Olen nuorempana katsastajana ihan oikeasti ihmetellyt, miksei bensiinikäyttöisiä autoja muuteta paketti-, ns, matkailu- kansan kielessä retkeily- tai vaikkapa huoltoautoiksi? Vanhempi katsastaja kertoi muutosvimman johtuvan pelkästää vuosittaisen "dieselveron" halventamisen tarpeesta ja hän on ihmetellyt miksi verohallinto antaa veron kiertämisen mahdollisuuden.
Eli, ajoneuvon vuosittaisen veron pitäisi määräytyä vain sen alkuperäisen luokituksen ja käyttötarkoituksen mukaan, eikä sitä voisi jälkikikäteen "rakennemuutoksilla" voisi pienentää.
Konkari arveli diesseleiden muutoskatsastuksien määrän romahtavan totaalisesti ja ehdotti jopa uusien määräysten voimaantulon jälkeen vuosittaisten verojen perimistä ajoneuvon alkuperäisen luokituksen mukaisesti.
Retkeilyautot, huoltoautot jne,jne
21
152
Vastaukset
Eli sun logiikalla auton verotus pitäisi laittaa sen mukaan miltä autoa NÄYTTÄÄ???
- Veronkiertoa
Eihän verotus voi perustua "miltä auto näyttää" , vaan siihen muunmuassa vaikuttaa mikä on sen käyttötarkoitus. Nythän itse valitsemamme kansanedustajat ovat säätäneet kotikutoisia lakeja ja asetuksia, jotka määräävät ajoneuvon verotuksen vuosittain. Eipähän bensiinillä ruokittu teholtaan 162KW farkku volvostani tule mieleenikään muuttaa ajoneuvoluokitusta pakettiautoksi.
- laki kuntoon
olen samaa mieltä. pois pitäisi saada tuommoinen keplottelu keino. jos tekee muutoksia niin pitäisi olla vara myös maksaa täysi vero.
- veropois
Vastaan sinulle, vaikka oletkin jo saanut apua vanhemmalta katsastusmieheltä.
Ongelman perimmäiset juuret ovat sosialismissa ja sen jäänteissä. Sosialismi rakastaa veroja vaikka niiden määrittely ja perintä aiheuttaisi kuinka valtavasti byrokratiaa. kuluista viis jos vaan veroja voidaan nostaa ja lisäillä. Vaikka veron perintä maksaisi 90ekee ja tuotto olisi 100ekee, silti vielä nykyinenkin vasemmisto olisi valmis siihen. Niin syvällä sen juuret ovat kasvaneet ajattelussamme. Onhan tuo suuri itä tuossa aivan lähellä.
Ei verottaja anna mitään mahdollisuutta kiertää, vaan eivät osaa tehdä sellaista lakia joka sopisi tällaiseen sosialistiseen ajatteluun. Siinä on sen ongelman ydin. Se on tuolla lännessä jo huomattu kymmeniä vuosia aiemmin. Me härmäläiset ollaan hoksaamisessa vaan hieman hitaampia ja siksi painiskellaan kaikkien lain kummallisuuksien kanssa. Mutta se ottaa vähän aikaa. Suunta on kuitenkin oikea, vasen kuivuu kuitenkin hitaasti. Lännessä meille nauretaan, mutta onneksi emme sentään hoksaa sitä.
Tuolla ajattelumallilla voisi säätää lain, että sähkölämmitteistä taloa ei saa muuttaa maalämmölle, koska sähköyhtiön tulot silloin pienenisivät.
Nuoremmilla katsastusmiehillä on vielä opittavaa ja kannattaa turvautua vanhempaan väkeen aina kun tulee elämässä ihmettelyn aihetta. Mallia kannattaa hakea länsimaisista demokraattisista vapaista maista. Sen on osoittanut nytkin aivan viimeaikoina suurvaltapolitiikka. Vaikka ei vapaasta kilpailusta ja kehityksestä tykkääkkään lyhyellä aikavälillä, se on kuitenkin pitkässä juoksussa jokaisen parhaaksi, myös demarien.- Verot alkuperäiseksi
Pitkän luentosi jälkeen ihmettelen kirjoituksesi sanomaa, et suuressa viisaudessasi päässyt siihen; olet selvästi ministeri ainesta.
Kysymyshän oli heitetty: " Ajoneuvojen vuotuiset verot pitäisi määräytyä vain sen alkuperäisen luokituksen mukaan, eikä sitä voisi muutoskatsastuksilla vähentää" - verokikkailu
Verot alkuperäiseksi kirjoitti:
Pitkän luentosi jälkeen ihmettelen kirjoituksesi sanomaa, et suuressa viisaudessasi päässyt siihen; olet selvästi ministeri ainesta.
