain ei päästä eteenpäin lainkaan. Ajatushäkkyräsi toimisi, jos olisi kaksi ns. normaalia ihmistä yhdessä ja toinen jatkaisi epätyydyttävässä suhteessa soimaten sitä toista...

        MUTTA kysymyksessä on suhde ihmiseen, joka on osoittautunut narsistiksi, eikä narsistilla ole sellaisia tunteita kuin muilla. Narsistista ei tunnu samalta kuin normaalista ihmisestä... Voi pyhä... Tuhannen kerran tämä sama juttu.

        "Ajatushäkkyräsi toimisi, jos olisi kaksi ns. normaalia ihmistä yhdessä ja toinen jatkaisi epätyydyttävässä suhteessa soimaten sitä toista.."

        No mitä minä ny olen näitä tarinoita lueksllut , niin monikin uhri sanoo olevansa normaali, ei ole läheisriippuvuutta, eikä mitään muitakaan ongelmia...

        Niin silti nuo normaaliksi itsensä tuntevat ihmiset jatkavat suhdetta ja tapailevat sitä narsistia soimaten häntä esim. täällä...

        Että suhteessa on se narsisti ja sitten se normaali ihminen joka käy täällä luettelemassa sen narsistin vikoja ja kertomassa miten huono olo sen kanssa tulee...

        Että heitä minä ny tässä yritän herätellä ihmettelemään että minkä helkkarin takia he tapailevat, viettävät viikonloppuja ihmisen kanssa jonka seurassa on huono olo...

        Että haloo haloo vaan, kehoitin uhreja pohtimaan oma motiivejaan olla sen narsistin kanssa. Narsistista tai narsistin tunteista ny tässä kohtaa viis veisaan...

        Toki narsistista voi tällainen puhekin tuntua uhkaavalta, että joku kehoittaa pohtimaan että onks sen narsistin tai ylipäätään kenenkään sellaisen ihmisen jonka seurassa on huono olla tai hänestä ei muuten pidä tapaileminen kovin viisasta...


      • Ai jaa, niinkö
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Ajatushäkkyräsi toimisi, jos olisi kaksi ns. normaalia ihmistä yhdessä ja toinen jatkaisi epätyydyttävässä suhteessa soimaten sitä toista.."

        No mitä minä ny olen näitä tarinoita lueksllut , niin monikin uhri sanoo olevansa normaali, ei ole läheisriippuvuutta, eikä mitään muitakaan ongelmia...

        Niin silti nuo normaaliksi itsensä tuntevat ihmiset jatkavat suhdetta ja tapailevat sitä narsistia soimaten häntä esim. täällä...

        Että suhteessa on se narsisti ja sitten se normaali ihminen joka käy täällä luettelemassa sen narsistin vikoja ja kertomassa miten huono olo sen kanssa tulee...

        Että heitä minä ny tässä yritän herätellä ihmettelemään että minkä helkkarin takia he tapailevat, viettävät viikonloppuja ihmisen kanssa jonka seurassa on huono olo...

        Että haloo haloo vaan, kehoitin uhreja pohtimaan oma motiivejaan olla sen narsistin kanssa. Narsistista tai narsistin tunteista ny tässä kohtaa viis veisaan...

        Toki narsistista voi tällainen puhekin tuntua uhkaavalta, että joku kehoittaa pohtimaan että onks sen narsistin tai ylipäätään kenenkään sellaisen ihmisen jonka seurassa on huono olla tai hänestä ei muuten pidä tapaileminen kovin viisasta...

        "Että haloo haloo vaan, kehoitin uhreja pohtimaan oma motiivejaan olla sen narsistin kanssa. Narsistista tai narsistin tunteista ny tässä kohtaa viis veisaan..."

        Ai jaa, niinkö muka? Katsopas vain. Tutkitaanhan vähän mitä sanoit aiemmin.

        "Jaa olen ymmärtänyt selitykseksi kyllä juurkin sen, että ajattelee, että toista ihmistä silti voi käyttää vaikka hänestä ei pidäkkään, puhumattakaan että häntä arvostaisi, kunnoittaisi tai ottaisi huomioon miltä hänestä mahdollisesti tuntuu, että toinen ihminen on olemassa vain "minun" tarpeitani varten..."

        Ja vielä poimin...

        " tai ottaisi huomioon miltä hänestä mahdollisesti tuntuu, että toinen ihminen on olemassa vain "minun" tarpeitani varten..."

        Niin tuota toistat toistamasta päästyäsi, miten se "terve" käyttäytyy narsistisesti, kun ei ota huomioon, että narsisti tuntee samalla tavoin kuin se "terve" ja hänet pitäisi lukea mielestäsi "terveeksi" ja terveen uhrin pitäisi kunnioittaa narsistia koska narsisti tuntee kuten uhrikin... hyväksikäytön...

        Kun vika on siinä, että narsisti ei tuota asiaa koe ollenkaan samalla tavalla... SINÄ et vain sitä millään ilveellä ymmärrä...

        Narsisti on myös sen kiperän tilanteen aiheuttaja nro 1. Sinä et vain sitäkään mitenkään ymmärrä...


      • psykiatri-Katri
        Ai jaa, niinkö kirjoitti:

        "Että haloo haloo vaan, kehoitin uhreja pohtimaan oma motiivejaan olla sen narsistin kanssa. Narsistista tai narsistin tunteista ny tässä kohtaa viis veisaan..."

        Ai jaa, niinkö muka? Katsopas vain. Tutkitaanhan vähän mitä sanoit aiemmin.

        "Jaa olen ymmärtänyt selitykseksi kyllä juurkin sen, että ajattelee, että toista ihmistä silti voi käyttää vaikka hänestä ei pidäkkään, puhumattakaan että häntä arvostaisi, kunnoittaisi tai ottaisi huomioon miltä hänestä mahdollisesti tuntuu, että toinen ihminen on olemassa vain "minun" tarpeitani varten..."

        Ja vielä poimin...

        " tai ottaisi huomioon miltä hänestä mahdollisesti tuntuu, että toinen ihminen on olemassa vain "minun" tarpeitani varten..."

        Niin tuota toistat toistamasta päästyäsi, miten se "terve" käyttäytyy narsistisesti, kun ei ota huomioon, että narsisti tuntee samalla tavoin kuin se "terve" ja hänet pitäisi lukea mielestäsi "terveeksi" ja terveen uhrin pitäisi kunnioittaa narsistia koska narsisti tuntee kuten uhrikin... hyväksikäytön...

        Kun vika on siinä, että narsisti ei tuota asiaa koe ollenkaan samalla tavalla... SINÄ et vain sitä millään ilveellä ymmärrä...

        Narsisti on myös sen kiperän tilanteen aiheuttaja nro 1. Sinä et vain sitäkään mitenkään ymmärrä...

        Kumpi teistä väittelijöistä on narsisti? Jommankumman pakko olla, niin ehdottoman eriävät mielipiteet ja kiihko niiden puolustamisessa.


      • Ai jaa, niinkö kirjoitti:

        "Että haloo haloo vaan, kehoitin uhreja pohtimaan oma motiivejaan olla sen narsistin kanssa. Narsistista tai narsistin tunteista ny tässä kohtaa viis veisaan..."

        Ai jaa, niinkö muka? Katsopas vain. Tutkitaanhan vähän mitä sanoit aiemmin.

        "Jaa olen ymmärtänyt selitykseksi kyllä juurkin sen, että ajattelee, että toista ihmistä silti voi käyttää vaikka hänestä ei pidäkkään, puhumattakaan että häntä arvostaisi, kunnoittaisi tai ottaisi huomioon miltä hänestä mahdollisesti tuntuu, että toinen ihminen on olemassa vain "minun" tarpeitani varten..."

        Ja vielä poimin...

        " tai ottaisi huomioon miltä hänestä mahdollisesti tuntuu, että toinen ihminen on olemassa vain "minun" tarpeitani varten..."

        Niin tuota toistat toistamasta päästyäsi, miten se "terve" käyttäytyy narsistisesti, kun ei ota huomioon, että narsisti tuntee samalla tavoin kuin se "terve" ja hänet pitäisi lukea mielestäsi "terveeksi" ja terveen uhrin pitäisi kunnioittaa narsistia koska narsisti tuntee kuten uhrikin... hyväksikäytön...

        Kun vika on siinä, että narsisti ei tuota asiaa koe ollenkaan samalla tavalla... SINÄ et vain sitä millään ilveellä ymmärrä...