Kysymyshän oli heitetty: " Ajoneuvojen vuotuiset verot pitäisi määräytyä vain sen alkuperäisen luokituksen mukaan, eikä sitä voisi muutoskatsastuksilla vähentää"Niinpä, miksi verokikkailu on mahdollista? Verotus alkuperäisen ajoneuvoluokituksen mukaan! !!!!
- kuupiällikkö ;-)
verokikkailu kirjoitti:
Niinpä, miksi verokikkailu on mahdollista? Verotus alkuperäisen ajoneuvoluokituksen mukaan! !!!!
Vaikka ylläoleva onkin selvä trollaus niin sananen siltikin.
Näinhän menetellään myös päästöjen kanssa.
Jos muutat autosi vähemmän kuluttavaksi (joka ihan oikeasti on valtiomme mielestä, hyi hyi, ei yllättäväti kiellettyä!) pitäydytään auton alkuperäisessä kulutuksessa ja maksut sen mukaiset.
Myös bi/tri-polttiaineita käyttävät autot verotetaan bensiinikäytön mukaan. Siinä kun on suurimmat päästöt ja näin ollen myös maksutkin. Onpahan sillä ressukka Jyrkillä mitä tuhlata pitkin eurooppaa.
Kaiken tämän ja muutakin hullua tai hölmöä aiheuttaa vain yksi juttu, ja se on, tadaa, Autovero!
Tästä vanhasta jäänteestä kun päästään niin muutostentekokin on helpompaa. Tämä on todellisuutta jo naapurimaissakin, muista maista mm. Britannia ja Usa. puhumattakaan joissa nautitaan todella vapaista pykälistä.
- asia kuntoon
Piirturit pakolliseksi kaikiin matkailu/retkiautoihin! ja joka toinen vuosi pitäisi käydä retkikurssi/Hallinta/ekoluginen ajaminen kurssit.
ja
retki/asuntoautoa voisi ajaa vain kuskiksi merkityt 2 henkilöä per.omistaja perhe.
autoa voisi ajaa vain 25-55 vuotiaat terveet aikuiset.
Siinä olisi hyvä paketti paikkaamaan vero huojennus.- kannatetaaaan
Joo ja retkikurssi olisi 2 viikkoa Ylläksellä lasketellen, ohessa sitten retkeilytietoutta
ja kunnon sapuskat ja juomat. Trafi tietenkin maksaisi koko lystin - jos_lehmät_lentäis
Trafi järjestää, ja kuski maksaa. Ja maksaakin viimeisen päälle alv.
- Huoltoauto ja heti
Biltemasta hommaan pienimmän mahdollisen ruuvipenkin, jonka asennan kiinteästi niinikään Biltemasta ostamaani lattiiaan pultattuun työtasoon. Lisäksi ostan Biltemasta muovisen työkalupakin, sen pulttaan kiinni työtasoon ja heitän pohjalle Bilteman jako-avaimen sekä ruuvimeisselin; kas siinä on minulla "huoltoauto" Trafin määrityshän on:
"Ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu N-luokan auto, jossa on tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä".
Johan vuotuiset verot saa optimoitua aika hyvin ja ainoastaan huom. diisselillä.- kannatetaan
Täällä mainioita vinkkejä. Yritäppä lakimies pysyä perässä.
Pakkohan lakiin se raja on jonokin vetää. Ei esim. matkailuautosta voi sanoa "Katsastaja päättelee onko auto tarpeeksi kodikas ja oikeasti asumistarkoitukseen tehty"
Vaan nyt on ne minimivaatimukset ja auto saa olla vaikka kuinka karu, esim. valaistusta, lämmitystä tai ikkunoita ei vaadita....
Esim. tätä http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/6953370 pidän veronkiertoautona vaikka löytyy ne minimivarusteetpankkiautomaatti kirjoitti:
Pakkohan lakiin se raja on jonokin vetää. Ei esim. matkailuautosta voi sanoa "Katsastaja päättelee onko auto tarpeeksi kodikas ja oikeasti asumistarkoitukseen tehty"
Vaan nyt on ne minimivaatimukset ja auto saa olla vaikka kuinka karu, esim. valaistusta, lämmitystä tai ikkunoita ei vaadita....