        Narsisti on myös sen kiperän tilanteen aiheuttaja nro 1. Sinä et vain sitäkään mitenkään ymmärrä...

        "Narsisti on myös sen kiperän tilanteen aiheuttaja nro 1. Sinä et vain sitäkään mitenkään ymmärrä.."

        Nii-ih

        Joo yksinkertaistettuna narsisti on veemäinen ihminen jonka seurassa uhri kertoo tulevan huono olo, että huonon olon aiheuttaja kylläkin, mutta kun asia on siten niin sittenkö vaan odotetaan, että sen aiheuttaja/narsisti myös poistaa sen huonon olon...

        Pointtini ny on tässä kohtaa pelkästään se, että miksi helkkarissa se uhri tapailee sitä narsistia jos kerran sen kanssa tulee huono olo. Tarkoitan ny tässä kohtaa niitä tapauksia joissa ei ole mitään sitoumuksia...

        Että monikin uhri voisi miettiä, että miksi?
        Täydentää lausetta tapailen narsistia koska...

        Montakohan hyvää syytä löytyy ja jos löytyy niin miksi sitten pitää sitä tapailemaansa ihmistä mollata, kun totuus saattaa olla sekin että se narsisti hyvinkin otetaan hymyssä suin vastaan ja sille kerrotaan miten ihana yms se narsisti on, vaikka todellisuudessa ei pidetä siitä ihmisestä pätkääkään vaan näytellään ja teeskennellään kuten narsisti ikään...

        Narsistin tunteista ny viis veisaan tässä kohtaa, kuhan ny esimerkin vuoksi tuon esille, että narsistikin tapailee ihmisiä joita ei ollenkaan arvosta ja tavallaan halveksuu heitä sitten oman valintansa tähden...

        Jotenkin ny monenkin uhrin tilanne/ajatuskuviot vaikuttaa samalta kuin sen narsistin, jos ja kun tapailee ihmistä josta ei ollenkaan pidä, jonka seurassa on huono olla, jota ei arvosta ja hänestä ei tahdo hyviä puolia löytyä...

        Niin voiko sitä narsistiakaan näissä tapauksissa syyttää jos ihminen itse valitsee vapaaehtoisesti, tietoisesti sen narsistin...

        Mutta voihan asiaa pohtia myös silläkin nimikkeellä, että miksi haluan tapailla/seurustella narsistin kanssa jos kerran se kumppani sellainen on ...

        Vai onko?


      • psykiatri-Katri kirjoitti:

        Kumpi teistä väittelijöistä on narsisti? Jommankumman pakko olla, niin ehdottoman eriävät mielipiteet ja kiihko niiden puolustamisessa.

        "Kumpi teistä väittelijöistä on narsisti? Jommankumman pakko olla, niin ehdottoman eriävät mielipiteet ja kiihko niiden puolustamisessa. "

        Ny taas naurattaakin, kumpiko on narsisti,

        Mähän ny ajat sitten olen täällä tunnustautunut löytäneeni itsestäni niitä ohutnahkaisen piirteitä, että minä ny ainakin olen jonkin sortin narsistiksi tunnustatunut ajat sitten...

        Ja kyllä tykkään väitelläkin asioista jolloin syntyy sitä keskustelua ja mielipiteitä puolesta ja vastaan.

        Minusta on hyvä, että ihmisillä on eriäviä mielipiteitä , sitä kauttahan se omakin maailmankuva avartuu ja jonkinlaista kiihkoakin tarvitaan niiden puolustamiseen, mikä ei suinkaan tarkoita, että omakaan mielipide olisi aina se yksi ainoa oikea vaihtoehto/totuus.

        Sitä vartenhan nää keskustelupalstat on luotu...


      • Aivan. Tuon kyllä
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Narsisti on myös sen kiperän tilanteen aiheuttaja nro 1. Sinä et vain sitäkään mitenkään ymmärrä.."

        Nii-ih

        Joo yksinkertaistettuna narsisti on veemäinen ihminen jonka seurassa uhri kertoo tulevan huono olo, että huonon olon aiheuttaja kylläkin, mutta kun asia on siten niin sittenkö vaan odotetaan, että sen aiheuttaja/narsisti myös poistaa sen huonon olon...

        Pointtini ny on tässä kohtaa pelkästään se, että miksi helkkarissa se uhri tapailee sitä narsistia jos kerran sen kanssa tulee huono olo. Tarkoitan ny tässä kohtaa niitä tapauksia joissa ei ole mitään sitoumuksia...

        Että monikin uhri voisi miettiä, että miksi?
        Täydentää lausetta tapailen narsistia koska...

        Montakohan hyvää syytä löytyy ja jos löytyy niin miksi sitten pitää sitä tapailemaansa ihmistä mollata, kun totuus saattaa olla sekin että se narsisti hyvinkin otetaan hymyssä suin vastaan ja sille kerrotaan miten ihana yms se narsisti on, vaikka todellisuudessa ei pidetä siitä ihmisestä pätkääkään vaan näytellään ja teeskennellään kuten narsisti ikään...

        Narsistin tunteista ny viis veisaan tässä kohtaa, kuhan ny esimerkin vuoksi tuon esille, että narsistikin tapailee ihmisiä joita ei ollenkaan arvosta ja tavallaan halveksuu heitä sitten oman valintansa tähden...

        Jotenkin ny monenkin uhrin tilanne/ajatuskuviot vaikuttaa samalta kuin sen narsistin, jos ja kun tapailee ihmistä josta ei ollenkaan pidä, jonka seurassa on huono olla, jota ei arvosta ja hänestä ei tahdo hyviä puolia löytyä...

        Niin voiko sitä narsistiakaan näissä tapauksissa syyttää jos ihminen itse valitsee vapaaehtoisesti, tietoisesti sen narsistin...

        Mutta voihan asiaa pohtia myös silläkin nimikkeellä, että miksi haluan tapailla/seurustella narsistin kanssa jos kerran se kumppani sellainen on ...

        Vai onko?

        "Että monikin uhri voisi miettiä, että miksi?
        Täydentää lausetta tapailen narsistia koska..."

        Aivan. Tuon kyllä myös allekirjoitan. Tuo lause pitäisi täydentää... Pitää pysähtyä miettimään, että mikä se syy on.

        Oma lauseeni oli aikoinaan: Tapailin narsistia, koska ajatus hänestä sai järkeni sumenemaan. Kaipasin häntä aivan valtavasti. Tahdoin hyvitystä ja tasoitusta. Tahdoin hyvän oloni ja identiteettini takaisin. Tahdoin oikeudenmukaisuutta. Pidin häntä komeana ja suorastaan sairaan kauniina.


      • Koska on se h-hetki
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Narsisti on myös sen kiperän tilanteen aiheuttaja nro 1. Sinä et vain sitäkään mitenkään ymmärrä.."

        Nii-ih

        Joo yksinkertaistettuna narsisti on veemäinen ihminen jonka seurassa uhri kertoo tulevan huono olo, että huonon olon aiheuttaja kylläkin, mutta kun asia on siten niin sittenkö vaan odotetaan, että sen aiheuttaja/narsisti myös poistaa sen huonon olon...

        Pointtini ny on tässä kohtaa pelkästään se, että miksi helkkarissa se uhri tapailee sitä narsistia jos kerran sen kanssa tulee huono olo. Tarkoitan ny tässä kohtaa niitä tapauksia joissa ei ole mitään sitoumuksia...

        Että monikin uhri voisi miettiä, että miksi?
        Täydentää lausetta tapailen narsistia koska...

        Montakohan hyvää syytä löytyy ja jos löytyy niin miksi sitten pitää sitä tapailemaansa ihmistä mollata, kun totuus saattaa olla sekin että se narsisti hyvinkin otetaan hymyssä suin vastaan ja sille kerrotaan miten ihana yms se narsisti on, vaikka todellisuudessa ei pidetä siitä ihmisestä pätkääkään vaan näytellään ja teeskennellään kuten narsisti ikään...

        Narsistin tunteista ny viis veisaan tässä kohtaa, kuhan ny esimerkin vuoksi tuon esille, että narsistikin tapailee ihmisiä joita ei ollenkaan arvosta ja tavallaan halveksuu heitä sitten oman valintansa tähden...

        Jotenkin ny monenkin uhrin tilanne/ajatuskuviot vaikuttaa samalta kuin sen narsistin, jos ja kun tapailee ihmistä josta ei ollenkaan pidä, jonka seurassa on huono olla, jota ei arvosta ja hänestä ei tahdo hyviä puolia löytyä...

        Niin voiko sitä narsistiakaan näissä tapauksissa syyttää jos ihminen itse valitsee vapaaehtoisesti, tietoisesti sen narsistin...

        Mutta voihan asiaa pohtia myös silläkin nimikkeellä, että miksi haluan tapailla/seurustella narsistin kanssa jos kerran se kumppani sellainen on ...

        Vai onko?

        "Niin voiko sitä narsistiakaan näissä tapauksissa syyttää jos ihminen itse valitsee vapaaehtoisesti, tietoisesti sen narsistin..."

        Koska on se h-hetki, jolloin syyllinen lakkaa olemasta syyllinen. Narsisti on sen sortin koiruuksien tekijä, että tuskinpa hän lakkaa niihin koiruuksiin koskaan olemasta syyllinen.

        Ainakin minä naisena ja ihmisenä arvostan itseäni sen verran, että ihan en moista hulluutta, niiltä osin kuin hän sen katastrofin aiheutti, koskaan kuitenkaan unohda.

        Kuuluisa sanonta: anteeksi voin antaa, mutta unohtaa en voi.


      • ..sekaisin..ehkä
        Koska on se h-hetki kirjoitti:

        "Niin voiko sitä narsistiakaan näissä tapauksissa syyttää jos ihminen itse valitsee vapaaehtoisesti, tietoisesti sen narsistin..."

        Koska on se h-hetki, jolloin syyllinen lakkaa olemasta syyllinen. Narsisti on sen sortin koiruuksien tekijä, että tuskinpa hän lakkaa niihin koiruuksiin koskaan olemasta syyllinen.

        Ainakin minä naisena ja ihmisenä arvostan itseäni sen verran, että ihan en moista hulluutta, niiltä osin kuin hän sen katastrofin aiheutti, koskaan kuitenkaan unohda.

        Kuuluisa sanonta: anteeksi voin antaa, mutta unohtaa en voi.

        Kuuluisa sanonta: anteeksi voin antaa, mutta unohtaa en voi.

        Enpä minäkään voi unohtaa sitä itsensä tykö tekemistä, suoranaista tuppaamista, milloin soiteltiin höpöpuheluita, milloin hiillostettiin peräpuskurissa ja härningiksi pyöräiltiin piukoissa pyöräilyshortseissa...


      • huh....
        ..sekaisin..ehkä kirjoitti:

        Kuuluisa sanonta: anteeksi voin antaa, mutta unohtaa en voi.

        Enpä minäkään voi unohtaa sitä itsensä tykö tekemistä, suoranaista tuppaamista, milloin soiteltiin höpöpuheluita, milloin hiillostettiin peräpuskurissa ja härningiksi pyöräiltiin piukoissa pyöräilyshortseissa...

        Juu-sekaisin olet!


    • Paradoksionparadoksi

      Minusta se Vakninin paradoksi on juuri siinä, että hän ymmärtää niin kovin hyvin uhria ja uhrin logiikkaa ja tunne-elämää, joka taito edellyttää, ehdottomasti, empatiaa, eli kykyä samaistua.
      Vaknin, joka oman väitteensä mukaan on vetänyt aina täydet pojot kaikista narsisti-testeistä, on siis piintynyt paksunahkanarsisti, jolla ei järjen mukaan pitäisi olla minkään tason ymmärrystä uhrin logiikasta tai kykyä ymmärtää toisen tunteita tai tuntemuksia.
      Niin, että melkoinen paradoksi jo tuokin, mielestäni.

      Jos taas ajatellaan hänen olevan kuntoutunut, tervehtynyt narsisti, niin hän omissa videoissaan ehdottomasti painottaa sitä, että edes terapia ei narsistia paranna.
      Muutama asia ei vaan täsmää.

      Kyllä minusta nuo paradoksit ovat ratkaisevan tärkeitä, kun arvioidaan, logiikkaa käyttäen tätä monenkirjavaa nettimateriaalia.

      Itselleen Vaknin saattaa olla jumala, mutta minulle hän on julkinarsisti, ei auktoriteetti. Vain yksi näkemys.

      • Mutta kun Vaknin

        Mutta kun Vaknin kerran on kietonut oman elämänsä enemmän tai vähemmän narsismin ja oman narsisminsa puimiseen, niin miksi hänellä ei muka voisi olla suhteita terveisiin empaattisiin ihmisiin ja uhreihin, että hän on voinut heiltä kerätä tietoa heidän tunteistaan ja reagoinnistaan?


      • "Itselleen Vaknin saattaa olla jumala, mutta minulle hän on julkinarsisti, ei auktoriteetti. Vain yksi näkemys."

        Niin kannattaa muistaa, että narsimi on vanha käsite, ei ole Vakninin keksimä, jo ukko Freud puhui termistä 1900 luvun alussa ja painotti varhaisia lapsuuden kokemuksia aiheeseen liittyen, samoin käsite on tuttu jo muinaisen Kreikan mytologiasta josta se on saanut nimensä...

        Mitä tulee tuohon mainitsemaasi paradoksiin liittyen uhrin ymmärtämiseen, niin kannattaa muistaa, että myös narsisti on uhri, että siltä pohjalta asian voi ymmärtää...

        Yritämmehän me kaikki ihmiset ymmärtää tunnetasolla monenlaisia asioita/ihmiskohtaloita, tapahtumia joista meillä ei ole mitään omakohtaista kokemusta jolloin joudumme toisinaan turvautumaan jonkinlaiseen ns. "toisen käden" tietoon" ellemme sitten rupea väittämään, että kyllä MINÄ tiedän miltä sinusta tuntuu...

        Mitä tulee tuohon toisen ymmärtämisen kykyyn, niin kyllähän ihminen järjen/ajattelun tasolla voi ymmärtää vaikka ei niihin tunteisiin/toisen kokemuksiin täysin kykene samaistumaankaan...

        Täällä aina joskus väitetään/tiedetään niinkin ettei narsistilla ole tunteita, mikä mielestäni sekään ei pidä paikkansa. Miksi helkkarissa narsistit esim. loukkaantuvat niin herkästi, ovat kateellisia jos heillä ei olisi tunteita.

        Mutta jos Vakninista ny pitää olla jotain mieltä, niin uskon että hän on edelleen narsisti, mutta oman vammansa laadun ja psykologisen tietämyksen avulla kykenee osin ymmärtämään itseään ja omaa käytöstään ja itsekurin avulla hallitsemaan sitä ja on valjastanut vammansa hyötykäyttöön ansaitakseen sillä elantonsa ja saadakseen kaipaamaansa huomiota ja kuuluisuutta...

        Ihan samalla tavalla monet toipuneet alkoholistitkin valajastavat sairautensa hyötykäyttöön ansaitakseen tietämyksellä elantonsa ja vielä juovien alkoholistien piireissä heitäkin "vihataan", kuten totuudenpuhujia/heikkouksien paljastajia yleensä...

        Mutta tuskin hän kenenkään auktoriteetti sillä tavalla on, mutta saattaa olla suht rehellinen narsisti joka on valottanut narsistin pään sisältöä ja veikkaisin että suurimmat Vakninin arvostelijat ovat itse narsisteja...

        Onhan se melkoinen pyhäihäväistys noita jumalista seuraavia kohtaan jos suuri yleisö saa tietää, että oikeasti narsisti ei koe olevansa "mitään" ilman toista ihmistä ja kadehtivat/tarvitsevat toisia ihmisiä.


      • Mietinpäs vain että

        Ei siis juuri noinhan se EI mene. Et nyt erota metsää puilta ja se onkin tässä se jutun juoni. Kupletin juoni on siis täysin verrainnollinen siihen, miten itse näet ja koet käänteisesti tämän kaiken ts.väittämäsi narsismin. Sen takana juuri väijyykin tuo kaiken tietävä mutta samalla niin etäinen narsismi mikä kuitenkin lähempää tutkielmaa tehdessä paljastuukin aivan selkeän avoimeksi narsismiksi.


    • Ongelmajätteitä

      Olkaa ihan mitä mieltä lystäätte, mun mielestä narsistit on lähinnä ihmisyyden ja inhimillisyyden irvikuvia!

      • "Olkaa ihan mitä mieltä lystäätte, mun mielestä narsistit on lähinnä ihmisyyden ja inhimillisyyden irvikuvia! "

        Kyllä noinkin voi ajatella , mitä sitten kukin irvikuvalla tarkoittaakaan.,mutta jos yksinomaan ajattelee niin, että vain "tietynlaiset" ihmiset ovat narsisteja niin mennään ojasta allikkoon, julmimmat rikokset monesti tehdään ns. hyvän nimissä...