Esim. tätä http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/6953370 pidän veronkiertoautona vaikka löytyy ne minimivarusteetTosin jos tuossa mersussa ei olisi tuota keittolevyä ja "sänkyä" se olisi täyden autoveron henkilöauto, eli kalliimpi hankintahinta, kalliimpi vuotuinen käyttövoimavero ja lisäksi saisi ajaa 120km/h
- Spekulaatiotako?
kannatetaan kirjoitti:
Täällä mainioita vinkkejä. Yritäppä lakimies pysyä perässä.
Ei lakimiestutkintoa tarvita ollakseen perillä asioista. Esson, eikun nykyjään ABC;n baareissa kuulee kaikkein tuoreimmat spekulaatiot. Onneksi meillä on Trafi, joka mahdollistaa ohjeillaan ajoneuvoveron optimoinnin.
- puupiäpiällikkö
pankkiautomaatti kirjoitti:
Tosin jos tuossa mersussa ei olisi tuota keittolevyä ja "sänkyä" se olisi täyden autoveron henkilöauto, eli kalliimpi hankintahinta, kalliimpi vuotuinen käyttövoimavero ja lisäksi saisi ajaa 120km/h
Olen aikaisemmin ollut suoraan yhteydessä Trafiin juuri mainitunlaisista muutoksista. Sen virkamiehen tulkinnan mukaan tuo muutoskatsastus olisi ollut hylättävä. Syystä että ei näytä olevan erillistä tulevan sähkövirran kytkentää kuten matkailuautoissa ajoneuvon ulkopinnassa esim. leirintäaluekäyttöä varten!
Tämäkin oli yksi erilaisista tulkinnoistä mitä piti rakentelussa ottaa huomioon. Eipä siis ole vieläkään saaneet aikaiseksi yksinkertaisia ohjeita noudatettavaksi.
Tähänkin on syyllinen olemassa, Autovero! Se kun loppuu voidaan muutoksia tehdä oikeaan tarpeeseen ja päästä näistä lapsellisista kaikkia osapuolia turhaan kuormittavista kelpotteluista. puupiäpiällikkö kirjoitti:
Olen aikaisemmin ollut suoraan yhteydessä Trafiin juuri mainitunlaisista muutoksista. Sen virkamiehen tulkinnan mukaan tuo muutoskatsastus olisi ollut hylättävä. Syystä että ei näytä olevan erillistä tulevan sähkövirran kytkentää kuten matkailuautoissa ajoneuvon ulkopinnassa esim. leirintäaluekäyttöä varten!
Tämäkin oli yksi erilaisista tulkinnoistä mitä piti rakentelussa ottaa huomioon. Eipä siis ole vieläkään saaneet aikaiseksi yksinkertaisia ohjeita noudatettavaksi.
Tähänkin on syyllinen olemassa, Autovero! Se kun loppuu voidaan muutoksia tehdä oikeaan tarpeeseen ja päästä näistä lapsellisista kaikkia osapuolia turhaan kuormittavista kelpotteluista.Lakikirjassa lukee SÄÄNNÖT... ei katsastaja saa tehdä omia tulkintoja...
Entä oma PÖSSL matkailuauto saksasta tuotuna
Parivuode
Useita lämpöeristettyjä ikkunoita
Kaasuliesi
Kaasujääkaappi
Kaasulämmitys boileri
Useita säilystyskaappeja
Vessa suihku
Tupla-akut invertteri sähkön syöttö ulkoota
Useita sisävalaisimia
Kulku ohjaamosta asunto-osaan
Lämpöeristys asunto-osassa
Televisio
2 Lavuaari...
Täyttääkö auto tuollaisenaan verovapaan matkailuauton määritelmän? ei täytä, se on liian matala, pitää tehdä korotus kattoon....
Sen sijaan tuo kuvan "veronkiertosprinter" on matkailuauto ja vieläpä verovapaa
- K1-ukko
Muutoskatsastuskielto voimaan.
kaupasta saa valmiita autoja kaikkiin käyttötarkoituksiin.Oikeastaan ei saa... Jos haluaa esim. 50 neliöisen asuntoauton on se tehtävä itse... Lakiin vaan takrennuksia
- kyllä_tekisimieli
Aloittajan kysymykseen:
Johtuisiko se että bens pakettiautoja ei muuteta retkely ja matkailu autoiksi kun bensa pakettiautoja ei pahemmin ole markkinoilla. jos on niin ne on sen verran arvokasta riistaa että ei oikein viitsi sitä muutella mitenkään,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?
Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot5853889Muuttaisiko viesti mitään
Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j483328- 382801
Valpuri Nykänen elokapina
Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.662769Oon vähän ihastunut suhun nainen
Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)192154- 322101
Se että tavattiin
Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni121977- 291865
Oot pala mun sielua
Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my171810Hei T........
Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu471759