        Uskoisin, että jokainen narsistitarina alkaa ensin siitä että ko. ihminen koetaan vähintäänkin mukavaksi, sellaiseksi johon haluaa tutustua jne...

        "Hei siellä. Tunnistatko minut? Etkö? Sinähän näet minut koko ajan. Sinä luet minun kirjojani, katselet minua valkokankaalla, nautit minun taiteestani, hurraat minun peleissäni, käytät minun keksintöjäni, äänestät minut virkaan, seuraat minua taisteluun, teet muistiinpanoja luennoillani, naurat minun vitseilleni, hämmästelet menestystäni, ihailet minun esiintymistäni, kuuntelet minun tarinoitani, keskustelet minun politiikastani, nautit minun musiikistani, annat minun vikani anteeksi, ja kadehdit sitä mitä minulla on. Etkö? Etkö vieläkään tunnista? Mutta sinähän olet nähnyt minut. Siitä olen aivan varma. Itse asiassa, jos jostakin olen varma, se on se. Sinä olet nähnyt minut.

        Ehkä meidän polkumme kohtasivat yksityisemmin. Ehkä minä olen se joka nostin sinut ylös kun olit maassa, annoin sinulle työtä kun olit työtön, näytin sinulle tien kun olit eksyksissä, valoin sinuun luottamusta kun epäilit, sain sinut nauramaan kun olit surullinen, herätin kipinäsi kun olit ikävystynyt, kuuntelin ja ymmärsin sinua, tunnistin sinut siksi joka todella olet, tunsin sinun tuskasi ja löysin vastauksia, ja annoin sinulle halun elää. Tietysti sinä tunnistat minut. Minä olen sinun inspiraatiosi, sinun ihanteesi, sinun pelastajasi, sinun johtajasi, sinun paras ystäväsi, se jota sinä haluat seurata, ja se jonka suosio saa sinut hehkumaan."

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Alkusana.html


      • Toistat_tuota_mandr

        "mutta jos yksinomaan ajattelee niin, että vain "tietynlaiset" ihmiset ovat narsisteja niin mennään ojasta allikkoon, julmimmat rikokset monesti tehdään ns. hyvän nimissä.."

        Toistat tuota mandraa: "Julmimmat rikokset tehdään hyvän nimissä". Olet joskus käyttänyt sitä jopa tavallisten itsellesi tuntemattomien kirjoittajien kohdalla, kun toinen moittinut narsistien toimia väärinä ja julmina... että ikäänkuin se oikeudenmukaisuuden tavoittelu olisi tuomittavaa, hyvän tavoittelu likaista ja niin edelleen.

        Mitähän pahaa pitäisi oikeuttaa sen nimissä, että ei tarvitse niin miettiä tekojaan, vaan ikäänkuin antaa vain mennä... Että ainahan voi sitten heittää toisia tuolla kakkaralla... että ne "julmimmat rikokset..." Julmimmat rikokset tekee siis aina se, joka yrittää olla oikeudenmukainen...


      • yhteenlaskutoimitus

        "Että ainahan voi sitten heittää toisia tuolla kakkaralla... että ne "julmimmat rikokset..." Julmimmat rikokset tekee siis aina se, joka yrittää olla oikeudenmukainen.."

        Niin mitä sitten on oikeudenmukaisuus kenenkäkin mielestä, kahdella ihmisellä saattaa olla hyvinkin erilainen näkökulma tuosta asiasta. Narsistin mielestä hänellä on oikeus, yhteen sun toiseen asiaan ihan pelkästään hänen erityislaatunsa takia. Mistä taas joku muu saattaa olla ihan eri mieltä...

        "Minulla on oikeus!

        Jos sinulla on oikeutuksen tunnelukko, pidät itseäsi erityisenä ja oikeutettuna tavanomaisesta poikkeaviin toimintatapoihin. Olet vaativa ja kontrolloiva muita kohtaan, ja haluat, että asiat menevät juuri niin kuin sinä haluat. Sinun on vaikea hyväksyä ei-vastauksia ja vastustusta, kun haluat jotain. Uskot, että sinulla on oikeus ilmaista itseäsi juuri niin kuin haluat. Olet usein liian suorapuheinen ja tyly ilmaisuissasi. Mielestäsi viha on aina oikeutettua, etkä osaa ilmaista sitä rakentavasti.

        Sinun ei pitäisi joutua odottamaan kassajonoissa tai punaisissa valoissa, koska olet muita tärkeämpi. Näet herkästi toiset ihmiset itsekkäinä, mutta sinun on vaikea nähdä sitä itsessäsi. Säätöjä voit rikkoa, jos ne eivät ole mielestäsi järkeviä. Auktoriteeteista et pidä. Usein toimintatavoistasi eniten kärsit juuri sinä itse."

        http://markkupykalainen.com/index.php/tyoe/137-oikeutus

        Mitä tulee tuohon, että suurimmat rikokset tehdään hyvän nimissä niin sen paikkansa pitävyys on hyvinkin todistettavissa niin historian kuin nykypäivänkin valossa niin suurissa kuin pienimmissä asioissa joilla saattaa olla hyvinkin kauskantoiset vaikutukset...

        "- Elämä näyttää aina kääntöpuolensa. Ja kaikkein pahin tapahtuu aina siellä, missä ihminen kuvittelee olevansa vain hyvä, Lindqvist toteaa"

        http://www.tiede.fi/keskustelu/22044/ketju/kohtaa_varjosi_ihminen

        Asia on ilmeinen liitettynä myös tähän narsismi aiheeseen, uskoisn, että monillekkin on tuttu lause "liian hyvää ollakseen totta" tämänkin aiheen piiristä.

        Lukemani perusteella hyvin monet narsistitarinat alkavat Vaknin alkusanojen tapaan, että se paha narsisti saapuu uhrin elämään ns. hyvän nimissä ja ajan saatossa sitten seuraa sitten ne julmuudet, etten näe ristiriitaa tuon mantran ja tämänkään aiheen suhteen...

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Alkusana.html


      • Siis_narsisti_edustaa

        "Vaknin alkusanojen tapaan, että se paha narsisti saapuu uhrin elämään ns. hyvän nimissä ja ajan saatossa sitten seuraa sitten ne julmuudet, etten näe ristiriitaa tuon mantran ja tämänkään aiheen suhteen..."

        Siis narsisti edustaa heikkoja ja kamalia tapahtumia ja siksi on meille uhreille ja muillekin kiero ja paha... hiukan pitemmässä juoksussa. Sama pätee tunnettuihin historiallisiin suuriin julmuuksiin.

        Mutta tietenkin on hyvä jos itse tiedostaa taipumuksensa muuttua toiminnaltaan päinvastaiseksi ja tietää vielä senkin, että alkaa käyttämään saamaansa luottamusta jotenkin väärin. Parempi ehkä tuolloin, että ei alakaan kehittämään itseään sen enempää toiminnalliseen suuntaan vaan jättäytyy suuremmista yhteisistä hankkeista ja pidättäytyy ystävienkin kesken vain pienessä tutussa piirissä, jotka osaavat jo vanhan tiedon pohjalta olla liikoja luottamatta.

        Onneksi kaikki eivät kuulu tuohonkaan ihmistyyppiin, vaan pystyvät kehittävään toimintaan ja parantamaankin asioita. Jotkut pysyvät myös ihmissuhtessan uskollisina, ystävyyshän on elämässä yksi kantavimmista voimista.


      • On_muuten_tod

        "Vaknin alkusanojen tapaan, että se paha narsisti saapuu uhrin elämään ns. hyvän nimissä ja ajan saatossa sitten seuraa sitten ne julmuudet, etten näe ristiriitaa tuon mantran ja tämänkään aiheen suhteen..."

        On muuten todella ikävää, jos joku on sidottu ajatukseen, jonka mukaan kaikki elämään tuleva hyvä, mikä tulee toisten toimesta on tuomittu muuttumaan pahaksi... kohtalonomaisesti tai hyvän tuojan ilkeydestä. Pessimistin painajainen.

        Tietenkin ne narsistit ovat oma lukunsa. Mutta tällä hetkelläkin tiedän, että moni rakkaustarina, joka on alkanut upeasti, elää ja toimii pitkässäkin juoksussa... Että onhan meidän mahdollista eksyä pessimistin harhaankin.


    • Oscariusta

      Persoonallisuuhäiriöinenkin (narsistikin) on vain ihminen. Olen itse useampilapsisesta perheestä ja äidilläni on selvästi häiriö persoonallisuudessa. Emme olleet rikkaita mutta emme myöskään ihan köyhiä, mutta siitä huolimatta meillä elämä oli jälkeenpäin ajateltuna yhtä helvettiä. Vanhemmat oli molemmat töissä. Asuntona oli asuinkelvoton, purkukuntoinen talo vailla mitään mukavuuksia. Äiti ei siitä välittänyt lainkaan, hänelle merkitsi ympäristö ja siellä ihmiset enemmän. Kaikkien ulkopuolisten asioista hän jaksoi puhua mutta jos puhe kääntyi oman perheen asioihin, jotka olisivat tarvinneet pikaisesti parannusta, hän vaikeni ja hänelle tuli silloin kiire lähteä ystäviensä luo kyläilemään. Eihän hänen perheellään voi asiat olla huonosti koska hän on omasta mielestään täydellinen.

      Mutta hän on ihminen sitäkin huolimatta. Ihmisiä on kaikenlaisia ja hän on yksi niistä. Häiriöinen on vain täysin sokea itselleen ja asioilleen. Oikeasti hän on avuttomista avuttomin ja surkeimmista surkein joka kuvittelee elämässä asioiden menevän aina itsekseen oikeille raiteille. Peittely oli aivan mahdotonta, aina asiat olivat hyvin hän hymyili vain kaikille ulkopuolisille ja tarjosi leipomiaan pullia.

      Hän ei yrittänyt mitenkään saada perheelleen asuinkelvollisia oloja vaan viihtyi enemmän kavereidensa seurassa kuin omien lastensa ja aviomiehensä.

      Tätä minä en ymmärtänyt mitä hän tarkoitti sanomalla aina: "mitään ei kannata tehdä kaikki tulee elämän mukana jos tulee". Onko se näin? Jotakinhan elämä tuo kyllä tullessaan jos mitään ei millekään tee, mutta minusta asiat tulevat vain silloin kun ne tehdään.

      Mutta hänkin on vain ihminen, josta kyllä tulee pysyä kaukana.

    • Ymmärrä tosiasiat

      Narsismi on väkivaltaa. Lievimmässä muodossa henkistä väkivaltaa joka lyhytkestoisena ei jätä pysyviä jälkiä. Narsistin läheisille se on aina henkistä väkivaltaa joka jättää pysyvät jäljet, invalidisoi enemmän tai vähemmän loppuelämäksi. Joissain tapauksissa ajaa ihmisen itsemurhaan. Narsismiin saattaa kuulua myös fyysinen väkivalta, mutta henkinen väkivalta siihen kuuluu aina.

      Fyysiseen väkivaltaan yhteiskunta voi puuttua jollain tasolla, usein tosin ei lähellekään sillä tasolla kuin pitäisi. Henkinen väkivalta taas on huomattavasti vaikeampaa tunnistaa ja puuttua, mutta se ei silti tee siitä sen hyväksytympää. Henkinen väkivalta vammauttaa ja tappaa ihan yhtä lailla.

      Mielenkiintoista on, että jos ihmisen "selviytymiskeino" on vetää pataan päivittäin, jopa monta kertaa päivässä, niin siitä ei kukaan tule sanomaan että se on vain "inhimillistä", se "kuuluu elämään" ja että sitä ei saisi tuomita.

      Kun sitten joku vetää henkisellä tasolla pataan, monta kertaa päivässä. Kun joku harrastaa erittäin raakaa henkistä väkivaltaa ja vaurioittaa esim. lapsensa pysyvästi, niin aina löytyy sitten joku jonka mielestä pitäisi "ymmärtää", ei saisi "tuomita".

      On niin helppo olla näkemättä raakaa henkistä väkivaltaa kun se ei osu ihan kohdalle. Moni ei suostu näkemään vaikka kohteena olisi oma lapsi. On helppo pistää päänsä pensaaseen ja hurskastella sieltä kun ei uskalla nähdä totuutta.

      Juuri tällaiset päänsä pensaaseen pistävät pitävät huolen että narsisti saa mellastaa rauhassa. Että ihminen joka taistelee päivittäin ahdistuksen ja pelon kanssa ei ikinä saa apua vaan vain iskun palleaan "ymmärtäjiltä".

      • 14+1=?

        Ehkä ap kärsii ns. Tukholman syndroomasta, identifioituu aggressoriin?


      • apua saatavilla
        14+1=? kirjoitti:

        Ehkä ap kärsii ns. Tukholman syndroomasta, identifioituu aggressoriin?

        Tai ns.profetiaalisesta klaustrofrentaatiosta?


    • lähelläolleva

      Ei mitään puolustella narsisteille

    • omatrajat

      Minä koen asian niin että minulla ei ole tarve tuomita narsistia, koska omaan tämän ymmärryksen siitä että he ovat tosiaan sairaita, eivätkä voi tilalleen mitään. Kenenkä tahansa ihmisen tuomitseminen synnyttää vain itseeni pahaa oloa, oli se toinen sitten kuinka sairas hyvänsä. Ja kuten sanottua, ihmisiä tässä kaikki ollaan.

      Ymmärtäminen ei tässä nyt kuitenkaan ole yhtä kuin hyväksyminen, eli totta kai kun siihen narsistin vaikutuspiiriin tulee/joutuu imaistuksi, lentävät kaikki ymmärtämiset sun muut huitsin helkattiin. Sen takia suojellakseen itseään ja omia rajoja, ei narsistin kanssa kannata olla minkäänlaisessa kosketuksessa, vaan lähteä eri teille heti jos toisen ihmisen narsistiksi tunnistaa. Koska narsistisilla ihmisillä on uskomaton voima sairastuttaa myös kaikki siinä ympärillä olevat ihmiset ja sama paha olo joka hänessä elää, ikään kuin siirtyy myös näihin muihin. Ja on äärimmäisen epätodennäköistä että narsisti muuttuu miksikään, koska se problematiikka on niin hurjan syvällä ihmisessä.

      • "Sen takia suojellakseen itseään ja omia rajoja, ei narsistin kanssa kannata olla minkäänlaisessa kosketuksessa, vaan lähteä eri teille heti jos toisen ihmisen narsistiksi tunnistaa"

        Niin tätä minä ny ikäänkuin "ajan takaa" vääntäessäni tästä aiheesta, että jos ja kun on tunnistanut kumppaninsa narsistiksi ja sen narsistin seurassa on huono olo, niin en käsitä miksi sitä narsistia tapaillaan...

        Ymmärrän kyllä, että suhteeseen ajaudutaan kuka mistäkin syystä, yleensä kai siihen narsistiin ihastutaan aluksi tai ihastutaanko vähän niinku itseen, kun se toinen imartelee, mutta oli kuinka oli...

        Niin kummiskin se toisen kummallisuus/vika, vamma tulee esille viimeistään siinä vaiheessa kun se narsisti kyllästyy sinuun ja haluaa ja ei halua sinusta eroon jolloin alat etsiä syitä miksi se on semmonen, puhuu ja käyttätyy niinkuin käyttätyy ja saatat päätyä siihen narsisti "diagnoosiin"

        Sen jälkeen tuntuu hyvin kummalliselta, että joku haluaa vapaaehtoisesti seurustella sen narsistin kanssa jos ja kun tietää mitä se narsisti tarkoittaa


    • epa66

      Narsitinen ihminen pilaa monen ihmisen elämän ....Kokeskusta on 20 v suhde onneksi takana... Mutta jälkipyykkiä pestään ja monen ihmisen elämän pilannut...m:(

    • jlerpsp

      No, he elävät kyllä, täsmälleen sitä vain omaa elämäänsä. Itse olen narsistin uhrina ollut muutaman vuoden, enkä todellakaan halua sitä ihmistä lähelleni, en edes linja-autossa....Pitää erottaa ns. paskamaiset tyypit ja narsistit, nämä kaksi ovat aivan eri asioita...Pääasia, että selvisin edes hengissä siitä kaikesta, vaikka jäljet se jätti. Eläköön vain omaa elämäänsä, mutta toivottavasti aivan yksin. Sillä narsisti pilaa aina tavalla tai toisella toisen elämän. Sitä paitsi, ei narsisti edes tiedä olevansa narsisti, hänhän on omasta mielestään aina ainoa oikeassa oleva ns. tervejärkinen ihminen...

    • siiri8212

      Ihmisiä joo. Mutta itsekkäitä m*lkkuja jotka ajaa vain ja ainoastaan omaa etua. Empatiakyvyttömiä kus*päitä. Kertaakaan mun ex ei lohduttanut jos itkin. Jos riitelin jonkun esim kaverini kanssa ja siitä avauduin exälle, vika oli mussa vaikka ei oikeesti edes ollut. Mistään ei saanut jutella hänen kanssan, muusta kuin et mitä ruokaa tehdään ja minkälainen sää tänään on. Jos vähänkin meni syvällisemmäksi herra hävis johkin autotalliin fiksailemaan jotain. Se huijas mua tietoisesti isoissa elämänsuunnan valinnoissa saadakseen mut itelleen. Putsas mut sekä rahallisesti että henkisesti. Erotessamme mulle ei jäänyt mitään ja lisäksi olin paska koska ero oli mun syy. Hän ei nähnyt vikaa itsessään missään välissä. Koko eron sysäs mun syyksi vaikka hänen jatkuva valehtelu ja huijaus oli syy miksi lähdin. Hän ei nähnyt mitä oli tehnyt. Hetken mielijohteesta saattoi pyytää anteeks mutta kahden päivän päästä sama ilkeily ja kylmyys jatkui. Koko ajan piti olla varpasillaan ja varoa ettei sanonut väärää sanaa väärään aikaan jne. Se ihminen todella oli kuin pelkkä kuori, jonka sisäpuolelle ei päässyt, jos vähänkin onnistui "raottamaan" tätä kuorta oli myrsky vireillään ja huuto ja uhkailu ties millä. Se oli kulissi, mitä näyteltiin muille. Eron jälkeen olin henkisesti niin loppu, jouduin aloittamaan koko elämän rakentamisen alusta. , luottamus itseen, itsetunto, luottamus siihen, että ikinä enään pystyisi yhteenkään mieheen luottaa, kaikki tuhottu. Aloitin elämäni alusta vähän päälle 30-vuotiaana kiitos narsistipuolison.

    • tietäjä1

      Eivät ole ainakaan normaaleja ihmisiä. Vaan sairaita itsekeskeisiä tunneköyhiä tyyppejä.

      • Työnarkomaani

        Loppu pelissä on aina narsisti jolla on monen alan asiantuntemus ja työnarkomaani joka hallitsee asioita kuten normi ihmisellä ei motivaatiota perehtyy asioihin.


      • Sairaus
        Työnarkomaani kirjoitti:

        Loppu pelissä on aina narsisti jolla on monen alan asiantuntemus ja työnarkomaani joka hallitsee asioita kuten normi ihmisellä ei motivaatiota perehtyy asioihin.

        Höpö höpö Narsisti on toisia ihmisiä kiusaava henkilö joka kuvittelee peleissään olevansa vaikka asiantuntija.


    • narsisti

      Säälinyt en ole koskaan, koska taustassa ei varsinaisesti ole mitään säälittävää. Rakastanut olen, huomatkaa mennyt muoto. Minulla on narsistimies avopuolisona ja niin siinä vaan käy, että rakkaus loppuu kun toinen vain jyrää aina yli.

      En kuvittele olevani täydellinen puoliso, varmasti kaukana siitä. Mies on kuitenkin aina jyrännyt yli, kaikessa. Alkuun sitä ei huomannut, kun olin niin rakastunut. Mies oli todella tavoiteltu (komea ja naisiin vetoavassa ammatissa) ja minä sain hänet. Ei tullut riitojakaan, kun alkuhuumassa en edes halunnut känätä joutavista asioista. Olen muutenkin aina ollut sitä mieltä, että toisen mieliksi voi tietyissä rajoissa tehdä välillä asioita, joista ei ehkä itse niin välittäisi.

      Kun aika kului ja alkuhuuma väistyi, hoksasin ettei minun mielipiteilläni ollut väliä. Jos mies ei jotain halunnut (tai vastaavasti halusi), niin minun toiveillani ei ollut väliä. Jos esitin eriävän mielipiteen tai toiveen, josta mies ei juuri silloin innostunut, niin asia ratkaistiin viimeistäänkin niin, että mies karjui minut kumoon. Omasta mielestään hän on tehnyt paljonkin asioita minun mielikseni, mutta kun kysyin että voisiko hän mainita yhdenkin, ei mies keksinytkään mitään. Niin se on ollut ja on edelleen. Onneksi olin kuitenkin niin jääräpäinen etten luopunut ystävistäni, vaikka mies yrittikin menojani rajoittaa. En käy tyttöjen illoissa usein (muutaman kerran vuodessa satunnaiset kahvittelut), mutta ne ovat riittäneet pitämään elämäniloani yllä. Kun ystäväni sitten kysyivät miksi en enää hymyile, niin se oli aikamoinen järkytys. Nyt keräilen pikku hiljaa rohkeutta eroamiseen. Tiedän siitäkin tulevan sodan, koska olen pariin otteeseen vihjannut siihen suuntaan ja mies on suuttunut kovasti. Hänestä kun kaikki on hyvin.

      Joten ei, en todellakaan sääli enkä enää rakastakaan..

    • Trolololo

      Narsistit ovat idiootteja. Ja aiheuttavat suurta kärsimystä uhreissaan. Monet käyvät psykoterapiassa narsististen idioottien tähden, joutuu pahoinpidellyksi, yms... kusipäiden sakki.

    • Narskunuhri

      narsististen ihmisten 'vahvoista puolista' voi kyl oppia, pitään omat puolensa, mut en suosittele sellasta 'vahvuutta' kenellekään... käytännössä kyseessä on selviytymismalli, taustalla pahoinpidelty, hylätty lapsena, yms... kyllä terveiden kannattaa asiaan perehtyä, ei tuomita, eikä suostua pompoteltavaksi. Narsisti on oman hiekkalaatikkonsa herra, eikä koskaan väärässä. Ikuinen lapsi tai tomppeli. Tappaa ja tuhoaa toisia huonosti voidessaan, mutta linnaan vaan rauhottumaan rikolliset. Tosin monet psykopaatit, pedofiilit , narsistit väkivaltaisuuksineen ei koskaan joudu vastuuseen teoistaan kun heillä on tapana kääntää huomio muualle ja paeta kaasupohjassa tilanteesta.

    • Kysyn vain oletko elänyt narsistin kanssa?

    • ozzylemmy

      Narsistit tuhoavat enemmän tai vähemmän läheistensä elämää.

    • Selfiekeppi

      Mitä!? Eikö Stubb siis olekaan kyborgi??

    • voijumalauta

      Imases ap. Mun seipäästä ja anna kaikki omaisuuteen mulle. Tämä oli käsky .

    • kylläon

      Narskullaki on tunteet!

      • Täh

        Missä?


      • kokenut

        Ei kyllä todellakaan ole, jos joku niin kuivttelee niin se on narsisti itse. Se joka on narsistin lähellään kokenut niin tietää ettei tunteita ole.


    • EIEI

      Niin minäkin alussa kuvittelin narstimiestä normaaliksi ihmiseksi. Sellaiseksi tosi hyväksi jonka kuvan itsestään antoi alussa. Kunnes sitten opin tuntemaan olikin siellä sisällä tunteeton, julma sisältö joka nautti toisen tuhoamisesta. Selvisin kuitenkin monen tuen avulla vaikka kauan on kestänyt toipua kaikesta. Narsisti ei muutu mutta se joka narsistin kanssa on muuttuu ja sehän se taitaa ollakin narsistin tavoite.

    • heriijjjaaa

      Sekasin ne on... EX akka oli narsisti... yritti tosissaan pilata mun elämän!!

    • muss

      Entisenä narsistina haluan tuoda esiin tosiasiat: Rajojen kadotessa aloin rakentaa omaa maailmaa ( isä lähti, äitistä tuli alkoholisti) . koulukiusattu ( en osannut pitää puoliani), kaverit myös kiusasi ( herkkä ihminen), rikollisuus tuli kuvioihin nuorena ( sain huomiota poliisilta), nyt melkein 50 vuotiaana näen menneisyyden, myös tulevan joka on laadukasta! Narsismi alkaa syntymään varhaislapsuudessa joka ei ole narsistin omaa syytä vaan johtuu omista vanhemmista tai ympäristöstä, sitä antaa mitä on saanut sisälleen sillä muusta ei tiedä. ( emme valitse vanhempia, emme ihonväriä, emme maata johon synnymme! Paras tapa ymmärtää narsistia on yrittää astua hänen "saappaisiin" eli en ole sen parempi kuin sinä! Tsemppiä kaikille narsisteille ja onnea henkisen kasvun tielle sillä olemme pikkulapsia vailla rakkautta!

      • ex-tytär-

        Kirjoitat, että sinun narsismisi johtuu sinun huonoista kotioloista. Näinhän se tietenkin voi olla. Mutta miten niistä narsistin muista sisaruksista ei ole samoissa kotioloissa kasvaneina, tullut myös narsisteja?
        Ja minä narsistiperheessä kasvaneena lapsena. Jolla oli myös erittäin kaottiset ja *huonot* kotiolot. Mistä minä olen oppinut empatian ja sosiaaalisuuden? Kun kotona ja kasvuympäristössä niitä ei ollut? Ja miksi minusta ei ole siis sitten, tullut narsistia?


      • narskua_8v

        Narsistia ei voi ymmärtää eikä narsistiksi tulla hetkessä. Siitä pois pääsy taitaa kuitenkin olla mahdotonta. Tai vaatii hirveästi työtä. Narsistin saappaisiin ei kannata hypätä koska siinä häviää aina. Narsisti pitää vain yksinkertaisesti unohtaa ja jatkaa omaa elämää vaikka se alussa tuntuu vaikealta. Narsisti tuhoaa toisten elämän ja jatkaa omaa elämää tuntematta empatiaa toisia kohtaan. Voi vain lausua kyllä minä sinut unohdan, aika hoitaa. Ja ottaa uuden uhrin.


      • kevätesikko
        ex-tytär- kirjoitti:

        Kirjoitat, että sinun narsismisi johtuu sinun huonoista kotioloista. Näinhän se tietenkin voi olla. Mutta miten niistä narsistin muista sisaruksista ei ole samoissa kotioloissa kasvaneina, tullut myös narsisteja?
        Ja minä narsistiperheessä kasvaneena lapsena. Jolla oli myös erittäin kaottiset ja *huonot* kotiolot. Mistä minä olen oppinut empatian ja sosiaaalisuuden? Kun kotona ja kasvuympäristössä niitä ei ollut? Ja miksi minusta ei ole siis sitten, tullut narsistia?

        Itse esim. jossa on narsistisia piirteitä, havainnoillistan, mistä omat narsistiset piirteeni johtuu (olematta kuitenkaan varsinainen narsisti) , ja miksi jolla kulla muulla sisaruksistani ei näitä kyseisiä piirteitä ole. Aika monella muutes on; ne ilmenevät vain ihmisissä eri tavalla ja eri asioissa. Ja sitten on myös tärkeää, mikä on tervettä narsismia ja mikä epätervettä, ja voi johtua mm. siitä, jos ihmisen itsetunto on saanut kolauksen. Tai on jo huono lähtökohtaisesti jonkun toisen kohdalla.

        Omalla kohdallani narsistisille piirteilleni altistavia tekijöitä ovat siis seuraavat: olen suuren perheen toiseksi vanhin, ja jouduin liian varhain kantamaan liian suurta vastuuta itsestäni ja nuoremmista sisaruksistani. SIllä seurauksella, että jouduin jatkuvasti työntämän omia tarpeitani sivuun toisten kustannuksella. (Nykyään vältän kaikkea uhrautumista ja ihmisiä, jotka yrittävät ripustautua / tukeutua itseeni liikaa). Rakkaudesta ei varsinaisesti ollut puutetta; äiti puollusti minua; olen temperamentiltani tullut häneen. Olen myös herkkis, mikä selittää sen, että kun perheessä on epäbalanssia (äidin epävakaa psyyke ja isän henkinen poissaolevuus, jälkimmäinen kun olin pieni), tällainen lapsi ottaa automaatiisesti (liian suurta) vastuuta kodin ilmapiiristä, mikä periaatteessa olisi vanhempien tehtävä. Jos ja kun heidän resurssit eivät ole riittäneet kaikkeen, lopputulos on tämä (ainakin kohdallani ollut). Jotkut sanovat narsisteilla olleen puute rakkaudesta ja rajoista. Itse sanoisin,että sa on ollut tuen puutetta elämän eri kehitysvaiheissa, jotka jäävät siis silloin helpolla väliin. Tullakseen eteen myöhemmällä iällä nuoressa aikuisuudessa. Tai prosessoituakseen / kertautuakseen myöhemminkin eri elämänkriiseissä. Terapiasta on ollut kohdallani apua tällisessa.

        Ne vähemmän herkkikset sisarukset porskuttaa eteenpäin, niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Onhan se myös niin, että omassa sisarussarjassani olemme tukeneet toinen toisiamme, mutta koska olen vanhimmasta päästä, se on kohdallani väjäämättä tarkoittanut sitä, että itse siinä on joutunut enemmän antamaan, kuin mitä on saanut. Nuoremmalla kun on vaikeampi tukeaa vanhempaa, mikä on toki ymmärrettävää -

        Luennolle.


    • Myötätuntoinenko

      Kun oma naisystävä on saanut narsistin teon seurauksena ikuisen vamman, ei narsistia oikein jaksa kauheasti ymmärtää. Tiedän noita prosesseja, mutta se ei silti saa tuntemaan myötätuntoa. Sama narsisti on tehnyt väärin isolle määrälle muitakin ihmisiä. Sekä henkiesti että fyysisesti pahaa. Eikä ole kertaakaan joutunut oikeuteen teoistaan.

    • riittäväymmärrys

      Narsistia kannattaa "ymmärtää" juuri sen verran että tietää ettei tähän voi luottaa, että tämä on pidettävä kaukana omasta ja läheisten elämästä, että osaa olla narsisti narsistille jos tämän kanssa joutuu tekemisiin.

      En ole ollut parisuhteessa narsistiin joten tilanteeni on sikäli "helpompi", narsisti on vain tuttava. Kun mitta oli täynnä jatkuvaa valehtelua, ilkeilyä, hyväksikäyttöä ja muuta sontaa, ja narsisti piti etäännyttää omasta elämästä, päätin että tuo ihminen ei ole sen arvoinen että alkaisin häntä väistellä. Hän ei ole sen arvoinen että antaisin hänen vaikuttaa tekemisiinin ja menemisiini. Vaikka hän yritti nöyryyttää ja saada minut taipumaan, kovetin itseni ja vastasin takaisin antaen ymmärtää että hän ei ole mitään, hän ei merkitse mitään. Vaikka hän yritti rikkoa yhteydet yhteisiin tuttuihin, jatkoin elämään kuin mitään ei olisi tapahtunut. Selkä suoraan, leuka ylös ja asenne että tuollaiset pikkupa..kat eivät hetkauta tätä maailmaa suuntaan tai toiseen.

      Enempää narsistia ei kannata ymmärtää tai ajatella, siitä kun ei ole kenellekään yhtään mitään hyötyä.

    • Tunsin yhden sellaisen ihmisen..Hänellä oli todella kauniit puheet ja osasi kaiken paremmin kuin toiset..oli kouluja käynyt kovasti (puheittensa mukaan) paras kaikista..Mitä siinä voi muuta kuin kuunnella sujuvasti ja väliin sanoa , ihanko totta,vai niin ja antaa hänen jutella.. Uskoa ei kannata! :D

    • narsisti
    • piivi51

      Narsisti voi elää omaa elämäänsä omalla tyylillään,mutta ei ole oikein sabotoida toisten elämää. Narsisti voi hakea apua elämäänsä ja hänelle sitä pitää suoda ja antaa. Mutta toisen ihmisen elämän vaikeuttaminen ja sabotoiminen on sairautta ja todella väärin!

    • yrittää

      Miksi ne sitten tekevät pahaa niille, jotka yrittävät rakastaa ja tulla toimeen heidän kanssaan? Ensin leikitään parasta mahdollista kumppania ja tämän jälkeen mitätöidään, alistetaan ja murennetaan toinen ihminen palasiksi. Yleensä tämä toinen ihminen on nainen, joka jää voimiensa puolestakin kakkoseksi tässä taistelussa.

    • varastaako

      Kysyn kokemuksia muilta koskien narsistista persoonaa: voiko olla niin törkeä että varastaa sinulta/ lapseltanne? Minulta on oudosti kadonnut esim. erikoiskolikoita joita olen kerännyt ja nyt viimeksi katosi lapsen täysi säästöpossu! Myös korujani on kadonnut jäljettömiin. On todella outo fiilis kun huomaa jotain kadonneen eikä sille löydy "järkevää" selitystä. Mies esittää täysin tietämätöntä eikä edes suuremmin ihmettele miksi jokin on kadonnut kuin tuhka tuuleen.

      Kun mainitsin tuosta säästöpossusta miehelle, hän suuttui ja kommentoi että se on sitten varmaan hänen taskussaan (?). En syyttänyt häntä vaan mainitsin että lapsen säästöpossu on kadonnut jonnekkin. Nyt en enää uskalla jättää mitään arvokasta esille vaan piilotan ne, omassa kodissani! Tuntuu tosi oudolta....

      • SELVISIN

        Juuri näin ex-mieheni teki. ainoat korut jotka minulle jäivät olivat korvakoruni jotka olivat korvissani. Vei rahat minulta ja lapseltaan ja jätti maksamatta laskuja. Siis oikeasti vei kaikkki rahat ja se olikin eron syy. Ei kertonut mistään minulle ja valhelhteli kaikesta, mutta tulihan ne maksamattomat laskut lopulta minunkin tietooni. Eron jälkeen kodistani katosi avaimet jotka olivat lapsen. Myös rahaa hävisi tämän jälkeen. En syyttänyt miestä joka osasi niin hyvin puolustaa itseään ettei ainakaan hän ole tehnyt mitään. Lukot vaihdatin sillä pelkäsin nukkua kun niin mystisesti avaimet vain yksinkertaisesti hävisivät. Jälkikäteen lapsli kertoi nähneensä ne isänsä luona :( . Minua on solvattu mehen toimesta jälkikäteen ja olen saanut uhkauskirjeitä ym.


      • kauhistunutkatsoja

        Oma käsitykseni on että narsistia rajoittaa lähinnä se että hän nolaa itsensä oikein kunnolla, tuhoaa tarkkaan ja huolellisesti rakennetun kulissin. Lapsiaan ja muita läheisiään narsisti ei rakasta ja kohtelee heitä niin huonosti kuin vain kehtaa kohdella. Lapsia on helppo kohdella huonosti koska lapset ovat lojaaleja vanhemmilleen ja oppineet pienestä pitäen peittelemään ja piilottelemaan perheen tapahtumia.

        Narsistille ei siis ole mikään onglema viedä lapselta rahat, tai leipä suusta. Narsisti voi vaarantaan lapsen hengenkin jos luulee ettei kukaan huomaa. Seuratessani narsistin toimintaa lastensa kanssa oli shokeeraavaa huomata että lapset vietiin lääkäriin tai heidän turvallisuus otettiin huomioon VAIN SIKSI että narsisti olisi saanut tahran julkisivuun jos ei tekisi edes hiukan asioiden eteen. Kun narsisti luulee ettei kukaan näen tai huomaa, niin hän ei tosiaankaan välitä. Vain toisen, vastuullisemman, vanhemman olemassaolo on estänyt mitään vakavampaa tapahtumasta. Toisaalta, narsisti on myös jättänyt kaiken vastuun tälle toiselle vanhemmalle eikä tee asiaa mitenkään helpoksi temppuilullaan. Narsistille lapsi on vain osa rekvisiittaa joka otetaan mukaan tarvittaessa, kun pitää näytellä "äitiä".

        "Lähinarsistin" perheessä lapset sairastelevat todella paljon ja lapsilla on ollut ongelmia jotka yleensä esiintyy narkkariperheissä tms. Mutta, narsistilla on ollut aina selitys valmiina eikä syy tietenkään ole koskaan hänessä.


    • Mitääntietämätön

      Jos viihteellinen teksti vakavasta asiasta kiinnostaa, niin tsekkaa luppaposki.blogspot.fi. Siinä on rankkaa tarinaa narsistipuolison jättämisestä.

    • jovainavain

      Hei! Narsismi on tervettä itsetuntoa. Kun puhutaan poikkeavuudesta, on kyseessä
      Narsistinen persoonallisuushäiriö. Älkää tuomitko ihmisiä omien tulkintojen peusteella, tauti on tosi vaikea tunnistaa. Sitä sairastaa koko maailman väestöstä vain 0,6%.

      • väärässä

        "Älkää tuomitko ihmisiä omien tulkintojen peusteella,"

        Älä sinäkään jaa täällä väärää ja virheellistä tietoa. Narsisteja on tutkimusten mukaan (ja varovaisimman arvion mukaan) 4-6% aikuisväestöstä. Monet tutkimukset osoittavat, että luku on suurempi.


    • jambe

      Etpä ole tainnut koskaan olla narsistin kanssa tekemisissä. Kuva, jonka narsismista annat, on hyvin harhaanjohtava.

      Narsisti ei käytä "toisia vähän hyväkseen", vaan pahimmillaan tuhoaa koko lähipiirinsä. Suomessa on narsistien uhrien oikeusjuttuihin erikoistuneita juristeja, jotka puolustavat narsistin uhria esim. lasten huoltajuuskiistoissa. Tällaisia ihmisiä ei tarvittaisi, jos narsismi oli kuvaamasi kaltainen melko arkinen ja vähäpätöinen "inhimillinen" ongelma.

      Kannattaisi perehtyä oikeasti asioihin ennen kuin tulee kirjoittamaan palstalle näin vakavasta ongelmasta.

    • beenthereseenthem

      Ja pysyy helvetin lujana kuitenkaan ite muuttumast narsistiks... Siin rohkeus koe

    • varastaako

      Emme asu miehen kanssa yhdessä vaan hänellä on oma asunto lähistöllä (johtuen elämäntavastaan ihan hyvä niin). Aina välillä hän haluaa tulla leikkimään kanssamme perhettä, mutta lapsesta hän ei ole kiinnostunut lainkaan. Ainoastaan jos olemme yhdessä liikkeellä hän esittää niin rakastavaa ja huolehtivaa isää, kotona ei voisi vähempää kiinnostaa.
      Olen oikein huvittuneenakin seurannut noita tilanteita, on kyllä näyttelemisen mestari.

      Noista lukoista puheenolleen, minunkin pitää vaihtaa lukot koska erehdyin joskus kertomaan vara-avaimen sijainnin kun miehen piti hakea jotain asunnoltani kun en ollut paikalla. Vara-avain oli hänellä vain hetken mutta ilmeisesti kävi ottamassa siitä kopion kun sen jälkeen on ollut pari hämärää tilannetta jotka saivat vakuuttumaan että mies on teettänyt kopion avaimesta itselleen.

      Tuo varastelu on kyllä uskomattomin asia mitä en olisi halunnut miehestä uskoa. Mutta pakko sekin on vaan uskoa, ei ne tavarat katoa itsekseen ja vielä sellaiset tavarat millä voi vähänkin olla arvoa. Säästöpossukin hävisi melkein heti sen jälkeen kun mainitsin hänelle että se on ihan täynnä ja pitäisi saada tyhjennettyä. No, tulipa tyhjennettyä, lähti koko possu... Ei voi kuin ihmetellä että onko niin rahapulassa että lapseltakin pitää noin pieniarvoinen asia varastaa. Olisi vaikka pyytänyt minulta pari kymppiä (tosin tietää etten enää "lainaa" kun ei maksa takaisin). Ihan käsittämätöntä, en pysty oikeasti tajuamaan että voi varastaa jopa lapseltaan! Tai minultakaan, niin törkeätä kuin vain olla voi.

    • Anonyymi

      Tuo nyt hiukan paksua , äitini oli narsisti ja sairas sellainen joka asiassa hän hän hän , mummoni antoi rahaa minulle pienenä , hän otti nekin itselleen , varasti isältäni rahaa , kun itse ollut tyhjätasku , muut sisarukset olivat lellikkejä kun uskoivat häntä , minulle sanoi kun näin hänen ottavan rahaa isäni kukkarosta , kuka sinua uskoo ??? Onko tuo aikuisen ihmisen vanhemman käytöstä , kysyn vaan , kuolemaa teki 2000 luvulla , kehtasi kysyä onko välimme kunnossa , minunko olisi pitänyt anteeksi antaa , jälleen kerran hän hän hän , mutta sanoin meidän välit ei ikinä ole kunnossa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1754
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      215
      1377
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      241
      1351
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      44
      1199
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      99
      1180
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1129
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1083
    8. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      151
      1068
    9. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      258
      1043
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      189
      883
    Aihe